Отиди на
Форум "Наука"

Европейска държава ли е България днес, десет години след влизането й в Европейския съюз?


Европейска държава ли е България днес, десет години след влизането й в Европейския съюз?  

28 потребители са гласували

  1. 1. Европейска държава ли е България днес, десет години след влизането й в Европейския съюз?

    • Твърдо - да.
    • По-скоро - да.
    • По-скоро - не.
    • Твърдо - не.


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Европейска държава ли е България днес, десет години след влизането й в Европейския съюз? 

Днес България по-скоро европейска държава ли е или пък е по-скоро евразийска държава?

Това е въпрос, който от сайта дневник.бг задават на различни публични личности - политици, анализатори и др., като елемент от пространни интервюта с тях. И всеки от интервюираните дава своето мнение по тази тема. 

Изказаните мнения са различни. Но аз се интересувам от мнението на потребителите на нашия форум. Какво мислите по този въпрос вие?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 155
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор

Моето мнение - накратко: 

Въпреки самата себе си, за тези десет години България се превръща все повече и повече в европейска държава. И това става възможно най-вече благодарение на членството й в ЕС, което чрез трудно и бавно налагани правила и стандарти задава европейската рамка на българското развитие.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Европейска държава - държава, географски намираща се на континента Европа; държава, членуваща в ЕС, ОССЕ, Съвета на Европа, НАТО, Европол, Евро зоната, Шенгенското пространство... Или кандидатстваща в изброените организации.

Евразийска държава - държава, която се намира на два континента, по-конкретно - на територията на континентите Европа и Азия (такива държави са Русия, Казахстан, Азербайджан, Грузия и Турция); държава, членуваща в Евразийския съюз  -  ЕАИО. Или кандидатстваща в тази  организация. Страни-членки в нея са Русия, Беларус, Казахстан, Таджикистан, Узбекистан и Киргизия, а страни-наблюдателки - Украйна, Молдова и Армения). Турция не е дори и страна - наблюдател. 

Разбира се, тази държава-членка или държава кандидат-членка в който и да е от двата съюза трябва да споделя (повечето от) ценностите, споделяни от държавите - членки в съответния съюз. 

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Днес научих, че средната брутна работна заплата в Икономическия университет във Варна е 2061 лева. В най- бедните университети като ХТИ - наполовина. И това е средна заплата. В един университе има от библиотекарки, през секретарки до значителна администрация и технически персонал. Вероятно преподавателите и асистетите им взимат прилични пари. За Българският стандарт това е добре и това са пари за образование.

Така че за мен България е по-скоро европейска държава, с остатъчни проблеми за решаване и някой лоши национални черти за заглаждане. Като НДУ за превръщането в пълноценна европейска държава, бих поставил израждане на истинско правораздаване, а не гротеската която имаме в момента. Не случайно от ЕК постоянно ни натискат точно в тази посока.

 

Редактирано от Amazonski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Моят отговор, съвсем накратко:

- да, откъм достъп до потребителски стоки и някои материални постижения, както и откъм заимстване на някои практики, но ашладисани към местните условия, така че само формално да приличат на европейските;

- не, откъм всичко друго.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Хората гласуват с краката си, като се махат от България. От друга страна дори сирийските емигранти идващи от страна където се води война не искат да остават у нас. Олигархичната пропаганда се опитва да ни обясни, как днес живеем прекрасно, а утре ще бъде нетърпимо хубаво. Явно обикновените българи не са на това мнение.

Ако "Европейско бъдеще на България" означава 1/3 от населението и да се махне, то по добре да се ориентираме към Африканския съюз.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 12/26/2017 at 13:51, ISTORIK said:

Европейска държава ли е България днес, десет години след влизането й в Европейския съюз? 

 

 

 

Не, откъде накъде България да е "европейска" по съдържание страна? Кой го твърди?


 

Цитирай

 

Това е въпрос, който от сайта дневник.бг задават на различни публични личности - политици, анализатори и др., като елемент от пространни интервюта с тях. И всеки от интервюираните дава своето мнение по тази тема. 

Изказаните мнения са различни. Но аз се интересувам от мнението на потребителите на нашия форум. Какво мислите по този въпрос вие?

 

Ааа..Ще цитираш ли такъв анализатор и политик, който да е твърдял някога или някъде ; че сме станали "европейска" по съдържание страна?

