Отиди на
Форум "Наука"

Народе???? или Кой предаде Левски?


Recommended Posts

  • Потребители
Преди 5 часа, Frujin Assen said:

Защо говорите глупости? При това тотални! Като малки деца сте ей!

„казах, че няма къде да нощуват по пътя, освен в Къкрина” Какво още да ви напишат?

Значи, четете разказа на човека все едно дявола евангилеето. От разказа му стават ясни следните неща!

1 Той се осъмнява в действията на непознат човек.

2 Докладва на полицейския началник

3 Отиват при каймакамина

4 Али Чауш докладва, че подозрителното лице може да бъде само в Къкрина!

5 Следва заповед да идат в Къкрина и да го заловят.

Толкоз! Всичко е чисто и ясно като бистра вода, откъде ги измисляте тия глупости не знам.

 

Преди 5 часа, Frujin Assen said:

Очевидно е Киров, че ти си нямаш дори бегла представа какво е това "полицейска работа". Полицаите получават конкретна задача. Да идат в Къкрина (защото обекта няма къде другаде да иде) и да го арестуват. Подозрителния човек НЕ Е непознат. Али чауш го е виждал и тръгва с потерята да го разпознае. Получили са заповед да не го убиват защото не знаят кой е. За да разберат трябва да го разпитат, за да го разпитат трябва да е жив. Елементарно.

Ресавски, защо продължаваш да носиш глупости и простотии? Защо си упорит в дебелото си заблуждение?

Имало било много ханчета, е според Али Чауш има само едно! На кого да вярваме? На теб или на очевидец лично участвал в събитията? Отново и ти като Киров сте скарани с логиката. Човека излиза от Ловеч по пътя. Докладва, че ще ходи на лозето. Не отива на лозето. Къде може да е отишъл? Елементарно е, че е продължил по пътя, а не е цепил през къра.

Али Чауш не бил видял Левски, глупости на квадрати! Защо му е да го вижда? И ти като Киров сте скарани дори на ниво "диванен експерт" с полицейската работа. Полицай вижда човек на изхода от Ловеч който говори подозрителни неща (че отива на лозето в празник посред зима). Той е проверен дали ще отиде на лозето. Не отива. Става ясно, че работата не е чиста. Ясно е, че подозрителния човек не се връща в Ловеч, няма го на лозето, значи продължава по пътя. Ако тръгне да го догонва за да види къде е, то ще се наложи да го арестува сам! Най важното правило при полицейска работа е като срещнеш подозрителен човек да не го арестуваш сам, а да извикаш помощ.

 

Фружине, изпадаш в елементарно противоречие: веднъж питаш „Защо му е да го вижда?”, после сам отричаш написаното от теб с „той е проверен дали ще отиде на лозето... няма го на лозето.” Как хем няма необходимост да го вижда стражарят, хем е проверен, че не е на лозето? За да го провери дали е на лозето, нали трябва да го види, няма друг начин, обаче той не го вижда и все пак го проверява, според теб.

Освен това, празникът е минал, той е на 26 декември, предишния ден, срещата става на 27, то по тая логика и Цветков е подозрително да пътува по празник. Какво толкова необичайно има човек с лозе да отиде на лозето си да нагледа дали са му хвърлили там кола с тор преди празниците и да свърши някаква работа по лозето, да разпръсне тази тор?

За твое сведение, и аз не го знаех, но се поинтересувах, точно през декември се хвърля тор на лозята и се разпръсква, ето ако не ми вярваш, това е от специализирани сайтове:

През декември по-лесно се осигурява и правилното им съхранение. Лозята вече са в пълен покой. Ако по някаква причина не е извършена оран, в началото на месеца това трябва да стане колкото може по-скоро. Едновременно с това се внасят и заорават оборския тор, фосфорните и калиевите торове. Старите лози се торят през 3-5 години. Торът се внася в почвата, като се изкопават канавки през ред на дълбочина 30 и повече сантиметра.

http://www.agro-consultant.net/component/search/?searchword=%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B5%D0%B2%20%D1%82%D0%BE%D1%80&ordering=&searchphrase=all

http://gradinar.net/1087-Lozeto-ne-se-tori-po-vsyako-vreme

Нищо главанашко няма в обяснението на Левски, то е премислено, както и минаването му по другия път от Хашнови, където пуска напред деца да му оглеждат пътя, нищо не е оставено без предпазни мерки; преди това той спи в колибите из лозята около Ловеч десетина дни, виждали са го там да ходи с мотика, хората в този сезон подготвят лозята за зимните студове, декември е бил топъл. Заптието Али чауш сам казва, че пратил другото заптие да го следи, значи му е било нужно да го вижда, но нещата с „тайминга” не му се получават, защото вече е било тъмно.

Както и да е, да допуснем, че все пак го е видял как се събира отново с Никола Цветков на 3-4 км далечина в тъмното (?!) и двамата тръгнали заедно по пътя за Севлиево, което е твърде невероятно, но да допуснем.

Защо тогава не са претърсвали всичко по този път натам, откъде Али чауш вади пророческото си заключение, че ще спят в хана на Латинеца в Къкрина, според теб. От местността Гьола, където са се срещнали до Къкрина са приблизително още 8-9 км, по пътя е имало още 2 хана, в Къкрина още един; в Къкрина Никола Цветков има роднини, защо непременно да спи в хана, вместо при роднините си или при други верни хора? Защо да не подминат Къкрина? Няма никакво разумно обяснение за прозорливостта, която си приписва Али чауш, излича даже оп приказките му, че каймаканинът се води по неговия акъл – излиза, че точно това заптие има последната и решаваща дума да обградят хана, а не неговия началник. На мен това ми прилича на нагласяване със задна дата, малко от сорта на рибарското, „ей с такова голямо око беше рибата”.:)

Преди 5 часа, Frujin Assen said:

Ако каймакамина знаеше къде е Левски, то нямаше нужда да чака доклада на Али Чауш и да прави потеря през нощта. Левски щеше да бъде заловен през деня в Ловеч.

