Отиди на
Форум "Наука"

Падането на Царевград Търнов


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 49 минути, Frujin Assen said:

Не мога да разбера защо толкова се скача, че евреин е отворил вратите на Търново- сакън да не се обидят евреите. Имаме ли такава легенда-имаме! Дайте сега да носим от 10 кладенеца вода да доказваме, че не е вярна, зер евреите толкова преживяха при холокоста, не е политкоректно да ги изкарваме виновни за нищо.

Не се знае как е паднало Търново, но опитите да се говори против една легенда (Това е просто легенда мамка му, дори не е теория) по политически причини ме отвращава.

Хм...как да кажа....не става въпрос за това кой е отворил вратите на Търнов. Евреин, влах, грък, куманин, венецианец. А дали това е фатално, тоест инак крепостта няма как да падне...никогаш !?  Колкото и здрави и непристъпни да са крепостните стени, колкото и решен на съпротива да е гарнизонът, все пак трябва да има и искрица надежда за помощ от вън. А когато и тя загасне заедно с последния изяден плъх.....работата отива към безславно капитолационе

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 248
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Военно дело

Евристей, от това което аз поне съм чел обсадата е даже по сложна за обсаждащите, отколкото за обсадените. Струпването на много хора на едно място предизвиква антисанитария, различни заболявания, недостиг на храна и вода. Тия в града си имат храна, вода, канализация... а тия отвън нямат нищо такова. Ако обсадата продължи прекалено дълго става лошо за обсадителите- не за обсадените. Има случаи, когато добре укрепени крепости са издържали месеци и дори години.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 17 часа, Frujin Assen said:

 от това което аз поне съм чел обсадата е даже по сложна за обсаждащите, отколкото за обсадените. Струпването на много хора на едно място предизвиква антисанитария, различни заболявания, недостиг на храна и вода.

Дотук добре. Напълно съгласен.        

 

Преди 17 часа, Frujin Assen said:

 Тия в града си имат храна, вода, канализация... а тия отвън нямат нищо такова. Ако обсадата продължи прекалено дълго става лошо за обсадителите- не за обсадените.

Тук обаче заора през полето.  Тия вътре си имат ...." храна, вода и канализация..?!"  , а ония отвън гладуват и жадни стоят. Как не са се сетили да пият от някой извор или да обискират близките села ?  "Ако обсадата продължи прекалено дълго става лошо за обсадителите- не за обсадените"  Така е - обсадените развиват парниково зеленчуко производство и интензивно животновъдство, докато ония навън не могат да намерят отворен магазин по селата за да си закупят храна. Затова започват да страдат от "различни заболявания" предизвикани от недостига на .....вода !!! Друго е при обсадените, които се радват на здравословна храна и прясна вода. Па и канализация имат, а обсаждащите ги лазят мравките...

 

Преди 17 часа, Frujin Assen said:

 Има случаи, когато добре укрепени крепости са издържали месеци и дори години.

Има. Но ми кажи коя българска крепост срещу кой завоевател е издържала в продължение на години.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Една статийка за падането на Търново и едно клипче:

За да съм по-точен, статийката е по-скоро нещо като сценарий на клипчето. Ще я удължа, но обмислям да разделя битките между двата сайта: на единия да са българските, но не само по-важните, а всички, а на другия да са свързани с България, ама не съвсем наши, като напр. руско-турските войни, Австро-Турските войни, битката при Лепанто и др.

Иначе не е изключено Търново да е предадено от роднина на Иван Шишман по майчина линия. В смисъл не да е отворил портата през нощта, а да е бил лидер на групата за капитулация. Дори в дворът на католическите крале на Испания, които изгонват оттам евреите преди това е имало такива на ръководни държавни постове, естествено свързани с пари. Така че е възможно и по това време в Търново да е имало такива евреи на високи постове в управлението ако не на страната, то на града, които да са повлияли за предаването му. При това положение "грехът надделя" може да означава, че надмощие е взела групата за капитулация.

