Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител

Освен това въстанието на Кубрат е срещу аварите, а не тюрките - това изрично го пише в изворите! Така, че цялата теза за Гостун - Моходо хеу (която съвсем не творение на Р. Рашев) отива в небетието със страшна сила.

Според Рашев отделянето на частта от хаганата е станала мирно, без военни сблъсъци и е имало характер на приемственост, тази приемственост Кубрат е демонстрирал и се е гордеел с тюркската политическа традиция ,като по този начин се е чувствал наследник на тюркското политическо наследство, същите претенции са имали и хазарите и поради това се е стигнало до враждата между тях.

Както и да е, явно това е просто някаква интересна хипотеза.

А тук авторът на тази статия направо е вилнял според мен,цял художествен роман си е написал човека .

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%83%D0%B1%D1%80%D0%B0%D1%82

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 132
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Аз не мога да ти дам нищо по-вече, защото нали знаеш, че всичко свързано със българските предхристиянски традиции е крие за обществеността. Беше открит и гроб на прабългарски аристократ и всичко се покри.

А относно въпросния печат - археолозите от НАИМ-БАН намират в Плиска оловни печати с изображение на раннобългарски владетел от езическата епоха, с корона на главата и огърлица на гърдите. Знаците и символите върху короната и огърлицата са трилистници на короната и слънца и месечинки по огърлицата

Ами дай ни сега огърлица на хунски щанюй или тюркски хаган, че да ги сравним. Култ към луната и слънцето има навсякъде по света, по една много проста причина, двете светила се виждат от всяка точка на планетата.

А ще ни дадеш ли свидетелство за кучешки жертвоприношения при тюрките.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами дай ни сега огърлица на хунски щанюй или тюркски хаган, че да ги сравним. Култ към луната и слънцето има навсякъде по света, по една много проста причина, двете светила се виждат от всяка точка на планетата.

А ще ни дадеш ли свидетелство за кучешки жертвоприношения при тюрките.

Tи кои народи наричаш "тюрки"? Изброй ги, за да се изясним.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Няма значение дали прабългарите бяха индоевропейици или не. Българите са славяни. Самото сигурно нещо е че прабългарския език не е от тюркси език, от семейството на турски, азер(байджан)ски, туркменски и т.н. Прабългарските думи от списъка на прабългарските канове за мене звучат еврейски но аз не говоря нито иврит нито чувашки или "кабардино-балкарски". Дали има подобни по звучение и смисъл, общи за праблъгарски и чувашки думи не знам

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Как се връзва зурванизмът с животинските жертвоприношения, сакралните цареубииства, всичките магически ритуали с конските седла, сплетените въжета и изкормени кучета , анимализмът и шаманите, превръщането на човек в животно / Боян -Вениамин/,човешките и животински жертвоприношения на Крум при Цариград през 813г.

За човешки жертвоприношения освен Scriptor incertus още се споменава и при ибн Фадлан за волжките българи/ имаше нещо за най достойните удушавани и изпращани към небето/, всичко това е много незороастрийско.

Какви сведения за огнепоклонничество в каквато и да е форма има, нищо подобно не съм срещал.

Византииците са били добре запознати с персиските религии, ако имаше нещо такова пре прабългарите непременно биха го споменали.

Думата "шаман" въобще не е позната в Дунавска България.Така че за шаманизъм въобще не може да се говори.Друга е думичката и си е сто процента иранска.А в изкормените кучета няма нищо тюркско.За огнепоклоничеството - ами храмовете намирани в Северна България /двата вписана правоъгълника/ са си 100 процентови копия на сасанидските.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Tи кои народи наричаш "тюрки"? Изброй ги, за да се изясним.

Ти не знаеш кои са тюрките, а твърдиш, че българите са такива? А ако знаеш - на точно поставения въпрос следва коректно да посочиш тюрки, които колят кучета.

Изключително некоректно обсъждаш.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А защо тюрките трябва да имат кучешки жертвоприношения и какво общо имат тюрките?

Защо непрекъснато когато стане въпрос за тюркоалтайската теория веднага се скача при гьок тюрките и се търсят бейове и хагани.

