Отиди на
Форум "Наука"

Народе???? или Кой предаде Левски?


Recommended Posts

  • Модератор Военно дело

Това което аз знам (може и да греша), че каймакамина не получава наградата за залавянето на Левски. Ако Левски е бил предаден и каймакамина е знаел кого е уловил е щял да си получи честно заработените пари.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 863
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

Да в разказът му "няма съмнителни неща", защото така ни отърва? Някой от вас "патриотите", гопода (знаем и Фружина, и КГ125 колко сте обективни щом стане дума за такива неща)  знае ли кога са най-кратките дни на годината?

И да разбира се, няма съмнителни неща, само дето фентъзито с телепатията е изпреварило времето си..Разбира се, очевидно е за всички любители на фентъзито и на всички "патриоти", че тези двмата са щели да нощуват в Къкринското ханче, но не в някоя къща от селото (що да нямат рода или познати там, а сега де да ви видя), или че нямало е да се върнат в Ловеч (а сега пак да ви видя ), или да отидат на трето място.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

На гледай Ники

 

Забележи две места, където разказва какво става когато станело някакво престъпление "Като стане нещо и ни събират всичките, като среща на випуска" и второто "Когато се чуе да съм направил нещо веднага вдигат семейството ми и всичките ми роднини".

Демек проверяват всичко наред, като почват от най вероятното.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 3 часа, Б. Киров said:

На същото мнение съм, затова според мен турската полиция е имала информация, че той ще нощува там, въпросът е от къде?

 

Благодаря за линковете, в тях има една много ценна и доказана с експеримент на място информация, която доказва, че спомените на Али чауш със задна дата са съшити с бели конци: видимост нито от Пази мост, нито от околните височини към местността Гьола НЯМА, което значи, че заптието Али чауш си фантазира в късно записания разказ, че колегата му видял как Левски и Никола Цветков се срещнали там, още повече, че тази среща е станала по тъмно. Следователно, само въз основа на разказа на Али чауш каймаканинът не може да е направил обоснованото си предположение, че двамата отиват да спят в хана на Латинеца в Къкрина.

За мен обаче в целия инцидент със срещата вече по-интересно от подозрението на заптието към непознатия става присъствието на Никола Цветков, за който заптието не подозира нищо, но каймаканинът може и да е разбрал в следващите часове, че принадлежи към комитета в Ловеч.

 

Откъде? получили са информация от човек в Ловеч? Кой?

 

Изброих възможно знаещите за тръгването на Левски със сигурност, сега ще добавя към възможните информатори в този фатален за Левски ден и поп Кръстьо.

Какво е знаел поп Кръстьо тогава – знаел е, че през май с.г. комитетът в Ловеч наема хана в Къкрина, знаел е и наемателя на хана – Христо Цонев Латинеца. Познавал е и Никола Цветков като комитетски човек. Ето защо към потенциално възможните информатори, лично аз, на този етап не изключвам вече и поп Кръстьо, но чак след случката със срещата на заптието Али чауш с Никола Цветков-Бакърджията и Левски на Пази мост, и във връзка с тази среща.

 

Връзката е такава: Алши чауш докладва на каймаканина към 7 вечерта за среща със съмнително лице, придружавано от Никола Цветков-Бакърджията, вървящи в посока Къкрина. Каймаканинът вика поп Кръстьо, който по това време е под ръка на полицията и сътрудничи – питат го, кой е Никола Цветков в комитета, с кой може да отива в тази посока, къде могат да нощуват, ако замръкнат на път? Попът не е глупак, казва, че на десетина километра от мястото в Къкрина има хан, нает от комитета от Христо Цонев-Латинеца, роднина на Цветков.

 

Турците имат достатъчно време да проверят дали Латинеца си е у дома в Ловеч, няма го, разбират че е заминал предишния ден за Къкрина, това може лесно да се установи от комшии, имали са време и възможност за това от 7 вечерта до полунощ, когато тръгва потерята.

 

И тогава вече каймаканинът знае:

 

- Али чауш е срещнал съмнителен човек по пътя за Къкрина, придружаван от комитетски човек, който казва, че отива в Търново, пътят му е през Къкрина;

 

- Никола Цветков е член на комитета в Ловеч и роднина с Христо-Цонев Латинеца, който е съдържател на хана в Къкрина, а Латинеца е заминал по-рано да отваря хана;

 

- щом са ги видели двамата с Бакърджията, значи Никола и непознатият съмнителен човек отиват заедно в една посока; иначе от какъв зор Латинеца ще тръгва по-рано да отвори комитетския хан само, за да преспи в него роднината му, отиващ по лична работа в Търново.

