Отиди на
Форум "Наука"

Как се словенизира Русь ?


Recommended Posts

  • Потребител

Определено имам проблем със заглавието на темата заради политизирането на въпроса. В хоремага бих попитал, как българската писменост и книжнина стигат до Русия. Бих попитал образован руснак, дали знае как славянската писменост и книжнина идват от България в Русия. Образованите го знаят това, но някои трудно го преглъщат, особено влиянието на старобългарския в руския, все пак в момента Русия /РФ/ е около 154 пъти по-голяма като територия и 20 и кусур пъти като население от БГ. Да кажем, че ако използваме термините църковно-славянска писменост и църковно-славянска книжнина всичко е окией /на чист руски/, но без да се отрича съществуването на славяните, те по онова време не са знаели, че ще бъдат наричани така, нали ? 

Както и да го напишем, фактите са си факти, но нито в български, нито в руски източници, аз поне не съм откривал писания как и защо се е случило това. Със сигурност християни на Русь е имало преди покръстването на Владимир и народа му, тоест има почва за посяване на семето и предполагам вариантите са три :

1. Стихийно. Тръгват от тук ентусиазирани мисионери да учат комшиите да пишат, четат и да се молят на познат език. Проблемът тук е в четенето, че книгата е  много скъпо нещо тогава и едва ли ентусиаст може да я притежава и изнесе без позволение на някой голям шеф. Което води до вариант 2.

2. Държавна политика. Възможно ли е Симеон да е имал амбицията за експанзия на североизток с перо и книга, вместо с меч, както срещу ИРИ ?

3. Нещо смесено между предходните варианти.

Ще ми е интересно да прочета вашите мнения или ако може да ми пратите някакви линкове да ми се изясни въпроса, доколкото има запазени сведения.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 38 минути, Раб Божи said:

Определено имам проблем със заглавието на темата заради политизирането на въпроса. В хоремага бих попитал, как българската писменост и книжнина стигат до Русия. Бих попитал образован руснак, дали знае как славянската писменост и книжнина идват от България в Русия. Образованите го знаят това, но някои трудно го преглъщат, особено влиянието на старобългарския в руския, все пак в момента Русия /РФ/ е около 154 пъти по-голяма като територия и 20 и кусур пъти като население от БГ. Да кажем, че ако използваме термините църковно-славянска писменост и църковно-славянска книжнина всичко е окией /на чист руски/, но без да се отрича съществуването на славяните, те по онова време не са знаели, че ще бъдат наричани така, нали ? 

Както и да го напишем, фактите са си факти, но нито в български, нито в руски източници, аз поне не съм откривал писания как и защо се е случило това. Със сигурност християни на Русь е имало преди покръстването на Владимир и народа му, тоест има почва за посяване на семето и предполагам вариантите са три :

1. Стихийно. Тръгват от тук ентусиазирани мисионери да учат комшиите да пишат, четат и да се молят на познат език. Проблемът тук е в четенето, че книгата е  много скъпо нещо тогава и едва ли ентусиаст може да я притежава и изнесе без позволение на някой голям шеф. Което води до вариант 2.

2. Държавна политика. Възможно ли е Симеон да е имал амбицията за експанзия на североизток с перо и книга, вместо с меч, както срещу ИРИ ?

3. Нещо смесено между предходните варианти.

Ще ми е интересно да прочета вашите мнения или ако може да ми пратите някакви линкове да ми се изясни въпроса, доколкото има запазени сведения.

Чети: Олга Киевска обединява всички източни славянски племена, организирайки ги в общ държавен организъм. Тя е и първата разпространителка на Христовата вяра сред русите, за което е призната от Руската православна църква за равноапостолка и първа руска светица.

https://bg.wikipedia.org/wiki/Олга_Киевска

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, Skubi said:

Чети: Олга Киевска обединява всички източни славянски племена, организирайки ги в общ държавен организъм. Тя е и първата разпространителка на Христовата вяра сред русите, за което е призната от Руската православна църква за равноапостолка и първа руска светица.

https://bg.wikipedia.org/wiki/Олга_Киевска

Благодаря ! Да разбирам ли, че може да се опрем на теорията на архимандрид Леонид, че Олга е българска княгиня, родом от Плиска ?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 минути, Atom said:

Втория вариант:  държавна политика.  Но не на България, а държавна политика на Римската  Империя или на т.н. Византия.

