Отиди на
Форум "Наука"

Въртене на кучета / еакг забранен обичай/


Recommended Posts

  • Потребител

Междо другото следях и таз дискусия ;). В никакъв случай не съм защитник на Дънов, а за Ванга си имам даже отрицателно мнение. Ама поповете участващи бяха толкоз напористи, че чак ми се прииска да взема участие ;). От това което казаха разбрах, че съм антиХрист, щото не признавам Христос. Само кат пророк го признавам де, но не и за божи син, камо ли за Бог.

По отношение на децата - противопоставих се когато дъщеря ми беше малка и до сега го следвам! Когато ТЯ реши каква религия ще избере, тогава и ще направим нужното. На 6 годинки (не че съм я питал, малка беше, каза: Ако ще ме кръщавате - аааа без!). Преди година реши, че трябва да се кръсти, аз и разясних каква стъпка приема, мисля, без да насаждам мнение. Но се постарах да засегна основното - догмите, разликите в християнството и от къде произлизат. Реши да изчака ;). Но това си е тайнство, за тез дет го приемат! Нали?

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 187
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОПУЛЯРНИ ДНИ

  • Потребители

Абе права е Лилава, ама нейсе.

Какви вярвания? Някой вярва ли, че ако врътка псе над главата си и го бухне в гьола, ще си докара здраве, щастие и чувал с пари. Мъртъв спомен от мъртви вярвания и дебелащина, това е тричането днес. Ако пък някой вярва, че ще си докара туристи в калното село като мята песове в барата, това може и да мине за някакъв вид вяра - все едно да вярваш в Дядо Коледа е.

Да се тормози животно без никакъв реален смисъл, е просто глупаво. Тук дори няма суеверие, има само неприкрита селтащина. Ама то животното не било пострадвало много. Е, така е. Те и децата не пострадват като им плеснеш един зад врата. Айде да почнем да попляскваме деца по вратлетата за здраве.

Да заколиш прасе за храна - разбирам. Да вържеш мартеница на козата си - разбирам. Да убиеш бик, защото си http://www.youtube.com/watch?v=z6oWKxmzRvY, и рискуваш и собствената си кожа - даже и това разбирам.

Но да се правиш на бабаит, за да връткаш някое пале във въздуха, а после да го метнеш във вирчето и да обявиш подобно действие за безценен народен обичай... е, не бих си помислил много хубави неща за народ, който държи на такива обичаи.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

А кръщането? То да не би да е възвишено и хуманно? Да потопиш горкото бебе в котела? Без да му предоставиш избор някъкъв? Т.е. да го изчакаш, и да му обясниш и тогаз ТО да вземе решение. Това да не е по- хммм хуманно от тричнето? Хем става въпрос за децата ни.

Не разбирам това какво общо има. Но щом питаш, ще ти отговоря.

Не го намирам за правилно, разбира се. Имам дъщеричка на 3 годинки, на която не бих го причинила:) Но със сигурност ще я запозная с този и други ритуали като част от християнството, за да направи избора си сама, когато порасне. Така не го намирам за жестоко.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Разбира се, че е права! Ама и аз съм прав нали? Че попа, ако те окади с кндилницата нищо няма да се случи, че ако се прекръстиш пак същото. Че ако сложиш на гроба кола, ракия, вино, баница и т.н. само кучетата ще са доволни. Ама слагат се нали! И това е традицията!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Разбира се, че е права! Ама и аз съм прав нали? Че попа, ако те окади с кндилницата нищо няма да се случи, че ако се прекръстиш пак същото. Че ако сложиш на гроба кола, ракия, вино, баница и т.н. само кучетата ще са доволни. Ама слагат се нали! И това е традицията!

Може и така да е, Митак, кой знае. Въпрос на вяра е. Но тези традиции не са подплатени с брутални действия към беззащитни същества. Това именно намирам за недостойно.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Какви вярвания? Някой вярва ли, че ако врътка псе над главата си и го бухне в гьола, ще си докара здраве, щастие и чувал с пари

Това си е проблем на вярващите. Мен не ме интересува дали ще въртят кучета, котки или мишки. Налице имаме традиция; цитирах и упоменатия обичай, който е част от други ритуали свързани с кукерските игри; имаме хора, които си ги спазват.

Ако триченето ти изглежда по-зловредно и ужасно от коридата - ок, всеки си има право на мнение. Но в случая няма никакво нарушение на закона /който и да е той/, така че цялата медийна кампания срещу селяните си беше още по-голяма дебелащина. И срамна при това.