 

С тази информация каймаканинът може да прави обосновано предположение – ханът, тъй като е комитетски, ще приюти Никола Цветков и непознатият подозрителен човек, който явно е важна клечка, щом с него върви придружител (Никола Цветков) и му се подготвя хан за преспиване;  имал е възможност да покаже снимката на Левски на Али чауш за разпознаване – виждал съм тази полицейска снимка, тя е с много добро качество, правена е от професионален фотограф в Букурещ. Ако полицаят е намерил прилика между лицето на Непознатия и снимката, нещата са били пределно ясни, но и без тях са били над 50 процента ясни.

 

След всичко изброено, каймаканинът е взел правилното решение – вместо да юрка хората си по кърища и колиби, да нанесе възможно най-силния и точен удар върху едно място в най-подходящото време – върху Къкринското ханче. Което и обяснява присъствието на Али чауш в потерята, даже той вика „ханджи, отвори вратата!”, според Никола Цветков. Обяснява също така пропускането на Латинеца, ловът е за Левски.

 

 

 

Потенциалната възможността предателят да е поп Кръстьо е само в корелация с информацията от срещата на Али чауш, ако е била направена такава, и не изключва възможността някой от другите изброени знаещи за тръгването на Левски да е бил предателят, при това без никаква връзка със срещата на Пази мост.

При всички случай предател или предатели в Ловеч е имало, без тях акцията в Къкрина нямаше да се състои, само с показанията на Али чауш потерята е щяла да претърсва всички възможни места, ако въобще е щяла да бъде вдигната потеря за някакъв облечен в турски дрехи човек, вървящ редом с младо момче от Ловеч; от тази гледна точка в донесението на Али чауш за срещата на Пази мост с двамата за каймаканинът по-голям интерес е представлявал Никола Цветков-Бакърджията, отколкото Непознатия. Това важи в хипотезата, че предателят е бил поп Кръстьо, което на този етап не може да се докаже. Според мен, в турските полицейски архиви от онова време има документи, показващи точно кой е бил предателят в Ловеч и се чудя защо българските власти по официален път не изискат достъп до тези архиви, минали са 144 години от събитията.

 

 

И пак си остават без отговор въпроса, кой е писал подхвърлените у Величка Хашнова фалшиви писма, ако изобщо са съществували. Защото, според мен, изключено е това да е попа – в тях той от името на Левски иска архивите, а те са онова, което кара Левски да влезе в Ловеч. На турската власт и трябва жив Левски по онова време, а не архивите, те вече ги имат от сръбското консулство в Букурещ.

 

 

 

++++

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

 

Няма връзка със случая Фружине..На челото на агата с лозето, и на бакърждийчето, не пише че са хайлази..(омотваш се когато се опитваш да защитаваш бита кауза, това ти е малко като черта)..

ПС

А и да се сравнява Левски с някъв криминал-рецидивист, психопат и мутра е малко кофти , Кофти говори за теб като изследовател - за твоята обективност и разбиране на материята https://www.24chasa.bg/novini/article/5270390

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Въпроса не е с кого сравнявам Левски, а при какви положения как действа полицията.

При престъпление събира контингента, не има информация, но вероятността някой от тях да е направил поразията е голяма. Когато търсят заподозрян първо проверяват при семейство, роднини, приятели, не че имат информация, просто това е най вероятно.

Така и в случая с Левски, когато търсят подозрителен човек първо проверяват хановете. Виждаме, че метода е дал резултат- Левски е бил в първото място което проверяват.

Благодаря за информацията за Щайгата, тъкмо се чудех какво е станало с него. Явно кариерата му е приключила.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Разбирам, имам предвид че предпоставяш разбирането за "съмнителността" на Левски пред Али Чауш, разбиране породено от късния преразказ на Али Чауш... Моята интепретация е напълно различна (да не се повтарям и потретвам де)..

Не разбрах защо Къкрина да е най-вероятното място, където ще преспят или преспи единият, или другият? Това ми прилича бая на нагласистика, Аз бих преспал... в Горно Павликени, :), Поради простата причина че Къкрина се намира по-далеч от пътя Ловеч-Севлиево/Велико Търново, (и по далече от Пази моста, и от лозето), отколкото е село Горно Павликени до тях..

Разгледайте сателитната карта и прочете по-детайлно статията от горния автор..

http://satellite.somemaps.com/bg/ловеч/село_горно-павликене.php

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
 
Цитирай

 

Ако обаче тези капацитети все пак са прави и заптиетата наистина са видели какво става при Гьола, предателство не е има
ло. Ако ли пък те не са видели как Никола дочаква Апостола при Гьола, потерята няма как да съобрази, че Левски същ­о пътува за Търново и че щ­е отседне именно в хана в Къкрина.Опирайки се на евентуални подозрения, събудени у заптиетата на Пази мост, тя (потерята) първо би претърсила колибите в лозята и хановете преди Къкрина. На 2–3 км след Пази мост е имало крайпътен хан,а след ощ­е 800 м при разклона за село Горно Павликене и друг,известен като хана на дядо Въльо по името на неговия собственик през ХХ век. В селото същ­о е имало хан, а и в Къкрина хановете са били два, но е заварден само ханът на Латинеца.
Няма данни в онази нощ­ други ханове да са претърсвани, така че за самонадеяност на Апостола не може да става и дума.
   Ако има предателство, за потерята е било губене на време да обикаля хановете около Горно Павликене. (В селото няма      комитет.) Тя е знаела кого да хване в Къкринския хан без значение какво са съобразявали заптиетата на Пази мост. Срещ­ата им с Левски по никакъв начин не помага за залавянето му.

