Отиди на
Форум "Наука"

Истината за йога


Recommended Posts

  • Потребители

От източните учения конфуцианството е най-разбираемо за нас. На мен лично ми допада - в мекия си вариант, без ексцесии, както го е упражнявал Су Шъ.

В Бушидо също има ценни неща, но има и ексцесии. Ако човек може да съчетае християнството с конфуцианство и малко Бушидо, вероятно би бил изключително на място.

За йога нищо определено не мога да кажа. Чужда ми е, а и има лъжливи твърдения.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Мнения 52
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Абе като ви чета вие туй практикували ли сте го някога? Защото говорите като хора които не са. Преди време ми се случи да работя работа толкова напрегната,че се връщах на нокти в къщи, не можех добре да спя през нощта. [...] И тъй се хванах с йога-сам без гуру /нещо не им се доверявам/.Преди това бях чувал,имах епизодични опити в тази насока.Та за два месеца резултата бе фантастичен- ивзех да спя,и на работа не ми пукаше ,справях се по добре от преди. [...] Та по отношение на спора няколко мисли да ви кажа.От начало човек се впуска по физическата страна на въпроса -позите /асани/.Това тонизира тялото ви ,кара ви да се чувствате удобно в кожата си.От там обаче минавате на дихателни упражнения /такива без и със задръжка на дишането/ и медитация и нещата стават сложни и ирационални.

От това идва пощуряването.Вървите по тънко острие, трябва да имате определен светоглед и цел и посока/по възможност идеални и далеко напред/ за да оцелеете психически.В будизма има едно понятие за този период - свят на призраци.Въпреки всичко това променя вашият светоглед-бавно ,неусетно,колкото и да се стараете това да не е така.

Та луди йогини съм виждал и аз .Потвърждавам че ги има.

Редактирано от glishev
От чак толкова интимни подробности никой във форума няма нужда.
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Та луди йогини съм виждал и аз .Потвърждавам че ги има.

Проблемът не е в това, че ги има. А че тези, които не са луди, са рядко изключение.smokeing.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Философията на йогите не е за всеки, добре си се ориентирал към шаманството на коренното население на америка, то е по-разбираемо :tooth:

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Проблема на повечето хора е че не разбират - не става въпрос за спортна дисциплина.Тук не се състезавате със други хора.Дори не се състезавате със себе си.В древни времена йога е била занимание за учител и забележете - единствения му,рядко двама, ученици.Това дава на учителя възможност да ви наблюдава много по изкъсо и да ви връща на правилната пътека веднага щом се отклоните.Второ - учението в никакъв случай не е било за широко ползване а само за тесен кръг посветени, от кастата най-често на брамините. Не от всяко дърво става свирка -трябва да имате много добро чувство на баланс и да знаете кога да спрете при "оттренирането" на дадена дихателна или медитативна техника.Проблем е и това,че не може лесно да се предаде с рационални изразни средства нещо което е толкова ирационално .

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Философията на йогите не е за всеки, добре си се ориентирал към шаманството на коренното население на америка, то е по-разбираемо :tooth:

Абе... убедил съм се от доста разговори с увличащи се по хиндустанските и други източни щуротии, че това "шаманство" е доста над възможностите за разбиране на повечето от тях...smokeing.gif

Някои (макар и трудничко) успяват да зацепят... Уви, "шаманството" не е за всеки.bigwink.gif

Редактирано от Black Wolf
Link to comment
Share on other sites

  • 11 месеца по късно...
  • Потребител

:doh:

Така, всеки западняк, който се вземе прекалено на сериозно в контекста на дадена далечна (в случая източна) философия е просто смешен. Срещала съм всякакви просветени гурута, дето изкарали няколко месеца в индийски ашрам, и са си повярвали, че са духовни водачи едва ли не. Разбира се, че има такива хора.

Но не бива всички да се слагат под един знаменател.

Но това не означава, че човек не може да адаптира някои от принципите на будисткото или хиндуисткото учение в собствения си живот, по адекватен и полезен за него начин. От чисто физиологична гледна точка, йогата и дори хранителният режим, който се препоръчва са доста по-здравословни навици от тези, които се практикуват масово в днешно време.

Ако човек се чувства добре физически и психически от йога практиката, не разбирам какъв е проблема. Ако се старае да бъде смирен и скромен, вдъхновен от източните духовни учения - пак не виждам какъв е проблема.

