Отиди на
Форум "Наука"

Раннохристиянската базилика край Перущица


Recommended Posts

  • Потребител

0000046115_w480.JPG

Раннохристиянската базилика край Перущица, известна сред местните като Червената църква е реставрирана.

Погледнете свода! Аз с труд мога да го нарека свод. По-скоро е детско упражнение.

Ако това е сегашната реставрация, питам, въобще, има ли намеса на професионални реставратори тук?

Забележете употребата на съвременни цементи и лепила. Дали са взели под внимание коефициентите на свиване

на съвременните и древните строителни разтвори.

Вижте как е запълнена липсващата част от стената. Дали кръпката добавя механична якост на стената или е само за фасон?

Известно е, че древният пуцолан цемент е по-дълговечен от съвременните.

Въпрос: Има ли строителни разтвори, сертифицирани за реставраторски работи, и дали такива са употребени за реставрацията?

Тухлите, както се разбра, са доставени от Италия. Добре, но строителните разтвори?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да старият хоросан е много добър.

При положение, че не е известен има ли значение с какъв нов вид спойка ще се замени, българска или италианска.

Все пак ние поне бяхме едни от големите производители в света на цимент.

Сега може и последни да сме не знам.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хайде сега , пак излишно помпане на самочуствие - един от големите производители на цимент :grin:

Сега пак си произвеждаме и то под шапката на Италчименте.

Иначе реставрацията е такава , каквато е възможна днес , в България-това е положението...

Всички вложени материали , включително разтвори и лепила , са придружени от съответните сертификати.

Доколко тези сертификати отговарят на действителността е друг въпрос.

А от архитектурна гледна точка Червената черква е нещо наистина впечатляващо и заслужаващо внимание и ...не е базилика.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Е произвежда ли сме 0,30% от световното производство.

Сега 0,16%

На второ място е Индия с 6%.

Не сме от опашкарите.

Иначе си прав в България няма българска фирма, която произвежда цимент.

Та така да се каже и цимента е като тухлите италиански.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Винаги съм се питал какво налага строителството на такова голямо и представително съоръжение извън населеното място. Нещо подобно е и Света София в София - извън градските стени. Едно от моите обяснения е, че мястото отпреди си е било свещено, имало е тракийски оброк, или некропол, какво в случая със София, и търсейки приемственост, строят църква далеч от града. Вие как мислите?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Вероятно извисеността на мястото. Високо е, има изглед. Може хората да са обичали да ходят там и затова да е построена там, дори и да не е свързана с някаква святост. Или пък са я свързвали с някаква легенда.

Мен ме учудва повече размерът й. Това е доста скъпа сграда, говори за голямо изобилие в района там или за голямо финансиране отвън.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Някои религиозни сгради изискват уединение и манастирите например се правят извън населени места или поне по-далеко от хорска глъч.

Има и изключения разбира се.

Дори и в Плиска комплексът е далечко и извън каменните стени. Но поне не е извън външните.

Както и в Преслав.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Какво му е на свода?

Има си начин на подреждане на тухлите. Това е особено важно за да не се срине.

Тук тухлите в новия зид са подредени надлъжно - неустойчиво или просто са натъпкани.

Казали са на някой дюлгерин да запълни дупките. Кой ти знае, че сводът има носеща функция.

Запълването ще натовари допълнително здравата останала част от древния свод и ще му

помогне да се разруши. Калпазанска работа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да не би тези надлъжно поставени тухли да са от сега?

Ако е така наистина е голяма беля.

Иначе е нещо, като пруски свод със заклинване на тухли или камъни, като мостовете.

Мислех, че са успели да го направят оригинално така на ивици, да е интересно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Има си начин на подреждане на тухлите. Това е особено важно за да не се срине.

Тук тухлите в новия зид са подредени надлъжно - неустойчиво или просто са натъпкани.

Казали са на някой дюлгерин да запълни дупките. Кой ти знае, че сводът има носеща функция.

Запълването ще натовари допълнително здравата останала част от древния свод и ще му

помогне да се разруши. Калпазанска работа.

То че има начин на подреждане е ясно , важното е дали някой от пишман дюлгерите го знае.

В днешно време да намериш някой , който да ти направи свод от тухли или камък си е екстремно преживяване.

Иначе по стар обичай просто са запълнили дупката както дойде :grin:

Ако са ползвали качествени лепила - няма страшно , ще държи , ако не - по-скоро след време ще падне новата кръпка и пак ще има за усвояване пари за реставрация...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами за майсторите от соцреализма има няколко култови фрази:

"Майстор по всичко" (филмиран :) )

такъв имали, такъв пратили

Викам ти майсторе, защото не ти знам името, ама иначе не си никакъв майстор.

Опасявам се, че "реставратора" е отговарял на горепосочените изисквания. Наистина при реставрация се прави така, че при проблем да падне новото и да се запази старото, обаче в случая се опасявам, че вместо да укрепят конструкцията са правили беля.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Защо да са го унищожили?

Защото вече не е автентично. На прима виста - реставраторите са си измислили нови образи, а старите са безвъзвратно унищожени.

Първи закон на реставрацията гласи - не добавяш нищо твое авторско, само подсилваш изображението. Така като гледам са награцали някакви нови образи, които не са в съзвучие със старите.

Защото вече не е автентично. На прима виста - реставраторите са си измислили нови образи, а старите са безвъзвратно унищожени.

Първи закон на реставрацията гласи - не добавяш нищо твое авторско, само подсилваш изображението. Така като гледам са награцали някакви нови образи, които не са в съзвучие със старите.

Стенописите не са от 5-6 век , както някои смятат. Поне от това което виждам са минимум от XIII-XIV в.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тука не знам какво е имало, но има изображения в доста храмове, които са меко казано необясними според канона и при такива реставрации е съвсем нормално "излишните" неща да се скрият.

Още повече, ако има надпис, който не е разчетен напълно и да го реставрират, после ще си остане не четим.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...