Можеби по скоро 4ти вариант или сценарий. След падането на Преслав /971/ от Светослав и впоследствие "освобождаването" от  Йоан Цимиски, със заграбването на съкровищницата, българска книжнина попада във византийски ръце и служи при покръстването на Владимир и Киевска Русь, нещо като Великоморавска мисия 2, ако приемем за доказано, че Великоморавската мисия е плод на държавна политика на ИРИ. Може и така да е станало.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, BG читател said:

Последните изследвания на първата каменна църква в Киев я определят като провинциална българска църква с аналози в Преслав.

 

В лѣто 6497 … Володимѣръ помысли созьдати цьркъвь Пресвѧтыѩ Богородицѧ и посълавъ преведе мастеры отъ Грькъ.

«Повесть временных лет»
 
През 988 г., след като превзема град Херсон в Крим, Владимир сключва съюз с Византийската империя. Получава за жена сестрата на император Василий II Анна, като приема християнството и името на кръстника си Василий. Завръщайки се в Киев, разрушава езическите паметници, покръства жителите във водите на река Днепър и основава нови православни църкви и манастири.
 

.thumb.jpg.fb2e7c9a62be0a4bb9733fb400479bcc.jpg

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

 Выявление этапности возведения памятника, а также установление факта изменения его замысла в процессе строительства вместе с изучением его строительных материалов дало возможность по-другому поставить вопрос о происхождении мастеров, создавших храм. Результаты новых исследований памятника заставляют отказаться от признания исключительной роли константинопольских мастеров в создании храма. Несомненно, что столичные мастера были среди создателей Десятинной церкви. Об этом говорит и характер найденных блоков ее стенной кладки, устроенной в технике со скрытым рядом, бывшей «визитной карточкой» константинопольских строителей, и характер пластической разработки фасадной плоскости стен двухуступчатыми нишами, и наличие греческих клейм на плинфах, да и сама идея строительства крестовокупольного храма, лежавшая в основе первого замысла строительства. Все это показывает на Константинополь как на родину «мастеров от грек», начавших создавать храм. Однако изменение первоначального замысла с крестовокупольного на базиликальный свидетельствует о том, что вскоре ведущая роль в строительстве церкви переходит уже к другим мастерам, связанным с традициями балканских провинций империи, до конца X в. входивших в состав I Болгарского царства (Северной Греции, Македонии, Болгарии). Именно там в это время основным типом храмового здания является не крестовокупольный, а базиликальный (церкви в Скрипу и на озере Преспа в Северной Греции, базилики в Охриде, Плиске и Преславе), а для декоративного убранства интерьера использовались поливные керамические плитки (Преслав), там встречается и схожая система фундаментных субструкций (Плиска). Наиболее близкими аналогиями Десятинной церкви являются малые базилики Плиски (базилики №№ 24 и 25) и церковь Гебеклиссе в Преславе.

     В заключение отметим, что тут представлены предварительные мысли и оценки, возникшие в ходе исследований 2005–2007 гг. Полевые исследования и осмысление полученных материалов еще продолжаются – и окончательные выводы можно будет сделать только после полного завершения раскопок и комплексной обработки новых фактов вместе со всеми данными исследований ХІХ–ХХ веков. 

Редактирано от BG читател
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Невероятен късмет е че са се запазили някакви останки от базиликата върху която е построенна десетинната църква. Пълната и аналогия с Преслав/Плиска все пак ограничава колко назад можем да я датираме, или С Плиска евентуално. Въпросът е дали България се е ограничила само с църковна доминация в Киев или Киев е бил част от административна българска структура, колкото и условни да са били взаимоотношенията. Но така или иначе гърците са строили и пристроявали върху построена от преславски/плисковски строители църква. Дали умишлено преди не е споменаяало за това, не знам, но всичко противоречащо на идеята за трети Рим се е игнорирало.

