Отиди на
Форум "Наука"

Казус


fstich

Recommended Posts

  • Модератор Инженерни науки

Просто при такива хипотетични ситуации / задачи трябва да опростяваме и определяме регламент / примерни данни


И още нещо - кое търпи по-големи сили невинаги означава кое се износва повече, може би натам трябва да се насочим.

При съобразена скорост в завой за кола с предно предаване - предните, като външното на завоя търпи по-голяма сила - това е моето крайно "становище"

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И още нещо - кое търпи по-големи сили невинаги означава кое се износва повече, може би натам трябва да се насочим.

Аха, особено ако тези сили са насочени нагоре и го повдигат във въздуха :grin:

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Хипотетично - задницата губи сцепление и се плъзга - задните гуми се издраскват / нарязват от грапавините по пътя (камъчета, пясъци, зърнестия състав и т.н.) Пак ставам това не става при нормално каране.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Малоум 2, ти пак утепа коча. С правата лопата.

Ай да го наречем "махов момент".

При еднакви обороти в минута кое има по-голям махов момент? Въртяща се ос или въртящо се колело / диск?

И кой вал? Полуосите на предните колела ли имаш предвид? А за коли със задно предаване какво ще кажеш?

Коляновият вал - има маса, върти се с около 2000 оборота, оста му е по дължина на колата (предположения за "нормална" кола :grin: - не съм шофьор - идеализирана кола с водач и "балансьор" - заради симетрия в тежест)

При завой - въртене на оста на жироскопа в хоризонта - този жироскоп действа с двоица сили, които "лежат" в равнина перпендикулярна на хоризонта - тези сили внасят допълнителен натиск.

При въртене на вала по часовниковата - при ляв завой, "муцуната" на колата се надига от пътя. При десен завой - муцуната се натиска към пътя.

Дори и да не се вземе предвид жироскопичния момент - Нали гледахте реклама на три-колесната електрическа кола - там показваха - при завой, задната вътрешна гума е "във въздуха". Затова я махнаха и оставиха едно задно колело... Казваха, че перфектно се движи с големи скорости и завои.

...

Редактирано от Малоум 2
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Коляновият вал - има маса, върти се с около 2000 оборота, оста му е по дължина на колата (предположения за "нормална" кола :grin: - не съм шофьор - идеализирана кола с водач и "балансьор" - заради симетрия в тежест)

При завой - въртене на оста на жироскопа в хоризонта - този жироскоп действа с двоица сили, които "лежат" в равнина перпендикулярна на хоризонта - тези сили внасят допълнителен натиск.

При въртене на вала по часовниковата - при ляв завой, "муцуната" на колата се надига от пътя. При десен завой - муцуната се натиска към пътя.

Дори и да не се вземе предвид жироскопичния момент - Нали гледахте реклама на три-колесната електрическа кола - там показваха - при завой, задната вътрешна гума е "във въздуха". Затова я махнаха и оставиха едно задно колело... Казваха, че перфектно се движи с големи скорости и завои.

...

Нали не отиваме в посока да спорим какъв жиромомент ще има молив въртящ се около оста си сравнен с диск със същата маса и при еднакви обороти?

В подкрепа на твоето твърдение ще кажа /но само до там/ че има и маховик, с ос съвпадаща с вала. Той може и да допринесе за "описания" от теб ефект. Така или иначе знам за какво говориш. С Angelmar сме го обсъждали, /даже той ми го каза/ - става въпрос за самолетите през войната - с двигателя гном - звездообразн /радиално разп. цилиндри, които се въртят/, поради което в едната посока самолетът завива по-лесно. Но при излитане и вдигане на обороти трябва да се внимава :) При колите влиянието на този ефект може да се пренебрегне.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Що ли си мисля че коляновия вал си предава другаде енергията

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Да разбира се, посредством верига /или зъбчат ремък/ на разпределителния вал ;)


Аре някой да земе да пусне една анимация на ДВГ в колата че нямам тюбе сега

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Нали не отиваме в посока да спорим какъв жиромомент ще има молив въртящ се около оста си сравнен с диск със същата маса и при еднакви обороти?

В подкрепа на твоето твърдение ще кажа /но само до там/ че има и маховик, с ос съвпадаща с вала. Той може и да допринесе за "описания" от теб ефект. Така или иначе знам за какво говориш. С Angelmar сме го обсъждали, /даже той ми го каза/ - става въпрос за самолетите през войната - с двигателя гном - звездообразн /радиално разп. цилиндри, които се въртят/, поради което в едната посока самолетът завива по-лесно. Но при излитане и вдигане на обороти трябва да се внимава :) При колите влиянието на този ефект може да се пренебрегне.

Слагаш още "въртящи се маси" - не искаш да спорим - и аз не искам :grin: , но: "При колите влиянието на този ефект може да се пренебрегне." ?!

Не може да се пренебрегва. (за молива е ясно - не е пумпал - няма изнесени от център, маси)

Може само да се компенсира и ... доколкото знам - тенденцията е натам.

Колата си "вири муцуната" на ляв завой и предната сила от двоицата, натиска предна дясна допълнително - като добавка в комбина - с всички инерционни сили при завой. Ако масовите центри на всички части лежат в една хоризонтална равнина - няма значение допълнителната сила -няма да направи разлика в нормалните компоненти на силите. Но, тъй като не лежат, то при завой, инерционните сили действат като въртящ момент и тогава трябва да се добавя към нормалната - дето прави натиск ... вдясно (при ляв завой).

