Отиди на
Форум "Наука"

Космическата 2022: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Космическата 2022: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?

2021-starliner-mounted-atop.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър", намиращ се върху ракетата "Атлас 5". Photo credit : Boeing/John Grant 

Прочетете останалите от поредицата "празнични статии": 

Космическата 2022 година - какво да очакваме?

Изпращаме 2021-ва година като рекордна по брой пилотирани космически полети!  

Топ 10 на най-вълнуващите космически събития през 2021 година

29 декември 2021 г. 13:00 ч.

Светослав Александров. Подобно на останалите години, 2021-ва отново ни донесе мигове на радости и разочарования по отношение на разработката на новите пилотирани космически кораби, но сега за пръв път радостните мигове бяха повече от разочароващите. С встъпването на "Крю Драгън" на СпейсЕкс и "Ню Шепърд" на Блу Ориджин в редовна експлоатация, очакванията са, че новата 2022-ра ще бъде доминирана от полети на тези два кораба. Все пак се надявам, че този път изоставащите фирми най-сетне ще наваксат. Но каквото и да се случи, най-важното е равносметката в края на следващата година да не включва аварии и трагедии. 

 Боинг

2021-starliner-mounted-atop.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър", намиращ се върху ракетата "Атлас 5". Photo credit : Boeing/John Grant 

Извън всякакъв спор е, че големият изоставащ е Боинг, като компанията не е провеждала безпилотен полет на космическия си кораб "Старлайнър" от декември 2019 г., когато поради софтуерен бъг той не успя да се скачи с Международната космическа станция и после бе на крачка от провал при неговото кацане. При положение, че корпорацията усвои два пъти повече средства от СпейсЕкс и все още не може да се справи със завършването на изпитателната програма, случващото се е скандално. 

Корабът трябваше отново да излети в роботизиран режим през август, но броени часове преди изстрелването бе установено, че горивните му клапани не работят. Скоро стана ясно, че те не могат да бъдат поправени на стартовата площадка и се налага корабът да бъде демонтиран от ракетата-носител. След като това се случи, се оказа, че проблемът е много по-сериозен и касае корозия на горивната система вследствие на влагата на космодрума. До края на лятото научихме, че "Старлайнър" няма да лети преди 2022-ра. 

Какво следва за Боинг през 2022-ра година? Засега вторият космически полет на "Старлайнър" е предвиден за месец май. Компанията все още не може да разбере как точно проблемът с корозията се е изявил. Сигурно е обаче, че не е достатъчно горивните клапани да бъдат ремонтирани, а целият сервизен модул на кораба ще бъде заменен изцяло с нов. Преди това обаче компанията трябва да е сигурна, че този път влагата няма да прониква в него. 

Няма спор - повечето космически ентусиасти не сме доволни, че ще чакаме още около половин година до изстрелването на "Старлайнър". Но причината за късния старт не е само породена от протаканията и лошата фирмена култура на Боинг, а и от факта, че трафикът до Международната космическа станция е изключително натоварен. Кораби постоянно летят и си тръгват, така че трябва да се открие слот, когато портовете на МКС ще са свободни. Има и още един фактор - Боинг вече не е галеничето на НАСА, а американската космическа агенция не е отчаяна за космически кораби. Едно време беше голяма драма, че САЩ зависеше от Русия за достъп до станцията, но това вече не е така. Налице са два товарни кораба на различни доставчици - "Сигнус" на Нортроп Груман и "Карго Драгън" на СпейсЕкс, както и един пилотиран кораб - "Крю Драгън" на СпейсЕкс. Тези кораби са достатъчни, за да може научната програма да продължи, астронавтите да летят и те винаги да разполагат с провизии. Засега "Старлайнър" си остава изпитателен, а не оперативен кораб, а изпитателните кораби летят, когато има възможност. Светът няма да свърши без тях.

СпейсЕкс

2021-crew-3-launches.jpg

Снимка от изстрелването на пилотирания кораб "Крю Драгън" на 11 ноември. Photo credit : NASA / Joel Kowsky

2021-ва година бе не просто успешна за СпейсЕкс, а свръхуспешна. Фирмата на Илон Мъск изстреля три пилотирани мисии на "Крю Драгън" - две, свързани с превоз на редовни екипажи до Международната космическа станция, както и една туристическа - "Inspiration4". Туристическата бе изключително интересна, тъй като четиримата пътешественици на кораба достигнаха до височина 580 километра. С това "Крю Драгън" се превърна в един от малкото космически кораби, извозили хора на разстояние от Земята по-голямо от 500 километра, след корабите "Джемини", "Аполо" и совалките на НАСА. През цялата космическа епоха е имало едва 15 други такива мисии - две на "Джемини" с висок орбитален апогей, девет на "Аполо" до Луната и четири на совалките до телескопа "Хъбъл". 

