Отиди на
Форум "Наука"

Кирил и Методий в средновековието


Recommended Posts

  • Мнения 129
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Буквите са само част от инструментариума в тази мисия. Днешната ни гледна точка е друга, защото знаем какви последици е имало създаването и използването на тия букви през следващите 1100 години.

Буквите са същността на цялата работа. Ядрото, не просто един от инструментите, а най-важният. А последиците са никаккви защото моравската мисия е пълен провал.

Няма как глаголицата да е съставена в 863, тъй като е съставена за малко години. Пратеничеството е в 862, малко години са поне 2, не излизат сметките.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тук отново опираме до връзките на Кирил и Методий с Византия.Двамата на моменти си позволяват ходове които са в откровено противоречие с политиката на Константинопол.Като отиването в Рим например.Или факта че Методий не се завръща във Византия.Друг е въпросът за евентуални връзки с Борис.Много изкусителна е тази теза но има едни проблем че няма изворова база.

Не виждам къде е противоречието с политиката на Константинопол? И каква всъщност е политиката на Константинопол по това време? Ние разглеждаме нещата от днешна гледна точка, като вече знаем как са се развили нещата впоследствие. Да, но в 9 век нито Фотий, нито Михаил, Василий или папите са знаели, че между изтока и запада започва разрив, който ще завърши със схизма и с обособяването на две различни християнски вероизповедания.

Църквата към момента е една, вселенска и православна, а Папата все още е считан от Константинопол за върховен религиозен авторитет. Това е видно от почти всечки действия на съвремениците.

Във връзка с политиката на Византия е много интересно да се анализират две молби, отправени в кратък период от време към две различни инстанции. Сами по себе си и двете молби са уникални и нямат прецедент в близкото минало. И за двете искания е необходимо молителите да имат визионерство и фантазия, не по малки от тези на Стив Джобс.

Първата е молбата на Ростислав. Князът моли императора, да му предостави учители на славянски език. Великоморавия няма собствени епископи, но на княза и през ум не му минава да иска подобно нещо. Молбата не е към патриарха и не е за издигане на някой в епископски (архиепископски сан), а просто за учители. При това идеята е да се преведат свещените книги на народен, собствен език - нещо което по това време го няма никъде в Европа. Как изобщо му е дошла тази идея, от къде е почерпил вдъхновение, че това е възможно да се случи е пълна загатка.

Втората е молбата на Борис към папата. Едва вчера покръстен, Борис моли за собствен патриарх. Тази молба лично мен ме озадачава. Нищо подобно през последните 400 години не се е случвало, а няма и да се случи в следващите 400. Молбата е отправена към папата - върховния религиозен авторитет, но дори и той не е в състояние да я удовлетвори. Няма индикации, подобно искане на Борис някога да е отправено към императора или към патриарха на Константинопол.

В крайна сметка да видим резултата от двете молби. Ростислав не печели нищо. Папата не печели нищо. Борис печели независима църква с решение на вселенски събор, а по-късно и славянско богослужение. А Византия? Византия узаконява кражбата на Илирик от папата, елиминира заплахата от приобщаване на балкано-романското население към Рим и гарантира постепенното му маргинализиране. Не на последно място печели многобройно население, което благодарение на новия богослужебен език може да приобщи към християнството и към културата на империята. Накрая да не излезе, че и двете молби са писани в една и съща канцелария и на само двамата братя, но и всички останали участници, искат или не искат са се съобразявали с политиката на Константинопол.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Напротив точно през 60 те години на 9 век враждата между Рим и Константинопол е в разгара си.Анатеми,отлъчвания и т.н.И точно в този момент Кирил и Методий пристигат в Рим и то тържествено посрещнати.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

По това време има нещо наречено Фотиева схизма.

Така или иначе, изображенията които Галахад така любезно ни представи са няколко вида:

- такива без датировка, най-веоятно от 18 или 19 век, което извинявам се, е манипулация.

- менелога, в които са без ореоли, т.е не са светци.

- западни изображения, най-ранните, където я имат я нямат ореоли.

Това какви изводи ни кара да си вадим? - че са почитани като светци само от Рим????

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Напротив точно през 60 те години на 9 век враждата между Рим и Константинопол е в разгара си.Анатеми,отлъчвания и т.н.И точно в този момент Кирил и Методий пристигат в Рим и то тържествено посрещнати.

По-скоро враждата е между Фотий и Рим. Императорът (който всъщност е Константинопол) е доста встрани от конфликта. Формално братята са изпратени от императора и представляват само него. Тържественото посрещане може да означава и почит към императора за компенсиране на отрицателното отношение към патриаршията. Подобни неща са правени и в Константинопол

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Няма как глаголицата да е съставена в 863, тъй като е съставена за малко години. Пратеничеството е в 862, малко години са поне 2, не излизат сметките.

