Отиди на
Форум "Наука"

Произход, език и култура на прабългарите


Recommended Posts

  • Потребители

Хех, че аз точно тука не съм съгласен с него. :post-70473-1124971712:

За Мурфатлар се смята, че е комбинация от скален манастир с каменоломна. Не знам как успяха да определят кои графити от кой период са, но графитите преди и след Покръстването не бих казал, че се различават особено. Графоманията е владяла населението, всякакви сюжети са били експлоатирани. Колкото до интерпретациите за подобен преход на ипсилон към кръст у други народи, съм скептичен. Въобще при универсални геометрични символи като кръст, кръг, ипсилон трябва да се подхожда крайно внимателно при сравненията между културите. Саркел е добра референция, обаче там имаме съвпадения на комплекси, а не просто на отделни символи.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 3,6k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Да не говорим, че археологическата картина показва голямо старание и каноничност на християнството у нас в началото и отклонения от ХІ век нататък.

Знакът известен като "дама"- се среща и в капище, и в християнската църква Мурфатлар,има го и в Саркел. Ето примери за взаимодестйствие между старата и нова религия в първите години на християнството. Тезата че IYI значи просто Бог може би е много по-вероятна от това което са издигнали археолозите. А между впрочем тезите им са следните:

1.марки на майстори или на владетелски и болярски работилници

2.марки за означаване на камъни със специални размери

3.марки за обозначаване количеството на изработените от една група каменоделци

4.марки за обозначаване на зависимостта на майстора-грънчар от собственика или обединение на двама грънчара

5.знаци на собствениците на работилниците

6.знаци на поръчителите

7.знаци, служещи за сцепление между грънчарското колело и съда

8.родови тамги, в частност IYI владетелски знак

9.магически символи

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Заблуда? По-нежно със смелите определения. Моите твърдения почиват на десетки публикации със стотици гробове, които са най-добрия индикатор за чистотата на канона. У Йоан Екзарх се съдържат и сведенията, че държавата системно се е борела с езическите остатъци, особено за аристокрацията те са се смятали за крайно неприемливи. При събитията около свалянето на Расате и връщането на Симеон ми се струва крайно невероятно някой да търпи стари езически символи в комплекса на официалната култура. А строежите на представителни сгради са си били под контрола на двореца.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Заблуда? По-нежно със смелите определения. Моите твърдения почиват на десетки публикации със стотици гробове, които са най-добрия индикатор за чистотата на канона. У Йоан Екзарх се съдържат и сведенията, че държавата системно се е борела с езическите остатъци, особено за аристокрацията те са се смятали за крайно неприемливи. При събитията около свалянето на Расате и връщането на Симеон ми се струва крайно невероятно някой да търпи стари езически символи в комплекса на официалната култура. А строежите на представителни сгради са си били под контрола на двореца.

Точно по тази причина след преврата извършен в Плиска (наречен от нашите историци погрешка "Преславски църковен събор) и ослепяването на кан Расате, започва строителството на нова столица край славянското селище Преслав, която да не напомня по-вече на българите за старата им вяра.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Заблуда? По-нежно със смелите определения. Моите твърдения почиват на десетки публикации със стотици гробове, които са най-добрия индикатор за чистотата на канона. У Йоан Екзарх се съдържат и сведенията, че държавата системно се е борела с езическите остатъци, особено за аристокрацията те са се смятали за крайно неприемливи. При събитията около свалянето на Расате и връщането на Симеон ми се струва крайно невероятно някой да търпи стари езически символи в комплекса на официалната култура. А строежите на представителни сгради са си били под контрола на двореца.

Ок! Ама ето ти ги фактите. Въпросната "дама", удивително наподобяваща шарапташите се среща още и в: Преслав-т.нар. църква на Мостич, в Голямата Базилика в Плиска-все представителни християнски сгради.За крепостните стени в Плиска няма да говорим, защото може и да са от езическата епоха.

Според мен има едно пренасяне на християнската представа за символи във въпросните знаци и оттам тръгва объркването. По-вероятно е това да са били знаци за обозначаване на понятия, които присъстват и в християнството. Иначе няма как да се обясни Ситовския надпис, където въпросното IYI си е част от изречение.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ок! Ама ето ти ги фактите. Въпросната "дама", удивително наподобяваща шарапташите се среща още и в: Преслав-т.нар. църква на Мостич, в Голямата Базилика в Плиска-все представителни християнски сгради.За крепостните стени в Плиска няма да говорим, защото може и да са от езическата епоха.

Според мен има едно пренасяне на християнската представа за символи във въпросните знаци и оттам тръгва объркването. По-вероятно е това да са били знаци за обозначаване на понятия, които присъстват и в християнството. Иначе няма как да се обясни Ситовския надпис, където въпросното IYI си е част от изречение.

