Отиди на
Форум "Наука"

Отново за нуждата от армия и военна промишленост (Икономическият възход на Казанлък)


Warlord

Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Продължение на старата тема. Искам още веднъж да ми обясните как не трябвало да се влага в армия и военна промишленост.

Какво се случва с българската военна промишленост:

andrew%20maryia%201200.jpg

За 2017 вече достига почти милиард. Допреди 3 г. няколкото ни военни зпредприятия бяха на ръба на закриването, както всички останали и работниците бъхтеха за по 500 лв. В момента Арсенал и ВМЗ бълват гигантска продукция, работят на 3 смени за да смогнат с поръчките и там вече и циганите общаци се мръщят на 1000 лв заплата. Общата площ на завода в Казанлък е станала колкото половината на града и фирмени автобуси извозват работници от Карлово и Габрово до там. Дори и жените от района се преориентираха към военната промишленост при перспективата да си утроят доходите!

http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2017/06/09/2986085_vuzhodut_na_kazanluk/

Естествено на всички ни е ясно, че този бум се дължи на войната в Сирия и постоянната нужда от снабдяване на всичките воюващи групировки. Но ако имахме голяма и модерна армия, която да прави поръчки за собствените ни заводи можехме и сами да въртим това колело, но уви, знаете каква имаме...

Редактирано от Warlord
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 60
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор

Ами че държавата трябва да почне да инвестира в собствената си индустрия! не баш директно, но с предизвикването на необходимите условия тя сама да се развива.

Обновяването на армията може да бъде втори такъв тласък. Построяването на атомна централа - трети. Обновяването на железниците - следващ! 

Има два принципа - единия е на чистия капитализъм - търсят се бомби - правим ги, пИчелим. После не се търсят - спираме, затваряме, работниците аут, вилите на Бахамите ин, и гледаме следващата ниша. Това е добър принцип, но ..... оставя след себе си потопи. 

Добрият стар дядо Де Гол викаше на едно нещо "дирижизъм" и това май доста помогна на Франция да стане това, което е сега... 

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 51 минути, Warlord said:

Продължение на старата тема. Искам още веднъж да ми обясните как не трябвало да се влага в армия и военна промишленост.

Отново за нуждата от армия и военна промишленост 

Най напред уточни, от кого зависят тия вложения в армията и военната промишленост.Кой ги определя?Той какъв интерес има да прави това? 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 5 часа, Warlord said:

Но ако имахме голяма и модерна армия, която да прави поръчки за собствените ни заводи можехме и сами да въртим това колело, но уви, знаете каква имаме...

Че по тази логика дай да изработим 100 000 каруци, за да развием конезаводи за тях. Защо трябва да е голяма, какво ни пречи и сега да си произвеждаме за професионалната армия? Не може ли да е модерна, без да е голяма?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Киров, под "Голяма" имах предвид "достатъчна", "нормална", "рентабилна". Мислех, че ще ме разберете. В момента имаме ок. 30 000 "армия", от която 16 000 са канцеларски плъхове тире връзкарченца на заплатки, а останалите бъхтят както в Арсенал преди ИД и войната.

Редактирано от Warlord
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 18 часа, Warlord said:

Продължение на старата тема. Искам още веднъж да ми обясните как не трябвало да се влага в армия и военна промишленост.

Какво се случва с българската военна промишленост:

andrew%20maryia%201200.jpg

За 2017 вече достига почти милиард. Допреди 3 г. няколкото ни военни зпредприятия бяха на ръба на закриването, както всички останали и работниците бъхтеха за по 500 лв. В момента Арсенал и ВМЗ бълват гигантска продукция, работят на 3 смени за да смогнат с поръчките и там вече и циганите общаци се мръщят на 1000 лв заплата. Общата площ на завода в Казанлък е станала колкото половината на града и фирмени автобуси извозват работници от Карлово и Габрово до там. Дори и жените от района се преориентираха към военната промишленост при перспективата да си утроят доходите!

http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2017/06/09/2986085_vuzhodut_na_kazanluk/

Естествено на всички ни е ясно, че този бум се дължи на войната в Сирия и постоянната нужда от снабдяване на всичките воюващи групировки. Но ако имахме голяма и модерна армия, която да прави поръчки за собствените ни заводи можехме и сами да въртим това колело, но уви, знаете каква имаме...

