Отиди на
Форум "Наука"

2 юни - ден на Ботев или ден на апатията?


Спряхте ли когато чухте сирените на обяд?  

21 потребители са гласували

  1. 1. Спряхте ли когато чухте сирените на обяд?



Recommended Posts

  • Потребител

Днес, 2 юни е денят на Ботев...На обяд свирят сирени и трябва да се стои мирно за да се отдаде почит на загиналите за свободата на България. Обаче почти никой не го прави.

Днес на нашата улица се спряхме само аз и един мой познат, ветеран от ВСВ. Всяка година на този ден се питам защо става така?

Исках да добавя анкета, но не ще да се появи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Имах час с 10 клас и всички станаха прави и пазиха тишина без да бъдат приканвани за това от мен. Предполагам, че ако беше междучасие реакцията на повечето щеше да е по различна. Жалко е, че ни е трудно да отдадем почит на героите си само за няколко минути в годината като помълчим и постоим прави. Хората не се замислят много явно защо са тези сирени и ги приемат за нещо досадно и безмислено. Както и да е...

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

Аз тъкмо отивах на работа и точно в една уживена софийска улица чух сирените...всички хора се спряха, дори колите спряха...едни англичани ме задминаха и след не повече от 10 метра се спряха и се зачудиха какво правят всички...някак ми се искаше да не спират сирените, хората изглеждаха спокойни и смирени, след утихването им...всеки се забърза в ежедневието си...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

По времето, когато трябва да са звучали сирените, аз придружавах някого в болница. Там не се чу нищо. После питахме продавача на една вестникарска сергия и човекът каза, че е имало звук от сирени.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Случайно бях в черква, там така или иначе не се шава много.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз броя 3 юни - днешната дата - посичането на цар Иван Шишман. Спомен, който векове народа е пазил в сърцето си.

Честването на 2 юни си е нещо твърде социалистическо - голяма показност и малко вътрешно съдържание. Сиреч - гледам по това време да не съм навън, та да не се налага да правя идиотщини. Някак ми е трудно да възприема, че проявявам уважение към хора борили се за свободата, като участвам в някаква насилствено организирана масовка .

Тъй че съм по-склонен празника да се измести на 3 юни, като се отбелязва с някои по-доброволни мероприятия, пък ако трябва да се отбелязват на няколко места - напр. заупокойни молитви в черквите, поднасяне на цветя, но да речем, както пред Бъкингамския дворец при смъртта на принцеса Даяна ...

А то 2 юни е не ден свързан с борците на свобода, а ден на доносника, който е наклепал най-много другарчета, че не са станали прави или са вървели докато са свирели сирените. Ако хората, които би трябвало да почетем, се бяха борили срещу бабичките, които са си шушукали клюките по време на черковната служба, май още щяхме да сме си под турско.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

По това време бях в Пловдив на гарата и бях страшно уморен, но въпреки това отдадох почит на Ботев.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това с 3 юни като ден смъртта на Шишман или със 17 юли (падането на Търново, струва ми се) не е лоша идея.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето това което е написал П.Теодосиев, който не го е изпитал нищо не знае .Трябва да си сред много хора привидно откъснати от алиенацията Като дете го открих,бях пред сега е Шератон. Трамваи и хора ,дори самолетите спряха. Усещаш че се разпадаш на своите атоми.Един чужденец се запровира сред вкаменената гора от хора и нали не е некилиризиран и е със своите естествени човешки чувства сле%

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз спрях, спирам от години без значение дали пеша или с кола (със самолет не съм :(). Имам частно мнение към Ботев (кат' революционер, не като поет и не е много положително) и страшно отрицателно към соц-а. Но приемам този празник (хммммм в кавички разбира се). 3-ти! 17-ти! Какво е Търново в края на 14-ти век и Шишман тогаз? Могат ли да се мерят с Ботев (хайде не с него, а с идеята)? Колко Българии има а Ботев е единствен за всички Българии. Разберете, не съм апологет (ако трябва да си говорим честно, Ботев се е държал ако нне страхливо то неадекватно в този поход), на на Ботев (пазил ме Бог от другите), но такъв празник трябва да има, сега честван само от сирени (няма проверки зари кат едно време). Че защо не? Кому пречи 3-те минути почит??? Няма да изброяваме .......поименно (кат социалистите) загиналите за род и родина. Но ще ги почетем със ставане с мълчание със сирени.

И най-вече ....с мисъл за тях :).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не пречи едната минута стоене на място, а че в едний социалистический ред на обществото през тоя престой не се мисли за загиналите, а се следи кой върви и кой не върви. А познатите, които не са спрели по възможност се докладват в конака.