Май се изхвърляш повечко..

 

On 12/26/2017 at 13:52, ISTORIK said:

Въпреки самата себе си, за тези десет години България се превръща все повече и повече в европейска държава. И това става възможно най-вече благодарение на членството й в ЕС, което чрез трудно и бавно налагани правила и стандарти задава европейската рамка на българското развитие.

България днес е по-европейска по съдържание от преди 10 години, но все още е "далече" от Европа.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

В никакъв случай! Йемен е по-европейска.

On 12/29/2017 at 11:54, dora said:

Моят отговор, съвсем накратко:

- да, откъм достъп до потребителски стоки и някои материални постижения, както и откъм заимстване на някои практики, но ашладисани към местните условия, така че само формално да приличат на европейските;

Хах... Последно?

И откъм стоки не сме ако ме питаш. У нас се продават скъпо боклуци често с неясен произход...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, Joro-01 said:

Хах... Последно?

Здравейте, ако е необходимо да го напиша по друг начин:

правим недотам успешни опити за външна мимикрия, без никаква вътрешна (ценностна) подложка, нито намерение такава да се формира някога.

Светкавично усвояваме "лъскавите" според нас "западни" модели в чисто потребителско отношение. Вижте как се обличат хората, вижте какви мобилни телефони използват - обикновено тези с нормални доходи -  последните модели, да не би ако моделът не е точно последният, някой да ги погледне лошо и да реши, че са някакви фосили от миналото, или че ах, нямат пари за айфон - какъв срам, божичко. Значителна част от познатите  ми не могат да повярват как е възможно доскоро напълно съзнателно да нямах смартфон, при условие, че те са си закупили още първите излезли на българския пазар такива преди близо десетилетие.

Извън този тип потребителска микикрия обаче с европейските държави продължаваме да имаме печално малко общо, защото не възнамеряваме да се постараем да не е така.

Сигурно сте проследили цитираните почти навсякъде статии от няколко западни издания по повод на председателството. Те казват всичко.

Ето: http://www.mediapool.bg/tsait-onlain-za-bulgaria-korumpirana-no-ne-sazdava-trudnosti-news273628.html

Не виждам откъм принадлежност към Европа с какво България днес е по-рачзлична от времето, когато е правена долната снимка.  Тогава - по първа мода, но на магаре.  Сега - с последен модел айфон, но толкоз... Простете, пиша го по-скоро с тъга, отколкото с цинизъм. А снимката е чудесна, всъщност :)

image.thumb.png.048ce3fffb91365b826576cac82c5504.png

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 5 часа, Dobri_I said:

А каква е дефиницията за "европейска" държава?

По-нагоре съм дал някакви дефиниции. 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Много добро включване Дора!

Нещо което на мен ми направи впечатление. За да сме европейци трябва да приемаме техните цивилизационни модели или казано по нашенски, да мислим като тях. Това което за тях е лошо или добро за нас да носи същото натоварване. Всеки който следи интернет знае за битката между комунистическите и европейските/американските тролове. Такива има и от двете страни. Без да съм си имал вземане даване с тях , доколкото на мен ми е известно те работят за пари и как да тролят им заповядват техните шефове, които теоретично би следвало да прокарват определени ценностни модели (например за едните Тодор Живков е светец, а за другите Путин е гад). Какво ми прави силно впечатление? В Европа са силно загрижени за правата на хомосекуалните. На теория нашите проевропейски работодатели на троловете следва да поръчват и подобно отношение и у нас към хомосексуалните. Какво виждаме обаче? Комунистите обиждат на "педерас"... но същото правят и европейците, те също обиждат на "педерас".

Е как точно да приемем западния начин на мислене, когато самата пропагандна машина предназначена за озападняване на народа плюе на европейските ценности? Въобще не говоря за много по тежки и сложни проблеми като грубо отношение към клиента (на морето едва не набиха едни момчета само защото не са направили сметка колкото иска ресторантьора), отношението към работника като към мързелив неблагодарник на който му е оказана височайшата милост да бъде взет на работа, отношението към жените като към нещо средно между секс играчка и свързващото звено между маймуната и животното (впрочем на запад също пресоляват манджата с пропагандирането на "силната и независима" жена), отношението към хомосексуалните които хем агресивно биват натрапвани, хем биват ненавиждани като някакви изроди. Също бих посочил и ненавистта към "селяндурите". И тази ненавист е разпространена най вече сред образованите градски жители-флагмана на европеизирането.

