Отиди на
Форум "Наука"

Фолкън Хеви


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс показа първата сглобена и готова за полет ракета Фолкън Хеви!

2017-falcon-heavy-rocket-assmelbed.jpg

Свръхтежката ракета на СпейсЕкс "Фолкън Хеви" е наистина внушителна. Photo credit : SpaceX

20 декември 2017 г. 16:50 ч.

Светослав Александров. СпейсЕкс няма да успее да изстреля ракетата си "Фолкън Хеви" тази година, но въпреки това успя да я сглоби и покаже за пръв път! Само по себе си това събитие е достатъчно важно, за да заслужава да бъде отразено в новините. За пръв път от десетилетия насам е създадена истинска свръхтежка ракета!

Днес в семейството на тежкотоварните ракети причисляваме носители като "Протон", "Ариана 5", "Делта 4 Хеви". Ракети от този тип могат да извеждат между 20 и 50 тона в околоземна орбита. Но много отдавна не е имало ракета, която да може да вдигне над 50 тона в орбита - т.нар. свръхтежка ракета. В историята е имало само три такива ракетни семейства - семейството на ракетата "Сатурн 5", извеждала през 60-те и 70-те години към Луната пилотираните кораби "Аполо", с товароподемност от 140 тона до ниска околоземна орбита. Другото е семейството на ракетата "Енергия" с товароподемност до 100 тона в ниска околоземна орбита, извеждала совалката "Буран" и военния апарат "Полюс" през 80-те години. Третото е семейството на ракетата "Н1", създадена през 60-те години за лунната програма на СССР, но никога не е осъществила успешен полет - всичките четири старта са завършили с провал.

"Фолкън Хеви" е едва четвъртото създадено семейство свръхтежки ракети в историята на човечеството. Една ракета "Фолкън Хеви" ще може да извежда в околоземна орбита до 64.8 тона полезен товар, към Марс - 16.8 тона и към Плутон - 3.5 тона.

Днес живеем в епоха, в която правителствата не желаят да дават милиарди долари за пилотирани междупланетни експедиции. Трудно би могло да се построи нова свръхтежка ракета... но компания СпейсЕкс е успяла да го направи! Ето как: използвайки възвращаемата си ракетна технология. Двата странични ускорителя на "Фолкън Хеви" всъщност представляват върнати на Земята степени на "Фолкън 9", успешно осъществили първоначалната си мисия.

Сглобената ракета "Фолкън Хеви" има мощна първа степен с 27 двигателя:

2017-falcon-heavy-rocket-bottom.jpg

Ракетата "Фолкън Хеви", погледната отдолу. Photo credit : SpaceX

През следващите дни и месеци СпейсЕкс ще изведе ракетата "Фолкън Хеви" на стартовата площадка, провеждайки наземни изпитания, които ще кулминират със статично запалване. Ако всичко мине наред, свръхтежката ракета може да излети още през януари на 2018 година.

Понеже това ще е първият й полет, самият Илон Мъск не очаква той да завърши с успех. От много дълги години никой не е разработвал свръхтежка ракета. Критерият за успех на Мъск би бил "Фолкън Хеви" да успее да се отдалечи достатъчно от стартовата площадка преди евентуално да се взриви. Но ако случайно успее, "Фолкън Хеви" ще се опита да изпрати на път към Марс някакъв не много скъп полезен товар - като например старата кола "Тесла" на Илон Мъск, който може да служи вместо баласт.

Когато някой ден "Фолкън Хеви" се докаже като успешна, СпейсЕкс планира с нея да изстреля пилотирания кораб "Драгън 2" на траектория към Луната. Има заявки за туристи, които са готови да си платят за такова пътешествие.

Източник: Туитър акаунтът на Илон Мъск

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2011-2017-falcon-heavy-unveiled

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Свръхтежката ракета Фолкън Хеви е във вертикално положение на стартовата площадка. Статично изпитание: следващата седмица!

2018-fheavy-on-pad.jpg

В края на декември ракетата "Фолкън Хеви" беше изкарана на стартовата площадка за изпитания. Photo credit : SpaceX

5 януари 2018 г. 10:15 ч.

Светослав Александров. За пръв път след прекъсване, продължило десетилетия, човечеството отново разполага със свръхтежка ракета! Илон Мъск оповести вчера на страницата си в Инстаграм, че ракетата "Фолкън Хеви" е вече във вертикално положение на стартовата си площадка - и това е същата площадка, от която в миналото е излетял корабът "Аполо 11" до Луната!

Според Мъск статичното запалване на "Фолкън Хеви" е планирано за следващата седмица. Тогава всички двигатели (общо 27 на брой) ще се запалят - голям момент за СпейсЕкс. Статичното изпитание ще бъде проведено след изстрелването на ракета "Фолкън 9" с класифициран спътник "Зума", засега планирано най-рано за 7-ми януари.

Ако статичното изпитание на "Фолкън Хеви" е успешно, ракетата ще бъде изстреляна в края на месеца. Понеже това е първото изстрелване на свръхтежката ракета, шансът за провал е доста голям. По традиция новите ракети не превозват със себе си полезен товар при дебютните си полети - обикновено използват баласт под формата на бетон или желязо. Това за Илон Мъск е скучно, така че при първия полет ще лети старата му кола Тесла Роудстър. Ако случайно полетът на "Фолкън Хеви" завърши успешно, колата ще се отправи отвъд околоземна орбита, в околослънчевото пространство.

"Вълнението на стартовия ден ще е гарантирано, по един или друг начин", казва Илон Мъск.

Мъск ще е щастлив ако тежкотоварната му ракета не рухне още на стартовата площадка. Дано евентуалният провал да се случи на по-късен етап от полета - ако има експлозия още в началото на мисията, увреждането на стартовата площадка LC-39A със сигурност ще отложи по-нататъшните стартове на пилотираните кораби "Драгън 2" най-рано за 2019 година. Ръководството на НАСА никак няма да е щастливо от подобен развой на събитията.