Иначе срещу евреите е имало събор в Търново и те са били подложени на гонение, докато Османската империя дори на един по-късен етап е приела изгонените от Испания евреи.

Но е малко вероятно Търново да е паднало от някоя отворена потерна. Нешри действително описва как крепости са превземани от турците от тайно промъкнали се в крепостта, но става дума за малки крепости. Те са труднодостъпни, но при изненадващо настъпление, каквото е било това на Али паша те е трябвало да разчитат на щатния си гарнизон, който обикновено е бил съвсем малък. Той успява, но става дума за крепости само с малка охрана, а населението живее в селата наоколо. При Търново това е малко вероятно.

По-скоро Асенова махала по някакъв начин е капитулирала, защото там е запазения храм "Св. св. Петър и Павел", където е отишъл патриарха. Мазалото е при другите. Но като цяло при доста от градовете в Северна България средновековните черкви са разрушени, което ще да се дължи и на земетресенията, като това от 1913г. Защото тям няма и руини като Беловската  базилика, Червената църква и др. под.

А Царевец изглежда е горял и през турско, поне според това, което пише Славейков, но неговото е с елемент на легендарност.

За върховете на стрели. Чел съм разни забавни идеи за тях. В Трудовете на ВТУ да речем един студент беше писал статия и според нея те са се счупили докато турците са избождали очите по стенописите. Най-вероятно обаче са просто част от оръжейния арсенал на двореца. Върхове на стрели има, ама няма примерно намерени черепи или кости със забити в тях върхове. А че двореца не е бил изгорял е показателно от това, че мощите на св. Петка, които са били в дворцовия храм си ги има и днес и не са изгорели.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

един любопитен текст, показващ пълното безхаберие на балканските владетели спрямо експанзията на османците;

,,И когато Кантакузин видя, че не може да прехранва войниците по катъргите, понеже не достигаше хляб и свинско месо, а и самата съкровищница всекидневно се изпразваше и дукати а сребро не достигаха, обмисли това и изпрати пратеници в Търново при българския цар Александър да му помогне за прехраната на морската войска, за да пазят брода. Българите обаче, когато чуха това, насмяха се и поругаха гърците, като не само ги обидиха, но ги напсуваха на жена и майка и ги отпратиха празни. Когато видя това, Кантакузин се нажали много и изпрати пратеници и при сръбските господари Урош, деспот Углеш и крал Вълкашин да помогнат за морските войски. И тези, като чуха това, се надсмяха, поругаха гърците, не само ги обидиха, но ги напсуваха на жена и майка и ги отпратиха празни. Когато Кантакузин чу това, той се нажали много и недоумяваше що да стори. Тогава Кантакузин изпрати при българските царе и при сръбските господари и им рече: „Не пожелахте да га помогнете, обаче после ще се каете.” Те обаче никак не обърнаха внимание на тези думи, а отговориха: ,,Когато турците дойдат против нас, ние ще се браним от тях.”

,,Българска хроника" 15 век

http://archive.li/FByLN

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
1 hour ago, Last roman said:

един любопитен текст, показващ пълното безхаберие на балканските владетели спрямо експанзията на османците;

,,И когато Кантакузин видя, че не може да прехранва войниците по катъргите, понеже не достигаше хляб и свинско месо, а и самата съкровищница всекидневно се изпразваше и дукати а сребро не достигаха, обмисли това и изпрати пратеници в Търново при българския цар Александър да му помогне за прехраната на морската войска, за да пазят брода. Българите обаче, когато чуха това, насмяха се и поругаха гърците, като не само ги обидиха, но ги напсуваха на жена и майка и ги отпратиха празни. Когато видя това, Кантакузин се нажали много и изпрати пратеници и при сръбските господари Урош, деспот Углеш и крал Вълкашин да помогнат за морските войски. И тези, като чуха това, се надсмяха, поругаха гърците, не само ги обидиха, но ги напсуваха на жена и майка и ги отпратиха празни. Когато Кантакузин чу това, той се нажали много и недоумяваше що да стори. Тогава Кантакузин изпрати при българските царе и при сръбските господари и им рече: „Не пожелахте да га помогнете, обаче после ще се каете.” Те обаче никак не обърнаха внимание на тези думи, а отговориха: ,,Когато турците дойдат против нас, ние ще се браним от тях.”

