Отиди на
Форум "Наука"

Кратки новини - технологии


Recommended Posts

  • Модератор Инженерни науки

Връщам се с пост назад към Венделщайн 7-х.

Не съм казал най-важното, но то е политика повече. Канцлерът Меркел лично натисна старт бутона за този експеримент. Това стана на церемония в института "Макс Планк". Сещам се за една аналогия с "царя" и някой от енергоблоковете на АЕЦ, ама не е за тука. Имало е наказани, загдето са му позволили.

 

Привидно простият експеримент цели да покаже в реални условия удържането на плазмата от магнитно поле направено по този начин (TOKAMAK и Stellarator се различават по подредбата / формата на полетата). И по-точно удържането на водородна плазма, което се доближава много до реалните условия. При реакторите с магнитно удържане това е един от големите проблеми. Повече като има време в темата "Wendelstein 7-x"

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А китайския ТОКАМАК видя ли го!:)

http://megavselena.bg/lazerna-kamera-mozhe-da-snima-zad-ygli/

Китайският синтезен реактор постави нов рекорд от 102 секунди

1454670390_6_559x*.jpg

Китайските учени обявиха вчера, 4 февруари, че са постигнали нов рекорд на експерименталния термоядрен реактор тип токамак EAST. Те са успели да задържат разредена плазма с температура от 50 млн градуса по Целзий в продължение на 102 секунди.

Самостоятелно проектираният от Китай свръхпроводящ експериментален токамак - термоядрен реактор, наречен EAST (Experimental Advanced Superconducting Tokamak) в Хефей, столица на провинция Анхуей в Източен Китай е започва работа през 2007 г. и вече е рекордьор, според агенция "Синхуа"

Той е първият експериментален ядрен синтезен реактор в света, влязъл в експлоатация. В края на 2013-та EAST поставя рекорд: китайските физици успяват да стабилизират плазмата в продължение на 30 секунди. 

Сега, на 4 февруари, китайските изследователи съобщават, че през януари 2016 г, успешно са изпълнили най-дългото в света - 102 секунди - задържане на плазма при температура 50 милиона градуса по Целзий. За да добиете представа - температурата на повърхността на Слънцето е 6000 градуса, а в ядрото на Слънцето - 15 милиона градуса. 

Припомняме ви, че ден преди това, 3 февруари, Меркел пусна немският термоядрен реактор тип стеларатор, чието постижение е 1-2 секунди задържане на плазмата.

1454671551_9_559x*.jpg

Първоначалната цел за построяването на токамака EAST е била подготовка за създаването на първия пълноценен ареактор за ядрен синтез ITER в Южна Франция, който се очаква да заработи през 2020 г. Дотогава китайските физици се надяват да успеят в EAST да задържат високотемпературната плазма за 400 секунди.

Думата „токамак“ (съкр. от руския израз „ТОроидальная КАмера в МАгнитных Катушках“) е експериментално устройство с тороидална форма, т.е. подобна на кравай, в което се създава и удържа термоядрена плазма. Главната цел на провежданите експерименти е да се постигне управляем термоядрен синтез, който е един от най-перспективните варианти за бъдещ енергийн източник

...

 

Обявлението - Не го правят за "заяждане" - кой ще държи по-дълго време плазмата?!. Не разбирам това какво ще помага, по-нататък...

По принцип - токамак - не може да се реализира Управляем синтез. Трябват и "витките" за стеларатор, или централен ток, ама ... китайска им работа, може нещо да са измислили (откраднали, примерно:)).

...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

"+" сега, пък ще ти отговоря после, като направя пицата. Не, не съм го видял, знам само че имат. Знам грубо къде и какв опити се правят за УТС и по-специално тези с магнитно удржане

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

В тази тема ли да говорим? Аз не съм против. Иначе има и "Ядрен синтез с магнитно удържане", самоза инфо..

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
Преди 1 час, Малоум 2 said:

А китайския ТОКАМАК видя ли го!:)

http://megavselena.bg/lazerna-kamera-mozhe-da-snima-zad-ygli/

Китайският синтезен реактор постави нов рекорд от 102 секунди

1454670390_6_559x*.jpg

Китайските учени обявиха вчера, 4 февруари, че са постигнали нов рекорд на експерименталния термоядрен реактор тип токамак EAST. Те са успели да задържат разредена плазма с температура от 50 млн градуса по Целзий в продължение на 102 секунди.

