Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Парадоксът на влакът и релсите


Препръчано мнение

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 14:54, gmladenov said:

Това не е вярно и няма нужда да плашиш гаргите с тези огромна формула.

Простата форма на Лоренцовата трансформация важи за всички случаи на движение,
включително и за примера на Ники.

Expand  

Хехе, ти три години си се мъчил да разбереш лоренцовите трансформации, и сега пак греда, а? :)

Простата форма за това е проста - защото е заострена за скорост която има само една компонента - по Х. Когато скоростта има повече компоненти както в случая, без сложната формула нищо не може да се получи. По-точно може, пари не вземат за това, но резултатът няма да има смисъл.

Предолагам, ти през трите години не си и заподозрял, че ЛТ имат по-обща форма? Иначе сега нямаше така да се спъваш... :)

Младенов, годините трябва да се ползват пълноценно, не да ги пропиляваш като в тоя случай.

  • Потребител
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 15:05, scaner said:

Хехе, ти три години си се мъчил да разбереш лоренцовите трансформации, и сега пак греда, а? :)

Expand  

Хихи, ти цял живот се мъчиш с Лоренцовата трансформация и още не си я разбрал. 🤣

ЛТ прави успоредна транслация на всички прави и отсечки от едната система в другата.
Така релсите остават успоредни ... и влакът остава успореден на релсите.

Повтаряй след мен успоредна транслация ... и ще ти се изяснят нещата.

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 15:13, gmladenov said:

ЛТ прави успоредна транслация на всички прави и отсечки от едната система в другата.
Така релсите остават успоредни ... и влакът остава успореден на релсите.

Expand  

Да бе, то е ясно че влакът не напуска релсите от съвсем общи съображения, а те не си нарушават формата на права линия, така че успоредността лесно се съобразява. Ама има още куп подробности, например верни ли са тези съображения все пак? Ники явно не ги съобразява, така че трябва по метода на грубата сила да се подходи.  Или например релсите барабар с влака си менят ъгъла спрямо началното направление в системата на наблюдателя (примерът със стената дето Ники си хареса).  Какъв става ъгъла? Може грубо да се оцени с общи съображения както вече обяснявах, но само точните трансформации ще дадат точният резултат. И в случая това е целта - точна количествена оценка. А тя без общата формула е невъзможна - пак ще се наденем на приближение, което ако не се отчете ще ни отпрати към някой "парадокс".

  • Потребител
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 15:23, scaner said:

Какъв става ъгъла?

Expand  

Хмм, тук в същност си прав. Лоренцовата трансформация прави успоредна транслация само
на хоризонтални и вертикални линии и отсечки ... но не и на наклонени. Там ъгълът наистина се
променя.

В примера на Ники, обаче, имаме само хоризонтални и вертикални линии и за тях транслацията
е само успоредна.

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 15:31, gmladenov said:

В примера на Ники, обаче, имаме само хоризонтални и вертикални линии и за тях транслацията
е само успоредна.

Expand  

Те са хоризонтални и вертикални в системата на наблюдателя, по условие, от това тръгваме. Но движението на влака не е нито по хоризонтална, нито по чисто вертикална линия. И това променя играта. Какво се вижда в неговата система, се определя като се използват всички компоненти на скоростта му.

  • Потребител
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 15:35, scaner said:

Но движението на влака не е нито по хоризонтална, нито по чисто вертикална линия.

Expand  

В стационарната система (тази на релсите), влакът се движи хоризонтално, а наблюдателят
вертикално.

В примовата ситема (тази на наблюдателя) движение на влака става наклонено ... но той
си запазва ориентацията спрямо релсите. Ники тук се бърка.

Ники допуска, че след като движението е под ъгъл, влакът се е завъртял и е успореден на
движението. Това не е вярно, няма завъртане. Лоренцовата трансфромация не го завърта,
а го транслира успоредно (в този конкретен случай).

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 15:43, gmladenov said:

В стационарната система (тази на релсите), влакът се движи хоризонтално, а наблюдателят
вертикално.

В примовата ситема (тази на наблюдателя) движение на влака става наклонено ... но той
си запазва ориентацията спрямо релсите. Ники тук се бърка.