 

Отговорът на Важния Въпрос (Видели ли са заптиетата как Никола и Левски се срещат при Гьола) е "НЕ".
   
Цитирай

 

Щом няма небрежност от страна на Апостола и щ­ом е невъзможно заптиетата да са го проследили с поглед, излиза, че той  е бил предаден. От кого? Изследването около Пази мост указва на предателство, но само косвено, по дедуктивен път. То обаче не може по топографски данни да посочи предателя. Както казва доц. Сарафов:“Географията е наука за пространството  и сега тя свърши своята работа. А времето оставяме на историята. Нека тя да каже кой е предателят на Левски.”

 

 

 
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 часа, nik1 said:
 
Отговорът на Важния Въпрос (Видели ли са заптиетата как Никола и Левски се срещат при Гьола) е "НЕ".
   

Пак ли до вестникарски сензации опряхме? Тук не става въпрос за проследяване с поглед, а за физическо проследяване. Липсата на пряка видимост иде само да потвърди казаното от Али чауш, че е изпратил Ходжоолу Хасан подир Левски. 

Отчаяното търсене на предател говори повече за национален нихилизъм, някакво ексхибиционистично удоволствие от самоунижението и факта, че сами се унищожаваме.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Преди 12 часа, КГ125 said:

Али чауш е много авторитетен местен турски полицай. човек с опит и не би допуснал да пише измислици. 

но все пак не е награден за залавянето на Левски

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, baal said:

Липсата на пряка видимост иде само да потвърди казаното от Али чауш, че е изпратил Ходжоолу Хасан подир Левски. 

Да ама, не...Липсата на пряка видимост иде само за да потвърди лъжата на Али Чауш ..Всеки, който е на мястото на Али Чауш, който познава района, би дал това обяснение..

 

Цитирай

Пак ли до вестникарски сензации опряхме?

Ами до какво опряхме? До фентъзито с телепатията, и "нощните проследявания", заради страха да не би да не излезнем чисти като сълзи?

 

Цитирай

Отчаяното търсене на предател говори повече за национален нихилизъм, някакво ексхибиционистично удоволствие от самоунижението и факта, че сами се унищожаваме.

Да де.. За наличие на "предателство" (тук не изключвам никоя хипотеза - включително че информаторът е  шпионин/информатор, извън кръга на 5-те) говори цялата постановка.

/Е сега очаквам някой да ми каже че османското правителство няма платени шпиони сред българите в ловчанско :), и че 100 000 лири за тази дейност са били само за ловчанските помаци и турци, нали така?/ 

 

ПС

Фентъзито с телепатията е не само фентъзи, но и плод на етнонационалистичеката комунистическа промивка , на която и самият разследващ журналист попада в капана..

Левски би могъл да нощува и в турските села по пътя за Севлиево/Търново, ама тъй като са ни промивали мозъците че турците са турци са лошите и зверовете, е "ясно" за целокупният народ (с примит мозък) че Левски е щях да нощува в Къкрино (как да си помислим такова нещо, Левски да влезне в турско село  и да контактува с турци, да спи в турски хан, абсурд! Той знае турски защото е гений , разбира се :) 

(Потребителят "Тамарин" - лингвист, и сериозен и пунктоален форумец беше изказал тезата че в цяла Източна България българите по онова вревме са били двуезични, ама както и да е)

ППС

Фентъзито с нощното проследяване го има във филмите с вампири (през нощта вампирите  добиват животински способности - развито обоняние и развито нощно зрение), в реалността човек не може да различи нищо по малко от дърво, което е разположено на петдесет метра от него..

