Отиди на
Форум "Наука"

Иисус Христос - Бог, богочовек или човек? Неговата личност


insighting

Recommended Posts

  • Потребител
Преди 6 часа, ramus said:

От друга страна, има налице в друг форум, аналог на Ребека, с чудесно отношение и отвореност за всякакви гледни точки, включително и религиозни.

Не е аналог, а е Ребека. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 299
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Глобален Модератор
Преди 2 часа, insighting said:

Не знам кой лаишки е копирал и е представял мнения за свои.

rebecca.png

 

Съпоставено с претенциите на лицето това е доста забавно.... :animatedwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 часа, ramus said:

за мен изразеното е интерпретация, а не факт. Нека не се спекулира за понятието ФАКТ. Ако нещо зависи от условието на интерпретирането му, значи не е факт.

 

Е факт, че около 1/3 от населението на света са християни - резултат постигнат чрез учението на Исус под една или друга форма, било то и чисто традиционна/културна. Разбира се ти можеш да придаваш на фактите каквито измерения прецениш, че са ти удобни. Свикнали сме :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 48 минути, *abi* said:

...няма образ, и е неосезаемо, невидимо...

За това ставаше въпрос. Откъде тогава знаете, че такова нещо съществува?! Нещата се познават непосредствено чрез контакт - сетивен и/или ментален. Сетивно възприет предмет после може да се познава несетивно, а чисто ментално, посредством паметта, която дава спомен за познатия преди предмет. Но не може да има никакво знание, информация и представа дори за предмет на познанието, който е неосезаем. Абсурд.

Освен това, нещата се познават опосредствано (косвено), чрез критика на историческите извори, когато става въпрос за минали епохи. Субектът на познанието трябва да може да прави разлика как древният човек е възприемал битието, човека, познанието, бог... и какво е съвременното знание  по тези въпроси. Целта на познанието е истината,  колкото и болезнена да е тя, а не личното ни щастие. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 14 минути, Incorrectus said:

За това ставаше въпрос. Откъде тогава знаете, че такова нещо съществува?! Нещата се познават непосредствено чрез контакт - сетивен и/или ментален. Сетивно възприет предмет после може да се мисли несетивно, а чисто ментално, посредством паметта, която дава спомен за познатия преди предмет. Но не може да има никакво знание, информация и представа дори за предмет на познанието, който е неосезаем. Абсурд.

Освен това, нещата се познават опосредствано (косвено), чрез критика на историческите извори, когато става въпрос за минали епохи. Субектът на познанието трябва да може да прави разлика как древният човек е възприемал битието, човека, познанието, бог... и какво е съвременното знание  по тези въпроси. Целта на познанието е истината,  колкото и болезнена да е тя, а не личното ни щастие. 

Вярваме. А за да изберем Вярата, някои от нас сме практикували и да не вярваме и да вярваме. Резултатите (личните) във втория случай са били в пъти по-добри. Или казано така - тествала съм и двата варианта - вторият води до това, което наричаме "благодат". А с благодат се живее по-добре на този свят :)

Знам, че е странно за невярващите. 

На мен ще ми трябват около три дни писане, лични изповеди и обяснения от различно естество за аргументирането ми "защо когато вярваме - Бог се разкрива". Не мисля, че е приоритет нито за мен, нито за другите.

************

Разбирам какво питаш - прим. всяка емоция свързана с предмет на емоцията (любов - обекта на любовта, страх-обект  на страха). С Бог обаче нещата не стоят точно така. Чувството за "познаването" на Бог е уникално, неописуемо е за непозналите го.

Не се ли отклонихме прекалено много от темата? Или да си оставим да си се развива по неведомите пътища Божии? :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, *abi* said:

Никъде не съм представяла цитираният текст за свой. Що за инсинуации?

Текстът е в италик, контекстът показва, че е от линк, линкът е коректно даден! Включително пиша, че давам официално становище на ПЦ.

Не са приятни и инсинуациите, насочени към мен. Вашият пост служи за сравнение, а постът на Звезделина блести с дословно копирана мисъл от няколко източника. За изгубените израилеви колена да се сърди на Дора Янева, а за останалото - на собствената си недосетливост: неведнъж посочвах източник за символите, ама кой да вдене. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 16 минути, *abi* said:

Не се ли отклонихме прекалено много от темата? Или да си оставим да си се развива по неведомите пътища Божии? :)

А с благодат се живее по-добре на този свят :)

Не бяхте ли по едно време модератор? Трийте, когато и каквото прецените.

