Отиди на
Форум "Наука"

Големият надпис от Преслав - ХV век ?


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 8 часа, Пандора said:

Тоест ? Не можете да разчетете надписа, но въпреки всичко прокламирате тезата. Въпросът се състои в това, че ние търсим езика на тези надписи конкретно и даже се мъчим да ги разчетем. Отделно за Именника въпросът е също - какво изобщо означават употребените термини и защо фигурират в славянския текст. Надеждата е, че все пак ще научим още нещо за нашите прадеди. Но иначе сте прав - повечето хора просто желаят да надделее конкретна "теза".

Не е точно така. Аз искам да надделее истината, а тя може да надделее само с натрупване на 100% сигурни факти. Че то аз до преди, примерно, 17-18 години въобще не поставях под съмнение тюркската хипотеза. Обаче тогава нямаше и как човек да разрови из интернет и да провери из източниците, речниците и т.н. Сега може. И проблемът е, че където и да ровичнеш, излизат абсурди, натворени от академичните учени. 

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 350
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител

В тая връзка, аз винаги съм се учудвал на нежеланието на ИИ към БАН, да бъдат създадени дигитални библиотеки с копия на надписи, книги, предмети и изображения свързани с нашата история, каквито правят в нормалните държави??? Все пак това са нашите данъци...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, isav said:

В тая връзка, аз винаги съм се учудвал на нежеланието на ИИ към БАН, да бъдат създадени дигитални библиотеки с копия на надписи, книги, предмети и изображения свързани с нашата история, каквито правят в нормалните държави??? Все пак това са нашите данъци...

Може би нежеланието се дължи на факта, че ще им цъфнат в пълен блясък всичките лъжи и измислици?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 16.02.2019 г. at 14:44, sir said:

Не е точно така. Аз искам да надделее истината, а тя може да надделее само с натрупване на 100% сигурни факти. Че то аз до преди, примерно, 17-18 години въобще не поставях под съмнение тюркската хипотеза. Обаче тогава нямаше и как човек да разрови из интернет и да провери из източниците, речниците и т.н. Сега може. И проблемът е, че където и да ровичнеш, излизат абсурди, натворени от академичните учени. 

Не твърдя, че тюркската теза е защитена блестящо. Но не виждам с какво да я заменя. Опитите на "иранската" теза са с близък резултат. Там  съм срещала манипулации, затова и не съм неин привърженик. Освен това класическата "тюркска" теза е "алтайска", а аз точно това смятам, че и пречи. Само да не закачаме пак темата за "тюркизацията" от 13 век.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 16.02.2019 г. at 6:24, Exhemus said:

Иратаис е латинския превод на Гримуалд   :)  /гневен, сърдит/

Ичиргу боил.   -  пътуващ /обикалящ/ боил,  най-вероятно главен бирник.  Iteratio - по същия път; повторение.

Ичера; черга = пътека.

До тук го докарахме. А после - кавхан, канартикин, саракт

черга

Балканска дума с неясна етимология. Сродни форми: сръб. черга, рум. cergă „палатка, черга“, унг. cserge, тур. çerge „палатка“, нгр. τσέργα, алб. tsergë, всички със значения „черга“ или „палатка“. Унгарската форма е засвидетелствана от 1429 г. (вероятно заета от румънски), което изключва турски произход. Предвид значението и различния фонетичен облик е трудно да се свърже с лат. serica „коприна“ (> рум. sarică, мъгл.-рум. sarcă „ямурлук, ленена дреха“ > слав. *sorka „риза“, ст.-бълг. срачица).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 16.02.2019 г. at 11:21, El Mio Cid said:

Славянската/словенската разполага със стотици надписи.

Освен това имаме и редица каменни надписи на гръцки.

Общо взето споровете се водят около един неразчетен надпис, и няколко думи с неясна етимология. Ако и да приемем че този надпис и и всички странни думи са тюркски/ирански бихме получили следната картина:

-1 тюркски/ирански надпис + 20-30 тюркски/ирански думи.