..Служил съм като "началник радиостанция", и аз си знам колко телефонни линии съм прекарвал по нощите..За следенето, не е майтап, колкото и пъти чакалите да  са ме "лайкали"/"смеели"  и следили (те като хванат някого, го следят с часове), никога не съм успявал да ги зърна. Как съм се ориентирал в тъмното, ей така- като всеки човек,на когато не му достига разделителната способност - по познати маркери, особености на терена/пътя, и силуети!.. 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Някои хора се изживяват тук като оценители, категоризиращи кое е "евтино" и кое не - техен проблем. Във вестникарската статия има нещо ценно, а не евтино, и то е измерването от геодезисти на видимостта към местността Гьола, където са се срещнали Левски и Никола Цвятков - такава видимост няма нито от Пази мост, нито от околните баири. В това измерване няма нищо евтино, направили са го геодезисти с уреди, няма видимост; заптието не е могло да види тази среща отгоре. То и не твърди такова нещо. И в двата му разказа, единият който цитирах в предишен постинг:

1.jpg

и в следващия, който ми се изтъкна като чиста монета, на Илия Цонев, син на Христо Цонев-Латинеца. Трябва да отбележа тук, че точно този втори спомен е далеч от достоверност, по простата причина, че е записван от пета ръка: публикуван е от Никола Иванов от Велико Търново, според разказ на друг духовник Тодор Хлебаров пак от Велико Търново, който пък го чул от поп Илия Цонев, син на съдържателя на къкринския хан Христо Латинеца,който пък от своя стара го бил чул от баща си Христо Цонев, той пък на свой ред от Али чауш. Както и да е, ето въпросният разказ на Али чауш, дето ми бе препоръчано да прочета:

“Христо, ти знаеш, че по него време хаярсъзи обраха в Арабаконак хазната. Тогава се разкриха много комитети и се арестуваха много хора. Каймакаминът ни събра и каза, че получил нареждане да се вземат строги мерки, като се проверяват пътища, ханища, хора, които пътуват насам-натам, и им попречим да избягат във Влашко. На мен и Оджоолу Асан каймакаминът нареди да проверяваме пътя от Ловеч до севлиевската ни граница и селата около пътя. И една вечер, като се прибирахме към Ловеч, при Пази мост видяхме, че идват срещу нас двама души – единият на кон, а другият – пешак. Спрях конника и го питам на къде, а той отговори, че отива към Търново. Тогава аз извиках и на другия: Кой си и къде отиваш, а той ми каза: “Аз съм от Ловеч и отивам на лозето си да видя колко тор са стоварили.” Аз още тогава се усъмних, че този човек не е чист, защото си припомних, че и друг път съм го виждал, когато пък ми каза, че бил от Свищов. Щях да го арестувам, но като размислих, че ще стане престрелка между нас, а може да бъде и убит някой от нас, реших само да го проследим и казах на моя другар: Днес българите имат Байрам (Коледа) и празнуват, а този човек ни баламосва, че отива на лозето си, и то по мръкнало да гледа боклука, затова ти, Асане, мини към този баир и проследи къде ще отиде, а аз ще те чакам и пазя тук, около Пази мост, за да видим, като казва, че е от Ловеч, дали ще се върне обратно. Чаках повече от един час, но не се върна нито човекът, който каза, че е от Ловеч, нито моят другар, на когото казах, че ще го чакам. Измина още време, докато Асан дойде и ми разправи, че съмнителният човек минал направо през лозята и нивите, но никъде не спрял, а се упътил към шосето за Севлиево. При това положение с Асан тръгнахме за Ловеч, където пристигнахме късно вечерта. Аз докладвах на юзбашията и той отиде в дома на каймакамина да му докладва. Повикаха там и мен. Аз разправих всичко и казах, че понеже е студено и няма къде да нощуват по пътя освен в Къкрина, то лесно можем да ги настигнем и проверим какви са. Тогава каймакаминът нареди да заминем десетина души под командата на Юсеин Бошнак и ги заловим. Докато се приготвим и намеря Юсеин Бошнак, който си беше отишъл до къщи, от Ловеч тръгнахме около сред нощ и стигнахме в Къкрина при първи петли. Като го заловихме, ви питахме кой е, вие не ни казахте. По пътя ви биха и пак не казахте кой е.”

 

Разминаване голямо между двете версии няма, въпреки всичко: Али чауш не казва, че другото заптие е следило Левски до срещата му с Никола Цвятков на Гьола, казва и в двата спомена, че Левски тръгнал в посока към шосето за Севлиево. Даже не е видял те да се срещат, те пък са отричали да се познават, когато ги срещат на Пази мост. Никакви 4 часа не са му били нужни да го следи, нито пък го е следил, върнал се е при Али чауш. Гьола е на 3 км от Пази мост, Левски е стигнал до там за около 40-50 минути, какви четири часа следене, какви пет лева?

Няма никаква промяна в това, което писах и преди - Али чауш се прави на вездесъщ шериф след Освобождението и си приписва заслуги на пророк, защото от това, че двама души вървят по пътя за Севлиево, без дори да ги е видял да вървят заедно, няма начин да извади заключение, че тези двамата ще нощуват в хана на Христо Цонев-Латинеца в Къкрина. Комитетският хан, защото е нает по поръчение на комитета в Ловеч за негови нужди.