 

Ето за това ти слагам три плюса!!!

Каймаканинът НЕ ЗНАЕ къде е Левски, докато не идва Али чауш да му докладва, но каймаканинът може да ЗНАЕ къде ще отиде да нощува Левски, едното не противоречи на другото; той предварително може да е известен от предателя за мястото. Левски влиза в Ловеч без предупреждение колко ще стои, къде точно ще нощува, нощува една нощ и тръгва, през цялото това време никой друг, освен него не може да предвижда какво ще направи и колко време ще стои в Ловеч и къде.

След като тръгва, обаче, този, който е посочил хана в Къкрина като място за нощуването му, вече знае и има възможност да донесе на каймаканина това; Христо Латинеца е заминал по-рано да подготви хана за нощувката, Левски и Николчо са тръгнали, Али чауш е маркирал пътя и посоката им, след като ги е срещнал.

Защо не е тръгнала потерята веднага? В това също има резон – ако бяха тръгнали с коне три часа по-рано, когато е докладвал Али чауш, щяха да обградят хана към 10-11 вечерта, времето когато Левски и другите още са  будни, 3 часа през нощта е идеалния час за такава акция.

Защо не задържат Латинеца на излизане, някак си пропуснал този момент, защо го арестуват чак когато се връща.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 863
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

Фружине, голям конспиратор си, няма що. Аз все се заричам да не споря, с тези, които обясняват всичко логически. Само че не усещаш ли, че много ви станаха логическите обяснения.

Ако беше прочел протоколите, щеше да видиш, че в началото Левски даже е отричал, че е съставял комитети.

последен протокол за левски.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Киров е безкрайно точен.Един важен маркер за предателя - той не е знаел че Левски ще влиза в Ловеч /затова не го е предал на влизане/ но е узнал че ще спи в Къкринското ханче.Оттам следва инфо до конака и нещата са ясни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 57 минути, resavsky said:

Киров е безкрайно точен.Един важен маркер за предателя - той не е знаел че Левски ще влиза в Ловеч /затова не го е предал на влизане/ но е узнал че ще спи в Къкринското ханче.Оттам следва инфо до конака и нещата са ясни.

:) Това е не е факт, предателството е предлагаемо.

Не смятах да се намесвам в дискусията (поради много причини), но все пак ще отбележа какво излиза  в тази хипотеза: Двамата който знаят, че Левски ще нощува в Къкринското ханче са Христо Латинеца, и Николчо Цвятков. От тези двамата само Христо Латинеца се отделя от групата - единствен той има хипотетичната възможност да съобщи на властите къде ще нощува Левски..

По-просто казано, в тази хипотеза предателят е Христо Латинеца

ПС

Не ми звучи убедително, че Христо Латинеца ще предаде другарите си (възможност има, но според мен лиспва мотив)

https://bg.wikipedia.org/wiki/Христо_Цонев_(Латинеца)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 часа, К.ГЕРБОВ said:

Д. Попов:  „Ний знаеме, че каквото и да би трябвало да се извърши, трябва да се свика събрание и според вишегласието да става всичко. А това той никак не считал за нищо. А пък от друга страна гледам, че се оплаква, че не били го слушали. Че как ще да слушат само него, когато това нито уставът не го гласи.”

Я, да видим сега дали Данаил и хората, които го заблуждават са прави. 

Уставът гласи:

"Гл. II, чл. 2 всеки член, дето и да бъде, може да представлява целият централен комитет, само ако той има в ръцете си пълномощно писмо."

А, кой има пълномощно? И какво гласи това пълномощно? 

Разбира се, в случай на недоволство устава е предвидил възможност за смяна на ръководството.

"Гл. III, Чл.З Частните комитети ще да съставят комисия, която ще нагледва работите на централният комитет, ако стане нужда, то тая комисия или упълномощените лица от частните комитети, ще избират и назначават ново лице, което ще застъпя работата на първото лице."

Кой знай защо клеветниците на Левски предпочитат интригите и клюките? Те не са ли чели уставът? Как ще искат комисия като строгата отчетност на Левски ще го оправдае и ще лъснат собствените им престъпвания на устава. Диктатора и автократора Левски също го престъпва, защото за провинението на Анастас е предвидена смърт. 

"Гл. IX, чл. 10 Ако някой от членовете на тайната поща, или друг някой, дръзне да отвори или да унищожи някое служебно писмо, то ще да се  накаже със смърт."

Та толкова по въпросите на революционния терор и кръволока Левски.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, nik1 said:

Това е не е факт, предателството е предлагаемо.

Не смятах да се намесвам в дискусията (поради много причини), но все пак ще отбележа какво излиза  в тази хипотеза: Двамата който знаят, че Левски ще нощува в Къкринското ханче са Христо Латинеца, и Николчо Цвятков. От тези двамата само Христо Латинеца се отделя от групата - единствен той има хипотетичната възможност да съобщи на властите къде ще нощува Левски..

По-просто казано, в тази хипотеза предателят е Христо Латинеца

ПС

Не ми звучи убедително, че Христо Латинеца ще предаде другарите си (възможност има, но според мен лиспва мотив)

https://bg.wikipedia.org/wiki/Христо_Цонев_(Латинеца)

Ник, привет и ЧНГ:)

Не само двамата, Никола Цветков и Христо Латинеца, знаят, че Левски ще нощува в Къкринското ханче. Най-малко знаят още Никола Сирков, мъжът на Мария Сиркова, защото на него Христо Иванов-Големия е възложил цялото прехвърляне на Левски до Търново, почти сигурно е, че за това знае и Мария Сиркова, Левски нощува у тях, там е архива, всички приготовления стават с нейно участие; може би, тук има въпросителни, за нощуването в Къкрина знаят и Величка Хашнова и мъжа й, Левски минава и през тях, вероятно за да вземе останали неща от архива, но може би и за да иска обяснения за подхвърлените писма или да ги види, те би трябвало да са у нея; близо до ума е, че като предишен укривател на Левски и член на комитета, Величка Хашнова и мъжа й Генчо Хашната знаят, че хана в Къкрина е нает от Латинеца с цел да бъде убежище за комитетски хора още през май с.г., не е кой знае колко трудно да се досетят накъде тръгва Апостола от тях, дори да не им е казал.

