Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Българите функционално неграмотни ли са?


Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано
Преди 3 минути, Втори след княза said:

темата е за функционална неграмотност,

Колега,проблемът е че всеки човек винаги възприема събитията само от своята гледна точка (интереси). За едни българи Априлското въстание е акт на независимост,но за Хаджипенкович (осъдил Левски),това не е така...

  • Мнения 113
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикувано
Преди 55 минути, deaf said:

Колега,проблемът е че всеки човек винаги възприема събитията само от своята гледна точка (интереси). За едни българи Априлското въстание е акт на независимост,но за Хаджипенкович (осъдил Левски),това не е така...

Доколкото става дума за функционална грамотност, проблемът е приемащият да открие и запомни вярно информацията и да я ползва при изводи и практика. Предполагам задачите на ПИЗА са в тази насока- има конкретен текст, който да бъде правилно възприет. Предполагам са изчистили това, което може да е субективно или неясно. Поради това и предлагам да четем един и същи текст и да коментираме кое не е разбрано правилно, проявена е неграмотност, неумение да се чете. Нямам нищо против, да обсъждаме и спорни, дори безмислени текстове, въпросът е в това, да бъдат прочетени вярно тезите на автора. 

  • Потребител
Публикувано
Преди 2 минути, Втори след княза said:

Предполагам са изчистили това, което може да е субективно или неясно.

Колега,не се заяждам,но как ще "изчистиш" субективното? Нали това означава да "изчистиш" себе си! Щото всяка гледна точка е субективна. А няма как да разбереш и прозреш напълно субективната,тоест другата гледна точка,защото не можеш да влезеш в "обувките" на другия човек. Апропо,субект е този,който въздейства върху обекта. Поне една от дефинициите за субект е такава.

Но дори и да можеш да можеш да откриеш и запомниш вярно (?) информацията и фактите,винаги има факти които остават скрити. Тоест,нужна е не само функционална грамотност,а и талант. Много повече талант. Ето хипотетично Зеленски установява факта,че руската армия се приготвя да нападне град Авдеевка. Но този факт може да е отвличаща маневра за заблуда,а истинското нападение да се готви по друг град.

  • Потребител
Публикувано
Преди 1 час, deaf said:
Преди 1 час, Втори след княза said:

Предполагам са изчистили това, което може да е субективно или неясно.

Колега,не се заяждам,но как ще "изчистиш" субективното?

Ето и въпрос от теста

Цитирай

Предупреждение за алергия към фъстъци Бисквити с лимонов крем
Дата на предупреждението: 4 февруари Име на производителя: Fine Foods Ltd
Информация за продукта: 125 гр, Бисквити с лимонов крем (Срок на годност: 18 юни, Срок на годност: 1 юли)
Детайли: Някои бисквити в тези партиди могат да съдържат остатъци от фъстъци, които не са включени в списъка със съставките. Хора с алергия към фъстъци не трябва да консумират бисквитите.
Съвет към потребителите: Ако сте закупили бисквитите, можете да ги върнете в търговските обекти и да получите парите си обратно. Телефон за информация: 1800 034 241

А. Каква е целта на тази бележка?
а. Реклама на Бисквитите с лимонов крем
б. Информация за това кога са произведени бисквитите
в. Предупреждение към потребителите относно бисквитите
г. Разяснение къде могат да бъдат купени бисквитите


Б. Какво е името на компанията, произвела бисквитите?

В. Защо бележката съдържа информация за срока на годност? 

Отговор: Въпрос: А - в, Б - Fine Foods Ltd, В - Отговорът трябва да кореспорндира с това, че сроковете на годност идентифицират възможните засегнати партиди с бисквити

Откриваш ли възможност за субективност на отговора? Ако да, изяви я, моля.

  • Потребител
Публикувано
Преди 5 минути, Втори след княза said:

Ето и въпрос от теста

Откриваш ли възможност за субективност на отговора? Ако да, изяви я, моля.

Всички отговори ще бъдат субективни. За хората с алергия към фъстъци,тези бисквити са опасни,(което е тяхна субективна гледна точка),но за хората без такава алергия – те са безопасни,(което също е субективна гледна точка)...

  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 6 минути, deaf said:

Всички отговори ще бъдат субективни. За хората с алергия към фъстъци,тези бисквити са опасни,(което е тяхна субективна гледна точка),но за хората без такава алергия – те са безопасни,(което също е субективна гледна точка)...

Е, вече разбирам резултатите на ПИЗА за българските ученици. :) 

Нямам възражения, прави са.