-Безброй много славянски надписи + хиляди славянски думи.

Интересуват ни надписите от ПБД, които са написани от нейният елит - организатор на държавата. В крайна сметка историят изследва всички източници. Славянските източници се изследват също и в тях се намират и неславянски по произход думи и термини. С това се занимава лингвистиката. Виждам, че вас тези въпроси не ви вълнуват, но пък не пречи други да ги вълнуват имено тези въпроси. Нещо против ?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 27 минути, Пандора said:

Не твърдя, че тюркската теза е защитена блестящо. Но не виждам с какво да я заменя. Опитите на "иранската" теза са с близък резултат. Там  съм срещала манипулации, затова и не съм неин привърженик. Освен това класическата "тюркска" теза е "алтайска", а аз точно това смятам, че и пречи. Само да не закачаме пак темата за "тюркизацията" от 13 век.

Аз пък смятам, че може да се докара дори по-сериозно звучаща аргументация за монголска теза, отколкото за тюркска. Така че не знам какво пречи на тюркската теза, но не са другите т.нар. "алтайски" езици.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 10 часа, sir said:

Аз пък смятам, че може да се докара дори по-сериозно звучаща аргументация за монголска теза, отколкото за тюркска. Така че не знам какво пречи на тюркската теза, но не са другите т.нар. "алтайски" езици.

Възможно и така да е. 45 Важното е да се работи и все някой ще стигне по-напред.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Пандора said:

Интересуват ни надписите от ПБД, които са написани от нейният елит - организатор на държавата. В крайна сметка историят изследва всички източници. Славянските източници се изследват също и в тях се намират и неславянски по произход думи и термини. С това се занимава лингвистиката. Виждам, че вас тези въпроси не ви вълнуват, но пък не пречи други да ги вълнуват имено тези въпроси. Нещо против ?

В старобългарски няма и 0,1% тюркски и ирански думи взети в куп, фантасматориите с "чрьтогъ" (от "чрьтати", "чрьта", както и "острогъ"<"остръ"), "сулица" (<"*судлица", "судло", глагол "совати", "суѭ"), и тем подобни вече не са актуални, всъщност последната дума само при нас се има за *прабългарска, в речника на Фасмер фигурира като славянска.

Само един въпрос, как се знае че тези съмнителни неславянски надписи са писани от българи? Тюрколозите и иранистите да се напънат да дадат някаква причина за разклеждането на старите българи като неславяни... Приели са го като догма, без никакво основание.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, sir said:

Може би нежеланието се дължи на факта, че ще им цъфнат в пълен блясък всичките лъжи и измислици?

Е, чак "лъжите" не бих използвал, но "неистините" е приемливо...😁

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 17.02.2019 г. at 11:16, El Mio Cid said:

Само един въпрос, как се знае че тези съмнителни неславянски надписи са писани от българи?

Чии са според вас ? - пелазги, траки, марсианци ? 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 22 минути, Пандора said:

Чии са според вас ? - пелазги, траки, марсианци ? 

Българи не са, защото никъде не пише че са българи, освен това българите имат неизчерпаема литература на славянски, 😉 Първо - не са разчетени тези надписи, второ, може да са на някои други минувачи през тези земи, авари или някакви подобни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Чъргобил" вероятно е "паракимомен" = "спалник", иконом-управител на двореца. Преди 50-тина години думата "черги" се използваше често и за "спални принадлежности" - одеало-юрган. Баба ми понякога казваше: "Дяца, слагайте чергите да лягаме, че стана късно".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 17.02.2019 г. at 21:16, El Mio Cid said:

В старобългарски няма и 0,1% тюркски и ирански думи взети в куп, фантасматориите с "чрьтогъ" (от "чрьтати", "чрьта", както и "острогъ"<"остръ"), "сулица" (<"*судлица", "судло", глагол "совати", "суѭ"), и тем подобни вече не са актуални, всъщност последната дума само при нас се има за *прабългарска, в речника на Фасмер фигурира като славянска.

