Отиди на
Форум "Наука"

Секс с капела или Еньовден?


Recommended Posts

  • Потребител

Е? То има ли тема от същият автор, която да не се върти около матушката, или в най-лошия вариант около славянството... Ами като се има предвид, че сексуалният нагон е един от базовите същностно присъщи на човешкото същество, които му определят половината психика, айде така да кажа, с еротични символики можеш да намериш в почти всички празници и във всички народи по света и по-всички времена... Така че по тая ниша човек може да си асоциира със каквото си поиска, когато си поиска. Но разбира се Вие асоциирахте с ... Ванката, дядото де.

А да накрая и култа към слънцето... като основен източник на енергия демек живот на нашата планета, знайно пак от всички, по всички времена...

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 59
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител

В итерес на истината има, и то доста добри, за бръмбари, растения, Южния парк... И тази можеше да е най-малко забавна, ако не се влагаше идеология.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В Бургас може и да е така, но из страната има хора, които си го празнуват, макар че не е колективно, както е било едно време.

Знам,знам, чувал съм ги тези празненства, даже ги споменах някъде тука, ама май боклукчията ги е извозил на боклука, та ако не знаеш - вече знаеш :grin:

На Еньов ден, когато силата на природата е най-силна, младите булки запрятали фусти рано сутрин по росата , намирали една росна наклонена поляна и се пързялали по гол гъз!

Мантрата, която повтаряли била:

"Яж п...ко трАва,

да си догОдин здрава!"

Идеята била, че тревата с власинките по нея имала антисептичен ефект!

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не че винаги съм изряден, но това не е вярно: „Колкото до съвременния Джулай, в предния твой постинг ти не го сравняваш с Еньовден, а твърдиш, че е копиран от руския фолклор”.

Разбира се, че трудносхватливите веднага се хванаха за думите ти и даже решиха да блеснат с поредния си неадекватен коментар. Винаги е имало и ще има хора, които върти го, сучи го, все ще го докарат като в анекдота на Мирча Кришан: 99% русофобия и антикомунизъм. Ще се появят и в темите за птичките и тревичките в Южния парк и ще ги оцвъкат с омразата си. Сигурен съм. От такива досадници няма отърваве. Стремя се да не ги забелязвам.

Написал съм: „Счита се, че празникът е уникален български. Типично за младите българи е да мислят, че всичко започва с тях. А всъщност в Библията е казано: „Няма нищо ново под слънцето.” Този празник отдавна се чества в Русия и Украйна по същия начин."

Българите от Варна посрещат изгрева при вода и руснаците посрещат изгрева при вода. При това руснаците си го посрещат така този ден от памтивека. Така че не е вярно, че празникът е уникален български. Не съм споменавал, че Джулая е взет от руснаците, а че нещо подобно те практикуват доста от отдавна и по същия начин: с музика и танци, хапване и пийване.

Днес отбелязването на Еньовден е хрисимо: билки, венци от цветя. Но през 13 в. народното честване е било анатемосано от църквата. Ето какво пише в „Бориловия синодик”:

post-2642-0-23583000-1404323748_thumb.jp

„[49]. [На] онези, които на 24-ия ден от месец юни, на Рождеството на Йоан Кръстителя, извършват влъшвения и влачене на плодове и каквито скверни и подобни на езическа служба тайнства се вършат през тази нощ, анатема. http://ald-bg.narod.ru/biblioteka/bg_srednovekovie/borilov_sinodik/borilov_sinodik.htm

„Влъшвения” е врачуване. Не става дума обаче, за „влачене на плодове”, а за „плодове влачения”. И Михаил Арнаудов не е можал да го преведе. Но „вършат скверни тайнства” е ясно казано. Това преди няколко века е прекратено в България и днешният Еньовден, не е като средновековния. Днешният Иван Купала също не е като във филма на Тарковски.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Пак се появиха дървените философи. И двамата нищо не казахте.

„Еньовден (Яневден, Яновден, Иванден, Ивъндън, Иван Бильобер, Драгийка) е празник в българския народен календар, който се чества на 24 юни всяка година… Коренът на празника е свързан със славянските фолклорни традиции[1] и има много точни съответствия в обичаите на всички славянски народи. В Русия празникът се нарича Ива́н Купа́ла и се смята за езически народен празник.” http://bg.wikipedia.org/wiki/Еньовден

Че вземете прочетете нещо по-въпроса де! Дал съм поне 15 линка. Прегледайте поне тези за Еньовден и Иван Купала.

