Отиди на
Форум "Наука"

Борис I и Формоза Портуенски


Recommended Posts

  • Потребител

Преди година прочетох книгата на академик Гюзелев "Борис I. България през втората половина на IX век". За онези години мисля, че е била много популярна, но има един проблем - идеологията е преплетена с наука. Но като цяло ми хареса. И въпреки този проблем. На няколко места академикът споменаваше, че княз Борис и бъдещият папа Формоза са приятели. Дори последният му е помагал при строежа на църкви. Никой, вероятно, не може да каже това с абсолютна сигурност. Но има нещо, което ми се стори малко странно и което, мисля, дава отговор на въпроса дали са толкова в приятелски отношения. Ако са приятели, то тогава България и Папството биха влезли отново в уния, ако може така да се каже. Но ето че, след като Формоза става папа в 891 година България остава към Константинополската църква и другите Източни църкви. Може би ще задам глупав въпрос, но дали всъщност Формоза не подкрепя Борис на Осмия Вселенски събор. Дайте да разсеем спекулациите и митовете относно този въпрос.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това което знам от Златарски е че в последната година от управлението си, цар Симеон моли папата да уреди мирния му договор с Хърватия и изисква символи на царската власт от Рим с предложение България да се подчини на Римската курия. Когато обаче папсткия легат идва в България, Монката вече е предал богу дух, а синчето му вече е сгодено за византийката!

Ориантацията към Рим е геополитически правилната посока на развитието на България! И тъй акто беше пренебрегната - започнаха нашите нещастия, закономерно довели до катастрофата в 1018 г.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Към Пламен:Чак лични приятели - надали. За подобно нещо данни няма. Явно Борис е одобрявал енергичността на Формоза, след като на два пъти настоява именно той да бъде хиротонисан за български архиепископ. За това не са непременно необходими близки човешки отношения.

Към Щекн Ичр:Единственото, което е факт, е, че в 926 или 927г. в България са идвали папски представители - куманският дук Йоан и епископ Мадалберт. За какво са идвали не е споменато в нито един източник.

Всичко останало - преговори за признаване на титли, посредничество за мир с хърватите и всичко останало, което се върти в историографията във връзка с пребиваването на тези двама души в страната - са само предположения и нищо повече. При това най-често без кой знае какви аргументи.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Май няма данни да са били приятели в някоя средновековна социална мрежа като Фейсбуук. :post-20645-1121105496:

Но може да са имали общи приятели и познати.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В политиката няма приятели ;). А "държавния глава" (хан, кан, къняз, княз,каган, крал, цар или к'вото и да е) е "политик" не само сега, а и преди 10-на века. Абе и повече (века де). Папата още повече ;).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дааа, така е. И сега така правят, ама СРС-та от тогаз не са познати ;). Та да се ограничим на сведенията. Били са наблизко, понякога, ама дали са били близки?

НЕма сведения?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добре, момчета, приемам вашите отговори. И аз не знам (може да не съм прав), но акцентът ми беше поставен върху друго. А то е:

... но дали всъщност Формоза не подкрепя Борис на Осмия Вселенски събор.

Ето за този въпрос главно създадох темата. Дори аз се досетих, че няма вечни приятели - моят въпрос беше всъщност дали не е имало някакво споразумение между Борис и Формоза. Защото някъде четох, май в същата книга, че след като Формоза се завръща, той изпада в немилост пред папите Адриан II и Йоан VIII. Смятам, че Формоза оказва известна подкрепа на Борис на събора. Борис получава независима църква, а Формоза - популярност, и така става папа (вече като покръстител на България). Може би е безумие, но така мисля.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Добре, момчета, приемам вашите отговори. И аз не знам (може да не съм прав), но акцентът ми беше поставен върху друго. А то е:

Ето за този въпрос главно създадох темата. Дори аз се досетих, че няма вечни приятели - моят въпрос беше всъщност дали не е имало някакво споразумение между Борис и Формоза. Защото някъде четох, май в същата книга, че след като Формоза се завръща, той изпада в немилост пред папите Адриан II и Йоан VIII. Смятам, че Формоза оказва известна подкрепа на Борис на събора. Борис получава независима църква, а Формоза - популярност, и така става папа (вече като покръстител на България). Може би е безумие, но така мисля.

