Отиди на
Форум "Наука"

Тракийският език наистина ли е изчезнал?


Recommended Posts

  • Потребител

Противопоставяне е свързано с военни съюзи, с агресия, с изтребване, с непримиримост и враждебност.  А отношенията българи - гърци през вековете са повече приятелски отколкото враждебни. Дори църквата им е обща, празниците им са същите. Ти обаче виждаш само враждебността, и при това смяташ че българите били враждебните.  Да не би баба ти да е гъркиня ? Или си емигрирал в Гърция?

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 459
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Преди 1 час, tantin said:

Ха ха ха... Ти това ли наричаш противопоставяне ?  Има разлика между разграничение и противопоставяне.. Разграничението е част от класификацията, то е част от периодизацията, от систематизирането..До тази дата и след тази дата. Преди и след..  Противопоставяне и сравнение са много различни неща.  Ти обаче слагаш знак за равенство между сравнение и противопоставяне.. Проблема ти е методологичен. 

Не аз, а ти го наричаш разграничаване, също и слагаш знак за равенство м/у разграничаване и противопоставяне. 

Поне за момент не мисли за моите проблеми, а за твоите!🙂

С каква цел разграничаваш, нещо в което се наблюдава ясна последователност, ако не търсиш противопоставяне?

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

Преди 1 час, tantin said:

Противопоставяне е свързано с военни съюзи, с агресия, с изтребване, с непримиримост и враждебност.  А отношенията българи - гърци през вековете са повече приятелски отколкото враждебни. Дори църквата им е обща, празниците им са същите. Ти обаче виждаш само враждебността, и при това смяташ че българите били враждебните.  Да не би баба ти да е гъркиня ? Или си емигрирал в Гърция?

Ами не е в мен проблема, но ти се иска да бъде..🙂

Грешно е да търсиш утеха само в чужди грешки!🙂

Но ако това те успокоява, да, аз винаги съм бил лош и баба ми ми го е повтаряла твърде често, още от малък...

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 28.01.2022 г. at 17:14, skiahtro said:

Бизели (ср. род. ед.число) - грах, грахово зърно.

Бизелиа (мн. число)- грах 

 Бизели означава не само грах, а всяко кръгло малко нещо, зрънце, парченце. От гръцкото πίσος(писос), после латинското pisum, после латинското умалително pisellum и от там нататък пизели - бизели

Ето тук има сканирана енциклопедията, всичките 12 тома

https://drive.google.com/drive/folders/0B7-fVbE-PRh3TUQxNzZKTFhObVE?resourcekey=0-F-26CTvij85ALPy2gyLAHA

Вярно е, в разговорният немски, да кажем в баварският диалект,  казват "Biessel",-( мъничко) и дори често потъркват палец и показалец, като че ли оформят топче. На немски е biss·chen, Ein bisschen., но и "beissen", -хапя, "Ein Biss",- хапка.  Дали не става въпрос принципно за дребно ядливо зърно, ядка..

Link to comment
Share on other sites

Преди 21 минути, Tomata said:

Вярно е, в разговорният немски, да кажем в баварският диалект,  казват "Biessel",-( мъничко) и дори често потъркват палец и показалец, като че ли оформят топче. На немски е biss·chen, Ein bisschen., но и "beissen", -хапя, "Ein Biss",- хапка.  Дали не става въпрос принципно за дребно ядливо зърно, ядка..

Да, точно за това става въпрос и вероятното обяснение би трябвало да са турските гастербайтери, според диахронната лингвистика.🙂

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Tomata said:

Вярно е, в разговорният немски, да кажем в баварският диалект,  казват "Biessel",-( мъничко) и дори често потъркват палец и показалец, като че ли оформят топче. На немски е biss·chen, Ein bisschen., но и "beissen", -хапя, "Ein Biss",- хапка.  Дали не става въпрос принципно за дребно ядливо зърно, ядка..