Това казвам и аз. Целта на вярващия е щастието, а не познанието. По определението на Павел (Евреи 11-1) вярата е представа на онова, за което се надяваме. С други думи фантазия за това, което ни се иска, а не това, което е.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 44 минути, insighting said:

Не са приятни и инсинуациите, насочени към мен. Вашият пост служи за сравнение, а постът на Звезделина блести с дословно копирана мисъл от няколко източника. За изгубените израилеви колена да се сърди на Дора Янева, а за останалото - на собствената си недосетливост: неведнъж посочвах източник за символите, ама кой да вдене. 

Ок. Разбрах. (Малко трудно, но загря печката)

Нека не служа за сравнения друг път, сърдечно моля :) Идва ми в повече...

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 17 минути, Incorrectus said:

Не бяхте ли по едно време модератор? Трийте, когато и каквото прецените.

Това казвам и аз. Целта на вярващия е щастието, а не познанието. По определението на Павел (Евреи 11-1) вярата е представа на онова, за което се надяваме. С други думи фантазия за това, което ни се иска, а не това, което е.

Не виждам какво има да се трие, нито водя спор.

Разбира се, че е щастието! А "познанието" за религиозния човек е себепознание през призмата на Абсолюта. Този път на себепознание води до щастието. Човекът в който 7-те добродетели са превес над 7-те разрушителни емоции е по-щастлив. Ако искате го наречете чиста психология - в това няма проблем. Ако необходимостта от Абсолют обаче е техниката за постигане на това вътрешно щастие (а такова без стремеж за познание на Абсолюта, няма как да се постигне), то религията е напълно уместна, стига човек да намери това блаженство, наричано благодат.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 часа, *abi* said:

Знам, че е странно за невярващите. 

На мен ще ми трябват около три дни писане, лични изповеди и обяснения от различно естество за аргументирането ми "защо когато вярваме - Бог се разкрива".

никак не е странно - за Познаващите. Нито ще е нужно да го аргументираш. Крайния ефект - "блаженство" и поддържане на емоционален и когнитивен баланс чрез вече конструираното. Както и - че с това било чудесно да се "живее"... - е съвсем показателен и сред твоето описание. И не е нужно въобще да го играеш на контра, защото аз съм последния човек, който има проблем с вярващите в каквото и да е. Критичния ми анализ нито е личен, нито атакуващ, нито са ми нужни едното или другото.

Няма нищо мистериозно нито във вярата, нито в невярването. Разбира се несъзнателно всеки човек от детството си приема множество различни положения, по линията на вродености, дадености и инстинктивизми. В този смисъл почти всички - сред пишещите тук, сред форума, сред виртуала на интернет, а и отвъд него - са "вярващи". Несъзнателността определя същите хора да смятат че понеже не вярват в бог сред една или друга идеологическа доктрина, или пък по друг въведен назначен от тях критерий, значи че "не вярват". Вярването е характеристика и обобщение, и то е етап в психичната вселена. Основава се на основни, базови и инстинктивни процеси и взаимодействия, в най-голямата си степен несъзнателни. Всичко това е напълно естествено и съвсем човешко. И не виждам защо хората толкова силно "скачат" когато тия обикновености се извеждат, само защото влизат в противоречие с техните собствени идентификационни образи и обяснения за света. РАЦИУМА не е за всеки, много хора го постигат частично в себе си, като отделят интелекта "като в свой свят" и го правят подчинен на други несъзнателни механизми...

От друга страна са налице хиляди начини това да се провери - ако наистина някой е поел курс към "откъсване" от повярваното и преосмислянето му. Но възникващите при процеса на "откъсване от вяра по принцип" подава пренареждане, преначертаване на огромна част от вътрешните психични механизми на идентификация и идентичност. И ... се отварят твърде много вътрешни... "празнини" които неподготвения психично човек, усеща като проблем. Ето това е съвсем условно и опростено защитните механизми, които пазят несъзнателно невидимата психична конструкция на всеки човек.

