Отиди на
Форум "Наука"

Китайски календар и неговите версии при тюрки и прабългари


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 2 минути, tantin said:

За да бъде едно нещо отхвърлено, първо трябва поне малко от малко да бъде доказано, да бъде показано и обяснено. До момента няма ни едно такова прилично обяснение или докалзателствена част или каквото и да било прилично обяснение за 60-годишна цикличност на прабългарските години.  Ако се направи такава подредба, то един куп други неща се разбутват. Месеците вече не да месеци - а стават наименования по втори цикъл. Имената на годините от първи цикъл също се поразбъркват.  Събитията с владетелите пък изобщо не отговарят на данните с които разполагаме.  Така че дори няма смисъл да обясняваме защо едно нещо бива отхвърлено.. За да има нужда да го отхвърляме, то някой трябва да го представи във вид приличен за показ.. А такова нещо няма.  И няма да има скоро.  Причините за отхвърляне на тази хипотеза не е в славата на изследователите - а в най-проста математика. 

Е такова нещо няма за тантин, тъй като не е чел достатъчно. Купи си книгата на П. Петров или си я намери в библиотеката и чети.

Но дори и да не четеш какво са написали хората ти е достатъчно да прочетеш какво пише в първата част на Именника до Тервел. Ако съществуваше само тази първа част нямаше да има никакви спорове за това дали календара е 60-годишен. Но тъй като втората част съществува и в нея има грешка във втория цикъл, се е стигнало до един куп нелепи изчисления на месеци, корегиращи месеци и проч.

Link to post
Share on other sites
  • Мнения 58
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Популярни мнения

Тантине, имам няколко въпроса към теб: - Защо според теб, нямаме сведения идентичен на този календар да е използван във Волжка България? - Защо според теб, нямаме сведения идентичен на този

Съмнението ми е за БГ, а не за Китай. Освен споменаване на някои години / и месеци в откъслечни текстове с друго не разполагаме. От друга страна календара се е ползвал дори и в 10 в. За тази цел

Абстрахирай се от малкото собствено български извора (аварски и толкова няма) и приложи горната логика към предмета на темата - на база на многократно повече и по-близки контакти , кажи къде във визан

Posted Images

  • Потребител
Преди 37 минути, tantin said:

Ти ги знаеш всичките документи: 

1. Умор (именника)  - 765 - дилом тутом

2. Омуртаг (скален надпис) - 821 - годината на кравата  -  шегор елем

3. Тодор Доксов (бележка) - 866 - годината е етх бехти

Тантине, явно дори не схващаш за какво говорят хората и какво те питат. Янков те пита къде са следите от календарните терминти в съвременния ни език. Това не прави въпроса на Янков по-коректен, но това че не схващаш въпроса или, че се правиш че не го схващаш не говори добре за аналитичните ти способности и способностите ти да четеш. 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 25 минути, tantin said:

Ти ги знаеш всичките документи: 

1. Умор (именника)  - 765 - дилом тутом

2. Омуртаг (скален надпис) - 821 - годината на кравата  -  шегор елем

3. Тодор Доксов (бележка) - 866 - годината е етх бехти

(По поръка на същия княз ги преписа черноризец Тодор Доксов на устието на Тича в годината 6415 (907), индикт 14, гдето е съградена от същия княз светата златна нова черква. В същата година почина на 2 май в събота вечерта божият раб, бащата на този княз, живеещ с чиста вяра и правоверното изповедание на нашия Господ Иисус Христос.)

 Само че аз не ти говоря за "мъртви", а за "живи" следи. Т.е., дадена дума от тези които си посочил, да се използва и днес. А ние днес не казваме на змиите - дилом, нито имаме крава на име Шегор. На практика се получава така, че 900 години сме си пазели фанатично календара и термините, след което не просто сме ги забравили, а направо сме ги забранили за използване.

 

Преди 32 минути, tantin said:

Има вероятност да са владеели славянски език още от Онгъла/Буджака.   Ако не - то това е станало в  Лудогорието- Добруджа.

