Отиди на
Форум "Наука"
КГ125

ДВЕ КАРТИНИ

Recommended Posts

Босс, караш ни да сравняваме шедьовър с карикатура.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Знам :) Като начало гръцкия драскач от пропагандните им служби най-малкото е напълно незапознат с конкретната ситуация и въобще с реалностите на тогавашните войни, а всъщност и въобще на военните действия. Къде се е чуло и видяло при челен сблъсък на равен терен с щиков бой да се мятат камъняци?!? :baby::116::bottom: или пък някой да е хванал с голи ръце друг за врата, като в кръчмарско сбиване. Също така на тоя чукундур не му е било известно и че там не са се носели националните флагове, а бойните знамена на съответните дивизии.

Жалка работа.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Именно. Ето защо не е приемлива тезата: "всички са еднакви на война' - изобщо или в този конкретен контекст. Не са.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Първата картинка от коя война е? Искат да ни покажат как гърците геройски са ни смазали с камъни и голи ръце?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Да, от втората Балканска е. Показват ни битката при Кресна. Където, впрочем, са почти обкръжени и само спирането на военните действия от българското правителство ги е спасило от тотален разгром. Чак пощата на щаба им пленяват българите, а там има едни много интересни писма кой къде е зверствал... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Реалната картинка разбира се е била съвсем различна от показаното в тази карикатура. Въпрос на броени часове е било да се съединят българските части при входа на Кресненското дефиле, с което цялата гръцка армия попада в пълно обкръжение и не й остава нищо друго освен да капитулира и да се предаде. В момента и сърбите немогат да им помогнат защото е започнало контранастъпление на 4-та българска армия срещу тях. Само сключването на Букурещкия мир ги спасява.

Но за някои държави през 19 и 20 в. пропагандата си стана съвсем официална история. И те наистина си вярват, че при щиков бой техните герои са вдигали канари от земята и са ги мятали от упор по лошите българи, които през това време вместо 5 пъти да ги намушкат с щик и 3 пъти да им размажат черепа с приклад решават да захвърлят манлихерите си и да се разбягат, както е изобразено на преден план. Също толкова колоритна е сцената по-назад как отново в челната редица на сблъскалите се войски гръцки серсемин (вероятно готвач от таверна воняща на узо и сиртаки) е имал време старателно да си навие ръкавите преди да започне делово да души с голи ръце злия българин.

Редактирано от Warlord

Share this post


Link to post
Share on other sites

Обаче гърците носят поли над панталоните си (явно това им е носията).

В момента такава е модата сред младите момичета във Франция - носят панталон, най-често - дънков и над него - пола! Коментарът на един французин по този повод беше, че ще колежките ще трябва да перат една дреха в повече.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Мисля си, че тази мода беше преди няколко години ( може и да се връща ). Иначе гръцките носии са ми супер смешни особено галошките им http://www.youtube.com/watch?v=E4qFgYmncrw

изгледал съм доста такива клипове за различни държави, но впечатлението ми е, че нашите си униформи са най- красиви

Share this post


Link to post
Share on other sites

Общото между двете картиники е че са пропагандни. Нашето си е наше разбира се, но смисъла вложен и в двете е един и същ- да подчертае храбростта и героизма. Не случайно нашият войник е "на нож", а гърците с камъни. Иначе с топове и пушки всеки може, не е интересно. Разликата е единствено в качеството на изпълнение.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Доста забавно решение на гръцкия художник - гърците опасани със съби и патрондаши, по земята се валят пушки и ножове, но те предпочитат с камъни и голи ръце ... като изтървани отт първобитната ера. :biggrin:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Общото между двете картиники е че са пропагандни.

Дали нашата е пропаганда? ;) Мисля, че не, и далеч не защото е наша. Сравни ги като художествени произведения.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Точно там е работата, че не е единствената разлика качеството на техническото представяне. Гръцкото не е нищо повече от пропаганден плакат, при това неиздържан. Творбата на Вешин си е пълноценно художествено произведенние, при това правдиво и истинско.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Има огромна разлика от пропаганда до пропаганда! Какво показва картината "На нож" - боен дух, храброст и тн. спаредливо оправдани във войната срещу турците, а какво показва гръцката драсканица - измислена победа от фантазиите на болните им шовинистични мозъци!