Получава се ситуация в която нашите "европейци" мразят всички около тях-чалгарите, селяндурите, циганите, педерасите, комунистите, бедните... Аз все си мислех, че да си европейско мислещ човек значи да си толерантен- не и у нас.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
Преди 9 часа, dora said:

Здравейте, ако е необходимо да го напиша по друг начин:

правим недотам успешни опити за външна мимикрия, без никаква вътрешна (ценностна) подложка, нито намерение такава да се формира някога.

Светкавично усвояваме "лъскавите" според нас "западни" модели в чисто потребителско отношение. Вижте как се обличат хората, вижте какви мобилни телефони използват - обикновено тези с нормални доходи -  последните модели, да не би ако моделът не е точно последният, някой да ги погледне лошо и да реши, че са някакви фосили от миналото, или че ах, нямат пари за айфон - какъв срам, божичко. Значителна част от познатите  ми не могат да повярват как е възможно доскоро напълно съзнателно да нямах смартфон, при условие, че те са си закупили още първите излезли на българския пазар такива преди близо десетилетие.

Извън този тип потребителска микикрия обаче с европейските държави продължаваме да имаме печално малко общо, защото не възнамеряваме да се постараем да не е така.

Сигурно сте проследили цитираните почти навсякъде статии от няколко западни издания по повод на председателството. Те казват всичко.

Ето: http://www.mediapool.bg/tsait-onlain-za-bulgaria-korumpirana-no-ne-sazdava-trudnosti-news273628.html

Не виждам откъм принадлежност към Европа с какво България днес е по-рачзлична от времето, когато е правена долната снимка.  Тогава - по първа мода, но на магаре.  Сега - с последен модел айфон, но толкоз... Простете, пиша го по-скоро с тъга, отколкото с цинизъм. А снимката е чудесна, всъщност :)

image.thumb.png.048ce3fffb91365b826576cac82c5504.png

Здравейте.

На същото мнение съм. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здравейте, Фружин Асен,

Аз не говоря толкова за гравитиращите около политическите партии за собствени облаги, а за масата хора.

Показателно е, че за масовия човек това да сме "европейска" държава се свързва изключително и само със сравнения на доходите.  Когато се прибирам от чужбина, за всичките тези години познати никога не са ме питали: "на запад отнема ли се предимство на линейка?" или "на запад газят ли пешеходците по пешеходните алеи?" или "на запад паркира ли се на тревата?",  "на запад шантажират ли се хората да дават подкупи при всеки повод?", или  "на запад купуват ли се гласове?". Винаги хората без опит в друга държава ме питат кое колко струва и какви са им заплатите.

Тоест, в очите на средния българин "европейска" държава сме само, когато заплатите ни са същите и можем да си купуваме същото количество потребителски джинджифайки, колкото западните държави. Или за да можем на материалния фронт да ги мимикрираме още по-добре, без ценностово - манталитетно (!!!), организационно и общественополитически да се променяме изобщо.

Тази резистентност към всякаква промяна е у обичайния гражданин, не у тези, които желаят да я видят у колкото се може повече хора, и предпочитано в рамките на собствения си живот.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, Frujin Assen said:

Получава се ситуация в която нашите "европейци" мразят всички около тях-чалгарите, селяндурите, циганите, педерасите, комунистите, бедните... Аз все си мислех, че да си европейско мислещ човек значи да си толерантен- не и у нас

Това което казваш, отразява народопсихологични ни особености, иначе казано, нашият "софтуер на ума".


Сред по-младите и по -образованите има  "озападняване" на тези особености,
Има много причини за това народопсихологично "озападаняване" на младите, и те могат да се изброят и посочат - те са независими, те са мобилни, те са отделени от семествата и традиционните "ценности" и народопсихология, те пътуват и се срещат с различни хора, те общуват по интенет с различни хора, т.е. причините са такива каквито са и на запад, само че ние "закъсняваме"

Апропо от моите познати, млади мъже и жени, никои, не мрази хомосексуалните, чалгата, бедните и т.н.

