Отиди на
Форум "Наука"
RIZAR

Издаването на едикта на император Галерий през 311г.

Recommended Posts

Преди 1700 г. се приема първият документ, който слага край на борбите между християни и нехристияни. Това се случва не в Рим, а в нашите земи - в най-древната столица на Европа по думите на историците - Сердика или днешна София. “Едиктът на император Галерий е издаден на 30 април 311 г. тук в Сердика. Той е единствен по рода си документ, който формулира идеята за религиозна търпимост и прекратява антихристиянските гонения ”, разказват експертите от сдружение “Сердика Сакра”.

По това време земите ни са под управлението на Римската империя. Тя е разделена на четири области, всяка със свой наместник. Едната от тях е точно Сердика, в която начело е Галерий. “Той е от наш стар род, който е живял още преди това тук - траките. Не случайно е говорил на тракийски, а не на официалния латински. Роден е тук, както и умира в Сердика”, обяснява историята му Петко Атанасов от сдружението.

Едиктът се оказва делото на живота му, защото отразява драмата и в обществото, и в личния му свят. Самият Галерий не е християнин (като всички управници), а съпругата и тъща му са. Според някои учени владетелят издава историческия документ под влияние на тежката си болест - умира пет дни след приемането му.

“Но е факт, че едиктът е повторен две години след това в Милано, а малко по-късно и император Константин Велики приема християнството като официална религия”, разказва Атанасов.

За да подчертаят значението на това историческо събитие, което се случва точно тук, той и колегите му от “Сердика Сакра” ще организират цяла година чествания за годишнината на едикта. Когато разбрала за идеята им, кметът на София Йорданка Фандъкова дори сама пожелала да се включи.

На самата дата на приемането на едикта, 30 април, тя ще изнесе доклад пред Общинския съвет за “Приноса на Сердика в процеса на изграждане на европейската идентичност”. Освен това е поканила и кмета на Рим да дойде у нас, за да присъства на някои от честванията.

От “Сердика Сакра” са подготволи и проекти за юбилейни монети, плакет, както и паметник в центъра на столицата. И на трите ще присъства образът на император Галерий, но другите идеи все още се доуточняват. Засега планът е да се направи паметник на площад “Николай Гяуров”.

Макетът му представлява три призми, стоящи една до друга, а на върха им да има двоен кръст. Тук отново ще е ликът на Галерий - или като барелеф, или като орелеф.

“На стените ще бъде изписан текстът на едикта на трите езика - български, гръцки и латински. Паметникът няма да има лице, а ще е раздвижена фигура. На задната част всяка година ще почнат да се изчукват имената на раннохристиянски мъченици, които са загинали заради вярата”, обяснява Атанасов.

Той и колегите му работят от години, за да покажат на всички в страната колко древна и важна история имат. “Искаме да заразим и други хора, на които им е омръзнало да им се обяснява колко са непълноценни и неспособни”, казва Петко Атанасов. И допълва: “Всъщност София е доайенът на европейските столици - с почти 10 000 г. непрекъсната история.”

1_119.jpgТЕКСТЪТ НА ЕДИКТА*

1. Между останалото, което ние постоянно правихме за ползата и благото на държавата до този момент от наша страна, ние искахме изцяло да управляваме в съответствие със законите на предците и обществените принципи, а също да се грижим за това християните, които оставиха пътя на своите прародители, да се върнат към благите мисли.

2. В резултат на това християните бяха обхванати от толкова неразумно стремление, че престанаха да се подчиняват на древните обичаи, установени за тях от предците, а по собствена воля и по собствено желание си измислиха закони, които и съблюдаваха, обединявайки със своята неразумност различни народи.

3. Накрая, когато последва нашето предписание за това те (християните) да се обърнат към древните постановления, много му се подчиниха от страх, (а) много бяха екзекутирани.

4. И понеже твърде много (християни) упорито не оставяха своите убеждения и при това ние видяхме, че както не се отдава дължимата почит на небесата, така не се уважава и християнският бог, по съображение на нашата най-мека кротост и съгласно с постоянната любов ние сме готови да окажем снизхождение на всички хора без ни най-малко колебание, разпространявайки нашето великодушие, ние постановихме християните отново да живеят свободно и да устройват своите събирания, но по такъв начин, че никой от тях да не нарушава реда.

5. С друго послание към съдиите ние възнамеряваме да укажем, какво те трябва да правят. Ето защо по нашето великодушие нека те (християните) да молят своя бог за нашето спасение, за нашата държава и за себе си, за да може навред държавата да бъде невредима и хората безметежно да живеят в домовете си.

*Превод на латинския текст на Лактанций

Share this post


Link to post
Share on other sites

Какво нареди император в Сердика преди 1700 г.

Image_731776_5.jpg Арх. ХРИСТО ГЕНЧЕВ

Дали София може да покаже на света своята религиозна толерантност днес така, както го е правила и преди 1700 години по времето на император Галерий? Този въпрос коментира арх. Христо Генчев по повод мащабните разкопки на антична Сердика в центъра на съвременния град, които се осъществяват заради строежа на метрото.

