Отиди на
Форум "Наука"

Организация и структура на българската църква по времето на Борис


Recommended Posts

  • Потребител

Здравейте! :bigwink: Интересувам се от по-подробна информация по темата за организацията и структурата на българската църква по времето на княз Борис I. Нужни са ми сведения за епископските седалища, подчинени на Архиепископията в Плиска. Благодаря предварително!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Мисля, че архиепископ Йосиф разделяше държавата на 6 или 7 епархии, но какви са били границите им и главните градове не знам, изглежда обаче не са съвпадали с комитатите, които са били 10. Преди време пробвахме да нагласим административното деление на средновековна България, но то пак е твърде относително при липсата на точни данни.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Архиепископа резидира в Дръстър, а не в Преслав, което показва че църквата в България стъпва на по ранна основа, а не е изграждана от нулата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Архиепископа резидира в Дръстър, а не в Преслав, което показва че църквата в България стъпва на по ранна основа, а не е изграждана от нулата.

Тотално се присъидинявам към това ти твърдение .

Проблема се състои в това ,че преди да официализира Православието , княз Борис, в България има "арианска " или манихейска организация ,също провизантийска и прокатолическа и става мътна и кървава .

След разговора ми с един виден български доцент се себеутвърждавам в мнението ми ,че след като веднага след "кръщението" на Българите има написано "Слово срещу арианите " - което за 9-ти. век си е анахронизъм ,освен ако на територията си нямаш такива еретици/готи ,българи ,славяни или папуановогвинейци , ако щете / ,няма начин да няма някаква организация .

Ако се вярва на Теофилакт ,Хоматиан и други България е имала 10 епископии или митрополии с 3 главни архиепископа . Като един от тях е бил св. Климент Охридски /.третата част на България/ , главния архиепископ е бил Дръстърския ,което се потвърждава и от факта ,че Константин е бил просто Преславски ''ЕПИСКОП'' ,а КАКТО ЗНАЕТЕ ,ВСЕКИ ЕДИН ИСТОРИК ЗАНИМАВАЩ СЕ И С ЦЪРКОВНА ИСТОРИЯ ,КАКВАТО Е ОСНОВНАТА ИСТОРИЯ ДО ФРЕНСКАТА РЕВОЛюЦИЯ ,трябва да си има понятия и от Църковна история !!!! В ЕДИН ГРАД НЕ МОЖЕ ДА ИМА 2 ЕПИСКОПА НЕ И СЛЕД 7-ТЕ ВСЕЛЕНСКИ СЪБОРИ"

Ако има 2 епископа в един град ,значи има и РАЗКОЛ - Максим ,патриарх Български и самозванеца чучелото на СДС и Софиянски -Иннокентий , "МИТРОПОЛИТ" Софийски ....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
А всъщност Архиепископията преминава ли в Преслав?

Не е имало време , ако не е паднало ПБЦ , може би щеше да има и Преславска архиепископия по това време ,но историческия ход я праща ,чак към времето след освобождението от ромейско ,когато по времето на Иван Асен са пренесени мощите на Св. Петка от преславския митрополит свети Марко .

Но..., много се отплеснах .

Патриарх Дамян/патриарх от 927 до 97?/ е бил Дръстърски и след 970 год. се е преместил в Средец ,така ,че нямаш никаква Преславска архиепископия или още повече патриаршия .