От всичко това искам да кажа, че положенията за вяра и невяра са сложни, а не схематични, макар принципите да са ясни. И последното което искам да кажа - че е напълно възможно и също да е естествено, преобръщането от вяра, през откъсване от приетото неосмислено през ранните години и поемане на курс към  НЕВЯРВАНЕ, в тотален смисъл. Това не се прави чрез ползване на инстинктивното и несъзнателното в човека. Както и мотиви като "искам да усещам блаженство, да ми е спокойно, да ми е добре, да ми е приятно или да го искам или желая..." са от света на "вярваното" и не стават за ползване...

Животът сред "НЕВЯРА в тотален смисъл" е основна характеристика на чистия РАЦИУМ. Това е качествено различно отношение на субекта към себе си и света. Същото пренарежда отвътре цялата вселена на психичното и дори не си заслужава да се описва или говори за това.

Много добре разбирам мотивите на хората които дори смятат че са невярващи, когато дори бледите и частични опити ги довеждат до проблеми с които не могат да се справят. И се разделят вътрешно - на "интелектуален свят" и на "несъзнателен емоционален дял". Като последния се крие от защитните психични механизми, защото носи основите на идентичността по простата причина че тя е формирана още в дълбоко несъзнателните етапи на растежа.

Не критикувам това, нито го осъждам, не го смятам нито за грешно или неправилно, или каквото и да е отношение, най-малкото негативно.

Редактирано от ramus
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Може и така да се обясни.

Въпросът е, че темата е за човек или Бог, а интересното е, че всеки човек сам по себе си е "бог". Някои благородни в същността си хора просто са по-специални в това отношение. Родени са за духовни водачи, учители и заемат такива необходими ни роли. Петър Дънов е отличен пример за това.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

темата е само озаглавена и тя е относно точна конкретика, имаща се в предвид на автора й.

Но въпроса за БОГа и човека е само ЧОВЕШКИ КАЗУС. И не касае само Йешуа някой си. Касае много други преди него... и след него, защото за нуждите на човешкото битие е изведена консенсусно най-общата човешка идеална проекция, наречена БОГ. Единствено образа на БУДА не е обявяван за "крайния и абсолютен бог", но е без значение, защото върши същата работа за религиозните последователи на същото.

От условна гледна точка на РАЦИУМА - всъщност човека е създаделя на Бог и чрез описанието и вярването "как Бог създава самия него и познатия му свят" решава опростено голяма част от вътрешните си нужди и потребности - в най-голямата си степен несъзнателни. И че това е нужно на всеки човек през етапите му на израстване...

Но в същия смисъл - самите социални фигури на водачи и "учители" се издигат и превръщат от самия "народ", защото в дадени моменти възниква необходимост от това - понякога остра и крайно нужна. Доста точно това се отнася и до въпросния Дънов. Няма да извеждам въобще колко много мистерии е обкичен и описван същия... но от кого - от нуждаещите се от това...

Не е толкова до самите "учители" дали мирови, дали народни, дали национални, или други... Въпроса е до нуждаещите се и до сигнала и резонанса от него, който става "народен" и масов... И се появява някой да откликне на същото.

Социума в общност, има елементи на поведение, като на "живо същество". Нещо като "видов общочовешки организъм". В неговата памет остава само онова, което е значимо, нужно, важно или потребно на същия. ЦЕННОстите и историята... се определят само от колективните значими събития. Личностите идват и си отиват. Но е важно да се предпостави че "имена" на отделни от тях, ще останат ако допринесат за "колективния организъм" който предлага на "малките си клетки" да живеят, но и да допринесат задължително за същия...

