Отиди на
Форум "Наука"

Причина за вяра в Бог.


Recommended Posts

  • Потребител

Два въпроса към тези, които вярват в Бог.

1. Ако трябва да посочите само една причина за това че сте вярващи, каква би била тя?

2. Има ли нещо което би ви направило невярващи и ако да какво е то?

Добавка: За да е симетрично задавам и аналогичните два въпроса към невярващите.

1'. Ако трябва да посочите само една причина за това че не сте вярващи, каква би била тя?

2'. Има ли нещо което би ви направило вярващи и ако да какво е то?

Редактирано от Gravity
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 659
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители

Ами то отдавна си е казано, вярвам, защото не съм сигурен, ако бях сигурен, щях да го знам. Когато не знаем и не можем толкова много неща не е ли глупаво да твърдим категорично, че не съществува нещо, за което всъщност не знаем дали съществува.

Опита ни учи, че когато едно явление се повтаря независимо, то значи е факт. Напр. не вали когато няма облак. След като съвсем изолирани човешки общности са стигнали до извода че има бог, без обаче да стигнат до ред други древни и важни постижения като колелото и обработката на метала, то все пак трябва да се доверим на изпитания начин на опознаване на света.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ей ся трябва да мине и Историк да пусне анкетка :)

Не знам дали ще се получи дискусия, нито дали би трябвало.

Инак - аз вярвам, защото смятам, че има Бог. И не знам какво би ме разубедило. Пък и не искам да разбирам, което е близко до ума.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

При мен - няма конкретна причина. Явно така съм се родил - вярващ.

Родителите ми не са ми дали религиозно възпитание....

Не съм бил свидетел на чудеса ...

Няма конкретна причина. Просто така се е случило.

* * *

Ако съществуват доказателства, че има/няма Бог, тогава няма да става дума за вяра, а за знание. Знанието не може да направи един човек вярващ или невярващ. Двете понятия са несъвместими и едното не е следствие на другото.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И аз не мога да го кажа по-добре.

Изкушавам се да напомня, че според ереста на варлаамитите, заниманията с наука и философия ни доближават до по-доброто опознаване на Бога.

---

Ето няколко премъдрости по отношение на оптимизма, песимизма и религията...

Песимистът мисли без да вярва. Оптимистът вярва без да мисли.

Оптимизмът е липса на информация.

Песимистът е добре информиран оптимист.
Оптимистът вярва, че ние живеем в най-добрия от всички възможни светове. Песимистът се опасява, че това може да се окаже истина.
Оптимистът е наясно, че никога не е толкова зле, че да не може да стане още по зле.
Оптимистът отива до прозореца всяка сутрин и казва: "Добро утро, Боже!". Песимистът отива до прозореца и казва: "Боже, пак е утро...".
Песимистът се опира на миналия опит, оптимистът - на бъдещия опит, а прагматикът - на своя опит.
Песимистът е човек, слушал твърде много оптимисти.
Песимистът вижда трудности във всяка възможност, а оптимистът вижда възможности във всяка трудност.
Песимистът вижда само един безкраен тунел. Оптимистът вижда светлина в дъното на тунела. Реалистът вижда тунела, светлината и идващия влак. А пък машинистът вижда трима идиоти, които седят на релсите.

post-471-0-42379600-1386236981_thumb.jpg

post-471-0-45836700-1386237007_thumb.png

post-471-0-42339300-1386237050_thumb.gif

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А според самата наука, вярата в бог се е появила с осъзнаването на смъртта, причина за което пък е осъзнаването на времето. Осъзнаването на времето пък е свързано с организираната трудова дейност , например поддържане на огъня. (Стойчев Т. 1998. Археоастрономия: Праисторически свидетелства за измерване на времето от България, София)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Глишев, да темата беше замислена не като дискусия, а като споделяне на личните възгледи. Ако се породи дискусия от някои от отговорите ще е по-добре, според мен, ако се изнесе в отделна тема.

Малко уточнение с оглед отоговора на Богданов. Намерението ми за първия въпрос не беше за причината, която ви е накарала да повярвате. Тя може и да е неозъзната, пък и може винаги да сте вярвали. Въпроса беше, ако някой трябва да дедете само една причина поради която прдължавате да вярвате, каква би била тя?

