Отиди на
Форум "Наука"

Правили сме ракия още през ХІV век


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Успях да намеря една снимка на чирепа, не е много ясна, не мога да кажа със сигурност, че пише именно "ракиня"

Показаха го снощи по Канал 1. Пише наистина "ракиня".

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Със сигурност не вярвам уж новооткритият, но така и непоказан среднобългарски хапакс "ракиня" (както и да се пише - "ракынiа", "ракинiа", а защо не и като старогръцкото причастие "'rakuia") да е повлиял не само на османотурския, но и на арабския език. А явно това трябва да е изводът на Божо.

Паказаха го снощи надписа. Откритието не е на Божо, а на един археолог, чието име на запомних. Но Божо по почина на Сталин "където е победата, там е и Сталин", побърза гръмко да разгласи находката и след време в историята на алкохола у нас Божо ще влезе като откривател на средновековната българска ракия.

Иначе точно за Лала Шахин се сетих и аз.good.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Чувал съм, че световната османистика счита този доклад за късен фалшификат. Лично мен в БС успяха да ме убедят на 90%, че е така.

Ако не друго, странно е защо героите на Нешри често си пийват вино, но никога - ракийка :biggrin:

Как те убедиха?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Когато се сочи някаква "пабългарска връзка" на основата на сходна фонетика и семантика на две думи, обикновено има много възражения.

Същите тези възражения са относими изцяло и към подобието на арабската и (след този надпис) очевидно българската дума "ракия".

Откриването на надписа (при условие, че няма съмнение какво пише, а то явно няма сериозни) означава, че питието и названието му са били познати на българите през 14 век. Ни повече, ни по-малко това.

Къде е най-старото наименование? Има ли по-старо от това? Османското откога е? Лала Шахин подправен ли е в сведението си, или не е? Тези въпроси бихя осветлили още фактите, но един вече е ясен - През 14 век българите са пиели ракия.

Това по историческата част - дълбоко се съмнявам в околните народи, в т.ч. и в османците, думата да е дошла от българите- османците са били в контакт с арабите и е много по-логично тяхната дума да е взете от тях.

Или не? Или пък е взета от българите, след идването и установяването им тука. Или пък думата е "бръмчала" през Византия из околното пространство, от арабския, и така е стигнала до българския (в този случай би имало и византийски извори с дума за това питие).

По национално-патриотичната част - ракията е тука от по-старо време, отколкото я мислехме. Още едно връщане назад на някои понятия, за които с лека ръка мислим, че средновековния българин не познава. Толкоз, няма какво друго повече по този въпрос.

По въпроса за ЕС и неговата бюрокрация. Не само страната, или народа, който е измислил нещо е важен като се претендира за един продукт - първо това е исторически неясно, второ арабските страни сега са много. Важното е кой масово произвежда този продукт в обозрим исторически период, т.е. е ли съответния продукт национален за съответната страна членка.

Е, е. /Много обичам кратките фрази, и ето една/. Ракият е българска стока, щото се прави в България отявлено и отчаяно в целия познат ни исторически период, в т.ч. и, виждаме, през 14 век.

Това е то, нема шовинизъм, нема патриотарство. Акциза да пада, наздраве и вечна му памет на този, който, след като си е облажил душицата на празника, е написал надписа на една чаша.

:post-70473-1124971712:

Пишете за поколенията и сръбвайте с мярка!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Пиенето на безцветни дестилати трябва да се забрани. Само цветни да се пият!

Бях убеден, че ще предложиш поредната забрана още само като видях в "нови мнения", че си писал в темата. biggrin.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

kar1..jpg

Това чудо не ми прилича много-много на фармацевтична апаратура, ама кой знае?

Мяса на бокалче? :biggrin:

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Заслугата за дестилирането на вино обаче е изцяло на арабите.

http://www.history-s...s/Notes%207.htm

Така че арабите са създатели на ракията /разбира се тяхната се е отличавала от нашата по състав и спиртно съдържание/.

Май излизат откриватели на коняка.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

kar1..jpg

Интересно, интересно.

Почвам вече да се замислям, че май употребата на упойващи субстанции е довело в края на краищата и до провала на отблъсването на турското нашествие.bigwink.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Аспандиат, хубаво пускаш "български съд от Татул от 12 век". Обаче що ли го кръщаваш български? През 12 век там си е Византия, после за малко е владяно от Калоян, после е Латинска империя, после е българско за 15-тина години, после пак Византия.