Ако част от прабългарите произлизаха от тюрките /нещо което не мога да си го представя в хронологичен порядък/ то тогава щяхме да имаме Кубрат хан, Омуртаг хан, Иратаис бей, Шун бег , щяхме да имаме имена като Демир, Караджа, Ашина ,Истеми, щяхме да имаме тенгризъм, нямаше да практикуват ИЧД, нямаше да си пускат чумбаси.

/въпросните чумбаси ги има и при критомикенците и при египтяните, и при маите и ацтеките- трудно може да се определят като някакъв белег за етническа принадлежност./

Доколкото си спомням част от прабългарите произлизат от прототюркскоалтайски култури формирани през първото хилядолетие пр.н.е. нейде из алтай.

По късно от тези народи се пръкват и същинските тюрки, доказателство за това е тюрският езиков слой в прабългарският език.

Това обече е станало през доста голям период от време -доказателство за това са ротацизмът и ламбдаизмът които показват че езиците са се разделили много преди да се формират гьок тюрките.

Не знам да има някакво значително по късно тюркизиране на прабългарите внесено от същинските тюрки защото след изнасянето си от Алтай и смесването си с ираноезично население прабългарите вече живеят почти само в ираноезична среда и се смесват с предимно ирански народи- алани, анти, скити..

Така че от същинските тюрки е останало или съвсем малко или нищо, и за това не виждам логика да търсим такива съпоставки.

Религията на прабългарите вероятно е някакъв смес от алтайски шаманизъм и анимализъм с вероятни ирански примеси, но за тенгризъм и зороастризъм не мисля че има сериозни доказателства.

Това че храмовете са с правоъгълна основа - ми добре, те повечето храмове по света са с правоъгълна основа, функционално е и е удобно за строене.

Когато във всяка втора тема неизбежно се стигне до спор за произхода аргументите винаги се свеждат до някаква абсолютизация- тенгризъм в чист вид, зороастризъм в чист вид, чисти тюрки в чист вид....

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

А това че дунавските българи били носители на традициите на Западно тюркския хаганат е меко казано несериозно.Ето титлите в каганат:

- каган

- ягбу/джагбу/

- шад

- елтебер

- бег / бей/

- тудун

- тегин

Списъка не е подробен но това са основните.Някоя да се среща на юг от Дунав?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А това че дунавските българи били носители на традициите на Западно тюркския хаганат е меко казано несериозно.Ето титлите в каганат:

- каган

- ягбу/джагбу/

- шад

- елтебер

- бег / бей/

- тудун

- тегин

Списъка не е подробен но това са основните.Някоя да се среща на юг от Дунав?

Това са въпроси които за съжаление ще останат без отговор тъй като в случая не ги отправям аз, само цитирам едно предположение на покойният Рашев.

И това е една доста разпространена теза която съм срещал в безброй несериозни форуми и художествена литература, като се почне от Антон Дончев и неговото "Сказание.." и се свърши с официалната страница в уикипедията която пуснах по горе.

И аз съм съгласен че не е много вероятно.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Да не говорим че всеки владетел на Тюркския хаганат е прикачвал към името си титлата хан - например Истеми хан.Нито един български кан не е правил подобно нещо.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Става въпрос за печат с изображение на български кан намерен по време на новите археологически разкопки в Плиска. Справка - н.с. Янко Димитров / НАИМ-БАН-Шумен.

96772185.jpg

Еньо Еньо загубих си два часа да ти проверявам глупостите.Това за последен път.Езическият владетел чийто печат се оказа мистериозно покрит тъй като съдържал тенгриански смиволи се оказа .........цар Симеон Велики.

http://www.protobulgarians.com/Statii%20za%20prabaalgarite/Religiya%20na%20prabaalgarite.htm

Ето я статията.

Редактирано от resavsky
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Еньо Еньо загубих си два часа да ти проверявам глупостите.Това за последен път.Езическият владетел чийто печат се оказа мистериозно покрит тъй като съдържал тенгриански смиволи се оказа .........цар Симеон Велики.

http://www.protobulgarians.com/Statii%20za%20prabaalgarite/Religiya%20na%20prabaalgarite.htm

Ето я статията.

