Отиди на
Форум "Наука"

Кризата. Крахът на неолибералния модел. САЩ, Испания и Португалия.


Recommended Posts

  • Потребители

Плюс и от мен на заглавното съобщение

С едно уточнение:

Криза има в еврозоната

Ако говорим за България, последната ни икономическа криза приключи преди около 14 години.

Сегашното състояние може да се определи като рецесия (спорно е , защото последните две поредни години има слаб разтеж на БНП), считана за нещо което в реда на "нормалните" ритми и цикли на икономика , която не в криза.

Проблемите на българската икономика и индустрия по мое мнение са:

-традиционно ниски нива на иновационен индекс (много ниска или слаба иновационна култура),

Аналогично смятам стои въпросът доколко предприемачите са склонни да приемат рискове

-качеството на стоките и услугите

-качествотото на образованието

-емиграцията: смятам че България се обезкървява от към интелигентните си, по-инициативните си, по-способни и образовани хора, които (голямата част от тях) емигрират и се реализират на други места.

/вярно е членството ни в ЕС ни носи 1 милиард годишно, още толкова се внася от емигрантите, но в дългосрочен план смятам че емиграцията е негативна за българското икономическо развитие/

Какво може да се направи? Не много прдполагам.

Първо: Съгласен съм с Перкунас- трябва да отпаднат всякакви режими, лиценции и ограничения и икономиката да се либерализира = това ще доведе повече чужди инвестиции и инвеститори

Второ: смятам че трябва да се реформира образователната системата, такава че да не бълва ненужни специалисти. Конкретно: На България са нужни инженери, АЙТИ-специлаисти и др, а не икономисти и юристи, каквито мисля има в петорен излишък.

ПС.

Някои страни в Евразия и Америка които са нашата "ръка" (изключвам източноазиатските страни, защото имаме културни разлики) имат 5 процентен.разтеж. Валутния борд ли е причината при нас да има рецесия, или причината е че сме основно ориентирани към пазарите на страните, които преживяха криза?

Не знам.

Някои български икономисти смятат че бизнесът трябва да се преориентира към пазарите на изток, за да се генерира по-висок разтеж

/Такова преориентиране според мен е трудно изпълнимо/

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 331
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители

ПС

Фундаменталните проблеми за инвеститорите в България са:

-тромавата бюрокрация, и тежките и административни процедури.

-сивата икономика и контрабандата, които обезсмислят конкуренцията (как се конкурират китайски контрабандни стоки)

-съдебната система, която не може да гарантира (надеждно) изпълнението на договорите, и собствеността, и която е мудно действаща

-сменящите се в движение законови и регулаторни правила.

-корупцията и "шуробаджанщината" (обществените поръчки са запазени предимно за приближени до властта фирми)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Някои страни в Евразия и Америка които са нашата "ръка" (изключвам източноазиатските страни, защото имаме културни разлики) имат 5 процентен.разтеж.

Валутния борд ли е причината при нас да има рецесия, или причината е че сме основно ориентирани към пазарите на страните, които преживяха криза?

Не знам.

Не може да се сравняват държави по избрани показатели, след като те са подложени на различни схеми на "реформиране" и "преход".

С просто око е видно, че дори на държавите от капитулиралия пред Запада Източен блок са наложени различни алгоритми на "преход" - българския по степен е най суров, разрушителен и антисоциален...

Справка:

ДОКЛАД

върху проекта за икономически растеж и преход към пазарна икономика в България

Фондация на националната Камара

1990

подготвен от

Фондацията на Националната Камара на САЩ

за Народна Република България

Ръководство и редактиране:

Ричард Ран, САЩ

Роналд Ът, САЩ

National Chamber Foundation

615 H Street, NW.

Washington, DC 20062, USA

(202)463-5552

Глава 1

План за действие в България

Екип от американски съветници

Въведение

В България съществуват всички необходими условия за поддържане­то на жизнена икономика, която да допринесе в максимална степен за постигане на икономическото благополучие и личната свобода на българския народ.

Изложеният по-долу план за действие предоставя реално изпълнима основа за бърз преход на България към пазарна икономика, която се характеризира с непрекъснат икономически растеж.

Основа на плана

Основната предпоставка, залегнала в този план, е установеният факт, че пазарната икономика, в която правата на частната собственост са напълно гарантирани и движението на цените е неограничено, се отличава с най-ефективно използване на труда, капитала, суровините и предприемчивостта, което от своя страна осигурява непрекъснато увеличение на доходите и благата.

Този вид икономика се характеризира и с максимал­на свобода на личността, справедливост при разпределението на дохо­дите и благата, защита на околната среда.

Признато е, че злополучните събития в миналото са довели до икономическата криза, пред която сега е изправена България.

Други държави в други части на света, много по-малко надарени с ресурси от България, бързо са се възстановявали от икономически катастрофи, след като са се възползвали от предимствата на неограничената пазарна икономика.

Елементи на плана

Планът за действие в България предоставя серия от основни препоръки за икономиката като цяло:

• приватизация на средствата за производство и

разпределение;

• основна реформа на паричната, банковата и финансовата

система;

• премахване на пречките пред стопанската инициатива;

• провеждане на реформи в областта на социалното дело,

околната среда и образованието.