Или по-добре си слушайте Джулай морнинг и си вярвайте, че сте първите, които посрещат изгрева на слънцето при реката и морето.

Не са се появили дървени философи, просто ти искаш да доказваш недоказуеми неща. Естествено че езическите празници са приравнявани към християнския календар и днес се празнуват на едни и същи дни. Начинът на отбелязване на лятното слънцестоене в България и Русия е съвсем различен- там се къпят и прескачат огньове, тук се берат билки, търкалят в росата и се мият в течаща вода. Дори и да има нещо общо то е останало далеч назад във времето на общославянско ниво. А графита, който ни показа пък няма нищо общо с Еньовден. И така кое точно ще обсъждаме графита или празника?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Дори и да има нещо общо то е останало далеч назад във времето на общославянско ниво.

Накрая схвана за какво става дума. Темата, както беше обявена, е за секса и празника. Избирай си какво ще обсъждаш.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не че винаги съм изряден, но това не е вярно: „Колкото до съвременния Джулай, в предния твой постинг ти не го сравняваш с Еньовден, а твърдиш, че е копиран от руския фолклор”.

Разбира се, че трудносхватливите веднага се хванаха за думите ти и даже решиха да блеснат с поредния си неадекватен коментар. Винаги е имало и ще има хора, които върти го, сучи го, все ще го докарат като в анекдота на Мирча Кришан: 99% русофобия и антикомунизъм. Ще се появят и в темите за птичките и тревичките в Южния парк и ще ги оцвъкат с омразата си. Сигурен съм. От такива досадници няма отърваве. Стремя се да не ги забелязвам.

Написал съм: „Счита се, че празникът е уникален български. Типично за младите българи е да мислят, че всичко започва с тях. А всъщност в Библията е казано: „Няма нищо ново под слънцето.” Този празник отдавна се чества в Русия и Украйна по същия начин."

Българите от Варна посрещат изгрева при вода и руснаците посрещат изгрева при вода. При това руснаците си го посрещат така този ден от памтивека. Така че не е вярно, че празникът е уникален български. Не съм споменавал, че Джулая е взет от руснаците, а че нещо подобно те практикуват доста от отдавна и по същия начин: с музика и танци, хапване и пийване.

Днес отбелязването на Еньовден е хрисимо: билки, венци от цветя. Но през 13 в. народното честване е било анатемосано от църквата. Ето какво пише в „Бориловия синодик”:

attachicon.gifборилов синодик.jpg

„[49]. [На] онези, които на 24-ия ден от месец юни, на Рождеството на Йоан Кръстителя, извършват влъшвения и влачене на плодове и каквито скверни и подобни на езическа служба тайнства се вършат през тази нощ, анатема. http://ald-bg.narod.ru/biblioteka/bg_srednovekovie/borilov_sinodik/borilov_sinodik.htm

„Влъшвения” е врачуване. Не става дума обаче, за „влачене на плодове”, а за „плодове влачения”. И Михаил Арнаудов не е можал да го преведе. Но „вършат скверни тайнства” е ясно казано. Това преди няколко века е прекратено в България и днешният Еньовден, не е като средновековния. Днешният Иван Купала също не е като във филма на Тарковски.

За събитието Джулай - Централен елемент в него е западната рок музика от времето, когато у нас имаше социализъм по руски образец и смисълът, който се влагаше в тази музика като символ на разкрепостяване и освобождение. Другият важен елемент е романтичният морски бряг (не просто вода, в която да се изкъпеш),зад който са необятните простори на свободния свят. Самите руснаци също са преживели подобни стремежи и мечти, но не са стигнали до там, да си направят Джулай. Така че, сравнението с руския Купала е меко казано неуместно.

За цитата от Бориловия синодник - според мен не означава непременно, че през средновековието Еньовден е бил свързан с оргии, може написаното да е за известното ни Ладуване - гадаене за бъдещия жених.