Какво следва за СпейсЕкс през 2022-ра година? Фирмата ще продължи да изпраща редовни екипажи до МКС, като две такива мисии са насрочени за април и октомври. Но далеч по-любопитни са други две експедиции, които СпейсЕкс предвижда да осъществи за частната компания Аксиом. Едната предварително е насрочена за края на февруари или март, а другата - за последното тримесечие на годината. Това ще са първите изцяло комерсиални мисии до МКС. Експедициите са доста важни не само защото Аксиом тепърва трябва да се научи да ръководи такива, но и понеже фирмата предвижда да изстреля свои модули през 2024 г. и да ги прикачи към американския сегмент на МКС. Целта е някой ден, когато МКС бъде пенсионирана, тези модули да се отделят и да се обособят като нова космическа станция. Това ще е първата от общо четири частни станции. Други три компании - Нортроп Груман, Наноракс и Блу Ориджин също са получили грантове за техните проекти за изграждане на обитаеми комплекси в ниска околоземна орбита. 

Върджин Галактик

2021-richard-branson-space.jpg

Кадър от кабината на "Юнити", показващ Ричард Брансън на фона на космическата чернота. Photo credit : Virgin Galactic 

През 2021-ва година Ричард Брансън излетя в космоса. Това се случи по време на втория от двата полета, проведени от кораба "Юнити" от серията "СпейсШипТу", създадена от Брансъновата компания Върджин Галактик. На 22-ри май "Юнити" достигна до космическото пространство с двама летци-изпитатели - Дейв Маккей и Фредерик Стъркоу, а на 11-ти юли корабът за пръв път летя с пълен екипаж от шестима души - двама пилоти (Дейв Маккей и Майк Масучи) и четирима пътници (Брансън, Сириша Бандла, Бет Моузес и Колин Бенет). 

Какво следва за Върджин Галактик през 2022-ра година? За съжаление през първата половина на новата година няма да станем свидетели на нови полети на "Юнити", тъй като корабът и неговият самолет-носител "Ийв" са в период на профилактика. Уви, подобна нужда често възниква с машините на Върджин Галактик, поради което множество експерти се съмняват, че компанията някой ден ще излезе на печалба. 

След като профилактиката завърши, през втората половина на 2022-ра "Юнити" ще излети на мисия за нуждите на италианските военно-въздушни сили. Екипажът на кораба ще включва Фредерик Стъркоу, Майк Масучи, Бет Моузес и трима италианци - Ангело Ландолфи, Уолтър Виладеи и Панталеоне Карлучи. Те ще проведат разнообразни научни експерименти. 

Стига тази мисия мисия да приключи благополучно, през четвъртото тримесечие на годината трябва да започнат и редовните туристически полети на Върджин Галактик.

Междувременно очакваме компанията да даде ход на дебютните изпитания на новите кораби от серията "СпейсШипТри", от които първият е "Имеджин". 

Блу Ориджин

 2021-11-dec-ns-launches.jpg

Кадър от изстрелването на "Ню Шепърд" през декември. Photo credit : Blue Origin

2021-ва беше тежка година за Блу Ориджин, като фирмата на Джеф Безос загуби конкурса на НАСА за строеж на пилотиран лунен модул и освен това все още не е в състояние да достави двигателите "BE-4" за Юнайтед Лонч Алайънс, обединението между Локхийд Мартин и Боинг. Но по отношение на суборбиталната космонавтика, компанията триумфира и се утвърди като по-добрия доставчик на суборбитални космически услуги в сравнение с Върджин Галактик. Космическият кораб "Ню Шепърд" летя шест пъти през настоящата година - трикратно в товарен вариант и трикратно в пилотиран. По време на дебютния пилотиран космически полет през месец юли беше изстрелян самият Джеф Безос. А през декември "Ню Шепърд" за пръв път летя с пълен екипаж от шестима души. 

Какво следва за Блу Ориджин през 2022-ва година? За съжаление фирмата е доста по-потайна в сравнение с останалите частни компании, така че не мога да ви кажа какви са подробните ѝ планове. На сайта на Блу Ориджин е написано само това, че "още няколко пилотирани полета са планирани за 2022-ра". Така че единственото, което е сигурно е, че "Ню Шепърд" ще продължи да извежда хора в космоса. И макар и това да е само суборбитален космически кораб, със своя капацитет да лети с шестима души наведнъж не е изключено да надмине "Крю Драгън" по брой изстрляни астронавти. 

НАСА и Орион

2021-sls-orion-fully-stacked.jpg

На снимката: техниците прикачват кораба "Орион" към ракетата "Спейс Лонч Систъм". Photo credit : NASA/Frank Michaux

Както писах в края на миналата година, шансът "Орион" да бъде изстрелян през 2021-ва беше съвсем нищожен. Оказах се прав - "Орион" не полетя. Но през последните месеци беше отбелязан сериозен прогрес. През пролетта ракетата-носител "Спейс Лонч Систъм" премина през пълновременно огнево изпитание, а през есента тя и корабът бяха за пръв път изцяло сглобени. Това е показател, че догодина най-после може да станем свидетели на дебютния безпилотен полет на "Орион" до Луната! 

