Отиди на
Форум "Наука"

За един византийски закон


Recommended Posts

  • Потребител

Винаги ме е учудвало едно византийско правило или закон. А то е: защо чужд владетел не може да стъпи на византийска територия? Срещнал съм това твърдение много отдавна, но не намерих обяснение на него. Може би това се обяснява с претенциите на Византия, че тя е цивилизована страна и някакъв варварин не може да стъпи на нейна територия. Намерих следното:

Българската делегация заминава за град Лампсак, без Иван Асен ІІ, който остава в Галиполи, понеже според никейските закони чужд владетел няма право да стъпи в империята.

Какъв е ключът към тази загадка?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Кой ли ги е питал пък милите ромеи? :)

Фридрих Барбароса, Симеон, Тервел, а и много други са били на ромейска територия без проблем...

За Никея може да стоят нещата по различен начин, нямам представа, но никейската държава не е точно Византия все пак.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами ще трябва да провериш какво точно си прочел. На дипломатическо посещение в самата столица са били хан Тервел, цар Петър, руската княгиня Олга ...

Да не говорим, че византийците много са обичали да имат под ръка някай претендент за чужд трон и във Византия направо е бъкало от екс- и кандидат-владетели: Телериг, Иван Асен ІІІ, Шишман (сина на Михаил Шишман), Михаил (син на Константин Тих), т.нар. Иван-Смилец, братята на цар Петър І ...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да, прави сте, не уточних.:) Тази тема ми е в главата може би от 5 или 6 клас. Тогава, още като ученик, прочетох, че Иван Асен II жени дъщеря си за никейския престолонаследник (мисля, че беше именно той). Но българският владетел останал извън пределите на Никея, или пък в Европа, защото нямал право да иде на самата сватба. Книгата, от която го прочетох беше "Детска енциклопедия България". И аз се запитах какво може да значи. Дали пък Йоан Дука Ватаци не е издал такъв закон, който да е важал само през неговото управление?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Да, прави сте, не уточних.:) Тази тема ми е в главата може би от 5 или 6 клас. Тогава, още като ученик, прочетох, че Иван Асен II жени дъщеря си за никейския престолонаследник (мисля, че беше именно той). Но българският владетел останал извън пределите на Никея, или пък в Европа, защото нямал право да иде на самата сватба. Книгата, от която го прочетох беше "Детска енциклопедия България". И аз се запитах какво може да значи. Дали пък Йоан Дука Ватаци не е издал такъв закон, който да е важал само през неговото управление?

Ами писали са нещо, дето не е вярно, поне според Бориловия синодик:

Когато гръцкият цар заедно с патриарха получи това, съ¬бра от цялото свое царство митрополитите, архиепископите, епископите и всечестните монаси, архимандритите и игумени¬те. Така също и христолюбивият цар на българите Иван Асен [свика] от цялото свое царство митрополитите, архиепископи¬те, епископите и всечестните монаси от Света гора. Те се съ¬браха с източния цар Калоян на Понтийското море и провъз¬гласиха за патриарх благоговейния и свет мъж, прославен с постнически дела и живот, преждеосвещения архиепископ Йоаким не само устно, но и с писание на патриарх Герман, което всички източни епископи подписаха, запечатаха го с печат и го дадоха на благочествия цар и на новоосвещения тогава па¬триарх, Йоаким за вечен незабравим спомен.
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

по принцип братята римляни не встъпвали в никакви преговори и съглашения с войски, стоящи на тяхна територия. Върти ми се в главата, че през 2 в. пр. н. е. забраняват на пергамския цар Евмен II да се появява в Рим без разрешение от Сената.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Трябва да се издири първоизточника и да се види съществувал и е във Византия, или само в Никея са се сетили за древния Рим. Що за норма е това, описана ли е, или е някакъв обичай??

Пламене, тия в Детска енциклопедия ще да са го взели отнякъде това сведение, а на това, по-серзионото място може и да е посочен източник..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Присъединявам се към Галахад. Твърдението за наличието на закон, забраняващ чужд владетел да стъпва на византийска територия, е пълна глупост.

В интерес на истината, в някаква книжка бях чел обратното - никейските традиции забраняват на императора да напуска територията на Никея.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Акрополит изрично пише, че Иван Асен ІІ е пристигнал със семейството си в Галиполи за сключването на мира(ГИБИ - 8, 163). Тъй че поне дадения пример е неверен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Момчета, ще проверя тези дни и ще кажа. Стига да се добера до книжката, която не ми е под ръка в момента.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Винаги ме е учудвало едно византийско правило или закон. А то е: защо чужд владетел не може да стъпи на византийска територия? Срещнал съм това твърдение много отдавна, но не намерих обяснение на него. Може би това се обяснява с претенциите на Византия, че тя е цивилизована страна и някакъв варварин не може да стъпи на нейна територия.

Колега Щърбов, със сигурност това е пореднота измишльотина (недоразумение) на пишещи хора, които разбират от нещата, колкото моя милост, т.е. - абсолютно нищо ;) Бил си подведен.

Един пример: около 1161-62 г. Иконийския султан Килидж-Арслан II гостува на Мануил I повече от седмица в Константинопол. Имало е грандиозни хапки и пийки. Империята е демонстрирала своя разкош. Целта на мероприятието - госта трябвало да бъде смаян ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

Пропуснал съм тази тема.

Такъв закон никога не е имало - примерите за чуждестранни владетели, които са гостували на ромейските императори са бая, както посочват по-горе други потребители.

Не знам кой точно измисли тази щуротия, но тя се лансира като обяснение защо Йоаким, Ана-Мария и Елена отишли в Лампсак през 1235г., а Иван Асен не отишъл и останал в Калиполис. Който е съчинил обяснението обаче не си е дал сметка, че - намирайки се в Калиполис - българският цар е бил на имперска територия, защото целият Галиполски полуостров принадлежи по това време на Никея.

Така че става въпрос за поредното историографско пустословие.

Редактирано от T.Jonchev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не знам дали този "закон" или по-скоро "обичай" има нещо общо с Византия (а какво е Никея, ако не Византия в умален мащаб?). По-скоро става дума за западноевропейски обичай, според който навлизането на суверен в чужда територия автоматично се тълкува като враждебен акт. Но и това не е безусловно, разбира се. Инак посещенията между владетели биха били невъзможни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да не забравяме и не малкото случаи на гостуващи в Константинопол короновани особи от латинския Запад и Ориент в епохата на Кръстоносните походи.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...