Отиди на
Форум "Наука"

Произход, език и култура на прабългарите


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Име на владетел - Балинт - от тох. бал - голям и лант - владетел, друг владетел Мивота - от тох. мейвио - тигър.

Опс, Балинт е често срещано маджарско име...

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 3,6k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

Това, което си дал от Санпин Чен, се отнася за ІV-VІ век от нашата ера, а не за 1700 г. пр.Хр.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:laugh: :laugh: :laugh: Значи въпросното писание е оборимо дори от първокурсник по история! Професоре, представяте ли си за всяка подобна допотопна статия, да се пишеше и публикуваше опровержение :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Може да посочим няколко различни от това, етимологични решения: а). сю-биги – син божи. В тох.(а) se, тох.(б) soya, прототохарски *seiw, *soiw – син, протоиндоевропейска форма е *sowэ – син, потомство, авестийски sawāl, заето и в угрофинското, марийско šэwä – потомство, заето и в древнотюркското soη - произход, при алтайските тюрки seok - род, турското soy (дало бълг.турцизъм сой – род).

Тохарската дума се/сойа може да обясни титлата на прабългарския владетел кана-сюбиги – божи син, син на бога, от санскритското bhaga, общоиранското *baga, партянски bāγ, согдийски b`γ, скито-сарматски baga, кушанобактрийски baγа, baγэ – бог, господар, щастие, добра съдба, в кушанобактрийски bagi, bagia - божествен.

сю-биги - поставен от бога, одобрен от бога, харесван от бога, любим на бога, хубав като бог. В тох.(а) se-, тох.(б) saim, sai-n, прототох. *sāäiä – поддръжка, защита, „покровителстван от бога” (от бога поставен, с власт от бога), ...-------------

Така че нещата изискват задълбочено разглеждане, а не да повтаряма като папагали, какво писал Бешевлиев или който и да е! :tooth:

А също и сюйгени - възлюблен , сюерге - обича .

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

А също и сюйгени - възлюблен , сюерге - обича .

Стига с тези интерпретации. След като имаме засвидетелствана историческа титла ЯВУГА и е повече от ясно, че от КАН с известна трансформация заради гръцкото влияние получаваме "КАНАС", това е далеч по-вероятната версия. При възстановяването на титли и анализът им винати трябва да се търсят първо исторически, засвидетелствани аналогии.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Стига с тези интерпретации. След като имаме засвидетелствана историческа титла ЯВУГА и е повече от ясно, че от КАН с известна трансформация заради гръцкото влияние получаваме "КАНАС", това е далеч по-вероятната версия. При възстановяването на титли и анализът им винати трябва да се търсят първо исторически, засвидетелствани аналогии.

ЯВУГА я сравняват с БАГА=БИГИ=БОГ(въпрос на време е да открия БИГИ в надпис) така ,че това се явава по скоро ,като "О Господи" за християните или "Аллах" за мюсюлманите и не е никаква титла!

Титлата е "ВАСИЛЕВС","АРХОНТ","ПАТРИЦИЙ","ДУК","БОГОХРАНИМИЙ ПАТРИЦИЙ"-на "многото българи-повече от пясъка в морето"

мдаа

Link to comment
Share on other sites

Стига с тези интерпретации. След като имаме засвидетелствана историческа титла ЯВУГА и е повече от ясно, че от КАН с известна трансформация заради гръцкото влияние получаваме "КАНАС", това е далеч по-вероятната версия. При възстановяването на титли и анализът им винати трябва да се търсят първо исторически, засвидетелствани аналогии.

ЯВУГА е собствено прабългарската форма на общотюрк. ЯБГУ.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

....!

Изискаността е присъща на бугарското форумно общуване, винаги съм го знаел.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

ЯВУГА е собствено прабългарската форма на общотюрк. ЯБГУ.

Жалко, че учените не мислят така. Особено тези, дето са разчитали кушанските надписи. :!!!:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Маготин, кажи повече?

За ЯВУГА ли? Мисля, че вече веднъж стана дума откъде произлиза тази форма на титлата - от времена, преди да има исторически тюрки. От кушанските монети. Има опити да се изведе от алтайските езици, но са неубедителни. Има засвидетелстваната партянска дума YMG в смисъл на ръководител на манихейска община, както и в Бухара jamuk - в смисъл на знатен, велможа.