Знам,знам, чувал съм ги тези празненства, даже ги споменах някъде тука, ама май боклукчията ги е извозил на боклука, та ако не знаеш - вече знаеш :grin:

На Еньов ден, когато силата на природата е най-силна, младите булки запрятали фусти рано сутрин по росата , намирали една росна наклонена поляна и се пързялали по гол гъз!

Мантрата, която повтаряли била:

"Яж п...ко трАва,

да си догОдин здрава!"

Идеята била, че тревата с власинките по нея имала антисептичен ефект!

Това според мен е кръчмарски форклор, словесен аналог на графитите, които са показани в темата. Ако не вярваш, пробвайда направиш упражнението, което описваш, пък после се обади, дали можеш да седнеш. :grin:

Редактирано от Doris
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако не вярваш, пробвайда направиш упражнението, което описваш, пък после се обади, дали можеш да седнеш. :grin:

Мерси, но нито съм невеста, нито съм почитател на Еньов ден.....а ти от собствен опит ли споделяш :grin:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Джимби, днес нещо си се настроил много фриволно. Ако продължаваш в същия дух - ще си починеш през оставащите летни месеци от писане тук.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Отбелязването на равноденствието, зимното и лятното слънцестоене са характерни за много народи и култури и причините са календарно-исторически.

С висока шапка, спускащи се коси и цици е архаичното изображение на Артемида в Ефес, което доста се различава от познатия от елинистично-римската епоха образ на ловджийка. Тъй че вероятността да е монахиня или монах е доста малка. Не е ясно за кой век се говори, но не винаги покривалата на главите на монахините са били едни и същи.

HPIM0761.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Джимби, днес нещо си се настроил много фриволно. Ако продължаваш в същия дух - ще си починеш през оставащите летни месеци от писане тук.

Похвалих се нещо ама го забърсах да не ме урочаса някой ;)

Редактирано от JImBeam
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За цитата от Бориловия синодник - според мен не означава непременно, че през средновековието Еньовден е бил свързан с оргии, може написаното да е за известното ни Ладуване - гадаене за бъдещия жених.

Абе гадаят, гадаят, пък гледай накрая какво става с бъдещия жених!

post-2642-0-52553100-1404416213_thumb.jp

„Къпане на голи мъже и жени (с всичките последствия)”, казва един участник в съвременен Иван Купала. http://mixlife.livejournal.com/7589.html

В руската статия за Иван Купала в Уикипедия пише, че и там по време на Средневековието обрядите и игрите на този ден са считани за бесовски и се забранявали от църковните власти.

А в статия на Руския етнографски музей се казва: „Отдавна в деня на Иван Купала се допускало най-свободно общуване между половете, заради което е наречен „най-еротичният руски празник”, „праздник на всеобщия брак". Съгласно преданията, в нощта на Купала били сваляни всички забрани в любовните отношения между мъжете и жените. Към преданията се отняся и широко распространения сюжет на купалските песни за брата и сестрата, за свекъра и снахата, нарушили установените традиционни брачни норми. Разгулните игри в нощта на Купала са осъдени в слово на св. Иоан Златоуст: „Жената по време на игрите е любовница на сатаната и жена на дявола. Понеже танцуващата жена е една за много мъже. А какво става с мъжете? След пиенето започват да танцуват, а след танците започват да блудстват с чуждите жени и сестри, девиците пък губят своята невинност”. За девойката в празника на лятното обръщане на слънцето завършвал периода на преход към съзряване; тя получавала право на брачни отношения. Тя можела да си позволи всякаква свобода в отношенията с младежите, а ако е имала жених, той нямал право да ѝ пречи.” http://www.ethnomuseum.ru/prazdniki/ivan-kupala

Щом словото е от Йоан Златоуст, значи не се е отнасяло само за руснаците. А от коментара става ясно, че не е имало ритуал на съзряването на мъжете, както се предполага в една от цитираните от мен статии, а ритуал на съзряването на жените.

Всъщност нещата се изясняват, когато се зададе въпроса: какво правят един младеж и една девойка на полето или в гората цяла нощ на тъмно?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

„Секс или…” означава, че аз не намирам сцената за еротична. Членът на мъжа виси надолу. Какъв ти секс, пълна скръб е сцената откъм сексуален заряд.