Няма как да е съставена и в 855, защото Коцел тогава не е бил на власт.

Давай да я предатираме тая азбука към ХХ век с автор Ленин, както твърдяха доскоро руснаците, и да приключваме темата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

.

Няма индикации, подобно искане на Борис някога да е отправено към императора или към патриарха на Константинопол

такова искане формално няма, макар че Борис точно към това се е стремил. Причината за това противорече е, че му е било ясно към 864-70 че просто е невъзможно, и преди патриарх трябва да се случи нещо друго - да получи титлата цар.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Напротив точно през 60 те години на 9 век враждата между Рим и Константинопол е в разгара си.Анатеми,отлъчвания и т.н.И точно в този момент Кирил и Методий пристигат в Рим и то тържествено посрещнати.

Да де, но пристигат след свалянето на Фотий и връщането на Игнатий, във време, в което Василий I и папата са склонни конфликтът да се прекрати.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Няма как да е съставена и в 855, защото Коцел тогава не е бил на власт.

Давай да я предатираме тая азбука към ХХ век с автор Ленин, както твърдяха доскоро руснаците, и да приключваме темата.

Остави 855. Как си обясняваш цитата За малко години?? Значи ако приемем 863, не се връзва. Другото също не се връзва поради Коцел. Тогава?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

.

такова искане формално няма, макар че Борис точно към това се е стремил. Причината за това противорече е, че му е било ясно към 864-70 че просто е невъзможно, и преди патриарх трябва да се случи нещо друго - да получи титлата цар.

Дали това е причината? Или му е подсказано какво да иска от папата срещу съответни обещания. Мисля, че независимата архиепископия (по примера на кипърската) е планирана още преди покръстването на Борис.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Независимата архиепископия е едно, патриаршията друго. За нея трябва първо титла цар, не може княз да е шеф на патриарха. Въпросът е строго политически.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Независимата архиепископия е едно, патриаршията друго. За нея трябва първо титла цар, не може княз да е шеф на патриарха. Въпросът е строго политически.

То и независима архиепископия не е малко. Към момента има само една - Кипърската. Мен цялата работа ми прилича на цирк, разигран от Константинопол. Борис е кръстен и като верен син на папата се обръща към него, но с невъзможна за изпълнение молба. Следват няколко действия със смяна на костюмите и накрая папата преглътва загубата на Илирик.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Независимата архиепископия сигурно не е било малко за Борис, но е било много малко за Симеон. Независима архиепископия при нас върви с титлата княз.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Остави 855. Как си обясняваш цитата За малко години?? Значи ако приемем 863, не се връзва. Другото също не се връзва поради Коцел. Тогава?

Като първо го прочета целия: "И така, мнозина за много години едва събраха 38 букви. После пък, като минаха много години, намериха се по божие повеление 70 мъже, които преведоха от еврейски на гръцки език. А славянските книги сам Свети Константин, наречен Кирил, ги преведе и буквите създаде за малко години. Онези мнозина седем души и за много години създадоха техните букви, а седемдесет - превода. Затова славянските букви са по-свети и по за почит, защото свят мъж ги е създал, а гръцките - елини езичници." И като го прочета, ми става ясно, че:

1.Тази задочна полемика се води на базата на антитези (малко - много; свят - езичник). Полемичните прийоми нямат кой знае каква хронологическа стойност.

2.Твърдението за "малкото години" включва не само създаването на буквите, но и превода. И понеже от Методиевото житие знаем, че през 80-те години на века Методий е превел "бързо всичките свещени книги, всичко изцяло, освен книгата "Макавеи", от гръцки на славянски език за 6 месеца - като почна от месец март, та до 26-я ден на месец октомври." мога да съобразя, че изразът "малко години" (ако въобще следва да търсим хронологическо измерение в него) може да се сведе и до 6 месеца. А какво да мислим за времето, необходимо само за съставянето на азбука при добро познаване на славянската фонетика?

3.Пак в Методиевото житие - веднага след като императорът им възлага Моравската мисия - е казано: "След като чуха височайшата реч, двамата се отдадоха на молитва заедно с други, които бяха със същия дух, с който бяха и те. И тук бог яви на философа славянските книги. И веднага, щом устрои буквите и състави беседата, той се упъти за Моравия...". Т.е. според житиеписецът, азбуката е създадена между идването на Ростиславовите пратеници в Константинопол и заминаването на братята за Моравия.

4.Житието на Кирил по същия повод съобщава какво направил Кирил след разговора с императора: "Като си отиде, по предишния си обичай философът се предаде на молитва заедно с другите сподвижници. И скоро му се яви бог, който изпълнява молитвите на своите раби. И тутакси състави буквите и започна да пише евангелската беседа...". Този текст напълно потвърждава горния извод.

