Отиди на
Форум "Наука"

Конфликтите между ловците-събирачи


Recommended Posts

  • Потребител

Да, така е - възгледите са късно ренесансови, но са облечени в цялостна идея през Просвещението. Като своеобразен протест и противовес на цивилизованото с всичките му негативи. Но, това си е само красива илюзия...

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 581
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор антропология

Еми да, ревизии,аз не упреквам ни Алвата, ни Ник или вълка за възгледите им, има такава *мода* в наши дни -да се разглеждат първобитните общества като образцови и цивилизацията като източник на упадъка и носител на войни, беди и агресия. Много книги са изписани в този дух, от Русо насам и ни една не е вярна, но какво да се прави.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Южняк,

както казва Байрън в поемата си "The age of bronze":

The "good old times" --- all times when old are good ---

Are gone; the present might be if they would;

Great things have been, and are, and greater still

Want little of mere mortals but their will:

A wider space, a greener field, is given

To those who play their "tricks before high heaven."

I know not if the angels weep, but men

Have wept enough --- for what ? --- to weep again !

;)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

това си е стар похват, прилаган още от Тацит в "Животът на Гней Юлий Агрикола". Да изтъкваш пороците на обществото, в което живееш, посредством идеализацията на примитивни култури /при Тацит ролята на 'благородните диваци' я играят пиктите/.

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Изпуснал си една дума.

"

То, ако няма думата "мир" в някои общности, говори, че няма и (думата) война, и тем подобни (анти)аргументи, в условно наклоние, да се отбележи.

А сега карай нататък.

Така е формално погледното, и в този дух се извинявам. Да кажа все пак, че не съм целял манипулация, както и да е, давам нататък...

Та чичо ви Русо, със сигурност е поставен по-добре от нас да съди какви са били "диваците" (макар и с романтични очила) и докато се е разхождал самотно е сътворил повече, и то стойностни неща, отколкото политическата хистерия дето се вихри тук под формата на "научни" излеяния. Но давам нататък... с един злободневен пример:

Снощи излязох като миролюбив събирач (с чанта на пазар), но кривнах от правия и срещнах едни ловци (ирландски) и с копието напред продължих като ловец. Попаднах после в една кошара (със силни ритми) и поех ролята на пастир. След леко пререкание с пазачите неандреталци на обществената пещера си тръгнах криво ляво като обикновен земеделец... за да си копам грандинката вкъщи.

C'est la vie, както викат древните гърци.

ПП М/у същото може да видите филмчета на първи срещи с "диваци". А Вълкът влезе елагатно-вещо по мокасини в темата, за разликата от тези с дървените сабота.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Всъщност десните ви възгледи, дето налагате за науката тука, колко са зловещи примитивите и колко цивилизовани западняците от викторианската епоха, са пълно извращение, порнография бих казал. На тази тема трябва да се сложи 18+.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

никой не налага подобни възгледи. Всички общества са еднакво агресивни, което се определя от заложените в нас поведенчески инстинкти. Вече ти беше обяснено няколко пъти. Не се прави на ударен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не е вярно, че всички общества са еднакво агресивни, както не е вярно, че и всички хора са еднакво агресивни. Пълно безумие.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Като цяло въоръжените конфликти може да са доста чести, но със сравнително малко жертви. Просто обществото на ловци-събирачи не може да си позволи загуба на много хора.

Е жертвите не са ли малко, защото самото население е крайно малобройно. Ако едно общност (село, клан) е от 300 или 500 души, и 5 убити са вече много.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Е жертвите не са ли малко, защото самото население е крайно малобройно. Ако едно общност (село, клан) е от 300 или 500 души, и 5 убити са вече много.

Не е точно така, но неточно е така (да припомня също, че спрягаме епоха в която не е имало "села" и "кланове"). Не могат да си позволят лукса да се унищоважат, това е един от основните принципи на тезата. Чел съм свиделства, как индианцианците се бият за спорта така да се каже, нещо като детска игра, и което въобще не им е помогноло при сблъсъците с белите. Впрочем що не препрочетете 10 божи заповеди?

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

10-те божи заповеди са вече съвсем друг период. Но пък ако прочетеш Стария завет, ще видиш отношението към друговерците /демек неевреите/. И то хич не е хуманно, а е аналогично на съвр. геноцид.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Така е, така е. Затова стария завет се загърбва и се набляга на новия. Връщане към сурса сиреч-демек.

ПП Старият си е свършил работата за времето си, демек.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

то и новия си свърши работата покрай кръстоносните походи. Въобще идеологията /към която спада религиозната такава/ е добро оправдание да оправдаеш агресията си към ближния.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Общо взето агресията нараства с усложняване на обществото. С това и хипотезата да се намали напрежението избледнява - от конфликт за плячка, който лесно може да бъде уреден и по друг начин, през държавни, после религиозни, и накрая расови конфликти, при които различията няма никакъв шанс да бъдат преодолени по разбираеми причини.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Жените били матриархално уважавани от високоморалното миролюбиво палеолитно общество и свободни да ходят където си искат и да правят каквото си искат. Мъжете си ги споделяли без проблеми. Този отговор устройва ли те?

п.п. Я, ново 20 - при Литъл Биг хорн нямало воини!