Така че очевидно Илон Мъск поема доста голям риск с изстрелването на "Фолкън Хеви".

За повече информация: Instagram - Elon Musk

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2027-2018-f-heavy-static-fire-preview

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Статичното запалване на двигателите на Фолкън Хеви може да е още в сряда

2018-falcon-heavy-awaiting-launch.png

Ракетата "Фолкън Хеви" очаква първия си полет. Photo credit : SpaceX

9 януари 2018 г. 20:30 ч.

Светослав Александров. Космическите ентусиасти тръпнат в очакването на събитието на 2018-та година. Мисля, че преспокойно може да се каже, че предстоящето изстрелване на "Фолкън Хеви" няма да е едно от събитията на годината, а събитието на годината. В света не е имало свъртежка ракета (с товароподемност над 50 т.) от близо три десетилетия насам, а в по-далечното минало е имало едва няколко такива ракети - съветските "Н1" и "Енергия", както и американската "Сатурн 5". Предстоящият полет на "Фолкън Хеви", независимо дали ще завърши с успех или по-вероятно с провал, ще е изключително вълнуващ. И определено ще е най-голямото събитие през 2018-та година, независимо какво ще стане.

Но предстоят все още няколко важни изпитания, преди СпейсЕкс да пусне ракетата в полет. Първо трябва да бъде проведена "мокра тренировка" - ракетата ще бъде напълнена с гориво, след което ще има цялостна симулация на обратното броене, но без запалването на двигателите.

Ако то мине успешно, предстои най-критичният момент преди полета - статичното запалване на двигателите, за което СпейсЕкс се надява да стане още утре!

Космическият журналист Емре Кели, който работи за Флорида Тъдей, твърди [1], че запалването на двигателите може да бъде проведено на 10-ти януари, в сряда, между 13 и 19 часа местно време, което се пада между 20:00 ч. на 10-ти и 02:00 ч. на 11-ти януари, българско време.

Преди обаче да претръпнете в очакване, държа да напомня следното - "Фолкън Хеви" е първата нова ракета, която СпейсЕкс изпитва от доста дълго време. Отдавна са минали времената през 2006-2007 г., когато компанията е изпитвала "Фолкън 1", или през 2010-2012 година, когато е изпитвала "Фолкън 9". Много вода е изтекла оттогава и може да сте забравили как са протичали тогавашните първи полети на тези ракети - със забавяния, отлагания, неочаквани и изнервящи прекратявания на обратното броене.

Подобно нещо се очаква и при дебютното статично запалване на двигателите на "Фолкън Хеви", както и при първия й полет. Пак повтарям - това е изцяло нова ракета, при това свръхтежка. Има твърде много неизвестности. Изобщо не знаем какво може да се случи още при зареждането с гориво. При зареждането предстои пълненето на резервоарите както на централното ядро, така и на двата странични ускорителя (които представляват две отработени първи степени на ракети "Фолкън 9").

Накрая, когато се стигне до критичния момент на изпитанията - а именно запалването, трябва да се задействат всички 27 двигателя. При това ще се запалят поетапно, за да не се стигне до критични осцилации, които биха могли да разрушат ракетата.

Целта на изпитанията е инженерите  от СпейсЕкс да съберат максимално количество данни за работоспособността на "Фолкън Хеви". В зависимост от успеваемостта на изпитателното запалване, може да бъде проведен втори статичен тест преди полета.

А ако всичко мине наред с всички тестове, излитането на "Фолкън Хеви" ще е в края на януари. Но последната седмица на януари е най-ранната възможна дата - това би било възможно само и единствено ако изпитанията дотогава ще са успешни. Което, както вече повторих нееднократно, никак не е гарантирано, защото това е изцяло нова ракета, тъй че може да има отлагания за февруари дори и по-нататък.

Каквото и да се случи по време на изпитанията, а и на излитането - предстоят вълнуващи следващи дни и седмици!

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2034-2018-fh-static-fire-prep

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Свръхтежката ракета Фолкън Хеви премина през т.нар. мокро изпитание

11 януари 2018 г. 20:40 ч. Днес беше важен ден за СпейсЕкс и изпитанията на ракетата "Фолкън Хеви". Космическият ентусиаст Джъстин Дейвънпорт съобщава в Туитър, че "Фолкън Хеви" е преминала през т.нар. мокро изпитание - зареждане с гориво и симулация на обратното броене.

Днес обаче не се е стигнало до запалването на двигателите, което остава за утре или някой друг ден. Въпреки това прогресът е безспорен - изпитанията са в пълен ход.

За сравнение, както пише журналистът Ерик Бъргър в туитър, изпитанията на лунната ракета "Сатурн 5", извеждала на път към Луната корабите "Аполо", са отнемали цели 17 дни, през които инженерите са провеждали цялостно зареждане с гориво, включване на електрическите компоненти и симулация на обратното броене.

Няма причина да очакваме, че ръководството на СпейсЕкс няма да е внимателно и с "Фолкън Хеви". Инженерите трябва да са напълно убедени, че всичко е наред, преди да пуснат голямата ракета в полет!

2018-falcon-heavy-awaiting-launch.png

Ракетата "Фолкън Хеви" очаква първия си полет. Photo credit : SpaceX

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2039-2018-falcon-heavy-goes-wet-dress-rehearsal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Правителствената криза отложи подготовката за полета на Фолкън Хеви и множество други стартове

22 януари 2018 г. 08:00 ч. Въпреки че СпейсЕкс е частна компания, а ракетата "Фолкън Хеви" е разработена от нея, правителствената криза в САЩ се отразява и на подготовката и на нейния полет [1]. През изминалите дни и седмици горивните ревервоари на ракетата бяха пълнени и изпразвани многократно. Предстои ключов тест: статично огнево изпитание. Проблемът е, че макар и "Фолкън Хеви" да е частна ракета, космодрумът е правителствен, а СпейсЕкс го наема от правителството под наем. Няма как СпейсЕкс да провежда статични запалвания или да изстрелва ракети, тъй като компанията има нужда от наземни работници за тези услуги, а те са на държавна работа. Ще настъпят отлагания на графика и при останалите изстрелвания от правителствените космодруми.