Не знам кой те излъга, но но те е метнал яко!

В най добрите дни в цеховете където правят боеприпасите (най опасната и високоплатена работа) хората вземаха по 1000- 1100 лв защото работеха на 3 смени и им плащаха извънредни. След като това беше прекратено в момента вземат към 700-800 лв. Говоря за Иганово. Това разбира се са много пари за нашия край, където доскоро имаше заплати по 300-400 лв.

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не се бойте. Дай Боже мир да има и много локални войни...Обизателно единият участник да е платежно способен. Докато саудитите плащат дотогава добре ще върви. Например в Йемен, американосите наново пратиха голям контингент в Авгатистан, в Миранмар тези малцинства рохиндя ли бяха също може да получат помощ от исламските държави.....

Така, че за доброкачествено оръжие винаги ще има пазар....

Голяма реклама ни направи тази война в Сирия... 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 4 часа, Frujin Assen said:

Не знам кой те излъга, но но те е метнал яко!

В най добрите дни в цеховете където правят боеприпасите (най опасната и високоплатена работа) хората вземаха по 1000- 1100 лв защото работеха на 3 смени и им плащаха извънредни.

Ами от двама макар и задочно познати, които работят там, на единия са му увеличили заплатата с 400 лв за последните 2 г. Освен това и анализаторите от Капитал ли някой ги е метнал яко? :animatedwink: Това все още се води най-реномираното и безпристрастно икономическо издание в БГ.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 9 часа, Warlord said:

Киров, под "Голяма" имах предвид "достатъчна", "нормална", "рентабилна". Мислех, че ще ме разберете. В момента имаме ок. 30 000 "армия", от която 16 000 са канцеларски плъхове тире връзкарченца на заплатки, а останалите бъхтят както в Арсенал преди ИД и войната.

Разбирам:), съгласен съм, и преди сме го обсъждали в други теми, това и според мен е аномалия. По отношение на военната индустрия, за мен пример какво може и трябва да са прави са чехите. При над 10 млн. население, те имат по-малка по численост от нас армия, но супер рационално развита военна индустрия. В предишна тема посочих как са си решили въпроса с авиацията: наели са грипени за патрулни мисии, но основното им ядро в бойната авиация са техни самолети, които между другото, продават и в чужбина - за иракската армия и за обучение на американски пилоти. При това тези техни самолети

https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-159_Alca

са на една трета от цената на грипените заедно с модерно оборудване и сервиз, единственият им недостатък е по-ниската скорост, но вършат идеална работа за подкрепа на сухопътните сили, от което имаме най-голяма необходимост. Не мога да разбера високомерието на бедния, който иска да обядва в най-луксозния ресторант с 5 лева в джоба си.

Модернизирали са си Т-72 по стандартите на НАТО така че няма почти нищо общо с руския вариант, кооперирали са се с австрийската  Pandur II,

https://en.wikipedia.org/wiki/Pandur_II#Czech_variants

която им е модерната бойна машина за пехотата и я произвеждат в Чехия, кооперирали са се с поляците за производство за хеликоптери, използват си цялата останали им от съветско време техника като я ъпгрейдват по стандартите на НАТО

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 59 минути, Warlord said:

Ами от двама макар и задочно познати, които работят там, на единия са му увеличили заплатата с 400 лв за последните 2 г. Освен това и анализаторите от Капитал ли някой ги е метнал яко? :animatedwink: Това все още се води най-реномираното и безпристрастно икономическо издание в БГ.

Да, метнали са ги. Нужно ли е да снимам фишове от заплата или ще ми повярваш? Пак казвам, когато си получавал 300-500 лв и ти дадат 1000 лв си е огромен ръст и хората са силно доволни.