И все пак сянка отново надвисна над тази мисия, след като по-рано през декември НАСА оповести, че е открит проблем с контролера на един от двигателите на "Спейс Лонч Систъм". Сега контролерът трябва да бъде заменен, но това ще отнеме няколко седмици. Агенцията предвиждаше изстрелването да е факт през февруари, но с констатирането на дефекта и отчитайки времето, необходимо за ремонт, стартът се измества за март или април.

Дай Боже да няма други проблеми! Корабът непременно трябва да докаже своята готовност по време на предстоящия безпилотен полет, за да може след две-три години да излети с астронавти - това ще е първата пилотирана експедиция отвъд пределите на околоземна орбита след приключването на "Аполо 17" през 1972 година. 

Спейс Пърспектив

space-perspective.jpg

Капсулата "Нептун" на Спейс Пърспектив. Image credit : Space Perspective

За пръв път писах за Спейс Пърспектив по време на предишната "празнична" статия - "Космическата 2021: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?" Макар и това да не е същинска "космическа" компания, Спейс Пърспектив планира да изпраща туристи до т.нар. "близкокосмическо пространство" на земната атмосфера с балон - т.е. на по-голяма височина от тази на пътнически самолет, но на по-малка от необходимата за спътникова мисия.

През месец юни Спейс Пърспектив проведе първия си полет на пълномащабния прототип на пътническата капсула "Нептун". Мисията продължи шест часа и половина, като достигнатата височина бе 33 километра. След изпълняването на полетните задачи "Нептун" извърши приводняване в Мексиканския залив.

Към настоящия момент фирмата планира следващият безпилотен полет да е през втората половина на 2022-ра, първият пилотиран - през 2023-та и първият туристически - през 2024-та. Така че ще следим внимателно нейното развитие. 

И за финал, още една новина - преди няколко години компанията Уърлд Вю започна да прави пилотирана капсула, но се отказа от нея в полза на роботизираните си мисии с т.нар. "Стратолити" (поради този отказ бе създадена фирмата Спейс Пърспектив от разочаровани бивши работници на Уърлд Вю!). Но през 2021-ва година Уърлд Вю оповести, че се завръща към разработките на пилотирани системи. Така че сега, когато са налице две компании, работещи за една и съща цел, очакваме разгорещена конкуренция в сферата на близкокосмическите екскурзии. И дано с тази конкуренция станем свидетели на сериозно раздвижване и развитие! 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4295-2022-crewed-what-to-expect

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Смущаващо: НАСА и Боинг са знаели, че може да възникне проблем с клапаните на Старлайнър!

2021-starliner-mounted-atop.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър", намиращ се върху ракетата "Атлас 5". Photo credit : Boeing/John Grant

12 януари 2022 г. 18:40 ч.

Светослав Александров. Преди няколко дни беше публикуван докладът на Комисията по безопасност на НАСА за 2021 година, който извади наяве смущаващ факт: американската космическа агенция и Боинг са знаели, че съществува потенциал за възникването на проблем с горивните клапани на пилотирания космически кораб "Старлайнър". 

Докладът може да бъде свален от уебсайта на НАСА под формата на PDF файл

Още по-притеснително е, че компанията и агенцията очевидно притежават различни критерии за оценка на рисковете. И докато Боинг са оценявали, че рискът за възникването на този конкретен проблем е "нисък", независим екип на НАСА е стигнал до оценка, че рискът е "среден".

"Също така е смущаващо, че програмата е стигнала почти до изстрелването на космическия кораб преди да бъде идентифициран проблемът със заклещените клапани", констатира докладът.

Боинг излезе със становище по въпроса:

"Не е необичайно да имаме различия по отношение на точкуването на рисковете относно различните технически проблеми, засегнати в доклада. Това е така, защото имаме различни правила и точкуващи системи. Използването на различни системи може да бъде здравословно за програмата, тъй като позволява на ръководството да придобие по-добро разбиране за цялостното ниво на риска. Точкуващите системи разглеждат проблемите през различни лещи и в края на краищата могат да снижат риска и да повишат безопасността за екипажа". 

И докато е хубаво, че Боинг има обяснение за случилото се, факт е, че компанията е сбъркала в преценките си и че това е довело до допълнителни отлагания за "Старлайнър". Няма никакъв спор, че фирмата страда от сериозни проблеми на систематично ниво и на ниво ръководство. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4312-2022-nasa-boeing-knew-starliner

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин обяви следващия пилотиран космически полет за 23-ти март

ns20blog-mission-patch.png

Емблема на мисията "NS-20". Image credit : Blue Origin

14 март 2022 г. 19:25 ч.

Светослав Александров. Днес Блу Ориджин, основаната от Джеф Безос космическа компания, обяви датата на следващия си суборбитален пилотиран космически полет: 23-ти март. 

На борда на кораба "Ню Шепърд" ще пътуват Марти Алън, Пийт Дейвидсън, семейство Шарън и Марк Хейгъл, Джим Китчън и д-р Джордж Нийлд. 

