Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано

Тъй като съм крайно неграмотен по въпросите на прабългарския календар, ще се отдам на друг жанр в историческото фентъзи :D

 

Българският владетел Умор (за кратко "кан") бил управлявал то ли 40, то ли 60 дни, съвсем безславно. Някъде около 766 г. Обаче във византийските извори името му не е Умор, а Умар. Това е напълно нормално, тъй като формата Умор е от славянски извор, а славянската адаптация а > о е много широко разпространена (Салоника > Солун). Понеже кан Умор от рода Вокил едва ли е бил славянин, то с голяма доза сигурност можем да приемем, че истинското му име е било Умар.

Откъде накъде Умар?

През 717 г. умаядският халиф Сюлейман обсажда Константинопол в резултат на доста интензивна вражда между двете страни. Българите подкрепят Византия в този конфликт и кан Тервел стоварва апокалипсис върху арабските сили. Сюлейман умира и новият халиф Умар вдига обсадата след кратки опити за съпротива.

https://en.wikipedia.org/wiki/Umar_ibn_Abd_al-Aziz

На пръв поглед управлението му е кратко (717-720), но всъщност това е един от най-забележителните халифи. Реформатор, почитан от шиити и сунити, определян като петия праведен халиф. Мащабна фигура. Има публикувана кореспонденция с Лъв Исавър. Сериозен авторитет за времето си.

И много подходящ "кръстник" на нашия кан Умар. Ако е роден около 720 г., при възкачването си на трона ще да е бил на около 46 години. Тъкмо като за владетел.

 

  • Потребител
Публикувано

Ами може и под арабско влияние да е да. При имената е мода, според това кой е популярен. Във Венеция през 13 в. е имало не малко хора кръстени с монголски имена понеже те са били много известни и силни по това време.

Но дали е така наистина честно казано няма как да знаем.

  • Потребител
Публикувано

Може да е мода, може да е политика, а може да е нещо друго...

Когато татаринът се изправи в стремената си и насочи дългото си червено острие към него, Есугей изпита задоволство. В очите му нямаше страх, а само гняв и разочарование, че денят се е провалил. Урокът му щеше да се обезсмисли от ледената смърт, но Есугей знаеше, че татарските племена щяха да схванат значението му. С идването на пролетта щяха да открият почернелите кости и вече нямаше да посмеят да нападат стадата му.

Засмя се и втренчилият се в него татарин се намръщи. Не, те никога нямаше да се научат. Татарите можеха да умрат от глад, преди да решат коя цицка да захапят. Щяха да се върнат и той отново щеше да връхлети върху тях и да пролее още нечестива кръв. Перспективата му харесваше.

Видя, че противникът му е млад. Сети се за новородения си син оттатък хълмовете на изток и се запита дали и той един ден нямаше да се озове на меч разстояние от някой посивяващ воин.

— Как ти е името? — попита Есугей.

Битката беше приключила и неговите монголи вече претърсваха труповете и прибираха всичко, което можеше да им свърши някаква работа. Вятърът продължаваше да реве, но въпросът бе чут и Есугей видя как лицето на младия му противник се намръщва.

— А твоето как е, куре яков?

Есугей се разсмя, но оголената му кожа започваше да боли и умората си казваше думата. Бяха следили отряда почти два дни през земите му. Яздеха, без да спират, и се задоволяваха само с по шепа извара на ден. Мечът му беше готов да отнеме още един живот и той го вдигна.

— Няма значение, момче. Ела насам.

Татаринът явно видя в очите му нещо по-страшно и от стрела. Кимна примирен.

— Името ми е Темуджин-Уге — каза той. — Смъртта ми ще бъде отмъстена. Аз съм син на велик род.

Заби пети в хълбоците на коня си и препусна към Есугей. Мечът на хана изсвистя във въздуха в едно съвършено, пестеливо движение. Тялото падна в краката му и понито се понесе през бойното поле.

— Ти си мърша, момче — каза Есугей. — Като всички, които крадат от стадата ми.

 

  • Потребител
Публикувано
Преди 38 минути, Кухулин said:

Може да е мода, може да е политика, а може да е нещо друго...

Не знам каква е целта на този дълъг цитат, но да, може и нещо друго да е. А именно, Умор да е бил мюсюлманин. 

А иначе сериозно: да, името му у патриарх Никифор е написано едно към едно с това на арабския халиф. Което впрочем не значи, че Умор е задължително славянизация на Умар. Теоретично е възможно и обратното: оригинално Умор с широко отворено /o/, звучащо близко до /а/ (то затова е и такава въпросната адаптация), да е било възприето от грък или кой знае от кого за /a/. 

  • Потребител
Публикувано
Преди 22 минути, sir said:

Теоретично е възможно и обратното: оригинално Умор с широко отворено /o/, звучащо близко до /а/ (то затова е и такава въпросната адаптация), да е било възприето от грък или кой знае от кого за /a/. 

Струва ми се, че някъде съм срещал такъв пример, но сега не мога да се сетя къде. Във всеки случай - екзотика. Вероятността за преход а > о е на порядък по-голяма. 