Преди да излезе от Ловеч, Никола Цвятков се е отбил в една кръчма за по едно, такава е била традицията и доколкото си спомням има и спомени на свидетели, но сега не мога да ги цитирам, не са ми под ръка - кръчмата е държана от някой си Добри, какво е говорил там Никола (той е младо момче, 21-годишен, няма много опит, за разлика от Латинеца) не се знае, но може и да се е изтървал нещо на чашка, най-малко да е споменал, че отива в Къкринския хан. Този Добри кръчмаря е посочен като възможен предател в първата дописка на Каравелов, също не мога да цитирам по памет, но преди да бъде набеден поп Кръстьо; заедно с него е споменато още едно лице, за което аз нямам данни, трябва да се провери. За мен голям въпрос е дали поп Кръстьо би могъл да знае за идването и тръгването на Левски - иначе той със сигурност е знаел за предназначението на хана в Къкрина и лесно е можел да събере две и две, но тъй като вече е бил нарочен за предател от Хашнова, едва ли някой от комитетските хора е споделял каквото и да е било с него, така че той не би могъл да знае за идването и тръгването на Левски.

Всички тези хора - те са поне 6-ма с вероятни още 2-3 - са имали потенциалната възможност да направят връзка между тръгването на Левски и Къкринското ханче. Все пак, кръгът не е толкова голям.

Никола Сирков, на 42 години тогава, след залавянето на Левски се разболява изведнъж тежко и само след няколко месеца почива, Христо Иванов-Големия е подозирал, че е отровен; недочакала година траур, Мария Сиркова се жени за 11-години по младия си съсед Никола Цветков, когото също надживява; следите на Христо Цонев Латинеца се губят, биографията му след това е пълна с бели полета, почти нищо не се знае за него, той е бил във Втората легия с Левски и е на 29-30 годишна възраст, когато се разиграват събитията в Къкрина. Отишъл е ден преди Левски и Никола Цветков в Къкрина да приготви хана, той е бил там преди тях, посрещнал ги е, след като ги изпрати е трябвало да се върне, а Цветков и Левски да продължат към Търново.

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, baal said:

"Гл. III, Чл.З Частните комитети ще да съставят комисия, която ще нагледва работите на централният комитет, ако стане нужда, то тая комисия или упълномощените лица от частните комитети, ще избират и назначават ново лице, което ще застъпя работата на първото лице."

Ето това е Ключът, който държи Левски в ръцете си при случай като този с Арабаконашкия провал и своеволията на Димитър Общи и групичка недоволници около него, този ключ, приет от БРЦК, на практика е позволявал на Левски да поеме контрол върху целия БРЦК, не само върху ВРО, което всъщност е щяло да му даде и политическо представителство и пълномощия. За да задейства този чл. 3, Левски е трябвало да свика упълномощени лица от частните комитети, които на общо събрание да го назначат, ако гласуват, че има достатъчно основания за това.

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Киров, тук пак изпадаш в незнание. Патрул среща подозрителен човек, който дава не особено убедително обяснение. Полицая има лесен начин да провери дали казва истината- прави го. Подозрителния човек не е на лозето. Тук вече работата става дебела. Ясно е, че въпросния човек крие нещо. Щом не се е върнал в Ловеч и щом не е на лозето няма защо повече да се проверява къде е. Първо ясно е, че е заминал по пътя, второ това е опасно.

Набийте си най сетне в главите сценария с предателство. Началника свиква подчинените "Постъпи информация, че опасен престъпник ще нощува в къкринското ханче, отивате и го залавяте." Схващате ли? Не да чака Али Чауш да му каже че е намерил подозрителен човек и да му каже и къде може да е, че да вдигне потеря. Напротив, каймакамина щеше да заповяда на Али Чауш.

Та какво викаш? Предателя съобщава къде ще отседне Левски, но не съобщава кога ще напусне града? Значи идва предателя и казва "В Ловеч се намира Левски, не зная кога ще си тръгне, но ще отседне в къкринското ханче." Как действа всеки нормален полицай при такава информация?

1 Блокирайте Ловеч и го претърсете, никой непознат не пускайте -каймакамина не го прави

2 Пратете потеря в къкринското ханче, ама тайно, нека стоят там и да чакат Левски (тайно, за да не разбере, че го чакат) - каймакамина и това не прави

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Само да вметна: Хипотетично е възможно да има предателство, само че информацията достигнала до каймакамина, би следвало да е била предадена със закъснение , т.е да не е била актуалана или предварителна .

/Ако информацията беше предварителна и актулна , то най-вероятно събитията щяха да протекат приблизително така, както ги описва Фружина/

Разказът на Али Чауш е съшит с бели конци (Киров го е илюстирал добре), и прилича на натъманяване и оправдаване..
Ето един мой преразказ на историята на Али чауш: Наистина Али Чауш е срещнал Левски по пътя между Севлиево и Ловеч, усъмнил се е, но не си е направил туда да предприеме някакави дейстия (по-скоро се скатал за "губещият се"  час и половина в някоя кръчма или къща, или пък някоя циганка му е правила "вулвузела"- един бог знае), а след като се е върнал в Ловеч, каймаканинът вече е имал информацията за Къкрина, дал е разпореждането на Юсеин Бошняка да сформира отряд, в който отряд е влючен върналият се от смяна Али Чауш. (Али Чауш си измисля "детективски роман", за да се оправдае за непрофесионалното си държане и изпускането на Левски при дневната им среща).