Тези работи ги прочетох в "Наследие Ирана" на Р.Фрай, стр.275. :post-70473-1124971712:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Стефан Йорданов е единственият български историк, който разбира от езикознание и ако сте обърнали внимание при четенето и на двете му статии по проблема, там той тръгва от предложената от нас основа на името иран. ВИС-А ПУРА "княз; принц", на основата на която възниква и се образува и общотюркс. ИШБАРА.

Вие продължавате да ме изумявате. Титлата ишбара е в крайна сметка с индийски произход: īśvará- м.р. "господар, господин, принц, цар", ж.р. "господарка, царица", също така лично име, епитет на Шива, "Върховното създание"; и няма нищо общо с измисленото от вас ВИС-А-ПУРА. Или не сте наясно, че с разпространението на будизма в средноазиатските ирански езици (най-вече согдийски) прониква значително количество лексика от класическия санскрит, която прониква и в съседните езици?????

Колкото до тилата yabgu, тя определено не е с ирански произход, защото употребата й се ограничава до бактрийските надписи и отсъства от иранските езици като цяло. Освен това ако беше свързана с yamuk, то промяната m > b е необяснима на бактрийска почва. Единият вариант е да бъде значително променена гръцка или индийска дума, а другият - да бъде от тибетски. Примерно инд. sārthavāha- "водач на керван" (двусъставна дума с прозрачна морфология) се променя в согд. s'rtp'w, а то се видоизменя в кит. sabao, означение на старейшините на чуждите търговски общности.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Но кое научно списание ще му публикува буламача, с който той ни излиза тука?

Така че на него ще му останат единствено и само ругатните по адрес на професорите, какъвто той поради природната си ограниченост никога няма да може да стане!

Това обаче не е наука, а само израз характеристика на душевната му мизерия, в която е изпаднал!

Ами да те светна. В България издават всякакъв буламач, стига да си платиш. Иначе кой нормален човек би издал графоманското ти книжле, което се сбърка да го цитираш. След като не разбираш от лингвистика поне може да си мълчиш, вместо да ръсиш простотии. Показателно е че смяташ, всички алтайски езици за турски. А що се отнася до научните списания, като се има в предвид че в България наука няма, то нали се сещаш за престижа на научните списания.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Опс, Балинт е често срещано маджарско име...

Опс, ама унгарското име май идва от латинското Valens, Valentis, май имаше и някакъв римски император със същото име :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Много точно казано - "изключенията", защото цялата тюркска теза се гради на изключения. Обаче наличният изворов материал влиза в пълно противоречие и изкуствено създадените псевдолингвистични закони. Така и не ми обясни защо ока следваме мистичната замяна на "р" в "з" както е в "шаран" - "сазан", защо няма замяна в "таркан" и тюркските също си е "таркан", а не "тазкан". А може би "таркан" просто не е тюркска дума!

Тук не си прав. Не е задължително всяко R да се заменя със Z в останалите тюркски езици. В тюркския праезик изглежда е имало два чифта R и L: нормални [r], [l] и палатални [rj] ,[lj]. В някои от дъщерните езици съоветно единият чифт се е преобразувал (вероятно при определени условия) в [z] и [š], а в други разликата може да се е заличила и да са се преобразували в сонорни Р/Л. Примерно в испанския в Аржентина съчетанието -ll- се чете като [š]! Езици с по няколко вида R/L - бол! В чешки имаме прословутото ř, което се произнася като звук среден между Р и Ж и отделно, нормалното r. В албански има 2 вида R: r (Р като в английски), rr (Р като в български), и 2 вида L: l (меко, палатално) и ll (твърдо, клони към У). Така че работата е дебела. Ако праформата на шаран е била sarjan, то в едните езици става сазан, а в другите шаран. Палаталното р може да е повлияло и при палатализацията на s > š. При таркан имаме tarxan с различна сонорна съгласна, където съответно нямаме промяна.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Няма да получиш отговор, нито за "канас(и) биги" нито за "архонт от бога (тва ще да е бога Тенгрихан)". Аз все още си чакам отговора за религията на хуните - тез сладури татаро-монголски!