Това ще е четвъртото пилотирано изстрелване за Блу Ориджин и общо 20-тото от началото на експлоатацията на "Ню Шепърд".

Полетът ще бъде излъчен на живо на сайта https://www.blueorigin.com/. Предаването ще започне 60 минути преди старта, понастоящем насрочен за 15:30 ч. българско време в уречения ден.

Всеки от астронавтите на борда на "Ню Шепърд" ще носи със себе си пощенска картичка от Клуба за бъдещето на Блу Ориджин, който осигурява възможността на ученици от цял свят да имат лесен достъп до космоса, изстрелвайки безплатно свои собствени картички. Задачата на Клуба е да вдъхновява младите хора да преследват кариера в сферата на природо-математическите дисциплини. 

Източник: Блу Ориджин

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4424-2022-14-march-bo-announces-next-flight

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

НАСА и Боинг насрочиха демо мисията на кораба Старлайнър за 20-ти май

2022-12-march-starliner-mated.jpg

На тази снимка от 12-ти март т.г. се вижда как техници прикачват космическия кораб "Старлайнър" към нов сервизен модул, след като клапаните на стария модул се повредиха. Photo credit : Boeing

15 април 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. През последните две години космическият кораб на СпейсЕкс "Крю Драгън" съживи пилотираната космонавтика на САЩ, като днес той провежда курсове не само до Международната космическа станция, но и до по-високи, непосещавани от десетилетия орбити. Проблемът е, че колкото и да е добър, този кораб засега е единствен (без да броим суборбиталните "Ню Шепърд" на Блу Ориджин и "СпейсШипТу" на Върджин Галактик). На фона на утежнената геополитическа обстановка западът има нужда от второ такси - и надеждите са възложени на Боинг. НАСА и частната компания насрочиха изстрелването на кораба "Старлайнър" за 20-ти май в 02:54 ч. българско време. 

Политиката НАСА да разчита на две таксита датира от времената след загубите на совалките "Чалънджър" и "Колумбия", когато агенцията прецени, че не може да си позволи вече да преустановява полетите с по две години след всяка авария. До този момент тази политика е имплементирана успешно по отношение на товарните превози до МКС. Две частни компании, СпейсЕкс и Нортроп Груман, са създали товарни кораби, съответно "Карго Драгън" и "Сигнус", които редовно превозват провизии за астронавтите и научни прибори до орбита. НАСА планира същата стратегия за комерсиалните доставки на инструменти и товари до лунната повърхност и дори за пилотираните лунни превози - освен СпейсЕкс, през следващите месеци агенцията ще избере втора фирма, която ще построи собствен лунен модул. 

Но по отношение на орбиталните пилотирани експедиции агенцията като че ли удари на камък. През 2014-та година НАСА се спря на Боинг и СпейсЕкс, на които бе поверена здачата да създадат системи за транспорт на астронавти до МКС. Заформи се импровизирано състезание - последната совалка остави на станцията американско знаме, което трябваше да бъде прибрано от екипажа на първата пилотирана американска експедиция след совалковата ера. Знаем как завърши състезанието - то бе спечелено от СпейсЕкс през май 2020 г., когато двамата астронавти Боб Бенкен и Дъг Хърли излетяха успешно с "Крю Драгън". 

Този развой бе напълно неочакван. През 2014-та, когато НАСА направи избора си, фаворит беше Боинг - стара космическа компания с традиции, създала множество орбитални апарати, включително и голяма част от американския сегмент на МКС. Почти никой не се съмняваше, че състезанието ще бъде спечелено именно от Боинг. СпейсЕкс ... ами Илон Мъск бе възприеман за новак, той все още нямаше надеждна ракета, докато Боинг имаше предимство - фирмата трябваше да създаде само капсула, но не и ракета - на разположение бяха старите и надеждни носители "Атлас 5". 

Оказа се обаче, че корпорацията-ветеран беше свикнала да работи по традиционния начин - разчитайки на договори "разходи плюс", т.е. държавата да поема всички разходи и преразходи за възникналите проблеми. Боинг не успя да се адаптира към съвременния начин на работа, вече възприет от модерните частни компании, работещи по договори за фиксирана сума. И въпреки че в крайна сметка Боинг усвои $4.2 милиарда, докато СпейсЕкс получи близо два пъти по-малко средства - $2.6 милиарда, това пак не се оказа достатъчно.

И докато пилотираните кораби на СпейсЕкс започнаха да изпълняват една след друга успешни мисии, корабът на Боинг "Старлайнър" бе на косъм от катастрофа при първия си тестов безпилотен полет през декември 2019-та година. И то на два пъти - първият път малко след изстрелването, когато се оказа, че бордовият часовник не е сверен и корабът не пое на правилния курс към МКС. И вторият път малко преди кацането, когато командният и сервизният модул замалко не се сблъскаха. Разследването показа, че програмният код на навигационния софтуер е пълен с бъгове и Боинг дори не са изпълнили изискуемите наземни изпитания. 