Грешиш, приятелю. И държа да ми се извиниш за обидите които си хвърлил по мой адрес.

Въпросният оловен печат не е на "цар Симеон Велики".

Заблудили сте се от факта, че във сайта до огърлицата е прикачено изображения на картина изобразяваща Симеон рисувана през първата четвърт на 20 в. от Д. Гюдженов.

Но въпросната художествена творба - масло, е показана в сайта не защото огърлицата е на Симеон, а защото художника е използвал съветите и скици на Васил Златарски.

Картината „Цар Симеон“ е рисувана през 1927 г. с маслени бои.

simeon-big.jpg

Изложена е в Гербовата зала на Президентството на Република България и често се използва като илюстрация към учебници и енциклопедии.

Основен консултант при рисуването на картината е големият български медиавист професор Васил Златарски.

Повече от 20 години след смъртта на художника археолозите от НАИМ-БАН намират в Плиска оловни печати с изображение на раннобългарски владетел от езическата епоха, с корона на главата и огърлица на гърдите. Нещо повече — знаците и символите върху короната и огърлицата могат да се определят — трилистници на короната и слънца и месечинки по огърлицата, точно както професор Васил Златарски ги е скицирал и дал на Гюдженов.

96772185.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Грешиш, приятелю. И държа да ми се извиниш за обидите които си хвърлил по мой адрес.

Въпросният оловен печат не е на "цар Симеон Велики".

Заблудили сте се от факта, че във сайта до огърлицата е прикачено изображения на картина изобразяваща Симеон рисувана през първата четвърт на 20 в. от Д. Гюдженов.

Но въпросната художествена творба - масло, е показана в сайта не защото огърлицата е на Симеон, а защото художника е използвал съветите и скици на Васил Златарски.

Картината „Цар Симеон“ е рисувана през 1927 г. с маслени бои.

simeon-big.jpg

Изложена е в Гербовата зала на Президентството на Република България и често се използва като илюстрация към учебници и енциклопедии.

Основен консултант при рисуването на картината е големият български медиавист професор Васил Златарски, на когото Гюдженов подарява скицата на картината.

Повече от 20 години след смъртта на художника археолозите от НАИМ-БАН намират в Плиска оловни печати с изображение на раннобългарски владетел от езическата епоха, с корона на главата и огърлица на гърдите. Нещо повече — знаците и символите върху короната и огърлицата могат да се определят — трилистници на короната и слънца и месечинки по огърлицата, точно както професор Васил Златарски ги е скицирал и дал на Гюдженов.

96772185.jpg

Ти кажи, защо изтри коронката от изображението?!?! Палавник :P

Religiya%20na%20prabaalgarite%20-%2010.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Огърлицата със слънца и месечини и короната с трилистниици са отделни, независими един от друг подоби.

Но щом настояваш, нека направим офтопик и за трилистника.

Трилистникът е родов знак на рода Дуло.

Хералдичният трилистник на Дуло може да бъде видян на няколко места в съкровищата от Над Сент Миклош и Вознесенка.

Трилистникът присъства и по облицовъчни плочи от двореца във Велики Преслав

Този знак е типичен и извънредно срещан при древните и днешни народи от Източен Кавказ, а така също и сред потомците на българите от Волга по Северното Причерноморие.

Затова, не е случаен факта, че българските власти са забранили за показване много от картините на историческа тематика на Димитър Гюдженов.

http://www.bulphoto.com/events/6705/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Огърлицата със слънца и месечини и короната с трилистниици са отделни, независими един от друг подоби.

Но щом настояваш, нека направим офтопик и за трилистника.

Трилистникът е родов знак на рода Дуло.

Хералдичният трилистник на Дуло може да бъде видян на няколко места в съкровищата от Над Сент Миклош и Вознесенка.

Трилистникът присъства и по облицовъчни плочи от двореца във Велики Преслав

Този знак е типичен и извънредно срещан при древните и днешни народи от Източен Кавказ, а така също и сред потомците на българите от Волга по Северното Причерноморие.