,,Българска хроника" 15 век

http://archive.li/FByLN

Тези думи на Иван Александър са най категоричното доказателство че поне до 1352 година османска инвазия в българските земи няма.Твърденията за голям османски поход към Средец към 1349 година при който да са убити двама сина на Иван Александър  не отговарят на истината.Такъв поход има но вероятно е чак 1371/2 година.Аз не бих обвинил Иван Александър в безхаберие тъй като поне до средата на 60 те години на 14 век България няма пряк териториален досег с османците.Това става чак след падането на Одрин.Петнадесет години по рано никой няма как да види бъдещето.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

'Честно казано дори Иван Александър да беше отпуснал пари за флот това нямаше да промени нещата.С оглед реалиите на 14 век няма такъв флот който да може да пази Дарданелите 12 месеца в годината.А при Галиполи Дарданелите могат да бъдат преминати дори с най обикновена лодка или дори на кон.Тоест докато турците си владеят Галиполи никакъв флот няма как да ги притеснява.А и гаранция че Кантакузин ще използва флота точно срещу турците няма.Главния морски враг на Византия е Генуа.Тоест най вероятно ако Иван Александър беше отпуснал парите Кантакузин щеше да построи флот с който да си воюва с Генуа.А защо не и да нападне българското черноморско крайбрежие.Иван Александър няма как да не е знаел че Кантакузин сам е пуснал турците на европейския бряг а после той трябва да плаща за флот да ги спира.Няма как да стане-

Редактирано от resavsky
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Last roman said:

Явно му е липсвала проницателността на Тервел :animatedwink:

Не е толкова просто, а и цитираната хроника има доста елементи на историческо митотворчество, включително и дадения пасаж. В историята на Кантакузин ясно личи защо Александър се е отметнал, не е нито заради късогледство нито под давлението на Душан, както се опитва да ни убеди автора. Освен, че е запазвал абсолютния контрол над флота (респ. по свое усмотрение да пропуска османлиите), Кантакузин не дава и абсолютно никакви гаранции, че исканите средства ще отидат по предназначение. Александър може да е остарял, ама не е изкуфял.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Относно преговорите с Кантакузин събитията са в следния ред:

Кантакузин и Палеолог се бият за трона. Кантакузин вика на помощ турците.

Кантакузин се скарва с Момчил.

Турците нападат България. Някъде от това време е миниатюрата със смъртта на сина на Иван Александър от първия брак Иван Асен.

Кантакузин и турците убиват Момчил. На жена му е разрешено да се завърне в България.

Идват пратениците на Кантакузин при Иван Алексанъдър. Започват да се оправдават, че Кантакузин викнал турците за друго, ама те на своя глава нападнали България. Офертирали Иван Александър да подпомогне Кантакузин срещу турците. Търновското население, изплашено от скорошното турско нашествие скандирало царя да се съгласи и той се съгласил.

Душан упрекнал Иван Александър, че без да е бил победен е станал данъкоплатец на Кантакузин и го светнал, че тези пари може да бъдат използвани от императора и за набиране на армия срещу България.

Иван Александър размислил и не дал парите.

Кантакузин и Палеолог продължават да воюват. Има едно сражение, в което се бият Кантакузин с турските си съюзници и Палеолог, подпомаган от сърби и българи и Кантакузин с турците печели. Тук вече се губи и втория син от първия брак на Иван Александър.

Налага се Иван Александър пак да се сродява и през 1354г. Кераца се жени за Андроник ІV.

И оттук нещата обаче тръгват на зле. Душан умира, а империята му изпада в криза, а силно земетресение разрушава крепостите по Проливите и турците слагат ръка на Галиполи.