 Забравих, "кукен"
  Етимология

От средновисок немски език. По-нататъшен произход не е сигурен. Произношението (и изписването) с k- обикновено се обяснява като влияние на немския долнонемски kieken (от среднодолнонемския kîken). Имайте предвид обаче, че това произношение достига далеч на юг (сравнете люксембургския kucken и холандския kijken).
произношение
IPA(ключ): /ˈkʊkən/ (обикновено, северно)
IPA(ключ): /ˈɡʊkən/ (южен)
gucken (слабо, трето лице единствено число сегашно guckt, минало време guckt, минало причастие guckt, помощно haben (разговорно) да гледам, да насочвам погледа си към нещо да насочвам погледа си към нещо за известно време
(копулативен, разговорен) да гледам, да имам определено изражение на лицето

     Синоним: изглеждам
     Защо изглеждаш толкова тъжен?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 часа, skiahtro said:

Ти можеш ли да си предствиш гръцки историк, да излезе да говори за гръцка история и гърци и да се занимава през цялото време с българите, за да изтъква националните си ценности? Ми че никой не го е еня, за българите ...

За историк не знам, но ти в случая правиш точно това. Каква е целта  на  тъпото обяснение с бизелието?  Не си го измислил ти -  сам казваш, че това обяснение го има навсякъде, т.е. нещо като градската легенда, но не може да кажеш от къде точно идва.  Кой според теб го е измислил, с каква цел и кога го е вкарал в употреба?  Това обяснение няма научна стойност, нито има за цел да разкрие някакви истини, а единствения му смисъл е да отрече славянизмите в житието.  Само дето славянизмите са си там. И вместо да получат някакво смислено обяснение, минаваш с голямата баданарка и забърсваш всичко. Така е много по-просто и удобно нали?   - няма проблем, няма нужда и от обяснение.

С други думи "бориш" българския национализъм с методите от 19-ти век на гръцкия национализъм.  По какво се различаваш от тези които критикуваш? - по нищо. Дискусията тук е показателна. Имаме един елементарен факт - някакви славянизми в източник написан на гръцки. Това не е някакво невидяно чудо. За теб обаче се явява нещо недопустимо. Съзнанието ти дава на заето и не може да приеме факта. Вместо този факт да получи обяснение, се замита под килима с някакви измислици от типа на  "бизелие", а който не е съгласен с теб се обвинява в "теории на конспирацията" и български национализъм.  А дали проблемът не е в теб самия? Не допускаш ли ти самия да си заслепен от някакъв допотопен гръцки национализъм, който най-вероятно вече е изживян за повечето гърци в самата Гърция? 

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

Преди 2 часа, Atom said:

За историк не знам, но ти в случая правиш точно това. Каква е целта  на  тъпото обяснение с бизелието?  Не си го измислил ти -  сам казваш, че това обяснение го има навсякъде, т.е. нещо като градската легенда, но не може да кажеш от къде точно идва.  Кой според теб го е измислил, с каква цел и кога го е вкарал в употреба?  Това обяснение няма научна стойност, нито има за цел да разкрие някакви истини, а единствения му смисъл е да отрече славянизмите в житието.  Само дето славянизмите са си там. И вместо да получат някакво смислено обяснение, минаваш с голямата баданарка и забърсваш всичко. Така е много по-просто и удобно нали?   - няма проблем, няма нужда и от обяснение.

С други думи "бориш" българския национализъм с методите от 19-ти век на гръцкия национализъм.  По какво се различаваш от тези които критикуваш? - по нищо. Дискусията тук е показателна. Имаме един елементарен факт - някакви славянизми в източник написан на гръцки. Това не е някакво невидяно чудо. За теб обаче се явява нещо недопустимо. Съзнанието ти дава на заето и не може да приеме факта. Вместо този факт да получи обяснение, се замита под килима с някакви измислици от типа на  "бизелие", а който не е съгласен с теб се обвинява в "теории на конспирацията" и български национализъм.  А дали проблемът не е в теб самия? Не допускаш ли ти самия да си заслепен от някакъв допотопен гръцки национализъм, който най-вероятно вече е изживян за повечето гърци в самата Гърция? 