Ерго, твърдението на въпросния "уважаван" полицай е безпочвено и съшито с бели конци.

P.S. И пак си остава валидно твърдението на Ресавски, че в конкретния случай заптиетата се проявяват като страхливци и са за наказание, защото - какво им е пречело, след като се съмняват във въпросния непознат човек (Левски), да го догонят, когато сам се отклонява от пътя, те са с коне, въоръжени, двама - да го арестуват и да го отведат за проверка в конака.

 

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Цитирай

но все пак не е награден за залавянето на Левски

Самият Али чауш обяснил на Христо Цонев:

„Като ви заловихме, ви питахме кой е, вие не ни казахте. По пътя ви биха и пак не казахте кой е. Също и всички ловчанлии, викани в конака да го познаят, казаха, че не го знаят. Тогава каймакаминът, като не знаеше, че заловеният е Левски, за да не се изложи пред главните съдии в София, че им изпраща невинни хора, а и защото той (Левски) казваше, че е родом от Търново, каймакаминът не ви изпрати направо в София, а ви изпрати в Търново за разследване. Ако той знаеше, че заловеният е Левски, щеше да ви изпрати направо в София, както по-рано изпрати Пъшков, Марин и баща му. В Търново Левски се признал. Като се научихме, много се ядосвахме, защото ний го хванахме, а други получиха голямата награда, която правителството беше обещало. По-нататък ти, Христо, по-добре знаеш от мен какво е ставало с вас.”

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Силно се надявам Ресавски, Ник и Киров да не работят като полицаи, или следователи, че жална им майка на потърпевшите. Вместо да се насочат към лицето с което заподзрения е видян за последно, ще гонят Михаля по кърищата. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Да, прав си, миналият път изпуснахме едина мутра, която беше  отпътувала от Пловдив за Асеновград, защото не проверихме кръчмата   ..в село Марково. Какъв пропуск, другия път ще проверим и кръчмите в село Брестник ! :) 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Нека всички фенове на високия професионализъм на Али чауш да направят една проста схема на действията му през фаталния де.Ще кажа само че срещата с Левски е около 16.00 часа а потерята обгражда Къкринското ханче около 03.30 часа.Давам жокер - от Пази мост до Ловеч се стига за около час нормален ход.Едно заптие с данни за опасен престъпник би трябвало да вземе разстоняието дори по бързо.А конните заптиета би трябвало да стигнат от Ловеч до Къкрина за максимум 40 минути.Вероятно и по бързо.

  П.П. Иначе трябва дебело да се подчертае че ловешкият каймаканин е бил награден за залавянето на Левски.Повишен е в длъжност- ако не не се лъжа е произведен във валия някъде в Мала Азия..А трябва да се има предвид че турците са знаели кого са заловили.Когато пристига конвоя с Левски в Търново  една конна част от 150 човека е изпратена да ги пресрещне далеч преди града.На не всяко съмнително лица без документи не се отдава такава чест.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 17 минути, resavsky said:

Когато пристига конвоя с Левски в Търново  една конна част от 150 човека е изпратена да ги пресрещне далеч преди града.На не всяко съмнително лица без документи не се отдава такава чест.

Ето какво пише летописецът на град Ловеч професор Параскев Иванов Стоянов (1871, Гюргево – 1940, София) по повод залавянето на Левски в Къкрина и последвалото му откарване с Никола Цветков и Латинеца най-напред в Ловеч, после в Търново:

"С колата излезли на севлиевското шосе, там гътнали Н[иколчо] в един трап и почнали да го бият с тояги. Един седнал на главата, друг на краката му и отстрани по един с тояги го били, за да изкаже. Николчо казал, че нищо не знае. Човекът не познавал. Били го, докато изгубил съзнание. Все го питали: „Тоз, уловения, Левски ли е?“ Но Н[иколчо] все казвал, че не го познавал.

Тръгнали към Ловеч и спрели на шосето (на мястото, където е сега „черния руски паметник“) и оттам ги заведоха надолу, право надолу. Там над Осъма имало мост от диреци (за към табакчиите) само да не [ги] прекарат през града, а направо към затвора. Н[иколчо] мисли, че така бил подучил поп Кръстьо, да не би да ги убият, да не издадат (заптиите вероятно – б[ел.] моя).