Само един въпрос, как се знае че тези съмнителни неславянски надписи са писани от българи? Тюрколозите и иранистите да се напънат да дадат някаква причина за разклеждането на старите българи като неславяни... Приели са го като догма, без никакво основание.

Иранистите разглеждат въпроса най-вече от арехологическа гледна точка. Доколкото ми е известно, защото все пак не съм археолог, там нещата са горе-долу ясни и някакви кой знае колко сериозни спорове няма. Така че това е базата на иранската теория. В лингвистиката продължава да си господства някаква неясно точно каква тюркска теория, крепяща се най-общо казано на принципа "ей тая дума я има в тюркски език Х, следователно българите са тюрки". 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
On 17.02.2019 г. at 15:35, sir said:

Може би нежеланието се дължи на факта, че ще им цъфнат в пълен блясък всичките лъжи и измислици?

По вероятно просто не им се занимава...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 10 минути, sir said:

Иранистите разглеждат въпроса най-вече от арехологическа гледна точка. Доколкото ми е известно, защото все пак не съм археолог, там нещата са горе-долу ясни и някакви кой знае колко сериозни спорове няма. Така че това е базата на иранската теория. В лингвистиката продължава да си господства някаква неясно точно каква тюркска теория, крепяща се най-общо казано на принципа "ей тая дума я има в тюркски език Х, следователно българите са тюрки". 

Преди доста време имах честта да се запозная с един случаен иранист край разкопките в София, почна да разправя някакви работи за *прабългарските градежи като ги съпоставяше с римските, нещо такова... След което взе да проповядва сред минаващи младежи че българската дума "светулка" била образувана от славянското "свет" и *прабългарското "*тула" което значело същото. Тогава все още нямах особено мнение по тия въпроси, но след време се оказа че такава дума "*тула" не съществува 😀 След като се поразрових в темата мина доста време докато всъщност разбрах че хранилището на подобни изсмукани от пръстите "етимологии" са съмнителни сайтове като protobulgarians, bulgaria-is-alive, проф. Петър Добрев, Дичо Дичев и подобни. Техните "речници" ако изобщо може да бъдат наречени с това име представляват скупщина от голословни твърдения придружени с някакви думи на непознат език за които се твърди че били от старобългарски (!!!) заедно с много други български и общославянски думи за които е представен иранския опит да прогледат през крив макарон етимологията им. Чесно казано, не ме и учудва че господства тюркската теория в лингвистиката... Тя е стотици пъти по достоверна от иранската, въпреки всички доктрини и неяснотии които проповядва.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 23 минути, Frujin Assen said:

По вероятно просто не им се занимава...

То е ясно, че е това. :) Но и другото не трябва да се подценява като мотивация. Все пак толкова глупости са изписани през годините, и то от уж водещи специалисти. Някак не върви да се изтипосват всеки да ги гледа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, El Mio Cid said:

Преди доста време имах честта да се запозная с един случаен иранист край разкопките в София, почна да разправя някакви работи за *прабългарските градежи като ги съпоставяше с римските, нещо такова... След което взе да проповядва сред минаващи младежи че българската дума "светулка" била образувана от славянското "свет" и *прабългарското "*тула" което значело същото. Тогава все още нямах особено мнение по тия въпроси, но след време се оказа че такава дума "*тула" не съществува 😀 След като се поразрових в темата мина доста време докато всъщност разбрах че хранилището на подобни изсмукани от пръстите "етимологии" са съмнителни сайтове като protobulgarians, bulgaria-is-alive, проф. Петър Добрев, Дичо Дичев и подобни. Техните "речници" ако изобщо може да бъдат наречени с това име представляват скупщина от голословни твърдения придружени с някакви думи на непознат език за които се твърди че били от старобългарски (!!!) заедно с много други български и общославянски думи за които е представен иранския опит да прогледат през крив макарон етимологията им. Чесно казано, не ме и учудва че господства тюркската теория в лингвистиката... Тя е стотици пъти по достоверна от иранската, въпреки всички доктрини и неяснотии които проповядва.

