Отиди на
Форум "Наука"

София тества първия в Европа електробус


Recommended Posts

  • Модератор Инженерни науки

За първи път в Европа електробус ще се движи в София. Той ще изпълнява линията на тролей №11 от 19 май, предаде БТА. Превозното средство беше представено днес пред храм-паметник "Св. Александър Невски" в присъствието на кмета на София Йорданка Фандъкова и посланиците на Германия и Хърватия. Бусът се движи без батерии и може да изминава до 20 км с едно единствено зареждане за няколко минути на крайната спирка при всяка обиколка. Превозното средство е произведено от израелско-българската компания "Чериътмоторс" АД, която го предоставя безплатно на "Столичен електротранспорт" ЕАД за тестове. Кметът Фандъкова посочи, че това е първият електробус, който ще се движи по улиците на София. Предстои да се види какви са ефектите и резултатите от експлоатацията му, за да се планират евентуални инвестиции, отбеляза кметът. http://www.vesti.bg/bulgaria/obshtestvo/pyrviiat-elektrobus-v-evropa-trygva-v-sofiia-6012271

Редактирано от Warlord
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Четох вчера за това, даже бил изложен на жълтите павета да го разглеждат хората. А знаели се точно на какъв принцип работи. Какво представлява батерията му и как точно се зарежда?

Редактирано от Warlord
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

О, разбира се, благодаря че "ми подаде" :)

Принципът е доста интересен - ползва ултраконденсатор. Или суперкондензатор. За разлика от акумулаторите циклите са неограничени, може много бързо да се зарежда и температурата не влие толкова много, но е с няколко пъти по-малък капацитет от акумулатор за единица обем. Сравнени на единица тегло с обовния обаче могат да са еднакви, въпрос на справки и сметки


За двадесетина или колко минути престоява на залядна площадка - като при тролеите токоприемник се вдига и опира до тоководещи шини, след което има за един или помече курса ток

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Хм, значи около час върви после 20 мин. зареждане. А няма ли как ултракондензатора да бъде вграден в МПС-то? :) И да го пускаме в масово производство и Лукойл и шейховете да фалират. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Скъпички са /по необясними за мене причини/ но сега се разработват. Доста време ще мине докато суперкондензатор достигне възможността на Li-ion батерия. Ще стане вероятно. В някои метровлакчета се ползват, още от зората на хибридите 2002-4 имаше коли с такова но е рядко. По платки понякога ги слагат вместо батерии...

Има още една концепция - да се ползва маховик като акумулатор. И той уж няма да се износва с времето. Пропуснах да пусна тука една по-скорошна такава разработка

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
http://spectrum.ieee.org/cars-that-think/transportation/advanced-cars/flywheel-hybrid-could-rival-battery-hybrid Гравити да не каже че и това от фейса Аз трябва да си видя де, ако съм го публикувал...
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

То всяко нещо минава през фейса рано или късно ;) добре че не сме толкова зли да забраним и това.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

20 км много малко...

но пък 1 kWh / км изглежда доста атрактивен разход за автобус

като че ли не е много голям, някой има ли данни за броя седящи места?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

20 км много малко...

но пък 1 kWh / км изглежда доста атрактивен разход за автобус

като че ли не е много голям, някой има ли данни за броя седящи места?

Малко са да, но с иначе е напредничава батерия - за циклите...

Ако кола се движи с постоянна скорост разходът е малък. Е колата ускорява, има и нагорнища, но тази "кола" има и регенеративни спирачки дето зареждат кондензатора при отнемане на скорост /и като удържа по надолнище/

От снимките ми заприлича на нещо като новите тролеи 11. Не голямо но прилично. Не е малък като толеите в Русе примерно. В понеделник специално ще се повозя на него.

И за какъв чеп ще замества тролей?

За сигурност ако се окаже недостатъчен тока в кондензатора, според мен. Може да е направен така, че токоприемниците да мокат да се захранват от тролейбусната линия.

все пак е само тест.

някой от софия да каже дали това е натоварена линия, вероятно не е и затова там тестват.

Грубо - квартал дружба (2), Цариградско шосе, бул Васил левски до кръговото на сточна гара. Ако не е най натоварен е един от най атоварените маршрти в Сф, нека ме поправи някой дето постоянно шофира

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За сигурност ако се окаже недостатъчен тока в кондензатора, според мен. Може да е направен така, че токоприемниците да мокат да се захранват от тролейбусната линия.

Аха,това май като новите бургаски тролеи на двойна цена, щото имали и ДВГ, че ако спрял тока да можели да мърдат...ами да бяха им сложили и парни котли, че ако свърши и нафтата да карат на въглища. :grin:

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това със супер кондензаторите е интересно, но засега наистина немогат съперничи на акумулаторите. За тях пък разгледайте кой и къде копа суровините.....

Поддържането на тролейбусните жици също е скъпо......

post-5590-0-78872600-1400359901_thumb.jp

Тикайте бре хора.....

:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Малко са да, но с иначе е напредничава батерия - за циклите...

Ако кола се движи с постоянна скорост разходът е малък. Е колата ускорява, има и нагорнища, но тази "кола" има и регенеративни спирачки дето зареждат кондензатора при отнемане на скорост /и като удържа по надолнище/

От снимките ми заприлича на нещо като новите тролеи 11. Не голямо но прилично. Не е малък като толеите в Русе примерно. В понеделник специално ще се повозя на него.

