Отиди на
Форум "Наука"

Произход, език и култура на прабългарите


Recommended Posts

  • Потребители

Мадарския конник е само един и това доказва, че не си прав и не може да става дума за изява на утвърдена религиозна представа. :post-70473-1124971712:

Колкото до съдържанието, или интерпретацията, отсъствието на религиозни мотиви в надписите говори много за значението, което българите са му отдавали. :!!!:

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 3,6k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

Плочката отдавна е обяснена. Става дума за гностическо християнско изображение на Иисус, който гони бесовете от обладания, прехвърляйки ги в стадо прасета. Бесовете са изобразени като змии. Надписът е сбор от абревиатури и отговаря на съдържанието. Разбира се тези работи ги пише в научната литература, а не по форумите. :book:

Дам, но според "История на България" том 2, това е "колобър, прабългарски религиозен жрец." (нищо, че гегата завършва с кръст) :vertag:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мадарския конник е само един и това доказва, че не си прав и не може да става дума за изява на утвърдена религиозна представа. :post-70473-1124971712:

Колкото до съдържанието, или интерпретацията, отсъствието на религиозни мотиви в надписите говори много за значението, което българите са му отдавали. :!!!:

Само дето е пределно ясно, че доказателства за царски лов няма.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Лесно мога да докажа и на теб, и на Ник, че не знаете нищо за зороастризма. :post-70473-1124971712:

А защо няма втори храм тогава? Нали прабългарите били някакъв вид зороастрийци. А в зороастризма шарапташи има ли? А амулети с конници?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Само дето е пределно ясно, че доказателства за царски лов няма.

Вероятно наистина конникът не е имал религиозно значение - точно под изображението са правени археологически разкопки и не са открити следи от някакви обредни действия. От друга страна, ако е бил религиозно изображение, защо през 865г. не са му видели сметката?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А защо втори храм няма? Нали прабългарите били някакъв вид зороастрити.

Явно източникът ти за прабългарските капища е или много грешен или много стар. До момента, както отбелязах по-горе, са известни 8 храма от типа "два вписани един в друг правоъгълника (квадрата)", като последните два са открити съвсем наскоро, преди 2-3г. - Кабиюк и Силистра. Даже може да бъркам и бройката да е повече от осем. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А в зороастризма шарапташи има ли? А амулети с конници?

Тук неколкократно се каза, че едновременно в Дунавска България е могло да се практикуват няколко различни кулата. Така че не трябва да се сместват паметници на различни култове. Погребалните обичаи показват, че масата от българите са вярвали в някакви остатъчни сарматски култове и демони - като вампири например. От друга страна капищата нямат аналог сред сарматите, нито сред останала сган в степите. Как да ги обясним?

Тъй наречените "амулети с конници" са два типа:

1. кон язден от човешка глава - чиято етническа атрибуция и датировка все още спорна, тъй като до момента такъв не е намерен по време на разкопки, а всички са случайни находки. Но по някои косвени данни може да се допусне, че не е бил точно "амулет", т.е. не е бил свързан с някакъв култ.

2.кон язден от конник - този тип вече е доказано печенежки. Няколко от него вече са открити в пластове от ХІв. на обекти в които по това време има масово печенежко присъствие, а няколко са открити и в печенежки гробове.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Плочката отдавна е обяснена. Става дума за гностическо християнско изображение на Иисус, който гони бесовете от обладания, прехвърляйки ги в стадо прасета. Бесовете са изобразени като змии. Надписът е сбор от абревиатури и отговаря на съдържанието. Разбира се тези работи ги пише в научната литература, а не по форумите. :book:

Ами посочи новата литература де! :117:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Някой може ли да разчете писаното около "човечето"?

Това е "Ариман" (дяволът) символа на тъмнината!

Има го на "Сандъка от Терачина" изконен "прабългарски" шаманско-жречески артефакт!

Аналога е супер!

Ето ти една супер картинка скоро ми я пратиха!

copiadeorpheus11.jpg

Този е Орфей с митраистка шапчица!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тъй наречените "амулети с конници" са два типа:

1. кон язден от човешка глава - чиято етническа атрибуция и датировка все още спорна, тъй като до момента такъв не е намерен по време на разкопки, а всички са случайни находки. Но по някои косвени данни може да се допусне, че не е бил точно "амулет", т.е. не е бил свързан с някакъв култ.

