Отиди на
Форум "Наука"
alvassareiro

Тракийските гробници гробници ли са в действителност?

Recommended Posts

Искам да повдигна един въпрос, който ми е правил впечатление много дълго време.

Бил съм в Долината на Тракийските царе над 100 пъти, всичките гробници съм ги обходил десетки пъти, но ми прави впечатление, че в нито една от тях не са намерени човешки останки - кости. Гробници ли са съоръженията, в които няма кости.....Обикновено обяснението, което се дава е инсинерация, или владетелят е умрял далеч в битка и тялото не се знае къде е, даже съм чувал теория, че владетелите били разчленявани и заравяни в различни места, така, както е станало и с Орфей...

Въпреки това наскоро чух една интересна хипотеза - всички тези съоръжения всъщност не са гробници, а просто храмове, убежища в случай на нападение или война, и лични укрития на владетеля по време на кризи. Като някакво доказателство може да се посочи, че е установено, че Голямата Косматка в продължение на 200 години е била храм, вратите са били отваряни и затваряни многократно, поради което са износени, и чак по-късно е запечатана. Какво е било това преди да стане гробница - храм, убежище, подземно жилище?

Траките като цяло нямат градове, нито села, къщи не са намерени, вероятно са живеели сред природата, и само в специални случаи са слизали в тези подземи съоръжения.

Какво мислите по въпроса?

Редактирано от ISTORIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

траките най-често са били кремирани, а в древността и в по-ново време гробниците на царете били разкопавани и оплячкосвани от иманяри, така че липсата на останки е напълно разбираема.

Разбира се има хероони /напр. Мишкова нива/, които са служели за култови комплекси.

Тракийски резиденции са намерени /Кози Грамади, Севтополис/, но те са елинистични по стил. За религиозните си обреди траките ползвали най-често модифицирани или готови природни образувания /Бегликташ, Беленташ, Перперикон, Харман Кая, Утробата и пр/. Колкото до останки на селски къщи и по-обикновени съоръжения, изграждани от дърва и глина - такива по обясними причини няма как да намериш.

Редактирано от Last roman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Да де, но това с какво противоречи на теорията, че едно такова съоръжение е било и лично укритие, и храм. Например Голямата Косматка 300 години е била храм, или нещо друго, преди да я запечетят. Какво е била през това време?

Освен това гробниците, в които не са намерени кости, не са били плячкосвани, всичко си е вътре. А и да ги разкопаят, точно костите ли ще вземат?

Романе, пак не внимаваш. Всъщност най-аргумент против моята хипотеза е, че повечето гробници са от една епоха - 4-3 в пр н.е Тогава в Долината има цял един укрепен и пълен с луксове град - Севтополис. За какво им е на траките да се крият по дупки, ако на 3 км имат цяла крепост.

Но все пак теорията, че гробниците са били ползвани дълго време и за нещо друго, например зали за посвещаване в орфизъм, е напълно възможна.

Редактирано от alvassareiro

Share this post


Link to post
Share on other sites

По първия въпрос - храм - гробница /нещо съвсем типично за тези ширини/.

По въпрос 2 - кремация и разбира се символично погребение /но второто е рядко срещано/.

Редактирано от Last roman

Share this post


Link to post
Share on other sites

невъзможността да се намери и достави тялото /загинал в морето или някъде далеч от родината/. Има доста такива гръцки и римски погребения със съответните епитафии.

pd3290020.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Е как пък така във всичките 12 открити гробници в Долината все на символични погребения се попада. Нито един скелет. А траките са практикували и трупополагане, е, по техенси начин, първо са разчленявали човека, но все пак са полагали кости.

Share this post


Link to post
Share on other sites

това кой ти го каза? В камерата на Казанлъшката гробница например са открити останки от мъж и жена, в коридора пред камерата с кости на кон.

Мъглижката гробница е използвана дълго време като фамилна, за което свидетелстват допълнителни преустройства и поправки, както по отношение на плана, така и по отношение на декоративната украса.

В Светицата е открит и починал мъж барабар с целия инвентар. В Сашова могила - също.

За някои като Оструша, Хелвеция и Грифони явно имаме ритуални погребения.

http://traciantombs.blogspot.com

Редактирано от Last roman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Гробниците са били и гробница и храм. Според траките Залмоксис бил погребан и възкръснал. Те вярвали във възкресението и по тази причина гробницата била не само гроб, но и жилище, в което покойният пребивавал до смъртта. Сиреч гробниците са посещавани и след погребението.

Кости са намирани и то често, както и друг инвентар, но по понятни причини самите сгради сега са експонирани без костите и инвентара.

В някои случаи гробниците са били осквернявани. Примерно както в началото на упадъчния социализъм беше извадена мумията на Г. Димитров от мавзолея и беше погребана, а преди това е било направено същото и с мумията на Сталин.