Българската хроника явно вече прескача на това място. Тук вече цар е Урош, Вълкашин е крал, а Углеша е деспот. А пък Филотей се опитва да помири Йоан Палеолог и Йоан Александър. писмото разбира се може да е от второто патриаршестване на Филотей, когато Палеолог е задържан в България, унгарците на които императора е гостувал нападат Видин, а савойския му роднина черноморските градове. Та момента със споменаването на майките е тук.

Хрониката фиксира отделни събития, но те не са дадени година след година, а има къде по-къси, къде по-дълги периоди между тях. Затова има скокове.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Нещо не те разбрах. Какво такова нападение няма фиксирано в извор?!? Кое от всичките го няма?!?

Кантакузин, ГИБИ. Т. 10,

стр. 371 турците (саруханците) опустошават България, а след това помагат на Кантакузин да убие Момчил.

стр. 374 турците опустошават България "както никога"

стр. 379 Орхановия син Сюлейман опустушава България

стр. 391 - Иван Александър се огорчил от нападението

стр. 392 - Иван Александър приема предложението на пратениците на Кантакузин за военна помощ

стр. 393 - Душан разубеждава царя и той казва на Кантакузин, че няма да му помогне

стр. 394 - битката, след която Кераца се жени за Андроник; явно Михаил Асен вече е мъртъв, защото преди това той е в династичен брак

Редактирано от Galahad
пропусната номерация на страница
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 29.11.2016 г. at 9:31, resavsky said:

Петнадесет години по рано никой няма как да види бъдещето.

При положение ,че всяка година снега "изненадва" неподготвени  българите през декември ,а не през август ,може да се приеме ,че вие сте прав. Българите винаги се оправдават с наличието на елементи на изненада в историята си. Когато историята не им предоставя такива-те започват да си ги създават. Като например ,че не могат да мислят  и планират за повече от пет години напред. После остават пак изненадани .

Ето например евреите от векове  имат трайни очаквания за появата на машиях / месия/. Но са достатъчно хитри  никога да не го дочакат. Все пак  надеждата за появата такъв носи приходи в туризма на Исраел за милиард долара на година. Пироните от кръста на Исус носят огромни  парични дивиденти на евреите , докато  пироните служат на българина да ги забива в гредите и вратите на къщата си  и да   окачва на тях дрехите си.

Оказва се ,че Мойсей е провиждал  векове напред по- добре в бъдещето , и е имал по -добра навигация в пустинята .:animatedwink::bleh:

Редактирано от Rebecca
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Преди 17 часа, Galahad said:

Нещо не те разбрах. Какво такова нападение няма фиксирано в извор?!? Кое от всичките го няма?!?

Кантакузин, ГИБИ. Т. 10,

стр. 371 турците (саруханците) опустошават България, а след това помагат на Кантакузин да убие Момчил.

стр. 374 турците опустошават България "както никога"

стр. 379 Орхановия син Сюлейман опустушава България

стр. 391 - Иван Александър се огорчил от нападението

стр. 392 - Иван Александър приема предложението на пратениците на Кантакузин за военна помощ

стр. 393 - Душан разубеждава царя и той казва на Кантакузин, че няма да му помогне

стр. 394 - битката, след която Кераца се жени за Андроник; явно Михаил Асен вече е мъртъв, защото преди това той е в династичен брак

Нападение към Средец преди 1352 година при която да е убит царски син.Михаил Асен вероятно е жертва на чумата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Кантакузин не е посочил какво точно са нападнали саруханците и османците, но все ще трябва да са нападнали нещо за да се огорчи царя. Това, че на едното място се говори за няколко нападения, но не е посочено какво точно е нападнато дали значи, че не е нападнато това, което е посочено в друг извор?!? Факта, че по време на едното нападение изчезва от изворите Иван Асен, а след другото се сключва нов династичен брак с Византия, при положение, че вече има такъв с Михаил Асен дали значи, че смъртта им е напълно изолирана от походите?!?