За "циганите" и "селяндурите"
Макар и да има големи регионални вариации, като цяло обаче си оставаме малко или повече изявени културалисти (биха ни нарекли "ксенофоби", или "расисти"), В тази връзка, за културалиста гражданин "селяндурите" (всички знаем за какво се използва този израз ) са  същата стока като "манговците"

Апропо, ако говорим за циганите - дистанциите ни спрямо тях са напълно оправдани (не пропонирам омраза), и за да ги намалим трява да се опитаме да ги интегрираме . Спасението е това, а не омразата и крещенето срещу тях.
Това интегриране изисква  средства  и усилия на обществото,  (няма как иначе в цял свят е така - за маргинализраните обществата полагат услия, и влагат средства за тяхното интегриране, дори в Индия за циганите се полагат такива усилия ), въпросът е че още не сме готови за това , както за много други неща..Тук не става дума за толерантност,  а за узрявяне да се поглегнат нещата рационално (както беше написала Дора, разликата между холандците и българите е в това че холандците са рационални)

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 45 минути, dora said:

Тази резистентност към всякаква промяна е у обичайния гражданин, не у тези, които желаят да я видят у колкото се може повече хора, и предпочитано в рамките на собствения си живот.

Критичната маса от българите не разбират добре нито особеностите на собствената си народопсихология и култира (това е така за всички народи, народпсихологията или културата е като "море, по чийто вълни хората се носят"), нито връзките между особености на културата /ценности и това в каква държава живеят..

Положителносто, е в това че народопсихологията и културата ни се променя към "западна", и за това има причини:

Преди 10 минути, nik1 said:

Има много причини за това народопсихологично "озападаняване" на младите, и те могат да се изброят и посочат - те са независими, те са мобилни, те са отделени от семествата и традиционните "ценности" и народопсихология, те пътуват и се срещат с различни хора, те общуват по интенет с различни хора, т.е. причините са такива каквито са и на запад, само че ние "закъсняваме"

Апропо от моите познати, млади мъже и жени, никои, не мрази хомосексуалните, чалгата, бедните и т.н.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 39 минути, nik1 said:

Критичната маса от българите не разбират добре нито особеностите на собствената си народопсихология и култира (това е така за всички народи, народпсихологията или културата е като "море, по чийто вълни хората се носят"), нито връзките между особености на културата /ценности и това в каква държава живеят..

 Всъщност това не е задължително. Единственият и най-прост път към това България да стане "европейска" държава е просто да се спазват правилата. Не е наложително човек да е чел Киркегор или да познава из основи изкуството на италианския ренесанс. Достатъчно е, понеже почнах с аналогии с правилника за движение по пътищата, просто да не се качва на колата кьор-кюрук, да не се държи като задник на пътя, да не гази пешеходците там, където трябва да им даде предимство и да не отнема това на линейките. Прехвърлете това към поведението на гражданина във всяка сфера на собствения му, обществен, икономически и политически живот, и ще видите, че това ще го направи европеец. Нищо друго.

Затова и като "европейски ценности" (http://europarlamentti.info/en/values-and-objectives/values/) всъщност са формулирани само няколко принципа, но ключовият е наличието на правова държава. В практически план, в живота на обикновения човек, който по длъжностна характеристика не отговаря за устройството на съдебната система, това означава само да спазва правилата.

Правейки го безотказно сам, това му дава правото и основанието на легитимно недоволство и търсене на отговорност на всеки, който ги нарушава спрямо него, вкл. представителите на политическата класа.

 

 

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, dora said:

 Всъщност това не е задължително. Единственият и най-прост път към това България да стане "европейска" държава е просто да се спазват правилата. Не е наложително човек да е чел Киркегор или да познава из основи изкуството на италианския ренесанс. Достатъчно е, понеже почнах с аналогии с правилника за движение по пътищата, просто да не се качва на колата кьор-кюрук, да не се държи като задник на пътя, да не гази пешеходците там, където трябва да им даде предимство и да не отнема това на линейките. Прехвърлете това към поведението на гражданина във всяка сфера на собствения му, обществен, икономически и политически живот, и ще видите, че това ще го направи европеец. Нищо друго.

 

 

 

О не е точно така, Дора.
/Хеерт Хофстеде ти е настоящ сънародник, но по-добре да се чете Михаил Минков, който развива и презицира теорията му/
Във всяка култура има правила, който се спазват
(!), проблемът е че в нашата култура (и в 85 процента от културите в света) правилата не са такива както западните "универсалистки" култури.
Уеднакването на правилата при различни по-споро противоположни култури (визирам западна "универалистка" и балканската/ориенталска "екслузионистична", или партикуларистка) не е възможно и не е постигнато никъде и никога.