Мисля, че в случая е по-добре да не се намесва Ситовския надпис или по-точно Ситовския "надпис". По-горе са каза, че в Мурфатлар освен IYI има и коне, които са в твърде неканонична поза един спрямо друг. Това е отличен пример за това че далеч не всички графити са свързани с религията.

Че "дамите" наподобяват шарапташите, а също и по план - вписани правоъгълници, също храмовете, че дори и самата Плиска, това е така. Обаче, отново не трябва да се изключва възможността да има и съвпадения, т.е. една част от изображенията наистина да са правени с цел игра. Ония ден докато чаках влака на гара Синдел видях такава дама изрязана на една от пейките, явно скучаещи пътници са я разчертали и са играли. А скучаещи хора със сигурност е имало и преди 1000 години, така че голяма част от графитите са именно тяхно дело. Между другото това което е интересно, е че огромната част от графитите по крепостните стени на Плиска и Преслав са на височина около метър, т.е. те очевидно са правени от деца, което пък отново показва, че едвали става въпрос някаква религиозна символика.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Според мен ипсилонът с хасти е най-удачно да се сравни с днешния трикольор, отколкото с герба.

Знамето го има на стоки със съответния произход, а гербът се употребява по специални случаи.

Може и всеки си сложи знаме на терасата, на входа, да се завива с него и т.н.

Според мене казаното горе-долу изчерпва смислените варианти за значението на IYI. Както и безсмислените :tooth:

Тезата за употребата на тези знаци като производствени ми хрумна от един филм за строителството на катедралата в Шартр, където я имало тази практика. Но дали и къде още е разпространена - не зная. Може да се окаже, че не е чак толкова стара и често срещана, поне си мисля, че тук присъстващите специалисти щяха да приведат примери извън България и Саркел, ако им бяха известни :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Обаче, отново не трябва да се изключва възможността да има и съвпадения, т.е. една част от изображенията наистина да са правени с цел игра.

Хм странно обяснение. Интересно как са играли на дама с миниатюрни размери и защо въпросната дама изчевзва заедно с абсолютно всички други знаци през ХІ в., включително и IYI.

Интересно е че при каменните сгради в Плиска IYI е само един от многото знаци и няма сграда, където да е единствен или най-малкото преобладаващ.Преобладавщ е само при керамиката.

Междувпрочем се среща и в коланна апликация от лангобарски некропол при Кастел Трозино от VІІ в., когато крумовите предци са слугували на аварите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Хм странно обяснение. Интересно как са играли на дама с миниатюрни размери и защо въпросната дама изчевзва заедно с абсолютно всички други знаци през ХІ в., включително и IYI.

Интересно е че при каменните сгради в Плиска IYI е само един от многото знаци и няма сграда, където да е единствен или най-малкото преобладаващ.Преобладавщ е само при керамиката.

Междувпрочем се среща и в коланна апликация от лангобарски некропол при Кастел Трозино от VІІ в., когато крумовите предци са слугували на аварите.

Другото обяснение за концентрацията на графитите /не на знаците!/ на до около метър е още по-специфично....сещай се. Но особеното на тези графити е, че те принадлежат на т.нар. масова култура, не на официалната. Докато ипсилона се среща на паметниците на елитарната култура - строежи с представителен характер - т.е. той е имал някакво общопризнато значение...

Вавилоните или дамите отдавна са разшифровани мисля убедително като модел на света, от VІ век се срещат в Кавказ, характерни са както за Долния Дунав, така и за "Салтово-Маяцката" култура.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

......Междувпрочем се среща и в коланна апликация от лангобарски некропол при Кастел Трозино от VІІ в., когато крумовите предци са слугували на аварите. ............

Много интересно, покажи я ако имаш фотография. По-вероятно коланът е бил на някой алцеков българин, или подарък от българи на лангобардски благородник. Отношенията между българи и лангобарди са изцяло съюзнически, лангобардите спасяват хората на Алцек и изграждат една държава!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Другото обяснение за концентрацията на графитите /не на знаците!/ на до около метър е още по-специфично....сещай се. Но особеното на тези графити е, че те принадлежат на т.нар. масова култура, не на официалната. Докато ипсилона се среща на паметниците на елитарната култура - строежи с представителен характер - т.е. той е имал някакво общопризнато значение...

Вавилоните или дамите отдавна са разшифровани мисля убедително като модел на света, от VІ век се срещат в Кавказ, характерни са както за Долния Дунав, така и за "Салтово-Маяцката" култура.

Да така си е. Спор няма.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не зная точно кои знаци се намират на височина 1 метър, но не ми се вярва деца да се бъхтят върху каменни гравюри. Това не се ли дължи на малката височина на запазеност? Може нагоре да е имало знаци.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...

Обаче пък има друго - ав-ар, хаз-ар, блъг-ар, мадь-ар...