Затова, не е случаен факта, че българските власти са забранили за показване много от картините на историческа тематика на Димитър Гюдженов.

http://www.bulphoto.com/events/6705/

Ама на тебе фантазията ти препуска като звездните коне на татаро-монголите болгари :doh: С професор Добрев трябва да комбинирате усилията си, ще произведете нещо зашеметяващо!

пс

но преди това се изяснте тюркофилите, кое баш е знака на Дуло: IYI, "трилистника" или конската опашка :tooth: , че туко-виж ви взели на подбив злонамерените конспиратори - врагове на народа :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

пс

но преди това се изяснте тюркофилите, кое баш е знака на Дуло: IYI, "трилистника" или конската опашка tooth: , че туко-виж ви взели на подбив злонамерените конспиратори - врагове на народа whistling:

Не бъркай родово народностният кланов знак на хунобългарите - трилистника със знамето, (наричано на подбив от българофобите) - "конска опашка".

gudjenov2-big.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Май никой не е компетентен относно хиндуистките свастики по бръснатите глави на хиндуистите!?

Единственото което мога да кажа е че на юг от Дунав напълно отсъства най популярната общотюркска титла "бей"...

Титлата БЕЙ и титлата БЕГ имат ирански произход, тоест първо са ги използвали иранци, които по късно са потурчени. БЕЙ идва от авестийското БАЙ, което и до ден днешен използваме като нарицателно за Старши член на обществото или възрастен човек. БЕГ идва от БАГ, тоест БОГ, и се използва във всички ирански и арийски езици. В Урду е БХАГ!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

http://en.wikipedia.org/wiki/Bey

The word entered English from Turkish bey, and the Turkish word has its origins in Old Turkic beg. There are different theories about the further etymology of the word beg. According to one theory the word may ultimately come from Middle Chinese baak, pak. Another theory states that the word may have its origins in Sogdian baga. Gerhard Doerfer pointed out the possibility that the word is genuinely Turkic.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз не мога да ти дам нищо по-вече, защото нали знаеш, че всичко свързано със българските предхристиянски традиции е крие за обществеността. Беше открит и гроб на прабългарски аристократ и всичко се покри.

А относно въпросния печат - археолозите от НАИМ-БАН намират в Плиска оловни печати с изображение на раннобългарски владетел от езическата епоха, с корона на главата и огърлица на гърдите. Знаците и символите върху короната и огърлицата са трилистници на короната и слънца и месечинки по огърлицата

1.Всички открития се публикуват ежегодно в АОР, който се продава свободно на съответните места.

2.Нищо, свързано с предхристиянските традиции не се крие.

3.Няма такива печати, освен след втората цигара с трева и то само във въображението на хора, които не са прочели и една публикация по въпроса!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Някои бележки по дебата

@Ka40

Черепните деформации са се прилагали и от хуните, за това попитах от кога прабългарите го прилагат.

Това просто е опашата лъжа изкарана от руските монографии и учебници. Да не би да бъркаш с хуни представителите на Кенколската култура, както на времето се опита да го пробута Бернштам, но номера му не мина! Извади ми поне един въстановен хунски череп.

------------------------------------------------------

Чертог – юрта. (Произходът на думата е изконно тюрски (*ǯurtaɣ), производна на глаг. *ǯurta- „обитавам“, срв. хак. чуртағ „жилище“, чурта- „обитавам“, като други близки форми са хак. чурт „къща“, чуваш. çурт „здание“, якут. сурт „жилище, лагер“, ст.-тюрк. jurt „дом“, каз. жұрт „лагер, юрта“.)

Ей това тюрковъдите, които са окупирали википедията (имаше един "наполетано", той май дращи там и трие всичко което не му изнася) са страшно племе, въртят, сучат все във юртата ги влече. Абе тюркоманиаци, не разбрахте ли че чертог и средноиранска заемка в старобългарски (от прабългарите) и означава не просто стая а тераса, етаж ! от чартаг, турското чардак, което е също от ирански произход!!!

------------------------------------------------------------

Рашев при това предположение не прави разлика между родът Дуло и тюркските племена Дуло.

