Отиди на
Форум "Наука"

Доказателства за почитането на Тангра


Recommended Posts

  • Потребители
На тоя принцип и статуята на Корлеоне ще излезе тракийски херос. Колко му е!

Ам че как? Дон Корлеоне като жив наследник на трако-гото-сармато-алано-кимеро-итало-илиро-гетите, си е баш тракиец, така че.. колко му е? :biggrin:

Шегата настрана, по-долу е фотографията на един източен "Херос" (на това което е останало от него)..

Ако приемем датирането от 4 век от н.е за вярно, и имайки в предвид местоположението му , то ще излезе че е ефталитско или кидаритско наследство.. (или - наследство от завоевателите на Греко-Бактрия)..

img.phtml.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Шегата настрана, по-долу е фотографията на един източен "Херос" (на това което е останало от него)..

Ако приемем датирането от 4 век от н.е за вярно, и имайки в предвид местоположението му , то ще излезе че е ефталитско или кидаритско наследство.. (или - наследство от завоевателите на Греко-Бактрия)..

Първо, това не е херос, а любимата ти Бактрия обхващаща днешен Северен Афганистан и части от планините Памир и Хиндукуш е прародината на днешните наши цигани (роми). :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мисля, че е време да се изостави търсенето на двойник-прототип на Мадарския конник, независимо дали на Балканите, или в Сиам.

И е крайно време да се разбере, че /пра/българите не копират като папагали, а се проявяват като новатори в много области след идването си на Дунава.

Художествените качества на М конник са много високи, повече даже от много от персийските релефи, които видях във връзка с търсенето на прословутото място, откъдето той е копиран. Да не говорим за Западното и Византийско изкуство по това време. Естетвено иконографията не е нещо ново, но изпълнението определено е специфично. Същото може да се открие в други области, например в архитектурата, която досега тъпоумно беше набутвана във византийския кръг с някакви си неуточнени еклектизми. Всичко създадено от прабългарите е особено и не е точно копие на нещо друго, но за съжаление и почти нищо не е оцеляло.

При това положение да се търсят първобитни култове у тях е ... не е редно.

ПП По-точно културата на ПБД е синкретична.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
И е крайно време да се разбере, че /пра/българите не копират като папагали, а се проявяват като новатори в много области след идването си на Дунава.

Хипотезата, че релефа на конник от тракийското светилище край днешното село Мадара е дело на български каменоделец е смешно. Няма намерени никакви пра/български плочи и релефи на конника херой, докато тракийските са хиляди.

thracian_hero4_5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Хипотезата, че релефа на конник от тракийското светилище край днешното село Мадара е дело на български каменоделец е смешно. Няма намерени никакви пра/български плочи и релефи на конника херой, докато тракийските са хиляди.

Колко хиляди са?
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хипотезата, че релефа на конник от тракийското светилище край днешното село Мадара е дело на български каменоделец е смешно. Няма намерени никакви пра/български плочи и релефи на конника херой, докато тракийските са хиляди.

thracian_hero4_5.jpg

Изображенията на "Тракийския конник" се появяват след като траките били завладяни от римляните. Това, както и факта че върху хилядите оброчни плочки надписите са на латински или гръцки, но не и на тракийски, показва, че те не са били правени от траки. Е някои от по-грозните плочи може да са правени и от траки, ама не е сигурно. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Колко хиляди са?

За точна информация трябеа да се говори с хора от екипа на доц. Неделчо Неделчев от Шуменския регионален исторически музей и Шуменския университет, които локализираха и проучиха местната работилница за оброчни плочки с образа на тракийския конник край село Мадара. Само те могат да кажат, защо така бързо бяха накарани от София за спрат и замразят проучването.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За точна информация трябеа да се говори с хора от екипа на доц. Неделчо Неделчев от Шуменския регионален исторически музей и Шуменския университет, които локализираха и проучиха местната работилница за оброчни плочки с образа на тракийския конник край село Мадара. Само те могат да кажат, защо така бързо бяха накарани от София за спрат и замразят проучването.