За сравнение вижте какво се случва на Великден, на Цветница или задушница - хората се редят на дълги опашки за върба, за свещи, отиват на черква или на гробищата и никой не прави сметка дали има някой дето на този ден не е направил същото, а си е останал у дома. На тези дни хората не смятат какво ще направят другите, а какво ще направят те самите. А то в деня на Ботев, като Ботев - какво направила Екзархията, какво направила Добродетелната дружина ... Е ако Левски и Бенковски смятаха същото и чакаха владиците и поповете да им направят комитетите, а те някъде от Букурещ само да ръководят щеше ли да се освободи България от турско? И дали фиаското на Ботевата чета щеше да е достатъчен повод за Руско-турската война, при положение, че примерно Хаджи Димитър и Стефан Караджа са се били представили доста по-впечатляващо?

За Иван Шишман същественото като пример е човек да направи нещо според възможностите си. Да - имало е три Българии и няма съмнение, че Шишман е предпочитал да е цар и на трите. Но цяла Европа е феодално разпокъсана. Не случайно се говори за османско завоевание, защото и турските емирати са били разпокъсани и с тях султаните са воювали не по-малко оспорвано отколкото с християнските си противници. В историята има много владетели, които като видели проблем събирали де що ценно има в двореца и избягвали на безопасно място. Шишман търси чужда помощ за да спре турците, но той самият остава в страната до края. За разлика да речем от соц. героят Димитров, който забъркал Сепетемврийското въстание, но щам се появила и най-малката опасност избягал колкото може по-далече.

Трябва ни празник, който да ни напомня за делата на достойните хора, а не такъв, по време на който да следим комшиите кой как го празнува.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

2 или 3 юни само по себе си е едно и също. Ботев, Шишман или друг - също. Нито един ден за помен, за честване или празник не е само заради един човек и едно събитие. А за всички мъртви и за всички живи. Да направиш каквото се полага според деня е облагородяващо. След няколко повторения на съответното действие човек се сеща защо стои като пукел, защо пали свещ или каквото там се прави. И за тези, които поменава/чества на него ден. А това прояснява ума. Според мен човек, който се изсулва на Втори юни покрай другите, вреди на себе си.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ще гласувам за теб Приятелю Глишев, въпреки, че нема да се разберем по "християнските" въпроси. Соц-а умря и не ни е виновен (поне аз смятам така, въпреки, че..... соц-а е в нас и ние в него ;))

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Е, на Девети септември, Първи май и изобщо на соц-празниците, дето някои още си ги празнуват, аз ще се изсуля. Ама определено няма да е от безразличие или от страх, че почитта е фалшива. Напротив, и те будят разни емоции. Докато всъщност не вярвам някой от изсулващите се на Втори юни да е кой знае колко запален по Ботев и останалите въстаници.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Нужна е пропаганда по медиите, агитация, организиране на мероприятие в памет на загиналите (поне един час в работно време на 2-и юни ) и задължително присъствие там. Ако не се поддържа националната екзалтация, закономерно следва национална апатия. Но това е възможно само в държава, където има националистическо(патриотическо) възпитание. Каквато ние не сме. И воля от страна на властимащите. Които нямат тази воля.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Да направиш каквото се полага според деня е облагородяващо. След няколко повторения на съответното действие човек се сеща защо стои като пукел, защо пали свещ или каквото там се прави. И за тези, които поменава/чества на него ден. А това прояснява ума. Според мен човек, който се изсулва на Втори юни покрай другите, вреди на себе си.

Както се вижда на 2 юни повечето не се сещат защо стоят като пукел, тъй като се прекалено ангажирани да зяпат, кой не седи. Въобще формулировката "седене като пукел" е доста показателна за дълбокия смисъл, който носи начина на отбелязване на 2 юни и значението на самият празник.

Нужна е пропаганда по медиите, агитация, организиране на мероприятие в памет на загиналите (поне един час в работно време на 2-и юни ) и задължително присъствие там. Ако не се поддържа националната екзалтация, закономерно следва национална апатия.

Именно по този начин в соц-периода направиха от "патриот" мръсна дума и превърнаха масовата апатия в начин на живот.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Напротив, необходима е пропаганда. Липсата на пропаганда ни доведе до този хал. Кой например от по-младото поколение е гледал филма „Свобода или смърт” от 1968 г. на режисьора Никола Корабов за подвига на четата на Христо Ботев? В ролите – Христо Ботев (Милен Пенев), Коста Цонев и др.