Самостоятелно проектираният от Китай свръхпроводящ експериментален токамак - термоядрен реактор, наречен EAST (Experimental Advanced Superconducting Tokamak) в Хефей, столица на провинция Анхуей в Източен Китай е започва работа през 2007 г. и вече е рекордьор, според агенция "Синхуа"

Той е първият експериментален ядрен синтезен реактор в света, влязъл в експлоатация. В края на 2013-та EAST поставя рекорд: китайските физици успяват да стабилизират плазмата в продължение на 30 секунди. 

Сега, на 4 февруари, китайските изследователи съобщават, че през януари 2016 г, успешно са изпълнили най-дългото в света - 102 секунди - задържане на плазма при температура 50 милиона градуса по Целзий. За да добиете представа - температурата на повърхността на Слънцето е 6000 градуса, а в ядрото на Слънцето - 15 милиона градуса. 

Припомняме ви, че ден преди това, 3 февруари, Меркел пусна немският термоядрен реактор тип стеларатор, чието постижение е 1-2 секунди задържане на плазмата.

1454671551_9_559x*.jpg

Първоначалната цел за построяването на токамака EAST е била подготовка за създаването на първия пълноценен ареактор за ядрен синтез ITER в Южна Франция, който се очаква да заработи през 2020 г. Дотогава китайските физици се надяват да успеят в EAST да задържат високотемпературната плазма за 400 секунди.

Думата „токамак“ (съкр. от руския израз „ТОроидальная КАмера в МАгнитных Катушках“) е експериментално устройство с тороидална форма, т.е. подобна на кравай, в което се създава и удържа термоядрена плазма. Главната цел на провежданите експерименти е да се постигне управляем термоядрен синтез, който е един от най-перспективните варианти за бъдещ енергийн източник

...

 

Обявлението - Не го правят за "заяждане" - кой ще държи по-дълго време плазмата?!. Не разбирам това какво ще помага, по-нататък...

По принцип - токамак - не може да се реализира Управляем синтез. Трябват и "витките" за стеларатор, или централен ток, ама ... китайска им работа, може нещо да са измислили (откраднали, примерно:)).

...

 

Китайците (ако някакви комунистичски идеи са останали) може и да го правят "за заяждане", ключът е наистина в по-дългото удържане на плазмата. засега и китайците и германците си имат една скъпа газоразрядна тръба / лампа, която и за освелние не може да се използва. Макар че и двата са тороидални (само така можем да имаме затворени магнитни линии, около които се завърта плазмата) има известна разлика между тях. ТОКАМАК си има витките. А пак трябва да прекъсна..

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Пак за ТОКАМАК и Stelarator..

- Тороиди  - И двата са тороиди (гевреци) заради затворените магнитни линии. Ако е права тръба (като луминисцентна лампа), пита се в задачата какви тогава ще са тапите?

- Удържането. Заредените частици се завихрят около най плътните магнитните индукционни линии,  които са в средата на напречното сечение на тъбата. И двата тороида имат намотки, но от свръхпроводник. 

- Разликите - При завихрянето пътят на частиците и съответно плазмения шнур става спирала (заради дрейфа), което значи нееднородности в плазмат, кито пък са проблем. Затова при стеларатора формата е такава, отттам и формата на навивките. Иначе ще трябват по-виссока температура и по-силни полета. А и сегашните трудно се постигат. При ТОКАМАК в плазмата се индуцира ЕДН, тоест през нея започва да тече ток, който ппък поражда магнитно поле, което пък мачка плазмата допълнително. По-лесно се оформя плазмен шнур. Или поне такава е теорията. Освен това този ток загрява плазмата. Отскоро знам,че ТОКАМАК не можел да оддържа дълго плазмата, има резон. Токът трудно се поддържа в някакви грници, вно расте като ток в газов разряд. Оттам и проблемите с условията за реакцията.

Малоум 2, усети ли какво е ТОКАМАК? Трансформатор. Със свързана накъсо вторична намотка, която е всъщност тороида. Или индукционна пещ, както искаш. Знаеше ли, машинни инженере, че трнансформаторът в контеекста на електроенергетиката се води машина? Въпеки че нищо не му се движи. Не е апарат, нито съоръжение. Затова и някои токамаци може да имат желязна сърцевина (магнитопровод), някои не. Има защо да е така.

- Ако плазмата опре стените - Не е фатално, установката няма а се изпари, прост плазмата мигновено ще истине и ще изчезнат условията за протичане на ядрен синтез. Имайки предвид цената на горивото, тази неприятна ситуация не е за подценяване.