Expand  

Ники не бърка. В системата на релсите е едно, но в системата на влака наблюдателя вече не се движи вертикално спряямо релсите, обсъждахме го - примерът със стрелата и стената. От тук и представата за успоредна транслация е погрешна при такова комплексно движение. Затова е нужно да се приложи коректната форма на лоренцови трансформации, а не да се гадае на боб.

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 21.12.2021 г. at 15:51, scaner said:

Ники не бърка. В системата на релсите е едно, но в системата на влака наблюдателя вече не се движи вертикално спряямо релсите, обсъждахме го - примерът със стрелата и стената. От тук и представата за успоредна транслация е погрешна при такова комплексно движение. Затова е нужно да се приложи коректната форма на лоренцови трансформации, а не да се гадае на боб.

Expand  

Ето ми картинката от първа страница. Тя не показва промяната на размерите, но показва
принципно как ЛТ извършва успоредна транслация на влака (забележи, че всички линии
са или хоризонтални, или вертилкални).

За да може влакът да е успореден на посоката на движение, той трябва да е завъртян.
... а той не е. Не ми се правят сметките да покажа, но ЛТ не завърта влака.

Щяхме да имаме парадокс ако ЛТ завърташе влака ... но не и релсите.
Тогава наистина щеше да има абсурд/парадокс.

Untitled.png.b67b7713685b529375ce9ce46c9446a0.png

Редактирано от gmladenov
  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 15:58, gmladenov said:

Ето ми картинката от първа страница. Тя не показва промяната на размерите, но показва
принципно как ЛТ извършва успоредна транслация на влака (забележи, че всички линии
са или хоризонтални, или вертилкални).

За да може влакът да е успореден на посоката на движение, той трябва да е завъртян.
... а той не е. Не ми се правят сметките да покажа, но ЛТ не завърта влака.

Expand  

Чертежа е грешен. Той почива на представа, а не на ЛТ.

Вече обсъждахме защо стрелата (в случая влакът) ще сключва ъгъл със стената (хоризонталата на наблюдателя), независимо че в неговата система е паралелна на нея - следствие на относителната едновременност. Това ще покажат и сметките ако ги направиш, няма мърдане тука.

Влакът няма да е успореден на посоката на движение в системата на наблюдателя - той като цяло има напречно движение (премества се и перпендикулярно на колелата си), поради движението на самите релси. Така че тея съображения ги забравяме без точните сметки.

  • Потребител
Публикувано (edited)

Ето постановката на Ники, но завъртяна на 90°. Така тя е еквивалентна на първоначалната
постановка, но прилагането на Лоренцовата трансформация е по-просто.

Както се вижда, влакът се движи под ъгъл спрямо наблюдателя ... но успоредно на релсите.

Untitled.png.3424328ff35478839945b4cba6432d38.png

Редактирано от gmladenov
  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 17:10, gmladenov said:

Както се вижда, влакът се движи под ъгъл спрямо наблюдателя ... но успоредно на релсите.

Expand  

Значи, направлението на движение на влака в системата на наблюдателя не е по направление на релсите, независимо че ориентацията на влака винаги е по тях - по причина напречната на релсите съставка, дадена от самото движение на релсите - следствие от събирането на скоростите в тази система.

И допълнително,  самите релси допълнително са наклонени спрямо наблюдателя в системата на влака, ефекта от относителната едновременност (наклона на стрелата спрямо стената).. Което липсва на чертежа, защото е оценяван на база само еднномерна трансформация, за което иде реч.

  • Потребител
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 12:53, Gravity said:

Това какво си мислиш че показваш? Релсата и пръта се движат един спрямо друг, едновременността за тях е различна. Това показват твойте сметки. И това е нещо с което всички са съгласни. 

Ако искаш да сметнеш това което ти трябва, трябва да въведеш малко повече означения, и всичките координати на събитията, които разглеждаш, не само времевите. 

Expand  

Според мен, времевите координати са достатъчен показател. Еднаквото време на пристигане на двата края на Релсата и различното време на пристигане на единия и другия край на Пръта, недвусмислено демонстрират неуспоредност м/у Релсата и Пръта в ОС на Стената

  On 21.12.2021 г. at 12:54, scaner said:

Похвално е, че проявяваш инициатива :)

... твоята задача, макар и коректно решена...