  • Потребител
Публикувано
Преди 26 минути, sir said:

Не знам каква е целта на този дълъг цитат, но да, може и нещо друго да е.

Детето се кръщава на победен враг. Може Вокил да са се били при Константинопол. Всъщнот не може, а задължително са се били.

  • Потребител
Публикувано
Преди 46 минути, Кухулин said:

Струва ми се, че някъде съм срещал такъв пример, но сега не мога да се сетя къде.

Може би Дабрагаст, което е всъщност славянското име Доброгост.

  • Потребител
Публикувано
Преди 17 часа, Кухулин said:

Ако е роден около 720 г., при възкачването си на трона ще да е бил на около 46 години. Тъкмо като за владетел.

Ако е роден около 697 г. и пленен при Константинопол, при възкачването си на трона ще да е бил на около 66 години. Тъкмо като за владетел. Спомни си разказа на Приск за търговеца при хуните.

  • Потребител
Публикувано
Преди 14 минути, Янков said:

Ако е роден около 697 г. и пленен при Константинопол, при възкачването си на трона ще да е бил на около 66 години. Тъкмо като за владетел. Спомни си разказа на Приск за търговеца при хуните.

Ако имаш желание, може да развиеш тезата си. Така нищо не разбирам.

  • Потребител
Публикувано
Преди 19 минути, Кухулин said:

Ако имаш желание, може да развиеш тезата си. Така нищо не разбирам.

Развил съм я. В друга тема. Пропуснал си я. Не че вярвам много в нея, но за определена ситуация върши работа.

Умар е наследник на Сабин и като мюсюлманин византийските автори са го наричали "поганец", Паган (Παγανσϛ, Καμπαγανσϛ).

  • Потребител
Публикувано
Преди 2 часа, Янков said:

Умар е наследник на Сабин и като мюсюлманин византийските автори са го наричали "поганец", Паган (Παγανσϛ, Καμπαγανσϛ).

Не знам, хора. Лично аз не мога да си представя кан Умар като мюсюлманин, но както и да е. Чисто езиково в гръцките извори среща ли се такова нещо "паганос"? Аз нещо не намирам.

  • Потребител
Публикувано
Преди 15 часа, Кухулин said:

Ти си мърша, момче — каза Есугей. — Като всички, които крадат от стадата ми.

 

Когато я четох, в главата си бях заместил монголите с прабългари. :)

  • Потребител
Публикувано
Преди 2 часа, Кухулин said:

Не знам, хора. Лично аз не мога да си представя кан Умар като мюсюлманин, но както и да е.

И какъв е проблемът? Освен, че не можеш да си го представиш.

В Салтово-маяцката култура има мюсюлмански погребения, при това немалко (в поне 5 известни ми некропола). Абсолютно нищо не пречи на някакво ограничено проникване на исляма и в ПБЦ. 

А може да е бил и евреин - има и библейско име Омар, което изглежда не е сродно с арабското.

Варианти бол. Това, че някой не може да си ги представи и го влече все в една посока, си е негов проблем.

  • Глобален Модератор
Публикувано

основна грешка, която често правят форумните 'лингвисти' е, че разсъждават върху хипотетични езикови прилики с оглед на звученето на дадени думи/имена на съвременен български език.

  • Потребител
Публикувано
Преди 21 часа, Кухулин said:

Не знам, хора. Лично аз не мога да си представя кан Умар като мюсюлманин, но както и да е. Чисто езиково в гръцките извори среща ли се такова нещо "паганос"? Аз нещо не намирам.

 

Wiki

Когато Библията е била преведена от оригиналните си езици на латински през Средновековието, еврейските думи „goyim“ и гръцките „ethnoi“, използвани в Библията, също са били преведени като „paganus“, въпреки че значението на тези думи не е покривало напълно предишните значения на латинската „paganus“: селски, граждански, нехристиянски. Еврейските думи „goyim“ и гръцките „ethnoi“ са означавали просто „народи“ или „нации“, за разлика от избрания (еврейски) народ, „Народът“. По това време значението на думата „paganus“ е било обогатено със значенията на „нееврейски“ и политеистичното, натуралистичното, принадлежащо към друга религия, които доминират днес.[18] Следователно съвременните значения на думата „езически“ преплитат значенията на думите, които първоначално са били независими едно от друго.  

  • Потребител
Публикувано
Преди 22 часа, sir said:

И какъв е проблемът? Освен, че не можеш да си го представиш.

В Салтово-маяцката култура има мюсюлмански погребения, при това немалко (в поне 5 известни ми некропола). Абсолютно нищо не пречи на някакво ограничено проникване на исляма и в ПБЦ. 

А може да е бил и евреин - има и библейско име Омар, което изглежда не е сродно с арабското.

Варианти бол. Това, че някой не може да си ги представи и го влече все в една посока, си е негов проблем.

По това време ислямът се простира на 6000 км, тъй че е съвсем нормално и в най-зачуканите кътчета да се завърти по някой мюсюлманин. Обаче как и защо такъв човек ще получи властта на някаква езическа територия, че и под носа на Византия... то невъзможни неща няма, обаче вероятността е къде нулата. Разбира се, че това си е мое мнение, а може да се каже и "мой проблем", но все пак...