Единственото възможното е институционалното, отгоре - надолу "приближаване" или уеднакване на практиките, както това в постигнато в организациите (държавно управление , публичен сектор,и частни компании) в някои източноазитски страни - визирам Сингапур, и донякъде Хонконг..

Апоропо. В България дори западните корпорации се "обалканчват"/"побългаряват" https://bgrabotodatel.com/company/138302
Някой беше написал в коментара си "жалка семейна фирма", което е показателно! Фирмата изобщо не е "семейна", а е голяма американска мултинационална и корпорация със сто годишен опит във вискотехнологичния бранш http://www.sensata.com/about/, която на българска почва е посемейчена, т.е. "побългарена" и "прецакана" заради връзкарство и шуробажданащина, които са корените некадърния и посредствен мениджмент на средните и високи нива нива

ПС типично западни "универсалистки" лултури  са англосаксонските, скандинавските (вкл холандската, датската и исладската)  и германската, а северолатинските (североиталианска, френска и белгийска ) са с висока степен на неравновластност, Този особеност корелира с по-високите нива на корупция в тези култури, отколкото в типините западни култури.

=======================

Казвам отново мнението си, Можем да очакваме някакви радикални промени, единствено 1) ако културата ни (и ценностите) еволюира , или 2) изберем  управници с по-високи хоризонти, от тези които имат днешните ни управници; Първото се случва (имам пряк поглед върху културата на четири български поколения и мога да напиша разказ или есе), за второто съм много много скептичен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Съгласна съм, Ник. Само нв ми се пишеше в подробности. Искаше ми се да изведа само есенцията. Вкл. защото тя стои и в нежеланието на Германия и Холандия да се присъединим към шенгенското пространство (корупция, липса на правова държава), така и във всъщност най-важното, което ни отличава.

В началото на промените нерядко бе лансирана тезата, че с вземане на необходимите мерки за оздравяване на икономиката нещата ще си дойдат на местата. Още тогава обикновено проявявах несъгласие с тази теза,, защото бях на мнение, че без правова държава само икономически мерки ще доведат до криминална икономика, мафиотска държава. Според мен първото, което трябваше да се направи, е лустрацията и правовостта. С нея и икономическият ръст щеше да е по-бърз, и общото обществено изоставане нямаше да е толкова драматично.

Само че правовостта опира и до всеки един гражданин. (Дори да оставим настрана липсата на политическа воля). Резистентността му към промяна пък според мен е разковничето. И всъщност основния демотивиращ фактор на младите и образовани хора да останат в държавата. Говоря и от личен опит. Не икономическите несгоди, не тежкото наследство от политическото минало.

"Врагът" всъщност не е политическата класа - това е най-трудно да се осъзнае като цяло. Защото ако беше само тя, за младия и образован човек няма нищо по-мотивиращо и вдъхновяващо от дисидентството. Под силата на обществения натиск, ако е мотивиран от едни и същи идеи,  политическата класа би могла да бъде приучена да ограничи порочните си практики.

В "дисиденството" си обаче този млад, образован човек е пренебрежимо малцинство  и няма съучастници. Не защото масата е доволна от управляващите си, а заради резистентността и към промяна, "Врагът" ерго се оказва масовият съгражданин, който няма никакво намерение да се променя и изборът да се напусне държавата се явява логично продължение на малката вероятност този съгражданин в обозримо бъдеще да сподели визията ни за бъдещето.

Като говорим за мотивиращата сила на дисидентството, обнадеждени, през лукановата зима и зимата на 1997 всички, които напуснахме държавата,  бяхме по площадите. После се оказа, че не е имало смисъл. Не за нещо друго - разбра се, че сме нямали критична маса съмишненици. Защото вече сто години масовият съгражданин не може - или според мен просто не желае да слезе от магарето (вижте фотографията по-горе).