Нека да обобщя - имаме 3 събития датирани по двоен и дори троен календар: прабългарски , гръцки индикт, сътворението на света. И в същото врме обозначението на годината по прабългарското животно се съвпада с наименованието на китайската година. 

Да, има такава вероятност. Но както може да са проговорили на славянски още тогава, така е възможно и да не не са проговорили на славянски още тогава.

 Колкото до съвпадението на цикловите години, то би съществувало при всеки календар, ползващ 12 годишен цикъл. Двата календара - годишен и дванадесет годишен са принципно различни. Можеш да използваш 12 годишен цикъл и при чисто лунна година, както и при слънчева. Използването на 12 годишен животински цикъл, наподобяващ на китайския, не означава че задължително и структурата на годината е идентична на китайската.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 51 минути, Янков said:

Само че аз не ти говоря за "мъртви", а за "живи" следи. Т.е., дадена дума от тези които си посочил, да се използва и днес. А ние днес не казваме на змиите - дилом, нито имаме крава на име Шегор. На практика се получава така, че 900 години сме си пазели фанатично календара и термините, след което не просто сме ги забравили, а направо сме ги забранили за използване.

Аз в моите сметки и разсъждения тотално разделям прабългарите и славяните.  Това че прабългарите в даден момент са понаучили "славянски" е горе долу като "руския " на другаря Сталин.  Да- Сталин е вожда на революцията, на руснаците, на СССР и на световното работническо движение, ама руснак ли е Сталин ? Не само че не е руснак ами и говори на отвратително развален руски език.   Това не му пречи да бъде вожд.. Дори и с Ленин - ама поне Владимир Илич си е знаел родния език както си трябва, а другарят Сталин до последно си кара на имигрантски опростен "руски". Толкова е можел човека , въпреки че има изяви във филологията и езикознанието. 

Относно славянския на прабългарите: едва ли те са били чак толкова добре или зле с езиците. Ако майката на престолонаследника е славянка - вероятно и бъдещият цар е знаел езика както си трябва. Ако обаче царицата е била аварка или византийка или друго - разбирате че в езиковите познания вече участват и дойката и разни други възпитатели и  учители.

Масовия народ не се е ползвал от тоя календар. Нямаме никакви следи в народния език от употребата на тоя календар. Това до голяма степен е озадачаващо.   Как да излезем от това положение: имаме старобългарски език - църковно славянски. Имаме християнския календар.. А само в някакви откъслечни преписи - намерени на 3000 км се срещат тия прабългарски имена на месеците и годините.. Има един скален надпис и преписката на Т. Досков..  Но при толкова книжнина може ли да останат само 2-3 надписа/ или бележки /..

Другарят Сталин също е бил 1 грузинец на много милиони руснаци. Ако погледнем сравнението 10: 1000000 , при Сталин то е още по-неблагоприятно:  1: 100 000 000 . Ползвам другаря Сталин за да пример че вожда и народа не е задължително да имат еднакъв майчин език.. Понякога вожда се обгражда с верни хора с чуждоземци, с шамани и с екзотични хора, гадатели, артисти, фокусници, певци и прочие..   При нас вожда не е сам и единствен . Имаме Управляващия Род. Знаем го кой е тоя управляващ род.. По-малко знаем за шаманите на тоя род и за обслужващия персонал.. Но току вижте - календара бил всъщност  календар на Първия Слуга на Главния Вожд...   Значи народа си кара по един календар, а главния Вожд си има негова си система на гледане на времето и на гадаене..  Ако има подобна ситуация - няма нужда да се забранява нещо, което никога не е ползвано.    Идват Християнските свещеници - покръстват славянството и аристокрацията.  Шамана евентуално изпаднал в немилост - но по-вероятно е точно шамана да е станал Първия Патриарх и покръстител наред с върховния Хан / цар /.  Решенията по ония времена са ги вземали една ограничена върхушка.. Факт е че през 907-910 година Тодор Досков все още знае за тоя календар, знае на коя дата бащата на княза се покръстил или покръстил народа си.  Това показва че върхушката е била твърде наясно с употребата на календара. Дори след като са влезли в употреба новите християнски термини. 