Извинявай, но е безумие. Формоза няма никакво отношение към този събор. Нито е присъствал там, нито някой го е питал за нещо. По това време той е в немилост епархията си в Порто.

А и да беше причастен - представяш ли си как популярност (?), евентуално придобита през 870г., те прави папа чак през 891?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ориантацията към Рим е геополитически правилната посока на развитието на България! И тъй акто беше пренебрегната - започнаха нашите нещастия, закономерно довели до катастрофата в 1018 г.

Поредните глупости в този сериозен форум ;)

Е, щяха ли наследниците на Формоза да ни спасят?!? IX в. не е ли малко раничко да се правим на гадатели и вещици?!?

Редактирано от monte christo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Е, щяха ли наследниците на Формоза да ни спасят?!? IX в. не е ли малко раничко да се правим на гадатели и вещици?

Щекн Ичр e абсолютно прав като казва, че "Ориентацията към Рим (в смисъл към западноевропеиските ценности) е била единствената геополитически правилна посока на развитието на България!

И тъй като е била пренебрегната - са започнали нашите нещастия, закономерно довели до катастрофата в 1018 г."

И аз бих добавил и до нещастието от 1396 г.

Едва днес и то със силата на принудата, България ще не ще трябва да приеме онези европейски ценности, макар и със закъснение от 12 века.

307.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Какъвто и болен западопоклонник да съм, все пак не смятам, че ценностите на папа Николай І са точно съвременните европейски ценности. Това звучи някак наивно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Какъвто и болен западопоклонник да съм, все пак не смятам, че ценностите на папа Николай І са точно съвременните европейски ценности.

Нима не знаеш, че ценностите променят своят облик във времето, но не и основните си цели за които са създадени.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Тоест папа Николай и Ангела Меркел имат едни и същи цели?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Дали са били приятели двамата може да се гадае само. Но иначе папа Формоза е бил обвинен, че е накарал княз Борис да се закълне, че няма да приеме друг архиепископ от Рим освен него. Доколко е било така ... ами то днес е трудно да кажем лобирал ли е Бойко за Бирата или имаме монтаж на разговор, та какво да кажем за преди няколко века.

Има също надпис за освещаване на черква, който е латински. Ама дали точно Формоза я е осветил е съвсем втори въпрос.

Иначе при княз Борис І е малкият разкол, в основата на който е, че се скарват за България - една доста голяма територия за стеснените диоцези както на Конст. патриаршия така и на кат. църква заради арабите. Но в основата идеите са си същите и от гледна точка на вярата е нямало значение на кой точно ще сме подчинени - проблема си е бил по скоро до земното.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Щекн Ичр e абсолютно прав като казва, че "Ориентацията към Рим (в смисъл към западноевропеиските ценности) е била единствената геополитически правилна посока на развитието на България!

И тъй като е била пренебрегната - са започнали нашите нещастия, закономерно довели до катастрофата в 1018 г."

И аз бих добавил и до нещастието от 1396 г.

Едва днес и то със силата на принудата, България ще не ще трябва да приеме онези европейски ценности, макар и със закъснение от 12 века.

Продължавам да чета глупости. Това говори за непознаване на обстановката! Един въпрос към теб и Щекн Ичр: смятате ли, че Борис I и Формоза са могли да гледат в бъдещето? Сядат в машината на времето и тя ги отнася до спалнята на Василий II за да го подслушат какво ще бълнува насън?!? :Oo: Смятате ли, че ще ги отнесе на крепостните стени в Галиполи за да поизчакат заметръса?