Редактирано от ramus
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Водачите-учители са образите, които най-много се доближават до представите за Абсолюта, в някои отношения го "олицетворяват". На Абсолюта трябва да се придава и материален израз, примерно чрез "въплъщението". Но и те по-скоро са ползвани като "доказателство", защото вярата в Абсолюта има нужда и от други тълкувателни прояви (наричат се "чудеса") спрямо оценката за реалността. Такива прояви се наблюдават от вярващите. Независимо, че се оценяват по друг начин от рационалистите, често е само въпрос на време и обстоятелства и крайни атеисти да прибегнат до ирационалното. Тоест, това че тук можем да изгребем 5 кладенеца обяснения, не променя резултатите (ако беше обратното, религията отдавна да е деволюирала от нас). От такава гледна точка смятам ровенето още по-"навътре" за загуба на време. При всеки, определен комплект обстотелства, ще доведат неминуемо до взимането на ирационална верска позиция. Това, че на дадени личности не случва "да повярват в нещо повече от нас" или обратното - обстоятелствата са разколебали вярата му е въпрос на индивидуалното стечение на нагласи и събития (изразът е гняв, породен от чувство за несправедливост). Разколебаването се дължи предимно на предходно схващане за ролята на Абсолюта и пак обратното - събуждането на вярата се дължи на преосмисляне на ролята на Абсолюта. За това е и толкова лично - положенията са общовалидни, но изразът е строго индивидуален.

Най-новите изследвания относно психосоматичните прояви показват, че вярващите (в прояви на дори на абсурден за някои странични наблюдатели позитивизъм) имат по-голям шанс за лечение вкл. и на "нелечими" болести като рак. Вярата е самосъхранителна и мотивираща за голям % от човечеството, а дали ще я ползва и как (под какви форми) - всеки да решава сам за себе си.

Отказът от вяра при травми не решава проблема с травмата, а по-скоро подсъзнателно се набеждава и още един "виновен" за несправедливостта, който бива отхвърлен. И какво от това? Отхвърлян от едни, приеман от други, Абсолютът според всякаквите му характеристики присъства в позната ни човешка история, гъвкаво заема форми и ниши, винаги е крачка напред, защото е "цел", "модел", "стремеж" и опит за доближване до съвършенството, което всеки "нормален" човек приема и желае да е Добро, по-добро от познатото, по-висше от постигнатото. По какви механизми е необходимост, интересува само любопитните на тема "механизми". За редовите вярващи, тези неща нямат никакво значение, даже са излишен информационен поток (а понякога направо вреден).

Лек ден.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
1 hour ago, *abi* said:

Темата е за човек или Бог, а интересното е, че всеки човек сам по себе си е "бог". Някои благородни в същността си хора просто са по-специални в това отношение. Родени са за духовни водачи, учители и заемат такива необходими ни роли. Петър Дънов е отличен пример за това.

Ваклуш Толев, отговаряйки на въпрос как вижда бъдещия човек, казва следното:

" Всеки носи в себе си Диханието на Бога. Първото нещо, което аз виждам в бъдещия човек, това е идеята за свобода от себе си. Това е формула, която малко е смутителна, когато се чуе за първи път. Но ако не надмогнем себе си, не можем да направим нищо ново. Човекът не е даденост, той е едно предшествие, той е едно саморазвитие, той е едно достижение. За мен човекът е една бъднина, той е Бог в развитие."

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

ПС. Съвсем се отклонихме от темата, но само искам да спомена, че в момента се занимавам с изучаване на техниките предлагани от школи, работещи и с"верска мотивация". Дефакто дори на съвременната психология и се наложи да признае, че "щом това помага" започваме да работим и с него. До скоро (това съвсем общо) се смяташе, че след като се каже "истината", терапията би трябвало да бъде резултатна поради смислено осъзнаване на "самата реалност". Всичко е в кавички, защото е относително. 

Оказва се, че този тип терапия не е подходящ за всеки. Напротив - оказва се, че при определен тип хора, терапията в посока на създаването на нови верски опорни точки (не само вяра в себе си) е много по-резултатна! До там, че дори техниките, с които се работи са буквално... ирационални :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 минути, ISTORIK said:

Ваклуш Толев, отговаряйки на въпрос как вижда бъдещия човек, казва следното:

" Всеки носи в себе си Диханието на Бога. Първото нещо, което аз виждам в бъдещия човек, това е идеята за свобода от себе си. Това е формула, която малко е смутителна, когато се чуе за първи път. Но ако не надмогнем себе си, не можем да направим нищо ново. Човекът не е даденост, той е едно предшествие, той е едно саморазвитие, той е едно достижение. За мен човекът е една бъднина, той е Бог в развитие."

Споделям.

Това се опитвах да обясня за Абсолюта, но с други думи :) В определена форма, по определени параметри, моделът Бог е отлична база за развитие. Стига да не го натоварим с прекалени отговорности спрямо нас самите - ясно е, че се налага да отделим осмислянето на нашите, от Неговите. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, *abi* said:

И какво от това?

