Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Алтернативна хипотеза за Именника на българските владетели.


Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано

Напоследък често се дискутират нестиковките в хронологията и значенито на термините в ИБВ. Моята  идеята е в съвсем друга насока и това налага  тази нова тема. С нея искам да спестя смесването на различни мнения и разнопосочни трактовки, което силно размива  съдържанието. И така, поради липса на консенсус и задоволителни доказателства в досегашните опити за разшифроване на именника, бих си позволил и една алтернативна гледна точка. Тя се базира на убеждението ми за значимо влияние на семитски езици върху българската лексика. Отново ще подкрепя това си твърдение с ист. извори, където се споменава, че Княз Борис I  разполага с книги на семитски език, които папата съвтва да бъдат незабавно изгорени. Идеята е, че този език като минимум не е бил непознат на българите. 

И така,- как да четем годините в именника?

лѣтъ. ҃ф.҃еі  φ=500 + е=5+ i=10 ==515 год. управление на първите 5 владетеля отатък Дунава.

Годините на Курт ҃ѯ, (60), респ. на Еспор, ѯа (61). не съвпадат с гр. кси ξ=60, ξа=61.  

За сега не разполагаме с данни, че именника е преведен от гръцки. В него за разлика от непознатите  термини  в именика, като-„Шегортвиремъ", няма звук „ш“.  Следователно можем да предположим, че текстът е писан преди създаването на кирилицата на някакъв друг различен от гръцкия език. Вероятноста  думите в термините да са две означава, че те са писани в ранен период, защото подобно на омуртаговите са сляти. Явно датират поне от същия или още по-ранен период. Защо тогава списъкът прекъсва преди владетели като Крум, Муртаг, Маламир и т.н?  Отговор на тази загадка може да е опожаряването на Плиска от Никофор по времето на Крум. Този единствен отрязък, (според мен на нео арамейски език),  някак си се е запазил и е попаднал в някой  манастир където е преведен и по-късно преписван от руски монаси с грешки и неточности. Това и ще се опитам да покажа. Може би затова точно при Муртаг процъфтяват каменните надписи,- за разлика от пергамента те не горят в пожара. Ако е имало по-късни и подробни преписи, възможно да са били унищожени по времето на Борис по указание на Папата да изгори всички сарацински книги.

........................

Въз основа на следната таблица съставям следната алтернативна възтановка.

Оградените букви са ключови.

 

neo-aramaic.jpeg.9396293ba327ff78fa1d0a59694fbd81.jpeg

 

Обръщам внимание на  приликите  ѯ и ܨ (дзадхе)  

и ܣܿ   и ф във  ҃ф.҃еі. (със„Симкат“, с точката отгоре се изписва 600)

Те много си приличат с нашите букви и особенно ръкописни -лесно биха заблудили дори опитен писар.

И така заменени с тези стойности от нео-арамейската азбука се получава следния резултат.

 

 

Авитохолъ житъ лѣт. ҃т.      400  ???  

Ирникъ. житъ лѣт. ҃р.        200    ???

Гостунъ                                   2

Курт: ҃ѯ лѣт                            90   ???

Безмеръ ҃г. лѣт.                      3

                                                     ----------

                                                   695  = ܨܗ ܣ   ??? 

При преписване горната дума лесно би могла да са трансформира до  „ф.҃еі“ . С арам. шрифт двете последни букви изглеждат сякаш са се килнали на

90грд. в дясно кирилски „Е“ и „И“. , а Simkat със знак за стотици отгоре, би изглеждал точно като Ф.

Някой преписвач може да ги е „изправил“ . Така следващия е забелязал неточност в математиката и е добавил едно „и“ към годините на Ирник за да

компенсира сбора зададен отдолу. Резонно е сметнал, че предишният е пропуснал буква „и“ и е редактирал числото „р“ на „ри“, т.е.станало е от 200

арамейско на 150 кирилско. За год. на Курт  е сметнал 60 в кир. цифри.

Така е станало 515  лѣтъ. ҃ф.҃еі. остриженами главами.                               

 

 И потѡм пріиде на страну Дунаѧ. Исперих кнѧз тожде и доселѣ.

 

Есперих кнѧз. ҃ѯа       ??? 91 (71, 61)  ܐ  (Заде и Алеф) :numbering of Biblical Psalms : 91 , ninety-one ;         

 

Всички следващи години в двете азбуки съвпадат изцяло и се припокриват с номерацията на библейските псалми.