Единствения проблем (според мен) е, когато човек се вземе прекалено на сериозно по отношение на нещо, което не разбира напълно. Тогава става просто досаден.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Знае се, че във всяко стадо има мърша. Това, че някой се мисли и представя за йога, не значи че е такъв. Лично за мене най-вярно е акцентирал и отсял "зърното от плявата" и е пригодил Хата йога за европейците, Веселин Лучански. Едва ли някой, който се е занимавал с йога не знае за кого става въпрос. Ето малък цитат, който най-точно дава представа за "философията" му, така да се каже:

"Веселин Лучански е единственият човек на Балканския полуостров, признат за махатма в Индия. Той схваща йога като една древна научна система, която дава възможности за практическо и лечебно въздействие, както в спорта, така и в йога-терапията. Той е против механичното и фанатично прилагане на специфичната индийска йога у нас, а на йога, съобразена, адаптирана към българските условия. Така ще успеем да реализираме нейните най-красиви достойнства, които според него са:

· Йога дава гъвкавост, а старостта е загуба на гъвкавостта;

· Йога дава система за рационално хранене, без излишества, а това е една от възможностите за постигане на дълголетие;

· Специфичните йога упражнения не са свързани с голям разход на енергия, но те упражняват всяка част от тялото ни по един икономичен начин;

· Йога обръща особено внимание на дихателните упражнения, а основните болести в напреднала възраст започват от белите дробове;

· Йога-релаксацията ни дава спокойствие, така необходимо на всички;

· Психическа тренировка чрез йога, повишаване устойчивостта на психиката;

· Йога-асаните, които са специфични за системата и оказват благотворно въздействие върху всички системи на човешкия организъм;

· Йога е стройна сугестивна система, която по пътя на само внушението води до укрепване на нервната система."

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • 4 месеца по късно...
  • Потребител

Една от ползите на Йога е способността да се концентрираш в каквото пожелаеш. И също така да можеш да даваш пълна почивка на ума.

efac13d8fb1ff48705ba51280954f9bc.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Една добра книга за Йога.

ab307c60618b425c9ba93662f5e42b3a.jpg

Никола Петров - Самовнушението в древността и днес - 1983

Може да се прочете на тази страница: http://yoga-meditation.us/samdrevn/bsamovnushenieto.htm

Редактирано от Sync
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В древността не е имало понятие "наука". По онова време духовните учения и практики (и философията) са обединявали в себе си това, което сега се нарича наука. Та в този смисъл, точно както науката действа и в миналото, и в бъдещето, така и тогавашните духовни познания и практики са полезни и действащи както във времето си, така и сега.

Неслучайно почти всички успели хора прилагат едни и същи принципи в живота си, които са валидни от хилядолетия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Много насърчаваща, потенция-лна! :wub:

Всъщност, Йога има доста нива и това са едни от първите. Те, в някаква степен, могат да се обяснят научно. Но нататък излизат далеч извън рамките на науката. А и Йога е толкова обширно понятие, че доста неща (упражнения) могат да минат за Йога.

Така е: трудно се схваща, че "йога" е свободен избор за друг начин на живот. Затова последователите биват етикирани като психари.

Заниманието с йога като изживяване е личностно, малко егоистично, но, в крайна сметка оправдано: Да е здрав човек, поне докато е жив!

В този смисъл много помага на близките хора около него си...

Пееше се в една песен: Господ здраве да ни дава, има кой да ни го вземе! и следователно, клишето: Помогни си сам, та и Господ да ти помогне! - оправдава поне физическата част на упражненията на йогите.

И научно е показано, че еластичността на органите е от особена важност, за здраве в дълголетието. Упражненията - това правят най-вече - целят запазване на еластичността.(Еластичността е свързана с ентропията -организмът се храни като намалява ентропията, локално; поддържа си самоорганизацията с правилно подреждане на връзките, възстановява ги непрестанно и ако "втвърди" елестичните връзки - всичката обменна информация не е точно отговаряща за правилните позивни и съответно, реакции за оцеляване на цялостта му)

