Отиди на
Форум "Наука"

Походът на цар Дарий срещу Тракия


Recommended Posts

  • Потребители

Поначало думите от бита са определящи, а терминологичните са вторични. Да речем в Закона за съдене на людете има моравски думи, което е дало повод да се претендира, че това е Великоморавски закон възприет у нас. Но моравските думи са свързани само с църковни понятия, което показва, че са заемка в езика на новопокръстен народ, което насочва създаването му към България. Нещо като сегашните "визия", "мониторинг", "софтуер", "хардуер", "скрийнсървър"....

Латинците номади. :laugh: Великите римляни - чергари. То не случайно бъркът румъни с роми. :laugh: Ама не им е лесно на хората - първо да съчинят език, а после и да се мъчат да обясняват, че си го имат откръй време.

Между другото когато си правиха ТВ-революцията при репортажите румънците казваха, че се информирали какво ставало от бълг. телевизия. Та ми се видя доста интересно как така те разбират какво се говори по нашата, а ние не разбираме какво говорят по тяхната. Да не говорим за удивителната способност на румънците да научават българския език без акцент. Дори българските турци или руснаци, живели дълго в България говорят с акцент - а едните са родени и цял живот са живели в България, а на другите езика е близък. Че и румънците като научат български не фъфлят като НВ, ами доста трудно може да се разбере, че не са българи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
За това че през 19 век влашкия език е бил полу български говори и Мутафчиев в една своя книга/забравих и името но я има в библиотеката пък и византиеца я притежава/

Петър Мутафчиев. Добруджа в миналото. Българи и румъни в историята на дунавските земи; Това е сборник от студии, в които авторът оборва великорумънските тъпотии на Н.Йорга.

Та ми се видя доста интересно как така те разбират какво се говори по нашата, а ние не разбираме какво говорят по тяхната.

Как ще не разбираш бе, Галахаде!! Я виж тоя линк и ще се убедиш в обратното ;) :

Защо децата не трябва да слушат "Дискотека Буум"!

:P:P:P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Потребител

За съжаление отдавна не съм чел нищо по раздела и е по добре да не се намесвам.Само ще кажа че като ходих тия дни до библиотеката случайно видух книгата ,,Военното изкуство на траките,,.Ако ви е интересно да я взема и да ви постна нещичко от нея?

Има ли някакъв напредък с разпространяването на книгата или текстове от нея?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • Потребител

Преди два дена прочетах книгата за персийския цар Дарий I. Той постига значителни успехи, дори над саките, които са унищожили войската на Кир.На север от Дунав срещу скитите не постига нищо съществено, както и в последващия поход срещу гръцките обединени държави. Те за първи път се обединяват, следователно разбират колко голяма опасност е надвиснала. В Бехистунския надпис са овековечени всички негови победи. В началото е направен друг по-обикновен надпис, но в Бехистунския се изтъква величието на цар Дарий. Той затова е направен на височина над 100 метра и на трите най-разпространени в империята и в района езици. Има неточност относно публикуъваното за успехи над скитите, срещу които няма съществени сражения.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Първо, походат не е срещу Тракия (Дарий просто минава през част от нея), а срещу скитите.

И второ, той е изключително интересен от няколко страни. Показва колко различен е "иранския" свят и че понятието "ирански" по същество нищо не означава. Любителите на "иранската" теория не могат да вдянат, че дори българите да имат нещо общо с ираноезични племена, то те имат общо с полудиви степни варвари, които по нищо не се отличават в културно отношение от тюрките, а дори вероятно са и по-примитивни. :whistling:

Походат срещу скитите за персите е дълбоко символичен и идеологически натоварен акт. Война на Иран срещу Туран (т.е. нашите евентуални пишман прадеди), война на Ахура Мазда срещу Ариман. Мързи ме да търся текстовете с религиозна носоченост, които говорят за това (има ги по руските сайтове).

Друг интересен момент е хода на самота кампания, скитската тактика и развръзката. Има една много интересна интерпретация на историята със заека, но затова после.

Все пак културните кодове на старата индо-иранска номадска култура са били все още помнени в Персия - очевидно Дарий добре забира всички символични действия, които скитите му демонстрират. Всъщност такава тежка обида, каквата те му отправят едва ли лесно се е преглътнала от "цяря на царете". :bigwink:

За мен лично тази кампания демонстрира по много впечатляващ начин ролята на възрастовата стратификация и индо-иранския (а оттам и в индо-европейския) свят, на мъжките съюзи и свързаните с тях "културни кодове" които могат да се намерят в индо-европейските епоси и ранна литература ("Илиадата" например). Защото и отношението на скитите към Дарий, и взаимоотношенията между Ахил и другите царе, и ако щете дори отношенията в цикъла за Кухулин ават една много ярка картина именно за "Der Arishe Mannerbund" (вечна му памет на Викандер, голям изследовател).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Иранците - степни варвари????????????
Ами ираноезични не са само цивилизованите перси и арменци. Има ираноезични алани, скити и прочие. А това са си все степни варвари. Разликата е като между българите и македонците. Всички говорим български, но македонците са прости, а ние сме културни ;)
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

То тъй, но има цяло иранско културно пространство, което далеч не се изчерпва със "нищо повече от степни варвари" ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

То на практика има две ирански културни пространства: едното е точно варварите, говорещи ирански езици, а другото е на разните цивилизовани народи по Иранското плато и Кавказ. Ако бъркам, Спандю ще ме поправи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

То на практика има две ирански културни пространства: едното е точно варварите, говорещи ирански езици, а другото е на разните цивилизовани народи по Иранското плато и Кавказ. Ако бъркам, Спандю ще ме поправи.

