Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител

а ти какво ще кажеш за думата занятчия - арабска дума, с тюркска наставка и с българско окончание - такова нещо не може да съществува, нали така? Или за вратар - славянска дума с латинско окончание - абсурд, такова нещо никъде няма....

Редактирано от запъналко
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 94
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Происходит от праслав. формы, от которой в числе прочего произошли: др.-русск. тълкъ «толкование», «толмач, переводчик», ст.-слав. тлъкъ (др.-греч. ἑρμηνεύς), церк.-слав. тлъковати, русск. толкова́ть, толку́ю, укр. толк, толкувати, болг. тълкувам.

Из русск. заимств. лит. tùlkas «толмач, переводчик», латышск. tul̃ks, эст. tulk, ср.-нж.-нем. tolk, др.-сканд. tulkr — то же, нидерл. tolk.

Славянск. *tъlkъ считают родственным ирл. ad-tluch «благодарить», totluch «просить», лат. loquor, locūtus sum, loquī «говорить, называть, сказать», далее — др.-инд. tarkas м. «предположение», tarkáyati «предполагает, раздумывает».

Хърсе, как плюеше по стогодишния речник на бай Фасмер, сега го размахваш наляво-надясно.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Запъналко, не запъвай, дадох ти примера за да видиш че има и случайни съвпадения между нямащи нищо общо едно с друго имена! За тълмач обаче си прав. Имаме ностратически корен тал - зная, разказвам, обяснявам, говоря, разпространен от Албиона до Корея. В случая обаче наставката мач - е показателна за алтайски, по-точно тюркски произход! Смянта се обикновено за куманска заемка, но може и да е по-стар тюркизъм.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Хърсе, как плюеше по стогодишния речник на бай Фасмер, сега го размахваш наляво-надясно.

Ей веднага да ме захапе, бейййй! :biggrin:

Фасмер е писал толкова много, че тук-там е улучвал, без да иска.

Но мисля, че се отклонихме от темата. Тя беше за Умор - български владетел, управлявал (малко силно казано) в продължение на 40 дни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да, но в случая на българското Умар и арабското Умар според мен има директна и очевидна връзка. Това, че не можело един български кан (а колко наистина е бил кан, отеделен въпрос - титлата канасубиги е известна от 9 век и никой не знае каква е била оригиналната титулатура през 8) да носи арабско име само ще ти прпопмня, че доста български царе носят семитски имена - Симеон, Самуил, Гавраил, Йоан, Михаил...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Да, но в случая на българското Умар и арабското Умар според мен има директна и очевидна връзка.

Това си е твое мнение. Ти имаш право на него, макар че досега не си го обосновал с нищо.

Аз пък смятам, че има директна и очевидна връзка между българското Умор и древнокелтското Умор.

Бъди здрав!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това обяснява и наличието на няколко арабски/семитски думи, свързани с търговията, в старобългарски (и в други славянските езици):

-бисер (арабска)

-багра (арабска)

-дьлы "делва" (семитска),

-комърогъ "делва" (арабска + тюркско умалително окончание),

-кърчаг "стомна" (семитска + тюркско умалително окончание),

-сабя (< сайф, семитска),

-кръчма (арабски корен с тюркско окончание),

-тлъкъ "превод" (< таргум, но преосмислена на тюркска почва: тарг-ум "мой превод" и повлияна от тил "език" или тълмач "преводач"),

-риза (директна заемка в славянски)

----------------

Писал си пълни глупости, виждам че усилено учиш арабски и всичко на арабски четеш! ха кажи ми на арабски що е "зъп" и "ер". Сигурни плабългаризми от арабски произход! :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Да, но в случая на българското Умар и арабското Умар според мен има директна и очевидна връзка. Това, че не можело един български кан (а колко наистина е бил кан, отеделен въпрос - титлата канасубиги е известна от 9 век и никой не знае каква е била оригиналната титулатура през 8) да носи арабско име само ще ти прпопмня, че доста български царе носят семитски имена - Симеон, Самуил, Гавраил, Йоан, Михаил...

В случая далеч по основателно е да се наречат библейски а не семитски.........

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Не въобще не е ясен смисъла.Няма как един български владетел от 8 век /каквато и титла да е носил/да бъде с арабско име.Аналогията със семитските имена е неудачна защото те идват точно по библейска линия.И по никаква друга.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не въобще не е ясен смисъла.Няма как един български владетел от 8 век /каквато и титла да е носил/да бъде с арабско име.Аналогията със семитските имена е неудачна защото те идват точно по библейска линия.И по никаква друга.

Абсолютно точно казано.

Все пак съм леко удивен, че съществуват възрастни хора, завършили средно образование, които наистина се нуждаят от подобни допълнителни разяснения. :post-20645-1121105496:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами връзката е следната - имената не са продукт само на етническа принадлежност, но отразяват много по-широките културни, религиозни, търговски и т.н. контакти на една общност. В случая с арабите, прабългарите поддържат с тях връзки и контакти почти от самото начало на дунавска България.