С две думи - може и да е от Татул, може и да е от 12 век, обаче не е "български".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аспандиат, хубаво пускаш "български съд от Татул от 12 век". Обаче що ли го кръщаваш български? През 12 век там си е Византия, после за малко е владяно от Калоян, после е Латинска империя, после е българско за 15-тина години, после пак Византия.

С две думи - може и да е от Татул, може и да е от 12 век, обаче не е "български".

Аз го пуснах, обаче не съм го кръщавал аз; Така си беше направена снимката, с надписа върху нея..

Български, гръцки май е все едно и също, стига братята гърци да не искат да патентоват ракийката като техен си продукт..

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Еми в Македония ракията е "бела" и "жолта". Значи цветни са.

Много бъркаш обаче - една здрава 60 гр. карловска ще те оправи, друг начин не виждам....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

http://star.dobrichcity.com/index.php/content/view/1053/2/

Хроникьорът Ал-Идрис споменава още през ХIV век, че негови съграждани - арабски търговци, пренесли медни казани за дестилирани напитки. Те ги продавали по панаирите из българските земи. Първоначално продуктът, който се получавал, се ползвал като лекарство - за упойка, дезинфекция и разтривки. А по-късно започнал да се ползва и като напитка, пише в хрониките на Ал-Идрис. Това ще е един от аргументите, с които ще се опитаме да докажем, че ракията наистина е традиционен български продукт..

??

Хмммм..

Това ако е вярно, то е интересно допълнение към темата..

А по-късно започнал да се ползва и като напитка, пише в хрониките на Ал-Идрис.

Имах си хаз, да не се ползвало :). /Все едно котка да прави салам, и да не го куси :)/

----

Aко се пише за този Ал-Идриси - арабеската на сицилианска служба, то той е командирован в БГ (тогава Византийска тема, значи говорим за 11-12 век), за да прави проувания за икономиката, градовете и пазарите в БГ (щото тук минава пътя на западняците към Йерусалимско)..

За съжаление не мога да намеря пълния текст на Географията на бай Ал-Идриси; В Нета (в публикациите в него) има само откъси, някои от тях са за България /бях пуснал тема в този форум с препратки към географията на Идриси/

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

E оттам препращат към статия, но не мога да я отвотря. Nevermind.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

http://star.dobrichc...nt/view/1053/2/

Хроникьорът Ал-Идрис споменава още през ХIV век, че негови съграждани - арабски търговци, пренесли медни казани за дестилирани напитки. Те ги продавали по панаирите из българските земи. Първоначално продуктът, който се получавал, се ползвал като лекарство - за упойка, дезинфекция и разтривки. А по-късно започнал да се ползва и като напитка, пише в хрониките на Ал-Идрис. Това ще е един от аргументите, с които ще се опитаме да докажем, че ракията наистина е традиционен български продукт..

??

Хмммм..

Това ако е вярно, то е интересно допълнение към темата..

А по-късно започнал да се ползва и като напитка, пише в хрониките на Ал-Идрис.

Имах си хаз, да не се ползвало :). /Все едно котка да прави салам, и да не го куси :)/

----

Ал-Идриси е арабеска на сицилианска служба, командирован в БГ (тогава Византийска тема), за да прави проувания за икономиката, градовете и пазарите в БГ (щото тук минава пътя на западняците към Йерусалимско)..

За съжаление не мога да намеря пълния текст на Географията на бай Ал-Идриси; В Нета (в публикациите в него) има само откъси, някои от тях са за България /бях пуснал тема в този форум с препратки към географията на Идриси/

Тук има някаква грешка, и то голяма. Ал-Идриси е живял през ХІІ век в двора на сицилийския крал Рожер. mf_oct__01.gif

Иначе всичките БГ откъси от Идриси да издадени и преведени на български доста отдавна, доколкото (ако не ме лъже паметта) у нас се съхранява препис на географското му съчинение.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Тук има някаква грешка, и то голяма. Ал-Идриси е живял през ХІІ век в двора на сицилийския крал Рожер. mf_oct__01.gif

Иначе всичките БГ откъси от Идриси да издадени и преведени на български доста отдавна, доколкото (ако не ме лъже паметта) у нас се съхранява препис на географското му съчинение.

В тези откъси, които съм чел - от този Ал-Идриси (от 12 век), който е на сицилианска служба, със сигурност не съм срещал такова сведение. Но не съм чел точно главата за "петия климат", където се пише за София или "Атралиса" /което е изкривеното поарабчено име на "Траидица", както се наричал Средец тогава от гърците/

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=11563

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BB-%D0%98%D0%B4%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%B8

/Нещо ми се върти в главата че май имаше двама хроникьори с имена Ал-Идриси?/

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За мене ранната поява/изобретяването на ракията в България не е повод за гордост, защото всеки изпити 100 грама концентрат унищожават един милион мозъчни клетки :shocking:

Но сведенията са крайно интересни.