Последваха месеци на отлагания. Месеците се проточиха и станаха години. През август 2021-ва корабът най-сетне бе на път да излети отново, но в деня на старта се оказа, че клапаните на сервизния модул не работят заради просмукала се влага, довела до корозия на компонентите. Този проблем не е възникнал по вина на Боинг - условията в района на космодрума са тропически, докато изпитателните бази на компанията са сред пустинни местности. Но какво значение има кой е виновен, след като Боинг продължи да работи бавно? Натрупаха се нови осем месеца забавяния. 

Сега изглежда, че "Старлайнър" най-после е готов. Демонстрационната мисия ще трябва да изпълни същите задачи, които не бяха изпълнени по време на първия полет през 2019-та. А именно - изстрелване, сближаване и скачване с МКС, проверка на кораба от астронавтите, разкачване и приземяване. 

Именно така Боинг ще докаже, че корабът е в пълна готовност да превозва хора. И НАСА ще си отдъхне. Защото, колкото и специалистите на СпейсЕкс да са добри (по брой последователни успешни мисии ракетите "Фалкън 9" изпреварват "Союз"), все още никой не е създал безупречна система, която никога не се проваля. Имайки предвид, че Мъск желае да осъществява 50-60 мисии годишно, шансът за провал, чисто статистически, е съществен. Така че НАСА трябва да е готова, когато Илон Мъск се провали. Не "ако". "Когато". 

Факт е, че пилотираният космически кораб "Старлайнър" ще разчита на ракети "Атлас 5", които работят с руски ракетни двигатели "РД-180". Но това няма да е проблем. Боинг са резервирали и разполагат на склад двигатели за общо осем мисии - демонстрационната безпилотна, демонстрационната пилотирана и шестте редовни мисии по обмен на екипажи на МКС. Освен това трябва да се вземе предвид, че СпейсЕкс и Боинг ще се редуват и всяка компания ще осъществява по един полет годишно с продължителност шест месеца (общо 12, колкото е календарната година). Така че, ако приемем, че безпилотната мисия бъде осъществена в срок тази година, а демонстрационната пилотирана - в началото на 2023-та, Боинг ще има ракети "Атлас 5" за изстрелвания до 2028-2029 година, когато е краят на експлоатацията на станцията.

Това не значи, че корабът ще бъде пенсиониран. Боинг участва в екип заедно със Сиера Невада и Блу Ориджин за създаването на нова частна станция "Орбитал Рийф". Тя ще бъде обслужвана не от "Крю Драгън", а от "Старлайнър". За тези допълнителни мисии ще трябва да се осигури друга ракета за кораба - и вероятно това ще е новата "Вулкан", която ще замени "Атлас 5" и ще притежава американски ракетни двигатели "BE-4". Друга възможност е корабът да лети с ракетата на Блу Ориджин "Ню Глен". 

Така че стискаме палци на Боинг - вярно е, че фирмата допусна сериозни гафове през последните няколко години. Но западният свят има нужда от повече пилотирани космически кораби. Особено сега, когато Русия води война в Украйна и международните сътрудничества са затормозени. 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4492-2022-nasa-boeing-schedule-starliner

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

От СпейсЕкс заявиха, че трябва да се работи по договори за фиксирана сума, Боинг не се съгласиха

29 април 2022 г. 08:05 ч. По време на конференцията ASCENDx в Хюстън, Тексас, двете основни частни космически компании в САЩ Боинг и СпейсЕкс излязоха на различни позиции по какъв начин трябва да се работи - според договори тип "разходи плюс" или според договори на фиксирана сума.

"Ние силно вярваме в твърдите договори, тези на фиксирана сума. Договорите трябва да са според твърда, фиксирана цена", съобщи Бенджамин Рийд, директор на комерсиалната пилотирана програма към СпейсЕкс. Той също така подчерта следното: "Изключително важно е да има висока честота на полетите. Много е важно. Трябва да изстрелваме всеки ден. Всеки час". 

Коренно противоположно мнение изразиха от Боинг. "Когато става въпрос за напускане на околоземната орбита, трябва да сме изключително внимателни", заяви Джон Мълхолънд, вицепрезидент на компанията и програмен директор на Международната космическа станция. Той добави че НАСА трябва да притежава тези системи (т.е. да са на принципа "разходи плюс"). "Има някои области, в които НАСА все още трябва да иновира, да е собственик, да е технически център". 

Не бива да ни изненадва защо СпейсЕкс могат да изстрелват хора в космоса, а Боинг все още не могат... 