В плана за действие, представен в тази глава, препоръките

от макроикономически характер са изложени в обобщен вид. Те са разгледани в

по-големи подробности в основната част на проекта. Някои препоръки, засягащи

отделни отрасли на икономиката, бяха разработени от съвмес­тен

българо-американски екип, работещ по проблемите за преход към пазарна

икономика. Тези препоръки са разгледани в отделни глави на доклада.

Последователност на плана

Като се има предвид реалното състояние на процеса на реформите, се признава, че не всички елементи на плана могат да се приложат за няколко дни.

Някои от елементите са нужни веднага, за да отприщят пълните възможности на българската икономика.

За други елементи обаче е необходимо по-продължително проучване и те трябва да се прилагат в по-дълъг срок или зависят от създаването на основите на пазарната икономика.

Предлага се следната последователност на реформата според приоритетите на проблемите.

За незабавно прилагане

- Да се приеме и започне приватизационна програма, включително и на селското стопанство.

- Да се започне основна парична реформа и да се позволи свободно об­ръщение на чуждестранна валута.

- Да се премахне контролът на заплатите и цените.

- Да се вземат мерки за защита на най-бедните слоеве на населението от неизбежните трудности в преходния период.

- Да се постигне съгласие относно основните принципи наданъчната реформа и размерите на данъците.

- Да се приемат нужните промени в Търговския кодекс и законите за съвместни предприятия.

За прилагане в средносрочен план

- Да се реформира банковата система.

- Изцяло да се реформира данъчната система.

- Да се промени конституцията, включително и да се приеменова кон­ституция.

- Да се проведат широки законодателни реформи, за да се премахнат пречките пред стопанската дейност, включително и пред дейността на чуждестранните инвеститори и външната търговия.

За прилагане в по-дългосрочен план

- Да се проведат реформи в областта на околната среда.

- Да се проведат реформи в областта на образованието.

Пет от шестте мерки за незабавно прилагане са абсолютно необходими, за да може да функционира пазарната система.

Затова се настоява те да се приложат не по-късно от края на 1990 г.

Като се има предвид тяхната значимост, те могат, ако трябва, да се прилагат частично с из­вънредни мерки според текущите нужди, като законодателното им оформяне се извърши по-късно.

Петото необходимо действие - защитата на най-бедните членове на обществото по време на преходния период - е от критично значение както по хуманитарни причини, така и за да се предотвратят евентуални самоунищожителни обществени вълнения.

Предложените за прилагане в среден срок мерки би трябвало да се проведат преди 1 май 1991г.

В това време те биха могли да станат повод за национално празненство. Това, че тези мерки са предвидени за прилагане среден срок, съвсем не означава, че са по-маловажни.

Споменатите по-горе препоръки, като например промяната на конституция­та, често са сложни, технически трудно реализуеми и затова е необходимо достатъчно време за внимателна подготовка и приемане.

Реформите в областта на образованието и на околната среда би трябвало да започнат преди 1 декември 1991 г.

Разбира се, трябва да не се забравя, че извършените дотогава реформи вече би трябвало да са дали положителни резултати.

Приватизация

България трябва бързо да приеме всеобхватна програма за приватизиране на своите повече от 2 200 държавни предприятия, на земеделски­те стопанства и хилядите малки обекти в сферата на търговията и обслужването, ако иска да избегне икономическия спад, пред който е изправена сега.

Главната причина за ниския жизнен стандарт в България енеефективността на държавните и управляваните от държавата предприятия, които използват неефективно квалифицираната работна сила в България, оскъдните капитали и суровини.

При заменянето на сегашна­та система на управление на предприятията с друга, основаваща се на частната собственост, от изключително значение са конкурентните па­зари, предприемаческият дух и обслужването на клиента.

Приватизаци­ята - процесът, при който предприятия и авоари се прехвърлят от държавата към собственици и ръководители от частния сектор, предла­га систематичен и методичен подход за постигане на тази цел.

При прилагането на тази програма трябва добре да се разбира, че приватизацията не се свежда само до поредица от механични действия, които водят към преобразуване на предприятията.

Както показа опитът в целия свят, приватизацията е преди всичко и най-вече политически процес с икономически последици и пренебрегването на този прост постулат често е било най-важната причина за провала на много програми за приватизация.

Наложеният сега мораториум върху приватизацията показва, че България не е изключение от това правило.

В резултат на широко разпространеното убеждение, че малкото извършени досега прехвърляния на имоти и предприятия не са били осъществени както трябва и в голяма степен са облагодетелствували лица, заемащи привилигировани постове, Народното събрание наложи мораториум върху приватизацията, докато този проблем не бъде решен.

Той може да бъде разрешен, ако България извърши редица законодателни и институционни промени, които осигуряват пълна гласност, отк­рити възможности за всички заинтересовани инвеститори, решаване на противоречията на интересите и създаване на независима агенция, коя­то да осъществи приватизационната програма в съответствие с новите закони и да гарантира честността на процеса ...