Дорис, това е интересно, но въпроса е лично към вас.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Учиш се стараеш се здравата, защото вярваш, че ще успееш да се запишеш висше, или ще научиш добър занаят.

Работиш здравата, защото вярваш, че ще направиш кариера или ще печелиш добре за да живуркаш как си искаш.

Основаваш семейство защото вярваш, че ти ще го напариш по-добре от родителите си кат завъдиш деца.

Не пушиш, не пиеш защото вярваш, че без тези ще ти се мине тежкото заболевание и ще живееш минимум 100 години и ще умреш жив и здрав.

И още милион и други важни и неважни неща в които вярваме...Защо баш Божието вярвяне трябва да се обосновава...

Впрочем нали точно сега иде Дядо Мраз с подаръци, после малкият Исус с елха и по-големи подаръци а през пролетта заю-баю с яйца и шоколадчета...Имали който да не вярва в тях? :goodpost::goodpost::goodpost:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Скуби, никой от никого не иска обосновки. Въпроса е да се посочи една (от предполагам многото) причини за вярата в бог. И въпроса е личен т.е. всеки да казже как е за него. Който не иска да не отговоря, ако не му е интересна темата да не спами. Подчертавам тези въпроси не подлагат ничия вяра на съмнение или изпитание, нито с тях нападам когото и да е било, за да изпитваш нуждата да се защитаваш и възмущаваш.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Гравити, а на теб за какво са ти тези искрени и лични причини? Искам да кажа, поради каква причина проявяваш интерес към евентуалните причини един човек да варва в Бог?

Редактирано от Doris
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Гравити, а на теб за какво са ти тези искрени и лични причини? Искам да кажа, поради каква причина проявяваш интерес към евентуалните причини един човек да варва в Бог?

Чисто любопитство.

Гледах един дебат и това беше един от въпросите които хората от публиката зададоха накрая. Един от участниците беше физик (не само един, двама, но другия беше от невярващите). Неговия отговор беше, че именно хармонията и закономерностите в природата е една от причините да вярва бог.

Разбира се, никой не е длъжен да отговаря или да участва в темата, ако смята че тези неща с твърде лични, твърде интимни за онлайн форумите. Но пък може да уважава темата и правото на другите да я обсъждат без да разводнява и спами.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Скуби, никой от никого не иска обосновки. Въпроса е да се посочи една (от предполагам многото) причини за вярата в бог. И въпроса е личен т.е. всеки да казже как е за него. Който не иска да не отговоря, ако не му е интересна темата да не спами. Подчертавам тези въпроси не подлагат ничия вяра на съмнение или изпитание, нито с тях нападам когото и да е било, за да изпитваш нуждата да се защитаваш и възмущаваш.

Нямах намерение да спамя. Извинявам се ако е звучало така. Само дадох примери за вярата, която движи човек през животът му. Защото без вяра не сме повече от интелигентен /трия по забележка на Гравити. Прав е/........................

Вярата в Бог или в нещо више е вътрешна нужда на човек. Причини първоначално затова би трябвало да се пишат защо НЕ вярват в Бог.

СМСМ

Вярвам. Няма причини защо.

ПП.

обосновка

[същ.] аргументация, аргументировка, доводи, доказателства, обяснение, мотивировка, съждение, основание

[същ.] мотивиране, обосноваване

:goodpost::goodpost::goodpost:

Редактирано от Skubi
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добре, хубаво, не съм те разбрал. Но това в последния ти пост са оценки по отношение на други хора. Може да си ги спетиш. Имам предвид тези като "интелигентен добитък".

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

***

Един от участниците беше физик (не само един, двама, но другия беше от невярващите). Неговия отговор беше, че именно хармонията и закономерностите в природата е една от причините да вярва бог.

***

ОТ

За протокола....

при учените - физици от световна величина със сериозен принос в науката, отношението вярващи/невярващи е около 45% към 55% в полза на невярващите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

ОТ

За протокола....

при учените - физици от световна величина със сериозен принос в науката, отношението вярващи/невярващи е около 45% към 55% в полза на невярващите.