 

Schematischer Aufbau des Tokamak: Zwischen zwei ringförmigen, horizontalen Magnetspulen, der Transformatorspule und der Magnetspule für das Zusatzfeld, liegt die reifenförmig gewickelte Magnetspule für das Hauptfeld. Im Inneren dieser regelmäßigen Wicklung fließt der Plasmastrom. An ihm sind die schraubenförmig umlaufenden Magnetfeldlinien und Strömungsrichtung markiert.

Свръхпроводящата навивка не е дипол, а зтворен контур в които се индуцира ЕДН. Започва да тече ток (без да затихва), който поражда магнитно поле. И това не е съвсем така.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
П.Л. Капица

ЭНЕРГИЯ И ФИЗИКА

Доклад на научной сессии, посвященной 250-летию Академии наук СССР,
Москва, 8 октября 1975 г.
См.: Вестник АН СССР. 1976. № 1. С. 34-43.

 

http://vivovoco.astronet.ru/VV/PAPERS/KAPITZA/KAP_10.HTM

"...

Но трудности осуществления управляемой термоядерной реакции пока еще не преодолены. Я буду говорить о них в своем докладе, потому что, как теперь оказывается, эти трудности в основном также связаны с созданием в плазме энергетических потоков достаточной мощности. На этом я останавливаюсь несколько подробнее.

Хорошо известно, что для полезного получения термоядерной энергии ионы в плазме должны иметь очень высокую температуру - более 108 К. Главная трудность нагрева ионов связана с тем, что нагрев плазмы происходит в результате воздействия на нее электрического поля, и при этом практически вся энергия воспринимается электронами, которые благодаря их малой массе при соударениях плохо передают ее ионам. С ростом температуры эта передача становится еще менее эффективной. Расчеты передачи энергии в плазме от электронов к ионам при их ку-лоновском взаимодействии теоретически были надежно описаны еще в 30-х годах. Л.Д. Ландау [2] дал выражение для этого взаимодействия, которое до сих пор остается справедливым.

Мощность Рa, передаваемая электронами с температурой Te ионам с температурой Тi в объеме V, равна [3]

Рa = Vnk((Te - Тi) / teq)                 (5)

где k - постоянная Больцмана, n - плотность плазмы. Время релаксации teq вычисляется по формуле Ландау, основанной на учете кулоновских взаимодействий. Согласно этой формуле при тех высоких ионных температурах Тi = 108-109 К, при которых термоядерная реакция может давать полезную мощность, поток энергии, переданный от электронов к ионам, очень мал.

Изучение выражения (5) приводит нас к тому, что когда температура ионов Тi = 0,6 Te, передаваемая мощность имеет максимум значения. Максимальная величина мощности, переносимая от электронов к ионам дейтерия, будет равна [3]

Рmax = 1.57x10-34V( n2 / (Тi)1/2 ) Вт.        (6)

В плазме при 1 атм и температуре электронов Te = 109 К в объеме кубического метра передаваемая электронами ионам мощность будет около 400 Вт. Это небольшая величина, так как нетрудно подсчитать, что для того, чтобы нагреть кубометр плазмы до 6x108 К при подводе такой мощности, потребуется около 300 секунд.

Малость величины передаваемой ионам энергии в особенности проявляется при осуществлении наиболее широко разрабатываемых теперь термоядерных установок Токамак. В них ионы удерживаются в ограниченном объеме сильным магнитным полем и процесс нагрева производится электронами, которые вначале коротким импульсом тока нагреваются до очень высоких температур, потом путем кулоновских столкновений передают свою энергию ионам. В условиях, принимаемых в современных проектах Токамака, время, за которое электроны передадут свою энергию ионам, достигает 20-30 с [3]. Оказывается, за это время большая часть энергии электронов уйдет в тормозное излучение. Поэтому сейчас изыскиваются более эффективные способы подвода энергии к ионам [4]. Это может быть или высокочастотный нагрев, или инжекция быстрых нейтральных атомов дейтерия, или диссипация магнитоакустических волн [5]. Все эти методы нагрева ионов, конечно, значительно усложняют конструкцию реакторов типа Токамак.

Из выражения для Рa видно, что эффективность энергетической передачи между электронами и ионами растет с плотностью. Поэтому предположим, что при нагреве лазерным импульсом твердого конденсированного трития или дейтерия начальная плотность будет очень велика (на несколько порядков выше, чем в Токамаке) и импульсами удается нагреть ионы в короткий промежуток времени. Но подсчеты [3] показали, что, хотя время нагрева и сокращается до 10-8 с, все же оно недостаточно, так как за это время ничем не удерживаемый плазменный сгусток уже разлетится на значительное расстояние.