Както е видно през 1990г. в България под външно давление се налага политически нова структура, която ще доведе до крах и тотален фалит всички действащи до тогава държавни механизми с крайна цел към средата на 90-тте години склоняване към неизбежна молба за помощ от МВФ и СБ, с последващо окончателно навлизане в омагьосаният кръг - пари срещу "реформи".

Редактирано от Eньо
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Преходът към пазарна икономика в България е поприключил (макар и по български), и няма кои знае колко неща неща за променяне:

Трябва да отпаднат режимите и ограниченията, тромавите процедури и др, така че икономиката да стане още по-либерална, и в страната ни да се прави по-лесно бизнес

Забележка: корупцията не е спаднала от 2002 година, тя е културен феномен и ще трябват да се сменят няколко поколения за да се променят осезаемо нивата на корупцията. Корупцията в Гърция е толкова висока, колкото и в България и Румъния, а тази в Южна Италия е по-висока от Балканската.

Варненския ТИМ е нищо пред мафиотските организации от Южна Италия (вкл. от Сицилия и Калабрия), ако не сте чували да ви разкажа някои куриозни факти:: Мафията в Италия прави 800 милиарда оборот на година.

Вижте индексите за икономическа свобода

http://ime.bg/economicfreedom_heritage_summary.htm

и т.н Doing Business

http://www.doingbusiness.org/~/media/GIAWB/Doing%20Business/Documents/Annual-Reports/English/DB13-full-report.pdf

http://mgzin.bg/%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F-doing-business-2013/

В момента сме "заложници" на една чужда криза (кризата в еврозоната), защото 60 процента от търговски ни оборот е със страните от еврозоната. Нормално е когато там има отрицателен прираст на БНП (в 2012 в еврозоната има спад на БНП спрямо 2011! ), нашият такъв да не е висок.

Ниският или отрицателен растеж закономерно е свързан с намаляване на работните места и увеличаване на безработицата

/Всъщност не знам защо трябва да има очаквания за "пренебрежима" безработица, такава може да има ако имаме 10-15 процентен ръст на БНП в продължение на няколко години.

Ако погледнем статистиката в периода 2000-2007, имаме 2 поредни години в които безработицата достига 18 процента - това са 2000 и 2001.

За да спаднат нивата на безработица до под 8-10 процента, е нужно да имаме поне 5 процентен годишен растежна БНП в следващитв 4 години, което смятам няма как да се случи/

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Преходът към пазарна икономика в България е поприключил ...

Напротив!

Икономическият преход ще завърши

след още два дясноцентристки мандата

Симеон Дянков

zx450y250_1986469.jpg

http://www.dnevnik.bg/biznes/2013/01/18/1986468_diankov_ikonomicheskiiat_prehod_shte_zavurshi_sled/

Редактирано от Eньо
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

В България голямата криза ще отмине когато икономическият преход, който за разлика от политическия, започнал едва 2009 г., наистина завърши. А затова трябват, според мен, още два мандата на дясноцентристки правителства. Това обяви финансовият министър Симеон Дянков в интервю за ТВ7.

Той посочва още, цитирайки това, което е казал на икономически форум в Москва отпреди няколко дни, че за разлика отпреди 4 години, през 2013 г. еврозоната няма да е в центъра на икономическите проблеми в света.

Това изказване е популистично (ГЕРБ са популистка партия, а и българските политици постоянно ги избива на пополизъм), и предназначено за балъци, аз предполагам че и горното е такова в голяма степен

Самия Дянков в икономически форуми твърди, че България е избягнала икономическата криза заради икономиите и балансирания бюджет (което е фактологически вярно), а тук за "пред народа" говори нещо съвсем различно.

Той утре Станишев може да каже че при управлението на БСП не имало криза (което също е фактологично вярно) и да обещае че след два мандата на БСП кризата ще приключи (тя ще приключи, защото такава е икономическата закономерност, но заслугата няма да е на БСП), ти ще му повярваш ли?

Ще кажа следното:

Рецесията е следствие от криза, обаче в нашият случай (в България) нямаше каквато и да е била такава: банкова, банков крах, спукан имотен балон, инфлационна криза, криза от свръхдефицити, или от свръхзадлъжнялост (даже напротив)

Кризите бяха другаде и не достигнаха при нас.

Номерът е, че сме доста отворена и малка икономика, и осъществяваме 60 процента от оборотът си със страните от Евросъюза, (еврозоната е в криза, и беше засегната значително от световната криза през 2008 ) и при това положение обективно няма как да не сме засегнати и ние.

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Преходът към пазарна икономика в България е поприключил (макар и по български), и няма кои знае колко неща неща за променяне:

Трябва да отпаднат режимите и ограниченията, тромавите процедури и др, така че икономиката да стане още по-либерална, и в страната ни да се прави по-лесно бизнес

Забележка: корупцията не е спаднала от 2002 година, тя е културен феномен и ще трябват да се сменят няколко поколения за да се променят осезаемо нивата на корупцията. Корупцията в Гърция е толкова висока, колкото и в България и Румъния, а тази в Южна Италия е по-висока от Балканската.

Варненския ТИМ е нищо пред мафиотските организации от Южна Италия (вкл. от Сицилия и Калабрия), ако не сте чували да ви разкажа някои куриозни факти:: Мафията в Италия прави 800 милиарда оборот на година.