??? Чудя ся, както казва един чичо в махалата.

Суфиксът -ар е собствено прабългарското множествено число и това показва само, че тези етноними в тази си форма са образувани в прабългарска езикова среда:

Иван Добрев, ЕТИМОН И АПЕЛАТИВ НА БЪЛГАРСКОТО НАРОДНОСТНО НАЗВАНИЕ - http://bolgnames.com/text/Bolgar.html

В рамките и на основата на тюркските езици по принцип и на тюркския дунавскоболгарски език в частност морфологичната структура на късноантичния и ранносредновековен етнм *bolgar, е повече от ясна и дори очевидно-проста и изобщо не се нуждае от недомислията по повод на “алтайските езици”, допълнително и на тема класификация на тюркските езици на един помощник-историк, за съжаление, с тюркологическо образование и епигоно-адепт на не особено грамотния по въпроса К. Менгес [Стоянов 1997, 6-13], защото тъкмо в тюркските езици зв. -r е носещо-главен компонент на суфикса за множествено число [Серебренников, Гаджиева 1986, 87-91], докато в прабългарските надписи от VІІІ-ІХ в. на територията на Първото българско царство се срещат генм Τζακαραρ, Κουβιαρ, Ερμιαρ [Бешевлиев 1992, 227-234], а на Кавказ през І-ІV в. има гр. Хунаракерт [АрмАтл, 104], лексико-граматичната структура на името на който е напълно ясна и дори прозрачна и се състои не от монголския (Д. Еремеев), а от китайския по произход етнм хун като име на местно българско племе или род и апелатива географски термин от ирански произход керт “град”, като към Етнонима е прибавено прабългарското мн.ч. -ар, последвано по-малко вероятно от ирански родителен падеж или най-вероятно от арменската съединителна гл. а, налице още и в ойкнм Тигранакерт [АрмАтл, 104], където съставката Тигран е добре известно арменско мъжко лично име, носено и от редица арменски царе като например Тигран VI (59-62), но същият елемент се среща и в оронм Дзиакан като паралелно название на известните Хипийски, или в превод от гръцки - Конски планини, така че изобщо няма нужда тук да се постулира присъствието на иранското нарси ар “человек” [срв. Еремеев 1970, 133].

Между впрочем, тъкмо във връзка с българските генм Τζακαραρ, Κουβιαρ, Ερμιαρ, тук допълнително ни улеснява участник във форум в Интернет, според когото “1. Суффикс "-ар": как правило, указывает на профессию (не уверенно в примененительности этого правила в тюркских языках). 2. Суффикс собирательной множественности -ар/-ер неупотребителен в современном татарском словоизменении. Патроним, оканчивающийся на -ар - это окончание множественного числа и несут смысловую нагрузку: обозначение не одного представителя или части рода, а всего рода в целом.” [ИнтНт], докато изолираността на този суфикс в тюркските езици изобщо, но и неговото съхраняване в татарската патронимия са не толкова поредното лингвистично свидетелство и доказателство за малко по-горе посочения силен болгарски субстрат в езика на къпчаките по произход като цяло казански татари, колкото за неговото безспорно наличие и употреба в историческите болгарски езици и диалекти.

Всъщност прибавянето на иранското нарси äр “мъж; човек; юнак, герой” към току-що приведените прабългарски родови имена например само би довело не толкова до някаква парадоксално-абсурдна безсмислица, колкото е напълно невъзможно-излишно, по простата причина, че въпросното иранско съществително име отдавна е преминало и е заето в болгарските езици, неоспоримо доказателство за което е неговото наличие в млим Ηραταης в гръкоезичен прабългарски надпис от началото на ІХ в., на боила-кавхана на хан Крум, което име, както вече доказахме, е образувано на основата на болгарското апозитивно субстантивно-субстантивно словосъчетание *äр ата “баща мъж; баща герой”, а така също и в чувствително по-ранното пак млим Ήρνάχ/Hernaс/Èðíèêú на най-малкия от синовете на хан Атила, което пък от своя страна е от прабългарска умалителна форма на същата иранска по произход прабългарска лексема [Добрев 2005, 121-122].

Що се отнася пък до арменската съединителна гл. а, очевидно-безспорно еднозначният отговор тук е невъзможен, именно поради което решението на проблема като че ли трябва да се търси в рамките и условията на една триелементна контактолингвистична структура – кавказоирански езици-арменски език-болгарски езици, при което може да се окаже, че универсализацията, за която се счита, че е по-късно явление (Э. Туманян), на изконно-собствената арменска съединителна гласна е иранистически вторично-допълнително мотивирана, което от друга страна рефлектира и върху болгарските кавказски езици и диалекти, генерирайки ограничено-единични морфолого-синтактични модели главно и основно в кръга на собствените имена, което като цяло пък може да се квалифицира и като частична в различна степен иранизация на морфолого-синтактично ниво, както на арменския език и диалекти, така също и на кавказските болгарски езици и диалекти [вж. и срв. Туманян 1971, 160-162].