Разкопки могат да бъдат спряни "от София" само поради една причина - крайно немърлив начин на провеждане. Другата причина е прекалено банална - липса на пари.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Хипотезата, че релефа на конник от тракийското светилище край днешното село Мадара е дело на български каменоделец е смешно. Няма намерени никакви пра/български плочи и релефи на конника херой, докато тракийските са хиляди.

thracian_hero4_5.jpg

Като гледам изображенията на тракийски хероси, които си поместил, не виждам особена прилика с Мадарския конник. Позата им е раздвижена, те пронизват с копието си, все едно гледам икони на свети Георги, но от камък. А конникът от Мадара (и конят също) е статичен, така че явно и изобразителният стил е различен, и идеята на релефа е различна. Така че Мадарският конник е дело на български каменоделец, а не на тракийски, мизийски, гетски, дакийски или правлашки. :smokeing:

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Чак пък български. Няма по какво да съдиш. Самият скулптор, когото пренебрежително наричаш "каменоделец" може да е всякакъв. Българин, славянин, гот, тракиец и т.н. Няма как да му знаеш народността. Обаче като гледам стила - най-вероятно иранец. Просто е най-близо до сасанидските релефи. А меценат /т.е. спонсор поръчител/ е вероятно българския владетел и вероятно са спазени неговете указания и концепции.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
pcommodusseniorcap1.jpg

Комод

Ласт годо, Комод тук е във образа на Херакъл - с лъвска кожа и прът. Задължителните атрибути на божеството, с което се е отъждествявал.

Commodus_Musei_Capitolini_MC1120.jpg

Но щом държиш на покичен с вълча кожа юнак, ето един по-сходен /и пак римски/ образ:

legio-VI-Victrix-signifer.jpg

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
1.Траките нямали монумент ,но и тюрките нямат и оттам прабългарите

2.На тази снимка няма нито лъв нито куче за разлика от релефа.

3.Показах ти тракийски конник с най тържествения вид ,който може да има +луната и слънцето за което говорят източниците

4.Този конник от Наг сент Миклош има римски аналог ,който ти го показах на ветеран от легион

5.За стремето на мадарския трябва да имаш доста въображение за да го забележиш и ако това е стреме да видим някой аналог!

Казват ,че в гроба на Кубрат имало стремена(или на някой друг ,да видим модела дали ще съвпадне)

този от Сент Миклош също няма стремена

И стремената ли го правят Почитател на Тангра?

imagebasefirstnameuvlgv.jpg

Аз мисля че Мадарския отначало е бил така .Това ,че е стъпил на скала е отново символично!

Интересно ще е заключението на комисията от различни учени ,след като са му направили отпечатък!

Аз така и не мога да разбера защо витае странната идея, че българите може да са или траки, или тюрки? Сега като ползваме покрай интернета английски думи непременно ли в Англия трябва да правят поне веднъо седмичто таратор? Не съм твърдял, че прабългарите са тюрки, та да се нади такъв аргумент.

На надгробния аметник също се вижда тържествения ход, но липсва стремето. Липсата на стреме се разбира по положението на кракът - когато го няма той е изнесен назан (както на оброчната плочка от Мадара) или е отпуснат надолу (както на конника от надгробния паметник). На по-малките изображения се съди по положението на крака за стреме, но на скалния релеф стремето си е изобразено.

Прикачил съм кракът на конника от сталния релеф и оброчно плочка от Мадара.

post-549-1266431457_thumb.jpg

post-549-1266431581_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За Мадарския конник има отделна тема, по която се изписаха 20 страници, там са обсъждани и стремето и други работи http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=7058

Това което ме интересува по темата е има ли открити някакви храмове на Тенгри и култа към него сред тюркските народи, храмове с архитектура и пр., защото поне аз до сега не съм чувал и срещал в литературата подобни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Хипотезата, че релефа на конник от тракийското светилище край днешното село Мадара е дело на български каменоделец е смешно. Няма намерени никакви пра/български плочи и релефи на конника херой, докато тракийските са хиляди.

Мадарския конник не е оброчна плоча, оброчните тракийски плочи не са монументален скален релеф. Ако говолим просто за изображения на конници, има сумати амулети, графити

128.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Разбери бе , Елемаг , това е друг вид религия .

Няма как тюрките да имат храмове, след като са анимисти и тотемисти, това е друга религия.

Ама това вулгарните тюркисти не могат да го обяснят, 200 години не можа да им влзе в кухите гъдулки.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Турската книга е от самия край на 17 в., днес се съхранява в Държавната библиотека в Берлин. Съчинението с въпросите на Муавия към византийския император (от арабски автор от 9 в.) се намира на л. 21-31, ръкописът съдържа още 8 съчинения с религиозно, историческо и поучително съдържание, писани от различни хора (писарят на интересуващия ни текст се е наричал Бакр и е работил в медресе).