Вижте индексите за икономическа свобода

http://ime.bg/economicfreedom_heritage_summary.htm

и т.н Doing Business

http://www.doingbusiness.org/~/media/GIAWB/Doing%20Business/Documents/Annual-Reports/English/DB13-full-report.pdf

http://mgzin.bg/%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F-doing-business-2013/

В момента сме "заложници" на една чужда криза (кризата в еврозоната), защото 60 процента от търговски ни оборот е със страните от еврозоната. Нормално е когато там има отрицателен прираст на БНП (в 2012 в еврозоната има спад на БНП спрямо 2011! ), нашият такъв да не е висок.

Ниският или отрицателен растеж закономерно е свързан с намаляване на работните места и увеличаване на безработицата

Ние сме заложници само на нашта си криза. Но тя е породена от външно-създадени зомбита - либерасти или пазар_асти.

Прочети това:http://geopolitica.eu/spisanie-geopolitika-broi-6-2012/1351-golyamoto-zavrashtane-na-darzhavniya-kapitalizam

да видиш, че има и други модели, освен либерастия.

Тези модели значително по ни подхождат, но тук има само слепци и обидени булки.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Номерът е че сме доста отворена и малка икономика и осъществяваме 60 процента от оборотът си със страните от Евросъюза, (еврозоната е в криза, и беше засегната значително от световната криза през 2008 ) и при това положение обективно няма как да не сме засегнати и ние.

Това за кризата ни лъжат, за да преглътнем по-лесно поредните затягания на колана.

Ние сме във режим на валутен борд, според клаузите му всичко ни е предначертано за години напред (ежегодно затягане на колана с по няколко дупки), ежегодно увеличаване на данъци и такси, ежегодно увеличаване цената на ел. енергията с 10% независимо каква криза тресе свободните икономики.

Какво производство имаме, че да влезем в криза?

Западните фнансисти разбраха за нас едва със замяната на брейди облигациите и много се смяха.

Последно се смяха в средата на януари, когато правителството плати още 880 милиона за ретрокомисионните (kick-backs) на Велчев и Катев които те са получили от банките които осъществявиха гордостта на прехода ни - сделката с българския дълг ...

Редактирано от Eньо
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ние сме заложници само на нашта си криза. Но тя е породена от външно-създадени зомбита - либерасти или пазар_асти.

Прочети това:http://geopolitica.eu/spisanie-geopolitika-broi-6-2012/1351-golyamoto-zavrashtane-na-darzhavniya-kapitalizam

да видиш, че има и други модели, освен либерастия.

Тези модели значително по ни подхождат, но тук има само слепци и обидени булки.

Нали разбирате че Китай, Русия, Индия, Бразилия имат достатъчно големи човешки, природни и финансови ресурси (заради големината си) които могат да "впрегнат" и използват?

Ние какво да "впрягаме"?.

Проблемът е че нямаме ресурси за да правим държавен капитализъм.

Освен това - Русия, Китай или Индия не са доближили до една трета /една втора от БНП (на човек от населението) на САЩ или Евросъюза,

Убеден съм че либерализацията на тези икономики и страни ще има положителен ефект върху икономическите им развития.

Китайците от китайските либерални и демократични държавици и колонии са пет пъти по-богати от събратята си в Китай

Сингапур:

GDP (PPP)

2012 estimate

Total $327.557 billion[6]

Per capita $61,046[6]

Китай:

GDP (PPP)

2012 estimate

Total $12.382 trillion[7](2nd)

Per capita $9,146[7] (91st)

България:

GDP (PPP)

2012 estimate

Total $103.705 billion[3](66th)

Per capita $14,235[3] (69th)

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Това за кризата ни лъжат, за да преглътнем по-лесно поредните затягания на колана.

Ние сме във режим на валутен борд, според клаузите му всичко ни е предначертано за години напред (ежегодно затягане на колана с по няколко дупки), ежегодно увеличаване на данъци и такси, ежегодно увеличаване цената на ел. енергията с 10% независимо каква криза тресе свободните икономики.

Какво производство имаме, че да влезем в криза?

Западните фнансисти разбраха за нас едва със замяната на брейди облигациите и много се смяха.

Последно се смяха в средата на януари, когато правителството плати още 880 милиона за ретрокомисионните (kick-backs) на Велчев и Катев които те са получили от банките които осъществявиха гордостта на прехода ни - сделката с българския дълг ...

Те хубаво се смеят, ама най-се смее народът на България.....

Но това, драги, не е проблем на влаутният борд, а не престъпление по чл.220, ал.2, във вр. с чл.93, т.8 от Наказателия кодекс, което пък е резултат на политическия идиотизъм на българския народ.

ПП

Къде в закона пише, че борда води до увеличаване на данъците с всяка година? Може би искаш да го няма, да стане пак 1000 процента инфлация? Това сигурно рязко ще увеличи народното благосъстояние, нали тъй?

Къде пише, че данъците се вдигат, като те не се вдигат? Пак ли твърдим неверни факти, или това са твои предположения само?