Също - дишането. Организмът е газо-вакуумна система; основните функции са изхвърляне на газовете образувани от химията за разпад на храните и охлаждане локално на възникналите от хим.реакции обмен на топлини. Течен охладител и преносител е кръвта, затворена във вакуумна система; за тая цел не бива в нея да има разтворени газове, защото при "засмукване" те ще се разширяват, а при тласък-налягане, ще се свиват и ... кръвта няма да "тече" по пътищата си. В механизмът на охлаждане влиза и създаването на лек вакуум при вдишване - бурно изпарение от повърхността на алвиолите, те пък са в мембранен досег до кръвта - хем разтворените в нея газове през полупропускливата преграда напускат кръвта, хем тя се охлажда; през малкия кръг на кръбообращението отива право към мозъка - хем да го снабди с кислород, хем да го охлади. Така че - правилното дишане е от особена важност за здравето. Особено, дишането в "поза".

Позите - ами те по конфигурация съответстват на конфигурации оплетени от белтъци и намиращи се в организма ни; действат като подсказка на мозъка, че трябва пооправяне на биополетата на тия конфигурации и това става с правилното им снабдяване с информация по Обратна Връзка. Живват структурите; напомня им се, че имаме грижа за тяхната правилност на действие... И те ни се отплащат с поддържане на еластичнаст на всички връзки.

Това е в общи щрихи. Има полза, поне физическа; та, да сме здрави.

А по психика - всеки си е башка луд! Дали ще е "психо" или "хахо" - е собствен избор... Най-добре е всеки да си намери средното положение с приложение на йога.

...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В древността не е имало понятие "наука". По онова време духовните учения и практики (и философията) са обединявали в себе си това, което сега се нарича наука. Та в този смисъл, точно както науката действа и в миналото, и в бъдещето, така и тогавашните духовни познания и практики са полезни и действащи както във времето си, така и сега.

Неслучайно почти всички успели хора прилагат едни и същи принципи в живота си, които са валидни от хилядолетия.

това е така, но има един момент. науката е сбор от логика, познания и чисти факти. в миналото са заблягали повече на философията и логиката, а научните факти не са им се отдавали много. С други думи, научното познане тогава е на много ниско ниво.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Изкуството да балансираш.

Има и друга истина за йогата...

Тези физически упражнения, които в днешно време се смятат за много важни, в миналото са имали само спомагателни функции. Всъщност Йога е главно духовна и умствена практика, както и дихателна, и от това идва истинският напредък.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

това е така, но има един момент. науката е сбор от логика, познания и чисти факти. в миналото са заблягали повече на философията и логиката, а научните факти не са им се отдавали много. С други думи, научното познане тогава е на много ниско ниво.

Ще видим. Има тенденция напоследък науката да се обединява с религията и философията. Заедно трите образуват едно цяло - така нареченото старо познание, което разглежда всичко в света като една енергийна и духовна система :). От тази гледна точка в миналото са били много напреднали в научното познание за тази система, както и с начините за взаимодействие с нея.

facdd98aa1bbaf7d81faa97831450823.jpeg 2de1aff15391c3b026bad62b4f3e0a71.jpeg

Редактирано от Sync
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Именно. то е едно, само че с 3 компонента. в миналото са заблягали на 2та, но третият - научните факти - хич го е нямало. Днес пък заблягаме само на него.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Различните източни учения и практики (главно от хиндустански произход) водят до фотални и, уви, често необратими увреди на човешката личност.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Потребител

  1. Ако вземе да ви хване и някой новоизпечен протестантски сектант, идея нямате как ще увреди психиката ви.Като телета ще гледате накрая. Поне съм го наблюдавал.Та не сте съвсем прави за йога.Тя си е на 4-5000 години,но бива да се практикува внимателно ,с подбран учител или до определено ниво -сам.За да не налетите на някое Харе Кришна или нещо от тоя род.Идва от ордена на натхите или онези с пробитите уши към който е принадлежал и самия Шива.За друг като Васаяна (автор митичен на Бхавагат гита)се казва,че е минал боговете в уменията си.По висшите и стадии като Кундалини и Лая обаче могат да са като нитрометан понякога и има една книга на Гопи Кришна където добре е описано до какво може да се стигне ако не се внимава/има я на flibusta.net/.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Без значение дали се внимава или не, без значение дали някой от шарлатаните, наречени гуру е "истински" или не, йога си остава безумие, с което могат да се захванат само малоумни идиоти.

