Отиди на
Форум "Наука"

Гробът на цар Калоян и легендите за църквата „Св. 40 мъченици”


Recommended Posts

  • Потребители

Ох, колкото българи, толкова исторически мистерии. Сега пък не бил убиван...

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 229
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител

Ох, колкото българи, толкова исторически мистерии. Сега пък не бил убиван...

Прав си. Дискусията се обърна на предавенето "Ясновидци". Хора, в историята има доказателства, а не гадаене. Фактите в случая са следните. Няма нито е едно доказателство в подкрепа на тезата че гроб 38 е на цар Калоян.Това е! Останалото е теория на общия лаф.

Що се отнася до униформите (формите), то те се появяват едва през ХVІІІ в. в Западна Европа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
(Галахад, линкът в поста ти не работи)

Поправих го и вече се отваря.

Има ли там някакви данни за облеклото на Калоян?

Част от него имаше в музея. Дрехите са златоткани, затова са се запазили фрагменти. Тъй че със сигурност не е обикновен поданик на царството. Със сигурност е човек от висшия ешалон на властта.

За мене е абсолютно невероятно първо да бъде погребан Калоян и едва след това да бъде построена църква около гроба му.Поредността би трябвало да е обратната.

Не е толкова невероятно. Традицията да се вграждат мощи на мъченик в напрестолния камък иде от практиката в миналото да се правят черкви върху гробовете на някой мъченик. Сиреч зависи от обстоятелствата. В по-смутно време може първо да е гробът, а после черквата. По-често обаче са пренасяни тленните останки и препогребвани.

Отделен е въпросът, че ако е имало някаква набързо направена черквица за погребението при строежа на новия по-голям храм основите са били унищожени напълно. Напр. ако е била дървена. Все пак дори първата "Св. Стефан" в Цариград е била също дървена.

Районът на Великата лавра не е много добре проучен заради пътя, който минава между черквата и Царевец. Манастирът е изграден върху квартал, който е съществувал по време на І царство. С периода след покръстването се свързва част от укрепителната система. Иначе като става дума за една вета черква "Св. Богородица" - на нейното място е сегашната "Успение Богородично". Манастирът е имал още 1-2 черквици, но те са сравнително отдалечени от гроба.

По-сложен е въпросът с другия печат със същото животно дето е открит в манастира.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

По-сложен е въпросът с другия печат със същото животно дето е открит в манастира.

Да. Най-интересното е че няма надписи. Пълна мистерия

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Велик цар като Калоян няма начин да не бъде погребан в църква.

Да ,сигурно ,трябва да бъде погребан в торфено блато ... или на Килиманджаро :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Не, погребан е бил в надуваема църква. http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=4208&pid=43733&st=0&#entry43733

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Велик цар като Калоян няма начин да не бъде погребан в църква.

Дали злодеят Манастър е бил на същото мнение? Нали той е дърпал конците след убийството. :hmmm:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

По-често обаче са пренасяни тленните останки и препогребвани.

Отделен е въпросът, че ако е имало някаква набързо направена черквица за погребението при строежа на новия по-голям храм основите са били унищожени напълно. Напр. ако е била дървена. Все пак дори първата "Св. Стефан" в Цариград е била също дървена.

Е това вече са пълни глупости. В Търново църкви не е имало, та сковали барака. Галахад добре илюстрира "доказателствата" на привържениците на тезата за гроба на Калоян-фанстасмагории до безкрай.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дали злодеят Манастър е бил на същото мнение? Нали той е дърпал конците след убийството. :hmmm:

Между впрочем няма доказателства да е имало кумански заговор.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Обаче Божодимитровщината у нас е на почит и всеки мъртъв Калоян тутакси се превръща в цар Калоян.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Царската" версия не е на Божо Димитров, това, че той я подкрепя не я прави невярна автоматично.

Тя и Божовщината не е рожба на Божо. Нейните корени са псевдонационалистичния ренесанс от временета на Людмила Живкова. Академичните натегачи, за да се харесат на управляващите се сбъркаха да съчиняват фантасмагории в националистичен дух- то не бяха тракийски цивилазции, то не бяха преславски цивилизации, то не беше български ренесанс, изпреварил със стотина години италианския и т.н. и т.н.