Редактирано от Втори след княза
  • Глобален Модератор
Публикувано
Преди 2 часа, deaf said:

Всички отговори ще бъдат субективни. За хората с алергия към фъстъци,тези бисквити са опасни,(което е тяхна субективна гледна точка),но за хората без такава алергия – те са безопасни,(което също е субективна гледна точка)...

Гледната точка е напълно обективна в случая - този който има алергия е заплашен, независимо дали някой от неговата група прави това заключение или от противната. Субективността се ограничава само до страха.

  • Потребител
Публикувано

Колко от тукашните механа специалисти са участвали, правили Пиза Тест? Аз не съм, но жена ми като учителка с практика  от миналият век, казва, че един голям булшит този тест, но бюрократите си го обичкат....

Колкото за тестовете зная е това, че те не са ли направини така, че когато многото субекти ги попълват на краят все така си да излезе обективен резултат? Иначе наистина е булшит...

Един виц ми дойде на ум....Стоят двама КАТаджия и спира до тях един чужденец: -До ю спик инглиш? -Ъ? -Спрехензи дойч? -Кво? -Парле франце? - Стига Бе! -Абла еспаньол? -Сопол? -Гудбай. си заминава чужденеца....Пали си цигара единият: -Абе, слушай Гошо! Не е ли редно поне един чужд език да научим? -Защо бе Иване! Не видя ли тази маймуна колко ги джафка, и все така не можахме да се разберем!

Така, че една пица с пеперони моля! Без Кечуп!!!!image.png.33e76d488f2db8e224d60e4aa8883d53.png

  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 52 минути, scaner said:

този който има алергия е заплашен, независимо дали някой от неговата група прави това заключение или от противната. Субективността се ограничава само до страха.

Така е. Евентуално, субективност би имало, ако условието, описанието, текста, бе зададен, прочетен от изпитващия, еднократно или двукратно и тогава тези, които имат алергия или са имали случай на проблем с Fine Foods Ltd, ще отдадат по- голямо значение на съдържанието и ще го запомнят по- добре. Обаче текстът е пред учениците през цялото време и те могат да го четат многократно. При това страхът не би повлиял на някой от отговорите, така че алергичните да отговарят преобладаващо по един начин, а неалергичните по друг.

Съвсем друг и по- важен е въпросът дали така поставените въпроси изясняват функционалната грамотност. По него не се наемам да споря. Съгласен съм, че много от педагогическите и психологически тестове са несъвършени в наше време, но не мога да кажа как би било по- добре.

Редактирано от Втори след княза
  • Потребител
Публикувано
Преди 18 часа, Втори след княза said:

Не познавам тестовете на ПИЗА, но си обяснявам "функционална неграмотност" с грамотността- с четенето на текст. Доколкото смисъла на написаното е да предаде информация, то функционалната неграмотност е неспособност да се приеме предаваната информация.

Неспособността за четене е по-скоро неграмотност, отколкото функционална неграмотност, защото ако някой не може да чете и по този начин да приема писмено изразената информация, то той след време може да се научи да чете. Докато "функционалната неграмотност", според моето разбиране, е доста по-трудна за "лечение" и се отнася до неразбиране и непроумяване на прочетеното.
Един пример: Хората, които вярват в плоската Земя, са грамотни - те могат да четат и със сигурност са прочели учебниците по физика и астрономия, ако не целите, то поне частично. Обаче техните убеждения ни подсказват, че не са разбрали съдържанието на прочетеното.

  • Потребител
Публикувано
Преди 18 часа, Втори след княза said:

Смятам, че голяма част от българите сме функционално неграмотни. Не можем да свържем политическите събития с истинските им причини и се влачим по готови обяснения- от симпатичен ни лидер, говорителка, медия.

Ако неразбирането на политическите събития може да се определи като вид неграмотност, то може би правилното и по-конкретно название е функционално политически неграмотни. Определението „функционална неграмотност“ има по-широк смисъл. В контекста на правилните определения, случаите които описах могат да се отнасят до разновидност на функционална техническа неграмотност.

  • Потребител
Публикувано
Преди 6 часа, Втори след княза said:

Доколкото става дума за функционална грамотност, проблемът е приемащият да открие и запомни вярно информацията и да я ползва при изводи и практика.