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, dora said:

Защото вече сто години масовият съгражданин не може - или според мен просто не желае да слезе от магарето (вижте фотографията по-горе).

p.s. както и облича това свое нежелание в какви ли не порочни идеологии (неонацонализъм - и с фашизоидни оттенъци, и с ревизии на историческата истина за поддържане на някакъв грандомански псевдоисторически дискурс, и пренаписване на близкото минало с цел легитимиране на комунистическия режим,  и"топла славянска връзка" и т.н), само и само да го оправдане, задълбочи и циментира за неограничено време,

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, dora said:

Като говорим за мотивиращата сила на дисидентството, обнадеждени, през лукановата зима и зимата на 1997 всички, които напуснахме държавата,  бяхме по площадите. После се оказа, че не е имало смисъл. Не за нещо друго - разбра се, че сме нямали критична маса съмишненици.

За "смяна на системата" в България за първи път се заговори през лятото на 2013

И тези които останахме в България, бяхме по площадите през 1997-ма, но нека да бъдем честни, протестирахме против лошото управление, което почти ни докара нова икономическа катастрофа;
Не е случайно че всички големи протести у нас са зимни - 1990, 1997 и този през януари/февруари 2013
Това е така защото през зимата най-добре усещаме чрез джоба си лошото управление ..Никой не е знаел през 1990 и 1997 година какво значи "Европа", или  "европейски ценности", или е мислил за "смяна на системата", Най-далечните въжделения са били за това че "демокрацията" ще ни донесе благата на Запада .Т.е балканците по "ориенталски" протестираме и излизаме по площадите тогава, когато ни бръкнат в личния джоб, или когатио имаме надежда да го напълним достатъчно !! Апропо, така наречните "арабски пролети" (2010-2012) избухнаха в разгара на кризата от 2009 -та, която удари жестоко крехките икономики на арабските страни.

Преди 3 часа, dora said:

Защото вече сто години масовият съгражданин не може - или според мен просто не желае да слезе от магарето (вижте фотографията по-горе).

:)

За мен лично "масовия съгражданин" продължава да е синтез  на човека с мускалите (европейци,но не съвсем, както казва великия Алеко), и човекът който прецаква системата ("законът е врата у поле"), оправдавайки се с бедност или друго. Те "масовия съгражданин" е синтез на "бай Ганьо" и "Андрешко"

Апропо За мен лично Бай Ганьо има потенциала да се развива (това го казва и великия Алеко за героя си), при героят на Елин Пелин всякъв такъв липсва

„Недей презира този простичък, лукавичък, скъпичък нещастник, той е рожба на грубата среда, той е жертва на груби възпитатели; злото не се таи в него самия, а във влиянието на околната среда. Бай Ганьо е деятелен, разсъдлив, възприемчив – главно възприемчив! Постави го под влиянието на добър ръководител, и ти ще видиш какви подвиги е той в състояние да направи. Бай Ганьо е проявявал досега само животната си енергия, но в него се таи голям запас от потенциална духовна сила, която очаква само морален импулс, за да се превърне в жива сила...“[2]
Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За мен европейски държави са тези на балканите , Турция, източна и част от централна европа. Останалото на запад са съмнителни , нямат необходимите ценности и потенциал. Изключвам Испания , Португалия , отчасти някои особености и в Англия , както и другите западни.

Силата не е с коренните жители и общества на т.н. западноевропейски държави. Дошло е време за радикална реорганизация на Европейските общества, Нова глобализация , интернационализация със систематично заличаване на всякакви религиозни , национални, расови, етнически,езикови деления.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 17 часа, nik1 said:

За "смяна на системата" в България за първи път се заговори през лятото на 2013

И тези които останахме в България, бяхме по площадите през 1997-ма, но нека да бъдем честни, протестирахме против лошото управление, което почти ни докара нова икономическа катастрофа;
Не е случайно че всички големи протести у нас са зимни - 1990, 1997 и този през януари/февруари 2013
Това е така защото през зимата най-добре усещаме чрез джоба си лошото управление ..Никой не е знаел през 1990 и 1997 година какво значи "Европа", или  "европейски ценности", или е мислил за "смяна на системата", Най-далечните въжделения са били за това че "демокрацията" ще ни донесе благата на Запада .Т.е балканците по "ориенталски" протестираме и излизаме по площадите тогава, когато ни бръкнат в личния джоб, или когатио имаме надежда да го напълним достатъчно !! Апропо, така наречните "арабски пролети" (2010-2012) избухнаха в разгара на кризата от 2009 -та, която удари жестоко крехките икономики на арабските страни.