Да се надяваме, че американският Конгрес намери решение за излизане от кризата. В миналото подобни кризисни ситуации, които са довеждали до спирането на правителствени услуги, са продължавали между 1 ден и 21 дни. Най-дългото (21-дневното) е било по времето на Бил Клинтън - от декември 1995 до януари 1996 година. За последен път това се случи при Барак Обама през 2013 г. - правителственото спиране продължи 16 дни.

2018-falcon-heavy-awaiting-launch.png

Ракетата "Фолкън Хеви" очаква първия си полет. Photo credit : SpaceX

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2054-2018-falcon-heavy-delay

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

3...2...1... Успешно запалване! Свръхтежката ракета Фолкън Хеви за пръв път задейства мощните си двигатели!

2018-24-may-spacex-fires-falcon-heavy.jp

Снимка от днешното статично запалване. Photo credit : SpaceX/Elon Musk

24 януари 2018 г. 21:17 ч.

Светослав Александров. Тази вечер в 19:30 ч. българско време първата истинска свръхтежка ракета, създадена в света след близо три десетилетия прекъсване, запали двигателите си! Така "Фолкън Хеви" премина през най-сериозното си изпитание преди изстрелването - статичното огнево изпитание. 

Илон Мъск потвърди в Туитър [1], че изпитанието е протекло много добре и че изстрелването на "Фолкън Хеви" ще е факт след приблизително около седмица.

Зрителите в близост до стартовата площадка докладваха, че са чули силен шум. Ракетата наистина е много мощна.

Тестът безспорно беше успешен, дори и само от гледна точка, че ракетата не експлодира! Макар че това не беше все още реален полет, а само статично запалване, то не бе шега работа - ставаше въпрос да се запалят 27 двигателя. Свръхтежки ракети - т.е. ракети с товароподемност над 50 тона, от типа на "Н1", "Сатурн 5", "Енергия" не е имало от десетилетия. Събитието, което видяхме днес, не се е случвало на американски космодрум от много дълго време - от приключването на програмата "Аполо", стига да не броим запалванията на космическата совалка. Макар че двата твърдогоривни ускорителя плюс трите течногоривни двигатели на совалките са били много мощни, това не е била същинска тежкотоварна система поради наличието на много "мъртво тегло" - т.е. самата структура на орбитърите - в реалността товароподемността на совалките е била около 20 тона.

Разбира се, няма гаранция, че самото изстрелване на "Фолкън Хеви" ще бъде също толкова успешно, колкото днешното тестово запалване. Шансът за авария е много голям - Илон Мъск казва, че би бил щастлив, ако ракетата се отправи достатъчно далече от стартовата площадка, преди да експлодира. Евентуална експлозия в близост до площадката ще доведе до нежелани ремонтни дейности, които ще отложат пилотираните планове на частната компания. Поради рисковия характер на предстоящия първи полет, на борда на "Фолкън Хеви" няма да пътува значим космически товар, а баласт - но в случая, вместо да се използва вода или стомана, ще лети стар автомобил Тесла Роудстър. 

Независимо от изхода на полета, успех или провал, няма спор, че той ще е космическото събитие на годината. Днешните млади хора, които са на възраст между 25 и 30 години, никога не са имали шанс да видят в живота си изстрелване на свръхтежка ракета. А пък последният пилотиран полет до Луната е бил през 1972 година - т.е. човек трябва да е на възраст 46 години или повече, за да го помни. 

Но сега, когато празнуваме 50 годишнината от програма "Аполо", имаме нов повод за радост. Славните времена в космонавтиката се завръщат! 

Видеозапис от запалването: SpaceX Twitter

 

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2060-2018-24-jan-falcon-heavy-test-fires

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Полетът на Фолкън Хеви: какво знаем за ракетата и какви са очакванията?

2018-24-may-spacex-fires-falcon-heavy.jp

Снимка от статичното запалване на 24-ти януари. Photo credit : SpaceX/Elon Musk

4 февруари 2018 г. 15:42 ч.

Светослав Александров. Тези дни погледите на повечето космически ентусиасти са приковани към предстоящия полет на свръхтежката ракета "Фолкън Хеви". Стартовият прозорец се открива на 6-ти февруари, а ако всичко е наред, "Фолкън Хеви" може да полети още на този ден между 20:30 и 23:00 ч. българско време. 

Има основание "Фолкън Хеви" да предизвиква такъв голям интерес. Това е първата от типа на свръхтежките ракети, създадена след десетилетно прекъсване. В миналото е имало само две такива ракети, летяли успешно - американската ракета "Сатурн 5", извеждала към Луната пилотираните кораби "Аполо", и съветската "Енергия", извеждала военен товар и совалката "Буран". Освен тях е съществувала и съветската ракета "Н1", създадена в края на 60-те и 70-те години, но тя е имала само четири полета, като всичките са завършили с авария и нито един не е бил успешен. 

И така, какво знаем за предстоящия полет на "Фолкън Хеви"?

Първо - това е тестов полет. Шансът да приключи с провал е много голям. Повечето от първите полети на новосъздадените ракети завършват с аварии. Такъв беше случаят с миналогодишния дебют на "Електрон", с японската малка ракета "SS-520-5", първите два полета на "Ариана 5", първите два полета на американската "Атлас" от 60-те години. Даже първите три полета на малката ракета "Фолкън 1" на СпейсЕкс завършват катастрофално. Така че, какво би означавало, ако дебютният полет на "Фолкън Хеви" завърши с провал? 

