Отиди на
Форум "Наука"

Казус


fstich

Recommended Posts

  • Потребител

Предно ляво!? От най-общи съображения, едно от което е, че предницата е много по-тежка от задницата.

За нормална кола при ляв завой, ляв от позиция на ш0фйора, не е ли предно дясно.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Заради жироскопичния момент на вала.

Малоум 2, ти пак утепа коча. С правата лопата.

Ай да го наречем "махов момент".

При еднакви обороти в минута кое има по-голям махов момент? Въртяща се ос или въртящо се колело / диск?

И кой вал? Полуосите на предните колела ли имаш предвид? А за коли със задно предаване какво ще кажеш?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Най-голямо ще е на дясното и то от външната му страна - предно или задно, зависи от задвижването/предно , задно, 4х4/. А на кое ще е най-малко натоварването ?

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

На резервното :)

Изобщо тази задача има нужда от условия и малко опростяване.

- Да кажем - кола с предно предаване, не висока, само с водача /последното може да е излишно/ и без багаж

- Да кажем завой без вираж.

А сега да поразсъждаваме...


И последно - какво натоварване - като тежест, триене, на гумата ли, главината ли, полуоската ли, карето ли, лагера ли, ябълковиднитя шарнир...

Да кажем че търсим най-неблагоприятните случаи но поне за кое - гумата или..?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако приемем, че човека пита за популярна кола, то това е с предно предаване и двигател отпред.

При ляв завой - Дясното разбира се! А левите колела могат да се окажат във въздуха.

Ако питащия има допълнителни въпроси да заповяда. Може да се разгледа от центробежни сили, може и от закона за запазване на равномерно праволинейно движение. Най-грубо. Ако издребним вече може да се пита за разпределение на масата (къде е по-тежка - отпред или отзад) и да вземем предвид радиуса на завоя и скороста (или ъглова скорост). А за цялостно разпределение на натоварването - и разстоянието между осите (или базата).

Малоуме, печелиш точка :)

Жоро, триене и тежест в случая са почти равносилни.

Мисля че човека пита в смисъл на силата на гумата упражнявана върху настилката.

Редактирано от sirius
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Начинът, по който е зададена задачата, няма еднозначен отговор.

За да се отговори точно са необходими доста допълнителни данни.

Ако приемем, че силата на тежестта на колата е била равномерно

разпределена върху четирите колела, когато тя е била в покой, то

след като е навлязла в ляв завой, най-натоварено ще бъде задното

дясно колело. Това е и причината, при посочените условия, при

навлизането в завой с несъобразена скорост, първо да започне

да поднася задницата на автомобила.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Да бе верно бе, много съм тъп ;). Макар че първо бях написал дясно, после се направих че мисля и го смених с ляво.

Е не що.. Ще видиш колко разнообразни отговори ще има :) Особено последния

Начинът, по който е зададена задачата, няма еднозначен отговор.

За да се отговори точно са необходими доста допълнителни данни.

Ако приемем, че силата на тежестта на колата е била равномерно

разпределена върху четирите колела, когато тя е била в покой, то

след като е навлязла в ляв завой, най-натоварено ще бъде задното

дясно колело. Това е и причината, при посочените условия, при

навлизането в завой с несъобразена скорост, първо да започне

да поднася задницата на автомобила.

Задното колело може да "изтърве" и задницата да се xлъзне /врътне/. Следва ли обаче от това, че задното дясно е по натоварено? Това може да е поради по-леката задна част. И задните колелета се въртят свободно, не са движещи. Кое колело obаче търпи по-голяма сила? И кое ще се износва по-интензивно?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Начинът, по който е зададена задачата, няма еднозначен отговор.

За да се отговори точно са необходими доста допълнителни данни.

Ако приемем, че силата на тежестта на колата е била равномерно

разпределена върху четирите колела, когато тя е била в покой, то

след като е навлязла в ляв завой, най-натоварено ще бъде задното

дясно колело. Това е и причината, при посочените условия, при

навлизането в завой с несъобразена скорост, първо да започне

да поднася задницата на автомобила.

След като задницата първа поддава, не пи ли трябвало там натоварването да е по-малко, отколкото отпред? Голяма част от съвременните коли са с предно предаване, огромна с двигател отпред.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Тя задницата може да се врътне и при задно предаване :) Т.нар дрифт или слънце по селски...


Освен, че предницата е по-тежка, тя прави и по-голяма дъга, така, че натоварването там логично ще е по-голямо - от центробежната сила и силата на триене на гумите, която пък се стреми да удържи колата в пътя. Няма да задълбаваме в природата на центробежната сила /фиктивна ли е, реакция на опората ли е/ можем по-просто да кажем, че силата на триене на гумите удържа колата да не изправи завоя, а при предните, тази сила е по-голяма.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Верно че форумът е наука, ама айде и малко практика. Едно време като хлапе врътках обиколки с един картинг, ама обиколки по елипсовидна писта /не осморки/. Тъй като естественото въртене на обиколки е обратно на часовниковата стрелка / демек - винаги У левУ / след известно време беше видно как Дясната Задна /щото е двигателна/ гума беше най-"изтормозена" и тренерът ни караше да връткаме гумите на кръст. А за възникналите по-горе съмненията - предна или задна, както писах - винаги двигателната се износва повече.

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Външно или вътрешно колело - диференциал се грижи колелата да се въртят различно според пътя който ще изминат и ако не му знаем конкретните показатели и особености, е по-добр да приемем, че там проблеми няма 100% ефективен, външното прави токова повече обороти колкото повече път изминава и никое не приплъзва / боксува

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

да се поправя. центростремителното(което е равно на центробежното) е а=V*V/R

Тоест по-малък радиус - поголямо ускорение. Излиза че при условията от предния пост, задно дясно ще е най-натоварено.

Но човека май питаше за предните. Или изобщо за страна.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Верно че форумът е наука, ама айде и малко практика. Едно време като хлапе врътках обиколки с един картинг, ама обиколки по елипсовидна писта /не осморки/. Тъй като естественото въртене на обиколки е обратно на часовниковата стрелка / демек - винаги У левУ / след известно време беше видно как Дясната Задна /щото е двигателна/ гума беше най-"изтормозена" и тренерът ни караше да връткаме гумите на кръст.

Добре, избрахме да говорим за предно предаване. После една една особеност дето се сещам, но сега ще я прескоча

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добре, избрахме да говорим за предно предаване.

Следователно, при ляв завой, предна дясна на нормален лек автомобил е най-натоварена - при тежкотоварните автомобили нещата са други

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...