Отиди на
Форум "Наука"

Паметник на цар Самуил


Recommended Posts

  • Администратор

Скулптурният монумент САМУИЛ – ЦАР НА БЪЛГАРИЯ (997-1014) ще бъде издигнат в парковото пространство пред базиликата „Света София“ в центъра на столицата по инициатива и с дарение на д-р Милен Врабевски, председател на Фондация Българска Памет, и с подкрепата на Столична община.

Инициативата е по повод 1000-годишнината от смъртта на Самуил и неговата епоха, наричана от историците "българската епопея" за независимост и е подкрепена и от изтъкнати български общественици, учени и представители на национални институции.

Идеята за отдаване на почит към паметта на цар Самуил, чиято историческа личност и съдба свързваме с героичната епопея за независимост на Първата българска държава в края на X и началото на XI в., намери своята достойна реализация в проекта на скулптoра Александър Хайтов и ландшафт архитектите Росен Гурков и Мария Гуркова.

Надяваме се паметникът да намери своето адекватно присъствие в културния пейзаж на София, като място на националната ни памет, и символ на българската воля за свобода и независимост, за достойнство и бъдеще.

post-1-0-46746800-1433750811_thumb.jpg

Личността на Цар Самуил/997г.-1014г./


1000г. от битката при с. Ключ и смъртта на цар Самуил



Паметник, пътища и безпътица - интервю с авторите на инициативата за паметник на Самуил

Снимки: Васил Шушков, София Topnovini.bg

post-1-0-44046800-1433751027_thumb.jpg

post-1-0-94778100-1433751027_thumb.jpg

post-1-0-44480900-1433751028_thumb.jpg

post-1-0-96781400-1433751028_thumb.jpg

post-1-0-45555500-1433751029_thumb.jpg

post-1-0-07399400-1433751030_thumb.jpg

post-1-0-48047800-1433751030_thumb.jpg

post-1-0-10099000-1433751031_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 257
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Модератор антропология

Някак bad guy изглежда този Самуил...

Badass... трябва да наредят до него и Шишман, примерно с гръб към него и помъкнал два куфара; До тях Богомил, с чизми, черен камшик и татуиран обърнат кръст, например на задната лява буза на задника, по-нататък Крум в предсмъртни мъки, пронизан "от невидима ръка" в сърцето, докато обсажда Константинопол, още по надолу Калоян, целия като таралеж от кумански стрели, в палатката при обсадата на Солун. Но може би мястото на паметника наистине не е не просто до света София, а не е изобщо в София; защо не във Велико Търново например; от друга страна, нека се дзверят гръцките делегации всеки път, като посетят столицата ни...

Трябва охрана да не го докопат ромите и да го продадат за скрап или тийновете да го ошаренят като комикс герой, може би трябва да го сложат в клетка - хем него ще пазят от ромите и от пъпките, хем българите - от него, да не излезе и да ги хване за вратовете да им иска сметка какво са направили с България-та му... и ще гледа страшно зад решетките на соцалистическия интернационализъм, пардон мултикултурализма и либерализма.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Значи според мен паметникът трябва да се разглежда в контекста на съвременното европейско изкуство: примерно англичаните са преставили чърчил с вид на дебел и злокобен есхибиционист, който се измъква от шубраците на хайд парк и се запътва към биг бен: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/06/07/article-2155784-0184DE14000004B0-12_468x598.jpg http://p4.storage.canalblog.com/41/33/353913/75326917_p.jpg

а румънските братчеди са изтипосали пред парамента си имератор траян, преставен като гол, влашки овчар, награбил с неясни намерения нещо, което прилича на разгонено овчарско псе:http://p4.storage.canalblog.com/41/33/353913/75326917_p.jpg

Ами, изкуство. В сравнение с горните, склуптурата на Самуил и концепцията е повече от прилична.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Абе поне да бяха намерили някой по-кадърен скулптор. Самуил са го направили като някакъв неандерталец в лицето...

