Отиди на
Форум "Наука"

Св. Седмочисленици, Великоморавия и България


Recommended Posts

  • Потребители

Готите не са германци, защото самия гет/гот Йорданес казва- "По негов съвет (на Дикеней-бел.моя) готите опустушили германските земи, които сега владеят франките" -

да не стане така, че гетите-немци избили сами себе си , като Василий Македонец, който е и македоноубиец.

Ерго, славяните нямат никакви немски заемки в църковната си инвеститура.

Защото "славяните" имат собствена писменост и църква поне от Урфила насетне, а германците имат писменост от доста по-късно.

Така, че както и българите, като народ известен доста по-рано от тюрките не може да бъде по този смисъл тюркски , така и славяните, като църковна общност не могат да ползват доста по-късни немски категорийни понятия особенно в такава консервативна среда .

Тезата , че у славяните "църква" е готско-арианска дума не издържа нито езиков, нито географски , нито най-вече еклезеологически критически анализ.

В еклезеологически по-тясно и общо догматически план , не е възможно такава консервативна институция като Мегали еклисия ( Константинопол)да селектира и избере дума , която носи тежък конфесионален оттенък.

С други думи казано, Константинопол не признава арианската общност , въобще за "Църква" по смисъла на собствената си еклезеология , а й се вменява , че тя едва ли не я предава, тази дума, на нова църква (за каквато всички дрънкате ,че е славянската, великоморавксата или българската), която тя всячески се стреми да запази от всякакви етноконфесионални оттенъци.

Дори и да се изходи от семантичното значение на гръцката дума "кириакон", както предлагаше навремето Тироглифос, то трябва да се изследва нейното приложение точно географски и именно времево, за да не се изпада в анахронизъм.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 295
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител

Горките, в каква заблуда са изпаднали. Що не им пратиш по мейла едно CV и предложение за консултантски услуги :doh: И вземи да прочетеш статията, вместо само да и броиш страниците.

Прочетох я много добре. Вземи и ти прочети малко. Прочети за процесите през 30-те в СССР. Виж Дело славистов, а и за другите подобни дела към дейците на науката. Искат не искат академиците, цялата наука е вкарана в желаните идеологически рамки.

Повечето от идеите залегнали в учебниците са писани през 50-те в СССР. След епохата на Сталин нещата не се променят кой знае колко в тази насока, а става въпрос в повечето случаи за лека корекция. Репресии няма, но и никой не смее да ревизира старите постулати (страх лозе пази), а някои от репресираните са реабилитирани чак през 1990г.

В този случай е съвсем нормално, публикациите да са написани така както са написани. Партийната повеля е ясна - славяните трябва да имат древна култура и да не изостават много, много от германците. Няма общославянско влияние на църквата, няма и аварско влияние върху славяните. Два фактора, които са изиграли огромна рола за формирането на славянската култура са прескочени и зачертани. Подобни неща има дори в новите учебници. Дадох ти пример с учебник писан в днешно време - Цък, но силно повлиян от старите постулати. Ако желаеш можеш и сам да откриеш достатъчно примери в тази посока.

Само че няма кой да чете. Идеите на някакви партийни функционери са приети за 100% истина. Съставителите на ЭССЯ не са в заблуда, те много добре знаят как седят нещата, но и трябва да се съобразят с партийната повеля, затова и ги наричам "горките", да се чудят как хем да угодят на властващите, хем да са начисто със съвестта си. Затова и писах, че им вярвам, но задължително трябва да се чете написаното зад и между редовете. Материал за размисъл има, стига на някой да му се мисли.

Времената обаче са други и като гледам руснаците вече са ревизирали някои неща. В руските източници разпространяването на имената на дните от седмицата и окончателната им подредба, вече е резултат от покръстването. "Полският праславянски език" вече се различава от "останалите праславянски езици" и религиозните термини липсват. Имената на дните от "сръбската седмица" се разпространяват в резултат на християнството и т.н.

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Оказва се, че Великоморавия се свързва с южна Морава (а не със северна) и от акад. Трубачов. В книгата си "Этногенез и культура древнейших славян: Лингвистические исследования", авторът на няколко места защитава тъкмо тази теза.

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Абе може, ама горкият моравски княз Светоплук все се подвизава около Нитра в Словакия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Оказва се, че Великоморавия се свързва с южна Морава (а не със северна) и от акад. Трубачов. В книгата си "Этногенез и культура древнейших славян: Лингвистические исследования", авторът на няколко места защитава тъкмо тази теза.

Големия проблем Атом е, че просто някои хора изнасилват изворите.