В кой извор тогава е посочено какво е станало с Иван Асен и Михаил Асен от първия брак на царя?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 17 часа, Rebecca said:

При положение ,че всяка година снега "изненадва" неподготвени  българите през декември ,а не през август ,може да се приеме ,че вие сте прав. Българите винаги се оправдават с наличието на елементи на изненада в историята си. Когато историята не им предоставя такива-те започват да си ги създават. Като например ,че не могат да мислят  и планират за повече от пет години напред. После остават пак изненадани .

Ето например евреите от векове  имат трайни очаквания за появата на машиях / месия/. Но са достатъчно хитри  никога да не го дочакат. Все пак  надеждата за появата такъв носи приходи в туризма на Исраел за милиард долара на година. Пироните от кръста на Исус носят огромни  парични дивиденти на евреите , докато  пироните служат на българина да ги забива в гредите и вратите на къщата си  и да   окачва на тях дрехите си.

Оказва се ,че Мойсей е провиждал  векове напред по- добре в бъдещето , и е имал по -добра навигация в пустинята .:animatedwink::bleh:

ами след 40 години моткане из пустинята явно е нахитрял достатъчно, а и оцелелите покрай него. ;0

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 27.11.2016 г. at 13:19, Frujin Assen said:

.... В случая с Търново един българин би бил предател, защото е предал своите. Един евреин обаче изобщо не би се замислил от тази гледна точка, защото нито българите, нито турците са свои.....

Ами ако евреинът е заемал позиция в държавата, която е свързана с очакване да действа като свой? Да защитава столицата, а не да си спасява задника в Никопол?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Last roman said:

ами след 40 години моткане из пустинята явно е нахитрял достатъчно, а и оцелелите покрай него. ;0

Хм. Не е въпроса до нахитряване, а до дългосрочно виждане за това ,как трябва да се създаде един народ.

Вложения замисъл е показан най-добре в писанията еврейски- да се обикаля пустинята " докато умре и последния роден в робство " :animatedwink: Твърде различно от " преклонена глава и сабя не я сече".Защото народ с робска психика не е народ. Той  търси  векове идеал ,който да го обедини . Защото Съединението съвсем не се оказа Обединение:animatedwink:

Докато за 40 години , Мойсей ясно показва целта и обединението- Ерец Исраел и Сион.

Докато все още вътре в сърцата,
еврейскатa душа копнее,
и на изток, напред
окото към Цион гледа.--

Още не е изгубена нашата надежда,
надежда на две хиляди години,
да бъдем свободен народ в страната си,
земята на Цион и Йерусалим.

 

Преди 1 час, Doris said:

Ами ако евреинът е заемал позиция в държавата, която е свързана с очакване да действа като свой? Да защитава столицата, а не да си спасява задника в Никопол?

Когато е ставало въпрос за падането на Търново и легендата за "предателството" -винаги съм си мислела-дали това ,ако е така ,не означава ли ,че всъщност този акт е спасил Търново от разрушение ,което е било съдба на много градове крепости по онова време.

Прибавям и това изказване към догатките си :
 

On 28.11.2016 г. at 22:24, Galahad said:

Е защото там е запазения храм "Св. св. Петър и Павел", където е отишъл патриарха.  Но като цяло при доста от градовете в Северна А че двореца не е бил изгорял е показателно от това, че мощите на св. Петка, които са били в дворцовия храм си ги има и днес и не са изгорели.

 

Редактирано от Rebecca
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 2 часа, Doris said:

Ами ако евреинът е заемал позиция в държавата, която е свързана с очакване да действа като свой? Да защитава столицата, а не да си спасява задника в Никопол?

Дорис, а ако ти отидеш в Африка и си намериш работа там, ще възприемаш ли тамошната държава като своя? 99% от хората -НЕ. Точно това е проблема с евреите, те НЕ възприемат държавата в която живеят като своя и нямат морални задължения към нея. За тях родината е еврейската община в която са родени.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Frujin Assen said:

от хората -НЕ.евреите, те НЕ възприемат държавата в която живеят като своя и нямат морални задължения към нея. За тях родината е еврейската община в която са родени.