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 10 часа, Frujin Assen said:

Киров, тук пак изпадаш в незнание. Патрул среща подозрителен човек, който дава не особено убедително обяснение. Полицая има лесен начин да провери дали казва истината- прави го. Подозрителния човек не е на лозето. Тук вече работата става дебела. Ясно е, че въпросния човек крие нещо. Щом не се е върнал в Ловеч и щом не е на лозето няма защо повече да се проверява къде е. Първо ясно е, че е заминал по пътя, второ това е опасно.

 

Преди 10 часа, Frujin Assen said:

абийте си най сетне в главите сценария с предателство. Началника свиква подчинените "Постъпи информация, че опасен престъпник ще нощува в къкринското ханче, отивате и го залавяте." Схващате ли? Не да чака Али Чауш да му каже че е намерил подозрителен човек и да му каже и къде може да е, че да вдигне потеря. Напротив, каймакамина щеше да заповяда на Али Чауш.

Според теб така излиза, че няма нужда нито от юзбашия, нито от каймаканин, цялата йерархия е излишна, решава и ръководи събитията заптието Али чауш; при това заптието Али чауш е със свръчовешки феноменални способности на оракул, то затваря очи и висша сила от небето му казва „този тип, облечен в турски дрехи, който срещна на пътя и те излъга, че отива на лозето си (Али чауш никъде не споменава, че е познал в негово лице Левски) изчезна по пътя на 9 км от Ловеч, той тръгна с другия тип Бакърджийчето, и този съмнителен тип ще нощува само и единствено в хана на Христо Латинеца довечера, само там и никъде другаде”; дори в главата на този гений да е проблеснала подобна идея, защо каймаканинът, който е висш полицейски началник и знае за издирването на Левски (полицията има негови портрети) би трябвало да се съобрази с мнението на своя подчинен? Каймаканинът научава за това мнение на Али чауш в 7 вечерта, но не предприема спешни мерки, мотае се до полунощ, губи 5 ценни часа, през които потерята може да застигне подозрителния тип още на пътя и да го арестува там; чак в 12 тръгва потерята и отива право на хана – ами ако Левски не беше там, а някъде из кърищата или в друг хан, кой щеше да изпусне шанса да го улови и да носи отговорност за това,  – каймаканинът или заптието Али чауш? Как началникът е по-глупав от подчинения си, защо да го слуша за нещо и да изпуска своя шанс за повишение и слава, като пропилее ценни пет часа време и даде възможност на опасен държавен престъпник, за какъвто е обявен Левски, да му се изплъзне, само защото подчиненото му заптие Али чауш е решило, че единственото място на света, където ще спи в 3 часа призори Левски е ханчето на Христо Латинеца в Къкрина?

 

Преди 10 часа, Frujin Assen said:

Та какво викаш? Предателя съобщава къде ще отседне Левски, но не съобщава кога ще напусне града? Значи идва предателя и казва "В Ловеч се намира Левски, не зная кога ще си тръгне, но ще отседне в къкринското ханче." Как действа всеки нормален полицай при такава информация?

1 Блокирайте Ловеч и го претърсете, никой непознат не пускайте -каймакамина не го прави

2 Пратете потеря в къкринското ханче, ама тайно, нека стоят там и да чакат Левски (тайно, за да не разбере, че го чакат) - каймакамина и това не прави

Не, не викам това, а ето какво:

на 25 декември, Коледа, Левски нощува у Сиркови, същият ден за Къкрина заминава Латинеца;

към обед на другия ден Левски излиза от Сиркови и тръгва към Хашнови;

едновременно с него (или почти едновременно) излиза Никола Цветков;

Левски стои известно време у Хашнови, Цветков почти за същото време се отбива в кръчмата на Добри, така че двамата се засичат при Пази мост, който е на 6 км от Ловеч, 1 час път, към 4-4.30 след обяд.

Оттук пускаме хронометъра:

 - между 2 и 4 след обед четирима души останали в Ловеч знаят със сигурност кога е тръгнал Левски от Ловеч, като при това имат възможност да отидат да съобщят тази информация на турците, това са съпрузите Сиркови и Хашнови;

Никола Цветков също би могъл да се изпусне нещо в кръчмата, но това е най-малко вероятното и то може да стане опосредствено чрез други хора, с които той контактува през това време;

тези четиримата (Хашнови и Сиркови) са изпратили Левски и знаят кога е тръгнал в този отрязък от време между 2 и 4-4.30

- в 4-4.30 Левски и Цветков са засечени от заптието, то се усъмнява, но не знае най-рано до 5.30 вечерта дали човекът е из лозята, нито пък кой е този човек, сам го пише, чака повече от час, преди да тръгне към Ловеч;

- след което заптието се връща в конака, това е още към час и долага, часът е 6.30-7;

- през цялото това време Сиркови и Хашнови и евентуално други знаещи часа на тръгване и крайната цел на Левски и Цветков в Къкрина също разполагат с времето да дадат информация на каймаканина;

- Цветков вече не може, той се движи към Къкрина с Левски;

- Латинеца също не може, той ги чака в ханчето, ако е давал някаква информация, той е трябвало да го направи предишния ден, преди да тръгне за Къкрина, но той пък не знае кога точно Левски ще дойде там и дали ще дойде въобще, защото Левски може да реши нещо друго, може да смени маршрут или да тръгне по-късно или въобще да не дойде в Ловеч, Латинеца в случая е нещо като портиер, който не знае дали зад вратата ще се появи гост.