Ето еротични рисунки, пак скални, също рисувани от проф Д. Овчаров.

attachicon.gif3. LXXVIII (дет. 2).jpg attachicon.gif4. LXXVIII (дет. 3).jpg

Ето и как сцената на голата двойка, готвеща се да посрещне слънцето на рида и да се изкъпе в реката, се връзва с Еньовден.

„В народните схващания Еньовден бележи средата на лятото. В този ден „свети Еньо започвал да кърпи кожухчето си”, а Слънцето ставало по-рано от всякога. То седяло на небето по-дълго, къпело се в жива вода и така, осветено и огнено, се обръщало на другата страна. Оттогава дните започвали да стават по-къси, а нощите – да нарастват.

Разказват още, че на Еньовден Слънцето било особено игриво и благодатно. И млади, и стари жадували да се докоснат до неговата животворна сила. Вярва се, че на Еньовден слънцето "трепти","играе" и който го види в този момент, ще бъде здрав през цялата година. Затова в миналото стари и млади са посрещали слънчевия изгрев по високите места извън селището. Всички ставали още преди да се покаже небесното светило на хоризонта. С притаен дъх очаквали мига, в който то ще ги огрее с жарките си лъчи и ще ги дари с жизненост и здраве до следващия Еньовден.

В някои краища в този ден момите, ергените и децата ходели по ливадите и се търкаляли в росата, за да са силни и жизнерадостни. Къпели се в реки и извори, в които и слънцето е умило лицето си, за да са весели и щастливи.

Девойките изнасяли навън чеиза си, за да го погледне и благослови слънцето.

Гербов, обърни внимание, че на лявата илюстрация "под" сношаващите се има изображение на елен. А еленът в народните представи е животно, свързано със Слънцето. Освен това е свещено животно, божие животно, чието убийство е голям грях.

Така че лявата рисунка вероятно представлява изображение на ритуален сексуален акт, свързан със Слънцето, лъчите и светлината му като даряващи плодородие и източник на възпроизводителните сили.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Сексуален акт с вдигнати ръце и островърх (триъгълен) член малко трудно ще се получи. Опасявам се, че членът изобщо не е член, а и циците май не са съвсем цици.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Св. Йоан Златоуст е живял през 4 в. . Съмнявам се, да му е дошло пророчество, че пет века по-късно ще има руски народ, та да му дава наставления предварително как да спазва благоприличие на празниците си. А съвременните тьотки нудистки съвсем пък са и анахронизъм и несвързани с българските средновековни графити и фолклор. Въобще, когато за секс се пишат и показват простотии, нещата се обръщат на порнография. Честно казано, ми доскуча от тия глупости тука и смятам да напусна дискусията, какватоможе би е и целта им. :(


Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Всъщност Еньовден го празнува цяла Европа. Едни наблягат на къпането, други на големите огньове. Танцува се, пее се.

http://de.wikipedia.org/wiki/Mittsommerfest

http://en.wikipedia.org/wiki/Midsummer

Помните ли кадрите от филмите за нацистите и техните факелни шествия. Руският сайт не пропуска да напише: „Праздник отмечался также и в нацистской Германии. Партийные руководители к этому дню готовили особые «огненные речи”. http://ru.wikipedia.org/wiki/Праздник_летнего_солнцестояния

post-2642-0-82153400-1404462990_thumb.jp

Но има и такива, които открито казват и показват, че накрая празника на лятното слънцестоене, той и Рождество на Йоан Кръстител, преминава в езически еротически ритуали.

post-2642-0-18893400-1404463003_thumb.jp

http://rodamalmo.blogspot.com/2011_06_01_archive.html (ако някой знае езика, статията е накрая)

post-2642-0-17209600-1404463013_thumb.jp

За тези се обяснява, че отишли в гората да наберат лечебното биле папрат. http://travellmd.wordpress.com/2008/01/16/В-поисках-папоротника-или-5-запретов-ку/

Май всичко се каза по не съвсем ясното и точно заглавие.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В кои райони на държавата се практикуват тези голи танци, да ида и да посетя някое подобно събитие. На последната снимка в горния пост, забелязвам, че си има солидно количество зяпачи с дрехи :grin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Абе гадаят, гадаят, пък гледай накрая какво става с бъдещия жених!

attachicon.gifkupala09.jpg

„Къпане на голи мъже и жени (с всичките последствия)”, казва един участник в съвременен Иван Купала. http://mixlife.livejournal.com/7589.html

В руската статия за Иван Купала в Уикипедия пише, че и там по време на Средневековието обрядите и игрите на този ден са считани за бесовски и се забранявали от църковните власти.