Нали разбирате че Китай, Русия, Индия, Бразилия имат достатъчно големи човешки, природни и финансови ресурси (заради големината си) които могат да "впрегнат" и използват?

Ние какво да "впрягаме"?.

Проблемът е че нямаме ресурси за да правим държавен капитализъм.

България:

Можем да впрегнем редът в държавата и да го съчетаем с истинска либерализация и някой и друг добре разпределящ финанси вътре в страната държавен проект.

Например модернизация на железниците, довършване на пътищата и пр.

Но за това е необходима такава политическа воля и структури, каквато българския народ и пред лицето на страшния съд не е в състояние да генерира!

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Можем да впрегнем редът в държавата и да го съчетаем с истинска

либерализация и някой и друг добре разпределящ финанси вътре в страната

държавен проект.

Например модернизация на железниците, довършване на пътищата и пр.

Модернизации казваш?

Ако имаш възможност запознай се с някой от десетките краткосрочни стендбай споразумения със списъците какви поразии е задължено да направи правителството което е на власт срещу първоначалните траншове по ресори на"икономическите " програми косите ще ти настръхнат.

Българското гражданство въобще не подозира какво в същност става, упоено от едни и същи медийни рефрени "макроикономическа стабилност, фискална стабилност, по-нататъчно продължаване на реформите" и така нататък и така нататък ...

Ето това споразумение за заем срещу реформи със СБ се подписа лятото на 2010г. - един милиард основно за железниците.

Запретнаха се нашите герои и започнаха да изпълняват стриктно точка по точка договореностите и ...

... продадени на скрап и изчезнали вагони, спиране на линии, демонтаж на релси, композиции с недостатъчно вагони, запазване на привилегията "ром-гратис", уволняване на персонал пряко зает с трафика и запазване и дори увеличаване на административния апарат - всички тези мерки не са приумица на началството, а реформи срещу пари.

Ето, господата от МВФ и СБ следят стриктно изпълнението на безкрайното фискално изтезаване на народеца български. Погледни какво ги карат да правят :

Staff Report for the 2010

Article IV Consultation

Prepared by the Staff Representative for the 2010 Consultation with Bulgaria

Approved by Anne-Marie Gulde and Aasim Hussain

To increase tax compliance, the government has restructured the National Revenue and Customs Agencies, and intensified inspections to tackle particularly contraband activities.

It projects that these measures will yield about 0.6 percent of GDP in increased revenue.

It has also raised excises on cigarettes and electricity, and taxes on gambling and real estate (with an estimated yield of ½ percent of GDP). These revenue gains, however, will in part be offset by the reduction in social security contributions rate by 2 percentage points.

On the expenditure side, cuts are planned in a number of areas.

Wages and general pensions in 2010 will be frozen and no end-year bonuses paid.

The number of civil servants will be reduced by 3 percent (with greater cuts at the ministries of about 15 percent) and the originally planned increase of pensions to widowers and those over 75 years old was delayed from January 1 to July 1, 2010 (a saving of 0.2 percent of GDP).

Capital spending and subsidies are budgeted to rise; but the increase is contingent on the expected higher absorption of EU funds and could be halted if absorption falls short of targets.

Also, the projected savings on health care and social spending were uncertain as they depend on the implementation of reforms.

Given the large uncertainties on he revenue side, it would be key that the budgeted spending limits are closely adhered to avoid risking an even larger deficit.

On the revenue side, measures include the sales of emissions under the Kyoto protocol, introduction/increase in lottery, gambling, and luxury taxes, as well as the rent and sale of state-owned land.

All this is estimated to yield about 2.4 percent of GDP which, along with additional across-the-board cuts in current spending, will help offset revenue shortfalls (mostly VAT) and higher payment obligations.

These measures notwithstanding, the overall fiscal deficit for 2010 (on cash basis) is now estimated to reach about 2.5 percent of GDP and about 2 percent on accrual basis.

This said, the authorities stand ready to take further measures (including by raising the VAT rate) to preserve fiscal sustainability.

By applying such an approach the authorities reaffirm their strong commitment to sound macroeconomic policies, acknowledging the paramount importance of a prudent fiscal stance...

От доклада става ясно, че замразяването на пенсиите е наложено от МВФ и бърборенето на управниците ни, че щели да ги увеличават е меко казано благородна лъжа.

Редактирано от Eньо
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
  • Потребител

МВФ притиска Кипър осовно за съкращения на заплати и пенсии уж за по-ефикасно управление на публичните средства и преструктуриране на пенсионната система в замяна на заем от тройката международни кредитори - Европейска комисия, Европейска централна банка и МВФ.

Исканията са описани в доклад на Международният валутен фонд, представен на кипърското финансово министерство.

В този доклад МВФ препоръчва на правителството в Никозия да извърши структурни промени в публичната администрация, здравеопазването и образованието за да постигнели уж по-голяма рационалност при управлението на държавните финанси.

Въпросния доклад е изготвен от екип на МВФ в рамките на принципното споразумение,

постигнато между кипърското правителство и тройката кредитори с цел изготвяне на програма за финансова помощ на Кипър за рекапитализация на своите банки и за обслужване на дълга.