Само помисли следните положения -

1. Как ще стигнат немските епископи до Южна Морава , ще завържат св. Методий и ще го изтрещят в затвора в Швабия - абсолютен нон сенс .:whistling:

2. Юхас , Трубачов и ренегатите им не знаят ,че топонимиката от изворите беше точно локализирана -

Мосабург= Залавар

Ортаха =Веспрем

Валкум = Фенекпуста

Квинке еклесие = Печ

Салапиугин = Залабер

Абланза = Абланц

Дурнава = Торна

3. Юхас не е прочел и писмото на папа Йоан VIII до цар Борис с което го моли да се върне под лоното на Рим . Ако Морава беше в пределите на цар Борис, то папа Йоан щеше заповеднически да го настави ,че новия му епископ е Методий. Такова нещо обаче няма. Напротив имаме писмо на папата до княз Мутимир, славянско князче ,владеещо земите м/у р. Сава и Драва. В него папата изкомандва князчето , че трябва да се подчинява единствено на панонския епископ Методий.

Отивай в Народната библиотека и отваряй магна сборниците за Моравия- MMFH III 1969, Magnae Moraviae Fontes Historici

Въобще Методий в даден момент, може да е бил хиротонисан за архиепископ на Срем , който е бил владян от българите м/у 820-845и дори до 852-3 г. , но след злополучния първи период на управление на Борис е бил загубен.

Но Методий не е архиепископ от 845 или 855г. , а чак от 869г.

Жалко е , че като единствен български извор имаме само житието на св. Наум където се говори за Белград. Срем не е споменат и това се дължи на факта, че той вече не е в пределите на България.

Факт е обаче, както споменах и в първа точка, че Методий е измъкнат не от български земи , защото това би следвало да доведе до война между България и Източното франкско кралство, каквато липсва през този период. Той не е измъкнат и от земите на панонския княз Коцел, който бил защитник на св. Методий , а от Северна Моравия при управлението на прозападния Светополк (за чието име съществуват 40 разночетения ),който замества княз Ростислав.

Апропо, в българската история св. Методий е запаметен, като български архиепископ , защото е имал църковна юрисдикция над земи населени с българи и владеени от тях ( V-VIв.и IX в. до началото на управлението на Борис), но в момента , когато е изпълнявал своите обязаности, тези земи , вече не са били подвластни на България.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Май в новогородските писъмца на брезови кори се срещаше формата къркве (вместо церкве). А в старите северноруските диалекти втората палатализация не е напълно проведена. Което говори в полза на германската теория за църква, (kirk-), без влияние на латинско произношение (с Ц). Изобщо тези писма, които излязоха на бял свят през последните 20 години, са доста интересни.

На Балканите е имало 2 дори латински думи за "църква" - basilica (и наследниците й в балкано-романските езици като румънски biserica, арумънски бъсярикъ, далматински (вече изчезнал) basalka) и ecclesia (дало албанското kishe), но няма и следа от cirica или нещо подобно.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Мосабург= Залавар

Ортаха =Веспрем

Валкум = Фенекпуста

Квинке еклесие = Печ

Салапиугин = Залабер

Абланза = Абланц

Дурнава = Торна

Кой е извършил локализацията?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Славянските имена на дните от седмицата са според мен преведени най-вероятно от църковния латински, разпространен от християнски мисионери (feria secunda, feria tertia,.. с номерация по гръцки и в крайна сметка по староеврейски образец). Примерно в португалски дните също са номерирани segunda-feira "понеделник", terça-feira "вторник", quarta-feira "сряда" и.т.н., а в останалите романски езици се използват езическите имена (марсов ден, юпитеров ден,...). Германските и келтските племена са си актуализирали седмицата от римската, превеждайки доста точно имената на съответните богове... (неделя е ден на слънцето и в Англия и в Уелс).

При славяните има смесване на номерираните дни с християнски мотивирани понятия: събота (в крайна сметка от староеврейски), неделя (празник, свободен от работа ден, вероятно превод на църковнолатинското feria, но няма влияние на господния ден dominica). Езичниците и току що покръстените не са имали съвсем точна представа за фукнциите и имената на седмичните дни и затова се е получила такава смесица.

В балтийските езици номерацията започва от първи ден (pirmadienis, antradienis, trečiadienis,...), като дори думата за събота означава "шести ден". Което си е натъкмяване по примера на славянските езици, но изчистено от християнско значение.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Големия проблем Атом е, че просто някои хора изнасилват изворите.