Чак сега отговарям, защото чак сега го прочитам :mrgreen:

Ако е било така, както казваш, ако е възможно изобщо, значи палеолитните общества са живяли в една утопия. Аз лично бих бил много любопитен върху доказателствата сочещи за това, обратното или каквото и да било от техните нрави. Без да чакам отговор, защото по безспорен начин такъв няма как да ми се даде, аз ще допусна, че е било точно така. И питам тогава, пречка ли е било това да има конфликти между мъжете, пък и между жените даже. Тази харесвала този, пък онази оня... Желанията са източник на агресия. Да ме убеди някой, че първобитните хора не са имали желания или пък, че всичките им желания са били задоволени, е немислимо. На ниво амеби може и да може, ама при наличието на съзнание... вярва ли някой в обратното? Пък има и завист в ловните умения, за сечивата, пък може и за косата, за очите, всичко може да е повод. Не е нужно да е важно.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Тих лагерен огън. Ловец А казва нещо, ловец Б не е съгласен, в резултат на което ловец А става и му обърсва два шамара, след което го обижда, а ловец Б понеже е по слаб физически и не толкова агресивен си бърше кръвта от носа и мига на парцали. Младите жени влюбено гледат ловец А и си мислят "Он е стабиуен, ще ме храни обилно, а децата от него ще са силни и на стари години също ще ме хранят". След кратко обсъждане къф е готин ловец А, между момичетата възниква спор и събирачка А обърса два шамара на събирачка Б с думите "Да не си посмяла да се доближиш до ловец А, че ще ти откъсна главата". След което взема най вкусните гъбки които е събрала вчера, поразголва гърди и отива да съблазнява ловец А.

Такива конфликти са били ежедневие с различна степен на агресия и травми.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тих лагерен огън. Ловец А казва нещо, ловец Б не е съгласен, в резултат на което ловец А става и му обърсва два шамара, след което го обижда, а ловец Б понеже е по слаб физически и не толкова агресивен си бърше кръвта от носа и мига на парцали. Младите жени влюбено гледат ловец А и си мислят "Он е стабиуен, ще ме храни обилно, а децата от него ще са силни и на стари години също ще ме хранят". След кратко обсъждане къф е готин ловец А, между момичетата възниква спор и събирачка А обърса два шамара на събирачка Б с думите "Да не си посмяла да се доближиш до ловец А, че ще ти откъсна главата". След което взема най вкусните гъбки които е събрала вчера, поразголва гърди и отива да съблазнява ловец А.

Такива конфликти са били ежедневие с различна степен на агресия и травми.

Абцолютли. А и си мисля, че както в едно котило животните се борят, така и от играчка е ставала плачка при хората. Отделно борбата за храна. Когато е недостигала, а това винаги го е имало, силните са си вземали със сила, а не с добра дума, а слабите е трябвало да отвърнат със сила или да се обрекат на гибел. В тези времена всичко е било на живот или смърт. Какво става, когато едно семейство/клан влезе в земите на друго, за да му изяде храната? Хляб и сол или кьотек?

Собствеността може да е основополагаща за възникването на властта и ограничаването на свободата, но агресията се е зародила далеч преди нея.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това не е вярно. Първо хората са били една шепа. Второ ресурсите доста. Трето рядко са се засичали. И четвърто такива работи като силни и слаби са смехотворни. Най-вероятно е имала обърната пирамида на власт в една общност - слабите вкупом са упражнявали контрол над няколкото доминантни индивиди. Властта на силата възниква много ама много по-късно. Трябва да забравите абсолютно всичко, което знаете от днес, когато говорим за палеолитните култури.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това не е вярно. Първо хората са били една шепа. Второ ресурсите доста. Трето рядко са се засичали. И четвърто такива работи като силни и слаби са смехотворни. Най-вероятно е имала обърната пирамида на власт в една общност - слабите вкупом са упражнявали контрол над няколкото доминантни индивиди. Властта на силата възниква много ама много по-късно. Трябва да забравите абсолютно всичко, което знаете от днес, когато говорим за палеолитните култури.

Една шепа били, пък ресурсите били доста. Не усещаш ли противоречието? Следвайки своя съвет би трябвало да забравиш днешните представи, че жените трябва да раждат до 1-2 деца, да не си развалят фигурата и да има пари за море.

Когато говорех за котилото имах предвид борбата между братя и сестри. Че е имало боричкане като форма на игра, това е под всякакво съмнение. За вид способен да убива организирано по-големи хищници от него самия, малко ми е чудно да бъде определян като възпитан пацифист тип толераст.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

От битови конфликти от типа на кой ми изяде манджата до войни и геноцид има сериозна разлика.

Ако не трийсе, то поне двайсе пъти само в тая тема уточнихме, че под "война" нямаме предвид съвременния пълен смисъл на думата. Може би и за това темата е озаглавена "конфликти", ма кой ти гледа у таа жега

Незнам и колко пъти се напънахте да политизирате нещата - десни сме били, не достатъчно толерасти и тн. Крайно безмислено е цялото това дундуркане.

Хомо сапиенса е агресивен. Точка. За добро или лошо. Природа. Политическите възгледи и каквито и да било други възгледи няма как да променят този факт.

Развитието на цивилизацията не е причината той да стане агресивен - това развитие само му разнообразява поводите за агресивност - не ги поражда.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако Хомо сапиенс не бе агресивен нямаше да стане господстващ вид. А е агресивен, защото е хищник, а не тревопасен вид, защитаващ пасищата си и то пасивно. В онези далечни време той е бил природосъобразен като поведение като използвал по най-добрия начин най-силното си оръжие - мозъка. Ама не, за да мисли поетични строфи и да рисува картинки по стените на пещерите на пацифистични пасториални идилии, а с оглед оцеляването на вида. Оцеляването се е определяло от природните закони за генетично развитие чрез борба на видовете и вътрешновидова борба, които се изразявала в простички неща: убий, за да не бъдеш убит, изяж, за да не бъдеш изяден, а ако не можеш предните две неща - възможно най-бързо беж и се крий. Тъй като е разумен вид, това не означава, че е трепел де що види и свари, но верен на природната си детерминираност и необходимостта от оцеляване и продължаване на вида, не би се поколебал, ако това е единствената опция.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...