 

Тервен. ҃ка.                           21         ܐ  (Кап и Алеф): numbering of Biblical Psalms : 21 , twenty-one 

ки.  лѣт.                                 25        ܟܗ  (Кап и хЕ): numbering of Biblical Psalms : 25 , twenty-five

Севаръ. ҃еі.                           15         ܝܗ  (Йотх и хЕ) : numbering of Biblical Psalms : 15 , fifteen  

Кормисошь. ҃зі.                    17         ܝܙ  (Йотх и Заин) : numbering of Biblical Psalms : seventeen , 17 

Винех. ҃з.                                7          ܙ :(Заин) seventh letter of the alphabet , number seven , 7 ܕܙ : the seventh

Телець. ҃г.                              3        ܓ (Гама): third letter of the Sureth alphabet , written number : number 3 , number three 

Ѹморъ. ҃м. днïи.               40          ܡ  (Мем)    numbering of Biblical Psalms : 40

 

От горните примери се вижда, че при години белязани с „҃ѯ“ са възможни корекции в общоприетото мнение. Годините на Курт и Аспарух е възможно да са 60, 70 или 90. Всичките следват логиката на останалите примери от номерацията на библеиските псалми. При Z=90 интересното e, че летоброенето  списъка на владетелите започва около нулевата година на Христос, ако вземем за база 681 при Аспарух. Нео-арамейската и кирилската азбуки откъм номерацията на буквите изглежда са пряко свързани и с библейските сюжети. Затова смятам, че текстът не е „пришит“, а е умишлено вписан в библейската хроника и е имал някакво отношение към нея. 

(2).jpeg.20731a4b0b207b50576291a8fce56f9b.jpeg

В текста са видни множество поправки и редакции в подкрепа на горното твърдение. Нпр. думата „Твирем“ е написана веднъж като „Втирем“ сякаш писаря е чел от семитски текст писан отзад напред и е разместил позициите на буквите неволно при преписване отляво надясно. Следващия неразбирайки смисъла на думата не му е направило никакво впечатление.

1976969998_.jpeg.404c9550cdb4d2d02dae48db1a6ef1bb.jpeg

Още няколко примера повече в подкрепа на лаксиката в текста, отколкото на аритметиката на числата.

"При този цар Константин дойдоха българите през река Дунав. Многочислени, даже безбройни, те (българите) изпълниха цялата земя дори до Драч .... тъй като българите и персите и влъхвите са едно и също и всички те са на тази земя преселници" - откъс от: "Национална библиотека Кирил и Методий".

Ави тохолъ житъ лѣт. ҃т. рѡд ему Дуло. а лѣт ему дилѡмъ твирем.      Владетел

                                                  East: ܕܵܘܠܲܬ(' do: lat) Definition: the Government , the ruling power 

                                                                                                       the State ,    the Administration

                                                         

  Кормисошь. ҃зі. лѣт. рѡд ему Вокиль. а лѣт ему шегоръ твиремь. Сïи же княз измѣни рѡд Дулов.          Заместник        

                                                           East: ܘܲܟܝܼܠ(' wa ki:lDefinition: 1) a deputy , an agent , a proctor , a trustee ,

                                               one employed to manage the affairs of another    

 

И накрая  дали четем непознатите думи в имменика правилно?  Възможно ли е още да стоят преписани в оригиналният си вид? 

Category:Right-to-left writing systems - Wikipedia   

 етхъ <-б*p-> ехти  858/59??

' ia: ti:h

 

 

:

1) masculine ; see also ܗܝܼܟܲܕܗܝܼܵܝܵܐ / ܥܲܝܢܹܗ / ܢܲܦ̮ܫܹܗ / ܝܵܬܹܗ : very same , identical / not different , selfsame / in person , aforesaid / aforementioned ; ܦܲܪܨܘܿܦܵܐ ܝܵܬܹܗ : the very same person , the said person ; 2) masculine and feminine ; see also ܢܲܦ̮ܫܝܼ / ܢܲܦܫܹܗ / ܢܲܦ̮ܫܵܗ / ܢܲܦ̮ܫܘܼܗܝ / ܢܲܦ̮ܫܘܿܗ : oneself / self ; ܦܵܬܹܠ ܥܲܠ ܝܵܬܹ: to turn round self / to swirl / to whirl ;

 

                                                                                        

  • Потребител
Публикувано

Интересно е как така текста е бил преписан от семитски, на гръцки, и после на български със запазване на целия смисъл и логика. И как така някакви семити използват китайския животински календар, или пък няма такъв календар в Именника, защото е семитски. И ако има някаква семитска връзка по какъв начин са превеждани семитските писания, доколкото семитските азбуки са абджад, тоест записват се само съгласните звукове. Волжко-българските надгробни надписи с арабица са от рода на ткрх, вгтб, дргзбмнг, нтфзб и други подобни. Как от такива сългасни съчетания си измисляме при превод гласните, които виждаме в Именника навсякъде?   

 

Като цяло доста нелепости си изписал, които би трябвало да са в раздела Историческо моделиране. 

 

  • Потребител
Публикувано
  On 4.06.2025 г. at 6:39, makebulgar said:

Интересно е как така текста е бил преписан от семитски, на гръцки

Expand  

Маке, не си ме разбрал. Писах, че носителят може да не е бил на гръцки. Духовниците масово са знаели арамейски заради светото писание.

 

  On 4.06.2025 г. at 6:39, makebulgar said:

български със запазване на целия смисъл и логика

Expand  

Първите християнски духовници са били семити. В крайна сметка арамейски е ползван официално в Персия та чак до Индия. Как са предали звуците и логиката на библията на гърците? Явно е станало чрез двуезични свещенници и преводачи.

 

 

  On 4.06.2025 г. at 6:39, makebulgar said:

доколкото семитските азбуки са абджад, тоест записват се само съгласните звукове.

