Отиди на
Форум "Наука"

Образователната система.


Recommended Posts

  • Потребител

Какво мислите за писаното в ето тази статия?

http://kosmos.pass.as/e107_plugins/content....php?content.30

Писана е от руския математик Виктор Степанович Доценко. Статии на подобна тематика е писал и Владимир Игоревич Арнольд. Кой е той:

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%80%...%B2%D0%B8%D1%87

На тази страница от руската Wikipedia има линкове към статии на В. И. Арнольд.

Доста интересно. А дали е вярно?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мисля че в днешно време математиката, а и не само, се превръща все повече в задължение, някакво такова зло и сухо съществително, което не е много привлекателно за учащите. Просто нещо, което им трябва за да учат великия мениджмънт & файнънс и пр. Стават все по-малко хората, които я смятат за приключение или откриват чара й по някакъв начин. Това сигурно също оказва влияние върху нивото на изучаването й. Така много американци си цъкат на космическите калкулатори и се чудят какво й е трудното на тая математика, а много българи излагат трактати на тема "За к'во са ми тия комплексни числа?!" :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За вярно си е напълно вярно. А за коментар - нещата и в България вече не са розови. Ето така например, аз се опитвам да дам интересни математически теми за изследване - правих го тук в този форум. Резултатът е очевиден - нищо!!! Трябва да обявиш истински пари, за да навиеш някой, а и това няма да помогне - ще си каже, защо да се мъча, като парите растат по дърветата.

Относно математиката - тя винаги си е била "зло" за учащите. Разликата е в нещо по-друго, а именно предизвикателството. Преди, когато имаше "уравниловка" (говоря за тоталитарно време), то човек не можеше да стане много богат и затова способностите му избиваха в опити за нещо друго - е какво друго освен науката и изкуството. Сега всичко се свежда до "животинското" трупане на пари.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Сигурно помните истерията около закриването на Славянския университет; тогава, кой знае защо, разрешиха на студентите от него да се записват по други университети (изгодата на тези други университети беше ясна - всички "славяни" бяха платено обучение) - а те - събирани от кол и въже. Та, решаваме с едни такива една задачка, дето трябва да се направят някакви елементарни сметки. И един вдига ръка: "Ами моето калкулаторче няма делене!" - "Не може да бъде" - казвам - отивам и му посочвам клавишчето с наклонената чертичка - "Аааа - казва - аз пък си мислех, че деленето е с две точки!"

А доколкото за статията, посочена в уводния постинг - мисля, че в изложението доста се поизопачават нещата и са малко така изкуствено подредени (в смисъл - за да може авторът да си докаже тезата), но има един блестящ финал!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 месеца по късно...
  • Потребител

Ех.. един приятел химик беше казал следнот " сякъш в последните години интелектът на хората е попаднал в черна дупка....." и мисля, че е прав според мен всичко това води наистина от калкулаторите, понеже спреш ли да изисляваш на ум, спираш и да разсъждаваш до една степен, за жалост много сме пострадали и ще ехубаво ако успеем се измъкнем от този гаден навик... :post-20645-1121105496:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Потребител

Това е убийствено иронична статия на академик Арнолд, но за жалост вярно показва тенденциите на израждане на науката, респективно света. Във антиутопичния филм "Власт на идиотите", който се развива около 2500 година е показано с какво се занимава науката - измисляне на средства срещу косопад и други "общозначими проблеми".

На Запада не му трябват умни хора - ако му трябват предпочита да си ги купи, за да може да ги контролира. Как става този контрол е описано в книгите на Ноам Чомски.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Ха, ти не се доверявай тогова твърде:)))

Защо на запада не му трябват умни хора?!

Защото е направил съвършена манипулаторска система, която най-добре се обслужва от посредствени хора ;)

Нямам намерение да се разпростирам мн мн върху темата - който разбрал, разбрал. По добре да се говори за наука. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

А, е що да не се разпростреш? Твърдиш нещо, установи го.

В какво се изразява манипулативността на тази съвършена система? Противопоставяш я на кое, на някакви идеални системи, или на нещо съществуващо, ако да, какво?

