Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува

l.jpg

19-годишен ученик реши загадка, която от 2 хил. години мъчи човечеството. Радко Котев от Националната природо-математическа гимназия представи решение на Аполониевата задача, с което изуми света на науката, съобщи в. “168 часа”.

Като ученик на Евклипт, Аполоний доразвива неговата задача да се построи окръжност, която минава през три дадени точки. Задачата на древногръцкия математик е да се построи окръжност, която се допира до три обекта. Най-интересният случай е, когато имаме три дадени окръжности и търсим друга окръжност, която се допира до тях. Именно това положение разглежда и Радко Котев.

"Мотивира ме фактът, че тази задача е трудна за математиците. Тя е поставена през 260 г. пр. н. е. и до този момент съществуват четири доказателства, които изпълняват условието окръжността да се построи с линия и пергел. В същото време Питагоровата теорема, която е също почти толкова стара, има над 100 известни решения", разказва Радко Котев за предизвикателството да решиш хилядолетна задача.

Оригиналното решение на Аполониевата задача изгаря в Александрийската библиотека.

До този момент през вековете са правени само четири опита за решение на задачата и при това от математици, останали в историята. Най-ранното решение на Аполониевата задача предлага Виет през 16 в. След него опити правят Понселе, Жергон и Петерсен. Така допреди две години, когато учителят по математика на Радко Котев споменава на своите ученици за задача, недоказана до днес

"Две години работих над проекта. Направих чертежите, но доказателствената част ми отне много време. Изчетох всичко по въпроса в интернет, в библиотеките. Не спях по цяла нощ, просто се запалих по идеята. Не мислех за нищо друго. Исках сам за себе си да открия доказателствата, не съм мислел за материална изгода", разказва ученикът. Първи с решението се запознават неговите учители. Малко по-късно идва и световното признание. Радко Котев печели специалната награда в Европейското състезание за млади учени в конкуренция с 85 проекта от цял свят. Състезанието се провежда в края на месец септември в Лисабон. След като журито на конкурса се запознава с решението на задачата, всички са убедени, че българинът не само заслужава голямата награда, но и че е променил математиката завинаги.

"Обичам тази наука, защото всичко около нас е математика. Интересно ми е как нещата са приложими на практика. Съвременните GPS системи се основават на Аполониевите задачи за определяне местоположението на Земята. Инфраструктурната мрежа на големите градове също е правена от математици. Точно в тези неща намирам предизвикателства. Математиката се прилага дори и в криминологията. Тя не е абстрактно понятие, както смятат мнозина", разказва Радко Котев. Като ученик в 12-и клас той вече има планове за бъдещето. Ще учи в Шотландия математика и информатика, пише вестникът.

  • Потребител
Публикува

Браво на момчето.

Това е време да напомня , че след като у нас беше наолжено мнението , че всичко е открито. Е време да ревизиираме.

И още ведъж браво за избора на специалност :)

  • Глобален Модератор
Публикува
  • Потребител
Публикува

Евала на момчето! Браво!

Много приятна и позотивна новина.

Дано има повече такива будни младежи - независимо от каква националност.

  • Потребител
Публикува

Бравос!

Гимназията ми е жива (нещо в което никога не съм се съмнявал)! Как беше ;), формата е временна но, класата е вечна :).

  • Глобален Модератор
Публикува

Да, гимназията ни е жива, макар че хубавото паркче около нея вече го няма, а и има някои интересни промени в учебния план. Радвам се да срещна колега. :smokeing:

  • Потребител
Публикува

Моа оси ;) (не го помня на латински ;)). Паркчето беше заради Милко Балев (знаеш). И аз следя учебния план (щерката е там без никаква намеса от мен майка и и леля и (все НМГ-ици ;))) и не съм доволен, нооо тя пък е! Значи е добре ;).