5.В апологията "О писменех..." изрично е казано кога и по време на кои владетели е съставена тази азбука - това е фактологична информация. А там присъства Коцел в качеството му на Блатненски княз, какъвто е станал след 861г.

Поради всичко това смятам да пренебрегна съображението, че "малко години са поне 2".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не мога да приема че Малко години значи месеци. Пише години, не месеци, това е свободна интерпретация.

Отделно от всичко това, има едно нещо наречено......Брегалнишка мисия.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Изобщо много са доказателствата за това, че писмената е измислена много преди 863. Да речем

откъде накъде на Ростислав би му хрумнало да иска от Константинопол учители на славянски и служение на славянски, след като той бидейки в един папски диоцез му е напълно ясно, че папата е твърдо против а респективко и Византия, защото това е догма?

Много просто - знаел е, че византийците имат такава писменост и даже са правили мисии сред други славяни, напук на догмата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Подценихте мнението ми, че през Средновековието Кирил и Методий не са били много обичани от православната църква. Аз в момента подготвям едно изследване за българското присъствие в Повест временных лет и Радзивиловския летопис. Ще разгледам и въпроса с Кирил и Методий.

Ще предваря, обаче, и ще посоча, че в Повест временных лет е приведена „точ в точ” историята за Великоморавската мисия, както е разказана в Пространните жития на Кирил и Методий. Но накрая е направена тенденциозна манипулация.

В Пространно житие на Константин Философ се казва: „На следния ден той прие светия монашески образ и като прибави светлина към светлина, нарече се с името Кирил. И в този [монашески] чин прекара петдесет дни... И така почина в Господа, бидейки на 42 години, на четиринадесетия ден от месец февруари, индикт втори, в 6377 година от сътворението на света (869 г.). Тогава папата заповяда на всички гърци, които бяха в Рим, а така също и на римляните да се съберат заедно със свещи и да пеят над него и да му направят погребение, каквото биха направили на самия папа. И така направиха.”

В Пространно житие на архиепископ Методий, пък, пише: „Като узна за тия мъже [Кирил и Методий], папа Николай прати да ги повикат, понеже искаше да ги види като ангели Божии. Той благослови тяхното учение, като положи славянските книги върху олтара на [храма] „Свети апостол Петър”; и посвети блажения Методий в духовен сан... А Коцел, като проводи [пратеници] при папата, помоли го да му отпусне Методия, нашия блажен учител... Коцел прие Методия с големи почести и пак го изпрати при папата заедно с двадесет души почитани люде, да му го ръкоположат за епископ на Панония – на престола на свети Андроник, апостол от седемдесетте, което и стана.”

В Повест временных лет всичко това е предадено по съвсем друг начин: „Константин се върна обратно и се отправи да учи българския народ, а Методий остана в Моравия. После княз Коцел направи Методий епископ в Панония на мястото на светия апостол Андроник...”

Вижда се, че руските църковници са спестили факта, че Константин е станал монах в католически манастир и е погребан с почести в Рим лично от папата. Не се споменава, и че е приел име Кирил. Затова и миниатюрите не трябва да се наричат „Свети Кирил и Методий”, а „Свети Константин и Методий”. Погребението с почести в Рим, дотам е стреснало православните руснаци, че за да го замажат, са предпочели да пратят Константин да си умре някъде в славянска България!

Спестен е и фактът, че Методий е въведен в свещенически сан от папата и че пак от папата е ръкоположен за епископ на Панония. Според руската хроника излиза, че епископ го е направил „нашият човек”, славянина княз Коцел.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тенденциозни манипулации са правени не само от русите. Една подобна манипулация са пространните им жития, които Йончев така избирателно цитира.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Изобщо много са доказателствата за това, че писмената е измислена много преди 863. Да речем

откъде накъде на Ростислав би му хрумнало да иска от Константинопол учители на славянски и служение на славянски, след като той бидейки в един папски диоцез му е напълно ясно, че папата е твърдо против а респективко и Византия, защото това е догма?

Много просто - знаел е, че византийците имат такава писменост и даже са правили мисии сред други славяни, напук на догмата.

Само че, в твойте логическа схема дали има писменост или няма е без значение - важното е защо я иска от Изток, когато знае, че папата ще го натисне? Просто - поради страх от това, което в крайна сметка става - немското духовенство иде. Това е обяснението и изобщо никой тук не третира факта, че азбуката е съществувала...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това е пореден пример за невероятни измислици. Изворите сочат наличието на култ към двамата братя, а се оказа, че има и изображения. Стига вече глупости.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Само че, в твойте логическа схема дали има писменост или няма е без значение - важното е защо я иска от Изток, когато знае, че папата ще го натисне? Просто - поради страх от това, което в крайна сметка става - немското духовенство иде. Това е обяснението и изобщо никой тук не третира факта, че азбуката е съществувала...

Ами нали аз точно това казвам.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...