Редактирано от Black Wolf
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Бая народ наричаш малоумни идиоти.Например нито един гмуркач надълбоко без акваланг/рекорд 100м/не може да мине без нея -нейната част пранаяма е тази която се използва за да се научи да забавя сърдечната си честота при потапяне за да се постигнат 7 минути апнея например.Опростена версия на нейните асани са в основата на рехабилитация при заболявания като радикулити и дископатии-увеличават разстоянието между прешлените,намаляват напрежението ма паравертебралната мускулатура и т.н.Същата тази пранаяма се ползва при съвременна рехабилитация на болни с бронхиална астма и ХОББ давайки осъзнат контрол върху дишането и подобрена оксигенация на кръвта в увредените иначе бели дробове. Дори челната и тилна стойки са нейни асани.Е натоварена е с определен светоглед и религиозни ала-бала,но няма как на над 4000 години е все пак .

Редактирано от maymuniak
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами за разлика от примитивните източни народи, които се мъчат чрез разни алабализми и пр. "практики" да достигнат някакви "постижения" европейците сме размили мислене и технологии. И със съответните апарати човек под вода изкарва много часове.

И така е с всичко останало. Вървим напред без да има нужда от източните шарлатании... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Докато тръгнем да развием технология, трябва да поучим 5-6г. Като вземем предвид и началното и средното - към 15-на год.

Ако по някое време изберем да учим инженерство - ами ще можем да конструираме. Ако учим рисуване, ще можем да рисуваме.

Ние можем да оценяваме само в областа, в която разбираме и до нивото до което разбираме. Аз бих могъл да оценя по физика ученик, но не и студент или професор. Щото за да оценя професор, трябва да знам и разбирам поне колкото него.

Също, професор по рисуване не може да оценя професор по математика. Но никой не може да спре никого да се изказва неподготвен.

Като стана дума за шарлатани - ми то и при нас си ги има. То не бяха социални системи, пари, религии, войни... Сега идва голяма криза, която не е от незнание.

Редактирано от sirius
Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Потребител

Едно синтезирано представяне на Източната Философия, през погледа и разбирането на Р.Чорбаджийски в една от неговите книги. Според мен, един от най-добрите познавачи на Източната Философия.

СЕДЕМТЕ СИСТЕМИ НА ИЗТОЧНАТА ФИЛОСОФИЯ

Според философа-мистик, професор д-р Ранад от Алахабадския университет, познат още като Гурудева, индийската философия се дели на седем системи, които се опитват да отговорят на основните философски въпроси:

1. Кой съм аз? От къде и защо съм дошъл? Каква е връзката ми с многообразната Вселена и останалите човешки същества?

2. Каква е моята същинска природа и каква е същинската природа на проявения свят и неговата първопричина?

3. Каква е връзката между центъра на съзнанието и материалните обекти?

4. Каква е природата на формите и имената на материалните неща и как служат те на истинската природа на човек, на всемирното съзнание?

5. Как да се ръководим в своите постъпки, докато сме в естественото си тяло? Живеем ли след смъртта?

6. Какво е истината и как да стигнем до разумни заключения относно истината?

7. Съществува ли страдание? Кои са начините които могат да изкоренят страданието? Съществуваме ли след Нирвана?

Това са седемте основни въпроса, на които съответно отговарят седемте системи на индийската философия: Веданта, Йога, Самкхя, Вайшешика, Мимамса, Няя и Будизъм. Д-р Ранад синтезира така древните философии и по този начин ни ги представя в опростен и разбираем вид. Трудовете му са безценно богатство. Неговите ученици го определят като ненадминат учител и велик мистик.

ВЕДАНТА: Аз съм самосъществуващото съзнание и блаженство – това не са мои характерни свойства, а самата ми същност. Не идвам от никъде и не отивам на никъде, а по скоро придобивам различни форми и имам различни имена. Моята същинска природа не подлежи на квалификации и ограничения. Аз съм като океан, а всички създания са като вълни. Индивидуалната душа по същество е Брахман –всеобхватна, всепроникваща. Безполовият АУМ е нейното име, той е центърът, а Вселената е нейно продължение. Това е абсолютната, трансцеденталната, безатрибутната реалност, а също така тя вечно въплъщава способността да сътвори отмерено в себе си своята вътрешна Шакти. И тази сила на Брахман, наричана Майа, се излъчва и създава впечатление на многообразна, но истината е че разнородност няма и че неограниченото никога не става ограничено. Има наслагване на ограниченото върху безкрайното, което се изкоренява, когато реалността отново се разбули. Тогава човек се осъзнава в Брахман, като самият той е Брахман. Той се отъждествява с Брахман и става едно с него. Ето и най-важните твърдения във Ведантическата философия, както са изложени в Упанишадите.