Какви западно-европейски ценности през IX в. ?!? Какви? От кой са прокарвани? Държавите на Запад току-що са се отърсили от варварския си имидж, вие ми говорите за геополитика и ценности.

Еньо, да си се замислял някога, че арабите и берберите в Кордова са по-европейци от западноевропейците в него период?!? Откъм ценности и ицивилизация?

Много е лесно да боравим с ретроспективния модел, а всъщност да сме боси по асфалта ;)

Друг един тъпичък въпрос? Да речем - били сме приели християнството от Римската църква в него период. Сега внимавай: щеше ли папата, или който и да е западно европейски владетел да накара мадярите да ни върнат завоюваните северозападни земи, когато приемат и те по-късно християнството от Римската църква? Въпросът е прекалено елементарен...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Не знаем дали щеше. От друга страна, тогавашна Западна Европа не е толкова варварска, колкото сме свикнали да я мислим. Точно тогава почва възходът й.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Щекн Ичр e абсолютно прав като казва, че "Ориентацията към Рим (в смисъл към западноевропеиските ценности) е била единствената геополитически правилна посока на развитието на България!

И тъй като е била пренебрегната - са започнали нашите нещастия, закономерно довели до катастрофата в 1018 г."

И аз бих добавил и до нещастието от 1396 г.

------------

Еньо не ме цитирай изопачено. Аз не съм поколонник на на съвр."западни ценности" точно обратното - ненавиждам ги, особено демокроцията им, правата на педалите, мангалите и пр.!

Въпросът е че в ранното средновековие, един геополитически тил от старана на Рим би ни се отразил добре в борбата с основният враг Византия и нейната православна култура. ВБД постига своите най-големи успехи при Калоян и Ив.Асен ІІ, когато е в уния с Рим и упадъкът започва със загубата на Северин, след недалновидното отмятане на Ив.Асен. Какво постигна той - нищо, но подпомогна смъртния си враг Никейската империя да стане Нова Византия - а не е трябвало! И после никейците довършиха синовете му (образно казано).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Към monte christo

А ти как мислиш, ако България беше в диоцеза на Рим, щеше да попдържа по-тесни връзки с Източната Римска империя, както е било в езическия период, и в битката при Лех, положително щяхме да участваме! :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Много е забавно това "ако беше... щеше...". Напомня ми за Емилиян Станев. Май той се беше сетил за уж божем изтървания католически шанс на средновековна България. Но да, разбира се, Станев е писател, човекът има право на свободен полет на мисълта, на есеизъм.

Обаче истината е, че не знаем нито всички условия на епохата (да, знаем някои), нито евентуалните последици от евентуален друг развой на историята. Самият аз обожавам разсъжденията в стил "какво щеше да стане, ако...", но ги намирам годни само за раздела по алтернативна история (която, знаем, е подвид на фантастиката, при това не точно на научната такава).

Донякъде споделям убеждението, че историята се движи по линията на най-малкото съпротивление - едва ли не като по някакъв природен закон. В този смисъл нещата, които действително са се случили, са нещата, които е имало най-голяма вероятност да се случат. Поне аз смятам така. Например дори Сципион да бе загинал млад, вероятно Рим пак е щял да завладее Испания чрез друг пълководец. И предвид географското положение на България пак ми се струва най-вероятно страната да се християнизира от изток, ако ще княз Борис по някакви лични съображения да бе върл привърженик на Рим, на езичеството или, ако щете, дори на исляма. Дето се вика - това, че не знаем всичките обективни обстоятелства около даден факт, не значи, че такива обстоятелства не е имало.

Тук разговорът вече отива към философията на историята. Устойчива ли е историята на промени или по-скоро от всеки критичен момент тръгват безброй възможности за различно развитие на събитията... Това може би по някакъв начин е свързано и с теорията на вероятностите, но тук вече математиците имат думата, а не ние, простите хуманитари.