За мен лично въпросът е изчерпан. Тази тема беше актуална преди три седмици. Сега и да го мъдрим и бисери да ръсим - след дъжд качулка. Както видя - никакви последствия за 'мъчителите' няма, което показва, че скандалът беше моментна провокация, както и случаят с лекарите от Горна Оряховица.

Догодина всичко ще се повтори. Ако правителството има проблем, 'кучетата' пак ще се разлаят. Циркът ще започне отначало. И ако не ни е писнало, ще подемем полемиката пак. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не разбирам това какво общо има. Но щом питаш, ще ти отговоря.

Не го намирам за правилно, разбира се. Имам дъщеричка на 3 годинки, на която не бих го причинила:) Но със сигурност ще я запозная с този и други ритуали като част от християнството, за да направи избора си сама, когато порасне. Така не го намирам за жестоко.

Браво! Леда се пука господа съдебни заседали, леда се пука! Само един съвет (абе мразя да давам съвети, когато не ми ги искат, но все пак съм....по-голям ...по възраст разбира се ;)).

Не само с ритуалите, а и с религиите и тяхните вариации.

А общото е, че даже в Православието има ритуали, езически и бих казал антихристиански.

Сега по темата. Загрижили сме се за бедните кучета, а за бедните деца, дето нямат избор не сме нали? Правим се на хуманни, а не гледаме, че Православието прави "тричане" над невинни младенци. Защото не знаем какво желаят те, не знаем какъв шок е за тях, не знаем дали е полезно. А вярваме в сребърния купел (всъщност отдавна няма сребърни, най-много сребърна паричка), и в поръсването на попа, т.е. в ТРАДИЦИЯТА!

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Дори и днес турците наричат християните "необрязани кучета".

Зигмунд Фроид - "Психология на религията"

Това какво общо има с темата?

Айде без плитки опити за разпалване на етническа нетърпимост. :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Може и така да е, Митак, кой знае. Въпрос на вяра е. Но тези традиции не са подплатени с брутални действия към беззащитни същества. Това именно намирам за недостойно.

Какво значи брутални? Какво беззащитни и какво същества? Пишеш въпрос на вяра е! Ами от къде знаеш, че тез хора не вярват. Можем да се смеем над тяхната, ама знаеш ли колко се смеят над нашата? Да кажем, че са простаци, за дето мислят, че с "тричането" ще ги излекуват. Ами целокупния БГ народ, който даже не вярва, а кръщава синовете и дъщерите си? И не само БГ. Не заради вярата, а именно зарди традицията, да ме прости Глишев, ама аз и анкети съм правил и съм се интересувал. Още по татово време.

Ценното в този пост е именно - въпрос на вяра е! Не коментираме медиината реакция, мненията на "експертите", а именно реакцията на хората, които въпреки целия негативизъм и липса на каквито и да е ....хммм финикийски знаци, си застанаха зад обичая, сиреч традицията.

Утре може и кукерите да забраним, щото дрехите са им от кожи! Няма начин да имаш кожа без да убиеш животно!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Браво! Леда се пука господа съдебни заседали, леда се пука! Само един съвет (абе мразя да давам съвети, когато не ми ги искат, но все пак съм....по-голям ...по възраст разбира се ;)).

Не само с ритуалите, а и с религиите и тяхните вариации.

А общото е, че даже в Православието има ритуали, езически и бих казал антихристиански.

Сега по темата. Загрижили сме се за бедните кучета, а за бедните деца, дето нямат избор не сме нали? Правим се на хуманни, а не гледаме, че Православието прави "тричане" над невинни младенци. Защото не знаем какво желаят те, не знаем какъв шок е за тях, не знаем дали е полезно. А вярваме в сребърния купел (всъщност отдавна няма сребърни, най-много сребърна паричка), и в поръсването на попа, т.е. в ТРАДИЦИЯТА!

Аз пак ще попитам по какъв начин едното оправдава другото?

Макар че не си прав. Знаем много добре какво причинява кръщението на едно бебе - не повече от ежедневното къпане в баня. Те и тогава се дерат, ама на, мием ги :biggrin:

А за коридата... Хм, заредена е с толкова храброст, дързост, решителност... Може би това е причината да получава подкрепа. Не и моята, разбира се. Възхищавам се на тореадорите, че как. Но не и на матадорите. Намирам го за жестоко, но мога да видя и оценя храбростта и героизма, който се демонстрира. Всичко това у тричането на кученца го няма. Направо сме като испанска пародия :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дори и днес турците наричат християните "необрязани кучета".