По-голяма снимка:

Image_1071684_3.jpgИзточник http://bg.time.mk/read/bb2c70dacd/25a30435c7/index.html

С видео: http://bg.time.mk/read/bb2c70dacd/f6dfb00aad/index.html

Според мен при опитите за сдобиване с български патент за ракията не са били предоставени всички налични доказателства, защото такъв е бил първоначалният сценарий. Доводите "за" биха били прекалено силни, за да има съмнение в резултата.

Тук представената информация за съдове за дестилация като този от Татул (сега за пръв път им обръщам внимание) ме накара да потърся и намерих информация не за един, а за много подобни съдове или части от такива, намерени на територията на България: http://samoistina.com/2/rakia.htm

Източникът не изглежда сериозен, но друг има ли? Поне изглежда достоверно. Особено интересни са данните за присъствие на тази технология още през ранното средновековие. Един от съдовете произхождал от Плиска - може би не от столичния период, но кой знае? Всичко е въпрос на изкарване на експонатите от мазетата на музеите, изтупването им от прахта и свястното им публикуване. Това не само по повод дестилацията.

Тези съдове били ползвани и за правене на лечебни отвари; "отвара" е това, което сега се нарича чай, за нейното приготвяне не са необходими специални уреди.

Няма значение дали Татул е бил византийски или български, когато е бил произведен въпросния съд за дестилация - важното е какво е било населението на града. Впрочем тук съдът е от ХІІІ век: http://www.politika.bg/article?id=9677 Очевидно пак има поблем с разминаване на датирането.

Ами ако надписът от Трапезица е не от ХІV-ти, а от ХІІІ-ти век? Освен това византофилите по този въпрос ще трябва да се потрудят да посочат подобни данни от Гърция, които да са поне синхронни, по-добре да са изпреварващи.

Всичко това поставя въпроси не само за произхода на думата "ракия" - изглежда арабският с преминаване транзит през турски дава мощно фира; но и за действителното начало на дестилацията в България - донесена ли е тя още през първите векове, от къде, каква е по-нататъшната съдба на този процес и как става познат в другите части на Европа. Нещо ми подсказва, че и там арабският произход може да даде фира. Ще е добре да има сведения например за дестилация на алкохол в Кордовския халифат - би било убедително, но малко ме съмнява да се появят.

Някой по-горе (вече не ми се връща назад), се помъчи да обястни вероятно под натиска на аргумента за забраната на пиенето от исляма, че арабите практикували дестилацията преди неговото приемане. Това значи, че те са къркали здраво още докато са населявали само Арабския полуостров! А как в тази вечна жега са понасяли концентрат и какъв материал са ползвали? Пустините там за доста разпространени.

И т.н.

Редактирано от каскадьора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За мене ранната поява/изобретяването на ракията в България не е повод за гордост, защото всеки изпити 100 грама концентрат унищожават един милион мозъчни клетки :shocking:

Но сведенията са крайно интересни.

По-голяма снимка:

Image_1071684_3.jpgИзточник http://bg.time.mk/read/bb2c70dacd/25a30435c7/index.html

С видео: http://bg.time.mk/read/bb2c70dacd/f6dfb00aad/index.html

Според мен при опитите за сдобиване с български патент за ракията не са били предоставени всички налични доказателства, защото такъв е бил първоначалният сценарий. Доводите "за" биха били прекалено силни, за да има съмнение в резултата.

Тук представената информация за съдове за дестилация като този от Татул (сега за пръв път им обръщам внимание) ме накара да потърся и намерих информация не за един, а за много подобни съдове или части от такива, намерени на територията на България: http://samoistina.com/2/rakia.htm

Източникът не изглежда сериозен, но друг има ли? Поне изглежда достоверно. Особено интересни са данните за присъствие на тази технология още през ранното средновековие. Един от съдовете произхождал от Плиска - може би не от столичния период, но кой знае? Всичко е въпрос на изкарване на експонатите от мазетата на музеите, изтупването им от прахта и свястното им публикуване. Това не само по повод дестилацията.

Тези съдове били ползвани и за правене на лечебни отвари; "отвара" е това, което сега се нарича чай, за нейното приготвяне не са необходими специални уреди.

Няма значение дали Татул е бил византийски или български, когато е бил произведен въпросния съд за дестилация - важното е какво е било населението на града. Впрочем тук съдът е от ХІІІ век: http://www.politika.bg/article?id=9677 Очевидно пак има поблем с разминаване на датирането.