Колкото до Формоза и Борис - ами фактът е, че не знаем нищо за личните им взаимоотношения. Знаем единствено, че князът цени епископа по някакви причини. Тук отново е мястото на романистите, не на историците.

Нещо съвсем частно не може да не ми направи впечатление. Каквато и историческа тема да се пусне, тя винаги завива към предъвкване на едни и същи отдавнашни въпроси без отговор (или пък с очевиден, но позабравен такъв). Ако темата е за личните отношения между Борис и Формоза, то просто не може да не се заговори за ех, нали, язък, че България не е станала католическа страна (и се намесва вездесъщото "ние", "нас", "за съжаление", "за щастие", което, отнесено към факти от ІХ в. звучи доста, хм, романтично). Това от една страна поне за мен доказва, че от руслото на добре познатото не можем да избягаме (което именно трябваше да се докаже ;) ), а от друга е и леко скучно. Ако някой се сети за връзките между Шишман и Срацимир и се опита да зададе нови въпроси по тях, рано или късно темата ще стане поредният поменик за трагизма на балканските ежби - и пак "ех", и пак въздишки, и пак страсти, хвърлени по събития от преди шест века, "положение тежко - значение голямо". Клише до клишето, мила моя майно льо... Скорошната тема за въоръжените сили на Латинската империя го показа за пореден път. Тези опити за утилитарничене спрямо факти отпреди столетия и за самоидентификация с лица от Средновековието е много показателна за нивото на мисленето ни. Това е някакъв вид приповдигнато ретрополитиканстване, което ни държи здраво закотвени в епохата на Паисий Хилендарски. И това, уви, се отнася и до Университета, не е само по форуми.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не знаем дали щеше.

Аз знам - мадярите нямаше да ни върнат земите, защото няма да има къде да живеят ;) Щом и ние не сме върнали земите на империята, нищо че приемаме християнството от Източната църква. Даже след големи дебати и архиепископия са ни дали.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Въпросът е че в ранното средновековие, един геополитически тил от старана на Рим би ни се отразил добре в борбата с основният враг Византия и нейната православна култура. ВБД постига своите най-големи успехи при Калоян и Ив.Асен ІІ, когато е в уния с Рим и упадъкът започва със загубата на Северин, след недалновидното отмятане на Ив.Асен. Какво постигна той - нищо, но подпомогна смъртния си враг Никейската империя да стане Нова Византия - а не е трябвало! И после никейците довършиха синовете му (образно казано).

По никакъв начин Рим не може да ни даде геополитически тил по тях времена. Защото може да е някакъв религиозен център, но все още няма тази политическа характеристика каквато наблюдаваме от средата на X в. - началото на XI в. За момента Новия Рим е голямата геополитика ;)

Забележете - православната култура не пречи на България твърде успешно да се инкорпорира в Източната християнска цивилизация. Не православието е виновно за завладяването на България от Романия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Към monte christo

А ти как мислиш, ако България беше в диоцеза на Рим, щеше да попдържа по-тесни връзки с Източната Римска империя, както е било в езическия период, и в битката при Лех, положително щяхме да участваме! :crazy_pilot:

Лех?!? :Oo:

Това е повече от невероятно. Такава авантюра на държава приела християнството от Римската църква през X в. е несериозна. Кой ще ни задължи? От солидарност към западния свят ли ще се мятаме из Централна Европа? Какво направихме по времето на Петър срещу мадярите, макар да сме приятелчета на ромеите? Да не би да сме хукнали да ги бием по Дунава и Тиса? А така както ще сме изповядващи християнството по западен обряд, таман ромеите по-лесно да ни смачкат, и Светослав направо го пиши закъснял, освен ако не му платят да дойде по-рано ;) Доста по-късно ще се появи католическата сплотеност, ненавист, въобще антагонизъм под патронажа на папата към всичко което не е в диоцеза на светата Римска църква.

Редактирано от monte christo
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...