Нищо няма да означава. Разбира се, това няма да попречи на цинично настроените хора да раздухват по форумите и в социалните мрежи колко зле е Илон Мъск. Тези не особено добронамерени лица ще протриват ръце пред видеострийма и ще точат лиги в очакване на фойерверките. Неизбежно е. Но факт е, че при дебютните изстрелвания на ракети няма как да се предвидят всички възможности за провал. Независимо колко много компютърни симулации са направени, колко много наземни изпитания е имало, някои вероятности няма как да бъдат установени, докато няма полетно изпитание. Точно това е смисълът от следващото изстрелване на "Хеви" - да се съберат данни, да се натрупат числа. На базата на тези данни и числа инженерите ще направят нужните модификации за следващите полети на "Хеви", а ако се налага - сериозен редизайн на степените и двигателите. В този смисъл, независимо дали "Фолкън Хеви" ще аварира или ще лети успешно от начало до край, няма особено значение. Спомнете си за ранните провали на кацащите степени на "Фолкън 9". В началото степените непрекъснато се разбиваха, експлодираха или пробиваха дупки в плаващата океанска платформа. Това продължи известно време и едва след като технологията узря и беше придобит опит, успехите при кацанията последваха едно след друго. 

Второ - понеже това е високорисков първи полет, на борда на ракетата няма да пътува скъпоструващ полезен товар. Като практика в аерокосмическата индустрия, при дебютите на ракети се използват симулатори и макети, а не функционални спътници и космически кораби. Така беше при полета на "Електрон" миналата година, при дебютния полет на "Фолкън 9" през 2010 година, дори при първите два полета на руски ракети "Ангара" през 2014 година. 

В случая с "Фолкън Хеви" Илон Мъск е решил, че при дебюта няма да лети обикновен симулатор - а вместо него ще се използва стара кола "Тесла Роудстър". 

По някаква причина този факт много силно дразни някои хора. Макар че съм съгласен, че можеше да се изпратят няколко CubeSat-а и има известни пропуснати ползи, това е извън традиционната практика в космонавтиката, при която се използват макети и симулатори. Ясно е, че "Тесла Роудстър" е сложена на първо място като симулатор, но също така и с цел реклама. 

Така полетът й не се отличава много от полета на пилешкия сандвич на KFC миналата година, за който бях писал на КОСМОС БГ. Да, комерсиализацията на космическото пространство тече с пълна сила. Космосът се превръща в последната граница за капитализма. Вече не Голямата наука, нито Големите военни са тези, които организират и координират космическите проекти. Големият бизнес го прави. Когато чуем думичката "космос", в съзнанието ни автоматично изникват образи на смели астронавти, които си рискуват живота, или пък образи на любопитни учени, които бърникат с приборите си из чуждоземните скали. Тази представа е култивирана най-вече от научната фантастика, много голяма част от която е създадена в Източния блок. Днес обаче не толкова чистосърдечните изследователи, които искат да удовлетворят изследователския си гъдел, теглят конците. Правят го предприемачите, чиято основна цел е печалба. Основната цел на всяка една частна компания, включително и на СпейсЕкс, е да печели пари. Да, изследователите, както и ентусиастите, се интересуват от възможностите на новосъздадените ракети и новите космически кораби, но техните желания са поставени едва на второ място след печалбата. 

Някои космически експерти съветват да не обръщаме толкова внимание на "Тесла Роудстър", а на самата ракета, както и на характеристиките на нейния полет - отвъд околоземна орбита, към Марс. Има защо да се вслушаме в този съвет. Първо, не е имало досега частна компания, която самостоятелно и със свой собствени средства и пособия да изстреля обект отвъд околоземна орбита. Второ, ракетата си е на СпейсЕкс и те решават какво да правят с нея. Данокъплатците, макар и да са спомогнали за финансирането на "Фолкън 9" и кораба "Драгън", не са платили за свръхтежката "Фолкън Хеви" дори един цент. СпейсЕкс сами със собствени усилия са създали "Хеви", а за да си помогнат и да им е по-изгодно, двата странични ускорителя на ракетата представляват върнати степени от други мисии.

Трето, американското правителство, НАСА и бюрократичните агенции се провалиха с гръм и трясък в инициативата да създадат работеща космическа система след края на космическите совалки. Станахме свидетели на смени на различни президенти. Един налагаше една програма, друг-друга. По едни ракети се работеше, след това се решаваше, че тези ракети не вършат работа и работата по тях приключваше без време. Смело начертани планове потъваха в кошчетата за боклук. Човек не полетя нито до Луната, нито до астероид, нито до Марс. Нещо повече - след пенсионирането на космическите совалки, американски астронавти не са политали даже до суборбиталното пространство, а околоземната орбита изглежда непостижима. 

На фона на цялата тази бъркотия, във възможно най-тежкия момент за американската космонавтика, се появи Илон Мъск. Той представи плана за "Фолкън Хеви" през 2011 година, една от най-тъжните за американската космонавтика. През тази година совалките бяха пенсионирани, а американските астронавти бяха принудени да летят на руски кораби "Союз". Мъск обеща, че ракетата "Фолкън Хеви" ще лети още през 2012 или 2013 година и че полетите отвъд околоземна орбита ще станат реалност. 

"Фолкън Хеви" най-накрая беше изведена на стартовата площадка през декември 2017 година - четири-пет години по-късно от първоначално предвиденото време.  Впоследствие Мъск призна, че създаването на ракетата се е оказало много сложна задача - не такава, каквато е изглеждала в началото. 