След грешката ти за Санхедрина, това ти твърдение е втората такава. Не знам защо се получава така-защото си предубеден или защото изобщо не си запознат не само с историята на евреите ,но и тази  на света. Да твърдиш ,че евреите ,предпочитат да живеят в средата на ограниченото от гетата занаятчийство,вместо в масовата икономика  на която те най-често са основен двигател  е меко казано нелепо. Имаш ли представа от еврейската диаспора по света- от тази например във Франция, в Италия,в Испания- явно нямаш. Няколко примера- 15 еврейски дружества от Франкфурт ,които внасяли английски текстил се настаняват в Манчестър ,отначало за да купуват, а после започнали производство. Някои от тях съществуват и до днес. Търговията с вълната от Шотландия е изцяло в техни ръце. Тези евреи са поданици на кралицата от векове насам. Един чешки евреин предизвиква скок в развитието на рудодобива в Англия през 16-ти век. Същото е в стъкларската , хранително-вкусовата промишленост.  Баварския химик евреин Лудвиг Монд ,дава основополагащ тласък на немската химическа индустрия, включително с пречистването на никела.  Синът му Алфред Монд ,поема щафетата  и през 1926 година      създава      Imperial Chemicals , която по-късно се превръща в ICI .

 Това създава хиляди работни места и приходи в държавната хазна ,не на Исраел /който тогава изобщо не е съществувал /, а на Англия.

Така е до днес. Емил Ратенау създава AEG в Германия. Централата до днес е там , а не в Исраел.  В Средновековието евреите са първите банкери.Църквата ги мрази-но не пропуска да се възползва от парите и услугите им.  Това по света.

Колкото се отнася до България- тъй като има неща ,които са ти останали зад кадър ,то може да се поразровиш из нета и да се осведомиш за евреите загинали в защита на България. Имате  и достатъчно еврейска интелигенция ,която твори тук в България , а не в Исраел.

В една друга тема писах ,че непознаването на Талмуд-а, води до неверни коментари.

В Талмуд  ясно е казано и разяснено какво означава- тикун олам .  Това е едно алтруистично изискване от евреите и отговор на въпроса в какво се състои функцията на избраността.

Редактирано от Rebecca
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Frujin Assen said:

Дорис, а ако ти отидеш в Африка и си намериш работа там, ще възприемаш ли тамошната държава като своя? 99% от хората -НЕ. Точно това е проблема с евреите, те НЕ възприемат държавата в която живеят като своя и нямат морални задължения към нея. За тях родината е еврейската община в която са родени.

Е, не, аз по принцип съм против такива обобщения.

Имам предвид самия цар Иван Шишман. Той е

1. Легендарен - В цяла България има легенди, свързани с очакванията Иван Шишман да дойде в войската си и да защити поданиците си. Няма как да е бил навсякъде, където има такива легенди, пък и друго знаем от историята.

2. Евреин - по майчина линия .

3. Предател - оставя столицата Търново на завоевателя и бяга в Никопол за да спаси себе си.

4. Обезглавен - султанът накрая му отсича главата.

Ето моята хипотеза за легендата за Жидов гроб:

Търновци напразно се надявали царят да им се притече на помощ,  в трагичната обстановка на поражението им  се сещали за подробностите от  биографията на отсъстващия цар - интригата с отстраняването на първородния Иван Срацимир заради сина на еврейката. След две години научават за гибелта на Иван Шишман и се ражда историята за предателя евреин, която с времето се модифицра  до известната ни легенда. Така и Търново, родният град на Иван Шишман се сдобива със своя легенда за него, но понеже е нелицеприятна за последния български цар, по-сетнешните поколения са заличили името и е останал само чуждият произход.

 

Редактирано от Doris
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, Doris said:

 

2. Евреин - по майчина линия .

 

интригата с отстраняването на първородния Иван Срацимир заради сина на еврейката.

 

 по-сетнешните поколения са заличили името и е останал само чуждият произход.