Значи имаме изключително силно " личностно влияние". обаяние. Диктатура. Обсебване.. Народа си няма дори и идея как се прави това тюрко-китайско летоброене и гадаене - но в царския двор, аристокрацията - там всички са наясно с тая ситема.  Виждате ли - прабългарският календар е част от тайните и секретите на върховния управител - Кана Сюбиги..  Няма нищо смущаващо в тези събития.. Номенклатура и простолюдие, плебеи и патриции, пролетариат и буржоазия.. Има много наименования за социалното разделение.  Но в принцип става дума за едно и също: Прост народ и аристокрация с власт...   Прабългарския календар може да е окаже като част от атрибутите на тая власт и това би било интересно да се знае ако наистина е така. 

Редактирано от tantin
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 28 минути, tantin said:

Масовия народ не се е ползвал от тоя календар. Нямаме никакви следи в народния език от употребата на тоя календар. Това до голяма степен е озадачаващо.   Как да излезем от това положение: имаме старобългарски език - църковно славянски. Имаме християнския календар.. А само в някакви откъслечни преписи - намерени на 3000 км се срещат тия прабългарски имена на месеците и годините.. Има един скален надпис и преписката на Т. Досков..  Но при толкова книжнина може ли да останат само 2-3 надписа/ или бележки /..

Всъщност, не можем да твърдим подобно нещо с абсолютна категоричност. Но и не можем с лека ръка да отхвърлим тази идея. Важното е да си задаваме въпроси и да не пренебрегваме възможности които противоречат на първоначалните ни хипотези. Принципно трябва да градим хипотези на база на фактите, а не първо да създаваме хипотези и в последствие да търсим факти, които ги подкрепят. Така че, ето ти още няколко въпроса:

 - Защо смяташ че имената на месеците и годините са прабългарски?

 - Защо смяташ че имената на месеците и годините са от един и същ език?

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 3 минути, Янков said:

Така че, ето ти още няколко въпроса:

 - Защо смяташ че имената на месеците и годините са прабългарски?

 - Защо смяташ че имената на месеците и годините са от един и същ език?

1. Благодаря за въпросите.  Ами "прабългарски" са, стига сега наново да не тръгнем да предефинираме що е това "прабългарското"..  Ако погледнеш на 2-ра страница от темата за 60-годишния календар - там аз за пръв път се намесих в тая тема - щото на мен ми беше интересно как тези имена на години или месеци са свързани с тюрките.  Първо тръгнах с изясняване имената на животните. После се пробвах да си изясня имената на цифрите - наименованията за цифрите. После като 3-ти етап вече се впуснах в подредбата на годините.  ... Нещата бяха много неубедителни за мен.  

И аз (както и ти) си направих няколко таблици на ексел. В различни варианти. В началото нещата не ми се връзваха, или позволяваха множество тълкувания.  Впоследствие си усъвършенствах подредбата и в един момент вече забелязах че след последната ми подредба за събитията като правя сравнения - нещата си пасват.

2. Имената на месеците , имената на цифрите , имената на годините.

Тука нещата не са толкова ясни и разбираеми колкото на нас би ни се искало.  Животните и техните имена са нещо първично.. Едва ли някой ще нарече животното по номер?  Животно номер 1, животно номер 2 .... и така до 12...

Обаче номерация съществува.  Да речем че имената на животните са първичните.. Няма вариант при който някой да кръсти заека като животно номер 4..   Обаче обратна връзка би била по-възможна.. месец на Заека.  Това е четвъртия месец, 4 = числото на заека.

Мога да дам няколко такива примера:  Товирем = 9  Животното е Дохс - Прасето.

Барс- това е животното с номер 1.  Числото е Пир, бир - на тюркски.  Значи едно - това е числото на барса -пир, бир.

Съвпадения до известна степен има и при тох, и при шехтем и при други числа.     Те може да са от един език, но  може да се разминават много във времето.  Но нашата цел не е да разрешаваме всякакви проблеми на тюркологията.  Щото изследванията за прабългаристиката се оказват в "корените" на тюркските езици, писменост и култура. 

Възможно е да има връзка между имената на животни, години , месеци и числа.  