И очите му ще светят нощем - баси простотията. :thmbdn:

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

Не мисля, че имаме нещо общо с македонския кич, ние най-накрая започнахме да слагаме паметници на нашите владетели. Честваме 1000 години от смъртта и живота на наш велик цар, нека да не го превръщаме в нещо друго...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Ами, друже, по-добре е от стереотипния руски войник, който се мъдреше в абсолютно всеки град през соц-а. Поне има разнообразие. Но, действително, в София, мисля, няма ни един паметник на български владетел, този е първия - нищо, че е столица. Столица, ама на окупирана държава - инач щеше да има поне един паметник, мисля. Аз за това подхвърлих - ами да го преместят в Търново. С все столицата, да кажем. А в софия да остане паметника на бай-тошо от правец, онова нещо с мръсното име пред ндк и останалите соц-убостии, дето и името им не можеш да кажеш. Той и спонсора, като гледам, е варналия, дали не е и гагаузин - има медал и почетно гражданство от гагаузката република от украйна - това българин да се мине да даде пари за паметник на български владетел и да го видя, няма да го повярвам -нооо, глас народен, глас божи - щом не го харесват избирателите (тъй де, до граждани има още малко път да повървим, така че засега сме само избиратели, нищо че не гласуваме), да го вземе човекът и да си го премести във варна или търново, там, така или иначе, е историческото ПБЦ, там и колективната памет, мисля, е най-силна, по една или друга причина; а София си е даже много добре с осмоъгълния пето*****к и Бай Тошо откъм правец. Няма лошо, глас народен, глас божи. Хум хау, дето викат ингилизите.

Редактирано от Южняк
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

От няколко дни чета по разни медии и форуми най-различни изказвания по въпроса за този паметник.

И знам ли, доста от тях ми напомнят за тази култова сцена:

И като се обърна по гърба си, той почна да нанася такива немилостиви удари с нозете си по повърхността на разпенената вода, щото бризги летяха чак до тавана. Той завъртя бързо ръце, за да изрази колелото на парахода: "Тупа-лупа, тупа-лупа, фйюууу - и бай Ганьо изсвири с уста. Немците окаменяха на местата си. Те, по всяка вероятност, приеха моя другар за някой новодошъл, не постъпил още в лудницата възточен човек и аз забележих по лицата им не толкова негодувание, колкото съжаление. А бай Ганьо, вижда се, прочете по лицата им безкрайно удивление на неговото изкуство и затова възлезе бързешката по стълбата, изправи се малко разкрачен, изгледа високомерно немците, почна да се удря геройски по влакнатите гърди и извика победоносно:

- Булгар! Булга-ар! - и още по-силно се удари в гърдите. Горделивият тон, с който изрече тази рекомендация, говореше много; този тон казваше: "Ето го, видите ли го българина! Този е той, такъв е той! Вий сте го чували само, сливнишкия герой, балканския гений! Ето го сега пред вас, цял-целиничък, от глава до пети, в натура! Видите ли какви чудеса е той в състояние да направи! И само това ли! Ехе, на какви работи още е той способен! Прости били българите, а! Гиди, чифути с чифути!"

- А бе я попитай има ли сапун - казва ми бай Ганьо, след. като поизстина малко патриотическият му възторг, - я виж нозете ми на какво ся заприличали...

И наистина, нозете му не представляваха най-подходящ модел за Аполона Белведерски. Шарките на чорапите му бяха се отпечатали на кожата - и без това нечиста и обрасла. Впрочем с нечистотата не можем зачуди българите: не можем накара и най разпалената фантазия да си представи нещо по-нечисто от туй, което може да ти представи самата действителност...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мда, като за София паметникът си е много добър. А иначе, в Будапеща от доста време има паметник на крал Ищфан, малко по-раздвижен разбира се, от който някой е "ъпгрейдвал" идеята ...

szent-istvan-modern.jpg

Редактирано от Drake
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Ами хубаво, Дрейк, ама нашият склуптор явно толкова може. Да, по-хубав е унгарския, сигурно е и доста по-стар от нашия - не забравяй, че модата в изкуството се е сменила, и на мене неща от първата половина на 20-ти век и от класицизма на 19-ти ми харесват доста повече от сегашните, ама - какво да направим? Да дадем на Йвайло дичев да изработи някоя склуптора? Не знам, прави добро впечатление 1. реализма на склуптората -е не толкова, колкото на унгарската - 2. спонсорирането й от частно лице, а не от държавата, ами ако на някой не му харесва, да спонсорира някоя по-добра от джоба си? Имахме пари за статуи на ранени партизани, червеноармейци, тошо и георги димитров, но, за владетели на България нямаме, так чак се налага частно лице да финансира първата такава на владетел в София, защото държавата и столична община така и не се сетиха? И остави другото, ами няаккви хора даже им пречи статуята. На мене ми пречи пък статуята на СофИя, езическото божество, изтипосано в София и ругах с години, ама ми поомръзна - май на харата им харесва. на мен -не, ама какво толкова.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