Expand  

За този, който владее езика озвучаването на текста не е проблем. Има си правила как се озвучават съгласните. После го преписва фонетично на съответния преводен език. Това е рутина за преводачите. П.р.  h има звук „ей“,-Ih, анг. Ейч.  За „Х“ се ползва  Kh, кеит, и т.н. Това че ние не виждаме гласните, не значи, че такива няма. Чак при прочитане на думата те се изговарят.

 

  On 4.06.2025 г. at 6:39, makebulgar said:

И как така някакви семити използват китайския животински календар

Expand  

За китайски животински календар говориш само ти. Аз не съм споменал такова нещо. Ако това в надписите изобщо са календарни термини, то вероятно са основно само имена месеци или някаква астрология. Годините са ги превели вече в самото начало започвайки, както се съмнявам от нулевата год по Христос.  Напр. комб. вавилоно-зороастриски (слънчево-лунен) календар е напълно възможно да е свършил тази работа. Знаем от изворите, че българите са вярвали в слънцето, луната извездите, и астрологията като цяло. Ето ти един възможен реален кандидат.

Zoroastrian calendar - Wikipedia

The month-names (with Avestan language names in parentheses), in the ordinal sequence used today, are:

1. Farvardin (Frauuašinąm)
2. Ardibehesht (Ašahe Vahištahe)
3. Khordad (Haurvatātō)
4. Tir (Tištryehe)
5. Amardad (Amərətātō)
6. Shehrevar (Xšaθrahe Vairyehe)
 7. Mehr (Miθrahe)
 8. Aban (Apąm)
 9. Azar (Āθrō)
10. Dae (Daθušō [Ahurahe Mazdå])
11. Bahman (Vaŋhə̄uš Manaŋhō)
12. Asfand or Asfandiar (̊Ārmatōiš)

 

Тъй че, термините може да са български аналози на някакъв подобен халдейски календар.

Спекулативно една далеч по-реална според мен възможна връзка на именника с някакъв календар, е този пример отдолу, като вземем предвид зороастриското светилище в Плиска.

6. Shehrevar (Xšaθrahe Vairyehe) Шехт, Шегхор, Вере и суфикси ем, ни и т.н.

...............

Аз обаче говоря за езика в именника, а не чий може да е календарът. Ами ако се окаже, че изобщо не е календар? Кво правим тогава?

  • Потребител
Публикувано (edited)

Отиде коня у ряката, както е поговорката! :) 

Няма календар, няма хронология, на балканите поповете четат арамейски през 8 век... 

 

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 4.06.2025 г. at 10:06, makebulgar said:

на балканите поповете четат арамейски през 8 век

Expand  

Даже и по-рано...

Вулфила [ˈvʊlfila] (латинизиран Улфилас, старогръцки: Οὐλφίλας Oulphílas, също Οὐρφίλας Ourphilas; * ок. 311; † 383)
 е готски теолог и един от първите, ако не и първият, епископ на Тервингите.

Името Вулфила е документирано на латински като ulfila и uufila, на гръцки като οὐλφιλας oulphilas и, вероятно с вторична дисимилация, като οὐρφιλας ourphilas и на сирийски като ʾurufilʾ. Готската оригинална форма обикновено се приема за *Wulfila (*𐍅𐌿𐌻𐍆𐌹𐌻𐌰), умалително от „вълк“ на Вулф.

Най-подробният източник за живота на Вулфила се счита за произведение, написано от неговия ученик Авксентий от Доросторум (дн. Силистра ). 

Да, сега ще кажеш, че е грък, но името му е сирийско и е родом от Кападокия, което си е почти в днешна Сирия. 

  On 4.06.2025 г. at 10:06, makebulgar said:

Няма календар, няма хронология,

Expand  

Календар има и хората даже са ти го превели и написали годините с кирилски/арам. цифри. Защо трябва да ги повтарят два пъти? Ти накрая тоя именник на българо-китайски речник го обърна:)

Редактирано от Tomata
  • Потребител
Публикувано
  On 4.06.2025 г. at 4:31, Tomata said:

Напоследък често се дискутират нестиковките в хронологията и значенито на термините в ИБВ. Моята  идеята е в съвсем друга насока и това налага  тази нова тема. С нея искам да спестя смесването на различни мнения и разнопосочни трактовки, което силно размива  съдържанието. И така, поради липса на консенсус и задоволителни доказателства в досегашните опити за разшифроване на именника, бих си позволил и една алтернативна гледна точка. Тя се базира на убеждението ми за значимо влияние на семитски езици върху българската лексика. Отново ще подкрепя това си твърдение с ист. извори, където се споменава, че Княз Борис I  разполага с книги на семитски език, които папата съвтва да бъдат незабавно изгорени. Идеята е, че този език като минимум не е бил непознат на българите. 

И така,- как да четем годините в именника?

лѣтъ. ҃ф.҃еі  φ=500 + е=5+ i=10 ==515 год. управление на първите 5 владетеля отатък Дунава.

Годините на Курт ҃ѯ, (60), респ. на Еспор, ѯа (61). не съвпадат с гр. кси ξ=60, ξа=61.  