Колкото до влечението все в една посока, то е напълно естествено. Всякакви такива детайли с неясни и не особено големи вероятности за реализация трябва да се вписват в някакъв глобален модел, иначе стойността им е колкото на спукан грош. Аз затова пиша "но както и да е", защото обсъжданията на такива неща сами по себе си нямат никаква стойност.

  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 4 часа, Skubi said:

 

Wiki

Когато Библията е била преведена от оригиналните си езици на латински през Средновековието, еврейските думи „goyim“ и гръцките „ethnoi“, използвани в Библията, също са били преведени като „paganus“, въпреки че значението на тези думи не е покривало напълно предишните значения на латинската „paganus“: селски, граждански, нехристиянски. Еврейските думи „goyim“ и гръцките „ethnoi“ са означавали просто „народи“ или „нации“, за разлика от избрания (еврейски) народ, „Народът“. По това време значението на думата „paganus“ е било обогатено със значенията на „нееврейски“ и политеистичното, натуралистичното, принадлежащо към друга религия, които доминират днес.[18] Следователно съвременните значения на думата „езически“ преплитат значенията на думите, които първоначално са били независими едно от друго.  

Не е напълно вярно!

В Библията и по-точно в Петокнижието думата "гой" т.е. "народ" е използвана и за наследниците на Авраам - т.е. евреите. По-късно придобива смисъл на "другите народи" - т.е. неевреите. А още по-късно се замества с думата "акум" עכום което е акроним на "служещ (изповядващ вярата) на звезди и зодии", което означава "езичник (поганец)".

Редактирано от Изчезнал
  • Глобален Модератор
Публикувано
Преди 30 минути, Кухулин said:

По това време ислямът се простира на 6000 км, тъй че е съвсем нормално и в най-зачуканите кътчета да се завърти по някой мюсюлманин. Обаче как и защо такъв човек ще получи властта на някаква езическа територия, че и под носа на Византия... то невъзможни неща няма, обаче вероятността е къде нулата. Разбира се, че това си е мое мнение, а може да се каже и "мой проблем", но все пак...

Ако действително се беше  случил такъв куриоз - ислямски владетел на Балканите по време на византийско-арабските войни - византийските хронисти едва ли щяха да пропуснат да го отбележат. Няма как и да е чуждестранен авантюрист, след като е посочено, че е от прабългарския род Вокил, от който произхождат и няколко други владетеля преди него.

  • Потребител
Публикувано
Преди 27 минути, Кухулин said:

По това време ислямът се простира на 6000 км, тъй че е съвсем нормално и в най-зачуканите кътчета да се завърти по някой мюсюлманин. Обаче как и защо такъв човек ще получи властта на някаква езическа територия, че и под носа на Византия... то невъзможни неща няма, обаче вероятността е къде нулата. Разбира се, че това си е мое мнение, а може да се каже и "мой проблем", но все пак...

Колкото до влечението все в една посока, то е напълно естествено. Всякакви такива детайли с неясни и не особено големи вероятности за реализация трябва да се вписват в някакъв глобален модел, иначе стойността им е колкото на спукан грош. Аз затова пиша "но както и да е", защото обсъжданията на такива неща сами по себе си нямат никаква стойност.

Изглежда не си чел какво коментирахме в темата за Именника по въпроса.

Има опция при която година Дилом не е в 765, а 763 година. В Именника между Телец и Умор няма запис, а би трябвало да има. Затова преположих че вместо името на Умор стои друга дума, а името на владетеля е пропуснато по някаква причина. След Телец по хроники е Сабин, а според същите хроники той е управлявал много кратко, максимум до 62 дни. След него следва Паган и управлява до около 765 година. Умор не е ясно кога е управлявал, но пише че е поставен от Сабин. Което означава че или Сабин е поставил дистанционно Умор след управлението на Паган, или го е поставил веднага след бягството си. В опит да обясня този проблем, предположих че Паган е прякор на Умор, с първоначалната идея че е в значението на селянин, селяндур. После преминах и към вариант да е бил мюсюлманин и затова византийските хронисти го наричат "паганос".

Идеята е следната: Сабин бяга, при бягството си оставя да управлява свой приближен, може би съветник, който се оказва приемлив вариант за останалите с оглед ситуацията. Аз поне не виждам никакъв проблем един мюсюлманин да е бил приближен до езически владетел и да се е издигнал до върха по случайно стечение на обстоятелствата.

Това беше преди да разбера че част от научната общност поддържа становището че Умор е управлявал между Сабин и Паган. Което също ми върши работа, стига Дилом да може да е била през 7636 година, така че ми е все едно кое е валидното.

 

  • Потребител
Публикувано
Преди 9 минути, Янков said:

В опит да обясня този проблем, предположих че Паган е прякор на Умор

В това предположение няма нищо странно - предположение като предположение. Обаче не виждам защо трябва да намесвате исляма тук. С него вече нещата стават много странни. Иначе нормално - Умар получил по някакъв повод прякора "Паган" (по влашко-латинска линия) и после другите го наричали така. Щом се вписва в някоя от версиите на календара...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.