Нищо... Съвсем нищо. Мотивите и описанието им в думите ти са си съвсем естествени и за теб са си аргументи и обяснения едновременно. И това е напълно естествено и така се реализира "съответствие". Чудесно е, че поне си изяснила някои казуси относно твоят начин на възприятие и отражение спрямо битието. Това че ги допълваш с "доказателства" е само заради нуждата от такива. Разбира се, че "аргументите" са си в твоя личен свят и план и те там са "си на мястото", като съдържат и проявяват сборни положения от ценности и особености от твоето минало и настояще, проекции за бъдеще, за света, смисъла, стойностите на всяко нещо...

Както вече написах - не смятам нищо от това нито за неправилно, нито грешно. То си отговаря на личните ти особености и ги отразява. Но е съвсем друг въпроса когато същите "аргументи" излезнат от твоя свят, където им е тяхното естествено поле и подаднат сред аналитични и други подобни инструменти. Сред други гледни точки, или  системи от възгледи или лични потребности. И не е нужно да се реагира защитно когато това се случи.

Може би твърде много хора разчитат на задължителното сред социума резониране и взаимно отразяване, през съгласяване, одобрение, съпричастност. Както и търсенето на "обективност" на иначе чисто лични и вътрешни явления и процеси. Но някъде, дълбоко в себе си, сред многобройните си проявления, всеки човек носи ехото на своето детство и заедно с него - следите на неизминатото, на неотработеното, на раните в емоционален или чувствен план, типични за този психичен етап.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 7 минути, *abi* said:

В определена форма, по определени параметри, моделът Бог е отлична база за развитие. Стига да не го натоварим с прекалени отговорности спрямо нас самите - ясно е, че се налага да отделим осмислянето на нашите, от Неговите. 

"Бъдете съвършени, тъй както е съвършен и небесният ваш Отец!"

Библия, Нов завет, Евангелие от Матей, гл. 5, ст. 48

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 22 минути, *abi* said:

До там, че дори техниките, с които се работи са буквално... ирационални

:) След като се "работи с тия техники" и е по преценка и са спрямо съответствия - значи че работата с тях - е рационална. Не се заяждам, само допълвам. В чисто принципно отношение - РАЦИУМА няма никакъв проблем да използва и управлява Не-рационалното в човека. Обратното, обаче... е невъзможно.

А и нещо друго - не е точно така описанието на "психотерапията", но това няма значение, след като това е погледнатото през твоя поглед. Основния принцип на психотерапията е наследство от Фройд и кръга около и след него. До ден днешен много е изменено и променено, както и много други "кръгове" около подобни имена, са се появили и всеки оставил своя опит, възгледи... Но така или иначе - проблемите в несъзнателното поле, пораждат конфлитности в същото. Невъзможността да се решат с програмираните несъзнателни и адаптивни инстинкти са основния двигател, пораждащ по-голямата част от психичните проблемни проявления. И според същия възглед - единствения начин, още от фройд, е да се намеси рационалното от съзнателното поле, в несъзнатите области и чрез своята естествена подреденост, структурираност (свойствена за рациума въобще) да внесе преподреждане и осъвместяване. Всъщност общия принцип е съвсем ясен и логичен. Друг е въпроса, както ти вече посочи, че прилагането му носи известни ограничения - както и сред самия "лечител", така и в "пациента". Но и които отново са решими сред рационалната територия, ако се поставят честно, открито и задълбочено в нея. 

Редактирано от ramus
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
1 hour ago, *abi* said:

Тоест, това че тук можем да изгребем 5 кладенеца обяснения, не променя резултатите (ако беше обратното, религията отдавна да е деволюирала от нас).