"Фолкън Хеви", най-грубо казано, е съчетание от три ядра на ракети "Фолкън 9". "На пръв поглед изглежда супер лесно", каза Мъск на пресконференция миналото лято. "Просто добавяш първите две степени към два странични ускорителя. Колко трудно може да е това? Само че тогава всичко се променя. Натоварванията се променят, аеродинамиката тотално се променя, вибрациите се утрояват заедно с акустиката, нарушава се квалификационното ниво на целия хардуер, налага се нов дизайн на рамката на централното ядро, на системите за отделяне". 

Днешният вариант на "Фолкън Хеви" е по-различен от първоначално начертания. В началото Мъск иска страничните ускорители да презареждат централното ядро с гориво, докато ракетата излита нагоре. Когато страничните ускорители се отделят, централното остава с пълен резервоар и така ракетата има по-голяма товароподемност. Това се оказва много сложна задача и СпейсЕкс се отказват от реализирането й. Но дори и в настоящия вариант "Фолкън Хеви" е сложна ракета - общо на първата степен има 27 двигателя. Всички те трябва да се запалят и да работят съвместно. Някои ентусиасти се страхуват, че зад "Фолкън Хеви" наднича призрака на съветската ракета "Н1", с която съветските власти планирали да пратят космонавт до Луната. "Н1" е била екипирана с общо 30 двигателя. Всички четири аварии при нея са се случили още на ниво първа степен, без изобщо да се стигне до отделянето на втората степен. 

Но сравняването на "Фолкън Хеви" с "Н1" е крайно неточно. Днес можем да вярваме с пълно основание, че СпейсЕкс няма да върви по пътя на СССР.

Първо, съветските инженери никога не са провеждали статични тестови запалвания на цялата първа степен на "Н1" с помощта на тест стенд и това им е послужило като горчив урок. Ракетата  "Н1" е имала доста проблеми с надеждността на двигателите и със системата, която ги е захранвала с гориво. Но се счита, че ако "Н1" е имала правилно проведена тестова програма, много от проблемите са щели да бъдат коригирани и отстранени своевременно. За сравнение степента S-1C-5 на американската ракета "Сатурн 5" е била тествана на стенд през август 1967 година със запалване на всички двигатели, преди да се даде ход на тестовите полети на "Аполо". Ракетата "Фолкън Хеви" също мина през статично запалване на всички двигатели в края на януари 2018-та, при това на самата стартова площадка. 

Второ, Илон Мъск е предприел някои стъпки, за да се подсигури срещу аварии от типа на "Н1". Например, при втория полет на "Н1" възникнали експлозии на турбопомпите поради попаднали отломки в тях. Илон Мъск е бил много притеснен от този сценарий и е екипирал двигателите "Мерлин" с горивни филтри. Освен това двигателите биха могли да работят успешно дори ако в турбопомпите им попаднат някои малки отломки.

Но както казах, първият полет на "Фолкън Хеви" може да завърши с авария по съвсем тривиални причини, които обричат дебютните полети на всички нови ракети в днешно време. Днес компютърните симулации са много по-качествени от тези, правени през 60-те и 70-те години на миналия век. Някои неща обаче няма как да се тестват. Отново повтарям, евентуална авария на "Фолкън Хеви" този месец няма да е фатална. Затова съществуват изпитателните полети - за да могат да се запълнят всички пропуски. 

Единственият тип авария, която ще е притеснителен, би бил ако "Фолкън Хеви" падне или експлодира в близост до самата стартова площадка. Това ще наложи скъпоструващи ремонти, които могат да отложат първите пилотирани мисии на "Драгън" за след 2019 година.  

В случай обаче че "Фолкън Хеви" успее, по хелиоцентрична траектория, на път към Марс, ще се отправи колата "Тесла Роудстър". Ако се случи, празненството ще е голямо!

Планират се и кацания на всичките три ускорителя на първата степен. Страничните ще се върнат върху зоната за кацане на Кейп Канаверал, а централният  - върху плаваща платформа в океана.

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2075-2018-preview-falcon-heavy

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Вторият човек, стъпил на Луната, пристигна на стартовата площадка, за да гледа полета на Фолкън Хеви

6 февруари 2018 г. 17:30 ч. Хиляди и хиляди хора се струпват в близост до космическия център Кенеди, за да наблюдават първия полет на свръхтежката ракета "Фолкън Хеви".

Сред тях е и Бъз Олдрин - вторият човек, стъпил на Луната. За него моментът е изключително емоционален, тъй като през 1969 година е излетял с кораба "Аполо 11" от същата площадка, от която днес ще лети и "Фолкън Хеви".

Мнозина анализатори смятат, че предстоящият полет на "Фолкън Хеви" е най-същественото събитие в ракетния отрасъл на САЩ след приключването на програма "Аполо". Наистина, мисията на "Хеви" е сравнима с някогашните полети на "Аполо 4" и "Аполо 6", при които е била тествана ракетата "Сатурн 5".

Чудесно е, че има приемственост между поколението на "Аполо" и това, което следва занапред. Бъз Олдрин олицетворява по идеален начин тази приемственост. 

2018-buzz-aldrin-watching-falcon-heavy.j

Ветеранът от "Аполо 11" е на стартовата площадка, за да гледа полета на "Фолкън Хеви". Photo credit : Buzz Aldrin Twitter

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2077-2018-buzz-aldrin-watching-falcon-heavy

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НЕВЕРОЯТЕН УСПЕХ! Свръхтежката ракета Фолкън Хеви изпрати в орбита Тесла Роудстър!

2018-falcon-heavy-launches.png

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

6 февруари 2018 г. 23:15 ч.

Светослав Александров. Тази вечер в 22:45 ч. българско време от историческата площадка на центъра Кенеди LC-39A, от която в миналото са излитали пилотираните експедиции до Луната "Аполо", в космоса се отправи за пръв път свръхтежката ракета на СпейсЕкс "Фолкън Хеви". 