1. Тук няма нищо многообразно. От смърт към смърт броди онзи, който вижда нещата тук като разнородни.

2. Онзи, който е в покой, живее в Брахман, от когото се излъчва Вселената и в когото тя се стопява.

3. Всичко това е Брахман .

4. Брахман е чист гносист /интуитивно познание в духовното/.

5. Този Аз е Брахман.

6. Това си ти.

7. Аз съм това.

8. Аз съм Брахман.

Философията, преподавана от пророците на Ведите, била позната от дълбока древност. По-късно великите мъдреци Вяса, Гаудапада, Говиндапада кодифицирали тези древни философии и обучили много последователи. Великият учител Шанкара през 8 в.сл.Хр. систeматизира монистичните школи и създава философията, наречена Адвайта–Веданта или Брахма-видя, т.е. знанието за Божественото знание.

ЙОГА: В йогийската философска система индивидуалната душа е търсеща душа, а Космическото съзнание е първичната реалност, която тя открива вътрешно. Йога съвместява практическите аспекти от всички религии и философски системи. Докато живее в многообразното явление, наречено Вселена, душата трябва да се грижи за физическото тяло, да го причиства и да усъвършенства възможностите му. В тази система, човек трябва да практикува най-висшите принципи на поведение и контрол върху разновидностите на ума. Упражнявайки стабилност на телесната поза и дъха, човек се преобразява, като контролира сетивата си и посредством концентрацията и медитацията достига самадхи. Крайната цел на тази система е да се постигне кайваля /”усамотение”/. Йогийската система е била позната много хилядолетия преди Патанджали, който я кодифицира през І в.сл.Хр., като съставя 196 афоризма наречени Йога-сутри. Философските системи Йога и Самкхя са подобни.

САМКХЯ: Системата Самкхя е дуалистична и смята, че съзнателният Пуруша и несъзнателната Пракрти са отделни, едновременно съществуващи и независими реалности. В Самкхя съзнателния принцип също е двустранен: състои се от индивидуална душа /джива/ и Космическа душа или Бог /Ишвара/. Всички школи на системата Самкхя вярват в премахването на болките и злините, произтичащи от обвързването на Пуруша с Пракрти, при което съзнанието забравя своята вечно чиста и вечно свободна природа.

Като въже от три нишки, праматерията /пракрти/ има три свойства, наричани сатва, раджас и тамас /покой, действие и леност/. Всички явления във Вселената, вкючително и умствената дейност при хората, не представляват нищо друго освен взаимодействието между тези три гуни /качества/ на Пракрти /праматерията/. Когато трите гуни са балансирани, праматерията е в състояние на равновесие.

Всички индийски философски школи носят по нещо от философията на Самкхя в своите системи. Тази система е самата основа на индийската психология. Тя поражда позитивната наука математика, а по-късно и медицинската система на Индия, понеже да се разбере тялото, означава да се разбере цялата човешка природа. Основател на школата е Асури, а Капила – един от древните пророци, се нарича ачаря на тази наука. Следва ги Ишвара Кришна, който около 3 в.сл.Хр. систематезира философията в Самкхя Карика.

ВАЙШЕШИКА: Тази философия се занимава с физиката и химията на тялото и Вселената. Като разглежда елементите, техните атоми и взаимодействията им, Канада вероятно 300 г. пр.Хр., заявява, че предмета на неговата философия е дхарма – принципите и правилата, които водят хората към просперитет в този живот и към най–висшето добро в следващия. В тази философия се говори за девет елемента: земя, вода, огън, въздух, пространство, време, измерение, ум и душа и техните взаимодействия. Науката е доразвита от Прашастапада - 4 в.сл.Хр

МИМАМСА: Системата Мимамса е основана от Джаймини. В тази система Ведите се приемат за неподлежащи на съмнение свещени писания, разкриващи вътрешно познание. Тази система вярва в спасението чрез дела. Тя установява една подробна философия от ритуали, преклонение и етично поведение, която се развива във философията на карма. Тази школа оспорва надмощието на граматиците и логиците, които държат на лингвистиката и реториката. Това е една школа на философията в действие. Джаймини отнасяме към 400 г.пр.Хр.