За "бизелито" истината е че не знам кога е вкарано в употреба, както и ти не знаеш кога е вкарано "зелето".🙃 Но логично, когато и да е вкарано в употреба, ако произлиза от гръцки источник, със сигурност не означава зеле! А колкото до "зелето" в българския източник, логично е вкарано твърде скоро, да речем от късната половина на 20 век. ..Така формулирано, нещо против имаш ли?🙂

Точно така няма никакъв смисъл и не бих го дал за пример, като някаква истина, но тук беше даден пример, като "зеле", не от мен. А за "бизелито" съм сигурен, защото по селата все още се употребява и  звучи, като 'зели" - "зелиа" в смисъл бизели". И забележи! В случая обяснението не включва никакъв национализъм!🙂

В гръцкия език има достатъчно много славизми, но точно "зелиа" няма! Както ти обясних, тук не става въпрос, за славизъм, а глупост наречена "младо меринджейство"! В случая ако смяташ, че "меринджейството" е български национализъм от 21 век, да и "зелето" е гръцки от 19. Но национализма ти го вкара в темата, когато започна твърденията с лошите гърци, има го написано, черно на бяло. 

Чие съзнание дава заето го запази за себе си, ако чуваш тът-тът, специално мен не ме интересува, нито е мой проблем и не бих се занимал с твоята личност, само защото съм бесзилен, да докажа нещо!🙂 ...например, че зелето било по-умно от бизелито...😀

Проблема си не го осъзнаваш, той е част от теб, вкоренен в твоята идентификация и забележи говорим за 21 век, нито даже за 19-ти, нито даже за 18-ти! Да точно така, правилно, същия проблем е имало и по времето на Хитлер, - "лошите други" с които се търси оправдание!

Аз не търся никакво оправдание, за нищо, за да ме обвиняваш в национализъм! Всичко казано от мен е следствие на казаното от вас! Това може да се провери.

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 18 минути, skiahtro said:

За "бизелито" истината е че не знам кога е вкарано в употреба, както и ти не знаеш кога е вкарано "зелето".🙃 Но логично, когато и да е вкарано в употреба, ако произлиза от гръцки источник, със сигурност не означава зеле! А колкото до "зелето" в българския източник, логично е вкарано твърде скоро, да речем от късната половина на 20 век. ..Така формулирано, нещо против имаш ли?🙂

Този разговор за зелето и за Йоан Кукузел вече го водихме веднъж, същите хора , в темата за двуезичието и по повод речника на Николай Москополец от 17 -18 век. 

 

 

On 17.11.2020 г. at 18:47, skiahtro said:

А тук лахана е използвано в смисъл на зеленчук - зеленчуци, не на зеле.

image.png

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

Да, в случая "лахана" е използвана като зеленчуци, защото никъде в останалите думи не се споменава нещо конкретно. 

"Цъфнаха цветята, тревите, зеленчуците, копривите..."

Лахано означава зеле, но в случая не се ползва като зеле, а като зеленчуци.

Лахана са зеленчуци. Също може да се ползва и за зеле е мн.ч.

 

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Москополец много добре го  е записал и на четирите езика.  Забележете влашкия вариант: "беартзиле" (veart-zille)  

На съвременен румънски се казва varză .   Което ме кара ще веднъж да си мисля че зеле е балканска дума, още от тракийци и илири.

Румънската версия за зеленчуци не бива да ни учудва. Идва от verde - verderie  - зеленина. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 44 минути, skiahtro said:

За "бизелито" истината е че не знам кога е вкарано в употреба, както и ти не знаеш кога е вкарано "зелето".🙃 Но логично, когато и да е вкарано в употреба, ако произлиза от гръцки источник, със сигурност не означава зеле!

Не знаех разбира се и чистосърдечно си го признах.  Ще си позволя да се самоцитирам:

"Както и да е.  За по-прецизно изследване трябва де се види кога е вкаран епизода с въпроса какво е ял нашия герой и отговора му. Има ли го този епизод в ранните копия на житието, няма ли го?  Може например да е вкаран в някакви късни преписи от 16-ти век и нататък и само да гоним вятърни мелници."