Както казах, основната база на иранската, и по-точно на сарматската, теория е археологията. Списъците с думи са алабалистика. Сериозни изследвания по въпроса така или иначе няма. Нито ирански, нито тюркски. Като второто е наистина озадачаващо на фона на десетилетията пълен комфорт и държавна подкрепа, с които тази теория (тюркската) се ползваше.

А колко е достоверна тюркската теория всеки сам може да си провери като започне да преглежда наличния материал за реалните и набедени тюркски думи - задълбочено и една по една. Например от списъчето на А. Делева минимум половината думи нямат нищо общо нито с т.нар. "прабългари", нито с реалните тюрки, а много често - и с едните, и с другите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, sir said:

Както казах, основната база на иранската, и по-точно на сарматската, теория е археологията. Списъците с думи са алабалистика. Сериозни изследвания по въпроса така или иначе няма. Нито ирански, нито тюркски. Като второто е наистина озадачаващо на фона на десетилетията пълен комфорт и държавна подкрепа, с които тази теория (тюркската) се ползваше.

А колко е достоверна тюркската теория всеки сам може да си провери като започне да преглежда наличния материал за реалните и набедени тюркски думи - задълбочено и една по една. Например от списъчето на А. Делева минимум половината думи нямат нищо общо нито с т.нар. "прабългари", нито с реалните тюрки, а много често - и с едните, и с другите.

Всъщност проблема на нашите историцие в непознаването на старобългарския език. А има достатъчно литературни паметници. Проблема е в образователната ни система. 

В света има десетина души които могат да говорят на класически латински. Сред тях има и българин. Но няма нито един българин който да може да говори и чете старбългарски (поне на мен не ми е известен). Е как тогава? Напъните да сравняват думички от съвременен български със ирански или тюркски езици и да пишат речници са не само псевдонаучни - те са смешни и жалки.

И като убеден тюрковъд да напомня. Според официалната историческа наука прабългарите толкова рано се отделят от тюркското езиково семейство че прабългарския тюркски става съвсем различен от останалите. С това не съм казал че старобългарския език е тюркски или ирански но там следва да се търсят думите които са неславянски и тогава да се сравнават и пишат речниците.

Редактирано от Capitainofmarine
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Capitainofmarine said:

Всъщност проблема на нашите историцие в непознаването на старобългарския език. А има достатъчно литературни паметници. Проблема е в образователната ни система. 

В света има десетина души които могат да говорят на класически латински. Сред тях има и българин. Но няма нито един българин който да може да говори и чете старбългарски (поне на мен не ми е известен). Е как тогава? Напъните да сравняват думички от съвременен български със ирански или тюркски езици и да пишат речници са не само псевдонаучни - те са смешни и жалки.

И като убеден тюрковъд да напомня. Според официалната историческа наука прабългарите толкова рано се отделят от тюркското езиково семейство че прабългарския тюркски става съвсем различен от останалите. С това не съм казал че старобългарския език е тюркски или ирански но там следва да се търсят думите които са неславянски и тогава да се сравнават и пишат речниците.

За съжаление това е тъжната действителност.

А за доминиращата теория в тюркологията - не в нашата историческа наука, а в лингвистическата наука тюркология - си напълно прав. Според нея т.нар. лир-тюркски (огурски, булгарски, булгар-тюркски, тюркски от чувашки тип и т.н. - все са синоними) се отделя от общия тюркски още преди началото на новата ера (или пък се е развил паралелно с него - консенсус какво точно се е случило няма), а някъде в първите векове на новата ера отпътува от Китай/Монголия/Сибир в западна посока. Ами ето го първият проблем: веднага отпада една част от думите, които просто няма как да са донесени от българите при една такава постановка. Все пак тук въпросът не е само лингвистичен, ами и исторически и хронологически - как е възможно например българите хем рано-рано да са отпътували от Китай, хем да носят със себе си думи в среднокитайско звучене от векове по-късно (примерно книга)? Ето заради такива дребни на пръв поглед проблемчета аз лично съм изгубил всякакво доверие в тюркската хипотеза.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, Capitainofmarine said:

Всъщност проблема на нашите историцие в непознаването на старобългарския език. А има достатъчно литературни паметници. Проблема е в образователната ни система.