Да само дето дуласите са в Кавказ от 3-2 в.пр.н.е. както и вннтрите(оногондур). Тази версия също е изровена от Л.Гумильов.

Дулу са племената в Източния Тюркски каганат, не върви, българите да се връзват с хора които са на хиляди километри източно от тях.

------------------------------------------------------

Ка40 Кремацията е тюркски обичай , а в най старият некропол имаме доста кремации…….!!!

Да си чувал са таштъкските погребения, при които имаме кремация за война и трупополагане за жените и децата, Да си чувал за некрополите Канга-кала и Куня-уаз в Казахстан оставени от хионитите, дето царят им се казвал Крум-бат или Грум-бат, които са с кремация и поставене на костите в урни, за по-бедните в гнезда на гробната яма, като погребението е групово. Аналогичен прабългарски некропол Ж.Въжарова описва при Силистра! Изобщо с такова повърхностно твърдение “кремацията е тюркски белег”, не мога да се съглася!

----------------------------------------

Равен - "Китайските хроники многократно посочват че тохарите са стрижели главите си и са оставяли плитка, поставена в специална шапчица. Тя е символизирала душата на човека. "

Това се сещам че съм го чел, но за таштъкската култура….

Ами то е близко до акъла, таштъките наследяват по-старата тагарска култура, която пък е наследник на карасукската, а карасукците са предцита на тохарите или ранните тохари, наричани от китайците “ди”!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Интересни мисли, но както се казва, още дядо Станчо посочи Таштъкската култура като особено интересна... Не е случайно! Впрочем при хионитите си ударил десетката, така да се каже - тези хони са далеч по-перспективни за изследване от историческите тюрки, те са едни твърде подходящи предтечи както за различни по-късно дошли на Кавказ племена, така и за самите авари...

Иначе чертог е средноперсийска дума, чахар таг или четири арки, откъдето навлиза и в славянските, и в други езици. Руските славяни не са били под силно тюркско въздействие, няма как да са получили думата от другаде. Впрочем персийският пласт у руските славяни го има даже в приказките им - справка Жар птица и Кашчей Безсмертний.

Връщайки се на прическите, не мога да пропусна, че на прочутото седло от..... конникът е с много плитки, не с една!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Трилистникът е родов знак на рода Дуло.

Хералдичният трилистник на Дуло може да бъде видян на няколко места в съкровищата от Над Сент Миклош и Вознесенка.

И това на колко питета го измисли? :drinks_drunk: Къде видя трилистник и род Дуло на едно?

Съкровището от Над Сент Миклош е било собственост на българи или алани, но то е сборно при това от различни епохи, с очевидни сасанидски, че дори и скитски (сцената на терзанието) сюжети. Като изработка изобщо не може да се твърди че е българско.

А Вознесенска си е загадка дали е аланско или българско (особено с това орле). То Аспаруховци бол и не едно магаре е Марко.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не бъркай родово народностният кланов знак на хунобългарите - трилистника със знамето, (наричано на подбив от българофобите) - "конска опашка".

Конската опашка не е знаме. Тя е талисман. То затова и Борката пита какво да ги правим конските опашки като сме християни. Иначе са изпозвали платнени знамена, както и всички останали конни народи. Петроглифи с такива знамена из степта колкото си щеш.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

.......

Ей това тюрковъдите, които са окупирали википедията (имаше един "наполетано", той май дращи там и трие всичко което не му изнася) са страшно племе, въртят, сучат все във юртата ги влече. Абе тюркоманиаци, не разбрахте ли че чертог и средноиранска заемка в старобългарски (от прабългарите) и означава не просто стая а тераса, етаж ! от чартаг, турското чардак, което е също от ирански произход!!!

......

Всъщност спорът беше дали номадско скотовъдската част от прабългарите са живели във временни плъстени палатки и дали "каменната плъстена палатка от Девня " е такова нещо.

Тюркската по произход думичка която започва с ю я използвах неволно без да се замисля за последствията от това.

Впечатлен съм от острата реакция и обяснявам че под онази думичка започваща с ю съм имал предвид шатра.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...