А в статия на Руския етнографски музей се казва: „Отдавна в деня на Иван Купала се допускало най-свободно общуване между половете, заради което е наречен „най-еротичният руски празник”, „праздник на всеобщия брак". Съгласно преданията, в нощта на Купала били сваляни всички забрани в любовните отношения между мъжете и жените. Към преданията се отняся и широко распространения сюжет на купалските песни за брата и сестрата, за свекъра и снахата, нарушили установените традиционни брачни норми. Разгулните игри в нощта на Купала са осъдени в слово на св. Иоан Златоуст: „Жената по време на игрите е любовница на сатаната и жена на дявола. Понеже танцуващата жена е една за много мъже. А какво става с мъжете? След пиенето започват да танцуват, а след танците започват да блудстват с чуждите жени и сестри, девиците пък губят своята невинност”. За девойката в празника на лятното обръщане на слънцето завършвал периода на преход към съзряване; тя получавала право на брачни отношения. Тя можела да си позволи всякаква свобода в отношенията с младежите, а ако е имала жених, той нямал право да ѝ пречи.” http://www.ethnomuseum.ru/prazdniki/ivan-kupala

Щом словото е от Йоан Златоуст, значи не се е отнасяло само за руснаците. А от коментара става ясно, че не е имало ритуал на съзряването на мъжете, както се предполага в една от цитираните от мен статии, а ритуал на съзряването на жените.

Всъщност нещата се изясняват, когато се зададе въпроса: какво правят един младеж и една девойка на полето или в гората цяла нощ на тъмно?

К.Гербов отри топлата вода!!! Браво!!!

То е ясно че руснаците не са изолиран случай, и че това са стари индоевропейски обичай, само че откъде разбра че при българите е имало такъв ритуал точно на Еньовден, а не примерно на Спосовден? От къде разбра, че по нашите земи подобните ритуали не са изчезнали още по времето на Византийското владичество? И при нас има прескачане на огъня, но това се прави през пролетта. Дай ни доказателства, не празни приказки.

А съвременните тьотки нудистки съвсем пък са и анахронизъм и несвързани с българските средновековни графити и фолклор. Въобще, когато за секс се пишат и показват простотии, нещата се обръщат на порнография. Честно казано, ми доскуча от тия глупости тука и смятам да напусна дискусията, какватоможе би е и целта им. :(

Аз не случайно предложих да преименуваме темата на "Еротичните фантазии на К.Гербов"

Редактирано от Stefan Iv
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

"Ритуалите" са си нововъведения от по-ново време, като в най-добрия случай са фантазии за предполагаеми ритуали, за които не се знае как точно са се изпълнявали. Неопаганизмът е характерен за периоди, в които са правени опити да се премахнат старите ценности, но новите не са заработили. Робеспиер примерно борейки се срещу Църквата търси заместител и решил да въведе култ към Разума. И засадил "Дърво на Свободата" като вживявайки се в ролята на папа ударил дълга реч, което обаче няма нищо общо с почитанието на дърветата практикувано от друидите по тамошните земи. Празникът бил възприет от роялистите като стъпка към отказ да се преследва религията, тъй като с него се признавало съществуването на Върховното същество и безсмъртието на душата. Но случилото се изобщо не било и стъпка на Робеспиер към връщане в лоното на католицизма, а просто търсене на заместител на старите духовни ценности. Та както се вижда има елементи от две религии, но нито е едното, нито е другото, ами няма нищо общо и с двете като същност, а само подражание на някои външни форми. Та същото и с голотиите.

1024px-F%C3%AAte_de_l%27Etre_supr%C3%AAm

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

А съвременните тьотки нудистки съвсем пък са и анахронизъм и несвързани с българските средновековни графити и фолклор. Въобще, когато за секс се пишат и показват простотии, нещата се обръщат на порнография. Честно казано, ми доскуча от тия глупости тука и смятам да напусна дискусията, какватоможе би е и целта им.