Правителството в Никозия се стреми да печели време и по въпроса за приватизацията, която е сред условията които дава Международния валутен фонд.

Кипърската страна за сега се противопоставя на продажбата на печелившите полудържавни предприятия, но в крайна сметка ще склони и да приеме графика наложен от СБ и МВФ...

Редактирано от Eньо
Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Потребител

stinka (Rom) чудесно е усетил абсолютно социалистическо-левичарското начало в гледната точка. Презумпцията, че правителстовото знае най-добре как да харчи нашите пари, че тежката регулаторна рамка и държавния контрол е решеннието на цикличните явления в иконимиката са именно идеите, които Маркс защитава.

Разбира се, бърз поглед в историята, а и оглеждане на настоящето, разкриват, че икономически просперитет и подем, както и подобряване на качестовото на живота на хората има най-вече в най-нерегулираните икономики. Не в Северна Корея. Не в Съветския Съюз.

По-горе беше писано, че нямаме природни ресурси, които да впрегнем. Ами тогава да осигурим свобода и да оставим да се разгърне нашата, човешка и гражданска предприемчивост. Икономиката не яде хляб, не пие вино или вода. Природните ресурси не вършат работа, не произвеждат благини и услуги. Хората са тези, които произвеждат и консумират, не държавите. Упоменатите по-горе държави с 'богати' ресурси са всъщност едни от най-бедните като среден стандард на живот.

Рейгън намали правителствената намеса в икономиката и всички в САЩ почувстваха подобреннията. Единствения полити, който след като рейтънгът му пада под 30% заради анти-инфлационните мерки продължи твърдо по правилния курс на освобождаване на хората да решават какво те искат да правят с парите си, да намалява данъците и да намалява и държавната администрация и разходи. Ако не се лъжа, Рейгън идва на власт като губи в 5 или 6 щата. Преизбират го за втори мандат (посочените мерки и падане на рейтинга му са по време на първия!) със загуба само в един щат.

Крахът на либеранлия модел е толкова 'крах' колкото беше 'крахът' на свободния свят с 'възтържествуването' на комунистическата диктатура в Русия и експорта й в извточна Европа или другаде.

Либералния модел защитава правото всеки да решава кое е най-добро за него. Либералния модел е против централните банки и правомощията им, против самата концепция, че правителството може да взема решения как средния гражданин да живее живота си по-добре от самия гражданин.

Редактирано от Парсивал
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

парсивале

реалните доходи на ниско и средноплатените (масата от населението) в УК и USA са в траен спад от 1969г. с Рейгън или без него

това, скоето рейгън и кака тачър ги измъкнаха е, че им позволиха да запълнят (на хората) дупката с дългове ... хората, държавите, общините, фирмите са задлъжняли до шия в момента

т.ч. свободния свят отдавна е в крах

Редактирано от Alexander_Nevski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

През 1993 година Бил Клинтън назначи светлата личност Роберта Ахтенберг на поста 'асистент секретар' (горе-долу зам.министър) отговорен за Справедливо Задомяване и Равни Възможности в Департамента (министерството) на Жилищното и Градско Развитие. Роберта Ахтенберг е изградила кариерата си в Сан Франциско като адвокат и активист на Движението за Граждански Свободи.

Основната цел на Клинтъновата администрация в областта на жилищното настаняване е да се увеличи броя на собствениците на имоти сред бедните, особено сред черните и тези от испанско потекло. Увеличена собственост означавала по-ниска престъпност, по-добри резултати в образованието и по-силно чувство за общност.

Да, но има пречки: неудобните косервативни искания на банките за депозити и редовни плащания - все неща, които бедните малцинства не могат да си позволят. Клинтън казва на банките да са по-отворени и да имат по-творчески подход.

Да де, ама то така не става - риска си е риск и няма как да го избегнеш. Поне в случая.

Но г-ца Ахтенберг има прекрасна идея: нека направим риска по-евтин за банките, та да имат велание да го поемат. Но как? Как да направим риска да дадеш заем на неплатежоспособен по-евтин? Та нали ако някой няма нищо, няма какво да му вземеш? Еврика! Нека сътворим закони и под-законови разпоредби, които да наказват банките ако не дават на тези хора с по-големи глоби отколкото е риска им! Готово - направихме риска по-евтин. От глобите. Нека похарчим тонове пари от хазната за широко-публични процеси срещу банки, които дискриминират срещу желаещите ипотечни кредити, нека престанат да дискриминират на расова и ентическа основа! Нека за всеки случай променим разпоредбите та банки, които нямат определена квота заеми към малцинствата да не могат да откриван нови клонове, да се сливат с други, да разрастват бизнеса си. Ако някоя банка е дала пропорционално по-малко кредити на черни желаещи отколкото на бели, нека първите да могат да поискат банката да докаже, че не ги дискриминира, а ако ли не - да плати огромни глоби или споразумения, които да достигат милиони долари.

Банките разбраха намека. Между 1994 и 1999 основните заемодатели на ненадеждни ипотеки промениха прилежните си критерии за отпускане на ипотеки и раздадоха същинската маса заеми, довели до настоящата криза. 'Фреди Мак' и 'Фани Мей' - най-големите гредитори на вторичния пазар на ипотеки, бяха подловени на неимоверен натиск от правителството да разширят заемите към онези ниски доходи.