Expand  

Благодаря! До тук добре, сметките са верни :) 

  On 21.12.2021 г. at 12:54, scaner said:

Какво значи това? Замени пръта с тебе си. Какво значи да пристигнеш неедновременно - лявата ти ръка в 1 часа, дясната в 2 часа, а главата към 3 часа? Какъв е физическият смисъл? :)

Expand  

Е, не е ли точно това неедновременност на събития? В ОС на Стената, първо единия край на Пръта докосва Стената, после другия.

  On 21.12.2021 г. at 12:54, scaner said:

Лоренцовите трансформации преобразуват събития. В конкретният случай събитията ни казват, че началото на пръта в един момент се намира в дадена координата, краят на пръта се намира в друг момент на друга координата. В това няма нищо "неедновремено" по отношение на целият прът

Expand  

В конкретния случай събитията показват, че в ОС на Стената, началото и края на Пръта докосват Стената в различни моменти, а началото и края на Релсата докосват Стената в един и същ момент. Това е показателно, че не са успоредни в ОС на Стената

  On 21.12.2021 г. at 12:54, scaner said:

Второ, какво те интересува линията, че я трансформираш?

Expand  

 Идеята е, да сравня моментите на докосване на Релсата и Пръта върху Стената (Стена съвпада с ос Х)

  On 21.12.2021 г. at 12:54, scaner said:

И трето, най-важното, при наличие на скорости по X и Y не е коректно да ползваш трансформацията само за скорост по Х. Трябва да ползваш пълната формула:

10dbe41ac6f465692c9293290778078e9ae185ce

като от нея елиминираш компонентите по Z като излишни за тази задача. Защото игнорирайки скоростта по Y при трансформация само по Х, тя няма да участва и в резултата за другата система, и на практика решаваш друга задача, както си и получил някаква формула. Нещо повече, скоростта по Y освен че ще участва чрез самостоятелен член, ще участва  чрез пълната скорост, заложена в членът gama.

Expand  

Да, това остана неизчистено, но не вярвам да се получат драстични разлики... 

  On 21.12.2021 г. at 12:54, scaner said:

Но ти опитай, полезно упражнение е и е път за изграждане на полезни навици.

Expand  

Продължавам. Докато вътрешно не усетя, че всичко е наред, ще ровя...

  On 21.12.2021 г. at 14:54, gmladenov said:

Последният не е парадокс по проста причина на това, че влакът не си сменя ориентацията,
както Ники допуска. Според Лоренцовата трансформация, влакът във всеки момент е
успореден на релсите и в двете системи.

Expand  

Разгледай само влака (в случая прът). Прътът и релсата нямат връзка.  Каква е разликата с твоята преса. Тя се накланя и се затваря недновременно също както пръта докосва стената.

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 17:21, Ниkи said:

Е, не е ли точно това неедновременност на събития? В ОС на Стената, първо единия край на Пръта докосва Стената, после другия.

Expand  

Не, получените числа не соочат това. Те просто дават две събития на различни места случили се в различно време. По наличната информация още не може да се проследи последователност. Още повече, че в резултата отсъства скоростта на сближаване със стената, т.е. резутатът не е за тази задача - като липсва тази скорост, няма да има докосване до стената. Аз за това казах, че трябва да се ползва пълната формула на ЛТ, там тази скорост участва и не се губи.

  On 21.12.2021 г. at 17:21, Ниkи said:

В конкретния случай събитията показват, че в ОС на Стената, началото и края на Пръта докосват Стената в различни моменти, а началото и края на Релсата докосват Стената в един и същ момент. Това е показателно, че не са успоредни в ОС на Стената

Expand  

Пак забележката свързана със скоростта на сближение. Ти тръгваш с едномерна трансформация, в която има само една скорост. Vy не участва никъде. В решаваната задача няма изобщо сближението  към стената, за което става дума в условието, следователно няма никакво докосване :).

 

  On 21.12.2021 г. at 17:21, Ниkи said:

Да, това остана неизчистено, но не вярвам да се получат драстични разлики... 

Expand  

Едва когато го ползваш, ще получиш докосването до стената.