Аз не случайно предложих да преименуваме темата на "Еротичните фантазии на К.Гербов"

И защо изобщо се набутахте с коментариите си, като накрая според вас се оказва, че темата не е това, което е?

Вие доказахте ли нещо? Да бяхте представили някакви автентични материали, да видим, аджеба, какви точно „скверни действия” са правили българите на 24 юни през 13-14 в., та изявите им са били анатемосани.

Възродител се появи някакъв. Не разбрал за какво става дума, няма и какво конкретно да каже, освен че „не е така”- и иска да преименува темата. Ами започни си нова и обясни там какво е съдържанието на рисунката, кога е рисувана и кой е художника . Това и тук можеше да го направиш, а не да даваш квалификации. Така и не разбра, че аз не считам рисунката за еротична. С твоята фантазия я виждаш такава. Но не ми приписвай на мен нещо, което не съм написал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И защо изобщо се набутахте с коментариите си, като накрая според вас се оказва, че темата не е това, което е?

Вие доказахте ли нещо? Да бяхте представили някакви автентични материали, да видим, аджеба, какви точно „скверни действия” са правили българите на 24 юни през 13-14 в., та изявите им са били анатемосани.

Възродител се появи някакъв. Не разбрал за какво става дума, няма и какво конкретно да каже, освен че „не е така”- и иска да преименува темата. Ами започни си нова и обясни там какво е съдържанието на рисунката, кога е рисувана и кой е художника . Това и тук можеше да го направиш, а не да даваш квалификации. Така и не разбра, че аз не считам рисунката за еротична. С твоята фантазия я виждаш такава. Но не ми приписвай на мен нещо, което не съм написал.

Браво!!! К Гербов най-накрая разбра че темата му не е това, което е. Точно защото няма никаква данни за народните празници през ХІІІ-ХІV в. е напълно безсмислено да се фантазира. А скверните действия не се отнасят за българите, тъй като цитата, от където е взет се отнася за ІV в. А що се отнася до рисунките аз вече го казах-дело на скучаещи хора. Подобни картинки и днес могат да се видят в изобилие.

Та с две думи това което се опитвате да доказвате са 100% фантазии. За това и темата смятам че трябва да преименува, за да несе бъркат драгите съфорумци.

Редактирано от Stefan Iv
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Стига с глупостите! Написал съм, че според вас темата не е това, което е. Егати неграмотността и нахалството!

То бива спам, ама модераторите явно спят. После пак мен ще изкарат виновен, че съм размил темата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Тъй като модераторите не реагираха, ще заявя на тях, на администраторите и на „драгите съфорумници”, че потребителят Stefan Iv e манипулатор.

Той заявява, че аз се опитвам „да доказвам 100% фантазии” и заглавието на статията ми „Секс с шапка или Еньовден?” трябвало да бъде преименувано на „Еротичните фантазии на К. Гербов”. Разбира се, че когато разумен човек прочете тези претенции веднага ще му стане ясно, че зад тях се крият намерения да бъде злепоставян опонента. Зовящият към преименуване на темата в случая е хитрец на дребно, много добре знаещ, че не е той човекът, който ще решава преименуването на заглавия на статии. Просто е решил в атаката си да заложи на подвеждане на неразбралите за какво става дума. Те пък впоследствие съвсем се объркаха, когато започнах да им обяснявам. Ще използвам случая да заявя, че повече нямам намерение да влизам в обяснителен режим.

Заглавието „Секс с капела или Еньовден?” на практика е въпрос с два възможни отговора. Както се вижда от цитираната от мен литература, рисунката се възприема като еротична. Аз считам, че това не е вярно и съм се обосновал защо. Внушението, че съм писал „еротични фантазии”, естествено, че ме обижда. Нещо повече, то ме дискредитира, защото е невярно и тенденциозно написано.

Алтернативното ми предложение при разчитането е, че са изобразени мъж и жена по време на Еньовден. Тогава хората излизат извън населените места да посрещнат зората нависоко и да се окъпят в реката. Такива условия има около Говедарника. Обичаите за посрещането на Еньовден, които съм цитирал, съм взел от три източника, но ги има на още доста други места в интернет и никой не ги оспорва.