Зигмунд Фроид - "Психология на религията"

Аз пък наричам турците рязани бургии :whistling:

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Утре може и кукерите да забраним, щото дрехите са им от кожи! Няма начин да имаш кожа без да убиеш животно!

Да убиваш животни не е забранено, освен ако не са защитени видове, така че и носенето на кожи не може да бъде. Забранено е (със закон!) умишленото причиняване на страдание.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

КУКЕРОВДЕН (ПЕСИ ПОНЕДЕЛНИК, ЧИСТ)

Това е първият ден от Тодоровата неделя, когато става символичното „бесене" на кучетата, което според народната вяра ги предпазва от болестта бяс. От този ден през цялата неделя в Южна и източна България играят кукерски игри. Кукерите — маскирани момци, обхождат всички къщи в селището за здраве и плодородие, а стопаните ги даряват богато. Накрая кукерската дружина символично заорава и засява „кукерската нива" на мегдана сред селото, като изгонват злото и предопределят благополучие за селището и негови-те жители. А кукерската булка или „хаджибабата" (както в някои райони наричат предводителя на кукерите), изпра-вена върху хомота на запрегнатите „волове-кукери" благославя:

- "Слушайте мало и голямо! Там дето са играят кукерски игри - здраве и Берекет да има! Колкото са на мойта риза жичките — толкова да са ви жълтичките, както са роят пчелите - тъй да са множат децата, колкото е на морето пясъка - толкоз да ви е в къщи врясъка! Да потъне в дън' земята злото и да царува доброто!"

Празникът завършва с вито кукерско хоро на мегдана.

А от ония времена и легенда е останала:

„Един баща приготвил кукерски такъми на сина си, гледал кукерската игра и думал: „Скачай, сине, скачай, момчето ми! Та да се народи дето рало ходи и овца блее. Да се оплоди тая пуста черна земя, дето отколе зли сили са я газили... Ех, моят дядо ми разправяше, че много отдавна земята на българите била райска градина. Щедро разтваряла своите недра и дарявала хората с плодовете на техния труд. всички живеели щастливо, управлявани от добър и мъдър владетел. То и името му било такова - Добродор се наричал. Уважавал топ съседните владетели, а и те го почитали. Затуй мирно и щастливо живеели людете в неговото царство.

Завидяла на щастието му дъщерята на Северния владетел — Злияна, че нишан му пратила, а топ любел друга девойка и решила да му отмъсти. Зла магия сторила - който мъж впрегне добитък в хомот и разоре земята, докато се прибере от нивата в къщи, главата му да бабичаса и да умре!

Измрели много животни и хора. Почудили се добродорци какво да сторят, че пролет идвало, а земята напукана, чакала да бъде разорана и засята. Поболял се и владетелят от мъка. Слабост сковала мощните му мишци и топ легнал болен. Минали седмици. Неговият стар баща като мислил как да му помогне, най-накрая измислил. Свикал топ всички мъже в царството и им наредил да одерат коките на всички умрели животни, да си направят волски маски, да се облекат в женски дрехи, да опашат звънци на кръста си и да отидат по нивите, да се впрегнат в хомотите и да разорат Земята.

Както рекъл бащата, така и сторили мъжете. Ощавили коките, изработили маски, с които покрили лицата си, за да не ги засегне магията на Злияна. Тъп успели да разорат и засеят земята. Надхитрената зла магьосница се пукнала от яд. Този ден станал празник за хората на Добродор. Оттогава по българските земи зададе ли се пролет, звън-ват хлопатари и тюлюмбеци и мъжете се сбират. Преобличат се в женски дрехи, маскират се и тръгват да благословят земята за повече спор и берекет през годината и скачат, скачат, да се оплоди земята ни.

Затуй скачай и ти, сине, скачай, момчето ми! Да се роди дето рало ходи и овца блее"...

Следващите дни в седмицата народът определя като черни. Черен вторник - наричат го още сух, глух, усовски и се смята за най-лошия от всички вторници през годината. Луда (тримирна, преговяла) сряда - празнуват за предпазване от лудост. На въртоглав четвъртък жените не навиват прежда, не мотаят с мотовилки, за да предпазят хората и добитъка от въртоглавие и шемет. Черен петък се смята за най-лошия от всичките дванайсет черни петъци през годината. жените в тоя ден не се мият, не се сресват и вретено не хващат. Чак в съботата е празник.