Религиите са напълно изкуствени концепти, и могат да "деволюират" (човекаката история го илюстира) :animatedwink:

/За вярванията: В темата за наркотиците например видях че се "вярва" в следното: "цигарите и алкохола не са наркотици", "марихуаната предизвиква пристраствяне", а и сега се сещам за предразсъдъците срещу хомосексуаланите бракове, тук във форума съм срещал вярвания че "хомосексуалността ще нарастне ако браковете се разрешат" (все едно е заразна болест) , или "обществата ще загинат" (чака се 25 години Канада да се падне, ама тя не пада)/

Що се отнася за религиозността:

В много теми сме дискутитрали причините за религиозността (намаляването или нарастването), включително и ти Аби си участвала в тях , те са:

(1) социалните патологии в обществата (степента и количеството в която ги има)

Религиозността а и самите религиите са отговор на някакви социални патологии. В тази връзка вижте монографията "Религиозност и социални патологии", преведена за форума от Алвасарейро, може да се види и в блога му)

(2) културното измерение "монументализъм" vs "гъвкавост".

 Монументалистичните култури са по-религиозни (като процентно съотношеие на обявяващите че вярват в Бог), при едкави други условия от гъвкавите.Нещо повече абрамистичните религии с произлизат от монументалистичните близкоизточни култури (не познавам иудейството мога да говоря за арабската култура и исляма, и малко за христиоянството, което само донякъде е абрамистично - то се доразвива в елино-римската среда) Това свързано е с нагласите в тези култури за стабилност и непроменливост на личността  на хората - (при "гъвкавите" култури са характерни нетеистичните вярвания и философски доктрини - будизъм, конфуицианство).Нещо повече - в типично гъвкавите култури, авторитетът не се смята за хубаво нещо - измерват се крайно високи стойнстти на скептичност към авторитетите (Абрамистичния Бог е абсолютен авторитет, поне в Исляма е така). В тази връзка има интресни изследвания на древноскандинавската култура - Фрея е наричана курва в някои техни наративи, а достатъчно е да видим и древногръцката митология как са наказвани възгордялите се юнаци и полубогове.. (сещам се за Одисей, за Херкулес)

(3) развитието на науката и образованието и свеждането им до хората (наука и научния подход се изучават/прилагат още в първите години на обучението на децата- биология, ботаника химия, физика, етствознание - това са науки, за математиката има спор дали е наука) е причина за намаляването на религиозността, Науката и образованието допринясят и за намаляване на патологиите (ако в Африка имаше по-добро образование, и Църквата нямаше такова голямо влияние там, същата тази Църква която забраняваше презервативите , и все още гласно не ги позволиа, едва ли емидемията от Спин щеще да се разбвие в тазкива мащаби епиодемия) .

Т.е религииите и религиозността се "изместват" от науката (някъде след времето на Нютон)

 

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ник, всичко това е съвсем аддекватно като обобщение.

И все пак - ние хората сме сложни същества. Може да се налагат обобщения спрямо едно "общество" или друго такова. но отделната човешка личност е също фактор, като всъщност - в "обществото" в цялост се проявяват осреднените характеристики на сбора на всички негови членове.

Ще ползвам изложението ти и края му - религиите и религиозността ще се изместят в дълъг период от време. И не точно от "науката", а именно от нарастването на значението на РАЦИУМА сред хората. В колкото повече хора той започва да подава водещо начало, толкова повече рациума ще измества религиозността - говоря за самия човек, но всъщност това е и общосоциална тенденция. Обаче тази тенденция ще среща сериозен "отпор". Вижда се огромната инерция в наследеното - като всички човешки социални конфликти на всички нива, са защото се пораждат от различен адаптивен потенциал при различните култури. И в днешния етап, тия различия да се предприеме път към глобално осъвместяване, наречено "глобализъм". Рвърде малко се вижда за психичните и вътрешните аспекти на това "осъвместяване" сред всеки човек. А се вижда за  колко много хора това им изглежда като "смърт" , защото се инициират чрез всичко досегашно... И всяка промяна, всяко изменение се бори, сякаш с него идва края на света...

Да - научното познание заради това ще измести религиозния мироглед и психичните му особености - защото науката е сравнително млада проявителка на РАЦИУМА в човешкия вътрешен свят. Двата аспекта - религиозния и рационалния (съвсем условно) са сред всяко човешко същество. Сред битието на всеки те биват проявени или не, но в чисто йерархична или времева линия, рациума може да се прояви едва след известни натрупвания и дадености. Докато религиозния аспект е вроден, той е наследство, основава се на несъзнателното и на инстинкти...