Това е първата ракета със способност да изстрелва над 50 тона полезен товар, разработена в САЩ след приключването на лунните експедиции "Аполо" и изстрелването на космическата станция "Скайлаб". Понастоящем "Фолкън Хеви" може да извежда в околоземна орбита 57 тона, ако лети във възвръщаем режим, а в невъзвръщаем режим - 64 тона.

По време на днешния полет "Фолкън Хеви" летя във възвръщаем режим. Всички първоначални етапи от полета минаха напълно успешно - отлитането, отделянето на страничните ускорители, разделянето на степените, запалването на двигателя на втората степен и въвеждането на полезния товар в околоземна орбита.

Но има и една разлика между съвременната епоха и епохата на програма "Аполо", колкото и да обичаме да ги сравняваме. Ракетата "Сатурн 5" е била невъзвръщаема, докато компонентите на първата степен на "Фолкън Хеви" биха могли да се връщат на Земята. В рамките на днешния полет бе постигнат още един забележителен успех - връщането на двата странични ускорителя едновременно:

2018-falcon-heavy-boosters-returning.png

Кадър от днешното приземяване на страничните ускорители. Photo credit : SpaceX

За съжаление според предварителната информация централното ядро на ракетата не е извършило успешно кацане на плаващата платформа, но надали този факт може да помрачи днешния успех. 

Засега полезният товар под формата на баласт, автомобил "Тесла Роудстър", манекен, облечен в скафандър, множество камери и сензори се намира в първична околоземна орбита. Полетът продължава - шест часа след изстрелването очакваме ново запалване на втората степен и отправянето на полезния товар по посока на планетата Марс! 

Независимо дали тези последни етапи ще се случат по план или не, едно е ясно - днешният полет е успешен. Много по-успешен, отколкото самият Илон Мъск се надяваше (той предричаше 50%-тен шанс за авария и се молеше тази авария да не стане в близост до стартовата площадка). 

Полетът безспорно беше събитието на 2018-та година. Не едно от събитията. А събитието. Независимо какво ще се случи оттук насетне през годината, нищо не може да засенчи успеха на СпейсЕкс.

Защото днес, след близо пет десетилетия прекъсване, от стартовите площадки на САЩ отново летят свръхтежки ракети. Днес, след цели пет десетилетия хиатус, СпейсЕкс повтори ранните успехи на "Аполо 4" и "Аполо 6". 

Дано това е само началото. Дано хора съвсем скоро се отправят отново към Луната и за пръв път сред планетите от Слънчевата система. 

Днешният полет беше наблюдаван в реално време от стотици хиляди хора посредством стриймовете на СпейсЕкс в Ютуб. Няколко хиляди гледаха старта в близост до самата площадка. Сред тях бе и астронавтът на "Аполо 11" и вторият човек, стъпил на Луната - Бъз Олдрин. 

Запис от изстрелването: Тук (Youtube връзка)

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2078-2018-falcon-heavy-launches-successfully

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Нов успех: Втората степен на Фолкън Хеви ускори Тесла Роудстър на път към Марс!

7 февруари 2018 г. 08:10 ч. Последното и трето запалване на горната степен на ракетата "Фолкън Хеви" бе успешно, спомена самият Илон Мъск в Туитър профила си [1]. Тесла Роудстър се отправи на път, който ще я закара в близост до Марс след няколко месеца, след което колата ще продължи в пасивен полет към астероидния пояс. 

Макар че мнозина се забавляват с Тесла Роудстър и нейния "шофьор" Старман, днешният полет маркира важен етап в развитието на космонавтиката. Никога досега до този момент частна компания не е изпращала самостоятелно и със собствена ракета частен полезен товар отвъд геостационарна орбита. Днешният полет бе първият проведен междупланетен полет от частна компания. 

Това е и първият от няколкото междупланетни полета, планирани за 2018-та година. По-късно през април Индия ще изстреля към Луната спускаемия апарат "Чандраян-2". През май НАСА ще изпрати към Марс спускаемата сонда "инСайт", а до края на годината Китай ще се опита да прати апарат към обратната страна на Луната. Добавете към тези събития пристигането на автоматичните междупланетни станции "Озирис-Рекс" и "Хаябуса 2" в орбита около астероидите си това лято, както и че скоро "ЕкзоМарс" приключва с корекциите на орбитата си - предстоят важни събития за космонавтиката през тази година!

Що се касае до СпейсЕкс, предстои да видим какво ще донесе бъдещето. Успехът на СпейсЕкс с "Фолкън Хеви" е безспорно голям, но още не се знае как свръхтежката ракета ще се позиционира на пазара. Засега Илон Мъск не планира да праща хора с "Хеви" и ще се фокусира върху следващата голяма свръхтежка ракета "Биг Фолкън", която вече ще има възможност да праща стотици хора до орбита и Марс. Но НАСА може да прояви интерес към "Фолкън Хеви", както за пилотирани лунни мисии, така и за научни. Сред тях е мисията до Европа, луната на Юпитер. Тя засега е планирана да лети с ракетата "Спейс Лонч Систъм". За съжаление дебютът на "Спейс Лонч Систъм" продължава да търпи отлагания и това може да принуди американската агенция да избере "Фолкън Хеви".

Според публикуваната информация от Илон Мъск в последните часове, основната задача пред СпейсЕкс и върховен приоритет отсега нататък са пилотираните полети. Това включва завършване на кораба "Драгън 2", който мина през много отлагания и засега се очертава да дебютира през август в безпилотен режим и през декември в пилотиран. 

2018-roadster-leaving-earth-1.png

Кадър, заснет от камерите на Тесла Роудстър. Photo credit : SpaceX

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2079-2018-tesla-roadster-boosted-to-mars

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Колата на Мъск няма да бъде на орбита около Марс. Движи се към Главния астероиден пояс

Електромобилът Tesla Roadster на основателят на SpaceX Илън Мъск, който стартира в космоса по време на тестовото изстрелване на свръхтежката ракета Falcon Heavy, няма да може да достигне орбитата на Марс.