Редактирано от BG читател
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Украинците са пишели на български и са говорили на българо полски. На север новгородци преди да ги избият руснаците са говорили на полски и пишели на български. Руснаците са говорили на български само елита. Тези които са можели да пишат са пишели на български. На руски проговарят след 15-16 век, дотогава украинците отивайки в московията са водили преводачи защото не са се разбирали с угрофините и тюрките. За пет века не могат да ги накарат да проговорят на руски, ние за сто години сме си сменили езика. Всички думи от висшата нервна дейност са български в руския език, като любов, радост, рождество смърт. Руски са само битовизми - сволоч, бляд, дермо и т.н. Украинците се хвалят че са говорили на българо-украински още от ранни времена. Общо взето българският и полският език са формирали езика на източните славяни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

С. Лесной. Иоакимовская летопись и ее значение

  - Бележка на Асен Чилингиров към С. Лесной

 В. Татищев. Об истории Иоакима епископа новгородского

    - Бележка на Асен Чилингиров към В. Татищев

 

https://macedonia.kroraina.com/tschilingirov/rus/lesnoj_1955.htm

После этого пошел Владимир на болгаров(булгаров) и, победив их, мир заключил и принял крещение сам и сыновья его, и всю землю Русскую крестил (42). Царь же болгарский Симеон прислал иереев ученых и книги в достаточном количестве. И послал Владимир во Цареград ко царю и патриарху просить митрополита. Они же весьма возрадовались и прислали митрополита Михаила, мужа весьма ученого и богобоязненого, который был болгарином, с ним 4 епископа и многиех иереев, диаконов и демественников (певчих) из славян. Митрополит же, по совету Владимира, посадил епископов по городам: в Ростове, Новгороде, Владимире и Белгороде (43). Сии шедшие по земле с вельможи с войском Владимировым учили люд и крестили всюду сотнями и тысячами, сколько где удавалось, хотя люди неверные весьма о том скорбели и сожалели, но отказываться из-за воинов не смели”

Редактирано от Раб Божи
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 31.01.2024 г. at 11:08, Раб Божи said:

Определено имам проблем със заглавието на темата заради политизирането на въпроса. В хоремага бих попитал, как българската писменост и книжнина стигат до Русия. Бих попитал образован руснак, дали знае как славянската писменост и книжнина идват от България в Русия. Образованите го знаят това, но някои трудно го преглъщат, особено влиянието на старобългарския в руския, все пак в момента Русия /РФ/ е около 154 пъти по-голяма като територия и 20 и кусур пъти като население от БГ. Да кажем, че ако използваме термините църковно-славянска писменост и църковно-славянска книжнина всичко е окией /на чист руски/, но без да се отрича съществуването на славяните, те по онова време не са знаели, че ще бъдат наричани така, нали ? 

Както и да го напишем, фактите са си факти, но нито в български, нито в руски източници, аз поне не съм откривал писания как и защо се е случило това. Със сигурност християни на Русь е имало преди покръстването на Владимир и народа му, тоест има почва за посяване на семето и предполагам вариантите са три :

1. Стихийно. Тръгват от тук ентусиазирани мисионери да учат комшиите да пишат, четат и да се молят на познат език. Проблемът тук е в четенето, че книгата е  много скъпо нещо тогава и едва ли ентусиаст може да я притежава и изнесе без позволение на някой голям шеф. Което води до вариант 2.

2. Държавна политика. Възможно ли е Симеон да е имал амбицията за експанзия на североизток с перо и книга, вместо с меч, както срещу ИРИ ?

3. Нещо смесено между предходните варианти.

Ще ми е интересно да прочета вашите мнения или ако може да ми пратите някакви линкове да ми се изясни въпроса, доколкото има запазени сведения.

Ами много е просто.

1. Византия използва религията за външно влияние много преди нас и моделът е особено успешен. Впрочем по същия начин работел и исляма при арабите.

2. След като се покръстваме и кирилицата е създадена в Преслав едни умни хора тук са си казали: а бе ние защо да не присвоим този модел и да го използваме за влияние и външна политика. И без това държавата в момента стигала до Ужгород (тогава Хунг) в Украйна.

3. И хоп горе при варварите (ние бивши вече такива) в дървените колиби и блатата, но говорейки близък диалект на нашия, биват насочени усилия и пари (най-вероятно) за тяхното "умиряване" и поставянето им под религиозно-културна зависимост. 

Не винаги цели се постигат с меч и огън. Има и други варианти. 

Редактирано от D3loFF
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...