Нещо повече: Бонус:   в китайския език наблюдаваме подобно съответствие.  Китайците ползват абсолютно същата система за номерация и за месеци. месец 1, месец 2, месец 3... С течение на времето набора с имена на месеци и имената на цифрите са привидно различни - но ако желаете погледнете сами и можете сами да се убедите: китайските имена на месеците са производни от имената на цифрите им.. 

Ето, споделям поредния секрет: от китайското летоброене:

image.png.34073f9514ffeb58ee89dcb4ab3f7ca5.png

В китайския календар е по-добре видима тази връзка: години - животни - числа, месеци..   Забележи Янков - китайската номерация почва от тигъра, което се равнява на Барс , а барс съответства на числото 1.  (Бир, Пир) .  

Но като цяло числата са омешани, не можем да изведем някаква очевидна зависимост между китайските календарни термини и тюркските подобни.   Все пак взаимовръзки има.   Аз вложих един куп време да разбера тая номерация при китайците и да стигна до горната подредба... После без много труд открих че тюрките имат същата подредба , същите цифрови съответствия. 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 19 часа, tantin said:

Според теб, това което ти загатваш е че именника е стигнал в "гръцка" версия в Новгород и някой там на място го е превел?  Ако съм те разбрал коректно?  Превод от гръцки на цъкровно-славянски в Новгород. 

Вероятности всякакви. :)

как е по-правилно да се каже и защо: сигор или шегор, твирем или тверим, богоин или багаин, ичергубоил или чъргобиля?

 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 2 часа, БатеВаньо said:

Вероятности всякакви. :)

как е по-правилно да се каже и защо: сигор или шегор, твирем или тверим, богоин или багаин, ичергубоил или чъргобиля?

 

За да говорим за правилност трябва да познаваме произношението. Диалекти и други неща. Погледни съвременното записване на славянски думи при различни народи, или само при един народ но с 2 века време разлика. Вероятности всякакви.

Редактирано от tantin
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 6 минути, Vulgaria said:

Винаги съм се чудил кой измисли тази плоска шега, наречена "прабългарски календар", ЮНЕСКО и купищата подобни глупости. Тантиме?

Разбирам какво имаш предвид: големите заглавия като: най стария календар, най точния календар, от 30 000 години, регистриран за паметник на ЮНЕСКО ... и подобни гръмогласни твърдения.

 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Поканвам познавачите на китайския или прабългарския календари: някой има ли желание да даде астрономическото обяснение за това как и кога точно започва новата година?

Не ми се пише, щото това ще ми отнеме 2-3 дена работа. Има ли някъде написано на разбираем и достъпен език как се прави това? Това е повече тема за астрономия, положението на съзвездията, лунните цикли, преминаването на слънцето през познатите ни съзвездия.

Защо прабългарския календар се съвпада с китайския?  Много просто: защото имаме съвпадение при достатъчно голям брой събития.

Ако продължителността на годината беше различна, то биха се натрупвали разлики и с времето тези разлики се насъбират. 

Всеки който желае да участва в обсъждане на календара, трябва да може по положението на слънцето, луната, съзвездията да може да каже кои месец сме, в коя фаза на месеца сме, приблизително колко време е минало от началото на годината и колко време остава до края на годината.

Без такива елементарни познания е безмислено да се влиза в подробни обяснения. 

Най важният момент е началото на новата Китайска година. Това е също началото на нова прабългарска година.

Има ли желаещ да го разясни тоя въпрос?

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Какво толкова сложно има да се разбира за календарите и началата на годините!? Нещата са елементарни. 

Това, че животните от българския календар следват точно тези от китайския, не показва това, че началото на българската година съвпада с началото на китайската, а показва единствено това, че българите са следили стриктно животинския цикъл, от момента в който са започнали да използват този календар. Това може да е било през 6 век в Северното Черноморие или през 1 век в Памир, но без значение от мястото и времето  за целия период просто не са нарушили животинския цикъл. 

Годините в китайския календар са лунно-слънчеви, а при българите са били или само слънчеви или лунно-слънчеви, но това какви са били при нас няма как да разберем, тъй като няма данни. И в двата случая и при нашия и при китайския календар годините не са били лунни и затова няма разминавания между тях.