Вярно, критиката унищожи филма, но все пак този филм трябва да се гледа от всеки млад човек. Уви, филмът липсва в Zamunda, Arena, Nanoset и др. торент сайтове. Пусках заявка, но никой не може да го намери. Ей такива филми създават ентусиазъм и преодоляват апатията, но къде да се гледат?

снимка от филма

44a54939.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Филмът за Ботев просто е неуспешен.

Човек сам трябва да сети защо прави едно или друго. Някакво наливане на пропаганда в главата като малък е нужна, оттам нататък - чувството за приличие трябва да ни подсеща какво да правим.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Напротив, необходима е пропаганда. Липсата на пропаганда ни доведе до този хал. Кой например от по-младото поколение е гледал филма „Свобода или смърт” от 1968 г. на режисьора Никола Корабов за подвига на четата на Христо Ботев? В ролите – Христо Ботев (Милен Пенев), Коста Цонев и др.

Вярно, критиката унищожи филма, но все пак този филм трябва да се гледа от всеки млад човек. Уви, филмът липсва в Zamunda, Nanoset и др. торент сайтове. Пусках заявка, но никой не може да го намери. Ей такива филми създават ентусиазъм и преодоляват апатията, но къде да се гледат?

2 юни е празник на превърнатия в мускул мозък - чуваш сирената и спираш. Идеята е, че социалистическия гражданин е едно добре обработеното куче на Павлов. Церемонията е публична, та доносниците да проследят и видят дали някой не се опитва да мисли, вместо безусловно да изпълнява.

Та и с филма е същата работа. Младите ТРЯБВАЛО да го гледат. Че сценарият не бива, че Коста Цонев не е никакъв артист, че режисурата е слаба - няма никакво значение. Младият социалист не трябва да мисли, а да изпълнява повелите на партията (или султана - според случая). Да прави не това, което смята за добро, а това, което падишахът или Партията повеляват. Дали като гледаме калпави бълг. филми правим нещо добро за държавата си? Не говоря дали радваме доносниците и номенклатурните рожби, които са се забавлявали да правят и да се снимат във филмче. Говорим за киноиндустрията, която трябва до носи данъци в бюджета, а не да иска пари от него. Говорим за филм, който българите не искат да гледат. Говорим за филм, който и чужденците не искат да гледат. Има много чужденци, които като идат в друга държава виждат еуфория около филм дело на отечествената им киноиндустрия и се чувстват горди. На българските граждани такова нещо нито се е случвало, нито скоро ще се случи.

Въпросът не е само смяна на датата, а на същността на празника. Ако има вътрешно съдържание пропагандата не е толкова важна.

Ей, на - за Великден, за който говорех... Соц. пропагандата го беше атакувала, доносниците следяха кой ходи на черква, пускаха хубав западен филм (голямо събитие в онова време!) в полунощ, когато трябва да се ходи на черква. Отделно имаше беседи в часа на класния ръководител и на събранията на колектива, че религията е "опиум", но празникът не беше забравен.

Както се видя, социалистическата пропаганда така и не може да запълни духовната празнота, създадена от социализма, което доведе до израждане и до появата на разни "мъдри" Доганови филосовски сентенции, като тази, че нямало нищо лошо в това да се краде.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не пропаганда, а национлано въспитание е необходимо. Но такова по време на "димукрацията" липсва, сега се възпитава консумативизъм, егоизъм и западняшко чуждопокланичество, метросексуалност и педе----тия!

Така че не чакайте от младото поколение да вникне в смисъла на този малък жест, да се спреш да една минута на 02.06.

Някой пита за филма за Ботев. Сегашната българска аудитория се интересува от простотии като"Стъклен дом" турски бози и "Биг брадър" и чалга, патриотчините филми някак не вървят за това затъпено и примитивно население!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Патриотичните филми трябва и да са хубави освен да са патриотични. Едно е да гледаш "С огън и меч" или "1612", а съвсем друго - селски бози като тая за Ботев, която си е гавра с поета и с киното като изкуство.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Мен ме завари в центъра на София, колата отби и спря и всичко живо наоколо - също. Така, че.. не знам какво е провокирало притесненията на ЧЗ.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мен ме завари в центъра на София, колата отби и спря и всичко живо наоколо - също. Така, че.. не знам какво е провокирало притесненията на ЧЗ.

А защо трабва да се спира? Двадесет години преход май не са достатъчни на българина да се оттърси от соцтоталитарните режисирани сценарии на партията майка, които незнайно защо с охота се подеха и се използват от усърдно посттоталитарните управляващи ...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Еми внеси предложение за отмяна на този начин на отбелязване на деня. Докато го има, редно е да се спира. ГолЕм си анархист.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...