:)

За мен лично "масовия съгражданин" продължава да е синтез  на човека с мускалите (европейци,но не съвсем, както казва великия Алеко), и човекът който прецаква системата ("законът е врата у поле"), оправдавайки се с бедност или друго. Те "масовия съгражданин" е синтез на "бай Ганьо" и "Андрешко"

Апропо За мен лично Бай Ганьо има потенциала да се развива (това го казва и великия Алеко за героя си), при героят на Елин Пелин всякъв такъв липсва

„Недей презира този простичък, лукавичък, скъпичък нещастник, той е рожба на грубата среда, той е жертва на груби възпитатели; злото не се таи в него самия, а във влиянието на околната среда. Бай Ганьо е деятелен, разсъдлив, възприемчив – главно възприемчив! Постави го под влиянието на добър ръководител, и ти ще видиш какви подвиги е той в състояние да направи. Бай Ганьо е проявявал досега само животната си енергия, но в него се таи голям запас от потенциална духовна сила, която очаква само морален импулс, за да се превърне в жива сила...“[2]

Точно така,  но за някои от нас това бяха различни протести. За едни - за скъсването с комунизма и "цивилизационния избор", тоест управлението, което ще направи необходимото за присъединяване в евроантлантическите структури (речта на Паси за членство в НАТО е от 1990 година, откогато е и старегическата цел на еврочленството*, нищо, че официалната молба е от 1995). За други - само за съдържанието на джобовете им. Оказа се, че вторите са огромното мнозинство, а първите реално  сме присъствали на протест, който всъщност никога не се е състоял.

И тук пак стигнахме до политическата култура или по-скоро нейното отсъствие.

Честита нова година, всъщност :)

---

(*по спомен, защото сега не мога да намеря документа, еврочленството е още в първата програма на СДС от 1990 година).

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, dora said:

Точно така,  но за някои от нас това бяха различни протести. За едни - за скъсването с комунизма и "цивилизационния избор", тоест управлението, което ще направи необходимото за присъединяване в евроантлантическите структури (речта на Паси за членство в НАТО е от 1990 година, откогато е и старегическата цел на еврочленството*, нищо, че официалната молба е от 1995). За други - само за съдържанието на джобовете им. Оказа се, че вторите са огромното мнозинство, а първите реално  сме присъствали на протест, който всъщност никога не се е състоял.

И тук пак стигнахме до политическата култура или по-скоро нейното отсъствие.

Честита нова година, всъщност :)

---

(*по спомен, защото сега не мога да намеря документа, еврочленството е още в първата програма на СДС от 1990 година).

Честита и на теб

"Присединяването към европейските структури" по нашенски е вариант на тезата "Да си напълним коремчетата" или "Европа да ни реши проблемите"..

Да, но въпроса не е  в това дали сме присъдинени или не към европейските структури, а в това че ни липсва култура, воля и желание да станем като европейците..

ПС

Аз съм десен и проевропеец, но да се говори че имало върховенство на закона и са били въвеждани европейски ценности и правила по времето на управлението на Костов е нон-сенс, след като тогава се извърши най-разбойническата и криминална приватизация, в по статистика паднахме с много позиции в индекса на TI за корупцията.

Нека нещата да ги гледаме по-реално, не със сините очила.
Все още нямаме върховество на закона, днес (20 години след упралението на Костов и 25 години след управлнието на Ф.Димитров), и  след като последните 10 години ни въртят на "шиш" по механизма за сътрудничество и проверка , и след като променихме през 2013 ролята на главния прокурор, от такъв на когото се подчиняват прокурорите (до 2013 законът за съдебната продължаваше да бъде в протоворечие с Конституцията, според която следователите прокурорите и съдиите се подчиняват само на закона ), в такъв който на когото са пшодичнен само административните ръкодовители,

Апорпо

Първото управление на СДС беше също толкова печално откъм приближаване към европейски практики. Ние сме най-лошият пример, който е в европейските учебници по история заради т.н. "връщането на земята в реални граници", което беше направено за да облагодетелства определени хора, а всъщност доуби селското ни стопанство и селските собственици. В никоя що годе европейска страна връщането на земята не се извърши така- нито в Чехия, нито в Унгария, нито св Словакия ..

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Пак здрвейте, Ник :)

Прозрачно управление не можеше да се случи без лустрация*, дори то да е "дясно". Такава никое правителство не успя да осъществи, с резултатите, които виждаме днес.

---

*https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/1999/01/23/248470_konstitucionniiat_sud_sbogom_na_lustraciiata/

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...