Можем не само да заявяваме и онагледяваме религиозна толерантност, а и да представим Сердика като нейния първи европейски кълн - предлага авторът.

"Нашето досегашно желание е да приведем всичко в разбирателство със старите закони и с римския обществен ред, така че даже и християните... да могат публично да осъществяват своите (досега) тайни сбирки..."

С тези думи преди 1700 г., на 30 април 311 г., император Галерий (отсамдунавски) дак обявява Едикта за (религиозна) толерантност.

Пет дни по-късно той умира (и вероятно изгарят тялото му) в Сердика (1), където (наблизо) е и роден (2). Това за мнозина западни автори (3) е основание да го нарекат едикта (= известие, заповед, лат.) Сердикийски.

Сердикийски е и защото едиктът е последният опит - помирение (с християнския Бог) на Галерий, от когото той очаква опрощение/изцерение на мъките, които изтърпява през последните дни на сердикийската си агония. Така завършва животът на един щур, своенравен, силен и необуздан персонаж (античен "шоп"), който на мястото на Римската иска да създаде (отсамдунавска) Дакска империя (4) и даже се захваща да опустошава италийските земи.

Темата на този текст е друга: София осъществява сега най-големия от столетие насам културен проект. По мащаба на строителството в/под археологичния резерват "Сердика-Средец" начинанието може да се сравни с годините 1952-1956, когато бе изграден софийският център.

Различното днес е, че ако бъдат осъществени, шансовете за култивирано представяне на едно епохално събитие могат да ни отпратят далече по-напред и по-високо както от собственото ни минало, така и от станалия вече банален архитектурен провоавангардизъм на нашето съвремие/обкръжение.

Можем не само да заявяваме и онагледяваме религиозна толерантност, а и да представим Сердика като нейния първи европейски кълн, какъвто тя и е. Император Галерий и годината 2011 ни предлагат тази възможност.

(1) - www.Roman Colosseum - info/roman-imperors/galerius .htm

(2) Encyclopaedia Britannica (1911)

(3) Sordi, Marta. I Cristiani e L'Imperio Romano, www.laperfettaletizia.com

(4) - www.thracia.eu

Share this post


Link to post
Share on other sites

София може да покаже нещо на света, само не разбрах защо Галерий да е от "стар наш род".

Иначе символиката на това нещо е добра.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не знам , какво е в действие , само ще кажа, че по отношение на т.нар. илирийските или балкански ромейски императори има индикация на пълно бездействие от страна на българските историци. Иженареченнаго академик Гюзелев, покрай тоталната си редакция на анхроничната си книга за "хан" Борис, можеше да даде един превод от латински да речем ,не че не го знае, но някак си не му се пасва на цялата ханщина.

До днес , дори не е преведен текстът на български на самия документ.

Засега ще нахвърлям основните детайли по едикта, а после ще отправим поглед и върху очертаващото се както винаги българско разделение по отношение на този въпрос.

Какво искам да кажа, значи едната група се сформира именно около дамгосаните т.нар. "автохтонци" (под егидата на кметицата Фандъкова) ,а другата ще е свързана с Богословския ф-т на Софийският у-тет.

Горната илюстрация е отразяване на събитието от страна на богословските страни.

Edikt 2.doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Хубав указ:) Но не видях нищо в него, което да дава основание авторът на текста да сочи, че Галерий е от "стар наш" род.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Хубав указ:) Но не видях нищо в него, което да дава основание авторът на текста да сочи, че Галерий е от "стар наш" род.

Не ми се ще да пращаме темата в историческо моделиране, КГ , но знаеш, че има български хроники , които пишат ,че българите са "даки". :post-70473-1124971712: Оттам е асоциацията, че Дакския император, същия, който искал да транслира Римската империя в Дакска, може да е от "наш род". :bigwink:

Това на въпроса. Дали някой вярва на българските хроники или хрониките са неверни , това си е отделен въпрос. :hmmm:

"Даките са определени като предци на българите (!), което свидетелства, че преводачът е имал предвид идването на българите на юг от Дунав, докато по-рано те са живели на север от голямата река."

http://liternet.bg/p...vlov/prevod.htm

ЗА СТАРОБЪЛГАРСКИЯ ПРЕВОД НА "ИСТОРИЯ НА ЮДЕЙСКАТА ВОЙНА" ОТ ЙОСИФ ФЛАВИЙ

Мария Спасова, Пламен Павлов

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не ми се ще да пращаме темата в историческо моделиране, КГ , но знаеш, че има български български хроники , които пишат ,че българите са "даки". :post-70473-1124971712: Оттам е асоциацията, че Дакския император, същия, който искал да транслира Римската империя в Дакска, може да е от "наш род". :bigwink:

Това на въпроса. Дали някой вярва на българските хроники или хрониките са неверни , това си е отделен въпрос. :hmmm:

"Даките са определени като предци на българите (!), което свидетелства, че преводачът е имал предвид идването на българите на юг от Дунав, докато по-рано те са живели на север от голямата река."

http://liternet.bg/publish13/p_pavlov/prevod.htm

ЗА СТАРОБЪЛГАРСКИЯ ПРЕВОД НА "ИСТОРИЯ НА ЮДЕЙСКАТА ВОЙНА" ОТ ЙОСИФ ФЛАВИЙ

Мария Спасова, Пламен Павлов

какви хроники?