Това съобщи Мъск на своята Twitter страница. "Третият старт на двигателя беше успешен, излезе извън орбитата на Марс и продължава да се движи към астероидния пояс"

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Говорителят на Роскосмос омаловажи изстрелването на Фолкън Хеви

7 февруари 2018 г. 19:10 ч. Изпълнителният директор на Роскосмос по комуникация Игор Буренков нарече изстрелването на "Фолкън Хеви" маркетингов трик.

"Полетът на ракетата бе съпроводен не от някакъв безсмислен манекен или товар, който на никого няма да му е жал да загуби, а от много конкретен автомобил", съобщи Буренков за Ехо Москва (Източник: Лента). Говорителят на Роскосмос обърна внимание на Тесла, която била на загуба от $620 милиона долара през последното тримесечие. Съответно изстрелването на СпейсЕкс послужило като чудесен трик пред инвеститорите.

Не всички обаче са във възторг от поведението на Роскосмос - сред тях е и Максим Сураев, бивш космонавт на Русия и ветеран от мисиите "Союз ТМА-16" (2009 г.) и "Союз ТМА-13М" (2014 г.). Сураев обърна внимание на факта, че във вечерта, когато СпейсЕкс изстреля "Фолкън Хеви" към Марс, на борда на "Международната космическа станция" бил проведен турнир по бадминтон, един от организаторите на който е и руската космическа агенция.

"Да. Всеки има различни приоритети. Някой се стреми към Марс, а друг играе бадминтон. Печално", написа Сураев в Туитър [2].

falcon-heavy-launch-1.jpg

Снимка от успешното изстрелване на "Фолкън Хеви" на 6-ти февруари. Photo credit : SpaceX

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2080-2018-roscosmos-reaction-f-heavy

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, SAlexandrov said:

 

Не всички обаче са във възторг от поведението на Роскосмос - сред тях е и Максим Сураев, бивш космонавт на Русия и ветеран от мисиите "Союз ТМА-16" (2009 г.) и "Союз ТМА-13М" (2014 г.). Сураев обърна внимание на факта, че във вечерта, когато СпейсЕкс изстреля "Фолкън Хеви" към Марс, на борда на "Международната космическа станция" бил проведен турнир по бадминтон, един от организаторите на който е и руската космическа агенция.

"Да. Всеки има различни приоритети. Някой се стреми към Марс, а друг играе бадминтон. Печално", написа Сураев в Туитър [2].

 

Снимка от успешното изстрелване на "Фолкън Хеви" на 6-ти февруари. Photo credit : SpaceX

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/2080-2018-roscosmos-reaction-f-heavy

Да прав е космонавта Максим Сураев ! Полета на кола Тесла в Космоса е много по- важно за човечеството от някакъв си бадмингтон. Още президента Буш младши заяви че САЩ и НАСА се стремят към Марс. Реално Буш младши изпревари Илон Мъск във визиите на човечеството. Но това няма значение. И двамата са големи интелектуални капацитети. 

mars-500_2.jpg

Ако трябва да бъдем точни , доколкото си спомням още преди 10 тина години някъде в Русия имаше някакъв международен екипаж, който имитираше полет на ракета до Марс изследване на Марс и даже връщане оборатно на Земята !  Доколкото си спмням 5 или 7 човека в продължение на 500 дена може и повече в разни модули копия на космически апарати имитираха полет. Защото знаем - техниката си е техника, човешката психика си е психика. Без подъходяща техника полета е невъзможен ! Но без подготвен технически и психологически екип също полета е невъзможен. 

 

 

Редактирано от Du6ko
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Братушките няма какво да се вълнуват...опит с апартамент в космоса не е ебай да мож да го купиш.

Другото, че чорбаджи доказа, че с пара вече ако ще и кенефа си можеш да изтреляш в космоса трупайки все повече боклук около земята.

Простолюдието когато се удави в смет на това кълбо, богатите ще си седнат и чао ще заминат за друга планета....

Но не се бойте, защото ни сме 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Du6ko said:

Да прав е космонавта Максим Сураев ! Полета на кола Тесла в Космоса е много по- важно за човечеството от някакъв си бадмингтон.

Ох, колко е прав само!

Това е тест на ракетата. Целта не е да се изстреля Тесла, а да се направи проба.

""По традиция новите ракети не превозват със себе си полезен товар при дебютните си полети - обикновено използват баласт под формата на бетон или желязо. Това за Илон Мъск е скучно, така че при първия полет ще лети старата му кола Тесла Роудстър." http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2027-2018-f-heavy-static-fire-preview

 Разбира се, че бадмингтона е важен  .Но ако бяха играли казачок  щеше да е по добре за човечеството, викам аз.

Преди 24 минути, Skubi said:

Другото, че чорбаджи доказа, че с пара вече ако ще и кенефа си можеш да изтреляш в космоса трупайки все повече боклук около земята.

    Тука парата не е за кенефа или теслата!

Това е тест.

Този боклук няма да се натрупа около земята.

"Ако случайно полетът на "Фолкън Хеви" завърши успешно, колата ще се отправи отвъд околоземна орбита, в околослънчевото пространство."  http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2027-2018-f-heavy-static-fire-preview

И двамата коментирате без да четете темата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 часа, vvarbanov said:

    Тука парата не е за кенефа или теслата!

Това е тест.

Този боклук няма да се натрупа около земята.

"Ако случайно полетът на "Фолкън Хеви" завърши успешно, колата ще се отправи отвъд околоземна орбита, в околослънчевото пространство."  http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2027-2018-f-heavy-static-fire-preview

И двамата коментирате без да четете темата.