Прочее преди този период освен, че получаваха доста по ниски заплати имаше реална опасност от фалит на ВМЗ Сопот. Имаше случаи да бавят заплатите с месеци. Лошия Орешарски спаси завода в последния възможен момент. После започнаха да наемат куцо, кьораво и сакато което спаси региона. Сега вече е излязла заповед, че през януари съкращават пенсионерите. Опасенията са, да не започнат нови масови съкращения.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
1 hour ago, Б. Киров said:

Разбирам:), съгласен съм, и преди сме го обсъждали в други теми, това и според мен е аномалия. По отношение на военната индустрия, за мен пример какво може и трябва да са прави са чехите. При над 10 млн. население, те имат по-малка по численост от нас армия, но супер рационално развита военна индустрия. В предишна тема посочих как са си решили въпроса с авиацията: наели са грипени за патрулни мисии, но основното им ядро в бойната авиация са техни самолети, които между другото, продават и в чужбина - за иракската армия и за обучение на американски пилоти. При това тези техни самолети

https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-159_Alca

са на една трета от цената на грипените заедно с модерно оборудване и сервиз, единственият им недостатък е по-ниската скорост, но вършат идеална работа за подкрепа на сухопътните сили, от което имаме най-голяма необходимост. Не мога да разбера високомерието на бедния, който иска да обядва в най-луксозния ресторант с 5 лева в джоба си.

Модернизирали са си Т-72 по стандартите на НАТО така че няма почти нищо общо с руския вариант, кооперирали са се с австрийската  Pandur II,

https://en.wikipedia.org/wiki/Pandur_II#Czech_variants

която им е модерната бойна машина за пехотата и я произвеждат в Чехия, кооперирали са се с поляците за производство за хеликоптери, използват си цялата останали им от съветско време техника като я ъпгрейдват по стандартите на НАТО

Киров, когато сравняваш L-159 с Грипен е все едно да сравняваш череши с чушки. Единият е с конструкция от 70 те, успешен учебен самолет преработен в неуспешен лек ударен. Грипен е от 21 век лек изстребител с огромно количество скъпо оборудване.

Понеже виждам, че ти е интересно, отделно за чешката армия).

 

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И така да е на фона на всеобщата безработица в провинцията мисля че 1000 лв са повече от добре. Освен че и местните няма нужда да плащат наем както в Сф, и при положение че цените на всичките стоки и услуги са им доста по-ниски отколкото в Сф.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 19 минути, Warlord said:

И така да е на фона на всеобщата безработица в провинцията мисля че 1000 лв са повече от добре. Освен че и местните няма нужда да плащат наем както в Сф, и при положение че цените на всичките стоки и услуги са им доста по-ниски отколкото в Сф.

Така е, но ти обясняваше, как общите работници се сърдят на 1000 лв. Което просто не е вярно.

Колкото до цените....

Поиграх си да сравня цените по брошурите в Кауфланд Карлово и София... доколкото схванах цените са напълно еднакви. Наемите естествено са по ниски.

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Малко здрав разум в тази тема няма да навреди

On 12/19/2017 at 13:04, vvarbanov said:

Отново за нуждата от армия и военна промишленост 

Най напред уточни, от кого зависят тия вложения в армията и военната промишленост.Кой ги определя?Той какъв интерес има да прави това? 

 

И с 50 хилядна армия не можем да развием ВПК, и със сто хилядна - също (наборна служба от 3 години + професионална точно ще ги докараме до 100 000),ако тя не се хвърли във война (например в Албания, Македония и западните покрайници), и ВКП-то не получи достатъчен обем поръчки

Освен това за мен е малко глуповато да се мисли, че можем да развием на този етап високи технологии (за това се пише в Икономика, има си раздел Икономика, има и тема - вижте на Стинка темата),

Т.е В "най-добрия" хипотетичен случай ще можем да произвеждаме леко оръжие и боеприпаси, и бронирани машини  (за това пък трява да се вкара в затвора новия собственик на Червен Бряг ,и се започне отново да се произвеждат БТР-ри и МТЛБ-та)  и в "идеалния" (и когато обявим война на Румъния)- допълнително  военни морски съдове , ако ТИМ и корабостроителницата има с кого да се кооперират за въоръжението и електрониката на морските съдове..

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, Frujin Assen said:

Киров, когато сравняваш L-159 с Грипен е все едно да сравняваш череши с чушки. Единият е с конструкция от 70 те, успешен учебен самолет преработен в неуспешен лек ударен. Грипен е от 21 век лек изстребител с огромно количество скъпо оборудване.

Понеже виждам, че ти е интересно, отделно за чешката армия).