Ами ако надписът от Трапезица е не от ХІV-ти, а от ХІІІ-ти век? Освен това византофилите по този въпрос ще трябва да се потрудят да посочат подобни данни от Гърция, които да са поне синхронни.

Всичко това поставя въпроси не само за произхода на думата "ракия" - изглежда арабският с преминаване транзит през турски дава мощно фира; но и за действителното начало на дестилацията в България - донесена ли е тя още през първите векове, от къде, каква е по-нататъшната съдба на този процес и как става познат в другите части на Европа. Нещо ми подсказва, че и там арабският произход може да даде фира. Би било добре да има сведения например за дестилация в Кордовския халифат - би било убедително, но малко ме съмнява да се появят.

Някой по-горе (вече не ми се връща назад), се помъчи да обястни вероятно под натиска на аргумента за забраната на пиенето от исляма, че арабите практикували дестилацията преди неговото приемане. Това значи, че те са къркали здраво още докато са населявали само Арабския полуостров! А как в тази вечна жега са понасяли концентрат и какъв материал са ползвали? Пустините там за доста разпространени.

И т.н.

Това значи, че те са къркали здраво още докато са населявали само Арабския полуостров!

Отде иде забраната, ако хората не са си попийвали? Едва ли някой е щял да измисля забрани, ако пийването сред мюсюлманите е било непознато.. Друг е въпросът, откога датира забраната и самия Коран със забраната; Коранът, този които сега се чете, всъщност е написан два или три века след раждането на Мохамед (кой знане какви точно са били несвързаните приказки и бълнувания на този човек?), или - много след излизането на арабите от полуострова.

---

В пустините е жега през деня. Вечер, през нощта, и сутринта е студено.

---

"Под вола няма теле", както се казва /това - ако се опитваш да внушваш че българите са измислили ракията де/

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това значи, че те са къркали здраво още докато са населявали само Арабския полуостров!

Кое и какво е това??

Отде иде забраната, ако хората не са си попийвали? Едва ли някой е щял да измисля забрани ,ако пийването е било непознато..

Вечна жега?? Жега е през деня; вечер, през нощта, и сутринта е студено..

По принцип се смята, че първата в Европа истинска високоалкохолна концентрирана напитка - конякът, е изобретен във Франция от монаси през ХІ-ХІІ век. :smokeing: Дестилацията в Плиска е била известна, но са се дестилирали парфюми. Има няколко съда тип "чайник с изкривен надолу хобот". :book:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

По принцип се смята, че първата в Европа истинска високоалкохолна концентрирана напитка - конякът, е изобретен във Франция от монаси през ХІ-ХІІ век. :smokeing: Дестилацията в Плиска е била известна, но са се дестилирали парфюми. Има няколко съда тип "чайник с изкривен надолу хобот". :book:

По "принцип" много работи могат да се смятат, тук "принципът" е да обсъждаме де:

Хроникьорът Ал-Идрис споменава още през ХIV век, че негови съграждани - арабски търговци, пренесли медни казани за дестилирани напитки. Те ги продавали по панаирите из българските земи. Първоначално продуктът, който се получавал, се ползвал като лекарство - за упойка, дезинфекция и разтривки. А по-късно започнал да се ползва и като напитка, пише в хрониките на Ал-Идрис. Това ще е един от аргументите, с които ще се опитаме да докажем, че ракията наистина е традиционен български продукт.

Значи, имало и е медни казани, които са дестилирали не само парфюми :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Дестилацията в Плиска е била известна, но са се дестилирали парфюми.

Ако това е така, значи всички подобни съдове може да бъдат определени като дестилационни за парфюми?

Тогава най-ранното сигурно сведение остава надписът.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хм. Порових малко в нета, но интересно - не открих нищо от горните факти като научна публикация. Нито за масовата дестилация през ВБЦ, нито за казаните на ал-Идрис, нищо. Отделно, не открих никакви споменавания на дестилиран алкохол във византийските книги. Направо странна липса.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Хм. Порових малко в нета, но интересно - не открих нищо от горните факти като научна публикация. Нито за масовата дестилация през ВБЦ, нито за казаните на ал-Идрис, нищо. Отделно, не открих никакви споменавания на дестилиран алкохол във византийските книги. Направо странна липса.

Казаните на Ал-Идриси явно са били арабски аламбици (ако има такова сведение де, щото и аз доста се рових, но не открих нищо)- традиционните арабски са медни:

Това е руска "реплика":

1-al002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...