Трима-четирима стражари взеха Левски и надолу, както казахме, го закарали в конака, който бе там до Осъма. Левски заведоха в заптийската одая, а Николча и Христа – в „Тумрука“; в „Парцала“ (друг затвор) не им увили синджири, за да ги изкарат пред каймакамина. В „Тумрука“ като били, на ранина заранта дошъл поп Кръстю и отишъл направо в одаята при Левски. От Левски после Николчо узнал, че поп Кръстьо, като влязъл при него, го попитал: „Как стана тази работа?“ Левски отговорил: „Стана, каквото стана, то се мина вече!“

Изкараха ги и тримата пред каймакамина. Този ги попитал кой откъде е. Левски отговорил, че е търговец на пашкули, че нощувал в хана и живеел във Влашко. Н[иколчо] и Хр[исто] казали, че са ловчалии. Каймакамина извади един портрет на Левски в европейски дрехи и го попита самия него: „Познаваш ли го?“ Л[евски] кимна с глава и отговори: „Не го познавам!“ Същият попита същото и Н[иколча] и Хр[иста] и те казали, че не го познават. След това ги върнали в същите хапусане (затвори), в които си бяха по-рано.

Николчо не помни дали преспаха в Ловеч (жена му казва, че не). Привечерю къде 2 1/2 [ч.] по турски чули движение в конака, махнали синджирите от врата на Н[иколча] и Хр[иста] и ги изкараха отвън в кафе-одъра (дето правеха кафето на жандарите). Там стояха около половин час. Н[иколчо] каза на Хр[иста] да не обажда нищо, даже ако ги мъчат. Изкараха ги вън от конака, на пътя, и на две талиги (в едната Левски и двама жандари, в другата – Н[иколчо] и Хр[исто] и един стражар) потеглили така за Търново, около тях на кон 20 стражара ги придружавали. Вървели много бърже, стигнали зад Кална Кория (къде Ново село) и стигнали в Търново къде три часа заранта, по турски.

В Търново, на Марнополе, отсам фабриките, излязла една войска от 200 конни стражари, чакаха две шеркета, празни, на които качили арестуваните и така влезли в града. В конака турили Левски в една стая, другите – в друга стражарска стая. Скоро ги извикали и тримата пред пашата, пред мезлика (мезлиша – градския съвет). В мезлиша имало като членове трима турци и двама българи. Най-напред извикали Левски и го разпитали; но той никак не се признавал, че е Левски. Той все казвал, че бил 32-годишен и че бил търговец. Пашата му казал, че знаели всичко вече и че по-добре било да си признаят всичко и кажат истината. След него викали Николча, разпитали го, кой е, отгде е. Той казал, че е от Ловеч, че имал баща пайструх, че е на 22 години. Пашата го увещавал да каже и му обещал, ако каже кой е този (Левски), щели да го пуснат. Н[иколчо] каза, че за пръв път го виждал и че с този човек (Левски) се видял за пръв път из пътя за Какрина и му казал, че отива за Търново, че пътували заедно и че в Какринското ханче ги хванали и арестували и прочее. Вайкал се, че по-добре да му отсече главата, как щял да се връща в Ловеч след такъв срам и прочее.

Викаха Христа, той също отказал и разправил, че Николчо му бил сродник и че дошли двамата (с Левски) в неговия хан. След тоз ръзпит ги върнали, но тоз път вече в затвора в две отделни стаи (Л[евски] в едната отделно).

По икиндия пак извикали Васила (Л[евски]), но само него при пашата. Сега при пашата бил българина Карагьозов, ааза (член съветник) - при меджлиса, и го разпитали надълго и широко. Кар[агьозов] все убеждавал Левски да каже по-добре истината, че е по-добре. Показали му портрета и че всички го познавали. Левски най-сетне се изказал и се признал, че е Левски, и казал на пашата, че не е бунтовник, но народен човек, и че през тази пролет се канел сам да отиде при султана и от името на българския народ да му разкаже за мъките му и за положението на България и на Турция, че чужденците всичко взели в ръцете си: железници, училища, поща и прочее.

http://www.sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=687:vl&catid=29:2010-04-24-09-14-13&Itemid=61

Между другото, в същия труд за Ловчанския комитет д-р Стоянов пише:

"Комитетът е бил в състав: председател Марин Поплуканов, касиер поп Кръстю, секретар Иван Драсов, членове: Димитър Пъшков, Никола Сирков, Анастас Хитров, Гечо Хашната, Иванчо Колев, Христо Цонев – Латинеца, после Димитър Маринов, Никола Цветков (уловен сетне заедно с Левски), всичко около 40-50 души.

В комитета готвели куршуми, купували барут, всякой в къщата си правел патроните, но особено у Лукан Цачев. Всеки член си имал пушката скрита в къщи. Получавали вестници („газети“): „Свобода“, сетне „Независимост“, „Македония“; те идвали свободно, открито. От Галац идвало и „Периодическо списание“ – също свободно, „Източно време“ (пак на Славейкова). Всичко се давало в читалището „Наука“, основано в 1871-1872 и съществуващо и досега (1901). Идеята за основаване на читалището била дадена от комитета. Нелегалните вестници идвали от Турну Мъгуреле в Никопол (който е насреща) за зетя на Луканов – Гечо Хашната (и той от комитета, убит или изчезнал през войната – в Руско-турската война)."