Не ги сравнявам. Едното е свръхзвуков самолет за патрулиране в интегрирана система на НАТО, но чехите, за разлика от нас, не са толкова богати да ги купуват, макар че БВП на човек по абсолютна стойност им е 3 пъти по-висок от нашия, а ги наемат за 10 години, ето на какви цени:

The deal is to be modeled on a similar lease contract signed by neighboring Czech Republic. Prague pays some 1.3 billion krona (US $53 million) annually to operate 14 JAS-39 Gripen aircraft enabled with 2,200 flight hours per year.

https://www.defensenews.com/home/2016/01/05/slovak-defense-ministry-eyes-gripen-lease-deal-after-election/

За 53 млн. долара на година с 2200 летателни часа годишно. За 8 грипена, които ние искаме да купим за 1 млрд евро, ако ги наемем при същите условия, ще платим по-малко от 300 млн за 10 години. Словаците също преговарят да наемат, унгарците са наели. Но ние ще купуваме, защото сме по-богати от всички източноевропейци.

Чешките L-159 не са чушки, а бойни самолети, които осъществяват пълноценно патрулиране над територията на страната, Чехия оперира с 16 такива бойни самолета и 12 грипена в Чехия, 2 грипена за патрулиране над балтийските страни. Чешките L-159 струват около 25 млн. евро с цялото си оборудване, докато грипените са по 120 млн. евро с тези цени, за които се пишеше.

Имало е дебати в чешкия парламент, свързани със съмнения за корупция от управляващата лява партия при подписване на договора за лизинг с грипен, първоначално са искали да наемат 18 бр., после са решили 14, догодина ще продължат договора с още 10 години. Мотивите им да не купуват и да не наемат повече грипени са:

The creation of a non-supersonic air force has also been discussed as an option, owing to the perceived high costs and limited usefulness of keeping supersonic assets in a country surrounded by allied countries (all are European Union members and NATO members, except Austria). In this scenario the subsonic L-159 would become the backbone of the air force.

https://en.wikipedia.org/wiki/Czech_Air_Force#cite_note-19

които, според мен, са валидни и за нас като страна-член на НАТО. Ако трябва да се похарчат едни пари за едни хора, друг въпрос.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Слава богу, че сагата със закупуването на Грипените на СААБ приключи. Те според мен няма да продадат нито един самолет на чужда западна некорумпирана държава (от тук нататък) повече,  след като тяхното правителство официално отхвърли възможността да бъдат поддържани в чужда страна, с аргумента че това противоречи на шведските закони и политика на неутралитет. Визирам белгийска оферта за закупуване на нови войни самолети  (публикувана на сайта на белгийското министерство) , отправена към шведскотото правителство директно, която то отхвърли през юни тази година..

Това беше морален удар за СААБ и признание, че досега са действали под летвата на закона, Знаем и за съдебните процеси в Швейцария срещу комисионерите и посредниците на СААБ, в сделките с Чехия и Унгария за наемане на Грипени.

Що се отнася до това че  L-159
L-159  са може би от най-модерните леки бойни самолети на Западния свят в момента.  Фружине, конструкцията няма голямо значение в авиацията и ракетостроенето, освен в няколкото излирани случая: изтребители/многоцелеви самолети и разузнавателни самолети. Този тип авиация не попада в тези категории. 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Едно от предимствата на L-159  в сравнение с грипен е оборудването му със системи въздух-земя, което го прави силна поддръжка за пехотата, той е атакуващ, модификациите на чешките грипени досега не са имали такива системи, сега чехите водят преговори със СААБ да получат следващия си 10-годишен лизинг с модифицирани грипени.

Communications are provided by a pair of Collins ARC-182 transceivers. Self-protection of the L-159 is ensured by the Sky Guardian 200 radar warning receiver (RWR) and the Vinten Vicon 78 Series 455 chaff and flare dispenser.[17] L-159A and T2 variants are equipped with the Italian FIAR Grifo L multi-mode Doppler radar for all-weather, day and night operations. All variants of L-159 are equipped with a total of seven hardpoints (one under-fuselage and six under-wing mountings), capable of carrying external loads up to 2,340 kg. The aircraft can be equipped with a variety of weapons ranging from unguided bombs and rocket pods to air-to-ground and air-to-air guided missiles or with special devices to conduct aerial reconnaissance or electronic warfare. For example, it is capable of carrying advanced targeting pods including the AN/AAQ-28(V) LITENING.[