Сега проучих по-подробно въпроса. Оказа се, че водеща е точно "конспиративната" (по твоята класификация) хипотеза и се доближава много до първоначалното ми предположение.   Тя се застъпва от Γρηγόριος Θ. Στάθης  и Erich Trapp  И двамата са съгласни, че най-ранното житие на светеца е създадено през 17-ти век и в него присъстват славянизмите.   И двамата обясняват този факт с целенасочена пропаганда.  Т.е. славянизмите не се поставят под съмнение (няма бизели и други подобни глупости). Разликата е в интерпретацията на този факт. Според Статис най-ранното житие е написано от полу-учен славянин, чиято цел е да "българизира" Кукузел.   Според Трап, житието е създадено във връзка с политиката на Охридската архиепископия за пропагандиране и култивиране на своеобразен местен патриотизъм.  Аз лично съм склонен да приема по-скоро хипотезата на Трап.  За предположението на Статис не виждам предпоставки и мотиви, докато това на Трап има множество потвърждения от други извори.

Ако те интересува (в което се съмнявам) работата на Трап е Critical Notes on the Biography of John Koukouzeles.  Не знам дали я има някъде в свободен достъп, но може да се прочете през скай-хъб.  За мнението на Статис може да видиш тук: http://youthchanters.blogspot.com/2019/02/blog-post_45.html

Разбира се може да не си правиш труда и директно да ги заклеймиш   за български националисти (или най-малкото платени от български националисти), които нищо не разбират.   Защото разбираш ли, ζέλια със сигурност не е славянизъм, а нещо друго. 

Link to comment
Share on other sites

Преди 24 минути, Atom said:

Не знаех разбира се и чистосърдечно си го признах.  Ще си позволя да се самоцитирам:

"Както и да е.  За по-прецизно изследване трябва де се види кога е вкаран епизода с въпроса какво е ял нашия герой и отговора му. Има ли го този епизод в ранните копия на житието, няма ли го?  Може например да е вкаран в някакви късни преписи от 16-ти век и нататък и само да гоним вятърни мелници."

Сега проучих по-подробно въпроса. Оказа се, че водеща е точно "конспиративната" (по твоята класификация) хипотеза и се доближава много до първоначалното ми предположение.   Тя се застъпва от Γρηγόριος Θ. Στάθης  и Erich Trapp  И двамата са съгласни, че най-ранното житие на светеца е създадено през 17-ти век и в него присъстват славянизмите.   И двамата обясняват този факт с целенасочена пропаганда.  Т.е. славянизмите не се поставят под съмнение (няма бизели и други подобни глупости). Разликата е в интерпретацията на този факт. Според Статис най-ранното житие е написано от полу-учен славянин, чиято цел е да "българизира" Кукузел.   Според Трап, житието е създадено във връзка с политиката на Охридската архиепископия за пропагандиране и култивиране на своеобразен местен патриотизъм.  Аз лично съм склонен да приема по-скоро хипотезата на Трап.  За предположението на Статис не виждам предпоставки и мотиви, докато това на Трап има множество потвърждения от други извори.

Ако те интересува (в което се съмнявам) работата на Трап е Critical Notes on the Biography of John Koukouzeles.  Не знам дали я има някъде в свободен достъп, но може да се прочете през скай-хъб.  За мнението на Статис може да видиш тук: http://youthchanters.blogspot.com/2019/02/blog-post_45.html

Разбира се може да не си правиш труда и директно да ги заклеймиш   за български националисти (или най-малкото платени от български националисти), които нищо не разбират.   Защото разбираш ли, ζέλια със сигурност не е славянизъм, а нещо друго. 

Ако е така съм съгласен, това обяснява всичко! Ако зелето е пропаганда, то и бизелито е пропаганда!