Share this post


Link to post
Share on other sites

То е ясно, че нашето е най-хубаво, но нека погледнем безпристрастно на нещата. Всичко си зависи от гледната точка. Казваш "боен дух, храброст и тн. спаредливо оправдани във войната срещу турците". По принцип си абсолютно прав, но според гърците тяхната победа също е заслужена, техните войници също са храбри. И защо победата на гърците да е измислена? В края на войната именно те са победителите, а ние победените. Да, на бойнто поле сме ги приклещили, но войната не е само бойнто поле, тя е комбинация между силата и разума. Ето гръцките политици са разбрали, че тяхната армия не е достатъчно силна, преценили са че и сърбите не са чак такива юнаци, за каквито се представят и включват в коалицията и Румъния, за да е сигурна победата. Докато нашият Савов с развинтената си фантазия и Данев с раболепието пред Русия ни пратиха на бунището (вината на Фердо е най-малка). И ако трябва да гледаме трезво на нещата, защо гръцката победа да е незаслужена, Както казват китайците не е важно колко храброст ще проявиш в една война, важното е да я спечелиш, т.е. целта оправдав средствата.

Искам да бъда разбран правилно, не защитавам в момента гърците, не съм и българофоб. Но нещата трябва да се казват с истинските им имена, иначе става много по-лошо. Изпаднеш ли в ситуацията да смяташ другите за виновни, а пък ние сме най-велики на света освен провали нищо друго не ни очаква. Историята го доказва.

А що се отнася до картините, така и не разбрах каква друга разлика намирате, освен в качеството.

КГ125 казва:

"Гръцкото не е нищо повече от пропаганден плакат, при това неиздържан. Творбата на Вешин си е пълноценно художествено произведенние, при това правдиво и истинско."

Ами погледни конструкцията на двете картини и ще откриеш, че е абсолюнтно една и съща-добрите избиват лошите, като в холивудски екшън. Само че има нюанси, колкото и еретично да звучи, са в гръцка полза. При Вешин българските войници отмъщават за петвековното робство, избивайки, при това доста зверски, турските войници. В крайна сметка посланието е кръвта иска кръв-пет века ни клахте, е сега ще видите кон боб яде ли.

При гръцкия плакат гърците изгонват от "своята" земя българските нашественици. То за това са камъните и ръкопашния бой. Българите там са представени като злобни нашественици, гърците като защитаващи "исконните" си земи. Не че е така разбира се, но това е посланието.

Просто тук става въпрос за пропаганда, а не за истина и лъжа. А самият Вешин има много по-хубави картини за войните, не зная защо точно тази е толкова популярна-окъсан войник и груба разправа. Някой ще каже ама това е реалността. Ами от снимките не личи през 1912-13 нашите войници да са били толкова дрипави. Според мен Вешин се е попрестарал и това сваля много ог идейното внушение.

Пропагандата не се оценява по това колко е реалистична, а по силата и качеството на внушението. Англо-американската пропаганда от ПСВ, например представя германците като главорези и рецидивисти. Фотомонтажът с детето с отрязани ръце например е успял да предизвика одобрението на населението на САЩ за участие във войната. Германците реано са били много по-хуманни, дори и във ВСВ (изключая действиета на някои СС-части) от своите врагове. Но качественато пропаганда и до днес е наложила в масовото съзнание представата за реките от кръв, за концлагерите и сапуна от еврейска мас.

И в тази вързка мога да отбележа, че по отношение на пропагндата, за разлика от нашите съседи винаги сме изоставали, при това много сериозно. Двете картини го доказват. Като идейно внушение гръцкото е по-добро.

Share this post


Link to post
Share on other sites

За това съм съгласен, но въпроса обаче е, че картината е на конкретна битка, която те не са спечелили и съответно е най-малкото исторически некоректна и погрешна, докато "На нож" показва само една вихрена атака и нищо повече, никакви претенции за конкретна битка и изхода от нея примерно.

Иначе е ясно, че сме загубили войната и никой друг не ни е виновен за това, дори и Фердинанд. Това надали някой го отрича, докато (така за сравнение само) в сръбски форуми са ме убеждавали, че те били спечелили Сръбско-българската война от 1885 например :new_shocked:

Share this post


Link to post
Share on other sites
То е ясно, че нашето е най-хубаво, но нека погледнем безпристрастно на нещата. Всичко си зависи от гледната точка.