Винаги - рациума, сред всеки човек, идва "след" религиозното в него. Всеки това може да го проследи у себе си, чрез наблюдения и прости обобщения... Проявяваме го всички, в етапите на своите възрасти. Разбира се - само принципно, защото всяка човешка вселена отвътре проявява сборния си резултат от неизброими променливи и особености, които резултират в различия.

Редактирано от ramus
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Струва ми се, че сте се отплеснали...:)

 

Религията е Търговия! - няма да изчезне, въпреки притчата, че търговците с шутове са изгонени от храма...:animatedwink:

Духовното богатство е важно ... почти за всеки човек, макар и "всеки" да не го осъзнава, докато си играе на търговия...

...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 14 часа, *abi* said:

Разбира се, че е щастието! А "познанието" за религиозния човек е себепознание през призмата на Абсолюта. 

Следователно е нелепо да споменавате думи като бог, дух, абсолют, извън контекста на история на религиите. Щом твърдите, че целта на вашето занимание с религия е щастието, а не познанието за истината за религиозните същности. Трябва да демонстрирате с какви средства узнахте за вашия абсолют, преди да обяснявате за неговата роля в света. Все пак казахте, че е неосезаем.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, Rebecca said:

 

Аз твърдя,че иудаизма е помогнал на евреите да оцелеят като народ.

Твърдя,че християнството в голяма степен е съхранило българите в един тежък момент от историята им.

Искам да ме опровергаете в това ми твърдение ,в контекста на вашия пост.

И как фактите че юдаизмът е помогнал  на евреите или християнството - на българите, опровергават факта че религиите деволюират?

Какъв е  според вас днес процентът на българите  които вярват в Бог (аврамистичния) и/или за които религията е много важна в живота им. А какъв е бил според вас преди 150 години, или преди 600 години? Какъв е бил преди 600 години според вас процентът на българите които са вярвали в прераждането (факт е че днес около 30 процента деклариращи се българи като вярващи в бог , вярват в прераждането)

/Ма разбира се религиите са консервирали и запазвали много народи, визирах друго, и не разбирам защо не се разбира това в целия ясен контекст/

---

PS

Християнството и то елино-православното е помогнало да българите да оцелеят поради една причина: хората са ходили на църква, за да се наядят и напият (това, което исляма не им го предлагал и позволявал им го е давала църквата)

Брутално или звучващо като черен хумор, но е факт, останалото са митологии..

Ракийката и яденето са спасили народа ни, (бих добавил - простията и дивотия му), не точно религията (религията, както е при вас - вие сте учен народ, ние българите сме прост и див народ)., и това че е можел да псува бога (аллах) и падишаха (султана) като православен..

Доказателства?

Ами ето, прочете в първата история на българите, за това кое ни консервивало и запазило:

 

Цитирай

Ако ги запитате (моя забележда: схизматиците, демек нашите, на българите, прадеди), не могат да отговорят разумно, а с известна надменност и високомерие и се основават на онова, което е писано и казват: “Така казва Писанието”, и всичко приписват на светите отци, па даже и да бъде писано от някакъв евреин. Вярвам, че в цяла България не се намира Светото Писание, освен онова, което четат в църква, но даже и него (не четат) с разбиране. На стоте не ще намерите един, който да разбира онова, което чете, защото не се учат, нямат училища. (Някой) като знае само малко да чете, плаща известна сума на владиката и се оженва, и веднага става свещеник. Видях у един техен монах една Библия, печатана в Московия, и го питах дали (я) чете, а той каза: “За нас не е позволено да четем еврейския закон.” От това се познава, че са много слепи, бедните. Аз имам една печатана в Московия славянска Библия, която купих за 16 1/2 реала от един калугер, който идваше от Московия. Те не посещават църквите и ако отиват понякога в църква, не разбират нищо. Нямат проповеди. Само когато носят в църква да ядат и пият, тогава отиват всички и се напиват като животни. В това се състои цялата тяхна набожност. Монасите и свещениците са дори най-големи пияници от всички. 

 

http://www.promacedonia.org/bd/pbb_3.html

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 1 час, Rebecca said:

Явно този  човек  е чел Библията.

" Богове сте вие и богове ще бъдете" - при това, става въпрос точно за това - духът е този, който съединява бог и човека.

Затова в писанията  е написано "Да го направим по наш образи подобие" и "ще бъде един от нас".