http://horo.bg/index.php?menunode=5&show=material&materialid=324

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Относно 'умишленото причиняване на страдание при животните' - това е доста абстрактно понятие. Ако кучетата страдат от триченето /впрочем не е лошо някой да ги попита дали това е така :bigwink: /, то какво да кажем за конните надбягвания, които също причиняват невъобразимо страдание на конете - яхват ги някакви изроди, забиват им шпори в хълбоците, разраняват им устата с юздата, че и на всичкото отгоре ги гонят като изоглавени от точка А в точка Б без никакъв смисъл. Ама нали... то такова традиция. Пък и заредена с толкова 'храброст', 'дързост', 'решителност'... Но нали уж пред закона всички традиции са равни. :laugh:

A пък тия са направо за отстрел:

http://www.vbox7.com/play:d7a880d1?r=google

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Е, поне децата очевидно се кефеха :unsure:

Какво да се прави, има и такивародители. Някои прегряват децата си от престараване, търчат след тях с филиите, когато са злояди, или пък, както в случая, са безотговорни пубери. Това обаче, ако някой го причини на чуждо дете без позволение... и тричането му е малко :laugh:

За коня бягането е жизнено необходимо. Но дори и там (конните спортове) има правила и изисквания, които целят именно предотвратяване на страдание и травми у животните. Това уважение на животните, които са допринасяли полза, датира от дълбока древност. "Експлоатирали" са ги, да, но в замяна са ги и уважавали, зачитали са достойнството им, така да се каже. Защо ли не следваме подобна традиция:(

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И кучетата се кефеха /за децата не съм много сигурен/. Ако кучетата бяха изнервени или уплашени - щяха да хапят. И при тричането си имаше обезопасителни мерки /река и мрежа/. И мотивът на селяните също е благороден - грижат се за здравето на кучетата, да не хванат бяс. Иначе побеснялото куче ще нахапе добитъка и хората, а това допреди век, без ваксина за бяс си е било смъртоносно. Така че разлика няма.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Лила и Глишев, четете по надолу за да разберете смисъла на бесенето, триченето или люлеенето на кучетата.

Това дето го е пуснал Последния римлянин, е малко описание на обичая, но то също е загубирло първоначалния смисъл на обичая. Кучетата се въртят не за да се излекуват от болеста Бяс, а за да се излекуват от това да не са бесни, тоест за да не са лоши!

Традицията е част от Кукеров ден или Песи понеделник, като това са празници, които са част от една група празници с които се посреща пролетта и се изпраща зимата. Кукеров ден, Тодоров ден, Зарезан, Ората Копата, всички тези обичаи са за гонене на злото на зимата. Това Зло, не е някакво имагинерно, дяволско или магично зло, а е било много обикновенно и тривиално зло, което е касаело хората в миналото. Това зло са всички зли неща, които е можело да се случат на селянина в края на зимата - вълци да му изядат добитъка, да се разболее, да му умрат животните, да му се запали къщата, и разбира се селските помияри, в някой снежен ден, да го нападнат и да го нахапят или изядат. Това са неща които реално са се случвали и точно против тях са били насочени всички обичаи. Точно през този период българите са извеждали добитъка навън, като кушиите са били подготовка за новия военен сезон. Съответно точно през този период вълците са активни, като именно преди Трифон Зарезан има и няколко Вълчи дни.

За да изгонят вълците съответно българите са слагали звонците и маските, палили са по една факла и са тръгвали по селата и дворовете. Съответно с шум и огън от домовете са прогонвани всякакви лоши твари като лисици, мишки, вълци и кучета. Стопаните давали на кукера стари дрехи и боклуци които били събирани в каруцата, и след това били палени насред селото с което се изгаряли болестите. Накрая домакините за награда давали храна и пари на Кукера.

Една от дейностите на Кукера, който реално също е Куче (Кукура - куче; Санскр.) или по-скоро Песоглавец, е да гони кучетата. И кучетата наистина бягат, както от кукерите, така и от Мечката в обичая. Имам преки наблюдения върху това как кучето на братовчед ми бяга когато той си облече мечата кожа или кукерските кожи и маската, като в такива случаи кучето някак си забравя кой го храни и бяга като лудо.

Според описанието на Странджанския обичай на триченето, рано сутринта на Кукеров ден хората се събирали, на близката бара, а ако няма бара, изкопавали ров и го пълнели с вода. След това тръгвали на лов из селото и хващали колкото се може повече селски кучета. Водели ги на на барата и там ги тричели/въртели. Едно време обаче въртенето не било бавно като по днешните клипове, а било бързо, като съответно от това въртене кучетата им се завивал свят, повръщали и даже се осирали, а накрая падали в ледената вода. Хората, които били заобиколили трачилото викали с все сили, като съответно след като кучето излезнело от водата хората почвали да го гонят и бият, докато избяга надалече. Тоест хората взимали страха на кучетата и такива тричени кучета вече не се завръщали в това село.