The L-159A ALCA is a single-seat light multi-role combat aircraft designed for a variety of air-to-air, air-to-ground and reconnaissance missions. The aircraft is equipped with a multi-mode Doppler Grifo-L radar (a variant of the Grifo-F x-band multi-mode, pulse-doppler radar),[36]for all-weather, day and night operations. It can carry a wide range of NATO standard stores including air-to-air and air-to-ground missiles and laser guided bombs. The L-159A is in operational service with the Czech and Iraqi air forces. There are two different configurations being used by the Czech Air Force – using the Honeywell 4x4 inch MFDs or the Vdot 5x6.7 inch MFDs. Avionic upgrades are designed and developed by V-Dot Systems Inc.

The Czech Air Force is the primary operator, receiving the latest avionics upgrades.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-159_Alca

Освен, това, всички оперативни чешки L-159 , те са обособени в отделно авиозвено, са оборудвани с авионика по стандартите на НАТО и са напълно съвместими със системите на НАТО. Иракските L-159 имат много бойни мисии в операции срещу ИДИЛ.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Сега нямам време, но с две думи.

Л-159 е приет на въоражение в чешката армия от немай къде. Чехите са мислели да го произвеждат и продават, но никой не го е искал (твърде скъп се е получил за своя клас). Грипен не е предназначен за патрулиране, а за въздушен бой- нещо което Л-159 не може да прави. Грипена е многоцелеви и може да работи по наземни цел с много по голям набор от въоражения.

Доколкото знам през 2014 Л-159 е приет на въоражение понеже никой друг не го е искал. Държавата е подпомогнала производителя. Отделно машините стоят в склада и събират прах, тъй като и армията иска да ги продаде, но няма на кого. Може би след 2014 са въведени на въоражение.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да вметна: Сделката между Чехия и Ирак е за 28 самолета Aero L-159 Alca, при единична цена под 13 милиона долара (265 милиона крони)

http://www.iraq-businessnews.com/tag/aero-l-159/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 30 минути, Frujin Assen said:

Л-159 е приет на въоражение в чешката армия от немай къде. Чехите са мислели да го произвеждат и продават, но никой не го е искал (твърде скъп се е получил за своя клас).

Никой не го е искал:

United States

Draken International Inc., a civilian U.S. company that cooperates with the US military for the training of American pilots, will buy 21 planes in total.[30][31][32][33] Aero Vodochody handed over the first L-159 aircraft to Draken International on 30 September 2015.[34]

Lewis Fighter Fleet LLC has purchased 3 L-159A aircraft.[35] These aircraft were bought from EADS-CASA in July 2013.

Сложи и 28-те за Ирак и се получават продадени само в САЩ и Ирак - 51 броя.

Чехите имат на активна служба - 16

67 броя реализирани от 72, другите са в Унгария и Испания

https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-159_Alca

100 процента реализирана продукция.

Ти очевидно го бъркаш с тренировъчния самолет Aero L-59 Super Albatros

https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-59_Super_Albatros

който после е бил разработен и усъвършенстван в този модел

In 1992, a dedicated single-seat attack variant was proposed under the project name ALCA (Advanced Light Combat Aircraft), and was successfully marketed to the Czech Air Force. First flight of this variant, designated L-159A, was on 2 August 1997. The aircraft features mostly Western avionics, with systems integration undertaken by Boeing. Since then a new two-seat trainer has been flown as the L-159B Albatros II.

с интеграция в авиониката с Боинг, иначе да не са луди американците да го купуват да си тренират военните пилоти на него.