И забележи, човекът, който я спонсорира, най вероятно дори изобщо не е българин по етнос, обаче не -къ'ф е тоя, един вид, да спонсорира фигури на Самуил, той ше ни каже на нас къде какво да има, не и е в софето мястото, я да си я носи откъдето се е взел - ми това са нелепи реакции, но и основателни - исторически, софия не е свързана особено ни с първото царство, ни с второто, ни с априлското възстание - ами всъщност едва ли има по-оперирано откъм колективна памет място в БГ; продукт предимно на македонската емиграция от края на 19-ти - до средата на 20-ти век (не ме разбирай погрешно, и аз се водя софианец) и не съм сигурен как да тълкувам тая съпротива срещу паметника. Македонстващи, нещо? Айде, за комунистите е ясно - там всичко извън паметниците на съветската армия и членовете на политбюро е буржоазна пропаганда, ама паметникът на богинята на мъдростта ми се въждаше по-кичозния; а в пловдив дали не направиха паметник на филип македонски? Тоя какъв ни се явява? Цар? И пак да погледнем картата, исторически, ПБЦ не е свързано с южна България и софийското поле, там има едни съвсем различни демографски течения - като навсякъде другаде, междувпрочем. В общи линии, единственото място, за което се сещам, където няма алтернатична политическа програма, е търновско и плевенско; може би, мястото на паметника все пак е там и само там. Никой друг не изглежда да му е приятно да го има.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мисля, че София е перфектиния избор, като ....родно място на Самуил. Разбира се хипотеза : Никола е комит на Средецктата област, логично е да е резидирал тук и Самуил, като негов най-млад син да се е родил тъдява :yes: Що се отнася до художествената стойност - има какво да се желае, особенно, ако се бяха присъединили още спонсори и да се поизпипат нещата в стил ала романтизъм/класицизъм. Но и това е добре, а ич Буку..щ

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Както се казва: открийте разликите!

post-2642-0-56039400-1433765599_thumb.jp

Цар Самуил, по А. Хайтов.

post-2642-0-51845800-1433765605_thumb.jp

Цар Симеон, по Д. Гюдженов.

Първото май, е някаква 3D композиция с проекта на паметника. На снимките днес, явно от истинския паметник, кръстът на жезъла има друг вид. Изглежда скулпторът се е усетил за паралела.

Иначе, колкото скулптори има, толкова ще бъдат и Самуиловците, ако им се поръчат.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Според мен не е толкова зле паметника - паметник, като паметник, спорът е с очите, но това е съвсем решим въпрос.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И забележи, човекът, който я спонсорира, най вероятно дори изобщо не е българин по етнос, обаче не -къ'ф е тоя, един вид, да спонсорира фигури на Самуил, той ше ни каже на нас къде какво да има, не и е в софето мястото, я да си я носи откъдето се е взел - ми това са нелепи реакции, но и основателни - исторически, софия не е свързана особено ни с първото царство, ни с ....

Не знам от къде ги вадите тия етно-генетични балони, но за мен човекът си е българин отвсякъде:

1425378342.jpg

"Д-р Милен Врабевски е роден през 1968 г. в гр. Варна. Потомък е на известен възрожденски род, участвал в националноосвободителните борби през XIX век. Собственик е на научноизследователска организация с клонове в 14 страни. Фондацията му „Българска памет“ подкрепя образователни инициативи за утвърждаване на националната идентичност и ценностите на европейската интеграция, като полага особени грижи за деца с български корен от историческата ни диаспора.

Д-р Врабевски е член на Глобалната инициатива на Бил Клинтън, а през 2013 г. е лауреат на „Гражданската награда“ на Европейския парламент."

http://bgmf.eu/wp-content/uploads/2015/03/1425378342.jpg

"- Г-н Врабевски, съжалявате ли, че се хванахте да вдигате паметник на цар Самуил?