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Не се залъгвайте Дръстър си е имал статут на столица и владетелска резиденция чак до 971 г.Да се твърди че Преслав е бил единствена владетелска резиденция по онова време е несериозно.Да не изпада в положението на фиромците които и до днес спорят Охрид или Скопие са столица на "Самуиловото царство" / а има и гласоев и за Преспа и дори Воден/.Бедните фиромци не могат да разбрат че в ПБЦ е съществувал института на т.нар"двойни столици" - владетелят е имал две резиденции и два града със статут на столици / в средновековния смисъл на понятието/.А защо Дръстър е бил предпочетен пред Преслав можем само са гадаем.Може би несравнимо по богатата му църковна история оказва влияние.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ооо благодаря ви, сега нещата ми се изясниха! Но обяснете ми защо повечето източници твърдят, че седалище на архиепископа става Преслав, да не би да има нещо общо със свикания по времето на Симеон Преславски събор? :Oo:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами въпроса е малко сложен. БПЦ се изгражда като национална църква, докато иначе са се изграждали като диоцез на някакъв епископски център без строго определен национален белег. В ранговите списъци на Византия бълг. архиепископ също присъства, но заедно с патриарсите е извън йерархичната листа на двора.

Известно е, че при Борис І са били изградени 7 съборни църкви - Божо го възприема в смисъл на църковни сгради, на храмове, но по-скоро става дума за епархии. В такъв случай остава открит въпроса дали 3 от 10-те комитата са били разделени между други епархии, или става дума за новите епархии, които са се дабавили към съществуващите. Във втория случай, може да приемем, че имаме 7 нови и старите, които оцелели в пределите на България: Доростолска, Месемврийска и Девелтска.

Това той оставил в манастира си, който съградил в Охрид, докато още бил жив блаженият Борис и преди още да бил приел изцяло Величката епископия. Когато видял, че този княз е опасал цялата си подвластна България със седем съборни храмове

Пак от житието разбираме, че единия съборен храм (този път със сигурност е сграда) е бил в Охрид. За втори център се смята Девол, а за трети Брегалница. С положителност е имало епископия във Велес.

Не по-малко сложен е въпросът с центъра на БПЦ. Като се почне от тава дали църковния глава винаги е бил архиепископ или е била използвана и екзарх, временно пригодена за тогавашните нужди (по време на ПБЦ екзарх не е имала употреба както след схизмата с Всленеската патриаршия, но както е била стъкмена веднъж, тъй може да е ставало и по-рано).

Не по-малко сложен е въпросът за архиепископското седалище.

Единият вариант е това да е столицата - Плиска, а после Преслав.

В Голямата Бализика в Плиска има синтрон, което показва, че тя е била храм, в който служи епископ. Може да се предположи, че там е служил първият архиепископ Йосиф (Стефан).

Тя най-вероятно е пострадала тежко по време на езическата реакция.

vladetelska_bazilika_kamak_s_tsarkva.jpg

В Преслав има няколко кандидата за архиепископски храм - Краглата църква, Дворцовата църква и една голяма базилака (43м). Също има синтрон, което предполага, че там служи епископ. Един от епископите е известен - Константин Преславски.

По сложен е въпроса с патриаршеското седалище в Силистра. Според едни ей тъй, просто на пук византийците ни репресирали и Петър , щото бил много отстъпчив се съгласил. Вече по-сериозно е становището, че Силистра е седалище на патриарха заради решението на Вселенските събори за нови епархии. Най-вероятно обаче седалишето си е било в Преслав, а след завземането на града патриархът се е изтеглил в Силистра, която още е била контролирана от Светослав и там е бил намерен и снет от Цимисхий.

Възможно е обаче Силистра да е била официалната резиденция на патриарха, но той да е служел в Преслав. Или пък в столицата е имало само викариен епископ - а такива да са били Константин и митрополит Стефан, чийто намерен печат се свързва с завземонето на града от Цимисхий и свалянето на патриарха.

Друг епископски център може да свържем с Червен по един намерен надпис споменаващ епископ Николай.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Ооо благодаря ви, сега нещата ми се изясниха! Но обяснете ми защо повечето източници твърдят, че седалище на архиепископа става Преслав, да не би да има нещо общо със свикания по времето на Симеон Преславски събор? :Oo:

Този "Преславски събор" е един мит въведен от Златарски.Със същия успех може да се говори и за Дръстърски и за Бдински събор.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...