Царсаката версия е изцяло в духа на това натегачество, хрумнала на някой гении по повод 1300 годишнината. Ако не се лъжа въпросният мислител беше Дуйчев, който е добър палеограф, но не и археолог

Та Божо, като възпитаник на тези преславни времена,просто върви по утъпканите пътеки.Вярно прави го малко просташко, но нищо на народа така по му харесва.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Освен че е с червени ботуши, по остатъците от дрехите на Калоян има извезани златни двуглави орли.

И това ако не е царско, здраве му кажи.

(А Божидар Димитров и Людмила Живкова са си от гилдията на професионалните историци, така че не ги тропосвайте на непредубедения народ)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Като прибавим и името, което е..... хм доста рядко и традициите влиятелните родове (а и не само те) да "въртят" имената запазила се и до днес. Допълним с ръста и старото нараняване което не е отнело живота (и за двете говорят хронистите), солта, картинката става по-ясна.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това е сгодна темица за алтернативка обаче: в 2013 археолози изкопават в руините на изцяло новоразкрит манастир до Търново още един Калоян - примерно в ризница и със запазен надпис "Сьде лежитъ Калоiaнъ". Веднага ще се нароят мъченисти и манастиристи - всеки ще твърди, че неговият Калоян е царят, а някои заблеяни елементи тутакси ще заявят, че името е неправилно разчетено (като и тук ще има две школи - според едната погребението е на Котис, а според другата - на Кардам). БПЦ също ще извади две теории: според максимистите новият гроб е на неизвестния досега български светец от ІІІ в. пр. Хр. Кириак. Според хората на владиката Инокентий обаче и двата гроба са на св. Кириак - просто търновският съдържа останките му като младеж, а манастирският - вече като зрял мъж. Неопаганистите започват да посещават манастирския гроб и да почитат костите на новооткрития Калоян като светилище на богинята Кибела и организират ежегоден метъл фест в манастира и околностите. Валерия Фол и Цуки Степанов ще излязат с общ труд, в който ще защитават теорията, че в началото на тринайсети век в България се е практикувало свещено двуцарствие. Двамата царе заедно носят титлата "калоян", която всъщност е съкратена форма на "оял се кан", преминали са церемония по ритуално цареубийство, а истинските им имена са Асен и Тодор и погребенията им отразяват фундаментални космогонични представи на българите.

Гюзелев, отчаян от толкова халтура, си прави сеппуку над гроба на първия Калоян в "Свв. Четиридесет мъченици", а Божидар Димитров милостиво му служи като кайшаку. Бакалов заявява, че свещеното двуцарствие, известно още като бикалоянизъм е негова стара теза още от осемдесетте години, но тогава никой не му е обърнал внимание. Матанов не издържа и става монах, за да избяга от мирската суета, а Божилов и Гагова съставят за издателство "Абагар" (или "Мария Арабаджиева") безценния трактат "Тамплиери в Търново: тайната на двамата Калояновци". Вачкова на свой ред пише новия опус "Бикалоянизмът като владетелска идеология", където доказва, че младият Калоян никога не е бил заложник в Константинопол - всъщност единият калоян на царството е управлявал в Търново, а другият - в Цариград (откъдето е изгонен от кръстоносците в 1204). Защото, естествено, Византия и България са просто двойна монархия.