Във връзка с второто свидетелство за това, че името на Аллах било Тангри следва да се отбележи, че при алианите у нас едно от имената на Аллах е Танръ или Танри.

Верската система на алианите в България смесва тюрски, ислямски, дуалистични (манихейство) и християнски характеристики (несторианство). Основната доминанта в нея е магията. Божии имена като Танръ (Тангра) и персонажи като Жълтия бивол или Господарката на черния вятър разкриват древен тюрски езически субстрат.

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BB%...%B2%D0%B8%D0%B8

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Първо, това не е херос, а любимата ти Бактрия обхващаща днешен Северен Афганистан и части от планините Памир и Хиндукуш е прародината на днешните наши цигани (роми). :whistling:

Как можа да напишеш толкова неверни неща в едно изречение?

1. Сложил съм "Херос" в кавички, което предполага че мога да съм изпозлвал метафора, и аз очевидно използвам такава.

2. Бактрия не ми е "любима", нито любима.

3. Това, което е показано, не е от Северен Афганистан.

4. Твърдението ти че Памир и Хиндукуш са родина на днешните цигани е вярно на 0,0 %..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Че аз причините ги посочих - с произволни сравнение, всичко може да се докаже. Както има една поговорка "Бог и етимолог могат всичко". За какво става въпрос - имаме една старобългарска дума - "капище", маха се наставката "-ще", която е харакрна само за славяните (а дали е така? :post-20645-1121105496: ) и се получава предполагаемата прабългарска дума "кап", която обаче не е регистрирана в изворите. Няма и тюркска "кап" със значение "храм", защото това е значението на "славянизираната" форма "капище".

Пак говориш наизуст, без да изчетеш какво писах по-горе. Думата КАПЬ в старобългарски изобщо не означава "храм", а "образ, външен вид". В кои извори да е регистрирана

предполагаемата прабългарска дума "кап"

- ами явно няма да е регистрирана върху разни тенекийки?

Какво е значението на

"славянизираната" форма "капище".

в старобългарски, може да провериш в старобългарския речник, който съм цитирал, и то определено не е "храм".

Абе и тая тема се оказа една голяма дърдорилня...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Думата КАПЬ в старобългарски изобщо не означава "храм", а "образ, външен вид".

Значи капище и истукан са синоними и означават статуя, идол?

Абе и тая тема се оказа една голяма дърдорилня...

Ми само с една дума "тангран" в неясен надпис какво очакваш?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Значи капище и истукан са синоними и означават статуя, идол?

В най-старите текстове от 9-11 век - да, макар че истукан като че ли се отнася конкретно до "изваян, издялан идол", а капище е като че ли с по-общо значение.

Да постыдѩтъ сѩ вьси кланѣѭштеи сѩ истоуканымъ

"Да се засрамят всички, кланящи се на идолите" (Пс. 96-7)

Ето и пример, че капище в старобългарски не означава "храм".

Въшъдъ въ цръквиште артемидово възисковааше капиштъ цръкъвъныихъ.

"Като влезе в храма на Артемида, гледаше храмовите идоли (статуи)" (Супр. 221-9)

Струва ми се, че съвременното значение на "езически храм" е заето от руски.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Пак говориш наизуст, без да изчетеш какво писах по-горе. Думата КАПЬ в старобългарски изобщо не означава "храм", а "образ, външен вид". В кои извори да е регистрирана

И как дума със значение "външен вид" изведнъж придобива значение на "идол"? Друг е въпросът, че на паралелите, които даваш, основното значение е вид дреха, а не образ. Така и в турския, за който каза че думата не съществува :whistling: И да не забравим "хумши кюпе", "естрогин кюпе" и "алхаши кюпе", това сигурно ще да са някакви видове прабългарски идоли :post-20645-1121105496: А може би не? :smokeing:

В кои извори да е регистрирана

В извори свързани с тюрките. Предполагам знаеш, че за тюркските народи има доста извори, та в някой от тях да е спомената тюркска дума "кап" със значение "идол"?

Между другото ти сигурен ли си, че прабългарите са имали идоли? Аз по не не се сещам да съм виждал такива. Така че е малко трудно да имат дума за нещо дето го нямат.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Аз не претендирам да съм най-запознатия, но понеже тук някои обвиняваха българските учени, че не познават бита на истинските тюрки, то се предполага, че поне те са запознати.