Това, което го пише Чомски, наука ли е?

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Твърдението ми не е теорема да се доказва, уви за разлика от математиката.

Но дори и в математиката има проблеми с доказателствата, затова има различни математически светове.

По-скоро това, което казвам има привкус на (древната) индийска математика, където нещата се доказват с "Виж!"

Чомски е учен, но пък например Джордж Оруел е писател - в много отношения "последният велик британец".

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

http://forum.boinaslava.net/showthread.php?t=5014

реформата в българското образование

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

В темата дадена от Историка: http://forum.boinaslava.net/showthread.php?t=5014

Избрах този пост да го споделя с вас: http://forum.boinaslava.net/showpost.php?p...mp;postcount=20

случайно попаднах в този форум и бях приятно изненадана, че ИСТОРИК е проследил дебата за съдбата на реформите в българското образование. за съжаление аз спрях да се занимавам с подобна дейност преди около година, след като написах няколко статии в "капитал" (едната от които е копирана тук), поддържах дискусия по темата във форума на "дневник" (за съжаление, макар и доста обширна, беше изместена от "първа страница" по преценка на модераторите). вероятно може да се открие, макар и по-трудно.

темата за българското образование за мен е болка и страст. по ирония на съдбата се препитавам точно благодарение на огромните проблеми в бг образованието, след като съм работила няколко години в една от "елитните" гимназии (съжалявам за кавичките, но не би било обективно да не ги поставя). преди 16 години завърших същата гимназия.

искам да отговоря на батко чарли със следното:

да, наши ученици се класират намеждународни олимпиади, но какъв процент представляват те от всички бг ученици? дали останалите се справят толкова добре?

да, наши ученици са сред най-добрите в елитни университети по света, но колко ученици от българия влизат в най-елитните университети? и колко от тях го постигат благодарение на образованието и съветите, които получават в училище? ако имате познати, които учат в харвард, питайте ги колко училището им е помогнало да влезнат там, и още - колко им е помогнало да се справят добре там? щяха ли да се справят само с това, което им преедлага училището?

твърдението, че нашите студенти са най-добрите в най-добрите университети звучи доста подвеждащо. училища като харвард така или иначе приемат най-добрите ученици от всяка нация. познавам доста млади българи, които учат в такива училища. досега не съм чула подобни патриотични изявления от тях самите.

в прочутия доклад на екип на фин. министерство (известен като доклада на милен велчев) се споменава, че в сектора на частните образователни услуги влизат около 3 пъти (доколкото си спомням) повече пари от държавния бюджет за образование. при това положение - държавно образование+частни уроци, как се получава така, че в някои "елитни" гимназии и доста университети изпитните резултати при кандидатстване включват 50% двойки?!?! това не е ли достатъчно тревожен сигнал, както и да бъде тълкуван?

чудя се на кого всъщност му пука от всичко това?!?

Нека си представим за миг, че България отпуска ежегодно по 20 пълни стипендии за талантливи младежи, които ще учат в Йейл, Масачузетс, Станфорд, Оксфорд и други световни университетски центрове. И тези стипендианти се определят в национален конкурс и всеки номиниран носи на своето училище точки за атестация. Не е необходимо особено въображение, за да си представим огромното раздвижване в образователната система. "

Лекуваме образованието без диагноза

Кольо КОЛЕВ

вестник "Капитал"

не е нужно да си го представяме smile.gif)) точно тези училища не чакат България да отпусне тези стипендии. те ги отпускат на тези, които са достатъчно добри, но нямат достатъчно пари.

в предишния си постинг изразих съмнението си относно заслугите на бг гимназиите за приема на бг младежи в подобни университети, но е факт, че гимназиите не пропускат поводи да се похвалят с такива успехи smile.gif

струва ми се, че славата на доста "елитни" училища се крепи на частни уроци, а още по-неприятно е, че в тези училища голям брой ученици изглежда да са клиенти на преподавателите си. интересно ми е как държавата би могла да осигури на децата със скромни финансови възможности адекватно за изискванията на йейл образование. ами ако "елитните" учители продължат да обслужват адекватно само платежоспособните ученици?