Както се вижда, обичая в миналото се е отнасял пряко към прогонване на селски кучета - помияри, а не се е отнасял за домашните кучета. Разбира се на ритуала са подлагани и зли домашни кучета, но като цяло той е бил насочен към селските помияри, които често през зимата се увълчвали.

В днешно време примери за такова увълчване на помиярите имаме много, като има дори случаи на улични псета в глутници, които нападат и дори убиват хора.

Глутница озверели кучета нападна и разкъса 5-годишно момиченце в разградското село Сушево вчера. http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=257489

Страховитата сцена се разиграла около 10 часа до хлебярницата в центъра на селото пред неколцина ужасени свидетели. По това време малката Кристияна и майка й гостували в къщата на баба й. По някое време детенцето излязло на улицата и песовете се нахвърлили върху него.

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами хубаво, законът е категоричен - глоба :bigwink:

Не искам да съм на мястото на прокурора защитаващ закона :book:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Е, по-полечка. Премятането на деца през глава още не е обявено за традиция.

А побеснялите кучета така или иначе ги убиват. По-хуманно е от тричане, чиято лечебна сила е и мит отгоре на всичко.

Някои кученца се напикават по време на тричане. Дали е от кеф :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Някои кученца се напикават по време на тричане. Дали е от кеф :unsure:

Те и някои хора се напикават на Пратера и Дисни ленд, а и пари са дали :tooth:

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Мисля, че днес вече тези неща са излишни. И коридата, и кучешкото въртене, и пр. (Излишно е, разбира се, и притеснението на западните природозащитници - кучетата са си живи и здрави и това е).

От пържолите не се отказвам. Домашното животно съществува, за да бъде убито и изядено. Ако не ги бяхме развъдили и не ги ядяхме, въобще нямаше да ги има.

Но чак пък сега да е особено нужно да се въртят кучета...

Виж скачането във водата, което Глишев описа, е друга работа. Кучето е такова животно, че следва шефа на глутницата където и да отиде той. Та, като скача стопанинът му във водата и то с него, това е за здраве.

Другото не е толкова нужно. Ние колко традиции забравихме български, та останаха кучетата на странджанските села.

Знаете ли отде идва изразът "той коли и той беси"? Това не значи, че въпросъният субект е всевластен - пълният израз е "той коли и беси кучето в тяхното село". Това са древните гадания над кучета. Интересно ми е от гл.т. на шаманизма каква е работата с това въртене. Шаманите се въртят, дервишите се въртят, какво кара пък нашите два въртят, а в миналото явно и да колят и да бесят кучета?

И чисто медицински - това може ли да предпази кучето от заразата на беса?? Не може. Е тогава няма за какво да ги въртят.

Редактирано от КГ125
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Лила и Глишев, четете по надолу за да разберете смисъла на бесенето, триченето или люлеенето на кучетата.

Това дето го е пуснал Последния римлянин, е малко описание на обичая, но то също е загубирло първоначалния смисъл на обичая. Кучетата се въртят не за да се излекуват от болеста Бяс, а за да се излекуват от това да не са бесни, тоест за да не са лоши!

О, това променя всичко. Каква доблест, какви древни умения само! :laugh:

Разбирам защо са го правели преди векове. Не разбирам само къде в съвременното практикуване на този "обичай" съзряхте повод за национална гордост :head_hurts_kr:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Те и някои хора се напикават на Пратера и Дисни ленд, а и пари са дали :tooth:

мани, на тоя Пратер имаше някаква лостария, дето така ме трична, че се почувствах като Артър Дент на път за вогонски кораб. Добре че предвидливо бях изпил две бири:)))

Booster-in-Prater.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Другото не е толкова нужно. Ние колко традиции забравихме български, та останаха кучетата на странджанските села.
Абе някои хора си пазят традициите, а други - не. Това е ситуацията.

И недей да ми философстваш дали триченето пази от бяс /то и половината попски ритуали не ни пазят от Сатаната/, а ми кажи има ли виолейшън на нелепия закон за защита на кучетата /защото той определено не е писан за животните като цяло/ или не? :smokeing:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Клипче, постнато от Елемаг в темата за Япония, демонстриращо как се постъпва с приятел в беда. Учете се!:)

http://www.youtube.com/watch?v=J3TM9GL2iLI&feature=player_embedded

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...