Как известно [4], теперь для лазерного "термояда" ищут методы коллективного взаимодействия электронов с ионами, например, создание ударных волн, которые адиабатическим сжатием подымут температуру ионов более быстро, чем при кулоновском взаимодействии.

Главное препятствие в данное время лежит в том, что еще недостаточно глубоко изучены физические процессы в плазме. Теория, которая здесь хорошо разработана, относится только к нетурбулентному состоянию плазмы. Наши опыты [6] над свободно парящим плазменным шнуром, полученным в высокочастотном поле, показывают, что горячая плазма, в которой электроны имеют температуру в несколько миллионов градусов, находится в магнитном поле в турбулентном состоянии. Как известно, даже в обычной гидродинамике турбулентные процессы не имеют полного количественного описания и в основном все расчеты основаны на теории подобия. В плазме, несомненно, гидродинамические процессы значительно сложнее, поэтому придется идти тем же путем.

Пока нет оснований считать, что трудности нагрева ионов в плазме не удастся преодолеть, и мне думается, что термоядерная проблема получения больших мощностей будет со временем решена.

Основная задача, стоящая перед физикой, - это более глубоко экспериментально изучить гидродинамику горячей плазмы, как это нужно для осуществления термоядерной реакции при высоких давлениях и в сильных магнитных полях. Это большая, трудная и интересная задача современной физики. Она тесно связана с решением энергетической проблемы, которая становится для нашей эпохи проблемой физики № 1

...

 

Така е започнало ... сериозното обсъждане.:)

пп:

Струво ми се, че ще "разболтят" съоръжението и ще го сглобят при ИТЕР, като по-удачво решение:

"...Първоначалната цел за построяването на токамака EAST е била подготовка за създаването на първия пълноценен ареактор за ядрен синтез ITER в Южна Франция, който се очаква да заработи през 2020 г. Дотогава китайските физици се надяват да успеят в EAST да задържат високотемпературната плазма за 400 секунди..."

...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Да, интересно, но тези проблеми вече са отчасти решени - с високочестотното нагряване. Остава времето за удържане да подобрят. Има решения и с ускорител на протони. Протонът е ядро на водород (протий). Протон с един неутрон е на деутерии, а с два неутрона - на най тежкия изотоп - трития.

Ще стане, но някое десетилетие ще мине до тогава.

Едит - не вярвам да пренесат китайския ТОКАМАК. Това дето се строи мисля ще е 1000 MW, трябва да проверя.

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Инженерни науки

Български смартфон - пак от Правец :)

Най-мощният смартфон на света е български!

Забравете за iPhone и Samsung! Вземете си родния „Правец“

x_609.jpg.pagespeed.ic.uCCAQBO8Hq.webp

http://www.novini.london/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B0/4380-%D0%9D%D0%B0%D0%B9-%D0%BC%D0%BE%D1%89%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%81%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%82%D1%84%D0%BE%D0%BD-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B0-%D0%B5-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8

Не се подвеждайте по заглавието

Тoчно си има вид на реклама, но ако смятате така (че рекламирам), ще го махна. Не вярвам след това тук, някой да се залети да купува това нещо.

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ама това не са български продукти... Това са си продукти "на ишлеме" от Китай. Само им се слага логото на Правец. Не бих си купил.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Наясно съм. И им се надува цената отгоре на това. Аз неласкаво се изказах и за лаптопа. И все пак е новина. Ако качеството отговаря на цената.. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Преди време бях намерил китайския вариант (оригиналния) на лаптопа... 1000 лв за тоя лаптоп ми се вижда много.

Качеството не знам колко е високо и колко е гарантирано.

А в същото време в Индия пуснаха смартфон за 5$ с андроид 5 :D

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Тука няма да стане. Нашите за да го направят трябва да себестоността да е под стотинка :) Като се развие принтируемата електроника, тогава.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Гледай какво става тука с възможностите на 3D ...:

http://megavselena.bg/tehnologiite-prez-xxii-vek/

"Технологиите през XXII век

технолгиите

Цели градове, потопени под вода в огромна прозрачна сфера, „супернебостъргачи“, надминаващи най-високите сгради в света, както и „земестъргачи“, които слизат десетки етажи под земята, ще се превърнат в реалност през следващия век.