Добре казано и има доста истина в думите, проблема е, че всичко това...продължава и не му се вижда края...

Добре, че ги има и тези хора, които учат и ги има тези учители, които преподават...въпреки всичко...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Военно дело

Цялата работа идва от училелите и страхът им да си загубят работните места. Защото ако имаш клас от 30 деца, ако учителя изключи от училището петте най вироглави, с останалите все някак ще се справи. Нотова не се прави, защото като падне броя на децата и почват съкращения и на ученители. Затова самите учители си траят. Една позната, учителка вече в пенсионна възраст но продалжаваща да работи ми разказа че директора дал устна заповед отсъствия да не се пишат и да няма повтарящ класа ученик.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Сега, заради "делегираните бюджети" класовете се пълнят до 30 деца, скоро ще се пълнят до 35-40. Всеки ученик, бил той ученолюбив и дисциплиниран или пълен боклук, е ценен, защото наличието му в класа носи пари на училището.

От друга страна, преди 5-10 г. имаше по 2-3-ма глупаци в клас, класът ги смазваше и те поне не пречеха на педагогическия процес. Днес от клас от 30 деца едва 2-10 учат, а останалите бойкотират учебния процес. След един час в такъв клас учителят е смазан и преуморен (трябва да се кара с идиоти, вместо да преподава) и не е полезен дори на себе си, камо ли - на следващите класове, в които трябва да влезе. И е така в цели поколения.

Например, тези, които бяха 12 клас и завършиха през 2008 г. (аз им преподавах в 11 клас) и тези, които сега (2008/9) са 9 клас, са чудесни деца.

В сегашните 10 и 11 класове са смесени - прекрасни деца с идиоти и изроди.

Би могло да се отделят изродите в отделни класове, а учещите деца да са събрани заедно, ама никой не го прави. Примерно - от 6 паралелки - 2-3 да са с учещите, а останалите - с глупаците. Така поне ще е по-нормален учебният процес.

От друга страна, трябва да се създадат учебни отдели като в университетите или училищата на запад и на изток - безработни учители да се занимават с броенето на отсъствията в дневниците, без да преподават. А тези, които преподават, да не сае занимават с идиотщини, които Министерството, Инспекторатите и директорите спускат с безумни срокове - "от утре - за завчера".

Иначе, ако се поизгонят няколко ученика, чието място не е в елитно училище (да не казвам, че не е в никое училище!), това ще има отрезвяващ ефект върху някои.

От друга страна, ако боклуците се оставят да повтарят учебната година, те ще се влеят в нови класове, които ще "отровят" с присъствието си в тях.

От трета страна, ако се закрие някоя паралелка, на учителите им пада бройката на часовете и няма да могат да преподават на пълен норматив. Това ще е причина един преподавател да преподава няколко учебни предмета на няколко випуска едновременно, което е убийствено. Аз съм преподавал така.

И, когато няколко паралелки "паднат", ще паднат и работни места - на учители и на непедагогически персонал (общи работници, домакин, библиотекар, хигиенисти, градинар, огняр...). Може да се закрият цели училища в селата и училищната мрежа да се "оптимизира", както казва министърът. Крайно време е министерският съвет да се оптимизира и да се премахнат малоумниците в МОН. Няма ли по-кадърни от тях? Явно в средите на управляващите - не. Да си назначат външни експерти, тогава!

А паралелки и учители ще "падат", защото 8 клас минав към гимназиите. Така учителите в основните училища ще намалеят, а тези в гимназиите ще се увеличат.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Докато това министерство разсъждава единствено в количествени мерки, работата ще е зле и по-зле ще става. Освен това имам чувството, че министърът не просто презира педагогическата гилдия, а и прави всичко възможно да не я оставя да работи на спокойствие.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

Системата трябва да е такава, че да изхвърля бързо навън олигофрените, които не искат да се учат и за които образованието не представлява ценност.