Мовсес Каланкатуаци - армяноязычный историк, автор "Истории страны алван", описывая крещение населения "страны гуннов", проведенное албанской христианской миссией епископа Исраила в январе-апреле 682 г., привел также многочисленные данные о сущности языческих верований, господствовавших среди населения этого политического образования (История агван..., 1861. С. 190 - 208; Мовсес Каланкатуаци, 1984. С. 123 - 132; The History..., 1961. P. 153 - 168). Автор обратил особое внимание на культ священных деревьев, выделив его среди других не менее важных (культы солнца, луны, неба, земли, воды, огня, молнии, дождя, предков и др.). Им приведены данные о внешнем облике этих культовых объектов, их функциях, обряде жертвоприношения, в котором были задействованы священные деревья. Автор особо отметил табуированность священных деревьев, а также факт существования в организации священнослужителей специального разряда жрецов - смотрителей священных деревьев.

.....

"Страна гуннов", по данным армяноязычных источников, находилась в приморье - к северу от Дербентского прохода, "близ моря", "при подошве гор"; его жители определялись как "народ, живший у Каспийских ворот", местонахождение же столичного города Варачана, где проходил первый этап христианизации, указывалось к западу от Дербента "у Кавказа" (История императора Иракла..., 1862. С. 30, 31, 164; Армянская география VII в..., 1877. С. 38; Патканов, 1883. С. 30; Мовсес Каланкатуаци, 1984. С. 69, 90, 99, 101, 103).

http://dlib.eastview.com/browse/doc/17627337

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Опс, ама унгарското име май идва от латинското Valens, Valentis, май имаше и някакъв римски император със същото име :crazy_pilot:

Аз да не съм седнал да твърдя, че Балинт е собстно унгарско име? Ти изобщо четеш ли какво пишат хората?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тук не си прав. Не е задължително всяко R да се заменя със Z в останалите тюркски езици. В тюркския праезик изглежда е имало два чифта R и L: нормални [r], [l] и палатални [rj] ,[lj]. В някои от дъщерните езици съоветно единият чифт се е преобразувал (вероятно при определени условия) в [z] и [š], а в други разликата може да се е заличила и да са се преобразували в сонорни Р/Л. Примерно в испанския в Аржентина съчетанието -ll- се чете като [š]! Езици с по няколко вида R/L - бол! В чешки имаме прословутото ř, което се произнася като звук среден между Р и Ж и отделно, нормалното r. В албански има 2 вида R: r (Р като в английски), rr (Р като в български), и 2 вида L: l (меко, палатално) и ll (твърдо, клони към У). Така че работата е дебела. Ако праформата на шаран е била sarjan, то в едните езици става сазан, а в другите шаран. Палаталното р може да е повлияло и при палатализацията на s > š. При таркан имаме tarxan с различна сонорна съгласна, където съответно нямаме промяна.

Добре му обясняваш, но той ще ти каже, че не си дал никакво доказателство. Преди малко това говори в другата тема. Този се бъзика с нас или е невменяем, или е някое малко детенце, което не е в час.

В България - тюркологът проф. Емил Боев изнамира доста ЛИР-думички сред диалектите. Последно нещо за винарска терминология май беше намерил...

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Жалко, че учените не мислят така. Особено тези, дето са разчитали кушанските надписи. :!!!:

И двамата сте прави, но ето как е по-точно:

In the 11 BC the Chinese Han captured a Kushan from the Hunnu state, who was a "chancellor" (Ch. sijan) with the title yabgu (sihou). After 4 years he returned to the Hunnu shanyu, who gave him his former post of a «second [after Shanyu] person in the state", and retained the title yabgu (sihou). The bearer of this high title did not belong to the Hunnu dynastic line, well-known and described in detail in the sources. Probably, he was a member of the numerous Kushan (Uechji) autonomous diasporas in the Hunnu confederation. This history suggests, that in the Usun state Butszü-sihou, who saved the life of a baby Gunmo in the 160es BC, also was an yabgu*.

Т.е. ХУНО-БЪЛГАРИТЕ са си имали някой и друг индо-ирански човек, племе, род, та с това и се обясняват нещата, още от времето на китайското съседство!

________

^ Zuev Yu.A., "Early Türks: Essays of history and ideology", Almaty, Daik-Press, 2002, p.32, ISBN 9985-441-52-9

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Страна гуннов", по данным армяноязычных источников, находилась в приморье - к северу от Дербентского прохода, "близ моря", "при подошве гор"; его жители определялись как "народ, живший у Каспийских ворот", местонахождение же столичного города Варачана, где проходил первый этап христианизации, указывалось к западу от Дербента "у Кавказа" (История императора Иракла..., 1862. С. 30, 31, 164; Армянская география VII в..., 1877. С. 38; Патканов, 1883. С. 30; Мовсес Каланкатуаци, 1984. С. 69, 90, 99, 101, 103).

http://dlib.eastview.com/browse/doc/17627337

"Дървото на Живота" не е само "Гуннов" символ (ако изобщо можеш да покажеш някъде Тангра и дървото на живота)

Аз досега не съм виждал никъде някакъв плах опит на рисунка,камо ли на некакъв по твърд носител този Тангра(пък за изображение направо е....)!