3. Юхас не е прочел и писмото на папа Йоан VIII до цар Борис с което го моли да се върне под лоното на Рим . Ако Морава беше в пределите на цар Борис, то папа Йоан щеше заповеднически да го настави ,че новия му епископ е Методий. Такова нещо обаче няма. Напротив имаме писмо на папата до княз Мутимир, славянско князче ,владеещо земите м/у р. Сава и Драва. В него папата изкомандва князчето , че трябва да се подчинява единствено на панонския епископ Методий.

Че папата точно това и прави. Естествено не със заповеднически тон, а просто уведомява Борис, че Сергий е свален от поста си в Белград.

Нямаме никакви данни, че до Фотиевия събор юрисдикцията на българския архиепископ се е простирала на територията на цяла България. Напротив, според източниците излиза, че северозапада е на подчинение на папата, а в останалата част от западна България епископите са директно подчинени на константинополския патриарх.

Абе може, ама горкият моравски княз Светоплук все се подвизава около Нитра в Словакия.

Нормално е да се подвизава там. Все пак Нитра е негово лично владение. Въпросът е къде се подвизава Методий. До 879 година в писмата на Йоан VIII за Методий се пише само в качеството му на Панонски архиепископ. За пръв път се споменава като моравски архиепископ чак в 880.

Освен това според авторът на "Покръстването на баварци и каринтийци", Методий най-напред е в източна Панония, след това е в Каринтия, а в Моравия отива малко преди смъртта си.

Ето и една карта на Панония. Ядрото на Северна Морава е далеч на север.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

При славяните има смесване на номерираните дни с християнски мотивирани понятия: събота (в крайна сметка от староеврейски), неделя (празник, свободен от работа ден, вероятно превод на църковнолатинското feria, но няма влияние на господния ден dominica).

За да е всичко коректно, би ли дал примери в подкрепа на твоето твърдение, със писмени паметници за номериране на дните на седмицата в средата на 9в. - по времето когато са живели Св. Седмочисленици?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Май в новогородските писъмца на брезови кори се срещаше формата къркве (вместо церкве). А в старите северноруските диалекти втората палатализация не е напълно проведена. Което говори в полза на германската теория за църква, (kirk-), без влияние на латинско произношение (с Ц). Изобщо тези писма, които излязоха на бял свят през последните 20 години, са доста интересни.

На Балканите е имало 2 дори латински думи за "църква" - basilica (и наследниците й в балкано-романските езици като румънски biserica, арумънски бъсярикъ, далматински (вече изчезнал) basalka) и ecclesia (дало албанското kishe), но няма и следа от cirica или нещо подобно.

има и друга възможност:

керква означава дъщерна - от керка, цурка =дъщеря, щерка.

църквата като институция е точно това - земна божия организация,

т.е. на дъщерята (=земята). керква си е според мен със славянски

произход (юг, югозапад, чехски, полски), обогатена с новия смисъл на институция, всеобхващаща обществото, единна (и с претенция за единствена) духовна организация.

жреците (попове) в сградата църква са заради това мъже.

сградата "църква" получава според мен наименованието си от тази нова, не съществувала никъде до тогава институция (различна от пъстрата палета на езически култове и свързаните с тях храмови стопанства,

които си остават локални и обвързани с конкретно божество). в този смисъл, всеки подходящ на съответната християнска концепция и наличен вече храм, може да се нарече в последствие църква, черква.

поздрави

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За да е всичко коректно, би ли дал примери в подкрепа на твоето твърдение, със писмени паметници за номериране на дните на седмицата в средата на 9в. - по времето когато са живели Св. Седмочисленици?

Отвори кое е да е евангелие-апраксос от кирилометодиевия превод...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

има и друга възможност:

керква означава дъщерна - от керка, цурка =дъщеря, щерка.

църквата като институция е точно това - земна божия организация,

т.е. на дъщерята (=земята). керква си е според мен със славянски

произход

керка е заемка от сръбски в македонскиот литературен язик. на български се казва щерка, но не щерква.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Славянските имена на дните от седмицата са според мен преведени най-вероятно от църковния латински, разпространен от християнски мисионери

Не е невъзможно, но е малко вероятно. До покръстването на славяните няма именна система в която първият ден на седмицата да е понеделник. И балтийците и унгарците взаимстват системата от славяни и са повлияни от нея. Примерът с португалския език е неуместен, защото там първият ден на седмицата е неделя. От друга страна присъствието на някои имена е трудно обяснимо. Праславяните най-вероятно са броели първи, други, трети. "Втори" е слабо разпространена дума в славянските езици. Думата с различните и производни присъства в български, македонски, руски и полски (вероятно влиянието и е подсилено от наличието на източни славяни). В останалите езици вкл. и полски за "втори" се използва "други".