Разликата между слънчевите и лунно-слънчевите календари е в това, че при слънчевите астрономически се следи единствено движението на Слънцето, като при тях обикновено началото е в някое от слънцестоенията и равноденствията, и през определен период от време началото е нужно да се върне на точното място. Месеците при слънчевите календари са с произволно избран брой дни близки около 29-31. При лунно-слънчевите календари астрономически се следи и движението на Слънцето и това на Луната. Месеците се определят от фазите на Луната. 12 месеца са към 354 дни, което е с 11 дни по-малко от слънчевите 365 дена, което означава, че на 3 години се натрупват около 30 дни разлика, и това се компенсира с един допълнителен добавен месец. Тоест българския и китайския календар са синхронни, тъй като годините са на първо време слънчеви, а това, че китайците следят и луната няма значение за хронологията и 12-годишния животински цикъл.

 

Началото на лунно-слънчевата година на китайците е новолунието след зимното слънцестоене. Началото на годината при българите няма значение точно къде е, тъй като не ни е нужно, за да се анализира календара от Именника, тъй като при него няма месеци. Българите може да са имали начало на годината в който и да е ден от слънчевия цикъл и може да са разделяли годината на месеци с всякакъв брой дни, или пък може също да са имали астрономичен лунно-слънчев календар, но това няма никакво значение по отношение на хронологията от Именника, където календара е 60-годишен и не указва месеци.

По същия начин при китайския календар 60-годишната таблица няма нищо общо с лунно-слънчевия календар. Единственото общо е това, че отброяването на годините по двете системи е синхронно. 

 

Тоест тантине, китайската година може да е лунно-слънчева и да започва всяка година в различен ден през януари или февруари по григорянския календар в зависимост от новолунието, а началото на прабългарската година може да е била фиксирана към слънчевото пролетното равноденствие или примерно към лятното слънцестоене, и това няма да доведе до разминаване на животинските години на китайския и българския календар. 

 

Редактирано от makebulgar
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 6 часа, makebulgar said:

Годините в китайския календар са лунно-слънчеви, а при българите са били или само слънчеви или лунно-слънчеви, но това какви са били при нас няма как да разберем, тъй като няма данни. И в двата случая и при нашия и при китайския календар годините не са били лунни и затова няма разминавания между тях.

Да, тука си дал 2 от 3-те възможности. Остава да кажем че третата възможност е да са чисто лунни, това което е изследвал и пробвал В.Златарски. Честно казано, чисто слънчеви - не знам това как работи.  Ако гледаме само слънцето, а игнорираме луната можем да си задаваме произволен брои периоди през годината - 1 - 13 - 12- 15 ..

Преди 6 часа, makebulgar said:

Началото на лунно-слънчевата година на китайците е новолунието след зимното слънцестоене. Началото на годината при българите няма значение точно къде е, тъй като не ни е нужно, за да се анализира календара от Именника, тъй като при него няма месеци. Българите може да са имали начало на годината в който и да е ден от слънчевия цикъл и може да са разделяли годината на месеци с всякакъв брой дни, или пък може също да са имали астрономичен лунно-слънчев календар, но това няма никакво значение по отношение на хронологията от Именника, където календара е 60-годишен и не указва месеци.

https://bg.wikipedia.org/wiki/Слънцестоене 

 

Дати и време на слънцестоене и равноденствие по UTC-0
година Равноденствие
Март
Слънцестоене
Юни
Равноденствие
Септември
Слънцестоене
Декември
ден час ден час ден час ден час
2015 20 22:45 21 16:38 23 08:20 22 04:48
2016 20 04:30 20 22:34 22 14:21 21 10:44
2017 20 12:28 21 04:24 22 20:02 21 16:28
2018 20 16:15 21 10:07 23 01:54 21 22:23
2019 20 23:58 21 15:54 23 07:50 22 04:19
2020 20 03:50 20 21:44 22 13:31 21 10:02
2021 20 09:37 21 03:32 22 19:21 21 15:59

МейкБулгар, много ме радва твоето търсене в стремеж към истина и наука.  Приятно ми е да дискутирам с теб. Но все пак погледни казаното от теб по-горе. (за зимното слънцестоене през Декември).