Много правилно казано! Проблема е в образователната система и отчасти в народнопсихологията. У нас вече почти никой не се интересува от старобългарски, даже някои го имат като някакъв архаичен руски или нещо подобно.

Тюркологията и иранологията имат и друг проблем, малкото единици които се интересуват от старобългарски рано или късно губят всякакъв интерес да търсят тюркски и ирански елементи в езика на древните българи, а причината е че т. нар. *прабългарски имена (а също и други думи) събрани от  Златарски, Бешевлиев и др. като примерно Негован, Негун, Пресиян, Боян, Маламир, Мостич,Тривелий и т. н. им звучат твърде славянски, сиреч старобългарски. Но как да обясниш на един лицензиран професор че Περσιανος не е "Персиян" а според старобългарски фонетични закони се явява "Прѣсиян"?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 14.02.2019 г. at 16:53, El Mio Cid said:

Тюрколозите са допуснали една много сериозна грешка при тълкуването на "капь", а то е че тя е от женски род, и-склонение, което доказва индоевропейския и изконнославянския й произход. Това няма да го намерите в нито един учебник, въпреки че словообразуванието е очевадно: копати - капь; също както творити - тварь; решти - рѣчь, с удължаване на коренната гласна. За семантическото значение да се сравни с образъ > обрѣзати.

Страхотна аргументация, няма що... примерно в духа на онези, според които живак е производна на жив.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 36 минути, El Mio Cid said:

Много правилно казано! Проблема е в образователната система и отчасти в народнопсихологията. У нас вече почти никой не се интересува от старобългарски, даже някои го имат като някакъв архаичен руски или нещо подобно.

Тюркологията и иранологията имат и друг проблем, малкото единици които се интересуват от старобългарски рано или късно губят всякакъв интерес да търсят тюркски и ирански елементи в езика на древните българи, а причината е че т. нар. *прабългарски имена (а също и други думи) събрани от  Златарски, Бешевлиев и др. като примерно Негован, Негун, Пресиян, Боян, Маламир, Мостич,Тривелий и т. н. им звучат твърде славянски, сиреч старобългарски. Но как да обясниш на един лицензиран професор че Περσιανος не е "Персиян" а според старобългарски фонетични закони се явява "Прѣсиян"?

Зависи за кое време става въпрос, според български фонетични закони след 9 век горното е Прѣсѣнъ, за да бъдем точни. За по-ранен етап може и да е Персиану

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 17.02.2019 г. at 21:16, El Mio Cid said:

фантасматориите с "чрьтогъ" (от "чрьтати", "чрьта", както и "острогъ"<"остръ"), "

Не е ли по-логично дума със значение "брачна спалня" или "дворец, палат" да е производна на глагол "спя, живея, пребивавам", след като острог е производна на остър. Между "черта" и "палат" не виждам никаква семантична връзка. Освен ако не става дума за рисунка-графити, каквито са откривани по Плиска и Преслав и очевидно са от свръхважно значение за българската история? А вие как мислите?

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 15.02.2019 г. at 12:05, sir said:

Това го има по речниците като остаряло и отхвърлено. Не, че би ме учудило да е вярно. Понеже като си казал творити - тварь и се сещам за това какви са ги натворили тюрколозите по отношение на думата творог - тя била идвала от чагатайското turok, а пък според Дибо - направо от тюркобългарското *torak.

Щото чагатайското означава хранителен продукт от същата категория?

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...