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Ex Ресавски, пак поставяш каруцата пред коня.

Али Чауш вижда Левски който му дава глупаво обяснение. Той действа напълно професионално. Първо проверява информацията дали подозрителното лице не казва истината, и чак тогава докладва.

Пак ще ви повторя. При търсене на подозрителен човек си има правила на работа. Вече ви дадох пример как когато Щайгата направи някой золум първо вдигат семейството му и приятелите му. Същото е и при Левски. Вместо да тръгнат да проверяват всички колиби по пътя и всички къщи в Къкрина първо проверяват хановете. И се оказват прави.

Ако се действаше на вашия принцип да се проверява всичко наред, трябваше полицаите през ден да вдигат половин София от леглата им, а то разни престъпници не се знае къде може да са.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Испанец попитал турчин: "Какво означава яваш-яваш (yavaş yavaş)?", а той отговорил: "Като вашето маняна (mañana), но липсва елементът на припряност!".

Конните ченгета е възможно въобще не са се усетили за какво става дума и да си карали явяш -явяш, и както си знаят. /Това поведение обяснява "заскънението" (губещите се часове)/. Раята (българи, турци и помаци) в Ловеч е кротка и работлива, рядко има хайдуци и золумджий (те се знаят от властите, кои са), цигани няма или са няколко семейства. Да, говори се нещо за "комити", и ченгетата са по-внимателни за присътвието на външни и чужди хора, които не се "вписват" в културата и бита, за големи группи хора, и за случки, които са подозрителни..

Смятам че Левски се вписва или по-скоро слива в тази култура..В това не виждам проблем, или не е висока топка, както може да се стори на много хора, които не са пътували из Балканите и Анадола (или са си стояли в Шоплука, на Искъро и до Витоша, или пък са чели много патриотични разкази) ..Ще дам пример със себе си - без да съм тип  "хамелеон", какъвто смятам е бил Левски (поне само заради десетките си псевдоними, и заради турския си езики, заради източно-бългаския си диалект), не ми трудно да се сливам с/в балканската култура,  така че да ме взимат за грък в Гърция, или за турчин в Турция (без да го целя разбира се)

мога да разкавам десетки комични ситуации- например как една гъркиня "говори" с мен няколко минути на гръцки, който не разбирам и не се усети (защото аз я разбрах какво иска!), Или как в Турция хората дори не вярваха че не говоря турски ("ай донт спийк тюркиш") и продължаваха разговора си на турски, аз повтарях и потретвах ("ай донт спийк тюркиш")- те ме гледаха учудено и продължаваха на турски, докато накрая не се разсмях..
Или как в Гърция местните първо ме питаха дали говоря турски, докато се стигне накрая до "що не кажа че си българин". (Е добре де веднъж в Турция ме бяха взели за италианец :)),

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, Frujin Assen said:

Али Чауш вижда Левски който му дава глупаво обяснение.

Не знам защо смяташ, Фружине, че като повтаряш и потретваш едно нещо, то от неточно ще стане точно: това го твърдиш вече поне за трети път, написах ти, че обяснението на Левски, че е дошъл да нагледа и разпръсне хвърлената кола тор на лозето му не е "глупаво" -  декември е време, когато обичайно се прави това; Бакърджията също казва не заптието, че отива по работа в Търново, да си купи бакър - какво глупаво има един ден след празник занаятчия или лозар да си гледа работата, според мен, глупаво е да не си я гледа;

Преди 1 час, nik1 said:

Испанец попитал турчин: "Какво означава яваш-яваш (yavaş yavaş)?", а той отговорил: "Като вашето маняна (mañana), но липсва елементът на припряност!".

Конните ченгета е възможно въобще не са се усетили за какво става дума и да си карали явяш -явяш, и както си знаят. /Това поведение обяснява "заскънението" (губещите се часове)/. Раята (българи, турци и помаци) в Ловеч е кротка и работлива, рядко има хайдуци и золумджий (те се знаят от властите, кои са), цигани няма или са няколко семейства. Да, говори се нещо за "комити", и ченгетата са по-внимателни за присътвието на външни и чужди хора, които не се "вписват" в културата и бита, за големи группи хора, и за случки, които са подозрителни..