За сега не разполагаме с данни, че именника е преведен от гръцки. В него за разлика от непознатите  термини  в именика, като-„Шегортвиремъ", няма звук „ш“.  Следователно можем да предположим, че текстът е писан преди създаването на кирилицата на някакъв друг различен от гръцкия език. Вероятноста  думите в термините да са две означава, че те са писани в ранен период, защото подобно на омуртаговите са сляти. Явно датират поне от същия или още по-ранен период. Защо тогава списъкът прекъсва преди владетели като Крум, Муртаг, Маламир и т.н?  Отговор на тази загадка може да е опожаряването на Плиска от Никофор по времето на Крум. Този единствен отрязък, (според мен на нео арамейски език),  някак си се е запазил и е попаднал в някой  манастир където е преведен и по-късно преписван от руски монаси с грешки и неточности. Това и ще се опитам да покажа. Може би затова точно при Муртаг процъфтяват каменните надписи,- за разлика от пергамента те не горят в пожара. Ако е имало по-късни и подробни преписи, възможно да са били унищожени по времето на Борис по указание на Папата да изгори всички сарацински книги.

........................

Въз основа на следната таблица съставям следната алтернативна възтановка.

Оградените букви са ключови.

 

neo-aramaic.jpeg.9396293ba327ff78fa1d0a59694fbd81.jpeg

 

Обръщам внимание на  приликите  ѯ и ܨ (дзадхе)  

и ܣܿ   и ф във  ҃ф.҃еі. (със„Симкат“, с точката отгоре се изписва 600)

Те много си приличат с нашите букви и особенно ръкописни -лесно биха заблудили дори опитен писар.

И така заменени с тези стойности от нео-арамейската азбука се получава следния резултат.

 

 

Авитохолъ житъ лѣт. ҃т.      400  ???  

Ирникъ. житъ лѣт. ҃р.        200    ???

Гостунъ                                   2

Курт: ҃ѯ лѣт                            90   ???

Безмеръ ҃г. лѣт.                      3

                                                     ----------

                                                   695  = ܨܗ ܣ   ??? 

При преписване горната дума лесно би могла да са трансформира до  „ф.҃еі“ . С арам. шрифт двете последни букви изглеждат сякаш са се килнали на

90грд. в дясно кирилски „Е“ и „И“. , а Simkat със знак за стотици отгоре, би изглеждал точно като Ф.

Някой преписвач може да ги е „изправил“ . Така следващия е забелязал неточност в математиката и е добавил едно „и“ към годините на Ирник за да

компенсира сбора зададен отдолу. Резонно е сметнал, че предишният е пропуснал буква „и“ и е редактирал числото „р“ на „ри“, т.е.станало е от 200

арамейско на 150 кирилско. За год. на Курт  е сметнал 60 в кир. цифри.

Така е станало 515  лѣтъ. ҃ф.҃еі. остриженами главами.                               

 

 И потѡм пріиде на страну Дунаѧ. Исперих кнѧз тожде и доселѣ.

 

Есперих кнѧз. ҃ѯа       ??? 91 (71, 61)  ܐ  (Заде и Алеф) :numbering of Biblical Psalms : 91 , ninety-one ;         

 

Всички следващи години в двете азбуки съвпадат изцяло и се припокриват с номерацията на библейските псалми.

 

Тервен. ҃ка.                           21         ܐ  (Кап и Алеф): numbering of Biblical Psalms : 21 , twenty-one 

ки.  лѣт.                                 25        ܟܗ  (Кап и хЕ): numbering of Biblical Psalms : 25 , twenty-five

Севаръ. ҃еі.                           15         ܝܗ  (Йотх и хЕ) : numbering of Biblical Psalms : 15 , fifteen  

Кормисошь. ҃зі.                    17         ܝܙ  (Йотх и Заин) : numbering of Biblical Psalms : seventeen , 17 

Винех. ҃з.                                7          ܙ :(Заин) seventh letter of the alphabet , number seven , 7 ܕܙ : the seventh

Телець. ҃г.                              3        ܓ (Гама): third letter of the Sureth alphabet , written number : number 3 , number three 

Ѹморъ. ҃м. днïи.               40          ܡ  (Мем)    numbering of Biblical Psalms : 40

 

От горните примери се вижда, че при години белязани с „҃ѯ“ са възможни корекции в общоприетото мнение. Годините на Курт и Аспарух е възможно да са 60, 70 или 90. Всичките следват логиката на останалите примери от номерацията на библеиските псалми. При Z=90 интересното e, че летоброенето  списъка на владетелите започва около нулевата година на Христос, ако вземем за база 681 при Аспарух. Нео-арамейската и кирилската азбуки откъм номерацията на буквите изглежда са пряко свързани и с библейските сюжети. Затова смятам, че текстът не е „пришит“, а е умишлено вписан в библейската хроника и е имал някакво отношение към нея. 

(2).jpeg.20731a4b0b207b50576291a8fce56f9b.jpeg

В текста са видни множество поправки и редакции в подкрепа на горното твърдение. Нпр. думата „Твирем“ е написана веднъж като „Втирем“ сякаш писаря е чел от семитски текст писан отзад напред и е разместил позициите на буквите неволно при преписване отляво надясно. Следващия неразбирайки смисъла на думата не му е направило никакво впечатление.