Споделям написаното с особено голям акцент върху разбирането на информацията, което води и до правилното практическо приложение на същата. Според моите наблюдения в практиката, функционалната грамотност не се отнася само до вярно запомнена информация, известна като "назубряне". Функционалната грамотност включва правилното разбиране и прилагане на информацията, с която разполагаме. Самото наименование подчертава, че грамотността трябва да функционира, тоест да работи. Ползата от правилно запомнена, но неразбрана информация не е особено голяма. В определени области това може да бъде относително без значение, но в други може да има сериозни последствия.
 Един пример от сайта на БНР:
„Изследвания показват, че голям процент от инцидентите на пътя се дължат на функционалната неграмотност на шофьорите и невъзможността да вземат правилно решение и да направят точна преценка за разстоянието и скоростта", каза д-р Ненчева“ 

  • Потребител
Публикувано
Преди 17 минути, orlogin said:

случаите които описах могат да се отнасят до разновидност на функционална техническа неграмотност

Имам едно съображение, отнасящо се до разказа за поставянето на кабелни обувки. Ако техникът е прочел инструкция в която е казано, че кабелната обувка се поставя така, че да създаде контакт здраво само на жилото на кабела, той не е разбрал или е преиначил прочетеното. Обаче ако е подгънал наобратно жилото върху изолацията и е сложил обувката, с което е направил контакт, а връзката по- здрава, тогава той е нарушил инструкцията, но е разбрал смисъла на прочетеното- да има здрава връзка и контакт.

От тук- неграмонтостта е свързана с конкретния текст, но не само с думите, а и да схванеш основната идея. Обаче това го има в ПИЗА-
 Каква е целта на тази бележка?
в. Предупреждение към потребителите относно бисквитите"

 

  • Потребител
Публикувано
Преди 25 минути, orlogin said:

 Един пример от сайта на БНР:
„Изследвания показват, че голям процент от инцидентите на пътя се дължат на функционалната неграмотност на шофьорите и невъзможността да вземат правилно решение и да направят точна преценка за разстоянието и скоростта", каза д-р Ненчева“ 

Мисля, че това не се решава с тестове, поради което има практически изпит по кормуване. А иначе е свързано със Закона и правилника, ама едно е да знаеш, друго да можеш. :) 

  • Потребител
Публикувано
Преди 4 минути, Втори след княза said:

Имам едно съображение, отнасящо се до разказа за поставянето на кабелни обувки. Ако техникът е прочел инструкция в която е казано, че кабелната обувка се поставя така, че да създаде контакт здраво само на жилото на кабела, той не е разбрал или е преиначил прочетеното.

Не мога да приема, че дипломиран инженер със специалност електроника, а не финансии, туризъм и др. не-технически специалности и който е преминал през всички нива на образователната система, ще трябва да чете инструкции за поставяне на кабелни обувки. Ако познава и разбира  основните принципи и закони в електротехниката, би трябвало да знае, че основната цел на кабелната обувка е да провежда електрически ток към кабела. Това означава да се направи добър електрически контакт с кабела, а не здрав контакт с изолацията. От където и да погледнем случая, той е израз на голяма техническа неграмотност.

  • 4 седмици по-късно...
  • 1 year later...
  • Администратор
Публикувано

От Александър Стоянов:

Няма как да мотивираш учениците да учат, при положение, че в държавата около тях успешни са функционално неграмотните.

Няма как обществото ни да създава ценностна система, в която да се кара със 170 в градски условия да е приемливо; да се снимат пачки в скъпа кола да е забележително; да се шмърка по дискотеки и нощни клубове да е резонно; да се укриват данъци да е разумно; да се четат книги да е срамно и същевременно да се надяваме, че децата някак си ще са мотивирани да учат.

Великите ни политици са прочели по 3 книги в живота си. Великите ни бизнесмени търсят евтини жени в скъпи коли. Великите ни творци крадат чужда музика, чужди картини и чужди сюжети. Цялата ни съвременност е един помпозен кич, който се приема безропотно от едно консуматорско общество, напълно обърнало гръб на критичността, добрия вкус и естетиката.

И не, тези неща не ги правят младите - младите ги копират! Тази сбъркана обществена среда е изградена още в зората на Прехода от гнилата продукция на социалистическата образователна система и един социален модел, на смазани от работа родители, които не са имали време да обърнат на децата си 5 минути. Този модел се повтаря и повтаря - от първите откраднати сръбски поп-фолк хитове в края на 80-те до днешния повсеместен кич, попит от утайката на западното общество. Не днешните деца започнаха да вземат дрога по купоните. Не днешните деца започнаха да се качват пияни в автомобилите. Не днешните деца решиха че е по-яко да си клатиш задника на някой кючек, отколкото да прочетеш една-две книги. Всичко тези решения се взеха от поколението на моите родители и се повториха, и потретиха в собственото ми поколение. Какво странно има тогава, че днешните деца само надграждат на онова, което виждат от родителите си?

Българските ученици не знаят защо ходят на училище. Те не виждат как знанието ти помага в една корумпирана, обхваната от мутри държава, в която с наглост и услуги за "наши хора" се стига до върха, а със ум и спазване на правилата се стига до средната работна заплата.