Така мисля.

...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Аз мисля, че може - да се пренебрегне влиянието им. Маховикът е нещото дето евентуално най-много влияе /но много трудно ще се отчете/, а изнесените маси на коляновия вал /колената/ почти не.

Тъй де.. наче съм съгласен - за дясното при лляв завой или външно на завоя. Но причината е според мене друга.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тя задницата може да се врътне и при задно предаване :) Т.нар дрифт или слънце по селски...

Освен, че предницата е по-тежка, тя прави и по-голяма дъга, така, че натоварването там логично ще е по-голямо - от центробежната сила и силата на триене на гумите, която пък се стреми да удържи колата в пътя. Няма да задълбаваме в природата на центробежната сила /фиктивна ли е, реакция на опората ли е/ можем по-просто да кажем, че силата на триене на гумите удържа колата да не изправи завоя, а при предните, тази сила е по-голяма.

Не случайно поставих условие тежеста на колата да е равномерно разпределена върху четирите колела,

когато колата е в покой. При този идеализиран вариант и ляв завой, отново казвам, че най-натоварено е

задното дясно колело и по тази причина поднасянето започва от задницата. Поднасянето е доказателство,

че центробежната сила на задницата е станала по-голяма от силата на триене, докато при предницата

в този граничен момент двете сили са все още равни.

P.S. Причината задницата да има по-голяма центробежна сила е, че колата не се движи по завоя

само транслационно. Тя извършва и ротация около вертикалната си ос съвпадаща с посоката

на завоя. Това ротационно движение добавя центробежна сила към центробежната сила на

задницата и я изважда от центробежната сила на предницата.

Между другото, няма никакво значение дали предницата е по-тежка

или задницата. Стигне ли се до поднасяне, то ще започва винаги

от задницата. Но това не означава, че и износването там ще е

по-голямо.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Не случайно поставих условие тежеста на колата да е равномерно разпределена върху четирите колела,

когато колата е в покой. При този идеализиран вариант и ляв завой, отново казвам, че най-натоварено е

задното дясно колело и по тази причина поднасянето започва от задницата. Поднасянето е доказателство,

че центробежната сила на задницата е станала по-голяма от силата на триене, докато при предницата

в този граничен момент двете сили са все още равни.

P.S. Причината задницата да има по-голяма центробежна сила е, че колата не се движи по завоя

само транслационно. Тя извършва и ротация около вертикалната си ос съвпадаща с посоката

на завоя. Това ротационно движение добавя центробежна сила към центробежната сила на

задницата и я изважда от центробежната сила на предницата.

Между другото, няма никакво значение дали предницата е по-тежка

или задницата. Стигне ли се до поднасяне, то ще започва винаги

от задницата. Но това не означава, че и износването там ще е

по-голямо.

Нищо против, но нека разгледаме по-неидеализиран вариант. Обичайно повечето коли в покой не са така, затова и препоръчителното налягане на предните и задните гуми често е различно. И с много малки изключения двигателите са отпред.

Не оспорвам за центробежната сила заради ротационното движение на колата около вертикалата и ос /а центробежната сила на предницата е насочена към завоя, нали?/, но това е един частен случай /не толко чест/, дето според мен дори трябва да се подложи на проверка. Защо?

В масовия случай хората не завиват така, а когато го правят е демонстрация и то ако са със зъдно предаване. По-скоро се появява сила опитваща се да изправи завоя. Поради инерцията. Ако искаш пак центробежна. В повечето случаи особено при коли с предно предаване се изправят завои, а не задницата да носи. Виж и ти ако караш преди да влезеш в завой, какво иска колата повече - да изправи завоя или да си завърти задницата? Ефектът е по-осезаем ако си дадеш по-малко време но не е препоръчително. При предно предаване понякога с малко газ е по-лесно влизане в завоя.

А това че центробежната сила е станала по-голма от силата на триене не означава по-голямо натоварване на колелото, по-скоро по-малко. Доколкото силата на триене е пропорционална на натиска.

И изобщо какво е натоварване? Не е ли теглото върху гумата? Поне така се изразява индекса на натоварването - максимално допстимото тегло въру гума.

И кво става - предните амортисьори се свиван повече от задните, а външният на завоя се свива повече от вътрешния

по твоята част :)

Ето и с предно:

Но по пътя не караме така

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Жоро ,що вкарваш в играта и спирачките? С тях става още по-сложно. Имам чувство че нЕкои коментари са от хора които даже не са шофьори. При шофьорлъка има един "закон" - ако кола с предно предаване "изтърве" завой, излиза от пътя с предницата, а ако кола със задно предаване изтърве завой - със задницата.

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Е как да не ги вкараш? Опитвам масовия /нормалния/ случай да /си/ представя.

А ако е с 4х4 ;)

Масовия, нормален случай е да си завиваш без да натискаш спирачките.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

И аз не съм от тези дето им светят стоповете по целия завой, просто чуквам точно където трябва. Често с по-ниска предавка не става особено ако бързаш, с постоянна скорост ако бързаш е абсурд... Можеш да сечеш завоите, разбира се... Ти така ли правиш? Прзнай си.

Аз рядко, като не е натоварено.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Винаги когато може, ги сека....а иначе ако бързаш правилното е - спирачка преди завоя и газ при излизане от завоя

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

E, тъй карам, за съжаление - бързам, само през отпуската карам по-нормално. И аз много сека, та да не ме тегли настрани ;)

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...