1976969998_.jpeg.404c9550cdb4d2d02dae48db1a6ef1bb.jpeg

Още няколко примера повече в подкрепа на лаксиката в текста, отколкото на аритметиката на числата.

"При този цар Константин дойдоха българите през река Дунав. Многочислени, даже безбройни, те (българите) изпълниха цялата земя дори до Драч .... тъй като българите и персите и влъхвите са едно и също и всички те са на тази земя преселници" - откъс от: "Национална библиотека Кирил и Методий".

Ави тохолъ житъ лѣт. ҃т. рѡд ему Дуло. а лѣт ему дилѡмъ твирем.      Владетел

                                                  East: ܕܵܘܠܲܬ(' do: lat) Definition: the Government , the ruling power 

                                                                                                       the State ,    the Administration

                                                         

  Кормисошь. ҃зі. лѣт. рѡд ему Вокиль. а лѣт ему шегоръ твиремь. Сïи же княз измѣни рѡд Дулов.          Заместник        

                                                           East: ܘܲܟܝܼܠ(' wa ki:lDefinition: 1) a deputy , an agent , a proctor , a trustee ,

                                               one employed to manage the affairs of another    

 

И накрая  дали четем непознатите думи в имменика правилно?  Възможно ли е още да стоят преписани в оригиналният си вид? 

Category:Right-to-left writing systems - Wikipedia   

 етхъ <-б*p-> ехти  858/59??

' ia: ti:h

 

 

:

1) masculine ; see also ܗܝܼܟܲܕܗܝܼܵܝܵܐ / ܥܲܝܢܹܗ / ܢܲܦ̮ܫܹܗ / ܝܵܬܹܗ : very same , identical / not different , selfsame / in person , aforesaid / aforementioned ; ܦܲܪܨܘܿܦܵܐ ܝܵܬܹܗ : the very same person , the said person ; 2) masculine and feminine ; see also ܢܲܦ̮ܫܝܼ / ܢܲܦܫܹܗ / ܢܲܦ̮ܫܵܗ / ܢܲܦ̮ܫܘܼܗܝ / ܢܲܦ̮ܫܘܿܗ : oneself / self ; ܦܵܬܹܠ ܥܲܠ ܝܵܬܹ: to turn round self / to swirl / to whirl ;

 

                                                                                        

Expand  

В чаталаркият надпис откривам нещо интересно..

chatalarski-nadpis-.jpg.b4e16452ab40a729ceaf5440ec322850.jpg

А времето, когато той [аулът] биде построен, беше по (пра)български сигор елем, а по гръцки 15-и индиктион.“

Прочетен отзад напред „сигорелем“ възможно дава „мел ер окгис“. Последната дума ще я интерпретирам като числото, 6328 от сътворението, което според мен може да е  еквивалент на  зададеното вече в текста с думи. Т.е. 6328 от сътворението - 5506(8)Христос =820(2), което отговаря на 15 индк. от надписа. От текста се вижда, че българите не ползват гръцкия календар, или поне имат и друг непознат за нас паралелен с него. 

 

И така, възможно в непознатия бг. календар терминът да замества липсващото в текста уточнение,- „от сътворението на света“.

„MEL“ = начало, божествено начало, сътворение  от Ал, Ел,  върховният бог създател *АЛлах. М,- отпред може да се обясни с предлога „М“,- със значение  from , coming from, от

ܡܰܥܰܠ   ' ma al     Category :    noun   [Time] 
English :    the entrance , the start , the preceding period of time ; ܡܲܥܲܠ ܨܵܘܡܵܐ / ܡܲܥܲܠ ܨܵܘܡܹ̈ܐ / ܡܲܥܠܵܐ ܨܵܘܡܵܐ / ܡܲܥܠܲܝ̈ ܨܵܘܡܵܐ : Carnival before Lent , "the start of the Fast" ; ܡܲܥܲܠ ܙܥܘܿܪܵܐ : before Advent ; NENA : ܡܥܸܠ ܫܲܒܬܵܐ : the start of the Sabbath , Friday evening ;

 

„ER“, -пространство, свят

ܝܹܪ  ' yér
[Measures → Area]
English :    place / space / room ;

 и накрая числото което се изписва като  О=6000,  Khg=28,  She=300, -->  Ogis= 6328 от сътворението.
 

o,-   ܘ    [Numbers] English :    six thousand , 6000 ; 

Khg,- ܟܚ : numbering of Biblical Psalms : 28 , twenty-eight ;

 S,-  ܫ  three hundred , 300 ; in letters : 

 

 

Ако това мое допускане излезе поне отчасти вярно, то би било възможно годините на владетелите от имменика просто да са синхронизирани с нечий стандартен календар и затова опитите да се впише като „животински“ да не дават дълго очакваният за нас резултат.