Смятам че Левски се вписва или по-скоро слива в тази култура..В това не виждам проблем, или не е висока топка, както може да се стори на много хора, които не са пътували из Балканите и Анадола (или са си стояли в Шоплука, на Искъро и до Витоша, или пък са чели много патриотични разкази) ..Ще дам пример със себе си - без да съм тип  "хамелеон", какъвто смятам е бил Левски (поне само заради десетките си псевдоними, и заради турския си езики, заради източно-бългаския си диалект), не ми трудно да се сливам с/в балканската култура,  така че да ме взимат за грък в Гърция, или за турчин в Турция (без да го целя разбира се)

мога да разкавам десетки комични ситуации- например как една гъркиня "говори" с мен няколко минути на гръцки, който не разбирам и не се усети (защото аз я разбрах какво иска!), Или как в Турция хората дори не вярваха че не говоря турски ("ай донт спийк тюркиш") и продължаваха разговора си на турски, аз повтарях и потретвах ("ай донт спийк тюркиш")- те ме гледаха учудено и продължаваха на турски, докато накрая не се разсмях..
Или как в Гърция местните първо ме питаха дали говоря турски, докато се стигне накрая до "що не кажа че си българин". (Е добре де веднъж в Турция ме бяха взели за италианец :)),

 

 

Тук Ник ми дава още един аргумент в полза на мнението ми, че при Левски няма нищо непредпазливо в това му излизане от Ловеч - той е облечен в турски дрехи, точно за да се слива със средата, говорел е добре и на турски, не се казва на какъв език са се обяснявали със заптието; освен всичко изброено, погрижил се е да се предварително да се снабди и с тескере на местен човек, в случай, че му бъде поискано за проверка, ако заптието беше направил бърза проверка на пътя за самоличност, Левски е имал у себе си тескере на ловчанлия, пак според д-р Стоянов и разказ на Николчо Цвятков:

"(От стражарите, които ги арестували, Н[иколчо] узнал, че Левски [в Какрина] си изял тескерето. Тескерето, казва Николчо, му бе извадил Малчев, Добре Койнов от Дръстени за пътуване за Търново.)"

При излизането му от Хашнови, пред него вървят деца, за да му сигнализират някаква евентуална опасност; до Хашнови отива пеш, Николчо е на кон, после на Гьола се сменят. Така че остави тази песен за глупавото обяснение, то не е такова.

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 7 минути, Frujin Assen said:

Киров, на теб ли да вярвам или на Али Чауш който лично участва в това?

На собствения си здрав разум и на проверените факти. Разчитай на тях.:)

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Темата започна да стана досаднаДъвчем едно и също..Значи възможностите са две:

  - или има предател който да посочи точното място за нощуване на каймаканина

 -  или се доверяваме на блестящите дедуктивни способности на Али чауш който наивно изпуска заподозряното лице но после по логически път установява безпогрешно неговото местонахождение.Шерлок Холмс,Еркъл Поаро,Монк и компания - шапки долу пред Али чауш.Това дори вие не сте го правили.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 38 минути, Frujin Assen said:

Киров, на теб ли да вярвам или на Али Чауш който лично участва в това?

Цитираното от Киров  е разказът на  самия Никола Цветков пред професор Параскев Иванов Стоянов

На късния преразказ на Али чауш вярваш,  а на историята, предадена от Никола Цветков -не?

http://www.sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=687:vl&catid=29:2010-04-24-09-14-13&Itemid=61

Цитирай

(Това всичко Николчо разказа само по отчасти виденото, но повече от по-сетнешните разкази на самия Левски по пътя и |в] затвора.)

Та ето какво разкава Николчо за самото им залавяне:

Цитирай

"....Чаушинът прати в село за кола. Левски го качили на една каруца и ранения от него стражар и още 4-5 души стражари, а Н[иколча] и Хр[исто] ги вързали наедно с едно въже с ръце, вързани отзад.

Н[иколчо] казва, че когато в одаята Левски си разпасвал гащите, оставил на земята една кърпа с вързани в нея 50 гроша и малко отрова в една хартия, но ги видял и ги взел и скрил в пояса си, когато ги арестували. Когато сетне излезли из селото и седнали да чакат колата, Н[иколчо] отворил кърпата, извадил парите, а отровата хвърлил.

С колата излезли на севлиевското шосе, там гътнали Н[иколчо] в един трап и почнали да го бият с тояги. Един седнал на главата, друг на краката му и отстрани по един с тояги го били, за да изкаже. Николчо казал, че нищо не знае. Човекът не познавал. Били го, докато изгубил съзнание. Все го питали: „Тоз, уловения, Левски ли е?“ Но Н[иколчо] все казвал, че не го познавал.

Е , добре ти кажи какво мислиш: Али чауш познал ли е Левски при срещата им на Пази мост, или информацията за това че уловеният от хайката в Къкринското ханче може да е Левски, е дошла от друг източник?

И аз ще отговоря.
Не, Али чауш не е познал Левски при срещата им на Пази мост, и ако вярваме на късния му преразказ, той пише, че познава този човек като човек от Свищов, но не като Левски..Информацията че Левски може да се намира в Къринсткото ханче, е дошла от място и източник, различно от тази на конното заптие Али Чауш..На това му се казва по народному "някой е издал / предал Левски"

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...