Отиди на
Форум "Наука"

F-16 поема контрола, след като пилотът му припада


Joro-01

Recommended Posts

  • Модератор Инженерни науки

Боен самолет F-16, поема контрола, и спасява пилота.  Пилотът е бил студент (обучаващ се), получава прекомерно натоварване (над 8G) заради остра маневра. Видеото е разсекретено.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Жоре пилотът не може да е студент, казва се курсант. Ф-16 е статично неустойчив самолет. Това значи, че ако пилота не въвежда постоянно поправки на височина, скорост, положение (малко надоло, малко нагоре, малко вляво, малко вдясно) просто ще се изтърси като тухла от небето. Такива самолети започват да правят още преди ВСВ, като идеята е, че неустойчивия самолет е по рязък в маневрите и съответно по маневрен от статично стабилните самолети (при тях ако пилота пусне щурвала самолета някое време ще продължи напред, след което бавно ще планира към земята). Лошото на статично неустойчивите самолети е, че са по трудни за управление и силно изморяват пилота, който постоянно въвежда някакви поправки. Впоследствие е разработена така наречената ЕДСУ (Електро Дистанционна Система на Управление). Нейната работа е да въвежда тези постоянни поправки (демек тя движи сама органите на управление по малко) за да се разтовари пилоти. ЕДСУ дотолкова напредват, че съвременните самолети са реално летящи тухли (но затова пък изключително маневрени). Ако бъде изключена, само много опитен пилот може да задържи самолета във въздуха.

В случая курсанта прави грешка, като прави прекалено рязка маневра и припада. Тогава се задейства тази ЕДСУ и стабилизира самолета. Доколкото знам подобни ситуации се случват понякога, номера е да не вкара самолета в свредел или друго неконтролирано падане (прочее повечето самолети имат системи които автоматично изкарват самолета от неконтролирано падане и ако стане беля пилота просто пуска руся и ЕДСУ се оправя сама).

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

За курсанта знам, умишлено не го употребих (стори ми се остарял термин) и дега виждам, че съм в грешка.

За другото - изненадва ме, допусках наличието на такиа неща, но не допусках, че толкова рано са започнали да ги разработват. И че си има съкращение и термин на БГ.

Благодаря за допълнението и за новата (за мен) информация. Терминологията ми харесва. Ако бях прочел две теми от Науката и една книжка дето си взех от Панаира на науката, сега можеше да не се излагам така :animatedwink: 

Някога четох, пак за някои от F-овете, че се задейства команда "Паника" и отнема управлението - 90-те гоини ощр, но не го приех на сериозно. Тогава също (малко по-късно) четох (в Криле предполагам) сатия "Виген - шведската гръмотевица". Пишше че има 600 кг електроника на борда. И допуснах, че е възможно.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Другото за аеродинамиката на бойните самолети (малко от малко) го знам, иначе няма как да вдигат тези скорости и да са така маневрени.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не разбирам с какво се хвалят? Системи за автоматично извеждане от пикиране се монтират на някои самолети от времето на втората световна война. А може би и преди нея. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 18.09.2016 г. at 17:12, Joro-01 said:

Другото за аеродинамиката на бойните самолети (малко от малко) го знам, иначе няма как да вдигат тези скорости и да са така маневрени.

Здрасти Жоро! Как мислиш? Кой самолет според теб е с по-добри параметри? F-16, или МИГ-29? Абстрахирай се от пристрастия с политически отенък, и кажи мнението си, защото ще ми е интересно да го "чуя".

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Питай другите двама, friend. Ангел знае със сигурност, с изненада (а не би трябвало) откривам, че и Фружин е начетен. Е, може да са малко политически пристрастни, но съм сигурен, че ще получиш обективен отговор. Може да се ориентирам в радара и авиониката. В задвижките и двигателите. Но цялата тази сбирщина какво може, очевидно не съм и предполагал.

Едит: мога да им видя ТТ данните, но ще е сега, не съм го правил преди.

Колегите, вие сте.

 

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Големите пътнически самолети, пък и изобщо повечето самолети се проектират да са статични (или както там беше т.е. да се самокоригират ако пуснеш управленията.
Спортните, за аеробатика, не са така.

Не можах да видя къде е тази остра маневра. Но взе доста бързо да пада. Стигна до към 1500м когато вече изравни. Някъде 4500м се разбра, че пилота е пътник и дадоха първата команда за възстановяване. Някъде на 2200м бе последната команда за възстановяване. Тогава имаше почти звукова скорост, но вече се оправяше. Стигна докъм 1200м. Което означава точно секунда забавяне при излизане от пикирането и ... нямаше да ги има тези 1200м.