Освен това в етногенезиса на средновековните българи участват и не малко сирийци, чийто брой не е бил по-малък от този на прабългарите. Проблемът на българската историография е, че още от Възраждането са фаворизирани само две от групите взели участие в българския етногенезис и от там редица аспекти на ранносредновековната култура остават необяснени. Така например и до днес остава необяснени силните близкоизточни паралели в Плсиковско-Преславската култура. Да се отдават на евентуалния ирански произход на прабългарите не ми се струва много удачно - най-малкото поради факта, че нито един севрноирански етнос (сармати, скити, алани) не е известен в световната култура с някакво особено строителство и строителни традиции.

Редактирано от запъналко
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Запи /уточнявам че не влагам нищо обидно/ не мога да се съглася.Аз не мога да си представя някакви връзки между ранните българи и арабите освен един добре известен военен конфликт.Няма и данни за това.За сирийците си прав но трябва да се направи уточнението че те не са нито араби нито мюсюлмани така че няма как как да донесат името "Умор".да не говорим че точно през 8 век нито Тракия нито Южното черноморие влизат в територията на България.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами тогава трябва да се предложи друга, достатъчно убедителна версия за произхода на името, неговата етимология и т.н. Представените тук тези ни изпращат в Ирландия или дават някакви аналогии в ирански езици, които са всъщност арабски заемки в тези езици и пак ни отвеждат към арабското Умар. Що се касае до тюркските примери с матка и яйце те са без коментар...

Редактирано от запъналко
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Imeto na Omurtag i Umor e mesopotamsko i idva ot bog AMAR.UTU - Marduk, Amordad. Kanasubigi sa bili care-bogove i sa noseli po dve imena, ednoto ot tiah e bilo ime na bog-zakrilnik na plemeto. Bogovete sa ot mesopotamskata i ot iranskata mitologia.

p.p.: niamam kirilica :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Imeto na Omurtag i Umor e mesopotamsko i idva ot bog AMAR.UTU - Marduk, Amordad. Kanasubigi sa bili care-bogove i sa noseli po dve imena, ednoto ot tiah e bilo ime na bog-zakrilnik na plemeto. Bogovete sa ot mesopotamskata i ot iranskata mitologia.

p.p.: niamam kirilica :)

В този случай проблемът не е в кирилицата. Очевидно е, че той е много по-сериозен........... :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Harse, az moga da gi dokazha neshtata. Vaprosa e dali ti imash niakakvi argumenti?

Bi li otgovoril na vaprosa dali ima neshto obshto mezhdu imeto HARVATi i iranskoto bozhestvo HARVATat? I ako ima vrazka, zashto tova "slaviansko" pleme se e nareklo na iranski bog?

Prehod T(D)-G:

OmurTAG - AmerTAT

diGa (na balgarski) - diDa (v avesta)

peperuGa - peperuDa

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Публикувам писмо, което получих на лични от човек, който няма достъп до форума. В писмото си се е представил като професор Добрев:

"Тълмач" е собствено прабългарска дума, образувана с помощта на общотюркската изобщо и прабългарската в частност наставка -мач върху индоиранската по произход прабългарска основа *til- "казвам; говоря".

В германските езици, заедно с още 10-15 думи, сред които и бойният вик "ура", е заета от езика на прабългарите в Западнохунската Империя на хан Атила.

Понеже нямам достъп до форума, бих ви помолил, ако не ви представлява трудност, да пуснете горното някъде във Форума.

======================================================================

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В случая далеч по основателно е да се наречат библейски а не семитски.........

Във връзка с библейските имена и на някои български царе това е списък на кавказко-албанските епископи

Фома (315 г.), Абас (552—596 г.г.), Виро (правил 33 года), Захария (15 лет), Иваннес (25 лет), Ухтанес (12 лет), Елизар (6 лет), Нерсес (17 лет) Симеон (1,5 года), Микаэл (35 лет), Анания (4 года), Овсеп (17 лет), Давид I (4 года), Давид II (9 лет), Матиас (1,5 года), Мовсес (1,5 года), Агарун (2 года), Соломон (0,5 года), Теодорис (4 года), Иваннес (25 лет), Мовсес (0,5 года), Давид (28 лет), Овсеп (25 лет), Самуэль (18 лет), Юнан (9 лет), Симеон (25 лет), Давид (7 лет), Сахик (18 лет), Гагик (10 лет), Давид (6 лет),Петрос (18 лет), Мовсес (6 лет).

Обаче точно за Умар не знам дали се среща от това време

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Във връзка с библейските имена и на някои български царе това е списък на кавказко-албанските епископи

Обаче точно за Умар не знам дали се среща от това време

Не се среща. В арменската и албанската църква носенето на юдео-библейски, сирийски и гръцки имена е масова практика, но тя обхваща клира. Аристокрацията и простолюдието се придържат към старите местни или ирански имена и много рядко някои някой аристократ е носел семитско име.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Конкретно за хан Умор ми се струва келто-скитската версия най-вероятна :post-20645-1121105496:

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...