Няма нормален учебен процес без дисциплина в час и самодисциплина у дома!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Потребител

Преди системата да определи критерия за "олигофрени" може би е хубаво да огледа внимателно олигофренията вътре в самата себе си.

1. Педагозите от много страни ни се чудят как така държим децата в паралелките си без да се интересуваме от начина им на усвояване, темпото на развитие в конкретния момент от живота им (то е скокообразно при децата), от природните им дадености... Разделим ли ги в групи така, че да попаднат в благориятна за развитието им среда, нещата кардинално ще се променят. Пиша го от личен опит.

2. Ами олигофренията на голяма част от учебниците?

3. Тази образователна система и много от учителите забравят или си затварят очите пред факта, че децата днес нямат нищо общо с децата преди 10 години дори... интересите им, нуждите им, способностите им са съвсем различни.... Но нали е по-лесно да хвърлим вината върху "учениците - олигофрени"... :( А защо са такива, защо отказват да учат глупости и поради липса на това, което е значимо за тях, те запълват нишата на улицата или в съмнителни сайтове.

Дисциплината е истинска дисциплина само тогава, когато в нея има разбиране, любов... Това все пак са нашите деца...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
А защо са такива, защо отказват да учат глупости и поради липса на това, което е значимо за тях, те запълват нишата на улицата или в съмнителни сайтове.

Ако отказват да учат глупости, но учат умности, добре. Но ми се струва, че все повече от тях отказват да учат каквото и да било.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Заблуда е,че преди години се е учело повече. Учат мотивираните. Защо да учиш след като не виждаш практическа полза от това? Учениците не са идиоти и са прагматични повечето. Опитвам се да ги мотивирам, а не да ги уча.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз вече писах в една тема, че IQ при учениците поголовно пада навсякъде и ми е много интересно как ще го коригират тоя индекс.

Моето виждане е, че живота става все по-регулиран от институциите. Хората вече няма нужда от креативност и иновативност, а всички аспекти на живота им постепено се регулират, като личната отговорност изчезва и се заменя с ангажимент от общината, държавата и т.н.

Последните години съм влизал многократно в спорове защо децата не са подготвени и дрън-дрън.

Аз твърдя като stoedin, че основната причина е тоталната липса на мотивация. Децата искат да имат готин компютър, после дрешки и парфюми, после мотори и коли, а най-накрая собствено жилище. И не са склонни да чакат. И според мен са убедени, че това, на което ги учат в училище няма да им осигури нито едно от тези неща. Това обаче бих го нарекъл не толкова затъпяване, колко изпростяване или по-точно консуматорска ценностнна система.

Двата феномена се преплитат и ще видим докато ще отведат сегашното младо поколение.

Според мен илюзиите създадени от родителите им, които нарочно имат по едно дете за да му дадат повече, ще бъдат разрушени, защото точно те с техните данъци ще трябва да хранят родителите си + публичния сектор + да хранят себе си + собствените си деца.

А колкото по-малка е експанзията на човечеството (такава в момента липсва) и колкото по-голяма регулацията толкова по-глупави и некреативни ще стават хората.

Да видим.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

:good: Съгласна съм за мотивацията!

Коя мотивация, обаче?

Ако говорим за мотивацията - морков+тояга (6/2 или пари/наказания) - това е анти-мотивация.

Ако говорим за мотивация "учи, за да не работиш, или за да се занимаваш с нещо лесно - това също е антимотивация.

Ако под мотивация разбираме "уча, за да стана ...." - такава мотивация крие много висок риск от разочарования и безработица...

Ако преди 25 години някой ми беше казал, че най-адекватната мотивация е процесуалната - т.е. уча, защото докато уча живея интересно и приятно - бих възразила с целия си запас от прочетени в книгите аргументи.

Сега това се случва пред очите ми всеки ден... "Госпожо, ние при вас все играем на нещо сериозно и после изведнъж знаем много без да сме учили. Как става така?" - току-що завършил третокласник-индиго.