Аз не знам до колко G съм стигал, но няма да е повече от 3-4 и се отказвах. 2-3 пъти съм пробвал - нямам особен мерак да го изпитвам това нещо. На 8 не мога да си представя как е.

Тоя тука долу на 6G отговаряше на въпроси, но както ще разберете, този е един от редките таланти, които носят 8G натоварване с такава лекота.
 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Накратко за Ф-16 и МиГ-29. Двата самолета са от едно поколение, което означава, че са подобни по характеристики. Зависи обаче и каква точно модификация и доколко е модернизиран през годините. Ако питаш във връзка с купуването на нов самолет от нашите ВВС ситуацията е ужасна. Ще използвам такова сравнение. Караш кола на 10 години, като нищо не си пипал по нея. Предлагат ти да купиш кола на 15 години на която някой части са сменени с по модерни.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Frujin Assen said:

Накратко за Ф-16 и МиГ-29. Двата самолета са от едно поколение, което означава, че са подобни по характеристики. Зависи обаче и каква точно модификация и доколко е модернизиран през годините. Ако питаш във връзка с купуването на нов самолет от нашите ВВС ситуацията е ужасна. Ще използвам такова сравнение. Караш кола на 10 години, като нищо не си пипал по нея. Предлагат ти да купиш кола на 15 години на която някой части са сменени с по модерни.

 

Здравей Фружине! Драго ми е да те срещна! Метафората ти с колите е точно на място. Геополитическата ни ориентация нещо много "куца" в момента, но съдба.....какво да се прави? Сещам се за цитат на Наполеон относно армията защитничка на народа и изхранването и. Аз например бих предпочел модернизирана да е 10-годишната кола вместо 15-годишната, а ако имам възможнаст да си купя нова за същите пари вместо модернизация няма да пропусна тази възможност. Възниква и друг въпрос! Кое би било по-добре? Две стари коли, или една нова на цената на двете стари? При шофирането обаче, освен екстрите на автомобила по-важни (според мен) са уменията на шофоьора зад волана, или пилота, при пилотирането на самолет. Между Ф-16 и МИГ-29 бих предпочел МИГ-а. Не защото Русия ми е симпатична, а защото е по евтин и по-добър от F-16. Прехваленият F-22 Raptor е бил свален в северна Йордания, също  и пет броя крилати ракети „Тоmahawk“, близо до сирийската граница, от сирийските противовъздушни сили. У нас нищо не казаха медиите за това. Това, че процесорната система поема контрола на F-а не е кой знае какво. Отдавна се занимавам с електроника и знам за преимуществата и недостатъците и. А, и пътническите самолети летят на автопилот. Друг е въпросът, дали изкуственият интелект може да е алтернатива на човешкия.

Редактирано от herkules
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

За съжаление нещата са свързани. Пак ще ти дам пример от живота. Ако имаш примерно 50 000 лева за нова кола, то ще имаш и пари за бензин, така че да не я спираш от движение и да тренираш. Ако обаче едвам си намерил 1000 лева за кола на 15 години вероятността да имаш пари за бензин, застраховка, данъци, винетка  е много по малка. Така че, какъвто и самолет да купим нашите пилоти все ще са недостатъчно летели.

Разбира се, всеки би предпочел да е здрав и богат, а не беден и болен. За самолетите има един санитарен минимум (8-16 машини, даже и 8 е малко) под които просто не си струва да поддържаш авиация. Иначе по въпроса руско или американско оръжие (Ф-16 против МиГ-29 конкретно) са счупени много копия. Истината както на мен ми се струва е, че самолетите са дотолкова подобни, че при сблъсък роля ще играят други фактори брой на машини, обучение на пилоти и т.н. Впрочем МиГ-29 може да се каже, че е малко по добър от Ф-16 поради простия факт че е по нов. СССР винаги са изоставали в самолетостроенето от САЩ, поради което Ф-16 е е построен първи, а МиГ-29 като негов аналог по късно, съответно за тия 10 години технологиите не са стояли на едно място.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Прав си и съм напълно съгласен с теб, но понякога има изключения и дори да си доста беден може щастието да ти се усмихне, като спечелиш много от лотарията. Тогава ще е добре да си благоразумен и да харчиш спечеленото в най-добър вариант, а за да инвестираш пък ти трябва далновидност. Тези дето са богати, не винаги са здрави. По-лошо е когато, те, "болните-богати", завиждайки за здравето на бедните, ги лишават умишлено от възможността да си останат здрави, като ги правят още по-бедни, отнемайки им и малкото което имат. И най-големият здрав физически бедняк, е по-щастлив от най-богатият но болен крал. Вярно е, че ако имаш 50 000 за кола, ще имаш и за бензин. Българска мъдрост е, че който си има коса, си има и гребен. Ако тези дето ни управляват мислеха за всички, а не само за себе си, тогава щеше да е друго. За това трябва да са шахматисти, а не бизнесмени. Санитарният минимум (8-16 самолета) винаги може да се покрие два три пъти но някой няма интерес от това и диктува условията на бедния. А, кой е по добър (МИГ-а или F-а) може да се разбере само по един начин, но дано никога не се наложи!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Едно мнение на National Interest, преддено от руска агенцие русская весна  - руска пролет

http://rusvesna.su/news/1474744575

На фоне российских самолетов F-16 превратился в пережиток прошлого, — National Interest