"новолунието след зимното слънцестоене"  - ако Новолунието след зимното слънцестоене се случи в тоя период: 22 Декември - 22 Януари - то според твоята дефиниция - Китайската нова година би трябвало да се случи в този период - между 22 Декември и 22 Януари..

В действителност - Китайската нова година се случва с цял един месец по-късно: между 21 Януари и 22 Февруари.. Значи твоята дефиниция или твоето разбиране за тая нова година не е в час с китайските мерки. Погледни как и откъде си извадил горната дефиниция..  1 месец разлика - това е 1 цикъл на луната.  Нещата не са така както ти си ги мислиш.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

image.thumb.png.56efd67d9ee5df2ae741d7dac89eb13b.png

Дедо Либене, тука ви изхващах неподготвени и теб и моя приятел МейкБулгар.  Ако прочетете казаното от МейкБулгар за началото на новата година в новолунието след зимното слънцестоене - виждате че се получава цял месец разлика.

Кой крив и кой прав? Кой ще вземе лайка? Тоя дето е казал грешната дата, или този дето дава правилният отговор? В сметките  и в математиката няма 2 отговора... Съжалявам но сте дали лайка на грешното място. 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Уважаеми приятели: дедо Либене, Янков, Атом, Бойко и други.. Не давайте лайкове там където някое "приятелче" е сгрешило. Точно обратното - вижте как да предупредите или да укажете че има разминаване. Щото се получават абсурдни ситуации хора да грешат, грешките да са очевидни и никой да не си прави труда да направи елементарна проверка. Авторитета или приятелството не е достатъчно условие за отстояване на истинност и научност.  Понеже често се оказвам с ситуация моите опоненти да получават "лайкове" , а срещу мен да се сипят не особено приятни коментари - позволявам си да призова за повече обективност в оценките.. Аз вече съм наясно кой в коя област е добър, на чий лайк мога да разчитам и обратното - да игнорирам с лека ръка. Но все пак: добре би било лайкващият да се замисля и за собственния си авторитет, компетентност и обективност. Даването на "харесване" за неверни или изопачени мнения не помага нито на лайкващия, нито на лайквания. 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 41 минути, tantin said:

МейкБулгар, много ме радва твоето търсене в стремеж към истина и наука.  Приятно ми е да дискутирам с теб. Но все пак погледни казаното от теб по-горе. (за зимното слънцестоене през Декември).

"новолунието след зимното слънцестоене"  - ако Новолунието след зимното слънцестоене се случи в тоя период: 22 Декември - 22 Януари - то според твоята дефиниция - Китайската нова година би трябвало да се случи в този период - между 22 Декември и 22 Януари..

В действителност - Китайската нова година се случва с цял един месец по-късно: между 21 Януари и 22 Февруари.. Значи твоята дефиниция или твоето разбиране за тая нова година не е в час с китайските мерки. Погледни как и откъде си извадил горната дефиниция..  1 месец разлика - това е 1 цикъл на луната.  Нещата не са така както ти си ги мислиш.

Тантине, прав си, не е новолунието след слънцестоенето, а е второто новолуние след слънцестоенето. Но това са маловажни технически подробности нямащи отношение към цикловия календар. Смисъла на всичко останало казаното от мен по-горе си остава същия.

Тоест китайската година може да е лунно-слънчева и да започва всяка година в различен ден през януари или февруари по григорянския календар в зависимост от второто новолуние, а началото на прабългарската година може да е била фиксирана към слънчевото пролетното равноденствие или примерно към лятното слънцестоене, и това няма да доведе до разминаване на животинските години на китайския и българския календар. 

Редактирано от makebulgar
Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Животинския цикъл е отделен календар, който не е пряко свързан с разделянето на годината на месеци по лунен, лунно-слънчев или слънчев календар, и може да се използва със всеки един такъв календар. 

Редактирано от makebulgar
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 22 минути, tantin said:

image.thumb.png.56efd67d9ee5df2ae741d7dac89eb13b.png

Дедо Либене, тука ви изхващах неподготвени и теб и моя приятел МейкБулгар.  Ако прочетете казаното от МейкБулгар за началото на новата година в новолунието след зимното слънцестоене - виждате че се получава цял месец разлика.