Затова няколко въпроса:

Всъщност кои народи безспорно са почитали тангра?

А през кой период?

А имало ли е храмове, изображения, свещени книги?

А принасяли ли са жертви? Какви?

Имало ли е някакви много характерни обичаи, които вероятно биха били забелязани от странични наблюдатели. /Нещо от типа да не си сменят дрехите и т.н./?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
И как дума със значение "външен вид" изведнъж придобива значение на "идол"? Друг е въпросът, че на паралелите, които даваш, основното значение е вид дреха, а не образ.

Така както и гръцкото είδωλον значи и "образ, външен вид, форма". :smokeing:

Основното и най-старо значение на тюрк. kep е "форма, модел, калъп, пример", защото от нея се е образувала служебната дума kebi "подобен на, приличащ на, с вид на", a значението "дреха" е вторично - това е обяснено в стандартната литература. Обърни се към някой речник или граматика за справка.

Така и в турския, за който каза че думата не съществува :whistling: И да не забравим "хумши кюпе", "естрогин кюпе" и "алхаши кюпе", това сигурно ще да са някакви видове прабългарски идоли :post-20645-1121105496: А може би не?

Да твърдя някъде, че КАПЬ и кюпе са еднакви? Защо ще намесваме тук и турския?

В извори свързани с тюрките. Предполагам знаеш, че за тюркските народи има доста извори, та в някой от тях да е спомената тюркска дума "кап" със значение "идол"?

No comment. Скъсах се да обяснявам, че КАПЬ в старобългарски не означава "идол", а "образ". Думата КАПИШТЕ "идол" е производна на КАПЬ "образ". Както ОБРАЗ е производна на РЕЖА, а ВНУШАВАМ - на УХО. КАПИШТЬНИЦА на свой ред означава "езически храм". Това го разбраха вече и малките деца.

Думата kep се среща в тюркски преводи на будистки съчинения (Clauson.G. Etymological Dictionary of pre-13-century Turkish, с. 686); там са дадени и примери.

Между другото ти сигурен ли си, че прабългарите са имали идоли? Аз по не не се сещам да съм виждал такива. Така че е малко трудно да имат дума за нещо дето го нямат.

И да не са имали идоли, поне са имали дума за "образ, външен вид". :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Аз не претендирам да съм най-запознатия, но понеже тук някои обвиняваха българските учени, че не познават бита на истинските тюрки, то се предполага, че поне те са запознати.

Затова няколко въпроса:

Всъщност кои народи безспорно са почитали тангра?

А през кой период?

А имало ли е храмове, изображения, свещени книги?

А принасяли ли са жертви? Какви?

Имало ли е някакви много характерни обичаи, които вероятно биха били забелязани от странични наблюдатели. /Нещо от типа да не си сменят дрехите и т.н./?

Интересна тактика - да искаш противниците на дадена теза да събират и дават данни в нейна защита. :bigwink:

Специално за Тангра се сещам за няколко примера, "А случи ли се с някого несправедливост и сполети ли го неприятност, вдига главата си към небето и от устата му се изтръгват неистови писъци, от които може да се разбере само "Бир Тенгри" или "Тенкри", което на тюркски означава "Аллах е един". Всеизвестно е, че на тюркски с "бир" се маркира числителното "един", а с "тенгри, тенкри" - Аллах"

А ето и няколко оригиналдъ

"алп арън балбал късдъ, тюрк будун атъ йок болу бармыс арти, тюрк будун йитмазюн тайин йолук армазюн юза тангри тар армис"

"Тангри-таг тангри йаратмъш турок билг каган сабъм"

Лично аз винаги съм се чудил, защо неща като:

Мадарския конник, IYI, българските езически храмове или амулетите от типа "кон язден от глава", се набеждават за свързани с култа към Тангра, при положение, че такива неща в тюркска среда просто не се срещат. Какво мнение мога да имам за учен, който твърди че прабългарите са тюрки и че почитат Тангра и в същото време свързва култа към този бог с някои от изброените по-горе неща? Нищо по-различно от това, че непознава тюркската култура.

А за това, познават ли българските учени тюркофили тюркската култура или не -сигурно я познават, само дето имат малко пропуски, като това, че на тюркски Тангра се пише така:post-5334-1266603382.jpg а не IYI.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...