 

  • Потребител
Публикувано
  On 6.06.2025 г. at 21:02, Tomata said:

В чаталаркият надпис откривам нещо интересно..

chatalarski-nadpis-.jpg.b4e16452ab40a729ceaf5440ec322850.jpg

А времето, когато той [аулът] биде построен, беше по (пра)български сигор елем, а по гръцки 15-и индиктион.“

Прочетен отзад напред „сигорелем“ възможно дава „мел ер окгис“. Последната дума ще я интерпретирам като числото, 6328 от сътворението, което според мен може да е  еквивалент на  зададеното вече в текста с думи. Т.е. 6328 от сътворението - 5506(8)Христос =820(2), което отговаря на 15 индк. от надписа. От текста се вижда, че българите не ползват гръцкия календар, или поне имат и друг непознат за нас паралелен с него. 

 

И така, възможно в непознатия бг. календар терминът да замества липсващото в текста уточнение,- „от сътворението на света“.

„MEL“ = начало, божествено начало, сътворение  от Ал, Ел,  върховният бог създател *АЛлах. М,- отпред може да се обясни с предлога „М“,- със значение  from , coming from, от

ܡܰܥܰܠ   ' ma al     Category :    noun   [Time] 
English :    the entrance , the start , the preceding period of time ; ܡܲܥܲܠ ܨܵܘܡܵܐ / ܡܲܥܲܠ ܨܵܘܡܹ̈ܐ / ܡܲܥܠܵܐ ܨܵܘܡܵܐ / ܡܲܥܠܲܝ̈ ܨܵܘܡܵܐ : Carnival before Lent , "the start of the Fast" ; ܡܲܥܲܠ ܙܥܘܿܪܵܐ : before Advent ; NENA : ܡܥܸܠ ܫܲܒܬܵܐ : the start of the Sabbath , Friday evening ;

 

„ER“, -пространство, свят

ܝܹܪ  ' yér
[Measures → Area]
English :    place / space / room ;

 и накрая числото което се изписва като  О=6000,  Khg=28,  She=300, -->  Ogis= 6328 от сътворението.
 

o,-   ܘ    [Numbers] English :    six thousand , 6000 ; 

Khg,- ܟܚ : numbering of Biblical Psalms : 28 , twenty-eight ;

 S,-  ܫ  three hundred , 300 ; in letters : 

 

 

Ако това мое допускане излезе поне отчасти вярно, то би било възможно годините на владетелите от имменика просто да са синхронизирани с нечий стандартен календар и затова опитите да се впише като „животински“ да не дават дълго очакваният за нас резултат.

 

Expand  

 

Големи глупости, буквално. :) Или много си препил с ракия, или не си си пил хапчетата. 🤣

 

Но все пак можеш да развиеш хипотезата и да прочетеш текста на колоната първо диагонално, после на север, след това на 36,6 градуса на североизток. Резултатите ще са не по-малко умопомрачителни, и ще можеш да откриеш аналози и в арамейски и в занзибарски и в австралийски език. 

  • Потребител
Публикувано
  On 6.06.2025 г. at 21:20, makebulgar said:

 

Големи глупости, буквално. :) Или много си препил с ракия, или не си си пил хапчетата. 🤣

 

Но все пак можеш да развиеш хипотезата и да прочетеш текста на колоната първо диагонално, после на север, след това на 36,6 градуса на североизток. Резултатите ще са не по-малко умопомрачителни, и ще можеш да откриеш аналози и в арамейски и в занзибарски и в австралийски език. 

Expand  

Е, приемам критиките ти положително. Не разбирам обаче кое е толкова глупаво в това, човек да доразвие тезата си с която е започнал в началото на темата. Да не би да има някакво неволно противоречие, в писаното от мен? Възможно, и на мен нищо човешко не ми е чуждо..

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикувано
  On 4.06.2025 г. at 4:31, Tomata said:

И така,- как да четем годините в именника?

лѣтъ. ҃ф.҃еі  φ=500 + е=5+ i=10 ==515 год. управление на първите 5 владетеля отатък Дунава.

Expand  

Пиша го тук понеже за момента тук му е мястото.

@Tomata Абе Тома, ето, ти нали искаш да се занимаваш с история и лингвистика - я кажи какво според теб значи "обонъ" в изречението "cіі ҃е кнѧз. дръжаше кнѧженїе обонъ страну Дунаѧ."

Но хубаво го провери и ми кажи какво мислиш и ще го говорим, ако искаш де.

  • Потребител
Публикувано
  On 25.06.2025 г. at 8:10, D3loFF said:

Пиша го тук понеже за момента тук му е мястото.

@Tomata Абе Тома, ето, ти нали искаш да се занимаваш с история и лингвистика - я кажи какво според теб значи "обонъ" в изречението "cіі ҃е кнѧз. дръжаше кнѧженїе обонъ страну Дунаѧ."

Но хубаво го провери и ми кажи какво мислиш и ще го говорим, ако искаш де.

Expand  

Това сме го дискутирали вече. Във връзка с историческия контекст правилният прочит бил „от другата страна“,  както в долния пример,-

об онъ полъ πέραν, ἀντιπέρα, εἰς τὸ πέραν- Отвъд, от другата страна, през

Другото възможно значение би било „оба, обо“,- и двете. Това обаче в случая не е правдоподобно, защото горните владетели преди Еспор едва ли са минавали Дунава, ако това е идеята ти във връзка със значението на думата обонъ.