- Не, не съжалявам. Гордея се, че съм българин, аз много обичам държавата си и това, което правя не е изключение от световните практики. Всичко около този паметник е изпълнено в един законосъобразен порядък. В продължение на две години се движехме единствено по линията на закона. Експертно жури е избрало от 21 участника в конкурс, че това е най-добрият проект. На експертно ниво всичко е направено законно, винаги съм се стремял да показвам, че не аз имам право на вербалното мнение, защото осигурявам финансирането. За мен беше важен общественият консенсус, който получихме още в самото начало. Общината в София направи специално социологическо проучване и се оказа, че тази идея има 85% одобрение. Това е най-одобряваният проект в София. После общинският съвет го прие с пълно единодушие. Всички лица и институции, свързани с този проект бяха съпричастни. Дори при историческите разкопки, които продължиха по-дълго на мястото, където трябва да бъде поставен, археолозите показаха чудеса от храброст, за да приключат навреме и качествено. Работеха и ровеха в студ и мраз, и всичко това го правеха безплатно. Благодарен съм и на архитектите от Столична община, и на геодезистите, на проф. Близнашки, който одобри като служебен премиер мястото за паметника. Но най-много съм благодарен на децата от Първа езикова гимназия във Варна. В момента, в който разбраха, че ще има паметник на Самуил събраха заедно с учителите си 1100 лв. и ги изпратиха на фондацията. Това е изключителен жест и показва за кого всъщност се издига този паметник. Всяка една молекула от паметника на Самуил е българска – от спонсора, изработването, гранита, метала от претопени гилзи на български снаряди , до посланието, което би накарало всеки да се гордее с този паметник – всичко е българско."

http://www.faktor.bg/mnenia/intervyu/47282-daritelyat-milen-vrabevski-vsyaka-edna-molekula-ot-pametnika-na-samuil-e-balgarska.html%7D

Струва ми се , че негативната вълна от оценки на паметника е доста пресилена и неоснователна, в смисъл, че почти всички, които се се юрнали да критикуват още не са го видели пряко, освен на снимка. Все пак , имат значение мащабът, ракурсът, материалът, околното пространство....

По свръхреалистичния си стил ми напомня на паметника на Аспарух в Стрелча. Също и по това, че е реализиран чрез дарителство.

Детайлите са типичните за епохата, така че нищо чудно че прилича на изображения на други царе. Короната много напомня на унгарската на св. Стефан, лицето е по антропологични реконструкции на цар Самуил.

Редактирано от Doris
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Ами значи съм сгрешил, Дорис. Тъй като е получавал награди на гагаузката република в украйна, медали, приятел на президента и с очевидни интереси там, реших, че е възможно да е български гагаузин. Но той явно не е.


Чудесно интервю,междувпрочем.

"Но най-много съм благодарен на децата от Първа езикова гимназия във Варна. В момента, в който разбраха, че ще има паметник на Самуил събраха заедно с учителите си 1100 лв. и ги изпратиха на фондацията. " - да съберат и за Ивайло Дичев и да му ги дадат ина него. Да си купи въже.

"Това е най-одобряваният проект в София. После общинският съвет го прие с пълно единодушие. Всички лица и институции, свързани с този проект бяха съпричастни" - а Дичева питаха ли? М? А тия с подписките?(легион им е името, и на тия, и на подписките). Как така? Защо?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

София се окичи с поредното недоразумение. Няма лошо да има паметник на цар Самуил, защото той спасява града от обсадата на Василий ІІ, а изтеглящата се ромейска армия понася катастрофално поражение.

За огромно съжаление добрата идея за пореден път завърши с отчайващо лошо изпълнение.

Самуил би трябвало да е изобразен като воин, т.е. както е Василий ІІ в Менелогия.

Basilios_II.jpg

Скелетът в базиликата на остров Ахил е бил също с такава позлатена ризница. Фигурите под него пък са на победените българи и се предполага, че един от тях е Самуил, а другите са братята, синът и племенникът му, както евентуално Борис и Роман.

post-2642-0-09334900-1390211995.jpg

Тази реконструкция примерно прилича на една от фигурите от Менелогия.