 

  • Потребител
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 17:10, gmladenov said:

Ето постановката на Ники, но завъртяна на 90°. Така тя е еквивалентна на първоначалната
постановка, но прилагането на Лоренцовата трансформация е по-просто.

Както се вижда, влакът се движи под ъгъл спрямо наблюдателя ... но успоредно на релсите.

Untitled.png.3424328ff35478839945b4cba6432d38.png

Expand  

Ако лявата част отразява ОС на Наблюдателя, е добре, но синия правоъгълник (влака) не остава правоъгълник. Трябва да изглежда ето така:

 

222.jpg.98079c674eec68728a91b8ea47605e26.jpg

...защото Лоренцовото скъсяване е по посока на относителното движение. Относителното движение м/у Н-Влак и Н-релси не е едно и също, нищо че влака се движи по релсите. А ти си показал еднакво скъсяване

Дясната част на картинката не се разбира за коя ОС е, но при всички случаи Наблюдателя се скъсява по друг начин. За ОС на релсите, скъсяването на Н трябва да го завъртиш на 90 градуса

 

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 17:58, Ниkи said:

...защото Лоренцовото скъсяване е по посока на относителното движение. Относителното движение м/у Н-Влак и Н-релси не е едно и също, нищо че влака се движи по релсите. А ти си показал еднакво скъсяване

Expand  

Вече обсъждахме, втората картинка не е коректна. Ако на нея събереш леко релсите една към друга, така че влакът да легне на нея, всичко ще си дойде на мястото. И това трябва да се получи с ЛТ, поради съвсем базовите им свойства. Не разбирам даже как ти е хрумнала такава крива картинка... Да не циклим тук.

  • Потребител
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 18:03, scaner said:

Вече обсъждахме, втората картинка не е коректна. Ако на нея събереш леко релсите една към друга, така че влакът да легне на нея, всичко ще си дойде на мястото. И това трябва да се получи с ЛТ, поради съвсем базовите им свойства. Не разбирам даже как ти е хрумнала такава крива картинка... Да не циклим тук.

Expand  

Добре де, разбрах твоето мнение, уважавам го, но искам да чуя и на другите мнението. Ти не оставяш хората тук да имат собствено мнение. Всички чакат ти какво ще кажеш, да не би да не са в унисон с теб. Единици са тези, които не ги е страх да имат различно мнение от твоето, един от тях е Младенов и ти сега се опитваш да го обработиш :) 

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 21.12.2021 г. at 17:58, Ниkи said:

... но синия правоъгълник (влака) не остава правоъгълник. Трябва да изглежда ето така:

Expand  

Нали виждаш, че долният правоъгълник на картинката е завъртян.

Предполагам, че според теб завъртането следва от времевите манипулации
на Лоренцовта трансформация. Само че ЛТ в същност не завърта.

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 21.12.2021 г. at 17:21, Ниkи said:

Каква е разликата с твоята преса.

Expand  

Ти в момента се сблъскваш с физическото безсмислие на Лоренцовата трансформация.
Аз се сблъсках с него когато ми хрумна парадокса на пресата.

Твоят парадокс с влака наистина е същият като този с пресата: ако тълкуваме времевите
координати като реални времена, тогава излиза, че единият край на влака се движи
напред в с сравнение с другия ... което е парадокс.

Както и с пресата, обаче, парадоксът е в едновременността, а не в успоредността.

Според теб влакът се движи напряко на релсите, а в действителниост парадокъст е в
това, че влакът се движи успоредно на релсите ... но единият му край някак си е напред
в сравнение с другия (??).

Така че ти много правилно си видял, че ситуацията не е читава ... но трябва коректно
да се идентифицира какъв е проблемът. 😎

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 21.12.2021 г. at 18:27, Ниkи said:

Добре де, разбрах твоето мнение, уважавам го, но искам да чуя и на другите мнението. Ти не оставяш хората тук да имат собствено мнение. Всички чакат ти какво ще кажеш, да не би да не са в унисон с теб. Единици са тези, които не ги е страх да имат различно мнение от твоето, един от тях е Младенов и ти сега се опитваш да го обработиш :) 

Expand  

Наистина ли искаш да го чуеш? Ако искаш да го чуеш, чисто и просто провери как си стигнал до такава некоректна картинка на втората схема.