За сигурност ако се окаже недостатъчен тока в кондензатора, според мен. Може да е направен така, че токоприемниците да мокат да се захранват от тролейбусната линия.

Грубо - квартал дружба (2), Цариградско шосе, бул Васил левски до кръговото на сточна гара. Ако не е най натоварен е един от най атоварените маршрти в Сф, нека ме поправи някой дето постоянно шофира

За напредничавостта - така е, прав си. Сега не ми се рови в нета да търся точни цифри, но наистина е по-"еко" от стандартните електроавтомобили, просто мнението ми беше, че разработката в този си вид е приложима само за градски транспорт, но не и за междуградски автобуси, поне засега.

иначе гледах, че правят и електровлакове.

Като гледах снимката ми се стори, че бусът е с около 25 седящи места, но може и да се лъжа.

За натоварването на линията значи съм в грешка, от написаното от теб се питам дали пък не е възможно е да търсят макс натоварване...?

А има ли инфо дали ще тестват един-единствен бус или цялата линия ще бъде поета от електробусове?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Чакам някой дето шофира по-често от мен в Сф да ме обори или потвърди за натоварването, но моите набюдения са такива.

За инфо за тестването - не открих много, онова дето помня от оня ден новините е, че единайсет месеца щ се тества, а после ще го откупим /при добър резултат/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

аз намерих следното: бусовете са китайски (затрих линка) поръчани са 200 за 600мил, колко ще са за софия и колко в израел не ми стана ясно, чудя се друго, защо го пускат по линия на тролей?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Допускам /както казах по-горе/ че е за да се покрие риска от евентуално изтощаване на кондензаторната батерия. Не виждом проблем електробусът да е направен така, че да /може да/ се захранва от контактната мрежа на тролеите. Ултракондензатори рядко се използват за захранване на транспортни средства. По-скоро е новост. Единствен но съществен недостатък е малкият капацитет, който разбира се се смята и оразмерява, но изпитанията в полеви условия са друго нещо.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

аз намерих следното: бусовете са китайски (затрих линка) поръчани са 200 за 600мил, колко ще са за софия и колко в израел не ми стана ясно, чудя се друго, защо го пускат по линия на тролей?

А стига бе, значи парчето излиза 3 милиона,дано поне да е в юани...

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Май не... И мен ми се вижда скъпичко, но това е. Един нов обикновен може да е половин - един милион... Тези са еко..

http://spectrum.ieee.org/energywise/energy/the-smarter-grid/supercapacitor-enhanced-hybrid-storage-could-earn-cash-for-subways - Тук има новина за влак използващ суперкондензатори. Накратко - бързо се пълнят и бързо отдават енергията си - много добро ако трябва да обира енергията от спиране и да се тръгва после с нея

Не помня казвах ли, но при някои метровлакчета в подстанциите на спирките /не в мотрисите/ има маховици /някъде суперкондензатори/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Първи електробус в Европа - да бе да.

Такива малки бусчета определено не са за тая линия. Автобусчето е по-подходящо за по-кратка линия - примерно 9. А къде ще се презареждат - в задръстването на Сточна гара ли?!

Пореден гаф за Пъдпъдъка. По-добре да оправят разписанието на трамваи 20 и 23 и да ги свържат с метрото за да ощастливят Дружба.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Първи електробус в Европа - да бе да.

Такива малки бусчета определено не са за тая линия. Автобусчето е по-подходящо за по-кратка линия - примерно 9. А къде ще се презареждат - в задръстването на Сточна гара ли?!

Пореден гаф за Пъдпъдъка. По-добре да оправят разписанието на трамваи 20 и 23 и да ги свържат с метрото за да ощастливят Дружба.

Е то тест де, надявам се да не стане за сметка на тролей от линията

В UK, до Милтън Кийнз пуснаха ноември /ок половин година/ някъде автобус дето се зарежда безжично от индуктори под пътната настилка, не помня под трасето или на площадки / спирки беше. Май не съм го поствал тук

Днес трябва да върви, а не съм видял подобна инфраструктура /трябва да са 2 дебели шини/ на колелото на Сточна /там живея/ явно в Дружба 2 е някъде зарядната станция

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Инженерни науки

Е то тест де, надявам се да не стане за сметка на тролей от линията

В UK, до Милтън Кийнз пуснаха ноември /ок половин година/ някъде автобус дето се зарежда безжично от индуктори под пътната настилка, не помня под трасето или на площадки / спирки беше. Май не съм го поствал тук

Днес трябва да върви, а не съм видял подобна инфраструктура /трябва да са 2 дебели шини/ на колелото на Сточна /там живея/ явно в Дружба 2 е някъде зарядната станция

ези неща са ги сложили вчера или онзи деб. Очевидно електробусът тръгва сега.

Контактти за зареждане и подстанция /явно не се захранва с тролейно напрежения/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Е то тест де, надявам се да не стане за сметка на тролей от линията

В UK, до Милтън Кийнз пуснаха ноември /ок половин година/ някъде автобус дето се зарежда безжично от индуктори под пътната настилка, не помня под трасето или на площадки / спирки беше. Май не съм го поствал тук

Днес трябва да върви, а не съм видял подобна инфраструктура /трябва да са 2 дебели шини/ на колелото на Сточна /там живея/ явно в Дружба 2 е някъде зарядната станция

ези неща са ги сложили вчера или онзи деб. Очевидно електробусът тръгва сега.

Контактти за зареждане и подстанция /явно не се захранва с тролейно напрежения/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...