Ако детето не живее с радост днес, ако има усещането, че учи заради нещо или някого - няма да имаме мотивацията, няма да имаме IQ, няма да имаме креативност и инновативност...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами специално аз бях и продължавам да бъда мотивиран от съзтезателното начало. Винаги съм бил с много висока успеваемост на всякакъв тип изпити, тестове и конкурси.

Съгласен съм обаче, че това не е за всеки.

Ако детето не живее с радост днес, ако има усещането, че учи заради нещо или някого - няма да имаме мотивацията, няма да имаме IQ, няма да имаме креативност и инновативност...

А с това пък съм особено съгласен. Нека децата да порастнат нормални и добри хора. Няма нужда всички да са супер изучени, всички да имат висше и всички да са шефове.

Ако под мотивация разбираме "уча, за да стана ...." - такава мотивация крие много висок риск от разочарования и безработица...

Тук също много съгласен. При специализираното и висшето образование има цикли. Точно там където в момента е най-голямата истерия на родителите след 10-20г. дебне безработицата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добре де я кажете каква е правилната мотивация?

"Учи за да не работиш" умря със социализма. Сега е доста по-актуално: Учи за да работиш. А защо е грешно: Учи за да станеш нещо? Не зная защо е и това прехласване по времената преди 89-та (не говоря за тук пишещите, а по принцип). Аз съм учил тогава, дъщеря ми учи сега. Ами общо взето е същото (като изключим дисциплината). И тогава имаше елитни училища и сега. И тогава в обикновенните училища добрите учители не се стремяха да произведат един двама "гении", а по-скоро да направят двойкаджиите - тройкаджии, тройкаджиите - четворкаджии и т.н. (това го знам от личен опит: когато преди години минах от сравнително добро у-ще в по-малко добро в осми клас с цел да получа по-голяма диплома за кандидатстване (щото бях много добър, ама само т.нар. "науки", мат., химия и т.н.), даскала (които наистина беше "даскал" т.е. много добър) след първото контролно беше извикал майка ми и в прав текст и беше заявил - Вземи му частен у-тел. Аз тук имам 30 диванета, които трябва да им налея математика поне малко и не мога да се занимавам с един или двама "звезди" ;)). Толкоз за средния курс ;).

За гимназиите (там нямам лични сведения дъщеря ми сега е 7-ми клас ;)). До колкото знам в елитните гимназии всичко си е наред. Елитни не елитарни. Които желае да учи - моля, които не, просто е сбъркал у-щето. Така беше и по мое време. От 26 човека завършихме 18, като "привилегията" (завършил съм НМГ и по мое време, който имаше над 5.00 по специалния предмет и диплома влизаше без приемен изпит), взеха едва 15, като в София (СУ) останахме само 8. Сега според мен е даже по-добре. От децата на моите познати само две останаха да учат в Б-я и то не защото нямаха възможност, а защото не желаеха ;). Останалите заминаха по цял свят (разбира се със стипендии). Доколкото зная така е с повечето випускници на добрите гимназии.

Виж с Висшите училища е мътна и кървава ;). Но не само заради образователната с-ма, а именно заради новия девиз: Учи за да работиш. Разбира се много, студенти, които учат тук не смятат да се реализират тук. Грешката на образователната с-ма е в бълването на много специалисти при положение, че наистина няма работа за тях. Но за разлика от преди 20-на години това се знае и всеки може да си предцени.

Ще завърша с две неща. Едното е мнение на един познат, което не пропускам да цитирам стане ли въпрос за образование. А той е: На никоя Държава не и трябва умници, трябва и работяги, така е Щатите, в Англия, в Русия, така беше преди 89-та, така е и сега ;).

А второто е на пръв поглед в противоречие. Щерката на същия приятел учи в Холандия. Оказва се, че там държавата спонсорира холанчетата да учат и то не само веднъж (т.е. ако се провалиш след определем срок можеш пак). Но какво се получава. Масово спонсорираните холанчета се провалят, а нашите деца през тази година трябва да ги носят на гръб (за голямо тяхно неудоволствие), защото там се работи в екип ;).

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...