Не се опитвам нищо да доказвам. Написал съм: „изправеното положение на двете фигури, вдигнали двете си ръце и гледащи в една посока, води до предположението, че вероятно става дума за извършване на някакъв религиозен или мистичен ритуал… Една скална рисунка на изгряващо слънце, пак от Говедарника, като че ли дава сериозни основания да предположим, че може би на това място се е празнувал Еньовден.”

С други думи аз правя предположение, затова и в заглавието на традиционното възприемане на рисунката като еротична, противопоставям възможността да става дума за обичай от Еньовден. Сложил съм накрая и въпросителна, която означава, че аз задавам въпрос. Отделно направих и коментар, защо считам, че въпросната рисунка не е еротична. Твърдението, че заглавието не отговаря на съдържанието на статията, изказано от няколко души е неправдоподобно. Първите явно не разбраха за какво става дума, което обаче бе използвано от Stefan Iv, за да започне нелепата си атака.

Написаното от него за „еротичните фантазии” можех да приема като проява на неразбиране, но той продължи да ме напада в същия дух. Това считам за обида и преднамерен опит за дискредитиране. На практика Stefan Iv се опита „хитроумно” да продължи атаката на база на подхвърлените вече мнения за несъответствие на заглавието.

На искането ми да се обоснове за критиките си и да предложи някакво свое виждане на рисунката, отговорът му бе съвсем формален. Нямало никакви сведения за празниците от 13-14 в. и било безсмислено да се фантазира. Това че няма сведения, не значи, че не е имало празници. Не е Stefan Iv човекът, който има правото да нарича предположението фантазии. Но го прави, именно с цел да ме злепостави.

Това, че няма никакви данни за празниците не означава, че не може да се правят предположения. За куп исторически въпроси, за които няма дошли до нас данни, какви ли не предположения се правят. А специално за фолклора могат да се вземат предвид обичаите у съседите или сродните народи. Тук имаме пълна безпомощност на опонента, който премина в агресивна атака със злепоставящи твърдения, в които се предпоставя, че уж той бил прав, а в същност не казва нищо съществено.

Че рисунките били дело на скучаещи хора и че такива имало навсякъде, се доказва, като се покаже подобна картинка. Голи хора с вдигнати ръце, такава шапка и пр.

В крайна сметка при добронамерена и основателна критика, може да се констатира, че рисунката не е от 14 в., а примерно от 19 в. Тогава също са отбелязвали Еньовден с къпане и посрещане на слънцето. Така, че предположението ми е актуално, независимо от времето. Окачествяването му като фантазия е нескопосно и пак повтарям – напълно тенденциозно.

Именно от формалният отговор на въпросния потребител и упоритостта му да се наложи, се вижда, че за него е по-важен не спора, а възможността да ме дискредитира, пред очевидно неразбралите съдържанието на статията ми, което личи и от възникналите след това спорове. Накрая дори си позволи да напише явна лъжа, че уж аз съм си признал измисленото от него несъответствие. Което ме доведе до увереността, че Stefan Iv не се спира дори пред лъжата, за да докаже своята си теза.

Не знам как трябва да се реагира в такива случаи, но аз се чувствам обиден. Позволих си да напиша това, което мисля, защото считам, че форумът не е място, където трябва да се водят двубои с убеждението, че на всяка цена трябва да се спечели, дори и с цената да се дискредитира спорещият с нагла агресия и внушения. Като нямаш аргументи, си мълчи. Умните хора рано или късно винаги разбират кой се опитва да хитрува.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Гербов как си подпалил фитила само.... :Peace: Никой не е искал да те засегне.

Може би си се изразил малко неясно след като ти се наложи да обясняваш пред няколко души какво си имал впредвид. :shades:

Сега нещата ги разбирам така " Секс с капела ( както погрешно е разтълкувал картината изследователят й ) или ( твоето твърдение ) Еньовден? " И вече нещата се изясняват и аз съм съгласна, откривам и прилика - ритуалното хоро на Еньовден около огъня 220px-Sobotki_duze.jpgнаподобява малко ритуалния танц в кръг открит на скалите.

Не мисля че картинките и надписите от Говедарника са дело на някой скучаещ наш съвременник - все пак те са предизвикали някакъв интерес у учените и това едва ли е станало просто така.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!