Глишев,

ние (прабългарите) от кои сме - от "цивилизованите народи по Иранското плато и Кавказ" или от тези дето са си варвари, но си говорят ирански езици? :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За феновете на иранската теория - по-скоро от степните варвари.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, но това е общо понятие. Вътре в този голям микс от народ нивото е някъде по средата - има сравнително сложна социална институционализация, което говори за определено приближаване до "по-високите".

Странно нещо са това "варварите" - ако ги гледаме с твърде "имперскоцентрична" или "класико-центрична" (от гл.т. на класическите големи исторически субекти - Рим, Пресия и Древна Гърция), можем да ги изтървем. Там някъде в културната периферия на двете големи империи и култури, а и на Китай от другата страна, имаме Партия, например. И някъде наоколо всевъзможни иранци:) и др. Имаме и примера на китайскице царства и на азиатските държави и пред и пост държавни субекти, които са безброй.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Никога не съм казвал, че "варварин" е синоним на "дивак".

Редактирано от glishev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Първо, походат не е срещу Тракия (Дарий просто минава през част от нея), а срещу скитите.

Само дето покорил част от Тракия, а що се отнася до скитите - Дарий се поразходил, поразходил на север от Дунава пък се прибрал обратно. Никаква битка, никаква победа, никаква плячка. Не е срещнал войска, но за разлика от това, дето станало в земите на траките, то на север дори не се опитал да изгради някакви трайни бази за бъдеща инвазия и усвояване на територията, пък скитите ако щат да я бранят, ако щат не. Това, че скиките нямат градове, не значи, че персите не могат да направят в техните земи свои със съответните гарнизони, които да бранят усвоените земи.

Редактирано от Galahad
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами срещнал е войска, но нещата са завършили по собен начин. :smokeing:

Естествено, че персите са нямали никаква възможност не само гарнизони да оставят, но и да оцелеят. Скитите са им казали, че ако искат да ядат бой да отидат да осквернят гробовете на предците им, пък после щяло да става страшно... :smokeing: Пене така ни го разказва Херодот. :smokeing:

Що се отнася до иранците... Ами те винаги са си били степни варвари. Преди да слязат надолу всички са били такива. После племената, заселили се на територията на сегашен Иран са се отъркали от цивилизациите в Близкия изток и затова персите са изглеждали малко по-различно. Братовчедите им от севера обаче са си останали варвари чак докато не им духват под опашката напиращите от центр. Азия нови народи (също степни варвари).

Между другото са се мразели неистиво и не случайно тази вражда е основен мотив в иранския епос (той е късен разбира се, но има и древни пластове, може би останали от древноперсийската епоха).

Глишев,

ние (прабългарите) от кои сме - от "цивилизованите народи по Иранското плато и Кавказ" или от тези дето са си варвари, но си говорят ирански езици?

Ами нито от едните, нито от другите. :smokeing: Впрочем в Кавказ са си баш варвари.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хистиайос обръснал главата на своя пратеник и написал посланието върху кожата, а после крил този човек, докато косата му пораснала отново и го изпратил в Милет, заръчвайки да предаде на Аристагорас отново да му обръсне главата.

Може би можем да приемем това като първата стеганография? :laugh::read:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да, прословутата загадка с жабата и другите подаръци от Скити дълго избягвали директен контакт :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Естествено, че персите са нямали никаква възможност не само гарнизони да оставят, но и да оцелеят. Скитите са им казали, че ако искат да ядат бой да отидат да осквернят гробовете на предците им, пък после щяло да става страшно... :smokeing: Пене така ни го разказва Херодот. :smokeing:

Само дето самият Дарий е на съвсем друго мнение по въпроса:

20-29. Цар Дарий казва: после с войските се отправих в Скития. После скитите, които носят островръха шапка, излязоха, за да дадат сражение. Когато аз достигнах водната граница, тогава аз преминах на тази му страна заедно с цялата си войска. После аз поголовно разбих една част от саките, а друга залових в плен <…>. Вожда им не име Скунх плениха и го доведоха при мен. Тогава аз направих друг [техен] вожд, каквото беше желанието ми. После страната стана моя.

30-32. Цар Дарий казва:тези скити бяха вероломни и не почитаха Ахурамазда. По милостта на Ахурамазда аз постъпих с тях в съответствие с моето желание.

Не става дума за противоречие, а за две различни неща - какво е направил Далий по време на похода, за който е темата и какво по принцип е можел и направил на скитите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Единият - І част от религията на Тракия може би вече някои са го виждали на БГистория.

Линк към тази част можеш ли да дадеш?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не, говоря за историята със заека. Съгласен съм с виждането, че с това скитите демонстрират пълното си презрение, показвайки на персите, че не са достойни да се бият с тях - скитите пускат младите си (все още нестатусни) воини, "вълците" си така зда се каже, като по този начин заявяват, че персите не са достойни да излязат срещу статусни воини. :bigwink:

http://www.vavilon.ru/textonly/issue10/mikhailin.html

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Не этим ли самым, не безнадежной ли погоней за зайцем-Скопасом, занималось огромное персидское войско во главе с царем царей с самого начала военной компании? То есть, по сути, делом сугубо мальчишеским, приличествующим разве что "волкам" или "гончим псам", – но уж никак не полномочному представителю Ахурамазды.

Дарий назвал скифов своими рабами. Скифы обиделись, и в ответ "обложили его псями", одним из самых существенных воинских оскорблений применительно к статусному воину, не говоря уже о царях, – то есть приписали его в самый низший возможный воинский статус29. И – попутно – предложили и дальше играть в догонялки, если Дарию так уж нравятся подобные детские забавы."

Това е любопитно предложение.А в тази приказка "ОВЧАРКАТА ЦАРИЦА" може би също се крие някакъв отговор

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!