  • Потребител
Публикува

Ами поздрав тогава за най-добрата гимназия ! От post-6898-069103500 1290425610_thumb.jpg

Няма най-добра гимназия ;) (освен моята....или твоята ;)). Важното е, че имаме мислещи гимназисти ;) (абе представи си ние да имахме нет и да не ни ограничаваха (не само идеологически), лелей, ми нямаше да стъпя в даскалото ;)). Майтап. Но нека поне се опитаме да разберем децата си (не че можем и ще стане де :)).

  • Глобален Модератор
Публикува

Съществуват само шест математически задачи на хилядолетието, които все още не са решени. За решаването на всяка от тях математическият институт “Клей” ще връчва награди от по 1 милион долара.

Този институт е организация с идеална цел от Кеймбридж, щата Масачузетс. Основан е през 1987 г. от бизнесмена Ландън Клей и харвардския математик Артър Джафи. Целта на института е увеличаване и разпространяване на математическите знания и спонсориране на млади и обещаващи математици. Ето нерешените задачи:

1. Равенство на класовете P и NP

Проблемът P=NP е следният. Ако положителният отговор на някакъв въпрос може бързо да се провери, наистина ли той може да бъде бързо намерен? Например вярно ли е, че сред числата -2, -3, 15, 14, 7, -10... има такива, чийто сбор е равен на 0? Отговорът е "да", защото -2-3+15-10=0 лесно се проверява с няколко сборувания. Следва ли оттук, че е също толкова лесно да се подберат тези числа? Изглежда, че това е по-сложно, но не е доказано. Отговорът на въпроса за равенство на класовете P и NP би определил наистина ли е по-лесно да се провери задачата, отоколкото да се реши (P=NP). Или да се реши, е също толкова просто, колкото и да се провери (P=NP).

2. Хипотеза на Ходж

Тя се състои в това, че за особено добри типове пространства, наричани проективни алгебрични многообразия, т.нар. цикли на Ходж представляват алгебрични цикли - комбинации от обекти, имащи геометрична интерпретация.

3. Хипотеза на Риман

Засяга разпределението на нулите от дзета-функциите. Много твърдения за разпределението на простите числа, включително за сложността на някои целочислени алгоритми, са доказани в предположенията за верността на тази хипотеза. Докато не съществува проста закономерност, описваща разпределението на простите числа сред естествените, Риман открива, че броят на простите числа, които не са по-големи от x, се изразява чрез разпределението на нетривиалните нули от дзета-функциите.

4. Квантовата теория на Ян-Милс

Това е калибровъчна теория с неабелева калибровъчна група. Калибровъчните полета се наричат полета на Ян-Милс. Именно на основата на теорията на тези двама учени през 70-те г. на ХХ век са създадени двете крайъгълни теории за стандартния модел във физиката на елементарните частици. Става дума за квантовата хромодинамика (теорията за силните взаимодействия) и теорията за слабите взаимодействия.

5. Съществуването и гладкостта на решенията на уравненията на Навие-Стокс

Уравненията на Навие-Стокс описват движенията на гъстата нютонова течност и представляват основата на хидродинамиката. Решенията им имат много практически приложения. Но аналитичният им вид е открит само в няколко отделни случая. По тази причина все още няма пълно разбиране на тези уравнения. Решенията им често включват турболентността, която остава един от най-важните нерешени проблеми във физиката.

6. Хипотезата на Бърч и Суинъртън-Дайър

Тя е свързана с уравненията на елиптичните криви и техните рационални решения.

http://forum.uni-sofia.bg/forum/viewtopic.php?f=59&p=835026

---

Младежът е решил задачата на Аполоний.

А руският учен Григорий Перелман пък е решил някаква задача или хипотеза на Поанкаре.

http://kjelqzkov.log.bg/article.php?article_id=22690

Задачите на хилядолетието вече са с две по-малко.

  • Потребител
Публикува

:good: Съгласна.То само това ни спасява.

Надали. "Ще учи в Шотландия математика и информатика, пише вестникът. "

  • Глобален Модератор
Публикува

Браво на момчето!