- към 7 вечерта заптието се връща в конака и докладва – минаха двама, единият е подозрителен, събраха се тръгнаха по пътя за Севлиево (Къкрина)

И тук ти се губят нещата, защото дори да знае, че са тръгнали по пътя за Севлиево двама подозрителни, каймаканинът, още по-малко заптието, нямат никакво основание да блокират точно и само хана в Къкрина, ако не знаят със сигурност, че там ще нощува Левски; нещо повече, те дори не би трябвало да знаят дали там е Латинеца, съдържателя, ханът може и да е заключен;

следователно, в този отрязък от време – 6.30 вечерта най-рано, когато докладва заптието, че тези двамата са тръгнали по пътя и 12 в полунощ, когато тръгва потерята, турската полиция, според мен, сто процента вече е разчитала на потвърдена информация за присъствието на Левски и Николчо в Къкринския хан, защото заедно с донесението на заптието, някой друг посветен за часа на тръгването на Левски и посоката на целта на движението му (Къкринския хан на Латинеца) успоредно с информацията на Али чауш е казал това на каймаканина;

двете информации, тази на Али чауш и на предателя са се засекли и - бинго за каймаканина! – той праща потерята на точното място и в точното време, при това без да й губи времето да рови из други ханища и колиби по лозята.

Ето защо потерята пропуска и Латинеца (те го познават, познават и Николчо Цветков), защото вътре е баш комитата, те са се целели само в него, не в другите двама, при това са знаели със сигурност, че той е вътре, щом другите двама са там.

Затова и каймаканинът нарежда на водача на потерята да го хванат жив, той е информиран точно кой е човека в хана с Цветков и Латинеца, че не е някаква дребна риба, която да се проверява, и че е опасен, хитър и ловък, иначе нямаше да пропуснат Латинеца да излезе;

нито пък щяха да викат после в участъка поп Кръстя да го разпознава, те са знаели, че поп Кръстьо е член на комитета, вече са го пречупили, той само им е бил необходим да потвърди триумфа им.

Но попът нито е знаел кога влиза Левски в Ловеч, нито кога излиза, и да е искал, той не е можел да им каже „фанете тогоз”, защото въобще понятие си е нямал къде е „тогоз”, той само би могъл да потвърди или отрече самоличността на вече заловения Левски.

В целия този тайминг има едни поне 5 часа между 7 вечерта и полунощ, в които ако каймаканинът не знаеше със сигурност, че Левски се намира в хана, но се съмняваше, че това е той, щеше да оползотвори времето, за да го търси навсякъде другаде – из другите три хана и лозята – каймаканинът ги пренебрегва и пропилява,  защото те не му трябват и са излишна загуба на време и усилия за него щом е осведомен къде е неговия човек, в Къкринския хан – прави го и за да не вдига излишен шум, да не изплаши „птичките” в Къкринския хан – потерята му удря само веднъж и то на точното място и в точното време, нито по-рано, нито по-късно. Какво съвпадение, а?!

- тази информация за нощуването на Левски в ханчето на Латинеца в Къкрина не е получена при каймаканина преди идването и излизането на Левски от Ловеч, защото Левски го няма в града и никой не може да каже дали изобщо ще се появи там, докато пък е там, никой със сигурност не знае, освен него, кога точно ще тръгне към Къкрина и дали няма да си смени плановете;

- на Хашнова той съобщава на 12 декември „ще мина аз или друг човек да ги вземе (книжата)”; информацията е достигнала при каймаканина в прозореца от време между 2 след обед, когато излизат Никола Цветков и Левски от Сиркови и тръгват към Къкрина и преди полунощ на същия ден; заптието Али чауш единствено е потвърдило, нещо е минало покрай него, даже без да си даде тогава представа какво е, чак по-късно, след Освобождението, се изживява като вездесъщ шериф и вдига стойки за пред Пъшков и компания.

 

P.S. Мога сам да опровергая своята хипотеза и да изградя един друг алтернативен модел, който предлагаш и ти, но виж как би изглеждал той:

Предател няма, заптието Али чауш вижда едно съмнително лице, докладва на каймаканинът и изказва мисъл, че това лице ще спи в хана на Латинеца в Къкрина; машшала Али, потрива брада каймаканинът, еввала, я кажете на старши стражаря яваж-яваж да сбере хората до 12 в полунощ, и да прескочат до хана в Къкрина, та някъде към три сутринта да го хванат по бели гащи, тогава човек е най-сънен, и гледайте да е жив; извикайте и поп Кръстьо после в конака, за да потвърди, че сме хванали Левски:beer:

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Всъщност Али чауш си е за наказание.Среща съмнителен тип и го пуска да си върви.Дори не прави опит за го задържи.Леко проследяване от което се убеждава окончателно че този е крайно съмнителна персона И Али чауш го оставя да си продължи по пътя .....Дори не го проследява до Къкрина.Ако не беше алтернативната информация получена от каймаканина Али чауш щеше да изтърве най търсеният комита в империята.Поради пусти страх.

  П.П. Дори  да приемем че заптиетата ги  е било страх от Левски и Сирков най логичното беше единият от тях за остане да ги проследи по пътя а другия да тича до Ловеч за подкрепление.Елементарно правило е че подозрителното лице не трябва да се изпуска от очи.

Редактирано от resavsky
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Цитирай

Та толкова по въпросите на революционния терор и кръволока Левски.

Веднъж те обвиних, че манипулираш казаното от мен. Посочи къде съм писал, че Левски е бил кръволок. С тези обиди си печелиш само плюсовете на тези, които са ми опозиция. Мислят, че така ще дадат по-голяма тежест на неверните неща, които съчиняваш.

След като пълномощникът представя целия БРЦК, значи Левски също е трябвало да се съобразява с изискването за вишегласие. Да не би то да не е важало за Централния комитет?

Никъде в протокола на общото събрание не е отбелязано, че Левски е избран в ръководството на БРЦК. Съратниците му не са го признавали за висшестояща фигура. В писмото си от  25 август 1872 г. Левски се оплаква на Централния комитет в Букурещ, че те не разбрали, че той бил главното лице.