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 25.06.2025 г. at 9:22, Tomata said:

Това сме го дискутирали вече. Във връзка с историческия контекст правилният прочит бил „от другата страна“,  както в долния пример,-

об онъ полъ πέραν, ἀντιπέρα, εἰς τὸ πέραν- Отвъд, от другата страна, през

Другото възможно значение би било „оба, обо“,- и двете. Това обаче в случая не е правдоподобно, защото горните владетели преди Еспор едва ли са минавали Дунава, ако това е идеята ти във връзка със значението на думата обонъ.

Expand  

Никаква идея нямам, просто го разглеждам и затова трябваше и да го обсъдя.

Да, две са възможностите: - об онъ - отвъд, от другата страна и оба - двете

об онъ, макар и в оригиналните текстове да не е "об онъ", ами: ωбоноу (в два текста) и обоноу (в третия)

Но има проблем, даже два:

онъ - няма такова спрежение ону

страна - има спрежение страноу (както е и изписано в текста), но то е само "двойствено число", местен падеж.

Много странно...

П.П. И в църковно-славянски (старобългарски) и в старо-източно-славянски (староруски) с окончание "у" е само в двойствено число.

Редактирано от D3loFF
  • Потребител
Публикувано
  On 25.06.2025 г. at 11:49, D3loFF said:

страна - има спрежение страноу (както е и изписано в текста), но то е само "двойствено число", местен падеж.

Expand  

Явно не е случайно, че сме си загубили падежните форми:)

Всъщност това в именника е някаква салата и аз не бих се концентрирал особенно много върху граматиката. Там има достатъчно много правописни, лексикални и др. разни грешки.

 

  On 25.06.2025 г. at 11:49, D3loFF said:

просто го разглеждам и затова трябваше и да го обсъдя.

Expand  

Опция има в герм/гот. езици,- upon,- тук спрежения нямаш. PIE root *upo 

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 25.06.2025 г. at 14:09, Tomata said:

Опция има в герм/гот. езици,- upon,- тук спрежения нямаш. PIE root *upo

Expand  

Не, не, тук изобщо не се търси обяснение от друг език. А и upon да беше то пак е със същия смисъл, защото проблемът е че "страну" е двойствено число.

  On 25.06.2025 г. at 14:09, Tomata said:

Всъщност това в именника е някаква салата и аз не бих се концентрирал особенно много върху граматиката. Там има достатъчно много правописни, лексикални и др. разни грешки.

Expand  

Ами според мен правилното разбиране на какво е написано, не по смисъл, ами точно, е ключово за разбирането и на другите елементи или поне за тяхното поясняване.

Ще дам пример - те и в другата тема го обсъждаха. Защо след Тервел имаш липсващ владетел, който е обозначен по същия начин както и календарния термин? Каква може да е причината? Там предполагаха, че можело да значи 9-ти и т.н., но това няма никакъв смисъл. Смисъл може да има единствено и само, ако "твирем" значи "втори". Понеже ако след него имаш някой, който е със същото име или близко до това, за да не става объркване авторът е написал "втори", като за "втори със същото име" или дори "второ управление". Но тъй като нямаме сведения за двойно управление на Тервел, но имаме такива за някой си Тривелий, то може би затова и термина е "втори", за да не създава объркване на четящите тогава - да не си мислят че един и същ е управлявал толкова много или пък два пъти. Но това от своя страна е създало потенциален проблем за тези които по-късно го четат.

И те така... но не искам да ти спамя темата повече. Ако ти се дискутира може да го отнесем в основната такава, ако пък не ти е проблем давай тук направо. Ти казваш - тази тема си е твоя.

Редактирано от D3loFF
  • Потребител
Публикувано
  On 25.06.2025 г. at 14:35, D3loFF said:

календарния термин?

Expand  

Макето е експертът в тази област,- аз съм на друго мнение. За мен лично това не са никакви календарни термини, а чисто и просто разяснения свързани с управлението или живота и смърта на владетелите. Цялата тази пясъчна кула е построена на една единствена думичка „лет“, която спокойно може да е изкривена и преписана погрешно. Абсурдно е да се стъкмистват луни+слънчеви+животински календари само и само за да се „докаже“ някакъв хипотетичен прабългарски календар. Аз така смятам.. 

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 25.06.2025 г. at 14:53, Tomata said:

Цялата тази пясъчна кула е построена на една единствена думичка „лет“, която спокойно може да е изкривена и преписана погрешно.

Expand  

Изкривена и погрешно преписана двадесет и пет пъти?

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 25.06.2025 г. at 19:47, T.Jonchev said:

Изкривена и погрешно преписана двадесет и пет пъти?

Expand  

Веднъж би било достатъчно. Без оригинала може само да се спекулира за това как точно се е случило. Повече ме притеснява неизвестния език от именника. Хронологията в годините на владететелите изглежда достоверна. 

Редактирано от Tomata
  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 25.06.2025 г. at 20:06, Tomata said:

Веднъж би било достатъчно. Без оригинала може само да се спекулира за това как точно се е случило. Повече ме притеснява неизвестния език от именника. Хронологията в годините на владететелите изглежда достоверна. 

Expand  

Нямате понятие от палеография и копистика.