Кой крив и кой прав? Кой ще вземе лайка? Тоя дето е казал грешната дата, или този дето дава правилният отговор? В сметките  и в математиката няма 2 отговора... Съжалявам но сте дали лайка на грешното място. 

 

Много си зле тантине, щом лайкове броиш и се занимаваш с глупости.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 2 минути, makebulgar said:

Животинския цикъл е отделен цикъл, който не е пряко свързан с разделянето на годината на месеци по лунен, лунно-слънчев или слънчев календар, и може да се използва със всеки един такъв календар. 

Благодаря за корекцията МейкБулгар. Ние с теб открай време се разбираме без много търкания и си уважаваме аргументите. Удоволствие за мен е да доуточняваме позициите си..  Аз не бях направил връзката с Зимното слънцестоене - твоя коментар че това се случва 2 месеца след зимното слънцестоене е интересен за мен и аз има какво още да проверя..  Както и ти сам виждаш нещата не са толкова елементарни.

Едва ли китайците и тюрките са чакали да минат 2 месеца след зимното слънцестоене - за да обявят началото на новата година в деня на новата луна.. Но все пак и това е напълно възможно. Благодаря за предложения от теб вариант. 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 1 минута, makebulgar said:

Много си зле тантине, щом лайкове броиш и се занимаваш с глупости.

Не ги броя лайковете, разбира се.. Чак толкова не ме е грижа. Но когато видя лайкове за грешни мнения си правя изводи за лайкващия.. Аз също давам грешни мнения, и понякога имам лайк за погрешни твърдения...  Хора сме.. Ще си признаваме грешките и така е по-лесно и за нас и за другите. 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 15 минути, tantin said:

Уважаеми приятели: дедо Либене, Янков, Атом, Бойко и други.. Не давайте лайкове там където някое "приятелче" е сгрешило. Точно обратното - вижте как да предупредите или да укажете че има разминаване. Щото се получават абсурдни ситуации хора да грешат, грешките да са очевидни и никой да не си прави труда да направи елементарна проверка. Авторитета или приятелството не е достатъчно условие за отстояване на истинност и научност.  Понеже често се оказвам с ситуация моите опоненти да получават "лайкове" , а срещу мен да се сипят не особено приятни коментари - позволявам си да призова за повече обективност в оценките.. Аз вече съм наясно кой в коя област е добър, на чий лайк мога да разчитам и обратното - да игнорирам с лека ръка. Но все пак: добре би било лайкващият да се замисля и за собственния си авторитет, компетентност и обективност. Даването на "харесване" за неверни или изопачени мнения не помага нито на лайкващия, нито на лайквания. 

Наистина много лошо отношение. Да броиш лайкове, да правиш сметка за това кой на кой харесал мнението, и да съветваш хората как да преценяват какво да харесват и оценяват. Детински неща. Все едно си във втори клас. Това е още един от методите за манипулация на средата – да вадиш кирливи ризи, така че да отклониш вниманието от своите. Жалко е.

Редактирано от makebulgar
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 5 минути, makebulgar said:

Наистина много лошо отношение. Да броиш лайкове, да правиш сметка за това кой на кой харесал мнението, и да съветваш хората как да преценяват какво да харесват и оценяват. Детински неща. Все едно си във втори клас. Това е още един от методите за манипулация на средата – да вадиш кирливи ризи, така че да отклониш вниманието от своите. Жалко е.