Надали. "Ще учи в Шотландия математика и информатика, пише вестникът. "

Не е лоша идеята да учи в споменатото от Скуби място.

Ако учи в България ще получи диплома, но нивото на знания ще зависят само от самоподготовката му, при това ограничена от финансовите средствата с които разполага за платени курсове, а те са доста скъпи за частно лице.

Има и други ограничения при получаване на образование в България.

Пример: Ако реши да специализира информатика в областта на мейн фрейм системите - вече този тип машини се експлоатират само в някоя друга банка. Кой ще го пусне там да гледа и да ги изучава - ами няма кой. Докато в западна Европа има магистърски и докторатски програми за изучаване на Мейн Фрейм системи.

...

Преди години имаше IBMи във всеки областен град в Териториалните изчислителни центрове /ТИЦ/, управлявани от Информационно Обслужване - София. Сега тези центрове дават помещения под наем, но не изчисляват нищо.

...

С една дума - получаване на образование в университет в Западна Европа не е лоша опция.

Поздрави Б.

  • 1 месец по късно...
  • Потребител
Публикува (edited)

Защо бе , пичове , пращате момчето в Скотланд , у нас има страхотни математици , единствено в Русия нивото на математиката е по-високо от нашето .

Редактирано от Зитко
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Защо бе , пичове , пращате момчето в Скотланд , у нас има страхотни математици , единствено в Русия нивото на математиката е по-високо от нашето .

какво бъдеще смяташ, че ще му бъде осигурено тук, при положение, че на държавата образованието не й е приоритет.... Още повече, че реализацията на свръхспециализирани кадри в БГ е илюзия.

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува

И да ни е приоритет образованието, а това няма как да стане при положение, че сме толкова бедни, колкото сме сега, възможностите на Запад винаги ще бъдат по-добри. За съжаление, сме обречени да губим най-умните си хора заради това, няма как.

  • Глобален Модератор
Публикува

Би могло да има образование и без толкова много пари, но това е свързано с такава мащабна промяна на политиката, че просто не си го представям.

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува

Доказателството наистина е впечатляващ резултат, но тук трябва да отбележим, че той не е решил нерешен проблем, а такъв който вече има 4 доказателства.

Това само го казвам, само за да не останете с погрешното впечатление, че задачите, които изброи Историк са от същия ранг. Най-вероятно, ако на тези задачи бъде намерено решение, то последното ще бъде поне 100 страници дълго, като в него е много вероятно да присъстват термини като "кохомологии на Чех", "квазипроективно многообразие", "Банахово пространство" и др. Неща от които аз нищо не разбирам - просто математиката е огромна област и някои подраздели (примерно "Алгебрична геометрия") изискват дълги години учене (примерно споменатата изиска поне 5 години допълнително обучение, след като завършите висша математика).

  • Потребител
Публикува

Хмммм, все пак е гимназист и не е получил Нобелова награда. Ма има време :), то и аз израстнах с идеята, че няма български нобелист и след първите успехи в химията бях номиниран .... хаха само в семейството разбира се.

  • Потребители
Публикува

За мен като пълен лаик звучи като страхотен успех да намериш пето работещо решение на задача, която стотици години има четири такива. Човек с такова ученическо постижение утре може да се окаже много успешен рационализатор.

  • Глобален Модератор
Публикува

Хмммм, все пак е гимназист и не е получил Нобелова награда. Ма има време :), то и аз израстнах с идеята, че няма български нобелист и след първите успехи в химията бях номиниран .... хаха само в семейството разбира се.

Мисля, че няма Нобелова награда за математика...

Има една забавна историйка свързана със съпругата на Нобел.

Дамата напуснала Нобел заради математик. Като резултат от това аморално деяние, при учредяването на наградите за наука, Нобел не заделил фонд за открития в математиката, наказвайки по този начин всички математици за вечни времена.

:lac:

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!