Интересува ме, до колкото ме интересува истината, а до сега тя не бе най-силната ти страна и в това е проблема!🙂

"Зелиа" в смисъл зеле със сигурност е славизъм, но е малко различно да говориш славянски и това да си мислиш че говориш гръцки, като просто на слявянските думи слагаш едно гръцко окончание...😀

Излиза нещо като "щото ние сме прости, значи и Кукузел е прос и за това се разбираме" и това го ползваш като някакво доказателство...🙂

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аман от този Кукузел. Кукузел най-вероятно е производно от кукувица? Скиа нека да се произнесе? 

Най-пасва на средата от певци и хористи да си слагат такива прякори.  :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 минути, skiahtro said:

Интересува ме, до колкото ме интересува истината, а до сега тя не бе най-силната ти страна и в това е проблема!

Ха-ха и кое от всичко написано от мен е "проблема"?  През цялото време бях добронамерен и идеята ми беше да се намери истината. Но ти си заслепен от някакви си твои бръмбари в главата  и приписваш на всички твоите се комплекси. Явно самият ти си шовинист и виждаш във всички останали това което си самия ти.  

 

Link to comment
Share on other sites

Ами аз също бях добронамерен, но както винаги, когато си безсилен започна да намесваш личните ми качества и да ги ползваш, като доказателства за тезата си...🙂

Виж нагоре какво съм написал! "Боба със зелето" не е мой пример, не твърдя никъде че е автентичен, просто казвам, че от гръцки източник това не може да излезе, няма начин просто!!! Това! Нещо против имаш ли?

Ти си този който твърди обратното, т.е че в гръцки източник, че зеле било по-вероятното. А това е просто глупост!!!

Ако че "зеле" произлиза от български источник, аз съм напълно съгласен с теб, нищо против...

Още нещо неясно има ли?🙂

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

Преди 26 минути, Exhemus said:

Аман от този Кукузел. Кукузел най-вероятно е производно от кукувица? Скиа нека да се произнесе? 

Най-пасва на средата от певци и хористи да си слагат такива прякори.  :)

Лично нищо против няма размислите ти, освен ако целта ти е да създаваш интриги, като израз на омраза и противопоставяне...🙂

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 13 минути, skiahtro said:

Лично нищо против няма размислите ти, освен ако целта ти е да създаваш интриги, като израз на омраза и противопоставяне...🙂

Не ми е туй целта. Твойта цел не е моя цел. Питам като вещ по гръцки да дадеш някои производни думи от кукувица. 

Зелето и грахът не пеят, но кукувицата пее :)  Така че, ако хористите се шегуват, най-вероятно е да нарекат някой колега кукувица, нали? Той направо може да е имал кукувичоподобна партия в конкретно песнопение и оттам да е тръгнало...

Редактирано от Exhemus
Link to comment
Share on other sites

Само че така просто опитваш се да ми задаваш някаква твоя цел, която обслужва твои интереси...

Аз нямам такава както и не съм имал такива...😉

Ако имам нещо против, т.е. ако някъде нишката се губи, няма да се посвеня да то го кажа, дори и да се почувстваш след това зле...

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 минути, skiahtro said:

Ти си този който твърди обратното, т.е че в гръцки източник, че зеле било по-вероятното. А това е просто глупост!!!

Да, ама не - както виждаш не е глупост и случаят е точно такъв. Най-ранното житие е написано на гръцки и съдържа славянизми.  Хайде пак да се самоцитирам:

"Нищо не може да се изключи.  С житията трябва да се подхожда много внимателно. От една страна на тях не може де се гледа като на достоверни източници, които се стремят да предадат достоверна информация.  По същество това са текстове написани с цел PR и пропаганда, а не да разказват истински истории."

Т.е. това горе или общите особености на този вид източници  (PR и пропаганда), фактът, че в житието има и други славянизми (думите вкарани в устата на майка му), както и факта, че бизелие има проблеми от фонетична гледна точка ме накара от три възможни хипотези (зеленчукова, зелева и грахова) да избера като най-вероятна първата.   