Не си се сблъсквал явно в ситуация когато всички ти скочат за нещо дето знаеш че си прав.  Не става дума за манипулация , а за отстояване на истината, за отстояване правото на мнение.  Тези лайкове, дето понякога ти ги получаваш са не защото си казал нещо много вярно, а защото си сложил "неприятния" човек на мястото му. Това са вредни и подвеждащи лайкове.  Затова аз призовавам: истината на първо място. Приятелството на второ.  Това е според принципите на науката. А ако сложим приятелството на първо място - науката на второ - то тогава влизаме в рамките на партийните доктрини, на удобната истина, на разрешеното и забраненото. Сега в новото време влязохме пак в подобни ситуации с разни расови, полит-коректни, Ковид-19 и подобни критерии и много народ се оказва изведнъж откъм недобрата страна.  Кирливи ризи няма, нямам компромати, намям намерение да се занимавам с грешки на тоя или на оня. Има хора, дето лесно ще признаят дребна грешка, но има хора дето ще се борят до последен дъх, до последен час дори и в защита на погрешни тези.  Аз предпочитам да коририрам собствени заблуди и да продължавам напред.  Манипулацията е нужна на тия дето прокарват грешни тези, но за тези дето са убедени в истинността - може ли това да се смята за манипулация?

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Нека да обоснова защо българският и китайският календари се съвпадат.  Имената на животните са важни разбира се, но да видим дали и месеците биха се съвпаднали.
Какво би се случило аки имаше 6-месеца разлика в началото на годината между 2-та календара?  Щяхме да имаме разминаване в годината на събитието.  Единият календар щеше да избързва или изостава с 6 месеца спрямо другия.  В зависимост от това в коя част на годината се случва едно събитие. В най-добрия случай ако ще има съвпадение на годината при половината от събитията. 

Ако разминаването е с 4 месеца, то тогава ще има различие само при 4/12 или 1/3 от събитията.  Ако разминаването е с 3 месеца, то 1/4 от събитията ще се случват в съседната година. 

Кой са събитията, където можем да правим подобни проверки:

1.  Чаталарски надпис:
А времето, когато той [аулът] биде построен, беше по (пра)български сигор елем, а по гръцки 15-и индиктион.

 15-и индиктион е започнал на 1 Септември 821 г и е завършил на 30 август 822г.

Китайската година на кравата е започнала на 11/02/  821 година и е приключила на  31 Януари 822 г.  Припокриването между гръцкия Индикт и годината на кравата е в рамките на месеците Септември, Октомври, Ноември, Декември (821) и Януари 822г.  
В случая за нас е важно факта,  че припокриването на събитието се отнася за последните 6 месеца на годината. 

2. Покръстването на цар Борис - Михаил.
През 866 г  - Този Борис покръсти българите в годината етх бехти.

По изчисленията от прабългарския календар годината на кучето е през 866 . Това е и година на кучето в Китайския календар.
Годината на кучето е започнала на 26 Януари 866 година и е приключила на 12 февруари 867 г. 
По календарния месец от надписа на Тодор Доксов това би трябвало да се е случило през месец 5-ти - бехти. (приблизително през юни) .

Има и трето събитие (Умор) и може да се каже също и за 4-то събитие  (Телец) където има също припокриване на годините.  Вижда се че ако имаше разминаване от 6 месеца - събитията от началото или от края на годината щяха да се разминават с 1 година. Но ние имаме припокриване за различни части на годината - следователно разликата между китайски и прабългарски календар не би трябвало да е в повече от месец или 2. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

https://www.academia.edu/27952124/AkhmetovVR_2007_p_122_130_12_year_calendar_based_on_Tatar_epigraphy_and_manuscripts_12_летний_календарь_по_материалам_татарской_эпиграфики_и_рукописей_In_Международная_научно_практическая_конференция_Казань_5_6_июля_2007_года_

Не мога да кажа до колко са надеждни изследванията на   Vener Akhmetov, но така или иначе той дава интересна информация за тюркските календари с 12-те животни.  Това по-горе е на руски. Същият има още няколко такива непреведени на руски в които можете да видите още по-голям брой от познатите ни календарни термини с версии на различни езици - включително познатите ни дунавски българи и волжските българи.

Авторът на горните изследвания дава също някакви препратки или ползвана литература, но за последното има какво да се желае.   Доброто при него е че той е съчетал множество източници за сравнение: писмени / на хартия/ , каменни надписи, предания, легенди и фолклор.  Отделно той дава средновековни и по-късни събития където има засичане на календарни събития. Има също така едно видео на ЮТуб с участие на горния автор където той разяснява на конференция въпроси свъзани с езика и писмеността на древните тюрки. /на руски/

Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...