Тези хора нама да си платят ипотеките. Няма как. И вината не е тяхна. Не е и на банките. И определено не е на Джордж У. Буш - всичките му опити да се реформира ипотечния пазар са блокирани от демократите в Конгреса.

И така, най-общо, се стигна до тук.
...

Перверзията на инциативите за Равни Възможности е че постигат точно обратното: те не дават равни възможности, а толерират едни за сметка на други.

Естествените и реални равни възможности осигуряват среда, в която не сме равни - защото способностите ни са различни и уникални, както сме и самите ние.

Редактирано от Парсивал
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Еми ето го - расизъм, привилегии, социализъм.

После Тачър им виновна за кризите!



Цялата тази картинка на г-ца Ахтенберг пропуща един основен момент. Собствеността е резултат. Резултат на процес, който е доста дълъг, труден и съзидателен, изискващ отговорни усилия, а не привилегии.

Дори и временно да са създадени собсвтвеници, що за собственици са това? Като не си връщат кредитите, създаденото напрежение се поема от другаде и става какво? Балон.

Всичкото е работа н Левите, а бай ви Невски бяга от тема на тема да ги спасява...

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

аз разбирам, че много се кефите ама всъщност въпросните ипотеки горе нямаше как да съществуват без комплексните финансови инструменти и деривати възможността за които създадоха тачър и рейгън

прост пример

преди Тачър една ипотека е само с фиксирана лихва и с коефициент не повече 3 пъти дохода на единия работещ в семейството

след нея вече започват едни други коефициенти и се взима дохода и на двамата работещи

т.е. големината на теоретично възможната ипотека драстично се увеличава

също така тя освобождава лихвите по ипотеки от данъци с което напрактика субсидира купувачите на къщи

няма да навлизам в дебрите на финансовите продукти след 1986г. но нещата са подобни

клинтъновите истории и кризата от 2007г. са само финални щрихи

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Но никога не освобождава някого от задължението да си плати кредита! Нито банките от задължението да подържат ликвидност и пр. показатели.

Много различно е.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Но никога не освобождава някого от задължението да си плати кредита! Нито банките от задължението да подържат ликвидност и пр. показатели.

Много различно е.

о напротив

точно по нейно време отношението към кредита се пречупва

в момента нещата са докарани дотам, че суми под 15 хиляди паунда ти ги опрощават ако нямаш активи по опростена процедура

фактът обаче е, че в САЩ и УК много отдавна има процедура за фалит на физически лица

да не говорим, че в САЩ в много от щатите банките нямат право да те търсят за остатъчни размери от кредита като им върнеш къщата

в такива държави кредитният риск нараства лавинообразно с нарастване на кредитната експозиция, всеки системен шок отпушва спирала, малко да се вдигне безработица, хората не могат да си връщат огромните кредити, връщат ключове, фалират, повличат банките, цените на къщите падат и т.н и т.н. и започва рецесия - класическа спирала от най-лош вид

по въпроса за ликвидността на банките - в САЩ тя очевидно е недостатъчна иначе рейгъновите политики нямаше да доведат до S&L кризата

ако трябва да бъдем още по-точни горната криза е най-вече резултат на всички манипулации с лихвите от Фед през 80те, проблемите с ликвидността са вторични

освен това когато банките станат комплексни, те привидно може да поддържат добри показатели, а реално никой не знае какво става, включително и управителите им

това мисля, че го видяхме много добре

основната критика от дясно е, че рейгън, тачър, волкър и компания си правят мащабни експерименти с цената на парите, паричното предлагане и манипуалцията на лихвите

т.е. докато те се крият зад т.нар. си десни политики, които ужким оставяли пазара и хората да се оправят сами, всъщност всички конци в икономиката се дърпат от инструментите на централната банка

предният експеримент с отвързването от златния стандарт и дибейзмънт на долара по тяхно време само продължава

апропо Big Bang и UK Insolvency act, UK insolvency rules са придвижени през една и съща година - 1986г. и това не е случайно

не можеш да искаш от хората да се набълбукат с кредити и да не им оставяш вратичка да се измъкнат

Редактирано от Alexander_Nevski
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Бе тъй, ама бомбата гръмна чак 2008; Така че, причините не са там. И то е ясно защо.

Смесваш нещата - едно са процедурите по фалите, друго е да изнасилиш банките по такъв начин. Па после какво стана и с препродажбата на ипотеките...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

аз ли ги смесвам или ти не ги разбираш

има огромна разлика между модел, при който парите са вързани за златото, а банките раздават кредити най-вече чрез финансиране от депозити и моделът наложен от кака ти тачър и батко ти рейгън

1) не може да има свободен пазар, когато цената на парите и паричното предлагане не се определят от пазара

2) когато цената на парите и паричното предлагане се определят от институции те са изправени пред същия калкулационен проблем като плановата икономика

горните 2 неща са постулати и те съветвам да не спориш

парите са отвързани от златото през 70те

а мащабните манипулации на лихвите и паричното предлагане са започнати и провеждани точно по времето на Тачър и Рейгън както и целия финансов инструментариум необходим да има криза като сегашната е създаден тогава