левски до брцк в букурещ, 25 автуст 1872 г..jpg

Печатният устав е бил считан за по-висшестоящ закон от хвърчащото листче на Левски, което на всичко отгоре носело печата, който той носел в джоба си и на никого не го давал.

В окръжното писмо на БРЦК от 14 юни 1872 г., разпратено до комитетите, никъде не се споменава за някакви по-големи правомощия на Левски.

окръжно писмо 14 юни 1872 г..jpg

Лицето Левски е трябвало "само да даде сметка за доходите и разходите на БРЦК, да донесе уставът и да даде някои разяснения". Чел ли си ги тези работи, или се вживяваш като голям мислител-логик?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Обяснявам.

Никой от властите в Ловеч не знае, че Левски е в града. Обаче знаят, че ловят комити. Когато непознат човек дава глупаво обяснение на Али Чауш той започва да го подозира. Естествено, той не знае, че това е Левски, смята, че това е някакъв комитаджия, който също подлежи на арест. Проверява дали работата му е чиста, като праща своя човек на лозето. Ако Левски се беше върнал в Ловеч или бе отишъл на лозето всичко е наред. (Разберете, че информацията ТРЯБВА да се проверява, ако Али Чауш беше хукнал незабавно да каже на юзбашията, да дигнат потеря и после се окаже, че това е бай ти Иван гламавия от долната махала, който мирно си работи на лозето щеше да му се види рошаво небето на Али Чауш.) След като той не прави това е ясно, че е някакъв комитаджия. Затова отива при прекия си началник и му докладва. Прекия му началник отива при каймакамина, за да съгласуват заедно действията по ареста на подозрителния човек, вероятно някакъв комитаджия. Там Али Чауш прави обосновано предположение, че търсения човек е в къкренското ханче, защото няма къде другаде да иде, тъй като е студено. Всички се съгласяват с него, предполагам защото е говорил очевидни неща.

Цитирай

Всъщност Али чауш си е за наказание.Среща съмнителен тип и го пуска да си върви.Дори не прави опит за го задържи.Леко проследяване от което се убеждава окончателно че този е крайно съмнителна персона И Али чауш го оставя да си продължи по пътя .....Дори не го проследява до Къкрина.Ако не беше алтернативната информация получена от каймаканина Али чауш щеше да изтърве най търсеният комита в империята.Поради пусти страх.

А знаеш ли какво щеше да стане, ако Али Чауш проследи подозрителен тип и бъде убит? Юзбашията и каймакамина щяха да изядат дървото защото не са инструктирали добре хората си и от простотия не само са изпуснали престъпник, но и е убит полицай.

Набийте си го в главите- само по холивудските йекшани полицая сам преследва/проследява открит престъпник, още повече такъв, който може да е въоръжен и опасен. Ще ви отговоря и защо. Ами защото, ако заптието тръгне да следи Левски, може той да го забележи, да извади оръжие и да го убие. Въпроса не е дали го е страх полицая- ТАКА НЕ СЕ ПРАВИ. Вика се помощ и се издирва, по добре е да се рискува да се изпусне престъпника, отколкото да се рискува живота на полицай. 

Потерята пропуска Латинеца и Николчо защото не гонят тях. Търсят подозрителния тип. Викат поп Кръстьо защото е комитаджия, а този който са улови също е комитаджия- анадънмо? Кого искаш да извикат да разпознае един предполагаем комитаджия- бай Иван гламавия ли?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Фружине, разказът на Али чауш е съшит с дебели бели конци...

Ако разказът беше изцяло достоверен,  то нямаше да има спорове по въпроса, и историята щеще да е приблизително такава, каквато  я представяш , но разказът на Али Чауш е бая натъманяван (чак до фентъзи), и все повече хора от научните среди го разбират.

http://www.168chasa.bg/Article/1681230

 https://www.24chasa.bg/Article/1687318

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Фружине.Точно това е проблема.Левски има поне пет места но които може да отиде различни от ханчето на Латинеца в Къкрина.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, resavsky said:

Фружине.Точно това е проблема.Левски има поне пет места но които може да отиде различни от ханчето на Латинеца в Къкрина.

На същото мнение съм, затова според мен турската полиция е имала информация, че той ще нощува там, въпросът е от къде?

 

Преди 2 часа, nik1 said:

Фружине, разказът на Али чауш е съшит с дебели бели конци...

Ако разказът беше изцяло достоверен,  то нямаше да има спорове по въпроса, и историята щеще да е приблизително такава, каквато  я представяш , но разказът на Али Чауш е бая натъманяван (чак до фентъзи), и все повече хора от научните среди го разбират.

http://www.168chasa.bg/Article/1681230

 https://www.24chasa.bg/Article/1687318

Благодаря за линковете, в тях има една много ценна и доказана с експеримент на място информация, която доказва, че спомените на Али чауш със задна дата са съшити с бели конци: видимост нито от Пази мост, нито от околните височини към местността Гьола НЯМА, което значи, че заптието Али чауш си фантазира в късно записания разказ, че колегата му видял как Левски и Никола Цветков се срещнали там, още повече, че тази среща е станала по тъмно. Следователно, само въз основа на разказа на Али чауш каймаканинът не може да е направил обоснованото си предположение, че двамата отиват да спят в хана на Латинеца в Къкрина.

За мен обаче в целия инцидент със срещата вече по-интересно от подозрението на заптието към непознатия става присъствието на Никола Цветков, за който заптието не подозира нищо, но каймаканинът може и да е разбрал в следващите часове, че принадлежи към комитета в Ловеч.

Откъде? получили са информация от човек в Ловеч? Кой?

Изброих възможно знаещите за тръгването на Левски със сигурност, сега ще добавя към възможните информатори в този фатален за Левски ден и поп Кръстьо.