Цялата история на създаването и разработката му е свързана с Боинг

Conducted between the years 1994 and 1997, the technical development of L-159 ALCA in Aero Vodochody consisted primarily of building one L-159 two-seat prototype based on the L-59 airframe utilizing western engine, avionics and weapon systems,[10] with Rockwell Collins (eventually Boeing) as the avionics integrator.[1] In 1995, the Czech government ordered a fleet of 72 L-159A single-seat aircraft at a cost around 50 billion CZK. The contract was signed on 4 July 1997. The number of aircraft to be delivered was based upon the size of the Czech Air Force at that time, taking into account the necessity to replace MiG-23BN and Su-22 fighter-bombers and Su-25 attack aircraft. Due to the cost of the project, the Czech government decided that a strategic partner, the Boeing Company, would be invited to join with the Aero Vodochody in the venture in May 1998.[11] However, in October 2004, Boeing withdrew from the company and the government announced that the Aero Vodochody was to be privatised. In October 2006, it was sold to Penta Investments.[12]

и е важно да се отбележи, че още от самото начало е проектиран като боен самолет, предназначен да замени Миг-23, Су-22 и Су-25 /който сега е основния щурмов самолет в българската армия/

Не ми прилича това на от немай къде.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

То всяко високо технологично производство на един завършен продукт изисква стотици заводи - химия, металургия, електроника, машиностроене.

Затова е невъзможно малка, та дори средна държава да го развие без да изнася... и то масово. То заради това съществуват тези икономически съюзи като ЕС. Въпроса е ние да си намерим нишата на специализация и да развивам малка част от дадена технология в този съюз. Та така и с военните технологии. Иначе е голям бизнес по света.

Колкото до военните заводи... дали не ходеха нашите да се усукват в Саудитска Арабия, да се опитват да продават оръжия за Йеменската война. Някой знае ли?

Редактирано от stinka (Rom)
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Много романтика има в статията, но възхода на Казанлък не се дължи на рози.. Не че шведите са по-добри, ама поне не се пъчат и "гордеят", вземат си парите и сромно си мълчат, и чакат  да им се размине..

Ето един коментар под статията, не знам колко отговаря на истината, но е показателен

http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2017/06/09/2986085_vuzhodut_na_kazanluk/

Цитирай

То ако беше само Сирия, ВМЗ щеше да си седи на 500 човека със забавени заплати. Афганистан, Украйна, Йемен, Либия - нявсякъде се гърми с наше джепане. На Афганистан, пак Авионамс им оправя хеликоптерите - Америка плаща. От там и мераците на всички за завода.

Авионамс.

http://www.bdia-bg.com/bg/member/avionams-plovdiv

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Киров, прочете ли в уикипедията кои са операторите?

Самата Чехия, САЩ, Ирак и ... Унгария с 1 самолет.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Серийното производство на L-159A започнало през 1999. ВВС на Чехия закупили 72 такива самолета. Първата машина официално била предадена на 20 октомври 1999. Графикът бил следният 1999- 5 машини, 2000 -16 машини, 2001- 26 машини и 2002- 25 машини. Срока обаче не бил спазен и последните 14 самолета били предадени на ВВС в първата половина на 2003. Експлоатацията не предизвикала проблеми. За летците новия самолет бил подобен на добре познатия L-39, а компютърната диагностика силно облекчила живота на техниците. През 2004 в експлоатация са оставени 18 машини, а 6 са приведени в резерв. Останалите са изпратени на дългосрочно съхранение и обявени за продажба.

Първоначалния контракт между Аеро Водоходи и чешкото МО не предвиждало създаване на двуместен вариант, но впоследствие чешките военни се заинтересували от него. На 1 юни 2002 извършил първият си полет учебно-бойния L-159B. Този вариант получил най богатия в своето семейство комплекс бортово и специално оборудване. По желание на купувача на него можело да се монтира стандартната натовска система за зареждане във въздуха. В създаването на машината активно участвала компанията Боинг която била вече закупила 35% от Аеро Водоходи. Тя вложила 35 милиона долара в разработката на програмно обезпечение за бордовите компютри. През втората половина на 2002 ВВС на Чехия поръчали 2 машини, а впоследствие още 6. Този самолет бил активно предлаган на страни като Полша, Словакия, Унгария, Индия и ред други от третия свят. Предвид на липсата на интерес серийното производство така и не започнало.

Различията между L-159A и L-159B били толкова големи, че било безсмислено използването на В като учебни машини за А. От друга страна липсата на управляемо въоражение и старото приборно оборудване правели старите учебни самолети L-39 неизползваеми за приучаване на пилотите на новите L-159B. Поради тази причина още през 2006 било взето решение за снемане от въоражение на L-159B и замяната им с 4 строеви машини L-159A които трябвало да бъдат преоборудвани като учебно бойни.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...