Имаш ли повече информация? От къде идва тази статистика? Да не би да е само мит!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Попадал съм на нея в списание Светът на физиката. За съжаление не помня броя и годината на публикация. В статията се коментираше струната теория и необходимите мерки за доказването й, ако не ме лъже паметта.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Според мен причината за вярата в бог е насадена от религията.

А религията е сътворена вероятно от древните, когато силовите методи са започнали да имат недостатъчен или негативен ефект или просто някои не са имали силово надмощие. Нямало е как да управляват и са създали нещо над всички, с което да държат в подчинение.

А моето мнение е, че висшата сила (може би и не само сила), която движи света е Господ. И да, вярвам, че има такава сила. Както вярва, че има ден и нощ и сила да върти Земята. Защото знам, че има такива.

Също така смятам, че висшата сила може да контактува с всеки по всяко време и не е задължително да се влиза в постройки дори и те да с куполи, за контакт. По скоро, последният там би бил по-малък.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Имам склонност да запомням такива данни, но не винаги знам, къде съм ги срещал.

Например помня, че около 48% от учените вярват в достоверността на мутивселените, но не помня в предговора към доктората на Еверет ли бе написано ... на друго ли място...

А в началото само 11% са били склонни да я приемат.

* * *

Има вярващи, които не са имали и най-малка представа от религия. Под религия разбирам организираната такава.

Редактирано от Б.Богданов
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Интересно, че вярата в крайна сметка има чисто рационални оправдания. Никой не вярва в бог с мисълта, че това ще го направи по-нещастен примерно. Вярата в бог в разнообразието от божества като цяло гарантира земни наслади като топлина, храна, секс, почит. Отделно това гарантира определена позиция в религиозното общество, статукво носещо му престиж. Даже не съм сигурен може ли някой да бъде религиозен/вярващ сам по себе си? Защото за целта вярващите се събират, синхронизират начина си на живот по празници, създават усещане за сигурност, за единомислие, сплотеност, все нужди тленни човешки.

На втората крачка имаме заплахата от бог да бъдем наказани, ако не го слушаме, ако не жертваме скъпи нам неща. Нарочно няма да цитирам, защото не искам да се превръща в тема за безконечно разменяне на цитати. От това се облагодетелства църквата, институцията която организира религията в някакъв коловоз, който е удобен за по-лесното популяризиране на дадена религия и евентуално нейните идейни "рицари".

Една от причината вярващите да са вярващи е, че вярата може да подобри качеството им на живот. Интересно ми е, че никой вярващ не допуска, че такова следствие можеше да има и ако не е бил вярващ.

Наскоро прочетох нещо много интересно: Ако гледаш някой достатъчно дълго в очите, то можеш да се влюбиш в него. Това резонира с моето убеждение, че човек се привързва към всичко с което е прекарал достатъчно време. Да го наречем Стокхолмски синдром. Вижте как в БайБрадърови формати за един месец се влюбват и се сексят. Всеки обича да прави нещата, които достатъчно много е повторил - като четенето, ритането на топка във футбола, скоковете с парашут... Даже преситения от еднообразие, ако го оставиш малко "на сухо" и ще му се прииска още.

Вярата несъмнено е възможност да скриеш своето невежество зад универсален Отговор. Редно е да се отбележи, че в днешното общество нивото на информираност и достъп до информация е чудовищно улеснено и поевтиняло, а с това имаме и паралелна статистика за пак чудовищен по размерите си атеизъм. Дали е съвпадение, не мисля. Значи вярата в богове е оправдана от житейски нужди. Това, обаче, по никакъв начин не подкрепя или отрича съществуването на бог.