Едновременността на място и време изискват да спазваш тази едновременност по посока на релсите.  Някъде имаш грешка в прогнозата.

 

image.png.f0877a440cad5ee242cbcdaba79a11e8.png

 

Можеш да усукваш, можеш да изменяш по времето - примерно задния край идва със закъснение, можеш да очакваш дори и някакви ротации. Проблема ти идва от сложното задаване на позицията на наблюдателя. Очаквания от теб парадокс няма да се случи. Има допълнителни изкривявания по картинката които не са взети под внимание.

Редактирано от tantin
  • Потребител
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 19:08, gmladenov said:

Ти в момента се сблъскваш с физическото безсмислие на Лоренцовата трансформация.

Expand  

Абстрахирай се от това и играй по правилата на ЛТ🙂. Ако има нещо грешно то ще си излезе

  On 21.12.2021 г. at 19:08, gmladenov said:

Твоят парадокс с влака наистина е същият като този с пресата: ако тълкуваме времевите координати като реални времена, тогава излиза, че единият край на влака се движи напред в с сравнение с другия ... което е парадокс.

Както и с пресата, обаче, парадоксът е в едновременността, а не в успоредността.

Expand  

Единия край на влака се движи напред и при ГалТрансформации, но там влакът си остава правоъгълник. И при двата вида транформации направлението на движението Н-влак не е успоредно на нито една страна на влака. За това ти се струва, че се движи с единия ръб напред. 

  On 21.12.2021 г. at 19:08, gmladenov said:

.Според теб влакът се движи напреко на релсите, а в действителниост парадокъст е в

това, че влакът се движи успоредно на релсите ... но единият му край някак си е напред
в сравнение с другия (??).

Expand  

Да. Парадоксът е в това, че ЛТ променя формата на влака различно от формата на релсите и две от "колелата" на влака остават във въздуха, което е в разрез с условията

Друго, няма как ЛТ да накланят релсите, защото това накланяне трябва да е съобразено с посоката на движение на влака... Ами ако са два влака, движещи се в различни посоки? На къде ще са наклонени релсите? 🙂

  • Потребител
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 19:38, Ниkи said:

Да. Парадоксът е в това, че ЛТ променя формата на влака различно от формата на релсите ...

Expand  

Ако транслираш само пространствените координати с Лоренцовата трансформация,
влакът винаги ще излезе успореден на релсите.

Положението става странно едва когато транслираш времевеите координати ... и ги
тълкуваш като реални времена. Едва тогава нещата спират да са смислени.

Засега не ми си спори повече по въпроса. 😛

  • Потребител
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 19:31, tantin said:

Наистина ли искаш да го чуеш?

Expand  

Тантине, не се пали, шегувах се със Сканер. 

  On 21.12.2021 г. at 19:31, tantin said:

 

image.png.f0877a440cad5ee242cbcdaba79a11e8.png

 

Expand  

Защо наклони само тези страни на влака, които са успоредни на траверсите (вертикалните)? С какво те са привилегировани пред хоризонталните, че накланяш само тях? 

  • Потребител
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 19:47, gmladenov said:

Ако транслираш само пространствените координати с Лоренцовата трансформация,
влакът винаги ще излезе успореден на релсите.

Положението става странно едва когато транслираш времевеите координати ... и ги
тълкуваш като реални времена. Едва тогава нещата спират да са смислени.

Засега не ми си спори повече по въпроса. 😛

Expand  

Последен въпрос: защо на твоята преса наклони само хоризонталните страни? С какво те са по-важни от вертикалните? Направлението на движение Н-"горна преса" не е успоредно на хоризонталата

  • Потребител
Публикувано
  On 21.12.2021 г. at 19:56, Ниkи said:

Последен въпрос: защо на твоята преса наклони само хоризонталните страни? С какво те са по-важни от вертикалните? Направлението на движение Н-"горна преса" не е успоредно на хоризонталата

Expand  

Сега ще модифициреам твоя парадокс, за да се види много ясно проблема. Дай ми 15-20 минути.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

Научи повече  

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.