НЯЯ: Няя е школата на логиците, основана от Гаутама, един от древните мъдреци. Тя възприема съмнението като предпоставка за философско изследване и подробно разработва правилата на дебата. Всички индийски философски школи и до ден днешен следват логическата система на Няя, която през 16 в. се доразвива и се нарича неологика – една сложна система, подобна на математическата логика на съвременната западна култура.

БУДИЗЪМ: Гаутама Буда е роден в Капилавасту, близо до древния ашрам на мъдреца Капила – един от основателите на философията Самкхя. Под ръководството на своя учител Адара Калама, Гаутама изучавал задълбочено тази философия и по–късно открил четирите благородни истини:

  1. Съществува страдание

  2. Съществува причина за страданието

  3. Страданието може да се изкорени

  4. Съществуват начини да се изкорени страданието

Тези четири благородни истини вече можели да се открият в Йога Сутрите на Патанджали, но разликата е в будистката доктрина за аната или за Не–Аза. Древните Ведически пророци напълно разбирали думата нети /”не това”/. Буда отказвал да участва в метафизически умозрения. Не искал да дискутира съществуването на Бог и да отговаря на въпроса дали Будистите съществуват след Нирвана. Просветленият, един изключително практичен учител, искал неговите последователи да следват осморния правилен път на действие, който ще ги отведе до Будхи/ интелекта/ - най-финото ниво на съзнание.

Тези седем философски системи се занимават с различни аспекти от нашата действителност. Те се стремят към една висока, свещена, божествена цел и по-някои основни черти си приличат. Без значение кой и как ги интерпретира, тези учения се приемат за абсолютни истини. По пътя към просветлението човек се запознава с много литература, която е свързана с обяснението на процесите както в нашите тела, така и в Космоса. Когато индивидът се развива физически и интелектуално, тогава в него се извършват вътрешни трансформации, които обобщено се наричат Йога. Има над 400 вида йога, но всъщност шест са основните пътеки.

1.Бхакти йога. Пътеката на предаността е една от тях. Тази пътека на любовта е пътеката на себеотдаването и музиката е едно от тези религиозни изражения. Бхакти йога се основава на саможертвата, почитанието и състраданието. В тази пътека скромността, нежността, чистотата, простотата и искреността са важни добродетели. Тя е пътеката на сърцето. Това означава, че последователите и насочват силата на емоциите си към Бог. Мнозина от тази пътека започват да леят сълзи, когато чуят да се говори за Бог или когато се съберат да пеят. От философска гледна точка последователят на тази пътека не желае да слее личноста си с Бог, а предпочита да има своя индивидуалност и винаги да служи на Господа. Философията на освобождението според тази пътека е близостта до Бог. Освобождението означава да постигнеш такова положение в небесните полета, че да си в постоянна близост с Бог. Много хора следват тази пътека, но тя не е толкова лесна, както се струва на мнозина. Бхакти йога не е пътят на сляпото следване.

2. Джнана йога. Това е пътят на познанието и се нарича йога на интелекта. Тази наука включва не просто познавателния интелект, а по скоро един интелект, изострен от внимателното слушане словата на великите мъдреци. След това се преминава към съзерцание на тези слова и накрая се постига състояние на свобода. Тази пътека е като острието на бръснач и ако човек не върви по нея с дисциплина, може да стане егоцентричен. Постоянното общуване с мъдреците и съзерцаването с помоща на непривързаността са важни изисквания за тази пътека.

3. Карма йога. Тя е следвана от онези, които вярват в безкористното изпълнение на задълженията си. Тези последователи разбират, че всички плодове на човешките дела трябва да се предадат на Бог, който обитава сърцето на всекиго. Самоотвержения труд когато се върши умело, освобождава човек от веригите, създадени от плода на дейността. Познаването на Карма йога е изключително важно за постигане на освобождение. Като върши правилни дела, които не поробват и като постигне висше познание, човек се освобождава от кръговрата на раждания и смърт.