Какво е знаел поп Кръстьо тогава – знаел е, че през май с.г. комитетът в Ловеч наема хана в Къкрина, знаел е и наемателя на хана – Христо Цонев Латинеца. Познавал е и Никола Цветков като комитетски човек. Ето защо към потенциално възможните информатори, лично аз, на този етап не изключвам вече и поп Кръстьо, но чак след случката със срещата на заптието Али чауш с Никола Цветков-Бакърджията и Левски на Пази мост, и във връзка с тази среща.

Връзката е такава: Алши чауш докладва на каймаканина към 7 вечерта за среща със съмнително лице, придружавано от Никола Цветков-Бакърджията, вървящи в посока Къкрина. Каймаканинът вика поп Кръстьо, който по това време е под ръка на полицията и сътрудничи – питат го, кой е Никола Цветков в комитета, с кой може да отива в тази посока, къде могат да нощуват, ако замръкнат на път? Попът не е глупак, казва, че на десетина километра от мястото в Къкрина има хан, нает от комитета от Христо Цонев-Латинеца, роднина на Цветков.

Турците имат достатъчно време да проверят дали Латинеца си е у дома в Ловеч, няма го, разбират че е заминал предишния ден за Къкрина, това може лесно да се установи от комшии, имали са време и възможност за това от 7 вечерта до полунощ, когато тръгва потерята.

И тогава вече каймаканинът знае:

- Али чауш е срещнал съмнителен човек по пътя за Къкрина, придружаван от комитетски човек, който казва, че отива в Търново, пътят му е през Къкрина;

- Никола Цветков е член на комитета в Ловеч и роднина с Христо-Цонев Латинеца, който е съдържател на хана в Къкрина, а Латинеца е заминал по-рано да отваря хана;

- щом са ги видели двамата с Бакърджията, значи Никола и непознатият съмнителен човек отиват заедно в една посока; иначе от какъв зор Латинеца ще тръгва по-рано да отвори комитетския хан само, за да преспи в него роднината му, отиващ по лична работа в Търново.

С тази информация каймаканинът може да прави обосновано предположение – ханът, тъй като е комитетски, ще приюти Никола Цветков и непознатият подозрителен човек, който явно е важна клечка, щом с него върви придружител (Никола Цветков) и му се подготвя хан за преспиване;  имал е възможност да покаже снимката на Левски на Али чауш за разпознаване – виждал съм тази полицейска снимка, тя е с много добро качество, правена е от професионален фотограф в Букурещ. Ако полицаят е намерил прилика между лицето на Непознатия и снимката, нещата са били пределно ясни, но и без тях са били над 50 процента ясни.

След всичко изброено, каймаканинът е взел правилното решение – вместо да юрка хората си по кърища и колиби, да нанесе възможно най-силния и точен удар върху едно място в най-подходящото време – върху Къкринското ханче. Което и обяснява присъствието на Али чауш в потерята, даже той вика „ханджи, отвори вратата!”, според Никола Цветков. Обяснява също така пропускането на Латинеца, ловът е за Левски.

Потенциалната възможността предателят да е поп Кръстьо е само в корелация с информацията от срещата на Али чауш, ако е била направена такава, и не изключва възможността някой от другите изброени знаещи за тръгването на Левски да е бил предателят, при това без никаква връзка със срещата на Пази мост.

При всички случай предател или предатели в Ловеч е имало, без тях акцията в Къкрина нямаше да се състои, само с показанията на Али чауш потерята е щяла да претърсва всички възможни места, ако въобще е щяла да бъде вдигната потеря за някакъв облечен в турски дрехи човек, вървящ редом с младо момче от Ловеч; от тази гледна точка в донесението на Али чауш за срещата на Пази мост с двамата за каймаканинът по-голям интерес е представлявал Никола Цветков-Бакърджията, отколкото Непознатия. Това важи в хипотезата, че предателят е бил поп Кръстьо, което на този етап не може да се докаже. Според мен, в турските полицейски архиви от онова време има документи, показващи точно кой е бил предателят в Ловеч и се чудя защо българските власти по официален път не изискат достъп до тези архиви, минали са 144 години от събитията.

И пак си остават без отговор въпроса, кой е писал подхвърлените у Величка Хашнова фалшиви писма, ако изобщо са съществували. Защото, според мен, изключено е това да е попа – в тях той от името на Левски иска архивите, а те са онова, което кара Левски да влезе в Ловеч. На турската власт и трябва жив Левски по онова време, а не архивите, те вече ги имат от сръбското консулство в Букурещ.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, К.ГЕРБОВ said:

След като пълномощникът представя целия БРЦК, значи Левски също е трябвало да се съобразява с изискването за вишегласие. Да не би то да не е важало за Централния комитет?

 

Никъде в протокола на общото събрание не е отбелязано, че Левски е избран в ръководството на БРЦК.

Точно така, на вишегласието на ЦК, не на вишегласието на членовете на частния комитет от село Горно Нанадолнище. Когато Горно Нанадолнище иска да влияе на решенията на ЦК (респ. на пълномощника на ЦК), по-горе цитирах какъв е реда, не чрез интриги. 

А следващото внушение е поредното доказателство, че се занимавате само с "произвеждане на новини". Едностранчивия подход е повече от симптоматичен. 

Редактирано от baal
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, nik1 said:

Доде разчитате на вестникарски сензации, а не на документи, ще си циклите до безкрай върху въпрос без отговор, поради простата причина, че той презумптивно предполага предател, когато такъв няма. 

А, че това е поредната вестникарска сензация е очевидно за запознатите с темата:

Цитирай

Никола Цвятков Бакърджията, член на комитета. Той е на кон и е зашил комитетската архива в самара му

В две последователни изречения има две последователни неверни твърдения: 1. Николчо никога през живота си не е бил и няма да бъде комитетски член; 2. той не знае какво има в самаря на коня, научава чак по пътя към София.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 6 минути, baal said:

Доде разчитате на вестникарски сензации, а не на документи, ще си циклите до безкрай върху въпрос без отговор, поради простата причина, че той презумптивно предполага предател, когато такъв няма. 