Нуждата от персонализиране на природните стихии и явления, в частност Слънцето, злото... е заложена в нас. Затова децата рисуват усмихнати слънца. Затова американците имаха нужда от Бин Ладен за да могат да имат какво да сочат, пред алтернативата да посочват парче земя. Затова имаме Сталин, имаме Хитлер и т.н. в историята си. Изглежда генетично имаме нужда от алфа, от водач, от централизиране на нашите емоции и разум. Затова и всеки опит за социално равенство е бил и ще остане просто утопия. И когато някой рационално разсъждава върху това, то той достига до извода, че предпоставките за вярата са налице от първите ни мигове на земята - с алфата баща, с образа на майката закрилник, с усещания за сигурност, ситост, топлина, удобство, обгрижвани и даром засипани с внимание. тази носталгия е преекспонирана в боговете, които обещават, че въпреки всичко и всеки може да ни се гарантира еди какво си, а над нас бди безкрайна мощ, която каквото и да се случи накрая ще ни възнагради за старанието ни. Та има ли някой, който би се отказал за това? Нима не прави и всеки разумен неверник същото? Пести пари днес, за да може да си купи нещо голямо след време.

Има един много силен аргумент, който не мога да подмина, когато говоря за религията. Всяка от свещените книги е написана точно така, както ако аз бях решил да си направя култ, бих написал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

А според самата наука, вярата в бог се е появила с осъзнаването на смъртта, причина за което пък е осъзнаването на времето. Осъзнаването на времето пък е свързано с организираната трудова дейност , например поддържане на огъня. (Стойчев Т. 1998. Археоастрономия: Праисторически свидетелства за измерване на времето от България, София)

ъъъъ, нещо не разбрах. Осмислянето на смъртта е резултат от натрупан опит от боравенето с умрели хора и животни. Времето също е плод на опознаване на реални факти - ден-нощ, фази на луната, сезони. Организираната трудова дейност, като поддържане на огъня си е също по същество научаване на реални факти - слагаш дърва - гори, не слагаш - гасне ... И се пита къде е връзката между натрупването на емпирично познание и появата на вяра?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Според мен, връзка има, но не е директна. Познанието води до появата на съзнание, а със съзнанието се появява и вярата.

И животните имат опит със смъртта , деня и нощта и сезоните, но не ги осмислят.

И аз си мислех, че осъзнаването на времето е станало някак си директно, но по-логично е да се е случило опосредствано., защото слагаш дърва - гори, но дървата изгарят , значи трябва да направиш съответствие между времето за което е нужно да гори огъня и количеството дърва, които трябва да се осигурят, иначе оставаш без жизнено важния огън. А пък осъзнаването на времето е свързано с осъзнаването на смъртта, вярата в задгробен живот.

Имам някъде ксерокопие на тая книга, като го намеря, ще ви покажа как там е обяснено.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Според мен, връзка има, но не е директна. Познанието води до появата на съзнание, а със съзнанието се появява и вярата.

И животните имат опит със смъртта , деня и нощта и сезоните, но не ги осмислят.

И аз си мислех, че осъзнаването на времето е станало някак си директно, но по-логично е да се е случило опосредствано., защото слагаш дърва - гори, но дървата изгарят , значи трябва да направиш съответствие между времето за което е нужно да гори огъня и количеството дърва, които трябва да се осигурят, иначе оставаш без жизнено важния огън. А пък осъзнаването на времето е свързано с осъзнаването на смъртта, вярата в задгробен живот.

Имам някъде ксерокопие на тая книга, като го намеря, ще ви покажа как там е обяснено.

Колеги съфорумници, възгледите на учените по отношение на животните се промениха драстично.

До някъде подходящ пример е следното видео:

This video contains excerpts of the reaction of the mother chimpanzee to the body of her deceased infant. The video was recorded at Chimfunshi Wildlife Orphanage Trust in Zambia. A full report of this event is in press in the American Journal of Primatology (DOI: 10.1002/ajp.20927). This report was a collaborative effort between the Max Planck Institute, Chimfunshi, and Gonzaga University. http://www.chimfunshi.org.za/

Оказва се, че се наблюдава култура при някои примати, различна при отделните групи.

Съгласно последните изследвания, никой не се наема да твърди еднозначно някои животински видове вярват ли или не във висши сили /Бог/.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не вярвам в богове, защото така е устроен мозъкът ми предполагам. Или поне Майкъл Шърмър така твърди :) Имам нужда от факти и доказателства. Всичко извън тях изобщо не ме вълнува.

А какво би ме направило вярваща.... Вероятно фундаментална физическа и/или психологическа промяна.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...