2022-12-march-starliner-mated.jpg

На тази снимка от 12-ти март т.г. се вижда как техници прикачват космическия кораб "Старлайнър" към нов сервизен модул, след като клапаните на стария модул се повредиха. Роботизираният полет на кораба до МКС е насрочен за 20-ти май. Photo credit : Boeing

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4509-2022-boeing-starliner-fixed-price

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА и Боинг определиха, че корабът Старлайнър е в готовност за полет на 20-ти май

2022-may-technicians-preparing-starliner

На снимката: техниците подготвят космическия кораб "Старлайнър" преди неговото прикачване към ракета-носител "Атлас 5" за полета на 20-ти май. Photo credit : NASA

4 май 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. След серия от тежки и продължителни отлагания, НАСА и Боинг определиха, че новият космически кораб "Старлайнър" е в готовност за полет. Очаква се корабът да излети на 20-ти май в 02:54 ч. българско време, а американската космическа агенция и частната компания смятат, че проблемът с клапаните е окончателно разрешен. 

Това ще е първият полет на "Старлайнър" след злополучната му безпилотна мисия през декември 2019-та, когато поради софтуерен бъг корабът не успя да се отправи към Международната космическа станция и вместо това след изстрелването си остана в неподходяща за скачването ниска околоземна орбита. Два дни по-късно ръководството на мисията благополучно върна кораба на Земята, макар че втори софтуерен бъг замалко не застраши кацането. Впоследствие разследването на НАСА доказа, че Боинг са пропуснали да изпълнят куп компексни изпитания. И вместо следващият полет на "Старлайнър" да бъде с астронавти, компанията и агенцията се съгласиха да организират втори безпилотен полет, който този път трябва да мине безупречно от А до Я. 

Този безпилотен полет трябваше да е факт през август миналата година, но буквално в последните часове преди старта стана ясно, че 13 от общо 24 клапана на горивната система на кораба не работят. Беше назначено ново разследване и последваха допълнителни осем месеца ремонти и подобрения. 

За сравнение през изминалите две години конкурентната компания СпейсЕкс, която усвои около два пъти по-малко пари в сравнение с Боинг, успя не само да завърши пилотирания си космически кораб "Крю Драгън", но и седем пъти да изстреля хора в космоса. 

Но представителите на Боинг твърдят, че са разбрали каква е причината за възникналия през изминалата година проблем - в сервизния модул на "Старлайнър" се е просмукала атмосферна влага, която е реагирала с азотния тетроксид. В резултат на химичната реакция се е получила азотна киселина, която от своя страна е реагирала с алуминиевото покритие на клапаните и така тяхната функция е била нарушена.

За да не се случва повече това, екипите са предприели редица мерки. От една страна те са изолирали допълнително електрическите вериги, свързани с клапаните, защото се предполага, че влагата се просмуква именно оттам. Също така клапаните се продухват активно с азот, за да се изгонят случайно попадналите водни капки. Не на последно място, азотният тетроксид ще бъде зареждан в последният момент.

Стига всичко да мине наред и "Старлайнър" да успее да излети, корабът ще се скачи с МКС ден по-късно и ще остане в комплекса на станцията между 5 и 10 дни, преди отново да се завърне на Земята. 

Ако безпилотният полет бъде напълно успешен, това ще означава само едно - корабът е годен да извозва и хора! Пробен пилотиран полет може да има още към края на тази година, но НАСА и Боинг предупреждават, че ще последват месеци на анализ на получените от мисията данни, преди да определят дата за пилотиран старт. 

В бъдеще се очаква "Старлайнър" да намери широко приложение, в това число да обслужва и частните космически станции като "Орбитал Рийф". Но дотогава има още време. Фокусът на Боинг е да изпълни шестте полета по обслужването на МКС, за които фирмата е поела отговорност и е сключила договор с НАСА. 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4517-2022-starliner-spacecraft-ready-for-flight

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Космическият кораб Старлайнър беше прикачен към неговата ракета-носител Атлас 5

2022-4-may-starliner-mated-atlas-5-rocke

На снимката: космическият кораб "Старлайнър" бе прикачен към неговата ракета-носител "Атлас 5". Photo credit : NASA / Glenn Benson

5 май 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Вчера, на 4-ти май, техниците прикачиха космическия кораб на Боинг "Старлайнър" към неговата ракета-носител "Атлас 5" - важна стъпка преди предстоящия му изпитателен безпилотен полет на 20-ти май. 

За тази цел "Старлайнър" бе изведен от специализираното съоръжение на НАСА за подготовка на комерсиални товарни и пилотирани космически кораби и преместен към стартовия комплекс SLS-41 на космическия център Кейп Канаверал. Там корабът бе издигнат и внимателно позициониран върху своята ракета. През следващите дни ще бъде даден ход на комплексните изпитания. 

Задачата на мисията е да се провери готовността на "Старлайнър" да излита, да се отправя към МКС, да се скачва, да се разкачва и да се завърща на Земята. Стига всичко това да бъде успешно, първият полет с хора на борда може да е факт още в края на настоящата година - или по-реалистично в началото на следващата. 

След изстрелването си на 20-ти май ще минат около 24 часа, преди "Старлайнър" да се скачи с модула "Хармъни" на американския сегмент на орбиталната станция. Очаква се корабът да остане в състава на МКС между 5 и 10 дни. 