Освен това горното се отнася само да самия текст на житието, а не до действителната фигура на  Кукузел. Хайде пак да се самоцитирам:   "Ако диалогът не е фиксиран в ранните преписи,  най-вероятно и трите хипотези са грешни и произходът на фамилията трябва да се търси някъде другаде"  В случая единствения ми пропуск е, че не предположих, че първото житие е написано много късно и в случая въпреки, че е първо това важи и за него

Ти какво направи за изясняване на истината? - обяви всичко това за теория на конспирацията и не му обърна внимание. После другите били шовинисти, а пък ти търсиш истината. Хайде моля. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това тук доста напомня на мангал и вътре си пише жива жар.. Този символ си изглежда дори като "Ж". Само дето освен другите три знака за "К" даже и него така за такъв са го набедили. Па се почват едни стъкмистики..  В тракийският надпис от село Кьолмен се вижда фригийската ранна азбука, а текста доста "славянски" звучи..
https://fakti.bg/kultura-art/648606-trakiiskiat-nadpis-ot-selo-kyolmen

Ми то и името им го казва Фриги(Фризер, фригиден) да не говорим за историята. Това си е келтски (Калт- студен) или Кимерски (гима>зима). 858779889_Screenshot2022-01-30at13-43-20BOC_PhD_THESISpdf.thumb.png.1267844f771e29daa4f3300ebe4abe5f.png

Link to comment
Share on other sites

Преди 19 минути, Atom said:

Да, ама не - както виждаш не е глупост и случаят е точно такъв. Най-ранното житие е написано на гръцки и съдържа славянизми.  Хайде пак да се самоцитирам:

"Нищо не може да се изключи.  С житията трябва да се подхожда много внимателно. От една страна на тях не може де се гледа като на достоверни източници, които се стремят да предадат достоверна информация.  По същество това са текстове написани с цел PR и пропаганда, а не да разказват истински истории."

Т.е. това горе или общите особености на този вид източници  (PR и пропаганда), фактът, че в житието има и други славянизми (думите вкарани в устата на майка му), както и факта, че бизелие има проблеми от фонетична гледна точка ме накара от три възможни хипотези (зеленчукова, зелева и грахова) да избера като най-вероятна първата.   

Освен това горното се отнася само да самия текст на житието, а не до действителната фигура на  Кукузел. Хайде пак да се самоцитирам:   "Ако диалогът не е фиксиран в ранните преписи,  най-вероятно и трите хипотези са грешни и произходът на фамилията трябва да се търси някъде другаде"  В случая единствения ми пропуск е, че не предположих, че първото житие е написано много късно и в случая въпреки, че е първо това важи и за него

Ти какво направи за изясняване на истината? - обяви всичко това за теория на конспирацията и не му обърна внимание. После другите били шовинисти, а пък ти търсиш истината. Хайде моля. 

Проблема със славизмите в гръцкия е че трябва да бъдат разбрани от гърци. Има много славизми, които са понятни за гърците, поради което се и използват в гръцкия. Ако гръцки източник използва славизъм, който е непонятен за гърците, то той би го пояснил съответно, за да бъде разбрано всички, т.е. не само славяни, ами и гърци!!! В този смисъл, "зелиа" е напълно безсмислено, да се упоребява като зеле, защото биха го разбрали само славяни. Такова житие, е възможно само на славянски, но не и на гръцки!!

Ако "зелия" се употребява на гръцки, се разбира "бизелиа" и затова никой не задава въпроси!

Както на теб не ти беше ясно, какво означава "бизелиа", така и на гърците не им е ясно какво означава "зеле"!

Още неясноти?😉

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 минути, skiahtro said:

Такова житие, е възможно само на славянски, но не и на гръцки!!

Аха - те такова животно нема.  Може да се оплачеш на Трап и Стасис, защото те твърдят обратното - житието си е написано на гръцки.  Може да им обясниш, че не разбират нищо и става въпрос за бизел. Ако не разбират от дума може  да ги обявиш за български шовинисти.