Двете картини го доказват. Като идейно внушение гръцкото е по-добро.

Не го доказват. Прилагаш формален подход, остава само да ми кажеш, че и двете картини са нарисувани на платно и с бои. :) Дори и за неизкушеният наблюдател е видна разликата межди картина и плакат, която тези две изображения демонтсрират.

Разбира се, че всеки си има позиция. Но, именно обективността изисква да кажем - чия е по-справедлива? Това, че за гърците тяхната си е добре, прави ли я обективно по-добра? (тъй като, ако търсим обективизъм, следва обективно да преценяваме). Обекттивно обаче не значи отказ от позиция ;) Във всеки такъв въпрос зрителят е съдия, от това измъкване няма, ако наистина се интересува.

Въпросът има два аспекта - художествените качества на двете картини и основателността на позицията, изложена в тях. По първият, за да не изпадна в изкуствоведски опити (тук има по-добри от мен), ще кажа само, че плакат и картина не могат да се сравняват; нека всеки ги погледне добре сам и ще се разбере какво имам предвид. Реализъмт на първата е много дълбок, както впрочем и на всяка картина на Вешин. Втората е изпълнена с глупави ситуации, като тази, че всички са въоръжени а се бият с камъни. Лицата и израженията им на българската картина са реалистични, за разлика от гръцките.

Но най-важното: гръцката картина изобразява една фактическа лъжа за тази битка; военното поражение на гърците в нея е пълно, а там такава сцена на такъв ръкопашен бой, който да спира българската рамия, просто няма случила се.

За разлика от превземането на турските позиции в цяла Източна Тракия, и то именно на нож и то именно по изобразения начин. Идете в НВИМ и вижте останалите картини на Вешин и останалите художници. По същия начин са изобразени и труповете на убитите при погребението им край Одрин и т.н. и т.н.

За позицията и коя е по-справедлива мисля, че няма място за дискусия. Знаем отмятането на гърци и сърби от договора и това казва достатъчно.

Горното няма нищо общо с дилемата обективност/необективност. Именно обективността изисква да се стигне докрай, а не да се приема позицията на страната, която не е права (в случая гръцката).

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

КГ 125, очивидно изобщо не схващашу за какво става въпрос. Ама гръцкия плакат бил лъжовен. То това никой не го оспорова. Говорим за пропаганда, не за научно изследване. В пропагандата не е важна какво е истината, ето защо този въпрос изобщо не стои на дневен ред.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Изобразителното изкуство си е било винаги добра форма и за пропаганда, особенно по време на война. Я вижте "германските супермени" от изобразителното изкуство на Райха, или "партизанските герои" от соц.изкуството, грозните им паметници още стърчат в българските градове и села.

Че гръцката картинка е по-нескопосана е ясно, но тя е все пак илюстрация във вестник.

Ето ви някои премири

1.Румънски вестник - българите, варварите на Балканите.

2.хуните -маджарска картинка, нарисували ги направо руси като съвр.унгарци?

3.Някякъв германец през 19 в. рисува турските обноски спрямо раята при потушаване на бунтове, твърде реалистично.

4.Великото изселване - също сръбски национален мит, всъщност не е мит, реален факт но твърде хиперболизиран от сръбската "наука" и изкуство".

5.Берлинският конгрес, картината на Антон Вернер е особенно реалистична и показва основните политически тенденции на времето, тройният съюз Бисмарк-Андраши-Шувалов, проанглиските ходове на Горчаков, турските и италианските представители, натирени в ъгъла и пр.

6. Още от Балканската война, все още сме съюзници и заедно колим турския караконджур.

7.Триумфът на Фердинанд в Одрин, от френски вестник

8.Букурещкия мир - изключително реалистична като значение румънска карикатура, липсва само румънското куче, по обясними причини.

9."Новият съюзник"

post-3647-1226388897_thumb.jpg

post-3647-1226389053_thumb.jpg

post-3647-1226389169_thumb.jpg

post-3647-1226389296_thumb.jpg

post-3647-1226389396_thumb.jpg

post-3647-1226389522_thumb.jpg

post-3647-1226389581_thumb.jpg

post-3647-1226389621_thumb.jpg

post-3647-1226389712_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...