В някои случаи останките са били разпилявани от иманярите. Примерно във Варненско има такава случка. Местната врачка сънувала, че в една от тракийските могили бил погребан светец и подкарала селяните с лопатите да го изкопаят. като разкопали наистина намерили скелет и "светите мощи" моментално били разграбени.

При гробниците за многократна фамилна употреба е имало едно съоръжение подобно на саркофаг. След като престояли известно време в гробницата костите се слагали в това съоръжение, а тя се овакантявала за следващия покойник.

http://historicalcities.narod.ru/photoPomorie_grobniza.html

photo109.jpg

photo116.jpg

photo117.jpg

Това, което е интересно дали сведението на Масуди за погребалните обичаи на българите не се отнася всъщност за траките.

Редактирано от Galahad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Траките като цяло нямат градове, нито села, къщи не са намерени, вероятно са живеели сред природата, и само в специални случаи са слизали в тези подземи съоръжения.

Е верно ли ше го изцепиш тва?! А Севтополис, а Ускудама, а Сердика, а всички останали?

Това че няма тела е нормално. И в египетските няма тела, защото са били напълно разграбени още в античността, тази на Тутанкамон има просто уникален късмет, че не са разбили всички стени докрая, а са се отказали считайки, че няма да има нищо нататък. В Долината на тракийските царе надали е било по-различно.

Share this post


Link to post
Share on other sites

За Севтополис пръв аз писах, виж нагоре. Но и той, и Сердика и тн. са от елинистичната епоха, доста късно при това, и са опит траките да имитират гърците. ИНтересно ми е къде са тракийските градове от 7-5 в. пр.н е, за 14 в пр.н.е да не говорим. При положение, че на 30 км от Казанлък има запазени неолитни жилища от 5-4 000 г.пр.н.е.

Това за разграбването също не е аргумент, защото

- повечето гробници без тела в тях не са били разграбени, всичкото им злато и сребро им си е вътре в момента на откриването

- ако разграбят една гробница, надали ще задигнат костите.

Редактирано от alvassareiro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Сердика съществува отпреди елините. Колкото до кости - откривани са, не само на хора, а и на коне. И въобще как си обясняваш наличието на каменни саркофази в тези предполагаеми жилища или убежища?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ами едното не противочети на другото. Възможно е тези конструкции да са били убежища, временни жилица, и храмове дълго преди да станат гробници.

Всъщност за сердика са заговаря някъде през 3 в.пр.н.е. Къде са материалните доказателства за Сердика отпреди елините?

Като изключим, разбира се, неолитните селища по територията й. Най-вероятно Сердика е тракийски елинистичен град, възникнал и процъфтял между 3-2 в.пр.н.е до идването на римляните.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Когато Филип идва тук през ІV в.пр.н.е. града вече го има.

Иначе не е изключено гробниците да са използвани и за други цели, но струва ми се първоначалният им замисъл не е бил такъв, или поне няма как да се докаже, че е.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Много от познатите ни древни градове в Европа са с запазени обекти от елинистичната епоха насетне. Атина да речем е била опожарена от персите, а храмът в Ефес изгорял в деня на раждането на Александър Велики (един неучтив умник отбелязал, че явно Артемида е била толкова заета да бабува на раждането на Александър, че не успяла да опази храма си :) ).

По принцип по-старите структури са си по-малко масивни и при новите строежи се унищожават.

Погребалните камери край гробниците, в които се пренасяли костите са исторически по-стари и произхождат от мегалитните долмени.

dolmen2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Староселската си е определена като храм. Не като гробница.

Има и други подобни.

Единственото разумно обяснение, на гробници без тела е, че биха се ползвали от цялата фамилия. И да има период през който си стоят там телата и после на друго място. Което пак изкривява понятието гробница и отиваме към нещо, като параклис или място за опело.

В Мезек са намерени погребения (и злато разбира се) и всичките по пътеката под плочите и на други места, но не и на леглото. Пиша легло понеже на някои са нарове, а не съркофази. Както се прави и в църквите.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Евентуалното погребение, както и да с прави. Полагане, изгаряне, разпръскване или каквото е там.

Освен, ако не смятаме, че възкръсват или се телепортират и за това ги няма телата.

Причината да се чупят символите на всеки храм, показва, че са били точно храмове и е дошло друго време друг почит и тези са осквернени ритуално.

Има становища, че това са лечебници, места за врачки или обикновени "параклиси". А наличието на винарна на гърба на староселската подсказва, че може и друго предназначение да са имали.

Както сподели, не е случайно, че има следи от постоянно отваряне на вратите при някои, както и изтъркан под от ходене при други.

Истината е някъде там, но къде не знам :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Доказателство, че градът го е имал до Филип, а не е построен от него, по подобие на Филипопол?

А доказателство, че е построен от Филип?

Археологическите останки за селището край минералните извори ги датират на 7-8 в.пр.н.е. вярно че не са на същото място където после е построена римската крепост, но все пак говорят за това че тракийско селище има преди идването на македонците.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...