 

Както винаги народната памет услужливо забравя, че точно тази еврейка се покръства  и преминава в лоното на християнството.Което събитие  е съвестно описано в Бориловия синдикт. Което покръстване автоматично я изключва от редиците на евреите ,чиято идентичност по онова време се определя от принадлежността към иудаизма.Брака и с християнин отделно. Да не говорим ,че се описват някакви небивалици за Санхедрин ,който внедрява Сара ,като агент в българския царски дом. Отделен е въпроса ,че Санхедрин по това време не съществува , а и да има такъв- религиозните му членове никога няма да възложат задача на изменница на вярата.

Отделно ,че единствения " свидетел " на еврейския произход на Сара / даже името и не е сигурно ,че  е така  / е Орбини и никой друг.

 Като царица на българите , Сара нарежда да  се свика събор ,който се разправя с еретиците ,сред които нареждат и тези изповядващите иудаизъм.Пак като такава ,тя се проявява като твърде ревностна християнка и благодетелка на български манастири. 

Мдаааа.. един български интелигент /поне за такъв го имат / беше задал въпроса /перефразирам/ "дали задължителното патриотично образование,в което всеки друг е виновен за трагедиите в българската история ,но никога самите българи ,не  трябва да бъде отменено за да може българина да се поучи от грешките си и да не ги повтаря"

Редактирано от Rebecca
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ролята на царицата Сара - Теодора в българската история е като цяло отрицателна, заради нея се разкъсва на две Българското царство, заради нея на търновския престол застава един слаб владетел. Това трябва да е било ясно на търновци и се е съхранило в народната памет като легенди. Това, че е била еврейка в случая е подробност, същото щеше да е, ако беше с друга народност.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 34 минути, Doris said:

Ролята на царицата Сара - Теодора в българската история е като цяло отрицателна, заради нея се разкъсва на две Българското царство, заради нея на търновския престол застава един слаб владетел. Това трябва да е било ясно на търновци и се е съхранило в народната памет като легенди. Това, че е била еврейка в случая е подробност, същото щеше да е, ако беше с друга народност.

Не защитавам царицата. Въпроса е,че причината да я мразят е етническата и принадлежност ,непрекъснато повтарящо се ...еврейката, еврейката.  Точно това е и мотива за омразата  на болярите и народа ,когато царят им се жени за нея и я прави царица. Имало е и други жени с не-българска кръв на престола,които също са променяли хода на българската история ,но ясно се набляга точно на Сара и произхода и. Между другото искам да  "кажа" нещо за значението на еврейските имена.

Ако е еврейка ще се пише и казва Сарра, а не Сара. :animatedwink: Така ,че Орбини и той може да си ги е пишел на едро. Всяко едно действие на Сара е тълкувано от народа през призмата на това,че е еврейка,при все ,че както споменах тя е полагала усилия да бъде по-християнка от християните. Колкото до разделянето на царството на две ,то причината не е само в смяната на престолонаследника , а също и до нежеланието на отхвърления брат да се обедини  с полубрата си срещу общата опасност. Явно легендата за снопа пръчки не е била достатъчно убедителна. 

Редактирано от Rebecca
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

А,  не мисля, че произходът й засилва нещата. Ако беше куманка, щяха да пишат - "куманката, куманката". Ако си беше българка, щяха да пишат друго. 

А що се отнася до несъгласията между двамата братя, не те са единствената причина за краха. В онова време не само двамата братя са били скарани - налице е пълна деинстуционализация на държавата, или хайде не това, ами прекален децентрализъм. Феодалите самостоятелни, обединителна идеология - освен номиналната в много отношения царска власт - липсва изобщо, църквата блее в исихазъм до степен че никой не описва падането на Търново, ами трябва да го извличаме от един апологетичен религиозен текст. 

Има роля разделянето, има роля и царицата, има роля и хаоса в църквата в целия православен свят. Всичко това е комплекс. 

Да не обвиняваме никого прекалено и не забравяйте - "Аз държах за вярата на Шишмана  - царя", пише на оная последна височина в Западна Стара планина ... 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...