Децата плащат за греховете на родителите си - младото поколение плаща за греховете на предишните. Трагедията е, че отговорниците за това, което се случва, измиват ръцете си като един Пилат и хвърлят учениците на гневната тълпа от индивиди, за които е много по-лесно да оплюят едни 16-18 годишни деца, вместо да се погледнат в огледалото и да видят в отражението всичко онова, което заклеймява у останалите.

533564885_1344386004363669_7978872663310028621_n.jpg

  • Потребител
Публикувано
Преди 7 часа, Р. Теодосиев said:

Тази сбъркана обществена среда е изградена още в зората на Прехода от гнилата продукция на социалистическата образователна система и един социален модел, на смазани от работа родители, които не са имали време да обърнат на децата си 5 минути.

Ето каква била причината Мадона да прави полуголи клипове през 80-те, Аксел Роуз да шмърка, а Лас Вегас да е известен като град на греха - те са гнила продукция на социалистическата образователна система 😀 А Холивуд от кого се е повлиял да прави филми за подрастващи, в които ученолюбивите деца са смотани, а пройдохите - готини, авторът ни оставя в неведение 😀

  • Потребител
Публикувано

Държава, преход, глупости на търкалета. Проблемът е глобален и практически нерешим. Гледам миналата седмица Alien: Earth - дебил до дебила майно льо. Главният пауърхаус - някакво инфантилно дебилче трилионер. Но... стига спойлери.

А конкретно за нашата държава, ако нещо все още върши работа, това са именно остатъците от социалистическата образователна система. Какво ще правим, когато измрат окончателно - загадка.

  • Потребител
Публикувано (edited)

Имам възможност с доста родители и деца да се срещам по служебно. Мобифоните на родителите на повечето почват с +33 или +43 и други региони, рядко с +359. Питам децата говориш на български? Повечето ме гледат без реакция или поглеждат на родителите си. Питам, шпрехензи дойч, или парла францес, или хабла еспаньол? Кимат, че ДА. 

Така, че........ една част от тях и да стигнат до матура, тя няма да е на български език....или ако е на български, то резултатът ще е горепоказаният....СМСМ

Би било нужно още от 1-ви  клас да се учат децата на някой чужд език, защото в даден жизнен момент да могат да продължат своята кариера в чужбина без пречупване...

Задължителната русификация, поради познатите причини не донесе резултат в комуникацията между окупираните европейски страни....

Предлагам, английският.

Редактирано от Skubi
  • Потребител
Публикувано
Преди 7 часа, Skubi said:

Би било нужно още от 1-ви  клас да се учат децата на някой чужд език, защото в даден жизнен момент да могат да продължат своята кариера в чужбина без пречупване...

Точно обратното. Нужно е още от предучилищна възраст да се учи родолюбие, за да не бягат децата навън, а да остават в България...

  • Потребител
Публикувано
Преди 19 минути, Gabraka said:

Точно обратното. Нужно е още от предучилищна възраст да се учи родолюбие, за да не бягат децата навън, а да остават в България...

Родителите им бягат не децата. Те са принудени да пътуват с тях....

  • Потребител
Публикувано
Преди 38 минути, Skubi said:

Родителите им бягат не децата. Те са принудени да пътуват с тях....

Ще го напиша по-бавно, че да го разбереш. Когато си възпитал дете в родолюбие от предучилищна възраст, то няма да избяга навън, когато порастне. Независимо дали е вече е родител със свои малки деца или все още бездетен възрастен...

  • Администратор
Публикувано
Преди 1 час, Gabraka said:

Точно обратното. Нужно е още от предучилищна възраст да се учи родолюбие, за да не бягат децата навън, а да остават в България...

Бях написал много голям коментар, но реших, че няма да го разбереш. Не може нормален човек да напише подобна глупост и то във форум за наука.

Образованието е сила, всичко идва след него. Ако тук в България сме образовани и умни хора, то ще направим така, че да привличаме други образовани и умни хора. А ситуацията е така, че много образовани и умни хора бягат от България не от липса на родолюбие, а от липса на перспектива. Корупция, широбаджанащина и чиста човешка злоба се шири из България и религията в училище няма да реши проблема, а броя на прочетените книги.  

  • Потребител
Публикувано
Преди 15 минути, Gabraka said:

Когато си възпитал дете в родолюбие от предучилищна възраст, то няма да избяга навън, когато порастне. 

Това не е вярно, колега. 

В чужбина се "бяга" най-вече по икономически причини, а не заради липса на родолюбие. 
Затова нашенци не бягат в Африка или Русия, а там където плащат най-добре. 

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.