Share this post


Link to post
Share on other sites

какви хроники?

Ресавски, не четеш постовете, а и е извън темата.

В темата ми бе зададен въпросът защо даките са "наш род" , асоциативно показах, как даките могат да се приемат за "наш" род.

Ако искаш можеш да пуснеш и тема- "Топосния континюитет на българите със старите балкански староседелци в/според българските хроники " , даже не е за отдел историческо моделиране, освен разбира се ,ако нещата не тръгнат в желаната посока:head_hurts_kr:.

Толкова за даки и прабългари, да се връщаме на едикта.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не ми се ще да пращаме темата в историческо моделиране, КГ , но знаеш, че има български хроники , които пишат ,че българите са "даки". :post-70473-1124971712: Оттам е асоциацията, че Дакския император, същия, който искал да транслира Римската империя в Дакска, може да е от "наш род". :bigwink:

Това на въпроса. Дали някой вярва на българските хроники или хрониките са неверни , това си е отделен въпрос. :hmmm:

"Даките са определени като предци на българите (!), което свидетелства, че преводачът е имал предвид идването на българите на юг от Дунав, докато по-рано те са живели на север от голямата река."

http://liternet.bg/p...vlov/prevod.htm

ЗА СТАРОБЪЛГАРСКИЯ ПРЕВОД НА "ИСТОРИЯ НА ЮДЕЙСКАТА ВОЙНА" ОТ ЙОСИФ ФЛАВИЙ

Мария Спасова, Пламен Павлов

Малко география няма да навреди на историците: Средиземна Дакия е била на юг от Дунава, горе-долу чак до София.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Интересно би било да продължим тази хубава старичка темичка -

Когато "даките'' отдавна се изпарили - уж, още след Траяновите войни и офейкването им към сарматските земи в Скития (дн. Украйна) и тъкмо по време на кампаниите на готите на конунга им Книва през 249-251г. , всъщност само десетина години по-късно в Сердика избухва въстанието на Регалиан , считан за потомък на не кой да е , а на царя на "ИЗЧЕЗНАЛИТЕ" ДАКИ - ДЕЦЕБАЛ, чиято историческа памет е не само изчезнала за тези 150г., но превърнала се в легендарна и служеща, като знаме за борба.

Тази борба е наречена Де Белум Сердиценс - De Bellum Serdicense !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Митологии - всякакви, а какво по-добро за един узурпатор да има претенции за законност.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Митологии - всякакви, а какво по-добро за един узурпатор да има претенции за законност.

Разбира се Романе, че са митологии, но кое чуждо население ще се хване на митологията на чужд нему и неизвестен цар ???

Днес , ако кажеш на един манго ,че ти си правнук на Мазепа той ще тръгне ли след теб в Украйна ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

пак ти казвам да не пишеш глупости, които нямат нищо общо с темата. Иначе всеки бунтовник си измился някакво родословие, за да бъдат претенциите му основателни. Последователите му пък това хич не ги интересува, дали е потомък на благородници или не. Те просто искат легитимация на въстанието си.

Редактирано от Last roman

Share this post


Link to post
Share on other sites

пак ти казвам да не пишеш глупости, които нямат нищо общо с темата. Иначе всеки бунтовник си измился някакво родословие, за да бъдат претенциите му основателни. Последователите му пък това хич не ги интересува, дали е потомък на благородници или не. Те просто искат легитимация на въстанието си.

Пак ти казвам да не мислиш, като на Дан Браун сестра му, а да прецениш, че никой няма да тръгне след някаква легитимация на никому неизвестен и чужд владетел.

Дакът Галерий нямаше да казва, че ще превърне империята от Римска в Дакийска, ако няма никакви даки насреща му.

Galerius in Dacia haud longe a Serdicа natus

И това не става въпрос само за просто преместване на името на империята на някаква си провинция, а е свързано с дълбоко известната памет за цар Децебал властвал над даките.

Olim quidem ille ut nomen imperatoris acceperat, hostem se
Romani nominis erat professus cuius titulum immutari volebat;
ut non Romanum imperium, sed Daciscum cognominaretur―
— Lactantius.De mortibus persecutorum.XXVII. 8.In.: LactantiusOpera.Ed. O. F. Fritzsche, Leipzig, 1844. //

Все едно да им кажеш на американците, че са победили Русия, но ще преименуват държавата си на Русия, защото тя е станала тяхна провинция.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Сега пък скочи на другия пияница, как пък изпусна и Максимин Даза да споменеш. И пак да те попитам в каква връзка с темата го пишеш това?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Добре, де с Максимин пияниците. :grin::crazy::crazy_pilot::drinks_cheers::drinks_drunk:

То и Траян е бисексуален, или само хомо..., а Калигула спал с майка си... И какво от това ??? - :dunno:

Пили са много олово с водата в канализацията :hurted:

Искам да кажа, че даките не са изчезнали през III-IV в.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Дам, романизираните даки се преселили в Мизия, за отвъддунавските ясни сведения няма.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...