А, че това е поредната вестникарска сензация е очевидно за запознатите с темата:

В две последователни изречения има две последователни неверни твърдения: 1. Николчо никога през живота си не е бил и няма да бъде комитетски член; 2. той не знае какво има в самаря на коня, научава чак по пътя към София.

Какво е твоето мнение - предателство в Ловеч при залавянето на Левски в Къкрина няма? Защо тогава тази потеря е там, без да търси никъде другаде? И защо е там толкова късно?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 24 минути, Б. Киров said:

И защо е там толкова късно?

На предния въпрос след като веднъж съм отговорил няма да го правя пак. Ако задаваш този въпрос сериозно няма смисъл да се хабя. Чети спомена на Илия Христов Цонев, не преповтаряй вестникарските басни, че Али чауш лъжел без да са представени никакви аргументи.

Среща при Пази мост 17,00 ч.

Проследяване на Левски до събирането му с Николчо и обратно +4

Отиване до Ловеч +1

Доклад пред каймакамина, викане на юзбашията, свикване на потерята (10-15 души всеки от които трябва да бъде измъкнат от леглото) +? (тук можем да спекулираме) 

Пътуване до Къкрина +3

Е, в колко най-рано потерята може да е в Къкрина, при това без да вземаме под внимание неизвестната продължителност на моткането в Ловеч. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 5 минути, baal said:

На предния въпрос след като веднъж съм отговорил няма да го правя пак. Ако задаваш този въпрос сериозно няма смисъл да се хабя. Чети спомена на Илия Христов Цонев, не преповтаряй вестникарските басни, че Али чауш лъжел без да са представени никакви аргументи.

Среща при Пази мост 17,00 ч.

Проследяване на Левски до събирането му с Николчо и обратно +4

Отиване до Ловеч +1

Доклад пред каймакамина, викане на юзбашията, свикване на потерята (10-15 души всеки от които трябва да бъде измъкнат от леглото) +? (тук можем да спекулираме) 

Пътуване до Къкрина +3

Е, в колко най-рано потерята може да е в Къкрина, при това без да вземаме под внимание неизвестната продължителност на моткането в Ловеч. 

Еми щом подходът ти е, че няма смисъл да се хабиш, аз защо да се хабя, диалогът ни приключи. Баал.:)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Надявам се ще ме простиш, но ми е малко трудно да възприемам на сериозно човек, който продължава да пише за хана в Къкрина като за "комитетско ханче" и съвсем очевидно и сериозно се позовава на вестникарски (разбирай го във възможно най-негативно значение) сензации. 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

 

Написаното от Али Чауш изглежда най малкото достоверно. В разказа му няма съмнителни моменти.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, baal said:

На предния въпрос след като веднъж съм отговорил няма да го правя пак. Ако задаваш този въпрос сериозно няма смисъл да се хабя. Чети спомена на Илия Христов Цонев, не преповтаряй вестникарските басни, че Али чауш лъжел без да са представени никакви аргументи.

Среща при Пази мост 17,00 ч.

Проследяване на Левски до събирането му с Николчо и обратно +4

Отиване до Ловеч +1

Доклад пред каймакамина, викане на юзбашията, свикване на потерята (10-15 души всеки от които трябва да бъде измъкнат от леглото) +? (тук можем да спекулираме) 

Пътуване до Къкрина +3

Е, в колко най-рано потерята може да е в Къкрина, при това без да вземаме под внимание неизвестната продължителност на моткането в Ловеч. 

Това на мен ми изглежда като "натъманяване" по разказа на Али чауш..

Ето едно друго натъмянаване - моя интепретация :)

1. Среща при Пази мост в 17 00 часа  (17 00 часа отговаря на днешно 17:00, светло е, слънцето е залязло преди една (ЕДНА) минута, ама в 18: 00 часа става тъмно)

-(АЧ) Kimsin sen (Кои сте вие)?

- (Л) Аз съм от Ловеч ефенди, познавам те.(машала на мен, знае ме целия град )...Казват ми.... (едно измислено име, там каквото е по тескере или каквото там).  Дойдох да видя дали кираждиите са докарали боклука  на лозето ми
-(АЧ) Ne sizin yanınızdaki (Ти кой си) ?

-(Н)Аз съм бакърджията Никола, ага/ефенди (от Ловеч). Отивам по работа.. еди къде си..

-(АЧ)Yolda diğer insanları gördünüz mü? (Виждали ли сте други хора по пътя насам)?

-(Л)Не видяхме много хора.. Няколко човека се връщаха от лозята и по други работи..

--

--

- (АЧ)Аkıllı sürücü (Карайте умната) (да кажем)

-Всичко хубаво ефенди!

2. ...Някъде по пътя към Ловеч
-Танер ефенди, вече се стъмнява, саатът е 18. Днес раята /гяурите имат Байрям, да хапнем (да му ударим) и ние нещо.. еди къде си (там), (няма голямо значение)

-Добре Али ефенди, и аз огладнях


 

3. След няколко часа:..

197156_4790649525119_1348689249_n-1.jpg

-(АЧ)Talking iyidir. Yedik, içtik ama biz kak Lovech gitmek zorundaе

(един вид, Хапнахме, пийнахме, направихме си мохабета, хайде да тръгваме към Ловеч)

--

4. Ловеч, началникът ги вика..

Юзбашията: Имаше ли нещо подозрително?

АЧ Срещнахме двама (или колкото там) от тукашните, Бяха по работа.

Юзбашията: Добре, ни си отвързвайте цървулите , каймакинът заповяда да направим потеря. Имал сведения, че комити щели да нощуват в Къкринското ханче, трябва да го проверим

АЧ Добре ага

------------------------------

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...