2.кон язден от конник - този тип вече е доказано печенежки. Няколко от него вече са открити в пластове от ХІв. на обекти в които по това време има масово печенежко присъствие, а няколко са открити и в печенежки гробове.

Т.е. според теб би трябвало да има някакво късно проникване на зороастризъм.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това е "Ариман" (дяволът) символа на тъмнината!

Има го на "Сандъка от Терачина" изконен "прабългарски" шаманско-жречески артефакт!

Че къде го видя пък точно там?

А за сандъка, колко е български е мнооого спорно. По-вероятно е да е късен алански.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Вероятно наистина конникът не е имал религиозно значение - точно под изображението са правени археологически разкопки и не са открити следи от някакви обредни действия. От друга страна, ако е бил религиозно изображение, защо през 865г. не са му видели сметката?

А как ще обясниш наличието на лъв, животинка нетипична за тукашните земи, пък и за онези от Велика България. Под конника може и да няма следи от обредни действия, но на билзо има капище...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Явно източникът ти за прабългарските капища е или много грешен или много стар. До момента, както отбелязах по-горе, са известни 8 храма от типа "два вписани един в друг правоъгълника (квадрата)", като последните два са открити съвсем наскоро, преди 2-3г. - Кабиюк и Силистра. Даже може да бъркам и бройката да е повече от осем. :)

Символизма при зороастрийците е Огън(Светлина)и Вода ето ти един храм зороасртрийстки двойният контур или двата квадрата(като останки,които се виждат ) е за водата!

palacetemple20plan1.gif

виждат се каналите които са опасвали "темплето" ето как са изглеждали

tunnel21.jpg

Зороастър е реформатор!Има различни течения и секти и тълкувания на Библията(АВЕСТА)на зороастрийците но те са първо МИТРА!

Митраизма по нашите земи е почитано най мого!

Конника е най висшия символ!(възраждане,генериране на сила)нещо като бръмбара при египтяните!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Митраизъм като отделна религия има само в Римската империя. На Изток той е съвсем различен и не е отделен, а съществува като култ в рамките на цялото, както е култът към св.Георги в християнството.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Явно източникът ти за прабългарските капища е или много грешен или много стар. До момента, както отбелязах по-горе, са известни 8 храма от типа "два вписани един в друг правоъгълника (квадрата)", като последните два са открити съвсем наскоро, преди 2-3г. - Кабиюк и Силистра. Даже може да бъркам и бройката да е повече от осем. :)

В Плиска са 2 сигурни и 2 хипотетични - хипотетични са т.нар. мавзолей и една сграда с кръстовиден план.

В Преслав са т.нар. Административна сграда, квадратното капище покрай стените на вътрешния град и капището при Румска река.

В Силистра и Кабиюк са новооткритите. Кръгли капища има в Дуранкулак, Балчик и м.Златна нива.

В Мадара има две сигурни - при Даулташ - там е бил вероятно камъкът с надписа ТАГГРАН, другото е под скалите в т.нар. манастир.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Митраизма по нашите земи е почитано най мого!

Конника е най висшия символ!(възраждане,генериране на сила)нещо като бръмбара при египтяните!

Конникът не беше ли при римския му вариант- т.нар. Sol Invictus.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Че къде го видя пък точно там?

А за сандъка, колко е български е мнооого спорно. По-вероятно е да е късен алански.

Ми нали в него били колобърските скрижали с които хан Борис убил боилите и ги подарил на папата ,половината пък другата дал на некакъв германцки крал!

Уж го покръстил василевса на ромеите ,пък той подаръци на папата!?!?

Ами не знам дали си го виждал ,ако си чел какво пише на него само ,тогава можеш да ме питаш така!!!(аз го имам в супер разделителна способност личат си и капките пот на майстора)

и + това ,аз си слагам очелки хехе

Ми вероятността да са алански е "0" докато не покажеш!

Между другото запдняците ги броят за зороастрийци!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Тезата за християнския произход на знака, не е нова, но е крайно съмнителна. А розетата от Плиска и тя ли е християнска. Среща се и върху тока на колан.Има го и в Салтово-Маяцката култура.