кат се напише Тангра в Гуглето и излизат Бешевлиев&къмпани!

Те от един изкъртен(аз съм сигурен ,че това е олтар ,а не колона)са измислили цели томове раомани пък представям си ,ако имаше нещо като Преславското съкровище с тия грифони по короната-СКИТСКИ(абсолютни са) това не могат да го направят всичките елини барабар с данайците!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Дървото на Живота" не е само "Гуннов" символ (ако изобщо можеш да покажеш някъде Тангра и дървото на живота)

Аз досега не съм виждал никъде някакъв плах опит на рисунка,камо ли на некакъв по твърд носител този Тангра(пък за изображение направо е....)!

кат се напише Тангра в Гуглето и излизат Бешевлиев&къмпани!

Те от един изкъртен(аз съм сигурен ,че това е олтар ,а не колона)са измислили цели томове раомани пък представям си ,ако имаше нещо като Преславското съкровище с тия грифони по короната-СКИТСКИ(абсолютни са) това не могат да го направят всичките елини барабар с данайците!

http://en.wikipedia.org/wiki/Tengriism

:post-70473-1124971712::post-70473-1124971712::post-70473-1124971712::post-70473-1124971712:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Дървото на Живота" не е само "Гуннов" символ (ако изобщо можеш да покажеш някъде Тангра и дървото на живота)

Аз досега не съм виждал никъде някакъв плах опит на рисунка,камо ли на некакъв по твърд носител този Тангра(пък за изображение направо е....)!

кат се напише Тангра в Гуглето и излизат Бешевлиев&къмпани!

Те от един изкъртен(аз съм сигурен ,че това е олтар ,а не колона)са измислили цели томове раомани пък представям си ,ако имаше нещо като Преславското съкровище с тия грифони по короната-СКИТСКИ(абсолютни са) това не могат да го направят всичките елини барабар с данайците!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хе ,ами аз точно това казах ,че където чукнеш "тангра" и излиза Бешевлиев - това е извора за "европейската културна рамка " на тюрко-монголите?

Това са общи приказки посочи някакви артефакти тия лингвибристики не важат?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Дървото на Живота" не е само "Гуннов" символ (ако изобщо можеш да покажеш някъде Тангра и дървото на живота)

Аз досега не съм виждал никъде някакъв плах опит на рисунка,камо ли на некакъв по твърд носител този Тангра(пък за изображение направо е....)!

кат се напише Тангра в Гуглето и излизат Бешевлиев&къмпани!

Те от един изкъртен(аз съм сигурен ,че това е олтар ,а не колона)са измислили цели томове раомани пък представям си ,ако имаше нещо като Преславското съкровище с тия грифони по короната-СКИТСКИ(абсолютни са) това не могат да го направят всичките елини барабар с данайците!

Не е важно какво излиза, а дали е правилно.

На мен пък ми излезна нещо такова, което подкрепям:

"Думата произлиза от тюркския корен *teŋri / *taŋrɨ със значение „бог“, „небе“. Според Старостин[1] значението „небе“ е вторично. В монголските езици коренът *taŋgarag означава „клетва“, а в тунгусо-манджурските *taŋrān- значи „разказвам“."

Ето я и конкретната Алтайска етимология (гледайте и се учете, особено иранисти-Пешодобревисти, Таневисти, Ценовисти и пр.):

Праалтайски:

t`aŋgiri (Т'анг-гири)

ЗНАЧЕНИЯ - КЛЕТВА, БОГ

Пратюркски:

*teŋri / *taŋrɨ (Тенгри; Тангръ)

ЗНАЧЕНИЯ - Небе, Рай, Бог

Прамонголски

*taŋgarag (Танг-гараг)

ЗНАЧЕНЕ - клетва

Праманджурски

*taŋgura (Танг-гура)

ЗНАЧЕНИЯ - кланям се пред кумири по време на молитва; разказвам митове, легенди, приказки

Праяпонски

*tinkir (Тинкир)

ЗНАЧЕНИЕ - кълна се

--------

Алтайска работа...

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...