Източник: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4520-2022-starliner-stacked-to-atlas-5

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Боинг и Аероджет се скараха за неработещите клапани на Старлайнър

2022-4-may-starliner-mated-atlas-5-rocke

На снимката: космическият кораб "Старлайнър" бе прикачен към неговата ракета-носител "Атлас 5". Photo credit : NASA / Glenn Benson

11 май 2022 г. 19:05 ч.

Светослав Александров. Знаете ли каква е разликата между новите космически фирми като СпейсЕкс и традиционните корпорации като Боинг? Новите не аутсорсват производството, произвеждат повечето компоненти сами и когато нещо се обърка, поемат отговорност, поправят щетите и накрая космическият кораб лети успешно. Традиционните разчитат на държавно финансиране и за да не секва кранчето, аутсорсват производството из всички щати. И когато нещо се обърка, започва прехвърлянето на топката между отделните подизпълнители кой е виновен, а накрая качеството си остава същото - незадоволително. Точно това се случва за пореден път с кораба "Старлайнър" - Боинг и Аероджет се скараха затова кой е виновен за неработещите горивни клапани. 

Новината бе съобщена за Ройтерс от журналиста Джоуи Руулет

Както оповестих на 4-ти май, НАСА и Боинг са приключили с разследването относно причината за повредените горивни клапани, които отложиха полета на "Старлайнър" от август 2021-ва за май тази година. Най-общо казано инженерите се съгласяват, че става въпрос за химична реакция между диазотния тетроксид, просмукалата се в кораба влага и алуминиевия материал, който покрива клапаните.

Но адвокатите и инженерите на Аероджет - фирмата-поддоставчик, произвела клапаните на "Старлайнър", имат различна версия. Според тях причината е в почистващ материал, който от Боинг са използвали по време на наземните изпитания.

От Боинг са категорични, че това не е така. Нещо повече - аерокосмическата корпорация обвини Аероджет, че не си е изпълнила задължението да пригоди клапаните да са устойчиви на подобен тип химични реакции.

Но Руулет не спира с репортажа си дотук. Той се е натъкнал на далеч по-зловеща история - това не е първият път, когато Боинг е в спор с подизпълнителите си. По време на наземно изпитание на "Старлайнър" през 2017 г., т.е. преди пет години, е настъпила трудова злополука, при която президентът на друга фирма-поддоставчик е претърпял тежка травма на крака, довела до неговата ампутация. Фирмата е завела съдебно дело срещу Боинг, но явно Боинг са успели да предложат такива компенсации, които да разрешат казуса тихомълком и без шум. 

Днес НАСА и Боинг ще представят окончателния технически доклад дали "Старлайнър" е готов за полет. Очаква се тези репортажи да не повлияят на резултата и вероятно корабът ще бъде одобрен за своето изстрелване на 20-ти май. Въпреки всичко представителите на агенцията отново ще трябва да отговарят пред журналистите на трудни и унизителни въпроси. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4531-2022-boeing-aerojet-clash

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА и Боинг потвърдиха техническата готовност за полета на Старлайнър след два дни

2022-may-technicians-preparing-starliner

На снимката: техниците подготвят космическия кораб "Старлайнър" преди неговото прикачване към ракета-носител "Атлас 5" за полета на 20-ти май. Photo credit : NASA

17 май 2022 г. 20:00 ч.

Светослав Александров. На специална пресконференция днес НАСА и Боинг потвърдиха, че космическият кораб "Старлайнър" е в готовност за критичния безпилотен демонстрационен полет до Международната космическа станция, който трябва да докаже годността на кораба за превоз на астронавти. Първата възможна дата за изстрелването на "Старлайнър" е 20-ти май в 02:54 ч. българско време.

Корабът и неговата ракета-носител "Атлас 5" ще бъдат изведени на стартовата площадка утре. Метеоролозите прогнозират 70% шанс за хубаво време на 20-ти май. В случай че се наложи 24-часово отлагане поради метеорологични или технически причини, на втория стартов ден прогнозата се влошава значително и шансът за благоприятни условия е едва 40%. 

Вчера "Старлайнър" бе подложен за последен път на изпитание, което потвърди, че всичките му клапани работят нормално.

Според представителя на Юнайтед Лонч Алайънс (ЮЛА) Гари Уенц всички мисии на "Старлайнър" до МКС съобразно договора с НАСА са предвидени да бъдат осъществени с ракети "Атлас 5", които използват построени от руското предприятие НПО "Енергомаш" двигатели "РД-180". На склад има налични двигатели и ракети, общо осем на брой, за реализирането на пробния безпилотен полет, на пробния пилотиран полет и шестте редовни мисии до станцията. Напомням на читателите, че ако мисията през този месец бъде успешна и в края на т.г. бъде осъществена и пробна пилотирана експедиция, НАСА ще редува мисиите на "Старлайнър" с тези на кораба на СпейсЕкс "Крю Драгън" - т.е. всеки от корабите ще лети веднъж годишно, за да сменя екипажа на станцията. Това означава, че ракетите "Атлас 5" ще стигнат чак до 2028 година, т.е. до самия финал на експлоатацията на МКС.