Тъждеството на завършващите съставки на дунавскоболгарските имена помежду им поотделно и с кавказоболгарското множествено число заедно вече е достатъчно основание да се твърди най-категорично-определено, че тук изобщо не може да става дума за някакъв си “Altaic collective or plural in -r” както се опитва да обясни нещата много неоснователно-приблизително, дори и наивно-примитивно K. Menges [1951, 97-104], или пък за “някакъв особен граматичен формант”, както безизразно-кухо може да се произнесе само пределното лингвистично невежество [Добрев П. 2002, 27], а именно и точно такъв е единствено и само дунавскоболгарският, но оказва се и кавказоболгарският суфикс за множествено число -ar [вж. и срв. Сравнительно-историческая грамматика 1988, 16], по силата на което като цяло и коренът на Етнонима се представя на първо време под формата на обл. *bolg, която форма като единствена, но не и окончателна ние изведохме и преди това, само че на основата и с оглед на някои хунобългарски лични имена [Добрев 2005, 52-56], така, че сега и тук ще имаме възможността да я конкретизираме още повече, но на основата и с оглед тъкмо и единствено на самия Етноним.

Странично-допълнително, но с изключително голяма доказателна сила потвърждение на всичко това са и фонетико-морфологичните варианти на Етнонима, главно при средновековните арабски писатели, някои от които са оформени с винително-родителния падеж на арабското мн.ч. -ин - блкавин, блкадин, а други пък с безспорно иранското по принцип и най-вероятно със средноперсийското в частност мн.ч. -ан - блкан, булкан, бурджан, борджан, фурджан, форджан [вж. и срв. Тодоров-Бемберски 2004, 150-157], което помощник-историкът с тюрколого-ориенталистично (!?) образование, вместо да “стига до неизследвани дълбочини, до началото на антропо- и лингвогенезиса, а заедно с това и до първоначалния стадий в развитието на човешкото мислене” (!?), да се смееш или да плачеш, да беше си направил труда да види и запомни още на студентската скамейка, сега нямаше да задава глупави въпроси и да им отговаря по същия начин [Стоянов 1997, 6,29] и което като цяло е безспорното свидетелство още и за това, че за писателите носители на арабския език и владеещи персийския език коренът на тези разновидности на Названието е достатъчно активно-продуктивен, т.е. те го възприемат, осмислят и номинативно прилагат като семантикофункционално напълно прозрачно и работещо наименование.

Link to comment
Share on other sites

Демек още един от супер безпрецедентните особености на тюркския болгарски език

Определено, но независимо от това оправи си съгласуването по род и помисли дали някъде не трябва да се сложи тиренце!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Суфиксът -ар, старши, се използва в тунгусо-манджурски за образуване на родови имена, напр. там има род Дулар, от дул - слънце, юг!За справка виж Ср.сл.ТМ яз. на монумента алтаика, в тюрксикте езици много добре знаеш че се използва -лар/лер! За мн. число -ар се използва в пущунски но като цяло е нетипичен за иранските езици.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Суфиксът -ар, старши, се използва в тунгусо-манджурски за образуване на родови имена, напр. там има род Дулар, от дул - слънце, юг!За справка виж Ср.сл.ТМ яз. на монумента алтаика, в тюрксикте езици много добре знаеш че се използва -лар/лер! За мн. число -ар се използва в пущунски но като цяло е нетипичен за иранските езици.

А суфиксите КАР и ГАР дали са типични за тюркските езици? :!!!:

Суфикси ОМ/ЕМ?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Българан

Готите Bulgar (Bulgaranus), Bulgaricus и др. ... Командвали в Септимания, писали "епистолае" ...

От кого е тази статия? Който познае, черпя го едно кафе.

post-6615-1277234965,5982_thumb.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дечев

по папируса го познахме и т.н. Той има друго мнение за този папирус за разлика от Моравчик

и българското народностно име и даже и тук си личи

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Българан

Готите Bulgar (Bulgaranus), Bulgaricus и др. ... Командвали в Септимания, писали "епистолае" ...

От кого е тази статия? Който познае, черпя го едно кафе.

post-6615-1277235279,8713_thumb.jpg

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дечев

по папируса го познахме и т.н. Той има друго мнение за този папирус за разлика от Моравчик

А град Булгар на Волга от кого е основан - от Александър Македонски или от войниците му?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Или просто сред визиготите са се подвизавали хора с прякор Българина.

Прякор "Българина" не може да се породи и използва в българска етническа среда. :!!!: А че готите се мешали със сармати и българи, че хуните се мешали с готи, сармати, българи и кой ли не още, ние това много добре си го знаем... :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...