  • Потребител
Публикувано
  On 26.06.2025 г. at 7:47, T.Jonchev said:

Нямате понятие от палеография и копистика.

Expand  

Дефинитивно. Други учени глави обаче имат и досега за съжаление не им е помогнало особенно..

Ще се опитам да съм по-ясен тогава.

663330233_.jpeg.c5f47d45c6dcf489de4e8dfc3697f104.jpeg

Имам предвид примерно горните дописвания и редакции. Хипотетично думата „аляем“ в текста след редакцията с „Т“ и  „У“ е станала „алТемУ“ и от там „а лет ему“. Веднъж редактирана думата може да е преписвана машинално по нечие усмотрение към всички изредени владетели. Това имах на ум без разбира се да претендирам за някаква експертност. Друг интересен момент е изписването на „лЕт“ като „лтЕ“.. Това ми напомня немското аlt, Alter, стар, възраст. И т.н.  Въпросите са повече от отговорите.

 

  • Потребител
Публикувано

Когато го четох преди много години за пръв път и аз го прочетох алтем. После видях какво значело :)

 

  • Потребител
Публикувано
  On 26.06.2025 г. at 8:38, Tomata said:

Това ми напомня немското аlt, Alter, стар, възраст. И т.н. 

Expand  

Мен пък ми напомня на латинското altus - висок. Сиреч, тук се описва височината на владетелите, а дилом твитем и т.н. не са календарни термини, а са прабългарски мерни единици.

  • Потребител
Публикувано
  On 26.06.2025 г. at 14:13, sir said:

Мен пък ми напомня на латинското altus - висок. Сиреч, тук се описва височината на владетелите, а дилом твитем и т.н. не са календарни термини, а са прабългарски мерни единици.

Expand  

Не е далеч от моя пример..:) from Proto-Germanic *althaz "grown up, PIE root *al- (2) "to grow,

Пс. Няма нужда от сарказъм, беше просто пример за да не ме разбере г-н Йончев отново погрешно. 

 

  • Потребител
Публикувано
  On 26.06.2025 г. at 14:23, Tomata said:

Пс. Няма нужда от сарказъм, беше просто пример за да не ме разбере г-н Йончев отново погрешно. 

Expand  

Ами спирате да си измисляте някакъв нов старобългарски и няма да има сарказъм. В дилом твирем и подобните си търсете кеф ви германски, кеф ви асирийски думички - никой не ви пречи. :)

  • Потребител
Публикувано
  On 26.06.2025 г. at 15:30, sir said:

Ами спирате да си измисляте някакъв нов старобългарски и няма да има сарказъм. В дилом твирем и подобните си търсете кеф ви германски, кеф ви асирийски думички - никой не ви пречи. :)

Expand  

Според мен, това в именника не е старобългарски. Последните владетели в него са отчасти съвременници на каменните надписи, а те за жалост не са на склавенски диалект. Какво правим тогава? Кой и кога е „превел“ , редактирал и преписал първото копие на документа? Ако непреведените „календарни термини“ са на „чувашки“, пита се кой е превел останалата част от списъка и от какъв език? Гръцки, готски или друг някой неустановен до сега? Защо да не допуснем, че при превода е допусната неточност поради нехайство или не добро познаване на езика в оригинала? Защо първите владетели в списъка да не са „lead-вали“ твиремите,(тервингите, ?Древляните), както е упоменатао в именника?  Още повече,- в тези земи исторически са съпребивавали и българите..

Пс. Моето скромно мнение е, че преводът е бил от някакъв арамейски диалект, което съм подкрепил вече със стотици примери и паралели дори в съвременния ни език:)

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 26.06.2025 г. at 15:30, sir said:

В дилом твирем и подобните си търсете кеф ви германски

Expand  

Е ти ако в "твирем" не търсиш скандинаво-германски (или айде индо-европейски да кажем) къде другаде ще го търсиш или какъв друг език ще търсиш? Тюркски, суахили или може би санскрит?

Стига глупости - tvi е две, twin - близнаци. За лѣт че си е лет (година, време) това ясно, но за термините изобщо не трябва да се изключва ИЕ език.

Именника е безумно труден за обяснение, поради лингвистика плюс математика в едно - за това спор няма и всеки го знае. Тези дни се мъча и аз и какво ли не разгледах, но съм убеден в няколко неща на 99%:

- seigære -> zygor -> Ζυγός -> СΙΓΟΡ -> Libra -> Везни

Да, зигор не е просто часовник, или измервателен уред, ами означава и "везна" (уред за мерене), което е и съзвездие и съответно зодиакален знак.

- падежните окончания ем/ом не са от Кхотано-Сака, както някой хора твърдят за мистериозния си език, ами са падежните окончания на "творителен падеж" в старо-източно-славянски. Да, окончания се добавят и на чуждици да кажа само.

Естествено това не ми помогна особено в обяснението на много други неща, които си остават такива - необяснени, но са някакви малки стъпки, поне от моята си гледна точка, напредък.

Има астрономия в този календар, истинска, реална астрономия. Няма как да няма и според мен тази астрономия си е вързана с Гръко-Римската (Западна) астрономия, но по какъв начин вече това е друг въпрос.

Редактирано от D3loFF

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

Научи повече  

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.