Това става ясно от доклад, назначен от технологичната компания Samsung. Автори на доклада са британската специалистка по космология д-р Маги Адерин-Покок (Maggie Aderin-Pocock), архитекти, футуролози и лектори от различни университети.

..."

и т. н....

Най-голямата грешка ще е  ако населят Луната! ;)

...

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Новината наистина е интересна, адмирации. Това с технологията за 3D принтиране ли? Ще гледам да се запозная с доклада (ако е достъпен).

Идеята за подводни "сухоземни хабитати" не е нова и е переспективна, но засега сякаш е на заден план. А това е най-добрата симулация in situ на космическите хабитат.

Защо да е грешка колонизирането на луната?

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Новината е за Воено дело", но поради липсата на такава тема, я поствам тукк.

Военни патентоват саморазрушаващ се куршум.

В градска среда използването на огнестрелно оръжие (от армията и силите на реда да кажем) е опасно и може довете до нараняване и смърт на невинни хора. Идеята е да се ограничат подобни инциденти. Решението е да се направи куршум с ограничена далекобойност. След определен път куршумът се саморазрушава. Това става чрез пиротехника - след изстрелване в куршума се запалва заряд, който го изгаря след някакво време. Така пътят на куршума се ограничава до определено разстояние, примерно до 150 м (500 фута) Куршумите могат да се "калибрират" за определении задачи.

bulletpatentart.jpg?itok=ZQbjJJQe

 

Източник:

http://www.popsci.com/army-employees-patent-short-flying-bullets

 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Е то в градска среда трудно ще прелети повече от 150 м без да срещне някаква преграда или човешко тяло. Пък и при някои пистолети предназначени за близка стрелба, като Макаров, Глок поразяващата мощ рязко почва да пада след 50-ия метър.
 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Така е дадено, може вероятн може да се ограничи още. А някъде може да трябва и толкова...

Предполагам, че за пушки някакви става въпрос, то пистолет с тези 500 фута...

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Инженерни науки

Компанията Zap&Go очаква тази година да пусне на пазара портативо захранващо устройство за мобилни телефони, което използва суперкондензатор (ултракондензатор), а до 18 месеца да замени Li-ионните батерии в мобилните устройства със суперкондензатори. Идеята им е да да използват "атрактивните" свойства на графена -голяма специфична лощ и голяма проводимост. Тоест - да разработят графенови такива.

 Суперкондензатори съществуват и сега но със сравнително малък капацитет (в сравнение дори с оловния акумулатор), което г прави неудобни. Ако се използват масовите на пазара, зарядното за змартфон ще има обем на кен от бира и ще тежи половин килограм. Другото са плюсове - много по-малка (незабележима) зависимост от температурата, неограничени (почти) цикли...

ZapandGo1-1456501427967.jpg

http://spectrum.ieee.org/nanoclast/consumer-electronics/portable-devices/zapgo-graphene-supercapacitor-powers-portable-charger

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Инженерни науки

Лазерно пемахване на ръжда. Според коментарите не е ново и е от 2013, г., о си струва да се види

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

И пак Хайперлууп

capture_82.jpg?itok=UQ8-2zye

Концепцията на основателя на Tesla Илън Мъск за изграждане на “Хайпърлуп” - влак, движещ се с 1300 км/ч, идва в Европа, пише The Telegraph, цитиран от агенция Фокус. Транспортната система ще свързва Братислава, Виена и Будапеща, като вече е получила одобрение от словашкото правителство.

Влакът ще превозва пътници по 56-километровото трасе от Виена до Братислава за по-малко от осем минути. Отсечката от Братислава до Будапеща с дължина 160 километра ще отнема 10 минути, а 240-километровото разстояние между Виена и Будапеща - по-малко от 20 минути.
Компанията зад концепцията - Hyperloop Transportation Technologies, вече планира изграждането на тестова отсечка в американския щат Калифорния, а това ще бъде първият й европейски проект.

“Хайпърлуп” в Европа ще скъси значително разстоянията и ще свърже градовете по безпрецедентен начин. Транспортна система от този вид ще предефинира концепцията за придвижване и ще подобри трансграничното сътрудничество в Европа,” казва Васил Худак, министър на икономиката на Словашката република. “Разширяването на “Хайпърлуп” ще доведе до повишено търсене за създаване на иновативни центрове в Словакия и в цяла Европа.”