Видях, че се правят аналогии със скопския събрат на софийския кич, но там изпълнението е с две нива по-добро. Както виждате много повече прилича и на реконструкциите и на запазените изображения

655-402-pametnikyt-na-car-samuil-v-skopi

С кръст се изобразяват покръстителите, като напр. княз Борис - Михаил или пък унгарския крал Свети-Стефан (чиято статуя в едно от мненията беше показана с предположението, че у нас е направен бездарен опит да бъде копирана). За Самуил по-удачен атрибут обаче би било копието.

На главата на Василий ІІ се вижда какво представлява императорската корона, т.е. тази, която би трябвало да е носил Самуил, заради която Кириотис реве толкова много. Това което е на главата на статуята е короната на свети Стефан - оня дето е воювал срещу Самуил.

85ig764utf53ytr.jpg

На гърдите на паметника виждаме лъв, докато в гроба на остров Ахил на дрехата е открито друго изображение. Дори да не е родов герб и дори гробът да не е на Самуил, а на някой от братята му, тъй или иначе днес то е сред образите, които отъждествяваме със Самуил. Най-малкото той е бил погребан с такава дреха или някой от братята му, което си е елемент на автентичност за статуата.

Platno%20s%20gerba%20na%20Samuil.jpg

Наведената глава на Самуил му придава образ на задрямало пиянде, а не на народен будител. Може и да е бил опечален от загубата при Беласица и ослепяването на войниците, ама той и Василий ІІ не се е радвал на случилото се при Траянови врата, но не е изобразен като печален алкохолик.

Иначе като подходящо място за паметника примерно би могло да пред Партийния дом, където се намира източната порта на Сердика или пък край пътя при Западната порта (стига общината да се сети, че археологическите останки са забележителност на София, не че и сега не представят столицата на България така, както й подобава - сиреч като кочина-съборетина). Така паметника ще напомня не само че Самуил е български цар, но също че е успял да спаси София от византийската обсада.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Паметникът е ужасен.

Светещите очи, разбира се, са тежък кич в разновидност мутробарок. Отделно от това, идеята очите да са по-видими е еклектична заемка от елинистическата бронзова глава на Севт ІІІ.
Короната наистина е буквална реплика на унгарската. Интересното е, че авторът признава, че не се е консултирал с историци за модела, а ако наберем "българска царска корона" в Google, първото излизащо изображение е на унгарската корона. Тоест, скулпторът Хайтов се е "консултирал" само с търсещата машина. Комбинацията от унгарска корона и двураменен, патриаршески, лотарингски, унгарски кръст много ще забавлява и озадачава евентуални маджарски туристи.
Лъвът на гърдите действително е заемка от романтичния портрет на цар Симеон, направен от Гюдженов. Между другото, май династичният герб на Комитопулите би трябвало да е папагал.
Наметалото е чисто фентъзи и подозирам, че служи за противотежест на прекалено издадения напред кръст.
Мечът е прекалено къс за размера на фигурата. Да не говорим, че май трябваше да изглежда другояче.
Най-сетне, изпод предполагемо тежката тъкан на царската багреница изпъкват мускулести бедра и формата на коленете. Тоест - скулпторът хем е искал да спусне багреницата до пиедестала, за да не моделира целите крака и фигурата да е по-масивна и стабилна, хем се е поддал на някаква идея за анатомично упражнение и в резултат царят все едно е облечен не в багреница, а в нещо като тънка риза.

На "капитела" на пиедестала (който няма никакъв стил) има четири релефни глави, които бегло напомнят антично изображение на ветрове, примерно на надуващия бузи Борей. Те нямат никакво концептуално обяснение.
Наоколо е пълно с други скулптури и културни паметници. Новата статуя не кореспондира с тях - и дори не е в никакво отношение към "Самуиловите войници" на скулптора Далчев отсреща.

Размерът на статуята, светенето на очите и дори местоположението й са решавани в крачка. Детайлите станаха ясни едва в последния месец. На практика нямаше конкурс за проект на скулптурата. Общината не сметна за нужно подготовката да е прозрачна, а това е отделен и много сериозен проблем.

Чудесно е да има статуи на български герои, но тази тотално неуспешна, еклектична статуя просто не е достойна за владетел като Самуил.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...