Много по-вероятно е Кирил и Методий са заели някаква именна система от езика на солунски славяни - християни. Оригиналната система може да е изглеждала нещо от вида на: Неделя, вторък, трити(гръцка дума), четвъртък, петък, параскеви, събота. В неделя се почива, а се пости в деня преди събота и в средния ден на библейската седмица.

В Панония по някаква причина дните е трябвало да се пренаредят. Използвани са съществуващите имена с разместване и добавяне на нови думи. Между неделя и вторник се появява понеделник, трити е заменена със сряда (за да се знае кога се пости), а параскеви изчезва (или дублира петък).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Праславяните най-вероятно са броели първи, други, трети. "Втори" е слабо разпространена дума в славянските езици. Думата с различните и производни присъства в български, македонски, руски и полски (вероятно влиянието и е подсилено от наличието на източни славяни). В останалите езици вкл. и полски за "втори" се използва "други".

Откъде накъде? В славянските езици е имало поне 2 словоформи *ontero- и *vitoro-, които са означавали втори. wutora "вторник" се среща и при лужишките сърби. И те ли са го заели от Панония (дето им е на 1000 км), след като това название (заедно с чешката дума úterý "вторник") произлиза от ontero-, а не от vitoro-, откъдето са българското втори и вторник???

В индоевропейските езици в много случаи числителното "2-ри" е възникнало от думи със "друг" (antras, eiliad) или "следващ" (secundus). втори няма значение "следващ" или "друг" в старобългарски, т.е. вероятно е по-стара дума за "2-ри" от други.

Цялата бърканица в подредбата и названията на отделните дни се дължи на това, че са възникнали при спонтанен превод на латинските названия, а не покрай някаква официална повеля или привнасяне свише от Солунската област. Дори името на съботата е заето от 2 източника (от балканоромански в южнославянски и руски (sambata) и от западноромански (sabato в западнославянски)), което говори в полза на "децентрализираното" възникване на тези термини.

Срядата е превод на немската и скандинавска "среда на седмицата", има я дори във финския език, където няма номерация на дните или гръцко влияние.

Т.е. имената на седмицата са по-стари от мисията на Кирил и Методий.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Откъде накъде? В славянските езици е имало поне 2 словоформи *ontero- и *vitoro-, които са означавали втори. wutora "вторник" се среща и при лужишките сърби. И те ли са го заели от Панония (дето им е на 1000 км), след като това название (заедно с чешката дума úterý "вторник") произлиза от ontero-, а не от vitoro-, откъдето са българското втори и вторник???

Т.е. имената на седмицата са по-стари от мисията на Кирил и Методий.

Точно така. Имената са по-стари. Вторник и събота са с различен произход. Четвъртък е в различни форми и т.н.. Т.е. нямаме разпространение на имена (думи), а на модел. Този модел е създаден на едно място. Няма как да възникне едновременно на юг, изток и запад (при разселени вече славяни). Няма как да възникне и преди разселването на славяните в 5-ти или началото на 6-ти век. Първите християнски латиноезични мисионери се появяват в периферията на славянския свят едва в началото на 8-ми век. Немската сряда също не е налична в 5 и 6-ти век и т.н.

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз си мисля, че окончателното разпространение и обособяване на славянските езици се извършва едва през 7-8 век (периода на Аварския хаганат, когато "праславянският" език се явява де факто лингва франка на тази империя), а не през 5-6 век. Защо чак тогава? Просто славянските езици си приличат повече отколкото романските, да не говорим за германските.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз си мисля, че окончателното разпространение и обособяване на славянските езици се извършва едва през 7-8 век (периода на Аварския хаганат, когато "праславянският" език се явява де факто лингва франка на тази империя), а не през 5-6 век. Защо чак тогава? Просто славянските езици си приличат повече отколкото романските, да не говорим за германските.

Не е невъзможно моделът със славянските имена на дните да е оформен окончателно в аварския хаганат, но мисля, че е малко вероятно. Името на Сряда, точно на това място има смисъл само за християните (средата на библейската седмица). За християните по това време е важно не само кога ще почиват (неделя), но и кога са дните за пости (в средата на седмицата и денят преди събота). По това време постът е задължителен в сряда и петък, а много по-късно католическата църква предписва седмичният пост да става само в петък. Нямаме сведения в аварския хаганат да са се извършвали някакви мащабни действия на мисионери до самия край на хаганата. Най-ранното възможно появяване на сряда в германските езици също се отнася към края на 8-ми, началото на 9-ти век. Т.е. сряда може да се появи в славянския модел не по рано от началото на 9-ти век с мисионерската дейност развита паралелно с войните на Карл Велики. В този случай пак се оказва, че моделът се разпространява сред всички славяни (южни, западни, източни) едва след християнизацията им.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...