всъщност нещата са много прости ама ти се опитваш да ги правиш сложни

в началото на 80те западния свят е в дупка от която не може да намери изход

стандартът на живот на масите пада

конкурентните предимства се топят

инфлацията е висока а суровините скъпи

тандемът Рейгън/Тачър пречупва инфлацията и чак след като трайно я е пречупил а суровините са евтини започва кредитна експанзия

има един единствен начин да се осъществи кредитна експанзия - да се дават кредити в големи количества на хора, които досега не биха получили кредит или биха го получили в много по-малки количества, т.е. всички критерии за кредитиране трябва да се променят из основи

интересното в такава система е, че тя се самоподхранва - аз като изтегля кредит за нова къща парите отиват в депозинта сметка на строителя и после пак се превъртат и така до безкрай

големото гръмване идва чак когато кредитно бреме е толкова голяма, че плащанията по главницата и лихвите започват да тежат на населението фирмите и държавата дори и при ниски лихви и когато продуктивността на капитала и икономиката не позволява тези кредити да се плащат

американската имотна криза е само малък щрих в огромната криза, в която навлезе целият свят

а какъв възход и разцвет е имало последните години в свободния свят всички, които живеем в него знаем

през 50те един мъж в САЩ работи като монтьор или работник в завод, издържа 3 деца и жена му не работи, даже си купува кола, хладилник и климатик

през 80те, 90те и сега това е абсолютно невъзможно и за да си купува нещата дето му трябват да поддръжа сходен стандарт на живот той го прави на кредит

частният кредит обаче е изместено напред потребление и отлжено плащане той не може да му реши първичния проблем

по същия начин нарастването на публичния дълг е отложено данъчно облагане, рано или късно тия пари трябва да се върнат и те няма откъде другаде да дойдат освен от данъци

Редактирано от Alexander_Nevski
Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

е, още не съм свършил. На въпроса на Емил - ние, българите, да излезем от валутния борд. Испания, Португалия и Гърция, да излязат от еврозоната.

ако все пак споменатите държави искат да запазят еврото, трябва да направят някои прости неща.

1. Да спазват жестока бъджетна дисциплина, да регулират държавните разходи и да увеличат държавните приходи. Досега нито една от тях не е дала индикации, че е в състояние да стори подобно нещо.

2. Да се ограничат инвестициите в нетранзакционни сектори, като строителство на магистрали, автомобили, летища, спортни зали, къщи и апартаменти, и да се концентрират върху инвестиции в производства, които се изнасят в чужбина.

3. Да приемат без да мрънкат директно и безапелационно орязване на заплати, пенсии и всякакви други субсидии, за да станат продуктите им по-евтини и вносът да стане по-труднодостъпен.

4. Да приемат почти тотален отказ от национален суверенитет и фискална политика, и трансформирането на сегашния конституционен формат на национални държави във федерален, който да превърне всяка една от страните в региони на Брюксел и да подчини националните бюджети на директен контрол от Брюксел, който да ги одобрява.

5. Германия да отстъпи малко и да започне да прави парични преводи към периферията, нещо, което засега няма шанс да стане.

Алва, МНОГО БЛАГОДАРЯ ЗА ИКОНОМИЧЕСКИЯ АНАЛИЗ НА КРИЗАТА! Наистина въпреки че утре имам страшни нагажименти сега чате с особен интерес темата ти..

НО ТОВА НАПИСАНОТО В Т.2 И БОЛТНАТО ОТ МЕН В ЧЕРВЕНО

ТА ТОВА МОЛЯ ДА ГО ОБЯСНИШ НА ЕДНО МЛАДО СЕМЕЙСТВО, КОЕТО ИМА ЕДНО ИЛИ ДВЕ ДЕЦА ИЛИ ЧАКА ДЕТЕ???

КАК ЩЕ КАЖЕШ на един човек, който няма свое жилище, не може да купи сам веднага такова,има семейство или иска да създава такова ...Къде ще живее? При родителите си? На улицата ли? Под наем?

Кредитите зза жилища са особено важни и проблемът с тях е огромен, защото НАЛИЧИ3ЕТО НА ЖИЛИЩЕ НА СОБСТВЕНО ЖИЛИЩЕ Е ЕДИН ОТ НАЙ-ВАЖНИТЕ ФАКТОРИ В ЖИВОТА НА ВСЕКИ НОРМАЛЕН ЧОВЕК!

От особена важност е, а ти казваш да се ограничат инвестициите за апартаменти????

Това никой нормален човек няма да го приеме!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Къв протекционизъм, кви пет лева. Едно българско вино 6 лв бутилката не може да се сравнява и по качество с едно южноафриканско или австралийско по 4, 50.

В смисъл? Това не го разбрах? Нашето е по-нискокачествено или обратно? Пък се купува вносното, защото нямаме пари и гледаме евтиното??

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

андрей. става въпрос за строителния балон в испания и ваканцеонните селища по черноморието. и в двата случая изобщо не говорим за първо жилище.

наред с това визирам и ситуация в която предлагането далеч надхвърльше търсенето.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...