Не се форсирай...Само се бъзикам...:dance3:Навярно ще се радват на Теслата тези които в околослънчевото пространство я срещнат някога си...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Чувал съм и съм виждал че и в Русия има такава традиция - хора главно конструктори , чертожнички свързани с ракетно космически проекти имат право да изпратят чрез космонавтите някакъв дребен предмет в космоса - например гумички, моливчета автоматически чертожни или химикалки или писалки и други дреболии размер до часовник. След полет в космоса си ги получават обратно. 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Сбогом, Старман! Тесла Роудстър и нейният манекен напуснаха Земята завинаги...

2018-farewell-starman.png

Камерите на "Тесла Роудстър" направиха последна снимка на Земята, преди колата и нейният манекен Старман да се отправят далече от Земята, на път към орбитата на Марс. Photo credit : SpaceX

8 февруари 2018 г. 17:30 ч.

Светослав Александров. Приключи активната част на мисията, изведена от "Фолкън Хеви". Вчера Илон Мъск показа в социалните мрежи последната снимка [1], направена от камерите, прикачени към автомобила "Тесла".

На снимката се вижда самият автомобил "Тесла Роудстър", неговият "шофьор" Старман, облечен в скафандър, както и Земята.

"Тесла Роудстър" ще продължи своя път пасивно към орбитата на Марс. Пресичането на траекторията, по която Марс обикаля около Слънцето, ще стане през юли, след което "Тесла" ще продължи към астероидния пояс. На 19-ти ноември реещият се автомобил ще се отдалечи до своето най-голямо разстояние от Слънцето, възлизащо на около 254 милиона километра.

Това бе първото междупланетно изстрелване на частен проведен товар, проведено от частна компания с частна ракета.

Няма съмнение - макар и мнозина да разкритикуваха Илон Мъск за избора му на полезен товар при дебютния полет на "Фолкън Хеви", това се оказа правилен избор. Общо осем милиона души наблюдаваха полета в реално време през стрийма на СпейсЕкс. Днес почти всеки човек знае за мисията, а кадрите на шофираната от Старман кола "Тесла Роудстър" са най-близкото, което можем да си представим до пилотиран междупланетен полет.

Полетът на "Фолкън Хеви" силно напомня на мисиите "Аполо 4" и "Аполо 6", при които през 1967 и 1968 г. НАСА тества тежкотоварната ракета "Сатурн 5". Днес обаче космическият проект е ръководен не от държавната агенция, а от частна фирма. Мисията е много по-стилна, отолкото са били историческите експедиции.

Тази година, когато празнуваме 50-годишнината от "Аполо 6" през април и "Аполо 8" през декември, ще можем да си казваме: да, след половин век прекъсване човечеството отново разполага със свръхтежка ракета, изпратила товар отвъд околоземна орбита.

До този момент в историята на човечеството е имало едва три други ракети от категорията свръхтежки - т.е. със способност да пращат над 50 тона товар в орбита. Това са били "Сатурн 5" на САЩ и "Н1" и "Енергия" на СССР. Но от тях само "Сатурн 5" е извеждала товар отвъд околоземна орбита - корабите от мисиите "Аполо". "Н1" провела четири полета, всичките завършили с провал в края на 60-те и началото на 70-те години, а "Енергия" е имала само два успешни полета - на "Полюс" и "Буран", но и двата са били до околоземна орбита, а не до междупланетното пространство.

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/2081-2018-farewell-starman

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Тук виждам поне три пробива:

1. Бизнесмен (а не държавна агебция например) изпраща, който напуска околоземната орбита;

2. Степените на ракетите кацнаха успешно (въпреки, че се върнаха две от три);

Списъкът може да бъде продължен с товара, както бе казано горе и това, че е най-тежката ракета за многократно използване, но да кажем, че това не са толкова значими аспекти в сравнение с горните два.

И още неюо шеговито (факт е всъщност), надписа върху печатна платка на колата на Мъск. Или платката е добавена в последствие, или Илън е имал идея какво ще прави със старата си кола.

27540852_1796589637077399_24180125065947

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

За руснаците - намирам клипа за неуместен (схванах и самоиронията). Нека си праюат нивата. Теслата е възможно и да се подкара в космоса, ако изобюо трябва доработка юе е малко, не много или хич. Движи се с електричество, най-слабия възел тук е батерията, но понеже е с течно охлаждане ако е оразмерена да изържи 2 атмосфери (което не е толко много, автомобилна гума е това), няма да има никакъв проблем. Ще може да се подкара ако има върху какво. Евентуално компютърът ако е направен с да се охлажда с пос работещи вентилатори юе има проблем, но колата побе ще тръгне. Илън е вложил някаква символика.

Лада Нива най малкото трябва да и се добави окислител за горивото, както е при ракетите, което е цял нов възел / агрегат. Това на теория, не може просто да капсуловаш двигателя. На практика нищо в колата не е уплътнено (двигател, горивна система и акумулатор) и най евтиния начин да се пригоди е да се раглоби на компоненти, претопи, проектира за целта, и да се изгради наново капсулована за 2 атмосфери. Айде, гумите ако не са руски и може би ходовата част може да се използва както е, но дори и тенекията итвътре няма да е същата. Може да няма седалки и място за манекена, ако трянва да и се запази мощността.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не е ясно само защо постоянно се набляга на това, че вече сме имали ракета с голяма товароносимост. 50 тона наистина са много, но една космическа мисия до Марс преспокойно може да бъде извършена и със съставен космически кораб на който отделните части тежат по 20 тона, но заедно събрани подобно на Международната станция да тежат примерно 200 или 400 тона.  Тоест не е нужна една голяма ракета, а 10-20 малки, които да бъдат изстреляни приблизително за 1 година и да се стиковат модулите в космоса.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...