Ваклуш Толев (лека му пръст!, почина на 90 г. възраст през 2013 г.)  е богослов по образование, обществен деятел, лектор по история на религиите (в Софийския университет и в Пловдивския университет) и автор на множество трудове с религиозно-философска и културно-историческа тематика, сред които:
- „История и теория на религиите“ (1992), 
-  "Езотерични школи и мистични учения" в два тома (1995 и 2001), 
- „Духовните дарове на България“ в два тома (2010 и 2012), 
- „Седемте лъча на еволюцията“ (2002), 
- „Беззаветен завет“ (2012)
- "Събори на Мъдростта" (1998),
- "Алманах с посланията на Планетния Логос" (2001),
- изцяло авторското списание „Нур“ (1993 - 2013).

Списанието продължава да излиза и след смъртта му.

http://nurmagazine.vaklush.org/bg/pages/read/

Оригиналните му възгледи, исторически прочити и тълкувания се оформят в самостоятелно учение, което той нарича "Път на Мъдростта". По идея на Ваклуш Толев е създадено сдружение "Общество "Път на Мъдростта"", което работи за разгръщане на духовния потенциал на нацията и на водещите принципи в духовно-културната еволюция на човечеството.

Човекът в доктрината на Мъдростта е разглеждан като „бог в развитие“. „Човекът – еволюиращ бог - вече няма да се развива със съпоставките добро и зло, а ще се освобождава от полярностите“, твърди той. В тази връзка В. Толев дава и новото понятие „събожник“ – израз на признанието, че „не може да отречеш самия Сътворител, вложил Себе Си в другия чрез Диханието“. Духовното родство е по-важно от кръвното, затова човекът в Учението на Мъдростта вече не е „брат“ или „сестра“, a именно - събожник, но още по-важно е, че в сублимацията на новия термин отпада и понятието „враг“. А злото е "нееволюирало добро". 

В общочовешки план Ваклуш Толев сезира Комисията за правата на човека към ООН за включване на допълнителна клауза в Хартата за правата на човека, която да защити правата и на човешката душа. „Свещен е човекът, а не - институцията!“, казва богословът, с което извежда правото и основанието да се променят законите на Институцията. Искането за нова клауза включва премахването на анатемата от всички религии и отстраняването на понятието враг от социалните взаимоотношения на хората. „В Третото хилядолетие човечеството влиза с нова нравствена таблица – няма зло, има нееволюирало добро; няма враг, има събожник“ – твърди Ваклуш Толев и предвижда, че „в Третото хилядолетие враждуването ще бъде само вътрешно – в теб самия, и ще продължава до пълна победа на съвестта“.

Учението на Ваклуш Толев е определяно от някои като синкретизъм (смесица) от източноправославно християнство, редица източни религии, окултизъм, езотеризъм и дори прабългарска символика. Самият той извежда досегашното и бъдещо битие на човечеството в една нова „Доктрина за йерархия на Духовните вълни“, според която настоящата Духовната вълна е тази на Мъдростта, прокламирана с неговото Учение. Предходните Вълни са на Сътворението, Митологията, Правдата и Любовта, а бъдещите са на Истината и на Свободата. Той не определя Учението на Мъдростта като нова религия, а - като култура на знанието. Основна концепция е да не се търси повече Бог вън от човека, а вътре в него. „Битката за човека свърши“, казва Ваклуш Толев, „започна битката за извеждане на Бога от човека“. 

Въпреки че е възпитаник на Българската православна Църква и богослов по образование, Ваклуш Толев изповядва и учението за прераждането, което отсъства понастоящем от догматиката на Християнството. Той обаче посочва, че в Учението на Христос и в ранното Християнство прераждането има своето несъмнено място. От догматиката то е изключено едва в Петия Вселенски събор (Цариград, 553 г.), а в Евангелието – който има уши да слуша, ще открие не една податка към него (виж Матей 11:12-15, Матей 17:10-13).

Символният знак на Учението на Мъдростта е Триъгълник с вписана в него Змията-Огън-Кундалини, символизираща Мъдростта. Триъгълникът изобразява горната част на християнския Кръст в идеята за осъществената от Кръста победа на Духа над материята. В целостта си знакът изразява „Полярността на Времето и Единството“ и е символ на „Знание, Творчество, Безпределност“.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...