Между другото има ли поне един учен (независимо от къде), който да поддържа хипотезата бизелие?

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

Just now, Atom said:

Аха - те такова животно нема.  Може да се оплачеш на Трап и Стасис, защото те твърдят обратното - житието си е написано на гръцки.  Може да им обясниш, че не разбират нищо и става въпрос за бизел. Ако не разбират от дума може  да ги обявиш за български шовинисти.

Между другото има ли поне един учен (независимо от къде), който да поддържа хипотезата бизалие?

Тогава питай Трап и Статис, ще ти обяснят защо е написано така.🙂

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, skiahtro said:

Тогава питай Трап и Статис, ще ти обяснят защо е написано така.

Що аз да ги питам. Той Трап си е написал всичко в научна публикация, ама няма кой да чете.  Според Трап първото житие е написано на територията на Охридската Архиепископия. Пак според него Архиепископия има целенасочена политика за развитие на местен патриотизъм. Тя не е ограничена само до гръкофоните при все, че основният език на архиепископията е гръцки, а към всички християни.  Част от тази политика е и инкорпорирането на славянофоните.  Нейно проявление са  развитието на култовете към Климент и Наум - активно подкрепяни от архиепископията, както и множество второстепенни култове.  

Според Трап, Драч като родно място на Кукузел е измислен именно в тази връзка (действителното родно място на Кукузел е мътен въпрос) По този начин светецът става "местен".  Славянските думи са вкарани пък с цел привличането към култа и на славяногласните.  С други думи на всеки по нещо. 

Ето и преразказ на аудио-интервюто на Стисис:

Κατ’ αρχάς, αναλύει την ζωή του Ιωάννη Κουκουζέλη σύμφωνα με την παλαιότερη πηγή του «Βίου» του, γραμμένη περί τα διακόσια χρόνια μετά την κοίμηση του, την οποία πιθανώς έχει γράψει κάποιος ημιμαθής Σλάβος, με σαφές κίνητρο τον εκβουλγαρισμό του συνθέτη. Αυτός, σύμφωνα με τον Γρ. Στάθη, παραθέτει μια σειρά γεγονότων της ζωής του Κουκουζέλη, που έχουν αρκετά μυθιστορηματικό χαρακτήρα και στοχεύουν  ξεκάθαρα στη διαμόρφωση της λανθασμένης ιδέας πως μπορεί να είχε σλαβική 

Стасис заобикаля въпроса с ролята на Охридската Архиепископия и малко не се разбират мотивите на автора на първоначалното житие. От една страна авторът е обявен за полу-учен (заради славянизмите в гръцкия текст), но от друга се твърди, че в текста има "поредица от събития от живота на Кукузелис, които имат доста измислен характер и явно целят да оформят погрешната представа, че той може да е от славянски произход."

За Трап славянизмите не са заради неграмотност, а са целенасочени и се вписват с останалите "поредица от събития от живота на Кукузелис......."   които целят да изкарат Кукузел със славянски или българки произход.

По същия начин може да питаш защо Димитър Хоматиан изкарва българите древен народ и ги праща във времето на Александър, защо Теофилакт Охридски лъже, че Кирил и Методий са създали азбуката и се превели книгите специално за българите и т.н.   Всяко едно от тези неща изглежда странно, но навързани заедно те показват една целенасочена и устойчива политика на гръцката архиепископия в Охрид. 

Защо обяснението на Трап е по-достоверно? Обяснението на Стасис за полу-изучения славянин, който от незнание е използвал славянски думи в текст на гръцки и после пак от незнание измислял разни неща за да подчертае български или славянски произход е наивно.  Димитър Хоматиан и Теофилакт Охридски са едни от най-образованите и ерудирани мъже за времето си, но това не им пречи да пишат още по-големи глупости и лъжи.  При тях обаче е абсурд обяснението да е "полу-изучени".   Ето защо обяснението на Трап за целенасочена и устойчива във времето политика на Архиепископията е много по-правдоподобно. 

 

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...