4.Кундалини йога. Един от аспектите се практикува от онези, които знаят много за тялото, за нервната система и за различните канали на енергията в човешкото тяло. Специалните дисциплини, които помагат на стремящия се да контролира телесните си функции и вътрешното си състояние, са от най-голяма важност. Първичната сила, която е в спящо състояние в основата на гръбначния стълб, съзнателно се събужда и се повежда по сушумна към най-горната чакра, където принципът на Шакти се слива с принципа на Шива. Сушумна е най-финият канал, по който пътува първичната сила. Без него силата на Кундалини не може да се издигне. Чакрите са колелата на живота, използвани във финото тяло.

5.Раджа йога е пътят на методичната дисциплина, която повежда ученика нагоре по стълбата от осем стъпала до състоянието наречено “самадхи” или единение с абсолютната реалност. Тази пътека е най-цялостна и е една много систематична и развита наука, в която се съвместяват Карма, Бхакти, Кундалини и Джнана. Философията на Раджа йога се основава на философията на Самкхя.

6.Шри Видя. Чрез нея изцяло се разбират микрокосмосът и макрокосмосът. Това е най-висшата от всички пътеки и се практикува от малцина напреднали йоги. Тя е практическа пътека, но преди да се потегли по нея, се изисква да имаш силна философска мисъл. Практиката, основаваща се единствено на информацията от книгите, може да отнеме много време и да се окаже опасна. За тази духовна пътека е необходим вещ учител. Преди да се направи първата крачка, трябва също да се познават издълбоко ученията на Тантра и на другите философии. Това е една много рядко срещана пътека, по която крачат само определени мъдреци.

Различните пътеки от ученията на йога отварят много въпроси, свързани с личното духовно усъвършенствуване на личността. При анализа им възникват няколко важни въпроса. Коя от всичките шест пътеки е подходяща за търсещия духовната истина? Анандамой Ма, известна духовна учителка, е споделяла със своите ученици:

- Онези, които не знаят какво искат, се объркват и често сменят пътеките си. Объркания ум не го бива да следва никоя пътека. Копнеещите по истината трябва да се научат да търсят напътствие от компетентен учител, като следят за определени знаци и качества у него. Това са себеотрицание, чесност, искреност и контрол над ума, делата и речта. Учениците правят грешки, когато станат идеалисти и не се съобразяват със способностите си и не спазват определената дисциплина. Виждат само онова което искат да видят. Привързват се към пътеката, която мислят, че следват. Изпълват се с фанатизъм и себелюбие и дори започват да се карат с хората. Това може да се случи с всеки търсещ човек, ако комплекса му за малоценност продължава да се задълбочава и да създава бариери, като така затваря вратите на познанието и го прави егоцентричен, необщителен и себелюбив.

Начинаещите често спорят и се хвалят за предимствата на своята пътека, но човекът, който е походил по нея, знае, че всички пътеки водят до едно и също място. Няма по–висши и по–нисши пътеки. Не е важно коя пътека да се следва, но човек трябва внимателно да наблюдава модификациите на собствения си ум и да се научи да ги разпознава.

Отричането от света по-висше ли е от живота в света? Коя е правилната пътека? В различни книги Бабаджи споделя:

- Не е необходимо всички човешки същества да се отрекат от света, понеже пътеката на отреклия се е много трънлива. Всъщност, не е важно да се отрекат материалните неща, защото човек в действителност не притежава и не е собственик на нищо. Затова не е необходимо да се отричаш от нищо освен от собственическото си чувство. Дали живееш в света или извън него, няма голямо значение.

Причината за нещастието е привързването към обектите на света. По пътя на делата, задълженията не се отричат, а се изпълняват умело и безкористно. Отшелникът се отрича от вещите и се отдалечава от тях, но той си изпълнява своите задължения. Онези, които живеят в света като семейни, също изпълняват своите задължения. Тези хора, които стават себични, като получават и използват плодовете на своите дела, си надяват голяма тежест. Става им трудно да достигнат освобождение от този самоналожен хомот. Ако не се отрече всякакво привързване и собственическо отношение, пътеката на отречението става ад. За да се постигне целта на живота, необходимо е човек да извършва задълженията си, независимо дали живее в света или извън него.

Пътеката на отшелничеството и пътеката на действието, макар да вървят в различни посоки, са еднакво полезни за постигане на самоизвисяване. Законът на Карма е еднакво приложим за всички.

Редактирано от sirius
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...