Мъск представи “Хайпърлуп” през 2013 година като по-евтина алтернатива на железниците и други видове обществен транспорт. Той твърди, че линията от Лос Анджелис до Сан Франциско ще струва 6 милиарда долара - една десета от предложения скоростен влак, и ще намали времето за придвижване между двата града до половин час.

Влаковата система представлява отделни вагончета или капсули, които се движат в стоманена тръба в условия на вакуум. Всяка капсула се носи върху въздушен слой, което позволява да се движи с висока скорост. Според предварителните изчисления билетът за капсула с шест места би струвал приблизително 20 долара в една посока.

“Хайпърлуп” все още е концепция в експериментална фаза. В момента в Калифорния и Лас Вегас се изграждат тестови отсечки. Плановете предвиждат тестове на прототип на “Хайпърлуп” да започнат в края на 2016 година. Три компании се опитват да разработят прототип, като сред тях са и словашки партньори на Hyperloop Transportation Technologies.

Източник:

http://www.obekti.bg/tehno/ot-viena-do-budapeshcha-za-10-minuti-blagodarenie-na-svrhbrz-vlak

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_images/hyperloop-alpha.pdf

 

ПС

Има неясноти, свързани с човешкия фактор - вибрациите и отместванията при движението на капсулите, шума, ускорението и други. Speed bumps and vomit are the Hyperloop’s biggest challenges

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 41 минути, nik1 said:

https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_images/hyperloop-alpha.pdf

 

ПС

Има неясноти, свързани с човешкия фактор - вибрациите и отместванията при движението на капсулите, шума, ускорението и други. Speed bumps and vomit are the Hyperloop’s biggest challenges

 

 

PS

В железопътния транспорт и техника са критични вибрациите и "ударите".

/Те могат да бъдат във всяка посока, затова изискванията към техниката е да има устойчивост в трите оси/посоки спрямо движението. Под устойчивост се има предвид както да не се нарушават нейни функции вследствие на вибрациите и ударите, така и да не се стигне до разрушаването и и/или на нейни компоненти при характерните съответни резонансни честоти.
Вижте и  https://en.wikipedia.org/wiki/EN_50155 , http://shop.bsigroup.com/ProductDetail/?pid=000000000030261344 /

Та продължавам. В общия случай създаваните сили и ускорения от вибрациите и ударите са пропорционални на тяхната амплитуда и честота/ъглова, или фазова скорост. В случая на Хайпърлуп вагончетата амплитудите им са ограничени (от конструктивното изпълнение), но в същото време честотите и/или фазовите скорости са значителни /последното се дължи на голямата скорост на вагончета/

Та при по-значителни ускорения създавани от вибрациите (вибрациите могат да достигнат 10 g, а ударите до 50 или 100 g; едно акселерационно калкулаторче http://onlinevib.yolasite.com/vibration-calculator-nojava.php), нещата с хората стават малко кофти;

То е ясно че техниката ще издържи, защото тя е проектирана да ги издържа и задължително ще е преминала тестовете, ама какво ще стане с хората, май никой не знае с точност ? 
Илюстрирам: При амплитуда на вибрацията от един милиметър и ускорение само 10 G, силата която се създава е такава, че да запраща човека (главата му, органите му, крайниците му) на разстояние 10 милиметра..

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Четох те, но нямах възможност да отговоря, напоследък ми е лееекичко напеченичко в работата. Дори само за  калкулатора заслужаваш "+".

Срам ме е (не много), но още не съм разгледал инженерните решения. Подозирам обаче че е точно както го описвахме с Малоум 2, ноСтигнахме и до изввода,че е скъпо - в Темата "Трупове космонавти".

Както и да е, според мен ускоренията (при тръгване и спиране) и вобрациите (те са пак ускорения, именно за тях говориш) могат да се сведат до някакъв допустим (от стандартите, които цитраш) минимум. Ако капсулата левитира, не се опира никъде, тръгва и спира с определено ускорение, забавя на завоите, които би трябвало да са с голям радиус за да не се губи много скорост (съответно време) при тях, идеята ми се струва напълно осъществима. Тръбите също ще трябва да са прави и да има разумна междина между капсулата и тръбата. Подобно на влаковете МАГЛЕВ, капсулата би трябвало да има ролки (да е осигурена при тръкване) както и (авариини) спирчки. Ускоренията и поддържането на постоянна скорост би трябвало да са автоматично, с постоянна взъможност за човешка намеса. Не е невъзможно да се направи, инвестицията ще е голяма. И поддръжката.

Тестове със сигурност ще се проведат първо с манекени натъпкани със сензори, а после и с хора.

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...