Из-за постоянных задержек в ходе разработки истребителя F-35 США вынуждены эксплуатировать F-16 значительно дольше, чем изначально планировалось, в то время как у России появилось новое поколение современных военных самолетов, пишет National Interest.

Статията е на руски , който иска може да прочете сравняват се фажността на фактори както "невидимост", маневренност , огнева мощ .

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 9/20/2016 at 14:54, herkules said:

Здравей Фружине! Драго ми е да те срещна! Метафората ти с колите е точно на място. Геополитическата ни ориентация нещо много "куца" в момента, но съдба.....какво да се прави? Сещам се за цитат на Наполеон относно армията защитничка на народа и изхранването и. Аз например бих предпочел модернизирана да е 10-годишната кола вместо 15-годишната, а ако имам възможнаст да си купя нова за същите пари вместо модернизация няма да пропусна тази възможност. Възниква и друг въпрос! Кое би било по-добре? Две стари коли, или една нова на цената на двете стари? При шофирането обаче, освен екстрите на автомобила по-важни (според мен) са уменията на шофоьора зад волана, или пилота, при пилотирането на самолет. Между Ф-16 и МИГ-29 бих предпочел МИГ-а. Не защото Русия ми е симпатична, а защото е по евтин и по-добър от F-16. Прехваленият F-22 Raptor е бил свален в северна Йордания, също  и пет броя крилати ракети „Тоmahawk“, близо до сирийската граница, от сирийските противовъздушни сили. У нас нищо не казаха медиите за това. Това, че процесорната система поема контрола на F-а не е кой знае какво. Отдавна се занимавам с електроника и знам за преимуществата и недостатъците и. А, и пътническите самолети летят на автопилот. Друг е въпросът, дали изкуственият интелект може да е алтернатива на човешкия.

Аз лично имам пристрастия към МиГ29. Но само лични пристрастия. :) В близък маневрен бой все още има какво да покаже. Има по-добра тяговъоръженост от Ф-16 и все още ставащи ракети. Тоталното му предимство в нашлемната система за целеуказване вече е изравнено. Тук трябва да уточним, че това е валидно само ако МиГ-а работи близо до базата си, при далечни мисии малкото гориво което може да носи се отразява и на възможностите. При боя на средни дистанции нещата се обръщат, почти всички Ф-16 разполагат с по-съвършени радари и авионика, както и с по-голям брой ракети със среден обсег. СЪщо така типово носят ракети с активна ГСН, докато при МиГ29 това е вярно само за по-новите модификации. Нашите мигове разчитат на полуактивни Р-27, или на ракети с пасивна инфрачервена ГСН, която има значително по-малка дистанция от която главата захваща целта. При мисиите въздух-повръхност нещата стават съвсем несравними. Руснаците по начало имаха изоставане в управляемото въоръжение въздух-повръхност когато се произвеждаше базовия МиГ29, а самолета въобще не може да носи такива оръжия. Докато Ф-16 е подлаган на многократна модернизация, планера му няма много общо с първите блокове от 70-те, а авиониката би могла да бъде и от 21-ви век. :)

Друг обаче е въпроса, когато говорим за държава като нашата с много ограничени финансови ресурси и възможност да утилизира налични бройки стари оръжия. За еърполисинг нашите 29-ки значитлено превъзхождат Ф-16 предимно заради добрата устойчивост на ниски скорости. А повечето нарушители са витлови самолети с възможност да летят много бавно, което се използва от тях за сриване на прехвата. Та не е еднозначен въпроса. Но не трябва да се забравя факта, че нашите немодернизирани 29-ки в съвременна въздушна война са остарели с едни 30-40 и отгоре години. Базовия МиГ29 е разработван през 70-те, а нашите самолети са точно изделие 9-12 в немодернизиран вид. Днес вече са си заслужили спомагателната роля основно в полицейски мисии. Един вид да поеме ролята на МиГ21 през 80-те. Стига да имаше самолет който да поеме ролята на основните ни изтребители през 80-те. :) 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...