Ако обаче НАСА и Боинг имат намерение да използват "Старлайнър" в по-далечна перспектива (напр. Боинг изразяват желание с този кораб да обслужват бъдещата комерсиална станция "Орбитал Рийф"), той ще трябва да бъде прехвърлен на новата ракета "Вулкан". Според Уенц това няма да е сложна задача, защото компонентите между "Атлас 5" и "Вулкан" са 90% сходни. Новостта е сертифицирането на системата за прекратяването на изстрелването в случай на повреда, както и на новите двигатели "BE-04".

Дебютният полет на "Вулкан" остава насрочен за края на тази година, като ракетата ще изведе към Луната мисията на Астроботик "Перегрин". Второто изстрелване на "Вулкан" е планирано за не по-рано от края на февруари 2023 г. с първата совалка на Сиера Невада "Дрийм Чейсър", която ще достави провизии до МКС. 

Източник: Джеф Фауст, журналист

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4542-2022-boeing-nasa-starliner-launch-readiness

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Ракетата на ЮЛА Атлас 5 и корабът Старлайнър бяха изведени на стартовата площадка

2022-18-may-starliner-rolled-pad.jpg

На снимката: ракетата-носител "Атлас 5" с космическия кораб "Старлайнър" е на стартовата площадка. Photo credit : United Launch Alliance

18 май 2022 г. 20:40 ч.

Светослав Александров. Днес, на 18-ти май, ракетата на Юнайтед Лонч Алайънс (ЮЛА) "Атлас 5" с космическия кораб на Боинг "Старлайнър" беше изведена на стартовата площадка на Космическия комплекс №41 към центъра Кейп Канаверал във Флорида, САЩ. Изстрелването е насрочено за 20-ти май в 01:54 ч. българско време. 

Метеоролозите дават 70% шанс за благоприятно време. В случай че се наложи 24-часово отлагане поради метеорологични или технически причини, времето драстично се влошава на резервната дата 21-ви май и тогава шансът за благоприятно време е едва 30%. 

Космическият кораб "Старлайнър" е вторият пилотиран кораб на САЩ след този на СпейсЕкс "Крю Драгън", който трябва да превозва астронавти до Международната космическа станция. Макар че "Крю Драгън" е отдавна в експлоатация, НАСА не иска да изпада повече в положение както когато аварираха космическите совалки - всяка катастрофа водеше до двугодишни отлагания, тъй като совалките бяха еднотипни. Това не би следвало да се случва сега - "Старлайнър" и "Крю Драгън" са коренно различни системи, с различен подход на работа и провал при едната не означава спиране на полетите на другата. 

Макар че предстоящият полет ще е безпилотен до момента на скачването с МКС (тогава на борда на кораба ще се прехвърлят астронавти), той ще бъде проведен по същия начин както ако бе изцяло пилотиран. Необходимо е да се изтренират всички етапи от мисията, за да могат НАСА и Боинг да имат увереност, че корабът е безопасен. 

"Старлайнър" ще бъде изстрелян с ракета-носител "Атлас 5" в конфигурация "N22" - без обтекател, на първата степен с един построен от Русия двигател "РД-180" и прикрепени към нея два спомагателни американски двигателя "GEM-63". Най съществената разлика с останалите конфигурации на "Атлас 5" е, че на втората степен "Центавър" ракетата притежава не един, а два американски ракетни двигателя "RL10". Относно горивото на използваните двигатели, "РД-180" работи с керосин и течен кислород, "GEM"-овете са твърдогоривни, а "RL10" са криогенни - работят с течен водород и кислород. 

Друга важна особеност е, че "Атлас 5" няма да вмъкне "Старлайнър" директно в орбита, което е съществена разлика между тази система и системата "Фалкън 9"-"Крю Драгън". Вместо това ракетата ще изпрати кораба в космоса по суборбитална траектория, като двигателите на "Старлайнър" задължително трябва да се запалят, за да го доведат до орбита и да подравнят траекторията на кораба с тази на МКС. Именно тук се объркаха нещата при предишния полет през декември 2019 г. - заради софтуерен бъг и липса на синхронизация между бордовия часовник и ракетата корабът тогава не успя да запали двигателите си своевременно и пропусна скачването. 

Двигателите на "Старлайнър" са от типа "RS-88", произведени от американската компания Аероджет Рокетдайн, работещи с хиперголична горивна комбинация - хидразин и диазотен тетроксид. Хиперголичните горивни комбинации са удобни за работа (макар че химикалите са силно отровни), тъй като при контакт те се самозапалват и няма нужда от сложни запалителни системи. "Старлайнър" притежава общо 4 двигателя "RS-88" плюс 24 малки двигателчета за ориентация в космическото пространство.

Към настоящия момент няма никакви проблеми със системите на ракетата-носител "Атлас 5", нито с тези на кораба "Старлайнър". Така че стискаме палци за своевременен старт и успешна мисия! 

За повече информация и новини на живо: ULA 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4544-2022-atlas-v-rolled-launch-pad

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...