Фондация "Джемини" излиза с манифест, в който се заявява, че очевидно древните българи са били много отворени към гей-културата. Всъщност гей-двойките са били наричани "калояни" като е била нормална практиката да се казва, че еди-кой си е предан калоян на еди-кого си. Заради това посегателство над свещената българска старина атакаджии, лумпени и възмутени граждани изгарят на клада Дим Дуков, а "Шпигел" излиза с разгромна статия за джендър-неравенството в България.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Те археолозите в Търново, Преслав и Плиска не "копат" (с редки изключения), та в неизвестни манастири ли? За това можеш да спориш с Божо не с нас. Ако стане така, честно ще си призная, че съм се лъгал (но не, че съм бил излъган), защото това е моето мнение......за сега. Безпорно ще бъде конфузно за някои, но това е положението. Сега вероятността това да е цар Калоян е по-голяма (според мен), отколкото да е неизвестен велможа Калоян осоляванн с пурпур и злато по дрехите и имперски орли. Ще дам пример с любимата си химия, строежа на атома е бил обясняван на времето с какви ли не т-рии, от пудинговия модел, през този на Ръдърфорд та до сегашния. Но никой не отрича постиженията нито на Ръдърфорд, нито на предишните учени за развитието на науката. В "кръстоносния поход" с/у псевдонационалистическите доктрини и т-рии, дали "кръстоносците" не са по грешни от обратната страна? Абе дали не са същите?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това е сгодна темица за алтернативка обаче: в 2013 археолози изкопават в руините на изцяло новоразкрит манастир до Търново още един Калоян - примерно в ризница и със запазен надпис "Сьде лежитъ Калоiaнъ". Веднага ще се нароят мъченисти и манастиристи - всеки ще твърди, че неговият Калоян е царят, а някои заблеяни елементи тутакси ще заявят, че името е неправилно разчетено (като и тук ще има две школи - според едната погребението е на Котис, а според другата - на Кардам). БПЦ също ще извади две теории: според максимистите новият гроб е на неизвестния досега български светец от ІІІ в. пр. Хр. Кириак. Според хората на владиката Инокентий обаче и двата гроба са на св. Кириак - просто търновският съдържа останките му като младеж, а манастирският - вече като зрял мъж. Неопаганистите започват да посещават манастирския гроб и да почитат костите на новооткрития Калоян като светилище на богинята Кибела и организират ежегоден метъл фест в манастира и околностите. Валерия Фол и Цуки Степанов ще излязат с общ труд, в който ще защитават теорията, че в началото на тринайсети век в България се е практикувало свещено двуцарствие. Двамата царе заедно носят титлата "калоян", която всъщност е съкратена форма на "оял се кан", преминали са церемония по ритуално цареубийство, а истинските им имена са Асен и Тодор и погребенията им отразяват фундаментални космогонични представи на българите.

Гюзелев, отчаян от толкова халтура, си прави сеппуку над гроба на първия Калоян в "Свв. Четиридесет мъченици", а Божидар Димитров милостиво му служи като кайшаку. Бакалов заявява, че свещеното двуцарствие, известно още като бикалоянизъм е негова стара теза още от осемдесетте години, но тогава никой не му е обърнал внимание. Матанов не издържа и става монах, за да избяга от мирската суета, а Божилов и Гагова съставят за издателство "Абагар" (или "Мария Арабаджиева") безценния трактат "Тамплиери в Търново: тайната на двамата Калояновци". Вачкова на свой ред пише новия опус "Бикалоянизмът като владетелска идеология", където доказва, че младият Калоян никога не е бил заложник в Константинопол - всъщност единият калоян на царството е управлявал в Търново, а другият - в Цариград (откъдето е изгонен от кръстоносците в 1204). Защото, естествено, Византия и България са просто двойна монархия.

Фондация "Джемини" излиза с манифест, в който се заявява, че очевидно древните българи са били много отворени към гей-културата. Всъщност гей-двойките са били наричани "калояни" като е била нормална практиката да се казва, че еди-кой си е предан калоян на еди-кого си. Заради това посегателство над свещената българска старина атакаджии, лумпени и възмутени граждани изгарят на клада Дим Дуков, а "Шпигел" излиза с разгромна статия за джендър-неравенството в България.

Наистина си забавен, ама да не съм объркал темите в "Майтапи" ли съм?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не, ама ме е треснала простотията. То от нашите историци главно става материал за кодош.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Веднага ще се нароят мъченисти и манастиристи...
Най-много ще са мъдровистите, които само ще повтарят, че няма никакви доказателства и за двете тези, така което и да се окаже вярно, те ще са познали на 50% и ще казват: "Виждате ли, че бяхме прави."
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Има ли някакви данни,че Калоян не е превземал Солун?Все си мисля че са му отворили вратите знаейки случая Варна и др.под .и носещата му се слава.И са го приели най-тържествено като Симеон в Адрианопол на картинката от Манасиевата хроника. И той да си е погребан в Солун.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Направо ме уби!!! Мисля, че има достатъчно данни, че НЕ е превзел Солун. Нещо повече след внезапната му смърт е осолен и обсадата е свалена. Аз просто поддържам тезата, че не е убит (а е починал от заболяване)и че заговор няма. Както и по стара (асеневска) традиция Борил е бил негов наместник в Търново, като най-голям от Асеневия род и плавно властта е минала към него.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Превзел е Солун и не е убит, а е царувал там до възмъжаването на Мануил Комнин.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ако е умрял от естествена смърт, децата ма брат му защо бягат панически от Търново?

Глишев, шегуваш ли се за това, че е превзел Солун? :))

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...