Отиди на
Форум "Наука"

Моля за помощ при разчитане на надгробен камък


Recommended Posts

  • Потребител

Става въпрос за надгробен камък в двора на църквата в село Момина църква, община Средец /Странджа планина/. Интересното е, че църквата е построена през 1830г, а надгробния камък е от 1803г - тоест той е по-стар и не е пряко свързан с църквата. Надписът е на гръцки език, но явно има съкращения, защото буквално прочетен няма превод. Всякаква помощ ще ми е от полза.

1. 027083989-big.jpg

2. 027083992-big.jpg

3. 027083994-big.jpg

4. 027083996-big.jpg

5. 027084002-big.jpg

А това са преположения на един грък, но безуспешни:

6. 027084014-big.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ако е надгробен паметник би трябвало в текста да са година и име. Но човека на който е посветен може да е бил елин колкото наш агент Тервел. 2 и 3 М на снимките са доста неразбираеми, т.е. не съм съвсем сигурен дали е М, особено 3-то. Може би местния фолклор ше помогне с нещо, защото е възможно да имаме малко галено име оформено според местната традиция. Нещо примерно като Мончо Пехливанина. А и момъкът доста се е кандилнал назад. В Странджата има традиция да се правят самодейни изображения на погребалните камъни, но обикновено са по-изправени. Тук може да е заради пространството, за да се свие по-надолу рисунката. Но все пак е добре да се поразпитат местните дали има някоя легенда за това нещо.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Очакваме Thyroglyphos! :)

To надписът ясно, ще бъде разчетен, ами изображението под него, изображението гледайте!

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Поразпитвал съм доста, но вече не останаха от по-старите хора. Доколкото си спомням, по-голямата част от населението са преселници през 1913г. Освен това гърци не знам да е имало някога там /което не значи че е така де/. Турци също не е имало. Странна работа е, нямам информация да е имало църква преди тази.

При първа възможност ще поразпитам там отново. Възможно ли е да има някакви църковни архиви някъде, които да се проверят?

Интересно, че има и пищов отзад до момъка. Ще вземе да излезе някакъв хайдутин накрая, но защо църквата е построена върху гроба?

Редактирано от moni74
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Интересно е изобразена фигурата - някак падащ назад от коня. И положението на пистолета е странно, а пък лицето е с някаква усмивка и със затворени очи. Този човек може да е бил застрелян в битка или в гръб.

Дано каже текста повече.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Моньо войвода

Открих нещо за Моньо войвода, който е бил в този край /съседните села/ и точно тези години /Странджанската буна/.

Другото което може да помогне, е следната легенда:

"С името на селото е свързана легенда. В нея се разказва за хубавата мома Неделя, за която турски бей изпратил заптиета да му я отвлекат за харема. За да запази честта си и за да не стане ханъма на гюндюзлярския бей, Неделя побягнала през кепенка (скритата врата на къщата), но навън валял проливен дъжд. Дъждът отнесъл дървения мост на реката. Без да се замисли, момата се хвърлила в мътните води и се удавила пред погледа на тичащите след нея заптиета. Големият ѝ брат помолил свещеника на селото, тялото ѝ да бъде погребано в църковния двор.Така и станало. Оттогава турците нарекли църквата на селото "къзъклисе", т.е. "Момина църква"

Само че ако гробът е от 1803, а църквата от 1830г, би следвало легендата да се е случила доста по-късно.

Редактирано от moni74
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз нещо не разбрах.

Пишеш тема без да знаеш какво е , т.е. вероятно си търсил, не си намерил, стиганл до БГ Наука и 2 часа по-късно намери, какво още са пишели. Ами тогава да изчакаме 2 -3 дена да намерите още нещо, понеже сега търсите и тогава да питате с по-пълноценни свидетелства. Не те упреквам, но ми е странно, първо питаш после намереното. Все едно подлагаш пързалка и такъв отговор ли чакаш?

М.... Много интересно и странно.

А иначе за силуета, много съвременен. Бих казал сегашен. А тази кал там, не се ли маха, на мрамора едва ли е седяла? Или не семе те да пипате, ако е така е правилно наистина , но да се извика екип за почистване.

Тогава и надписът ще е точен и изображението.

Още веднъж се извинявам, ако съм се сторил остър в по-късният час. Не е неправилно ще разберете.

Поздрави и успешно разтълкуване. Истински симпатизирам на откривателите и подстрекателствам към по-голяма детайлност.

:good:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Опитвам се да дам максималната информация, която мога да намеря. Така мислех че ще спестя време. Все пак сега селото е много малко и едва ли е известно на голяма част от Вас.

Ако с това съм Ви обидил - то моля, съжалявам. Повече няма да пиша, ще чета само. Единствено при конкретен въпрос ще отговарям. така се надявам че няма да има обидени.

Относно калта - не е точно кал. И ми е малко кофти да седна и да чегъртам в църквата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Като изключим че по тази тематика не съм специалист, аз все пак предполагам че Galahad може би е най-близо. Според мен най-вероятно надписът е нещо максимално от рода на "Момчо Пелив Лето 1803" или нещо много близо.

Твърде възможно е преди също да е имало нещо което е имитирало църква. Предполагам знаеш че църквите от 15-18 век често са вкопани наполовина в земята и са доста нисички постройки. Възможно е преди тази от 1830 да е имало стара схлупена сградичка имитираща тази дейност и наистина да си е била там. През 19 век вече църквите стават и малко по-просторни и малко по-големи та така :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Подобно мемориално творчество впечатляващо със своя битовизъм е нещо доста характерно за странджа. Ето нещо от Бургаския музей, а имаме тема за Вълчан войвода, където ми се струва, че го има и неговият надгробен камък.

post-549-040414000 1336064068_thumb.jpg

Иначе по една или друга причина много села не са имали черкви, да не говорим за разните махали и паланки. Но жителите им са се споминавали и макар да е нямало черква, то е нямало как да се пропусна гробището като последен дом на всеки жител на съответното населено място. Тъй че си е напълно възможно да е нямало черква, но да е имало гробище. 1830г. е вече времето на Танизмата, когато се строят една голяма част от черквите дето днес ги има в България и е направена и в това село.

Самата черква може да е направена там, където е било гробището, защото по време на турското робство гробищата са си били около култовите сгради - черкви, джамии, синагоги. Може обаче да е бил довлечен от друго място, защото често разни надгробия са били взимани за да се направи подова настилка, защото са сравнително плоски. А този като по-интересен може да е останал настрани.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Третата буква от името трябва да се провери, но със сигурност не е М или N; може би са Γ и Η свързани - MωΓΗΤΖω ΠΕΧΛΗΒΑΝωΓΛО - Мойчо Пехливаноглу.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...