Ако знакът беше християнски, много странно защо не се среща във Византия, откъдето възприемаме новата религия.

Символът на Тангра естествено е несериозно, но най-вероятно това си е някакъв религиозен езически символ.

Виждал съм на снимка IYI върху обреден хляб. Великденски или коледен, не си спомням точно. Май у Бешевлиев беше, но не съм сигурен. Очевидно е обаче, че върху тази погача IYI замества кръста, тоест символа на бога, на Исус Христос. Затова IYI наистина ще да е символ на бога (върховния), друг е въпросът Тангра ли се е наричал.wink.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Надписите с ипсилон с хасти са върху хлябове, изложени в музея в Смолян. Най-ранното засвидетелстване на ипсилон с хасти е от ІХ век,а нямам спомен да съм го виждал на салтово-маяцки паметници.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ми нали в него били колобърските скрижали с които хан Борис убил боилите и ги подарил на папата ,половината пък другата дал на некакъв германцки крал!

Това е легенда, съчинена от нашите изследователи. Никой не знае как сандъкът е попаднал в Италия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Липсват. Освен това липсват и зороастрийски погребения. За това казах "общи корени" или "влияние", а не "зороастрийци от персийски тип".

То въобще в ранното средновековие зороастризъм от чист, ортодоксален вид няма - даже има съмнение за самите сасаниди, че били зурванити, т.е. еретици. В някои части на иранския свят местните зороастрийци изчаквали плътта да изтлее и инхумирали костите в обичайните гробове, без кули на мълчанието. Другаде, като у познатите ни чеченци, кулите "работили" до 19 век. В столицата на Западния хаганат пък тюрките си направили некропол край кулата на мълчанието, а в друг некропол с инхумации изобилстват пръстени на погребаните със зороастрийски символи. Ахеменидската аристокрация ,при все, че минава за зороастрийска, си се погребвала съвършено спокойно в бронзови и каменни саркофази, а при царете - в ниши в скалите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Т.е. според теб би трябвало да има някакво късно проникване на зороастризъм.

Т.е. според мен, тези конници въобще не трябва да се разглеждат като религиозни символи на прабългарите, още повече, че вторият тип е доказано печенежки. В този случай обаче друго е интересно - печенегите заимстват този вид амулети от аланите и отново опираме да най-важния въпрос - кое от това, което се приема за тюркско, наистина е тюркско? :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Конникът не беше ли при римския му вариант- т.нар. Sol Invictus.

Да "Непопедимото слънце" всички конници на саркофазите(и не само там) е той "Митра"

Край с. Крета, Плевенско, в местността „Главниците”, на 0.6 км северно от селото, се намира античното светилище - speleum, на Бог Митра. То е било изследвано от Ив. Велков

(вж. Велков, Ив. „Светилището на Митра при село Крета”, 1934 г. - б. а.).

В скалния масив до каменните кариери (lapidaricinae - б. а.) е било изсечено едно от най-големите светилища в света, на Бог Митра - Митреум. Размерите му били: дължина - 7 м, широчина - 6 м и височина 1.80-2.00 м. В светилището са влизали иманяри преди то да бъде открито от науката. В северната култова ниша е намерен релеф на Бог Митра. Всички останали материали от светилището са свързани с Митра и датират от III в. Митреумът е едно от редките култови съоръжения, свързани с Бог Митра - т. н. speleum, specus или specunca. Това са подземни пещерни храмове или изсечени в скали масивни храмове. За съжаление храмът край с. Крета е разрушен и днес е останало само мястото на неговото изсичане.

Разрушаването на Митреуми в България си е "раково заболяване" щото не е от монголско-алтайско-тюрско и нам какво си минтгиянско божество а е използвано в Римската империя ,а ние по условие сме си от алтайските пущинаци!

Ето още един в центъра на София е бил!

dibujoep.png

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

А защо няма втори храм тогава? Нали прабългарите били някакъв вид зороастрийци. А в зороастризма шарапташи има ли? А амулети с конници?

Шарапташи има, а партите имат много типични амулети с конници. У сасанидите пък амулети с конници няма, но има всякакви други изображения на конници. Конникът прочее е изобразен във всички култури, където се ползва конят, така че присъствието на конници още нищо не означава.

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...